اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اعتداءات من الشرطة العسكرية على المعتصمين امام مجلس الشعب

Recommended Posts

لا يوجد ما يسع فى رجولة رجل أن يرى صورة المرأة التى تعرت ويظل صامتا .

طب الحمد لله إن الشيخ حازم كرر كلامنا .... لعل من لديه بقية إحساس بالرجولة إنه يقول ولو كلمة حق واحدة ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 853
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كلنا قرأنا وسمعنا إنه كان رايح يتفاوض مع الثوار ويحاول إقناعهم بفض الإعتصام ، وكمان زوجته قالت نفس الشىء

ده فتي مفتي الجمهورية يا فندم

شهادة زوجتة وحماه وضعت في هذا الموضوع عدة مرات ونفت هذا الكلام وقالت إنه كان بينزل مع المعتصمين لإنه مقتنع بفكرة وعقيدتة ...

وبعدين في شيخ أزهري يافندم ينزل يتفاوض وهو لابس ترننج وكوتشي رياضي ؟

احنا بنسأل عن موقف الشبخ اثناء احداث العنف ... ماذا كان موقفه.

كان يحاول اخماد نار الفتنة واثناء المهاجمين عن مواجهة الجيش... هذا ما كان يفعله يوم مقتله

اما اعتصامه مع البسطاء والمسالمين والمحترمين فهذا ليس محل اعتراض من احد

ومراته بتتكلم ومش شايفة غير مقتل زوجها واكيد هي لا تعرف من الذي قتله وهي لم تكن معه لتعرف ماذا كان يفعل ..،

اما لو انت عندك ما يثبت ان الشيخ كان يحث الشباب على مواصلة العنف او لو عندك فيديو او صورة للشيخ وهو بيتقدم الصفوف ليساعد الشباب على رمي الحجارة او مواجهة رجال الامن يبقى هاتها لنا علشان نصدق ان كان موافق على ما يفعله هؤلاء البلطجية

يبقى لا تخلط الامور. ... على بعض... لان اي واحد متابع للاحداث عاوف كويس ان فيه ناس معتصمه في حالها وفيه ناس تانية. مجرمين

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

بالله عليكم حد يقول كده

http://www.youtube.com/watch?v=Bs-wnEj1Gc0

سلاما قولا من رب رحيم

ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا

رابط هذا التعليق

كلنا قرأنا وسمعنا إنه كان رايح يتفاوض مع الثوار ويحاول إقناعهم بفض الإعتصام ، وكمان زوجته قالت نفس الشىء

شهادة زوجتة وحماه وضعت في هذا الموضوع عدة مرات ونفت هذا الكلام وقالت إنه كان بينزل مع المعتصمين لإنه مقتنع بفكرة وعقيدتة ...

كان يحاول اخماد نار الفتنة واثناء المهاجمين عن مواجهة الجيش... هذا ما كان يفعله يوم مقتله

اما لو انت عندك ما يثبت ان الشيخ كان يحث الشباب على مولصلة العنف او لو عندكرفيديو او صورة للشيخ وهو بيتقدم الصفوف ليساعد الشباب على رمي الحجارة او مواجهة رجال الامن يبقى هاتها لنا علشان نصدق ان كان موافق على ما يفعله هؤلاء البلطجية

يبقى لا تخلط الامور. ... على بعض... لان اي واحد متابع للاحداث عاوف كويس ان فيه ناس معتصمه في حالها وفيه ناس تانية. مجرمين

طب ما تقول لنفسك وتوفر علينا 100 صفحة يا ابو ريم

يبقى في أي مكان في العالم حتى لو الصومال ... ولو إنت شايف على شاشات التليفزيون من يحرق ويقتل من المجرمين .. يبقى من أبسط قواعد الامن غإك تنزل ولو 100 الف جندي وتقبض على المجرمين دول بدل المؤتمر الصحفي العبيط اللي بيعيد علينا لقطات مصورة كأنه متفرج زيه زينا وليس صاحب سلطة ويحكم ويتحكم ..

دي حاجه في منتهى البساطة يا فندم ...

بُص كده على تعليق شخص عاقل ومحترم بيقول إيه

د.عبد المنعم أبو الفتوح :: " تنظيم البلطجية الذي يتحدث عنه الجميع هو بيد المجلس العسكري الذي أوقفه وقت الانتخابات بضغط زر وبقرار منه.".

الاغرب بقى يا أبو ريم ... لو المجلس العسكري عاجز عجز الولايه ... وبدل ما يلعب لعبة الشرايط والفيديوهات .. مش كان اولى إنه يطلع بيان وليكن مثلاً مكافاة 10 الاف ج لكل من يُدلي بمعلومات عن المجرمين اللي حرقوا المحمع العلمي واللي صورتهم طالعه قددددددد كده في الفيديوهات ؟

ده بدل ما يجيب لنا حاجات لا نصدقها حتى لو في عهدد مبارك عن بنات متشردين طفشانة من جوز أمها وما إلى ذلك من خرافات

على فكرة بريطانيا عملت كده ولمت العيال دي في 48 ساعة

لكن زي ما قولت لك ... اللي شاب بتوع موقعة الجمل .. هو هو نفسه اللي بيسيبهم دلوقت عشان يأدب الشعب ويشوه الثورة ... ولما تخلص المهمة الإعلامية في تشوية الثورة ... يتقلب بقى عمن غختارهم الشعب بإرادته .... وبكده تبقى عملية نضيفة 100 %

رابط هذا التعليق

بالله عليكم حد يقول كده

http://www.youtube.com/watch?v=Bs-wnEj1Gc0

سلاما قولا من رب رحيم

ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا

بُص يا أبراهيم بيه

الفرق بين الوضيع واللي ما أترباش ..مهما كان حتى لو كان طالع له زبيبة صلاة وبيشتغل في قناة إسلامية ومش عارف إيه .... وبين الإنسان العف اللسان .... فرق واضح جداً

شوف . مهما أختلفنا مع الدممتور البرادعي وعمرو حمزاوي ومش عارف مين ... لكن أتحدى لو كانت العيبة تطلع من لسانهم ويهاجموا شخص بعينة أو يخوضوا في عرضه او يسخروا منه

لكن الحمد لله اهي الناس شايفه من يدعون أنفسهم شيوخاً وقُدر لهم أن يمسكوا ميكرفونات عشان يسبوا هذا ويخوضوا في عرض حاجه ... وكأن صفحة الغيبة والنميمة واكل لحم الغائب شيء لم يدرسوه أو يسمعوا عنه ...

رابط هذا التعليق

اليوم كان هناك مؤتمر للمرشح الرئاسي حازم أبو إسماعيل في جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا بمدينة 6 أكتوبر كلية الصيدلة

وعلق في المؤتمر على أحداث مجلس الوزراء بالتالي /

• الشعب المصرى أصبح بينه وبين المجلس العسكرى دماء وأعراض، مشيرا إلى أن أحداث اعتصام مجلس الوزراء الأخيرة ستؤدى إلى خلاف بين الشعب والجيش بشكل عام.
  • أحداث 19 نوفمبر جعلت هناك دماء بين المجلس العسكرى والشعب المصرى واليوم هناك أعراض .
  • لا يوجد ما يسع فى رجولة رجل أن يرى صورة المرأة التى تعرت ويظل صامتا .
  • خصومة الدماء والأعراض أصبحت تجمع الشعب المصرى فى مواجهة جميع أعضاء المجلس العسكرى فردا فردا، وعلى رأسهم المشير طنطاوى والفريق سامى عنان.
  • أدعوكم أيها الطلاب ألا تستمعوا لمن يطالبون بالتهدئة من أجل عجلة الإنتاج، وأضاف: "|لا تستمع إلا من عاشر الظلم لمدة 30 و40 عاما".
  • المؤهل الوحيد الذى استند إليه البرادعى فى موجهة نظام مبارك هو الحماية الدولية، وقال الكلام ليس هجوما ولا مدحا فى البرادعى لكن الشىء الذى جعله المرشح الوحيد للرئاسة قبل سقوط مبارك هو أن النخبة السياسية كانت تخشى المواجهة، وترى أن أى شخص سيقف أمام مبارك سيتعرض لمصير أيمن نور، بينما يختلف الأمر بالنسبة للبرادعى وذلك للحماية الدولية.

وعلى حسب الصفحة الرسمية له على الفيسبوك

فسيصدر أبو إسماعيل بيانه الرسمي رقم 2 عن أحداث مجلس الوزراء بعد قليل

انا مش فاهم ايه الغريب او الجديد في كلام الشيخ حازم

الراجل بيقول فيه دم واعراض اصبحت بين الشعب والمجلس العسكري

طيب هل فينا احد قال انه عاوز المجلس العسكري يستمر في الحكم

وبعدين هل فيه جملة واحدة في كلام الشيخ حازم بتقول انه يؤيد المواجهة المسلحة مع المجلس العسكري او حرب شوارع او استخدام التخريب لكي يترك المجلس العسكري الحكم

هل الشيخ حازم قال عبارة واحدة تؤيد ان يقوم الثوار بمواجهة رجال الامن بالقوة واقتحام مجلس الوزراء او مجلس الشعب ومنع رئيس الوزراء من دخول مجلس الوزراء

ياريت بس حد يورينا اللي احنا مش شايفينه في كلام الشيخ حازم لان الظاهر فيه ناس كده زي حالاتي فهمهم بطيء

- وعلى فكرة لو الشيخ حازم شايف ان استخدام العنف ضد المجلس العسكري او ضد الامن في هذا الوقت بالذات امر مطلوب

يبقى يروح يسرح بعربية بطاطا او يروح يبيع سبح وسجاجيد صلاة. احسن له ولنا. ويبعد عن مسألة الرئاسة

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

اما لو انت عندك ما يثبت ان الشيخ كان يحث الشباب على مولصلة العنف او لو عندكرفيديو او صورة للشيخ وهو بيتقدم الصفوف ليساعد الشباب على رمي الحجارة او مواجهة رجال الامن يبقى هاتها لنا علشان نصدق ان كان موافق على ما يفعله هؤلاء البلطجية

طب ما تقول لنفسك وتوفر علينا 100 صفحة يا ابو ريم

يبقى في أي مكان في العالم حتى لو الصومال ... ولو إنت شايف على شاشات التليفزيون من يحرق ويقتل من المجرمين .. يبقى من أبسط قواعد الامن غإك تنزل ولو 100 الف جندي وتقبض على المجرمين دول بدل المؤتمر الصحفي العبيط اللي بيعيد علينا لقطات مصورة كأنه متفرج زيه زينا وليس صاحب سلطة ويحكم ويتحكم ..

دي حاجه في منتهى البساطة يا فندم ...

بُص كده على تعليق شخص عاقل ومحترم بيقول إيه

د.عبد المنعم أبو الفتوح :: " تنظيم البلطجية الذي يتحدث عنه الجميع هو بيد المجلس العسكري الذي أوقفه وقت الانتخابات بضغط زر وبقرار منه.".

الاغرب بقى يا أبو ريم ... لو المجلس العسكري عاجز عجز الولايه ... وبدل ما يلعب لعبة الشرايط والفيديوهات .. مش كان اولى إنه يطلع بيان وليكن مثلاً مكافاة 10 الاف ج لكل من يُدلي بمعلومات عن المجرمين اللي حرقوا المحمع العلمي واللي صورتهم طالعه قددددددد كده في الفيديوهات ؟

ده بدل ما يجيب لنا حاجات لا نصدقها حتى لو في عهدد مبارك عن بنات متشردين طفشانة من جوز أمها وما إلى ذلك من خرافات

على فكرة بريطانيا عملت كده ولمت العيال دي في 48 ساعة

لكن زي ما قولت لك ... اللي شاب بتوع موقعة الجمل .. هو هو نفسه اللي بيسيبهم دلوقت عشان يأدب الشعب ويشوه الثورة ... ولما تخلص المهمة الإعلامية في تشوية الثورة ... يتقلب بقى عمن غختارهم الشعب بإرادته .... وبكده تبقى عملية نضيفة 100 %

يا ابو عمر.

انت بتجاوب على حاجة تانية غير اللي باسالك عليها... انا باتكلم عن حاجة انا سمعتها بوداني من اقرب الاصدقاء للشيخ

انا باقول هو كان يوم مقتله يعمل على تهدئة الامور ومحاولة اثناء الشباب عن المواجهات

وانت وبعض الاخوة مصرين على الاستشهاد بطريقة خاطئة على ان وجود الشيخ هو مبرر لان ما يقوم به الشباب اللي في القصر العيني عمل بطولي وهذا غير حقيقي

اما موضوع البلطجية اللي انت بتتكلم عليه ده موضوع مش سهل لان اعدادهم مهولة ومن يحركهم. هي جهات عديدة واعداد منهم بيتم القبض عليهم فعلا

رابط هذا التعليق

اليوم كان هناك مؤتمر للمرشح الرئاسي حازم أبو إسماعيل في جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا بمدينة 6 أكتوبر كلية الصيدلة

وعلق في المؤتمر على أحداث مجلس الوزراء بالتالي /

• الشعب المصرى أصبح بينه وبين المجلس العسكرى دماء وأعراض، مشيرا إلى أن أحداث اعتصام مجلس الوزراء الأخيرة ستؤدى إلى خلاف بين الشعب والجيش بشكل عام.
  • أحداث 19 نوفمبر جعلت هناك دماء بين المجلس العسكرى والشعب المصرى واليوم هناك أعراض .
  • لا يوجد ما يسع فى رجولة رجل أن يرى صورة المرأة التى تعرت ويظل صامتا .
  • خصومة الدماء والأعراض أصبحت تجمع الشعب المصرى فى مواجهة جميع أعضاء المجلس العسكرى فردا فردا، وعلى رأسهم المشير طنطاوى والفريق سامى عنان.
  • أدعوكم أيها الطلاب ألا تستمعوا لمن يطالبون بالتهدئة من أجل عجلة الإنتاج، وأضاف: "|لا تستمع إلا من عاشر الظلم لمدة 30 و40 عاما".
  • المؤهل الوحيد الذى استند إليه البرادعى فى موجهة نظام مبارك هو الحماية الدولية، وقال الكلام ليس هجوما ولا مدحا فى البرادعى لكن الشىء الذى جعله المرشح الوحيد للرئاسة قبل سقوط مبارك هو أن النخبة السياسية كانت تخشى المواجهة، وترى أن أى شخص سيقف أمام مبارك سيتعرض لمصير أيمن نور، بينما يختلف الأمر بالنسبة للبرادعى وذلك للحماية الدولية.

وعلى حسب الصفحة الرسمية له على الفيسبوك

فسيصدر أبو إسماعيل بيانه الرسمي رقم 2 عن أحداث مجلس الوزراء بعد قليل

انا مش فاهم ايه الغريب او الجديد في كلام الشيخ حازم

الراجل بيقول فيه دم واعراض اصبحت بين الشعب والمجلس العسكري

طيب هل فينا احد قال انه عاوز المجلس العسكري يستمر في الحكم

وبعدين هل فيه جملة واحدة في كلام الشيخ حازم بتقول انه يؤيد المواجهة المسلحة مع المجلس العسكري او حرب شوارع او استخدام التخريب لكي يترك المجلس العسكري الحكم

هل الشيخ حازم قال عبارة واحدة تؤيد ان يقوم الثوار بمواجهة رجال الامن بالقوة واقتحام مجلس الوزراء او مجلس الشعب ومنع رئيس الوزراء من دخول مجلس الوزراء

ياريت بس حد يورينا اللي احنا مش شايفينه في كلام الشيخ حازم لان الظاهر فيه ناس كده زي حالاتي فهمهم بطيء

- وعلى فكرة لو الشيخ حازم شايف ان استخدام العنف ضد المجلس العسكري او ضد الامن في هذا الوقت بالذات امر مطلوب

يبقى يروح يسرح بعربية بطاطا او يروح يبيع سبح وسجاجيد صلاة. احسن له ولنا. ويبعد عن مسألة الرئاسة

أخي العزيز أبو ريم :

في الحقيقة ولا أخفيك سرا إنني إندهشت من تعليقك هذا

في مداختلي محل التعليق من شخصك الكريم , قمت بعرض كلام الشيخ حازم في المؤتمر فقط لا غير , وبشكل مجرد خالي حتى من أي تعليق لي

فمن الذي قال كل الكلام الذي قلته في مداخلتك ؟

النقطة الثانية : ومن ذا الذي دعى لإستخدام العنف أو شجعه سواء من قبل الثوار أو الأمن ؟؟؟؟؟

راجع كل التعليقات سواء لي أو لباقي الأخوة وإقتبس لي فضلا منك التعليق الذي يشجع بعض الثوار على ما فعلوه , او يشجع ويؤيد ما حدث من حرق وتدمير للمنشأت العامة ؟؟؟؟

الكل أجمع على رفض هذه النقطة

أما تعليقي على كلام أبو إسماعيل في المؤتمر : هو كلام فيه أبلغ رد على من برر تعرية هذه المرأة تحت تبرير ( دي تستاهل الحرق , دي بلطجية , إيه اللي منزلها , وما شابه من هذا الكلام ) علما بأن أبو إسماعيل قالها صريحة ( أنا لن أنافق المتواجدين أما مجلس الوزراء , فأنا لا أتفق مع إعتصامهم لأنه خطأ كبير , لكني في نفس الوقت أرفض ولا أجد تبريرا لما حدث معهم من تعامل عنيف )

كنت أتمنى يا أبو ريم منك أن تخرج لتقول في المتواجدين في إعتصام مجلس الوزراء ما قاله مالكا في الخمر ولكن تتبع ذلك برفض ما حدث لفتاه مصرية من تعرية لجسدها , وكان ذلك في رأي الشخصي خيرا وأقوم قيلا

تحياتي لك أخي الفاضل

:give_rose:

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

يابو ريم روق واهدى انا صوتى اتبح هنا فى موضوعات مختلفة

واقول المجلس العسكرى والشرطة والدنيا كلها وحشة

نلم احنا دورنا ونبعد طول ما الدنيا ماشية كويس والانتخابات زى الفل

يعنى شفتو حد من الجيش راح احتك بيهم ماهم بقالهم 20 يوم متنيلين ولامين الصيع حواليهم (ده بفرض ان الموجود كويس)

على فكرة يا س س

انا بدأـ احس انك بتفتكس حاجات غريبة ... انت تبع 6 ابريل؟؟؟

هههههه :P

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

على فكرة يا س س

زي إيه يا ريس .. ما تلفت نظري عشان أبطل إفتكاسات

رابط هذا التعليق

على فكرة يا س س

سين سين مش تبع سته ابريل هو قايل قبل كده انه تبع حركة 5 رمضان الموافق 1433 ان شاء الله ودى طبعا ناس كتير مشتركين فيها وانا ولله الحمد قدرت بفضل الله ومن ثم جهود اخوانا اننى اشارك جارى على جاموسه علشان نمول الحركه دى يعنى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

يابو ريم روق واهدى انا صوتى اتبح هنا فى موضوعات مختلفة

واقول المجلس العسكرى والشرطة والدنيا كلها وحشة

نلم احنا دورنا ونبعد طول ما الدنيا ماشية كويس والانتخابات زى الفل

يعنى شفتو حد من الجيش راح احتك بيهم ماهم بقالهم 20 يوم متنيلين ولامين الصيع حواليهم (ده بفرض ان الموجود كويس)

على فكرة يا س س

طالما وصلت ل6 ابريل

انت شكلك فل من فلول النظام

هههههههههه

رابط هذا التعليق

أنا جه

ايه الدنيا هنا الاول

انا شايف ان نغمه الهجوم على العلمانين والبراليين اختفت تماما لان الغرض منها انتهى برده تماما

وبالتأكيد بالتاكيد يعنى مش هنسمع المصطلحات دى تانى الا فى الانتخابات القادمه وعليكوا خير

لتنقلب بقدرة قادر الى مسمى اخر وهو المعتصمين ودور الهجوم وحملات التشويه ليهم واصطناع فيديوهات مصاحبه ومعده خصيصا لهذا الغرض برده

يقوم اصحاب نغمات العلمانيين واللبراليين يتركوا المصطلحات القديمه دى ويجيبوا الجديد بقى ويسمعونا احلى الرنات

وهل ومهلشى

الادوار بتقسم بتقنيه عاليه جدا

وكما قال الشاعر

مش مشكله يعنى لو نحاول نفهم

وكما قال الشاعر التانى برده

لو معرفناش نفهم يبقى كسبنا شرف المحاوله

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

هل دول متظاهرين سلميين ؟

على صعيد آخر استمرت الاشتباكات بين المتظاهرين وقوات الأمن بشارع الشيخ ريحان، فيما يواصل العشرات من متظاهرى التحرير محاولة هدم بقية الجدار العازل فى شارع الشيخ ريحان، كما يواصلون إلقاء الحجارة وإطلاق الألعاب النارية على قوات الجيش والأمن المرابطة خلف الجدار والتى تبادلهم إلقاء الحجارة.

اليوم السابع

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

ممكن حد من الزملاء يظهر الفيديو

http://www.youtube.com/watch?v=A456H2yr9wk

تم تعديل بواسطة Mohammad

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

كنت أتمنى يا أبو ريم منك أن تخرج لتقول في المتواجدين في إعتصام مجلس الوزراء ما قاله مالكا في الخمر ولكن تتبع ذلك برفض ما حدث لفتاه مصرية من تعرية لجسدها , وكان ذلك في رأي الشخصي خيرا وأقوم قيلا

يا اخي الحبيب ابراهيم

انا كلامي ليس موجها لك تحديدا ولكن انا ارد بكلامي ومستشهدا بمداخلتك التي يتخذ منها بعض الافاضل زريعة لكي يشعر بعض المعترضين على احداث الفووضى المتعمدة وكأنه عديم الرجولة

يا اخي الفاضل انا لا يهمني كثيرا الخسائر الفردية عندما تكون امامها خسائر افدح واخطر قد يتعرض لها نساء وطفال بالملايين

اليس نساء مصر واطفالها ايضا يستحقوا منا الرجولة والشهامة.....

ايهما اهم... فتاة ترى موقف ومكان ووجوه مريبة واحداث همجية لا مبرر لها ومع ذلك تتصدر المشهد الذي كان ومازال ان يصل بمصر الى كارثة. سيتضرر منها ملايين النساء وليس امرأة واحدة ثم اتجاهل هذا الخطر الاعظم الذي تسبب فيه تواجد هؤلاءالمندفعون الذين اشعلوا بانفسهم الامر اساسا ثم اهتم بفتاة تضرب او شاب يضرب

عندما اعلم ان من اواجهه جاهل او غشيم ينفذ الاوامر بلا تفكير ثم اصر على استفذاذه ومواجهته بدون سبب منطقي اولا وبدون دعم من عامة الشعب

وبدون قوة وتخطيط كافيين اذن فأنا غبي او احمق

- ثم من ادرانا على سبب تواجدها هناك....انا عامة لم اتعاطف مع من تسببوا في هذه المواجهة في هذا الوقت

والقسوة احيانا تنفع لكي تدفع عنا ضرر اكبر بكثير من ضرر هذا الضرب

- في المواقف الاقل خطورة كنت ساعترض على العنف...ولكن انا لا انظر الي الجزء الصغير جدا من المشهد بل انظر الى الموقف ككل واقيم الموقف لارى الاهم

وهذا الموقف ومن قبله احداث الداخلية ومن قبله ماسبيروا كلها مواقف اعتبرها حروب على مصر

يتم فيها استغلال الشرفاء من الثوار والمعتصمين وفي الحروب لابد من اتخاذ قرارت قاسية ومؤلمة

لانك لو لم تتخذ مثل هذه القرارات فبدلا من ان نبكي على صاحبة الفيديو سنبكي على الاف غيرها من النساء عندما تقع حرب اهلية

اما الشيخ حازم فإن كان ينظر للأمر بالحماس او بالعاطفة فهذا شأنه وهو ليس باعلم او باحكم من في الارض

تحياتي لك وعذرا للاطالة

رابط هذا التعليق

اللي في الفيديو ده إجرام والعيال دي واللي مشغلينهم مفروض يقام عليهم " حد الحرابة " دول اللي مفروض يتعمل لهم محاكم عسكرية فورا

اللي بيعملوه ده قنابل حارقة قاتلة لانهم بيعبوها كسر زجاج

وشايف واحد لابس بدلة

والولد اللي بيعبي كسر وجاج لابس جاكيت لبس بتوع اللجان الشعبية

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

العيال دى وحشه خالص الحقيقه

بس . هو احنا سايبين العيال دى كده من غير اى محاسب ليهم ولا ولا ولا

عشان نقول عليهم بلطجيه وخلاص . هل هذاك وذالوك الهدف

ام المفترض ان دول عيال وحشه وبتوع بانجو ومؤجورين من جهات اجنبيه من اول باب الشعريه لباب المكرونه

مش المفروض برده يتم القبض عليهم ولا احنا عاوزين فوضى

بقينا نعشق الفوضى

او يمكن عشان نتكلم فى حاجه يعنى بدل محنا قاعدين ساكتين . اهو موضوع

كما لو كنا مش دوله اصلا وليها مؤسسات . وطالما الدوله مش مسيطرة عليهم يبقى يرحوا يبيعوا درة مشوى على النيل افيد

اهو زى بتوع 6 ابريل دول الوحشين برده . عملاء وخونه وفيهم البدع ومع ذالك برده سايبنهم وكأننا بنعشق الخونه والمؤجورين

خلاص بقه طالما الحكايه كده ومفيش محاسب للناس دى

يبقى ال عاوز يعمل حاجه يعملها ال يضرب يضرب وال يسرق يسرق وال يحرق يحرق

طاما بنتكلم عن الحدث وخلاص

والقضاء وسلك النيابه يرحوا يبيعوا تين شوكى

وطالما برده الحكايه لافيها محاسب ولا كمسرى

اروح الم اصحاب الواد البزبوز واعملى انا كمان اى حكله من الحكرات المتحكلته

وكبيرها هتطلع لجان تكسى الحكائك

ياصلاة الجنازة

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

يا ناس يا هوه اليس فيكم من رجل رشيد

انا عايزة افهم دول بلطجية دول ولاد تيت انا موافقة معاكم

و بغض النظر ان البلطجية و اطفال الشوارع مشكلة شاركنا كلنا فى صنعها و الان نتحمل نتائجها

المطلوب الان اننا فعلا نموتهم اه و الله المطلوب من القبيادة السياسية الحكيمة

تنزل الميدان تسحلهم و تموتهم و تضربهم بالنار هم و الثوار و اللى يتشددلهم

و الافضل عشان ميعملوش مشاكل تانى نروح نهد عليهم العشوائيات اللى هم ساكنين فيها ايه رايكم

طائرة واحدة و كم قنبلة او صاروخ تقضى عليهم كلهم ايه رايكم

ايه الفرق بين العسكرى اللى بيقتل البلطجى بمعدات كاملة فى ايده و البلطجى اللى بيضربه

مين فيهم الشريف او البرئ

انتم عايزين تفهمونى ان الشباب دول ايه مجرد مجرمين و السلام محدش يعرف ينزل يتكلم معاهم و يتفاهم معاهم بالعقل و بالسياسة

لو مش عارفين تتعاملوا ازاى مع كل فئات الشعب حتى البلطجية و اطفال الشوارع بالسياسة سيبوها لاهلها

اما اللى بيقول دول شوية بلطجية موتوهم او احسن اللى بيجرالهم

نفسى اسئله عملت ايه مرة لطفل شوارع عشان تحكم عليه بكده هو انت ربنا عشان محتكش فى الاختبار ده فاكرة مش بنى ادم زيه زيك

رابط هذا التعليق

اللي في الفيديو ده إجرام والعيال دي واللي مشغلينهم مفروض يقام عليهم " حد الحرابة " دول اللي مفروض يتعمل لهم محاكم عسكرية فورا

اللي بيعملوه ده قنابل حارقة قاتلة لانهم بيعبوها كسر زجاج

وشايف واحد لابس بدلة

والولد اللي بيعبي كسر وجاج لابس جاكيت لبس بتوع اللجان الشعبية

والله يا استاذ محمد انا لما شوفت الفيديو جزعت لانى عارف ازاي هيكون اثار الزجاج على وجهة المصاب والغريبة البنات اللي حواليهم حاجة توصل المشاهد الى التقيء ياترى اللي مشغل الناس دى مين؟؟؟؟؟؟؟

الجيش كدة اصاباتة هتذيد جدآ على فكرة يا استاذ الظابط اللي الواد ضربة يوم الاحد بالخرطوش حالتة متأخرة لان الفرد الخرطوش لبس كلة فى دماغة واحد عندنا فى العمارة قاضى عسكرى طلع قريبة وهو من قوات الصاعقة علشان كدة انا صدقت ازاي العساكر بتنتقم ضرب وبدون احساس بالالم من صورة وش الضابط لما اتشوه سرت الاشاعة بين العساكر كلهم ان المعتصمين بينهم مسلحين

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...