اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رجاء المساعده بشان اضافة مولود

Recommended Posts

هل يجب أن أرسل شهادة الميلاد السعودية الى مصر لاستخراج شهادة ميلاد كمبيوتر مصرية ... أم أن القنصلية المصرية بجدة يمكن أن تقوم بهذه الخطوة ...؟؟؟؟

ولو القنصلية المصرية هتعمل الموضوع ده .... هياخد وقت قد ايه ؟؟؟؟؟

طب لو انا نزلت مصر لوحدي بدون المولود ومعايا شهادة الميلاد السعودية وقدمتها في العباسية وطلعت الشهادة المصرية .... هل ينفع ساعتها اعمل الباسبور للمولود في مصر وارجع بيه السعودية واعمل نقل معلومات ....؟؟؟؟

انا عايز اسافر انا والزوجة والمولود في خلال 15 يوم بعد الولادة ....

أرجو الرد السريع من حضراتكم....

رابط هذا التعليق

هل يجب أن أرسل شهادة الميلاد السعودية الى مصر لاستخراج شهادة ميلاد كمبيوتر مصرية ... أم أن القنصلية المصرية بجدة يمكن أن تقوم بهذه الخطوة ...؟؟؟؟

ولو القنصلية المصرية هتعمل الموضوع ده .... هياخد وقت قد ايه ؟؟؟؟؟

طب لو انا نزلت مصر لوحدي بدون المولود ومعايا شهادة الميلاد السعودية وقدمتها في العباسية وطلعت الشهادة المصرية .... هل ينفع ساعتها اعمل الباسبور للمولود في مصر وارجع بيه السعودية واعمل نقل معلومات ....؟؟؟؟

أرجو الرد السريع من حضراتكم....

يجب ارسال الاصل السعودى ويجب عليك اول لما تستلم الشهادة السعودية من الاحوال المدنية انك تصورها وتختمها منهم صورة طبق الاصل

ثانيا لو نزلت لوحدك او بعت حد يطلع الشهادة من العباسية عادى وسهلة بس لازم هتسلم الاصل وتستلم الشهادة المصريه بعد اسبوع

اما موضوع ان تطلع الجواز من مصر ممكن بس مش مضمونة ابدا لان ده فى مخالفه لللفانون لان ساعتها انت بتمضى ان صاحب الجواز داخل مصر وليس خارجها ولو حصل حاجة هتتكلبش

فبلاش مخاطرات كل اللى هتقدرتوفره من وقت هو انك تبعت الاصل السعودى اول مايطلع الى مصر الى اى حد يروح العباسية ويبعتلك الصورة من المصرى

وتروح بيها السفارة تتطلع الجواز

رابط هذا التعليق

عزيزي مدحت

الاستاذ مشتاق رده ينفع في حالة لو انك بعت الشهادة مباشرة لمصر انما القنصلية في جدة ممكن تخلص لك الموضوع بصورة الشهادة السعودية فقط يعنى حضرتك تطلع الشهادة السعودية وتاخد معاك صور جواز سفرك والمدام وصورة شخصية للطفل وتروح مكتب الأحوال المدنية اللى في القنصلية يبعتوها هما لمصر وتطلع شهادة الميلاد من هناك

عيب الموضوع دا ان الشهادة دى مش بتستلمها من القنصلية لازم حد يستلمهالك من مصر ويبعتهالك بالبريد وكمان حسب كلام الموظف هناك الموضوع دا بياخد شهرين!!

دا طبعا غير شهر تاني علشان تطلع جواز السفر

يعني تلات شهور

فيه واحد صاحبي مشى بالاسلوب دا وسال على شهادة الميلاد بعد حوالي شهر لاقاها خلصت طبعا مقدرش اعمم الحالة دي بس انا بقولك وانت حر في قرارك

طبعا خلى بالك ان القنصلية قافلة الاسبوع دا علشان الانتخابات

علشان كدا فيه ناس بتاخد الحل السريع وتوثق الشهادة من الخارجية ويبعتوها على مصر تخلص هناك في كام يوم بس عيب الموضوع دا ان أصل شهادة الميلاد السعودية بيتطلب لما تحب تطلع إقامة للمولودوتحاول تفهمهم وتقنعهم ان الشهادة اتاخدت منك في مصر زى ما وضح الاخوة هنا هي صحيح بتخلص في الاخر بس بعد تعب

خلاصة الموضوع حضرتك لو مستعجل على اصدار اقامة للمولود تبعت الشهادة الموثقة من الخارجية على مصر وتخلص شهادة الميلاد من هناك انما لو معاك وقت خلصها من القنصلية احسن علشان تحتفظ بشهادة الميلاد السعودية وتوفر على نفسك تعب في اصدار الاقامة

في جميع الحالات مش هاينفع تسافر بالزوجة والمولود خلال الـ 15 يوم لان اخطار الولادة لوحده بياخد حوالي 10 ايام علشان يخلص من المستشفى ولسه محتاج تاخد معاد في الاحوال المدنية من على النت وغالبا بيكون بعدها بحوالى اسبوع تاني يعنى حوالى 17 يوم بس علشان بس تطلع شهادة ميلاد سعودية

في أحسن الاحوال ممكن تاخد شهر ونص الى اربع شهور علشان تخلص كل الورق ويكون معاك جواز سفر للمولود (معلش دى الحقيقة المرة اللى لازم تتكيف معاها طالما المولود هايتولد في السعودية)

مينفعش تعمل جواز سفر للمولود وهو خارج مصر لازم يكون جوا البلد علشان تعرف تعمله

لو مستعجل قوى على السفر يبقى الولادة تكون في مصر احسن حل ليك بس طبعا هاتتحمل انت كل التكاليف اللى كان التامين ممكن يشلها لو الولادة في السعودية في حالة لو عندك تأمين على الزوجة

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

الأخ مشتاق والأخ أبو زياد .... جازكم الله كل خير على الشرح الكافي والوافي لاستفساراتي السابقة...

يبقى سؤال سريع.... هل يتم توثيق شهادة الميلاد السعودية من الخارجية السعودية فقط هنا قبل ارسالها لمصر ....أم أنها تحتاج لتوثيقات أخرى ...

وهل لو أرسلت شهادة الميلاد السعودية لأختي لكي تقدمها في العباسية سيتم قبولها أم لا ...؟؟؟

رابط هذا التعليق

الأخ مشتاق والأخ أبو زياد .... جازكم الله كل خير على الشرح الكافي والوافي لاستفساراتي السابقة...

يبقى سؤال سريع.... هل يتم توثيق شهادة الميلاد السعودية من الخارجية السعودية فقط هنا قبل ارسالها لمصر ....أم أنها تحتاج لتوثيقات أخرى ...

وهل لو أرسلت شهادة الميلاد السعودية لأختي لكي تقدمها في العباسية سيتم قبولها أم لا ...؟؟؟

من الخارجية السعودية وبعدين تروح السفارة المصرية يحطوا عليها ختم النسر

وخلى بالك

حلا لاى مشاكل

اول ماتطلع الشهادة السعودية الاصل صورها من بره مكتب الاحوال وارجع اطلب ختم صورة طبق الاصل

دى نقطة مهمة جدااااااااااااااااااااااااااااااااا

ختم صورة طبق الاصل وساعتها تروح تعمل بيها اقامة او عفريت حتى مافيش اى مشاكل

رابط هذا التعليق

وبالنسبة لاختك مافيش اى مشاكل

وفعلا ماتقلقشى نفسك ولازم تدى نفسك وقت

انا مروان ابنى تولد 20/11

نزل مصر بالعافية بعد ماطلعت جواز سفر مصرى والاقامة هنا بالظبط يوم 24 واحد

يعنى شهرين ده اقل شئ على الاطلاق

رابط هذا التعليق

هل يتم توثيق شهادة الميلاد السعودية من الخارجية السعودية فقط هنا قبل ارسالها لمصر 

لو قررت انك تمشي عن طريق القنصلية يعني القنصلية تبعتلك الورق مش محتاج توثيق من الخارجيةبس صورة الشهادة

انما لو هاتبعت الشهادة تخلص في مصر بنفسك لازم تصدقها الأول من الاحوال وبعدين توثقها من الخارجية وبعدين توثقها من القنصلية وتبعتها مصر

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

الأخ مشتاق والأخ ابو زياد .......... شكرا جزيلا للافادة وجزاكم الله خيرا

من واقع الاراء والردود هنا وجدت أن أفضل وأسرع طريقة هي توثيق الشهادة هنا وارسالها مصر ثم انتظار عودتها لبدء اجراءات جواز السفر والاقامة.

انا زوجتي هتولد ان شاء الله قبل الحج بشهر ..... يارب ميكونش فترة الحج سبب لتأخير الأوراق أكتر من اللازم...

الله المستعان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...