اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اعتداءات من الشرطة العسكرية على المعتصمين امام مجلس الشعب

Recommended Posts

انا عندى كلام هقوله واليى يقول عليا بولع يقول

دلوقتى الناس اليى بتقول نصبر والجيش هيسلم البلد فى خلال ست اشهر (( معرفش اى ست اشهر بالضبط هو الستات كتروا اليومين دول )) ونصبر يا جماعه وهانت والناس اليى ماتوا واليى فى السجن بكره لما نمسك الحكم ان شاء الله هنطلعهم وهندعى للناس الى ماتوا بس نصبر

انا عاوز اقولهم ما هى ضماناتك لتحقيق الكلام اليى بتقوله مش المجلس العسكرى قال اول ما مسك انه اخره ست شهور وهيسلم البلد ودخلنا فى سنه لحد دلوقتى ومافيش حاجه

طيب المجلس العسكرى مش قال بعضمة لسانه ان جاتلهم اوامر بابادة من فى الميدان وبعدين طلعوا قالوا محصلش حصل ولا محصلش !!

المجلس العسكرى هيسلم البلد فى ثلاث حالات

الحاله الاولى :: انه يحصل على ضمانات بان الجيش يكون دوله داخل الدوله ومافيش حدا له علاقه بالجيش

الحاله التانيه :: اضراب عام والناس كلها تنزل الشارع وتبقى مصر كلها ميدان التحرير

الحاله التالته :: الاصطدام بالجيش ووقتها مش هيبقى فيه بلد اساسا علشان يسلمها

تحياتى

عنبو

يسلم فمك

والله حضرتك جبت من الاخر

المجلس قسم القوي الثورية الي جزئين

الجزء الاول هو الكتلة الثورية الي اشعلت الثورة و الجزء الثاني الاخوان

الكتلة الثورية رغم انها اشعلت الثورة الا انها ليست منظمة و مترابطة زي الاخوان كمان هي لا تؤمن بالبراجماتية السياسية عشان كده هي لا تتفاوض و لا تتنازل عشان كده لازم يكسرهم و يصفيوهم و يقضي عليهم

بالنسبة الاخوان عشموهم بالانتخابات عشان يتركوا الميدان و عزلوهم و ابتدي يحاربوهم بالسلفيين اللي جزء كبير منهم مخترق من امن الدولة في موضوع الانتخابات

بكرة بعد ما المجلس يخلص علي الثوار هيتجه للاخوان و هيكرر سيناريو 54

الاخوة السلفيين مع احترامي لبعض منهم لكن اول ما يشفوا اللي حيحصل للاخوان جري حبيطلوا السياسية و يرجعوا الجوامع زي ايام مبارك

الظريف ان لواءات المجلس اكثر من مرة قالوا ان المجلس قادم مالوش صلاحيات و برضه الرئيس القادم اللي عالم عقبال ما يجي شهر ستة هيكون ايه حصل

وانا فاكر الاستاذ رؤوف في يوم فتح موضوع عن تصريحات مختار الملا و ان المجلس احتمال ما يسلمش السلطة و رجع بكل طيابة وفرح بنفي الكلام من لواء اخر

يعني احنا لازم نصدقهم و نثق فيهم بعد كل اللي عملوه من اول الثورة لغاية دلوقتي

طب ايه اللي مفروض دلوقتي يتعمل

زي ما استاذ شوشانك قال عصيان مدني لحد ما يتم تسليم السلطة الي رئيس مجلس القضاء الاعلي مع استمرار الانتخابات البرلمانية و اجراء الانتخابات الرئاسية فورا بعد انتخابات مجلش الشعب

عشان الزملاء من الاخوان المسلمين و السلفيين ما يقولوش اننا مش موافقين علي نتيجة الانتخابات البرلمانية

تم تعديل بواسطة bodi
رابط هذا التعليق

• الردود 853
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ودي ست بسيطة يمكن لا تكون متعلمة .. ولكنها فاهمة اللعبة ... بس عيبها إنها عندها قلب وعقل

اما الاخرون الذين نراهم بيننا فلقد أستبدلوا عقولهم وقلوبهم بقطع حجارة صماء لا تفهم ولا ترى ولا تعي

إتهامات مرفوضة ، فكما ان لك وجهة نظر فالآخرين أيضا لهم وجهة نظر ومن حقهم أن يعلنوها ، أنت تري النصف الفارغ من الكوب وهم يرون النصف المملوء من الكوب ، وليس معنى ذلك أنهم عميان لأنهم رأوا النصف المملوء.

وسؤال مباشر وأرجو الإجابة عليه بصراحة،

لو كنت موجود في مصر ونزلت المظاهرات ؛ ىهل كنت ستقوم بحمل شنطة من الحجارة وكسر الرخام لتقذف رجال الشرطة أو الجيش؟ هل كنت ستصطحب معك إبنك وزوجتك ليمدوك بالمزيد من الحجارة أو مشاركتك قذف الحجارة على قوات الأمن؟ هل كنت ستشتري صندوقين من زجاجات البيبسي الفارغة وجركنين بنزين علشان تعملهم قنابل مولوتوف تقذفها على المباني وعلى قوات الأمن؟ وياريت ماتقوليش ترضي يحصل لامك او لاختك اللي شفناه في الفيديو، لاني لن اسمح لهم بالتواجد في احداث ينتشر خلالها البلطجية ، وحتي ايام الثورة كانت تنبيهاتي لهم ان الثورة ليست أكثر من رفع لافتات وترديد هتافات ، ولو شفتوا ان الموضوع سيتحول إلي عنف ، فالانسحاب هو عين العقل ، الموضوع مفيهوش كرامة ، الموضوع ان نطالب بمطالبنا بطريقة سلمية . أما مانراه فهو مزايدات وتحفيز لاعمال العنف غير مبرر ، السلطة لايجب أن تنكسر ، وكفاية انكسار الشرطة والذي تلاه تخاذلها عن القيام بواجبها ، عايزين تسرحوا الجيش بحجة انه اعتدى على المتظاهرين ، يبقى خلاص كل واحد عايش بره يبعت ياخد أهله ويخليه بره علشان مصر مش حتبقى موجودة بعد تسريح جيشها.

العنف يجب أن ينتهي ، ومن يجب عليه البدء في التهدئة والانسحاب هم الجمهور بلطجية كانوا او ثوار او معتصمين ، لو انسحبت قوات الامن من المشهد فاعلم ان على مصر السلام.

أفضل مداخلة قرأتها في الموضوع

ربنا يبارك في حضرتك يا أستاذ محمد

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

ودي ست بسيطة يمكن لا تكون متعلمة .. ولكنها فاهمة اللعبة ... بس عيبها إنها عندها قلب وعقل

اما الاخرون الذين نراهم بيننا فلقد أستبدلوا عقولهم وقلوبهم بقطع حجارة صماء لا تفهم ولا ترى ولا تعي

إتهامات مرفوضة ، فكما ان لك وجهة نظر فالآخرين أيضا لهم وجهة نظر ومن حقهم أن يعلنوها ، أنت تري النصف الفارغ من الكوب وهم يرون النصف المملوء من الكوب ، وليس معنى ذلك أنهم عميان لأنهم رأوا النصف المملوء.

لو كنت موجود في مصر ونزلت المظاهرات ؛ ىهل كنت ستقوم بحمل شنطة من الحجارة وكسر الرخام لتقذف رجال الشرطة أو الجيش؟ هل كنت ستصطحب معك إبنك وزوجتك ليمدوك بالمزيد من الحجارة أو مشاركتك قذف الحجارة على قوات الأمن؟ هل كنت ستشتري صندوقين من زجاجات البيبسي الفارغة وجركنين بنزين علشان تعملهم قنابل مولوتوف تقذفها على المباني وعلى قوات الأمن؟ وياريت ماتقوليش ترضي يحصل لامك او لاختك اللي شفناه في الفيديو، لاني لن اسمح لهم بالتواجد في احداث ينتشر خلالها البلطجية ، وحتي ايام الثورة كانت تنبيهاتي لهم ان الثورة ليست أكثر من رفع لافتات وترديد هتافات ، ولو شفتوا ان الموضوع سيتحول إلي عنف ، فالانسحاب هو عين العقل ، الموضوع مفيهوش كرامة ، الموضوع ان نطالب بمطالبنا بطريقة سلمية . أما مانراه فهو مزايدات وتحفيز لاعمال العنف غير مبرر ، السلطة لايجب أن تنكسر ، وكفاية انكسار الشرطة والذي تلاه تخاذلها عن القيام بواجبها ، عايزين تسرحوا الجيش بحجة انه اعتدى على المتظاهرين ، يبقى خلاص كل واحد عايش بره يبعت ياخد أهله ويخليه بره علشان مصر مش حتبقى موجودة بعد تسريح جيشها.

العنف يجب أن ينتهي ، ومن يجب عليه البدء في التهدئة والانسحاب هم الجمهور بلطجية كانوا او ثوار او معتصمين ، لو انسحبت قوات الامن من المشهد فاعلم ان على مصر السلام.

ده كلام الناس العاقلة والناس اللى بتفكر وتدرس الامور صح

ربنا يباركلك

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

أنهي مظاهرات يا محمد بيه ؟

قصدك الـ 150 واحد اللي كانوا متجمعين ومسالمين ومعهم الشيخ الأزهري ؟

نعم كنت سأكون معهم بكل عائلتي

أما العنف والقذف بالحجارة .. فهات من كلامنا ما يدعو إلى ذلك منذ 10 شهور

أما كلامك عن مين اللي بدء ومين اللي أشعلها .. فهو عفواً أغفال للسبب والمسبب المتكرر من ماسبيرو اللي تحقيقاته أدانت عساكر الجيش مروراً بمحمد محمود وصولاً إلى القصر العيني ...

والبادي أظلم يا محمد بيه لأن اللي بيشعل الحريق مش بيشعله إعتباطاً .. لإنه هو عارف هايحصل إيه .. وعارف إن سيده مبارك كان مربي الاف البلطجية اللي هايندسوا وسط الأحداث دي

لو انسحبت قوات الامن من المشهد فاعلم ان على مصر السلام

أنهي امن يا محمد بيه ؟ اللي قتل من المصريين ما لم يقتلهم مبارك في 30 سنة ؟

ولا الامن اللي جري زي الولايه بعد يناير ولم تحدث حالة سرقة واحده في جموع مصر إلا بعد أنا أطلقوا هم البلطجية والسجناء عامدين متعمدين ؟

وبعدين ما أنا طلبت من حضرتك تكلمنا شويه عن مظاهرات أمريكا بيحصل فيها إيه يا محمد بيه ؟ وعن تعامل الأمن ؟ وعن العنف والعنف المضاد ؟ ومع ذلك لم تفعل

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

وبعدين الاخوة دعاة الحكمة والتهدئة .. طب ما تكلمونا شوية عن مين المسئول دلوقت عن البلد وامنها ؟

بلاش السؤال الكبيير العويص ده ... طب عشان يبقى في شوية حكمة وإتزان ... ما تكلمونا ولو بالتلميح عمن تلمحوهم فوق الأسطح حتى الان وترمي بالمولوتوف هنا وهناك ؟

رابط هذا التعليق

لكن اسمحلى يا استاذ محمد

لو نزلنا واول ما لقينا عنف انسحبنا

ماهو ده تمام اللى كان بيحصل وقت مبارك وفضلنا زي ماحنا 30 سنة

المظاهرات تقوم في الجامعة واول ما تخرج تلاقي عساكر الامن المركزي وراك بالعصيان

وتنفض المظاهرة وكله تمام والامن مستتب والبلد ي استقرار

اللى خلى 25 يناير ثورة ان الناس كلها مخفتش ونزلت تقف جنب الشباب ايد بايد

وعشان كده بدأت المطالب تتحقق

وهو ده اللى بنطلبه اننا نقف نقول ضرب المتظاهرين مش حل وعمرنا مهما اختلفا معاهم محنرضى انهم يتهانوا ويتسحلوا

حكاية الجركن بنزين والموليتوف

فهذا لم ولن يقوم به ثوار

وكل اللى اتمسكوا في هذه الاعتداءات حتلاقي تعليمهم على قدهم اللى عاطل واللى نقاش واللى بائع جائل

هو عقله صوره ان هو ده التصرف الصحيح

لكن الثوار كانوا معتصمين ولمدة اسبوعين منغير اي تحفز او استفزاز للجيش

وعبودى اخطأ بس ميكنش عقابه التعذيب

ده لو حيوان منعملش فيه كده

ولو صهاينة منعملش كده في بنات واقفة في مظاهرة

فين القانون

اقبضوا عليهم كلهم بس لا تهينوا انسان

احنا بنطلع لقدام ولا بنرجع لورا

تم تعديل بواسطة نورالعين

رابط هذا التعليق

الرباط الخاص بي

قائمة بأسماء المقبوض عليهم في أحداث فض اعتصام مجلس الوزراء والاعتداءات الشوارع المحيطة

لو فعلا كانت لهم يد في الاعتداءات فسيكون بسبب

مستواهم التعليمي

ومع هذا يجب عقابهم بالقانون بالقانون وحده

لا بالتعذيب والسحل

رابط هذا التعليق

Moataz Abd AlFattah - معتز عبد الفتاح

الموقف الآن: يسيطر على الميدان الآن خلطة من الكفر بالسياسيين والإعلاميين والنخبة ونزعة من كالأطراف نحو شيطنة الطرف الآخر. بقدر ما رأيت من مصابين بين الشباب المدني، وجدت مثلهم بين المجندين أيضا. الجو مشحون لأقصى درجة.

الحل: أتمنى أن يفكر المجلس العسكري جديا في أن تعود القوات المسلحة إلى ثكناتها في فبراير القادم بعد إعلان فتح باب الترشح للرئاسة أو تسليم إدارة البلاد مؤقتا لرئيس مجلس الشعب في آخر يناير. أخشى أن الدولة ستتفكك والمجتمع سيتحلل قبل آخر يونيو. ومع ذلك سنستمر في المحاولة.

رابط هذا التعليق

هو ما حدش رد على ليه ولا هى الثورة والدفاع عن المبادء حلو قوى واحنا قاعدين مدفاين فى البيت ننتقل من محطة لمحطة ونثبت موقف افتراضى على النت وخلاص

كفاكم فتنة يادعاة الفتنة

يعنى انا سيبت المنتدى امبارح بالليل ورجعت لقت هما هما الناس الا بتسخن بيكلموا بنفس الطريقة

طيب لو عندك مبدء ومقتنع بيه ما تنزل جاهد مع اخواتك

وزى ما قال احد الاخوة المحترمين

طالما شايفين التخريب اللي بيحصل ده عمل وطني وان التصرفات دي هيه اللي هتخلينا نتقدم للامام

يبقى البهوات دول يتفضلوا ينزلوا او حتى ينزلوا اولادهم او اخواتهم للمشاركة في هذا العمل الوطنى

-

هتقولى بعيد ومش بعيد هاقولك لا يافندم

اى طايرة هتوديك مصر فى 3 ساعات خد اجازة من شغلك وانزل عشان تدافع عن مبادئك

اتقوا الله بقى وكفاية تسخين

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

تساؤل لعمرو اديب

قولوا للشباب ده مين اللى قتلوهم وزالا حتكونوا انتم اللى قتلتوهم

http://www.youtube.com/watch?v=PtZS-cOsbV4

شوفى الزبون ده بميت لون وشكل

واكيل على كل الموائد

وده شىء معروف يعنى

بس ال زى ده مبيلعبشى على حسان خسران

وكونه انه يقول ده يبقى مصادره قويه ان المجلس بيلعب فى الوقت الضايع

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

شفتوا اخر خبر عبودي سبب المشكلة طلع ابن ابراهيم عبودي من الحزب الوطني

‎#RNN #Tahrir #25jan #Scaf #Noscaf

رصد | قناة الحياة 2 | ابراهيم عبودي عضو مجلس الشعب عن الحزب الوطني السابق والد " عبودي " المتسبب في إشعال الموقف في التحرير علي قناة الحياة .. "عبودي " في المستشفي العسكري ولا نستطيع ان نتواصل معه و نريد أن نطمئن عليه أنا و والدته

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

هو ما حدش رد على ليه ولا هى الثورة والدفاع عن المبادء حلو قوى واحنا قاعدين مدفاين فى البيت ننتقل من محطة لمحطة ونثبت موقف افتراضى على النت وخلاص

كفاكم فتنة يادعاة الفتنة

يعنى انا سيبت المنتدى امبارح بالليل ورجعت لقت هما هما الناس الا بتسخن بيكلموا بنفس الطريقة

طالما شايفين التخريب اللي بيحصل ده عمل وطني وان التصرفات دي هيه اللي هتخلينا نتقدم للامام

يبقى البهوات دول يتفضلوا ينزلوا او حتى ينزلوا اولادهم او اخواتهم للمشاركة في هذا العمل الوطنى

-

انا رديت عليك قبل كدة وهرد عارف لية محدش بيرد عليك

لانهم ليس لهم مصالح بالبلد وكل همهم النتيجة النهائية

والنتيجة التى يريدها البعض هنا ان مصر تبقى على المحارة انهد يعنى ويبنيها الشباب المتعلم ممكن حد يقولنا الشباب النتعلم لية ممنعش الولد حمودى من لعب الكرة الفجرآ امام المجلس او الوزارة ؟؟

ولو فرضآ على رأي الاخت التى تقول ان المقبوض عليهم جهلة وليسو متعلمين طيب فين بقى العاقلين اللي مشغلنهم مايمنعوهم من التعدى على املاك الدولة ولا هو يسلطوهم وهما يدفعو الثمن علشان مستواهم التعليمى كان حائل بينهم وبين مكر من يحرضهم على احراق مصر

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

تساؤل لعمرو اديب

قولوا للشباب ده مين اللى قتلوهم وزالا حتكونوا انتم اللى قتلتوهم

http://www.youtube.com/watch?v=PtZS-cOsbV4

شوفى الزبون ده بميت لون وشكل

واكيل على كل الموائد

وده شىء معروف يعنى

بس ال زى ده مبيلعبشى على حسان خسران

وكونه انه يقول ده يبقى مصادره قويه ان المجلس بيلعب فى الوقت الضايع

انا عارفة انه بميت لون

لكن فعلا حسيت انه صادق المرة دي وفاض بيه

مش معاك ان الجيش في اخر ايامه

مش حيكون سهل كده خلعه وفيه ناس نتسقفله وبدافع عن افعاله

رابط هذا التعليق

كفاكم فتنة يادعاة الفتنة

-

بافندم اي واحد من دول لو شاف طوبة طايره ناحيته هيجري

شباب الثورة المحترم لم يستخدم العنف الا فقط في موقعة

الجمل لما كان هناك اعتداء مباشر عليهم..... وكانوا بيحموا منشأت الدولة ولم يفكر فيهم احد. ان يستخدم العنف بمفرده او حتى مع مجموعة منفردة من 100 ولا 200 فرد...لم بفعلوا شيء الا تحت ارادة الشعب....ولم نراهم يصدرون اي سيدة لكي تواجه وجال الشوطة او تقذف بالطوب ولم نسمع منهم اي واحدة تهتف بهتافات غير محترمة

- واقول للاخت نور العين التي تقول لو انسحب الشباب من الشارع الان كما كان يحدث ايام مبارك فبهذا يكون فشل للثوار في تحقيق مطالبهم

اقول لها ... انا شباب 25 يناير استمدوا قوتهم من شعب يحميهم ويساندهم ويدعوا لهم

وكان المطلب واضح اسقاط النظام ورأس النظام هو مبارك..... اما الان فما سبب هذا العنف...ولقد بدأ المجلس العسكري في اجراءات تسليم السلطة واجراء الانتخابات التي توقعتوا من قبل ان المجلس لن يجريها.....

ثم قلتم بعد ذلك ان المجلس سيسمح للبلطجية بافشال الانتخابات وسيسمح للفلول للسيطرة على المجلس ... فخيب المجلس العسكري ظن من توقع ذلك

- ثم كالعادة خمن البعض بأن المجلس لن يسمح للتيارات الاسلامية بالفوز بنسبة كبيرة من المقاعد... فخيب المجلس العسكري ظنهم. وظل على الحياد

- فظهر هواة التثبيط ليقنعونا ان اللواء الملا قال واللواء الملا عاد واللواء الملا قرر وهم لا يعرفوا ان كلام الملا. كلام اجوف وغير شرعي وظل هواة التثبيط يتحججوا بان المجلس العسكري سيجعل اعضاء البرلمان كالطراطير وشوية توقعات رجما بالغيب وكأن المجلس العسكري لا يعلم ماذا سيواجه لو التف على رغبة الشعب

وهؤلاء المثبطين المحبطين. اللي بيبشرونا بنوايا المجلس العسكري وعاوزينا نولع في البلد ...عاملين زي اللي خايف من حدوث توابع للزلزال فيقوم ينصح اهل بيته بالقفز من النافذة قبل ما يحصل الزلزال واللي ممكن اساسا ميحصلش

- واخيرا مع حدوث عنف وفوضى مثل الحادثة الان لا يتوقع احد ان الامور ستسير وكأننا في دولة متحضرة وكما ذكرت من قبل حتى لو المجلس العسكري امر العساكر بالتعامل بدون عنف فلا يمكن ابدا السيطرة على تصرفات رجال الامن فالمسألة بتكون مواجهة عنيفة ومسألة حياة او موت وشفنا لما بعض الجنود امام ماسبيرو وقعوا تحت يد الثوار حصل فيهم ايه وايضا شفنا تصرف قائد المدرعة كان ازاي... ولذلك الناس بتسمي هذا فوضى وساعة الفوضى. يكون من السذاجة السؤال عن مين اللي فوق السطح ومين اللي ضرب البنت. ولا البنت ضربت مين....

علشان كده دائما لما نجد مجموعات صغيرة تصر على احداث هذه الفوضى فانها غالبا تكون محل الشك

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

كفاكم فتنة يادعاة الفتنة

-

كلامك أصلاً إترد عليه من قبل 25 يناير

.

نفس الأقوال المرجفة ..

نفس كلام " خلينا نرب العيال ونمشي على الحيط "

ومش عيب إنه يبقى من عينة كلام أستاذ محمد اللي بيفهم ولاده إن مظاهره يعني يافطة بتترفع

ياااااااااااااااااه ... أه لو كل اللي طلعوا يوم 25 يناير كانوا يفتكروا إنها يافطه بتترفع وتروح أخر النهار ..

كان زمان مبارك مشرف بيننا الأن

أما خلط التخريب بالبلطجية بمن لا يرضون لاذي أو الإهانة أو هتك الاعراض .... فهو نوع من أنواع الهروب من التعقل أو الجلوس على الشلتة والظن بإن ما يحدث من يناير هو خراب للبلد ....

لإن الموضع محسوم ....كل الدنيا ضد التخريب ... وكل الدنيا أيضاً ضد إهانة أي إنسان ... لكن مش كل الدنيا تعرف يعني إيه ثورة ومين وراء إشعال الاحداث

رابط هذا التعليق

مطلبنا ان يسلم المجلس العسكري جميع صلاحيته الرئاسية والتشريعية ( تسليم حقيقي ) لرئيس الوزراء الحالي كمال الجنزوري رغم تحفظنا عليه ,,

وان يعود معززا مكرما الى دوره الاساسي والاهم وهو الحفاظ على الوطن من اي اعتداء ( خارجي )

بكده حنبقى حققنا اكثر من نصف مطالب الثوار و هدأنا من مخاوفهم بشان استيلاء العسكر على الحكم

لو تم ذلك سيقوم جميع المعتصمين في الميدان وامام مجلس الوزراء بتعليق اعتصامهم لاعطاء الفرصة لرئيس الوزراء لتنفيذ ماوعد به من اصلاح حقيقي ووقف العنف واطلاق سراح 12 الف معتقل سياسي و محاسبة كل من تورط في قتل الشهداء امام القضاء المصري العادل

قدر علمي أنكم ( 6 إبريل ) دعوتم لإعتصام لرفض الجنزوري،

فهل تقبلون به رئيسا للدولة ورئيسا لمجلس الوزراء الآن؟

آسف ع التأخير يا هندسة

تم تطوير الفكرة الآن لتصبح بالشكل التالي :

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=130510&pid=813666&st=30entry813666

فلماذا نرضى بالقليل ما دام لدينا الافضل !

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

تحية تقدير أستاذ محمد .. حفظ الله غيبتك ورفع ذكرك

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

كلام متزن يعكس رؤية عميقة صائبة , وتستحق في رأيى تلك المداخلة أن تكون الأفضل في هذا الموضوع .

فلابد من التهدئة الآن وفورا قبل أن تحترق البلد بمن فيها .

بالله عليكم لا نريدها سوريا أخرى أو ليبيا.

دماء المصريين ليست رخيصة لنستهين بها ونطالب بمزيد منها لأهداف غير واضحة المعالم .

لست أثق في المجلس العسكرى ولكن أراه بدأ في تسليم السلطة بالفعل .

أراه أخلف ظنونكم فبدأ في الإنتخابات البرلمانية التى أشدتم بسيرها وتنظيمها , وبالرغم مما فيها من بعض السلبيات إلا أنها الأفضل في تاريخ

مصر حتى الآن .

لماذا تصرون على تشجيع التخريب و الفوضى التى تنخر في عود مصر ؟

لم تكن تلك بالتأكيد هى روح يناير التى باركناها جميعا والتف حولها الشعب كله .

ناشدتكم بالله .. امنحوا الفرصة لهذا الشعب الفقير أن يفيق من هذا الكابوس الذى يزداد إظلاما يوما بعد يوم ..

والله ما عدت أدرى ما الذى يرضيكم ؟!!

تم تعديل بواسطة الدكتور ياسر

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

كفاكم فتنة يادعاة الفتنة

-

أسمعت لو ناديت حيا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...