اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ازاى اجيب اهلى كيبك

Recommended Posts

مساء الخير انا لسه واخده فيزا كيبك من كام يوم ولسه هاسافر على شهر سته بس عندى استفسار مهم جدا مجننى قلت اشارك معاكم يمكن حد يكون عنده خبره بالموضوع الهمه ده نعمل ايه عشان نجيب الوالدين معانا

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

ألف مبروك يا إيمى ع الفيزا.

اللى ممكن تجيبيهم كندا يزوروكى بفيزا مؤقتة هم الوالد و الوالدة فقط و دى الخطوات:

- خطوات الـ Temporary Resident Visa لإستقدام الوالدين للزيارة:

- لازم تكون بتشتغل وده حيتعرف من sin كارد بتاعك ولازم تكون عندك غرفة اضافية في البيت اللي انت شاريه او مأجره ومبلغ 3000 دولار في حسابك في البنك مش مطلوب يكون معاهم فلوس لانك انت المسئول عن اعالتهم طول مدة الزيارة.ممكن ييجوا بعد تلاتة شهورمن حقك تبعتلهم زيارة.

- الدخول على موقع الهجره و طباعة و تعبئة نوذج طلب زياره . Application form for a Temporary Resident Visa

- تصوير كارت الإقامه PR

- إرفاق مستند يثبت وجود دخل مناسب لإعالة المدعو بالزياره مثل أخر مستند T4 أو إيصال أخر راتب

- كتابة خطاب دعوه بالصيغه ىالتاليه و توقيعه

Letter of invitation to visit Canada

Dear Sir

I’m a permanent resident of Canada. I live in Ontario. I work as ****** in *****. I’d like to invite my father to visit Canada for a few months. Please note that he doesn’t have intention to settle in Canada

Invitee information:

Complete name: xxxxxx

Date of birth: xxxxxx

Address: xxxxxxxxxx

Telephone number: Home xxxx, Cell xxxxx

Occupation: xxxxxxxxxxxxxxxx

Immigration Status: Permanent Resident

Visitor information:

Complete name: xxxxxxxxxxxxxxx

Date of birth: xxxxxxxxxxx

Address: xxxxxxxxxxxxxx

Telephone number: Home xxxxxxxx, Cell xxxxx

Relationship to invitee: Father

Purpose of the trip: temporary visit

Length of visit: xxxx Days

Date intends to leave Canada: xxxxxxxxx

I confirm that I have sufficient fund to support my father’s expenses including his stay, food, medical, insurance, travel etc. (see attached copies of T4 and a recent pay stub).

If you need any further information, please do not hesitate to contact me (xxxxxxxx@yahoo.com)

Yours truly,

xxxxxxxxxxx

- ترسل الاوراق إلى المدعو بالزياره بالـ DHL

- يذهب المدعو بالزياره بالأوراق إلى السفاره و معه الرسوم 75 دولار و صورتين و الباسبور يسلم الورق في السفاره و الصور و يدفع الرسوم و تاني يوم يقوم مندوب من السفاره بتسليم الباسبور و عليه التأشيره إن شاء الله كل التفاصيل موجوده هنا

http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/guides/5256ETOC.asp

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

ممكن تعملى لهم سبونسرشيب برضه.. بس الموضوع ده بياخد وقت.. تقريبا 3 او 4 سنين.

يا ريت تكلمنا شوية عن السبونسرشيب, لو سمحت

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

هو طلب هجرة ليه استمارات مخصوصة, بس مختلف فى الاقرار المالى.. انك متحمل مصاريفهم لمدة 3 سنين من دخولهم كندا, و لو طلبوا اعانة, بياخدوها و الدولة بترجع تستردها منك.

لازم برضه متكونش بتاخد اى اعانة اثناء الطلب, و يفضل ان يكون ليك دخل.. بس ده مش إلزامى.

الطلب حاليا بياخد 50 شهر و هما قافلين التقديم دلوقتى مؤقتا, لان عندهم ملفات من 2007:

http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/family.asp

رابط هذا التعليق

شكرا ياادهم على ردك بجد معلومات مهمه جدا وشكرا يافيرالمايند على توضيحك للسبونسر شب بس هى اكيد مش للى مهاجرين جديد

بس انا كنت عايزه اسال على ال super visa اللى اتطبقت اول ديسمبر لاباء المهاجرين حد عنده فكره عنها

ده الينك بتاعها من الموقع الرسمى ياريت تدخلوا معايا ونحاول نفهم هو عايز ايه بالظبط

http://www.cic.gc.ca/english/visit/supervisa.asp

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

الفيزا دى بدل السبوسنرشيب...

بتيجى بعد شهرين, و مدتها 10 سنين.. يقدر الوالد او الوالدة يدخلوا و يخرجوا كندا من خلالها.

بس عيبها انه لازم يقدم دليل انه عنده تأمين صحى فى كندا فى خلال الفترة دى.. يعنى لازم يشترى تأمين صحى يغطى نفسه.

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

انا فقدت الامل اننا نتواصل هنا واضح ان الناس مش مهتمه فينكم ياشباب حد عنده اى معلومه او فكره جديده عن اللى المفروض نعمله لما ننزل عشان نبعت لاهلنا ياريت نتواصل مع بعض

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

up

انا فقدت الامل اننا نتواصل هنا واضح ان الناس مش مهتمه فينكم ياشباب حد عنده اى معلومه او فكره جديده عن اللى المفروض نعمله لما ننزل عشان نبعت لاهلنا ياريت نتواصل مع بعض

ايمى لا يأس مع الحياة،،، انت شوفتى مشوارنا مع كندا كان طويل ازاى

انا قريتى على السريع ال supervisa و اليكى رأى :

١- انتظرى شوية لما نجمع معلومات وخبرات لان الموضوع جديد

٢- اهم شئ تثبتى ان الوالدين هيرجعوا تانى

٣- حاجة كده جديده خالص اسمها political and economical situation in home country اول مرة اشوف الكلام ده

يمكن بعد الثورات و المشاكل فى الشرق الاوسط

طبعا معروف مصر حاليا ليس بها استقرار سياسى و اقتصاد مدهور اساسا ،،، شكلنا هنترحم على ايام المخلوع مبارك بعد الاعلان عن هيئة للامر بالمعروف و النهى عن المنكر فى مصر،،، هيلبسوا أبيض و يمسكوا عصا موسى ،،،،

شخصيا اعتقد الموضوع هيبقى صعب للوالدين المصريين يحصلوا على supervisa

رابط هذا التعليق

طيب و بالنسبه للزوجه اللى تم الزواج بيها بعد الهجره ازاى اعملها سبونرشيب ؟؟

نفس الفكرة بالظبط..

بتقدم على طلب.. و بيخلص فى خلال 8 شهور بالظبط و بتكتب اقرار انك بتكفل مصاريفها لمدة 3 سنين حتى لو حصل طلاق لا قدر الله.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 7
      السلام عليكم ياريت حد يفيدنى ويعرفنى اذا كان ورقى دخل القنصليه ولا لسه لانى اللى اعرفه ان الورق اما يدخل بيفضل 3 ايام بس لكن هو اتأخر وانا حجزت تذكره الطيران على اساس انه هيخلص بسرعه بس خايفه اكون اتسرعت ممكن حد يقولى الموقع ادخل عليه ازاى
    • 2
      بكره ان شاء المولى عز وجل ماتس الاهلى والزمالك واذا فجأة الاقى واحد حبيبى من زمان يتصل بى ويقولى لابد ان تأتى لكى تتفرج على الماتش معانا قولت له تمام بس انت عارف انى زملكاوى ومش شاهر زملكاويتى ومش بشهرها بس الا فى حالة ماتشات الاهلى والزمالك لانى عادة بتفرج عليها لوحدى فى البيت علشان انفعل زى ما انا عاوز قلى نوووووووووووووووووووو انت هتيجى تحضر الماتش لكن مش هتشجع الزمالك ولا هتنفعل هتقعد تقول الله لعبه حلوه الله لعبه جميله وبس لكن مافيش انفعال قولته لا ياعم دى كده فرده وانا م
    • 5
      رجاء اللى يعرف بس وعنده خبرة يقولى انا بجد محتاج انفذ الفكرة دى  لما فكرت فيها قولت نعملها زى جمعية تعاونية ولما روحت سألت لقيت ماينفعش لان ليها نظام تانى  المهم انى عندى فكرة بسيطة وهى زى الجمعية العادية ان كل مشترك يدفع مثلا ١٠٠ شهريا وبعد سنة ياخد ١٠٠ الف جنيه بس طبعا يفضل يدفع الاشتراك الشهرى لفترة طويلة ..  مع العلم انى عايز اجمع مليون مشترك  الفكرة دى تتنفذ ازاى والمسمى ايه هل شركة توظيف اموال ولا ايه مش عارف  الفكرة هتساعد ناس كتير زى الجمعية الصغيرة العادية بس دى
    • 0
      متطلبات الحصول على تأشيرة السياحة الى كندا كشف حساب بنكى يجب على طالب الفيزا الكندية أن يثبت للقنصل أنه يستطيع تحمل نفقات الإقامة والإنتقال والسفر طيلة مدة الرحلة داخل كندا. كشف حساب بنكي لايقل عن 5500 دولار الى 6000 دولار . إذا كان المسافر عنده شخص سيستقبله في كندا فيجب أن يثبت في حسابه البنكي تواجد 3500 الى 4000 دولار . إثبات حجز تذكرة الطيران للذهاب والإياب . إثبات حجز الفندق .( إذا كان مدعوا من طرف أحد معارفك فإنك ستعفى من حجز الفندق ) تقديم خطة السفر
    • 5
      السلام عليكم دخلت المملكة من شهر تقريبا ومحصلش نصيب مع الشركة وعايز أخرج نهائى ايه الاجراءات؟ وهل لازم الكفيل هو اللى يعمللى الخروج النهائى؟
  • أضف...