اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اعتداءات من الشرطة العسكرية على المعتصمين امام مجلس الشعب

Recommended Posts

برافوا للجيش

انا لو في مصر كنت نزلت علشان اضرب معاهم

الهبل اللي بيحصل من 6 ابريل لازم يترد عليه بهبل برضه علشان يعرفوا حجمهم الطبيعي

ربي

ان لم يكن بك علي غضب............. فلا أبالي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

• الردود 853
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

برافوا للجيش

مهما كنت غير منضم لأي حزب او جماعة او حتى قاعد على الكنبة مع حزب الكنبة ... فيومك جاي بكره ..

ولو كنت بتتابع أخبار العالم المتحضر .. هاتعرف إن من أبسط حقوق أي مواطن هو التظاهر السلمي ..

وإذا كان لديك عينان ترى .. وعقل يفهم ... يبقى إشرح للناس الأن ما هو الذنب الذي إقترفه 27 شخص أندبحوا في ماسبيرو ... او 46 قًتلوا في محمد محمود .. أو من يقتلون الأن من إخوتك المصريين ..

وياريت تاخد كوبي من كلامك ده .. لأنك او كان لك حق وطالبت به ثم تم قتلك وسحلك .. فسنقف جميعاً نفس وقفتك لنقول : برافو عليهم ياريتنا كنا معاهم وكنا قتلناه .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

برافوا للجيش

مهما كنت غير منضم لأي حزب او جماعة او حتى قاعد على الكنبة مع حزب الكنبة ... فيومك جاي بكره ..

ولو كنت بتتابع أخبار العالم المتحضر .. هاتعرف إن من أبسط حقوق أي مواطن هو التظاهر السلمي ..

وإذا كان لديك عينان ترى .. وعقل يفهم ... يبقى إشرح للناس الأن ما هو الذنب الذي إقترفه 27 شخص أندبحوا في ماسبيرو ... او 46 قًتلوا في محمد محمود .. أو من يقتلون الأن من إخوتك المصريين ..

وياريت تاخد كوبي من كلامك ده .. لأنك او كان لك حق وطالبت به ثم تم قتلك وسحلك .. فسنقف جميعاً نفس وقفتك لنقول : برافو عليهم ياريتنا كنا معاهم وكنا قتلناه .

الحمد لله ربنا خلقني ليه عينين بتشوف و عقل بيفكر و اول حاجة قالي عليها عقلي لما فكر ان مصلحة الدولة ووجودها مهدد بسبب شوية ناس فاكرين نفسهم شجيع السيما اللي ما حدش يقدر عليه و هما اضعف من بعوضة بس مشكلتهم ان صوتهم عالي و بيجعروا طول الوقت علشان كده فاكرين نفسهم اقوي من سلطة الدولة

الاعتصام السلمي اللي بتقول عليه ده موقف حال البلد و مخلي الدولة قربت تفلس و ما تقوليش انهم قاعدين و ما بيعملوش حاجة

مجرد خبر الاعتصام ما بيتذكر في اي قناة اخبارية او جرنال بيخلي السياحة تقف و المستثمرين بيسحبوا فلوسهم من البورصة و المصانع اللي شغالة قربت تقف

انا فعلا هاخد كوبي من كلامي ده بس علشان لما البلد فعلا تفلس و تتباع ارضها في المزاد هبقي افكرك انت و كل ستة ابريل ان الهبل اللي بيحصل ده هو اللي خلي مصر ترجع مستعمرة تاني

بس ساعتها الندم مش هينفع و ان كنت اشك ان هيبقي في ندم اصلا

ربي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

الاعتصام السلمي اللي بتقول عليه ده موقف حال البلد و مخلي الدولة قربت تفلس و ما تقوليش انهم قاعدين و ما بيعملوش حاجة

ما هو ده كلام التليفزيون المصري والسفاحين اللي بيحكموا البلد بيرددوه عشان يداروا على خيبتهم وفسادهم

سألت نفسك أمريكا ليه ما فلستش بالرغم من إضرابات وول ستريت اللي بقى لها أسابيع ؟

أو المظاهرات والاعتصامات والإضرابات اللي في أوروبا ؟

سألت نفسك مال إعتصام سلمي لـ 200 شخص في ميدان التحرير أو شارع مجلس الوزراء بتوقف المصانع في المحلة او العاشر من رمضان او أسوان ؟

سألت نفسك بأي حق تشمت في قتل عمد لإنسان اعزل ؟

أي مصلحة للبلد اللي فيها قتل مُسالمين ؟

ومازلت منتظر منك سبب لما حدث اليوم ....

رابط هذا التعليق

والان الجميع أصبح يعرف قواعد اللعبة وردود الأفعال :

- عصام شرف ( مش فارقه أقول الجنزوري أو شرف .. فكلهم طراطير ) : ادعو المعتصمين والشرطة بفتح شارع مجلس الوزراء لتحقيق السيولة المرورية .

- العيسوي ( برضوا مش فارقه هو محمد إبراهيم ولا عيسوي ) : لا توجد إعتصامات أساساً في شارع مجلس الوزرا .. وأساساً مصر ما فيهاش مجلس وزرا عشان يبقى له شارع .؟

- وزارة الصحة : إرسال 700 سيارة إسعاف إلى شارع مجلس الوزراء لإخلاء القتلى والمصابين .

- الرويني : بحث ضم شهداء ومصابي مجلس الوزراء إلى صندوق الشهداء والمصابين .

- حزب الشلتة : الجيش والشلتة إيد واحدة .. احسن يارب يقتلوا كل مصر عشان نعرف نقعد على الشلتة ونرتاح بقى .

- الاخوان : لن ننجر إلى تلك المهاترات تفادياً لحدوث مذابح دموية .

- أبو إسماعيل : ادعو جميع الشباب إلى نزول شارع مجلس الوزراء .. وانا هاحصلهم قريب إن شاء الله ( يعني كمان سنتين تلاتة كده عشان ورايا شوية مشاوير )

رابط هذا التعليق

- عصام شرف ( مش فارقه أقول الجنزوري أو شرف .. فكلهم طراطير ) : ادعو المعتصمين والشرطة بفتح شارع مجلس الوزراء لتحقيق السيولة المرورية .

- العيسوي ( برضوا مش فارقه هو محمد إبراهيم ولا عيسوي ) : لا توجد إعتصامات أساساً في شارع مجلس الوزرا .. وأساساً مصر ما فيهاش مجلس وزرا عشان يبقى له شارع .؟

- وزارة الصحة : إرسال 700 سيارة إسعاف إلى شارع مجلس الوزراء لإخلاء القتلى والمصابين .

- حزب الشلتة : الجيش والشلتة إيد واحدة .. احسن يارب يقتلوا كل مصر عشان نعرف نقعد على الشلتة ونرتاح بقى .

- أبو إسماعيل : ادعو جميع الشباب إلى نزول شارع مجلس الوزراء .. وانا هاحصلهم قريب إن شاء الله ( يعني كمان سنتين تلاتة كده عشان ورايا شوية مشاوير )

انت نسيت 6 ابريل : شعللها شعللها ...ولعها ولعها

بعض المغتربين : ياكش تولع مصر و اللي فيها...طول ما انا وولادي عايشين كويس و بنلم الريالات

ربي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

ويا ترى من لديهم عقول تفهم وتعي ... شافوا أمبارح بأعينهم ما حدث من سحل الشرطة العسكرية للقضاة المشرفين على الإنتخابات ... ولا طنشوا كالمعتاد ؟

لدرجة إن هناك عدة قضاة تقدموا بإستقالتهم بالامس ولن يشرفوا على الإنتخابات مرة اخرى ...

وفي المنوفية وعد محافظ المنوفية المستشار أشرف هلال بتقديم إستقالتة إذا لم يأتي بحق القضاة المعتدى عليهم في لجان المنوفية .

وقال رئيس نادى القضاة، إن غرفة العمليات بنادى القضاة تلقت اليوم نحو 650 شكوى من القضاة المشرفين على الانتخابات منها 50 بلاغا تنوعت ما بين تعرض القضاة للتطاول عليهم بالقول والفعل وشتائم من الضباط وعدم دخول الموظفين ونقل الموظفين والصناديق فى عربات نقل القمامة والزبالة فى العجوزة بالجيزة.
كما منع أحد الضباط بلجنة فرز الدائرة الرابعة بالهرم 10 قضاة من دخول اللجنة مما أدى لتدخل المستشار الزند، وغير ذلك الكثير من صور المشاحنات بين الطرفين.
وتلقت غرفة العمليات بنادى القضاة شكوى من القضاة المشرفين على الانتخابات بالهرم فى الجيزة، وعددهم نحو 25 قاضيا بقيام ضابط جيش يدعى أحمد ثابت باحتجاز القضاة داخل اللجان، ومنعهم من مغادرة مقر اللجنة بدعوى انتظار تعليمات من رئيسه المباشر بمغادرة مقر اللجان، وقال لهم: "مش هتخرجوا حتى لو ضربتم رأسكم فى الحيط".

--------

هل علمتم يا سادة من هو المخرب في هذه البلد ومن يحاول ليل نهار لتحويلها إلى فوضى ونار ؟

رابط هذا التعليق

انت نسيت 6 ابريل : شعللها شعللها ...ولعها ولعها

بعض المغتربين : ياكش تولع مصر و اللي فيها...طول ما انا وولادي عايشين كويس و بنلم الريالات

بعض المغتربين من أعضاء حزب الشلتة : ياكش تولع ... وانا مالي ( هما هما بتوع المشي جنب الحيط قبل 25 يناير .. وهما اللي أثناء الثورة كانوا بيقولوا فتنة ) ... وبالتالي لا بيحصل مغترب مستقر .. ولا مواطن محترم له بلد

رابط هذا التعليق

برافوا للجيش

يعنى حضرتك مش فى مصر

طيب لما تنزل فى مصر ابقى

مر على اى مكان فيه اعتصام وشوف واسمع بعينك قبل ما تلقى بكلام لا فائدة من ورائه

وان شاء الله اللى بيمد ايديه على اى مصرى بيدافع عن حقه

الهى ربنا ينتقم منه

ارحع واسال هو احنا حنسمع امتى رد فعل من الأنتخابات اولا وليحترق كل شئ

رابط هذا التعليق

لنذهب ساعه الى الميدان نتفرج

ونعد للمعركة الكبرى

انتخابات

بيقولك 600 قاضى امس تعرضوا الانتهاكات من الجيش والمواطنين - على حسب كلام الزند

وفيه اشاعات انه ممكن يرفضوا المراقبة على المرحلة التانية

رابط هذا التعليق

شوية صيع. يروحوا يعتصموا مع شوية من البسطاء. ، فيقوم الصيع بالاتفاق مع شوية بلطجية علشان يعملوا خناقة مع بعض ويشعلوا الامور. ويقطعوا الطريق على الناس ويعملوا. لجان تفتيش في مداخل الشوارع وكأنها شوارع ابوهم

ولما الشرطة تدخل لانهاء هذه البلطجة تحدث المواجهات

حد عارف الناس المعتصمة دي عاوزه ايه او ما هي مطالبها المشروعة

فين المطالب علي اليافطات فين التعبير بادب

شوية صور لشوية بلطجية وشوية فيديوهات واعمل اثارة لمشاعر الناس

وطبعا الهدف افشال كمال الجنزوري وافشال وزير الداخلية الجديد علشان ندخل في مواجهات تاني ويسقط المصابين وبعدين نطالب بحقوق المصابين. ويالا ياجماعة فلتسقط الحكومة وليسقط مجلس الشعب ....ويالا ياالتراس نطالب بتعيين حكومة على مزاجنا

باذن الله هذه المرة الشعب لو نزل هيضرب مع الشرطة العسكرية هؤلاء الحوش

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

للأسف مش لاقية حاجة أقولها

ما عدتش متعاطفة مع المعتصمين واعتقد مصريين كتير بقوا كدة

لا كان ده وقت اعتصام

ولا كان في سبب يدعو لوقف حال مجلس الوزرا كدة

و اعتصام بالعدد الصغير ده كان معروف ان اخرته حتبقي زي المرة اللي فاتت ده غير الفئات المأجورة اللي بتدخل وسطهم وتحتك بالجيش

ومش كام فرد هما اللي حيغيروا حكومة الجنزوري بالاعتصامات في حين معظم الناس عايزين يدوها فرصة كام شهر نشوف أداءها

وصلت ان المواطنين نفسهم بقوا في صف الجيش ضد المتظاهرين

نجحت قوات الجيش فى فض اعتصام مجلس الوزراء بمعاونة بعض المدنيين الذين تصدوا للمتظاهرين بعد أن اقتحم عدد من المتظاهرين مبنى مجلس الشعب وحطموا البوابة الرئيسة وقاموا بتكسير زجاج المبنى, قبل أن تتصدى لهم قوات الجيش باستخدام الهراوات الخشبية, وتبادل المتظاهرون الرشق بالحجارة مع قوات الجيش التى انضم لها بعض المدنيين.

وأصيب عدد من المتظاهرين بالإضافة إلى إصابة ضابط قوات مسلحة برتبة ملازم وتم إدخاله لمبنى مجلس الشعب.

اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية الوفد - فض اعتصام مجلس الوزراء

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

الأن على الجزيرة مباشر مصر ..

للي له عيون ترى فقط ...

حشود من البلطجية تعتلي مبنى رئاسة الوزراء وشكلهم واضح .. تقذف بالحجارة والزجاج المتظاهرون الذين يكتفون بالطرق على اعمدة الانارة .

---------

الأسئلة التي تطرح نفسها وكل واحد عنده ضمير وعنده دين يقعد مع نفسه وامام الله يجاوب عليها :

1- ماذا فعلت الشرطة والجيش امام أهالي دمياط اللي خسروا البلاد ملايين بغلقهم لمصنع موبيكو وغلقهم لميناء دمياط ؟ ولا دول كانوا بيزقوا عجلة الإنتاج ؟

2- ماذا فعلت الشرطة والجيش لقطع خطوط السكك الحديدة كل يوم ؟ ولا دول بيساعدوا زيادة الأنتاج ؟

3- هل يجرؤ رجل في مصر أن يخرج علينا ليقول بالأرقام الخسائر اللي بالمليارات نتيجة تأديب الشرطة للشعب المصري وخلقهم لحالة الأنفلات الأمني ؟

4- أين كل اجهزة الدولة من تفجيرات محطات الغاز والبترول في سيناء ؟

5- أني عقولكم وأعينكم وانتم ترون الشرطة والجيش تحرق ميدان التحرير بما فيه في احداث محمد محمود .. أم أنكم سلمتم عقولكم عن طيب خاطر لخزعبلات التليفزيون المصري وجماعة إحنا إسفين يا مخلوع ؟

-----------

إذن أيها العقلاء ... من يُعطل الإنتاج ويعتبر شوية صيع عاوزين الحرق .... 100 واحد معتصمين أمام مجلس الوزراء ؟ اما مجلس عسكري فاشل وخرب البلد في الفترة الإنتقالية ؟

اما عن شوية الصيع المعتصمين .... فهل تظنون أنفسكم أكثر حكمةً من المخلوع مبارك اللي في أواخر عهدة كانت هناك إعتصامات امام البرلمان وأمام مجلس الوزراء إستمرت لعدة شهور والناس قايمة نايمة هناك ولم يجرؤ وهو اظلم ديكتاتور في الأرض أن يصفهم بشوية صيع ؟

أقعدوا مع نفسكم وجاوبوا لعل ربنا يهديكم للحقيقة

رابط هذا التعليق

راجل يابني في زمن عز فيه الرجال أو إنعدموا

بعد تقديم استقالته..

أحمد خيرى: أعتذر للثوار عن انضمامى للمجلس الاستشارى

الجمعة، 16 ديسمبر 2011 - 14:01

الناشط السياسى أحمد خيرى

كتب محمود عبد الغنى

أعلن الناشط السياسى، أحمد خيرى عضو المجلس الاستشارى، عن تقديم استقالته من المجلس، احتجاجا على الأحداث التى وصفها بالمؤسفة والتى حدثت من قبل الأمن تجاه المعتصمين والثوار بشارع مجلس الشعب.

وأضاف خيرى فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أنه يقدم اعتذاره لكل الثوار المنتمين للثورة عن انضمامه للمجلس الاستشارى، مشيرا إلى أنه كان يعتقد أن المجلس العسكرى قد تعلم من أخطائه وهو ما لم يحدث.

رابط هذا التعليق

رجاء من كل من يريد أن يكتب كلمة يحاسبه عليها الله ..

أن يشاهد الان ما تنقله الجزيرة مباشر مصر ليرى من يحرق ويدمر مصر ... وبعدين ييجي يتكلم

والصورة لا تكذب .. ولا دول برضوا في اليونان ؟

رابط هذا التعليق

مش الكل كان مستغرب إيه اللي جاب كمية كسر الرخام والحجارة دي يوم موقعة الجمل ؟

حد سأل نفسه إيه كمية الحجارة والزجاج اللي فوق مبنى رئاسة الوزراء .. وإيه كمية البلطجية اللي بملابس مدنية دول ومعاهم كمية حجارة بيرموها ولا حجارة الهرم ؟.

ويا ترى الجنزوري وهو شايف كده الأن على الهواء بيقول إيه ؟

هل دول حرس المبنى ولا مين بالظبط ؟

رابط هذا التعليق

شوفتوا التدليس والقذارة توصل لحد فين ؟

قلبت من الجزيرة على التليفزيون المصري ....

والمذيع بيسأل المراسل اللي شايفين بعنينا كامبرا التليفزيون بتنقل صورة تخرم عين التخين وكمية ناس واقفة فوق مبنى رئاسة مجلس الوزراء وهما بيحدفوا حجارة .. فالمراسل بيقول بمنتهى السلاسة والصورة قدامنا إن المتظاهرين بيحدفوا الأمن بالحجارة ... وهناك تكثيف امني من أفراد أمن بملابس مدنية متواجدين فوق المبنى ..

فوق المبنى بياخدوا حمام شمس لغكتساب اللون البرونزي الجميل

رابط هذا التعليق

انا شايف ان ماحدش يقدر يجزم بحاجة

ماحدش يقدر يقول مين اللى غلطان أو مين اللى ابتدا

كل اللى شايفينوا ان ناس بيضربوا بعض بالطوب

وماحدش هاينضرب بالطوب وهايسكت لازم يرد

اللى يقدر يقول مين اللى غلطان يبقى عندوا تفاصيل مش استنتاجات

لأن الاستنتاجات دى بتكون حسب الميول

واللى مش عارف ايه اللى بيحصل يقول معايا يا رب عديها على خير

رابط هذا التعليق

تضامن مع الإعتصام أو ارفضه

المعتصمين اللي بدأوا أو قوات الأمن

أسئلة لا محل لها من الإعراب

طيب أنتا يا أمن يا كبير يا عاقل

متستحمل شوية طوب و شتائم عشان مصلحة البلد

و متعملشي عقلك بعقل عيال

ما كلنا كنا عارفين إن الإعتصام ده كل شوية بيقل و بيخفت و كان هيتلاشي لوحده

ألبسوا بقه ،، دعم و مدد جااي

الدم أكبر محرك للناس

هذه الثورة ستنتصر بغباء أعدائها إن شاء الله

تم تعديل بواسطة Ahmed Anwer

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...