اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

# دور " البرادعي " المشبوه ضد مصر قبل وبعد الثورة #

Abu Reem

Recommended Posts

وهذا الغزالي حرب ..وحواره ..

واظنكم فاكرين ماذا كان يريد الغزالي حرب ايام حكم المجلس العسكري

يعني الأفندي الذي كان من ضمن شلة الانس مع حمدين صباحي وايمن نور والبرادعي لا يريد استفتاء لاخذ رأي الشعب..وهي اعظم واهم وسيلة لاتخاذ القرارات عند اختلاف الرؤى

انما الغزالي حرب ..المثقف المستنير...في برجه العاجي...لا يأبه لراي الشعب الجاهل الامي

ويريد اما رأيه..وإما الفوضى

هل عرفنا الان سبب انسحابهم من اللجنة التأسيسية واعتراضهم عليها...فهم لايريدون توافق في الرأي...التوافق عندهم له معنى واحد....وهو...رأي انا صواب وكل ما دونه خطأ

بأي حق جعلوا من أنفسهم أوصياء علي شعب كامل

لم يصوت أغلبيته لمرشحيهم بانتخابات مجلس الشعب

ولم يصوت أغلبيته لمرشحيهم بانتخابات الرئاسة

ما بالهم أصابهم الكبر والغرور ولا يرون الحق إلا معهم

ويصفون الشعب الذى يتمنون تأييده لهم الآن بالجاهل والأمي

ثم يتهمون الإخوان والإسلاميين بالإستعلاء علي الآخر !!!!!!!!

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

• الردود 129
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مراسل «دير شبيجل»: «الإخوان» ترجموا حوار البرادعي بشكل خاطئ لتشويه شخصيته

http://www.almasryalyoum.com/node/1274426

اقرا وافضح تدليس الاخوان تتار العصر

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

الاستاذ الفاضل ايجبتاوي

قبل ما حضرتك تتسرع و تتهم الاخوان او التيار الاسلامي عامة بالتدليس

الخبر كلنا قريناه علي الجريدة بالغة الانجليزية فعلا و ده الرابط ممكن تتأكد منه

http://www.spiegel.de/international/world/spiegel-speaks-with-elbaradei-on-the-situation-in-egypt-a-869309.html

يعني الاخوان حيغيروا محتوي جريدة اجنبية ازاي ؟

من الواضح ان جريدة المصري اليوم هي اللي بتدلس ،

او جريدة ديرشبيجل نفسها اللي حاطة كلام ما قالهوش و ساعتها المفروض يرفع قضية عليهم بتهمة تغيير كلامه

الحقيقة احنا كلنا كنا مستنيين منه تفسير لتصريحاته دي

تحياتي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

http://www.almasryal...om/node/1274426

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخوة الافاضل

على راى ابومحمد مع حفظ الالقاب " سيبولى الطلعة دى "

اخى الفاضل ايجيبتاوى

هو الاخوان هما اللى حطوا الكلام على صفحتهم وهما اللى كتبه المقال

الكلام واضح والترجمة لاتحتاج معنى اخر

اقولك الكلام اهو حطه فى جوجل للترجمة بتاع الغرب والكفرة tongue.gif مش بتاع الاخوان شوف هيقول ايه

SPIEGEL: Almost all of the liberal and Christian members of the constitutional commission have withdrawn. Why is that?

ElBaradei: Because we all fear that the Muslim Brotherhood will pass a document with Islamist undertones that marginalizes the rights of women and religious minorities. Who sits in this group? One person, who wants to ban music, because it's allegedly against Sharia law; another, who denies the Holocaust; another, who openly condemns democracy.

اعلام جوبلز هو من يضلل كنت تسال منذ برهة من الوقت عن الحيادية والمهنية

وبلاش شغل اللجان الالكترونية افضحوهم واكشوفهم والكلام الجامد بتوع صفحات الفيس

وانشرها ليك الاجر والثواب

انا لااقصد شخصك الكريم استاذ ايجيبتاوى

انا عايزك تدخل للرابط وترجم اللى فيه

الرابط موضوع فى اول مداخلة فى "البرادعى فى ميزان الشرفاء"

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق

الاستاذ الفاضل ايجبتاوي

قبل ما حضرتك تتسرع و تتهم الاخوان او التيار الاسلامي عامة بالتدليس

الخبر كلنا قريناه علي الجريدة بالغة الانجليزية فعلا و ده الرابط ممكن تتأكد منه

http://www.spiegel.de/international/world/spiegel-speaks-with-elbaradei-on-the-situation-in-egypt-a-869309.html

يعني الاخوان حيغيروا محتوي جريدة اجنبية ازاي ؟

من الواضح ان جريدة المصري اليوم هي اللي بتدلس ،

او جريدة ديرشبيجل نفسها اللي حاطة كلام ما قالهوش و ساعتها المفروض يرفع قضية عليهم بتهمة تغيير كلامه

الحقيقة احنا كلنا كنا مستنيين منه تفسير لتصريحاته دي

تحياتي

اختى الكريمة انا قلت الاخوان ما جبتش سيرة التيار الاسلامى بلاش الحساسية ده فالاخوان وحدهم لا يمثلون الاسلام

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل ابو فاطمة

الصيغة الدقيقة واضحة هو يذكر هذه الأمور علي انها سلبيات او امور مستهجنة والمعني الباطني أو بعبارة أخري فهو يقول بالضبط تماما تصوروا أن هؤلاء يقولون هذه الأمور الشنيعة مع ملاحظة قيامه بالعزف علي جميع القضايا الحساسة لدي إعلام الغرب المنافق

يعنى يخاطبهم مثلما يحبون يعنى حضرتك لما جبت كلام عصام العريان على عمرو موسى قلتلى ده مجاملة اتقالت فى فرح

ولما جبنا كلام المرشد عن ابوة مبارك لكل المصريين قلتوا الموقف كان جلل وكان بيجامل مبارك عشان وفاة ابنه

هل نلتمس للاخوان الاف الاعذار ولا نلتمس للبرادعى عذرا واحدا

على فكرة انا مش باحب البرادعى ولكنى اكره الازدواجية فى المعايير

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل ابو فاطمة

الصيغة الدقيقة واضحة هو يذكر هذه الأمور علي انها سلبيات او امور مستهجنة والمعني الباطني أو بعبارة أخري فهو يقول بالضبط تماما تصوروا أن هؤلاء يقولون هذه الأمور الشنيعة مع ملاحظة قيامه بالعزف علي جميع القضايا الحساسة لدي إعلام الغرب المنافق

يعنى يخاطبهم مثلما يحبون يعنى حضرتك لما جبت كلام عصام العريان على عمرو موسى قلتلى ده مجاملة اتقالت فى فرح

ولما جبنا كلام المرشد عن ابوة مبارك لكل المصريين قلتوا الموقف كان جلل وكان بيجامل مبارك عشان وفاة ابنه

اخى الفاضل ايجيبتاوى

• على فكرة اخى الكريم انا لم ابرر للمرشد و العريان يمكن حد تانى بس انا بدافع عن مرسى بس وفى الحق وبس

وممكن تراجع مداخلتى كلها لا يعنينى المرشد ولا اعضاء الجماعة انا ادافع عن الاخوان وليس اعضاء الجماعة
  • اما الدكتور البرادعى ميعرفش ان دى مجلة المانية وموضوع الهولوكست بالنسبة ليهم حساس شويتينtongue.gif
  • اما موضوع الحيادية اللى حضرتك بتطلبه مننا اولى بيه الاعلام الاخر فالرابط الذى وضعته لجريدة المصرى اليوم بيقول

وأشار إلى أنه «إذا تمت العودة إلى النص الأصلي بالألمانية سنجد أن البرادعي ينتقد بعض آراء اللجنة التأسيسية للدستور، الذين يريدون تطبيق الشريعة، ويقومون بتحريم الأشياء مثل الموسيقى، رغم أن بعض الإسلاميين يعرفون الشريعة جيدًا، ولا يعتبرون الحرية والفن حرامًا»، وتابع «هارت» أن «صحيفة دير شبيجل مستاءة من ترجمة نص الحوار بشكل خاطئ، خاصة أن البرادعي لم يقل إن أعضاء اللجنة التأسيسية لوضع الدستور لا يؤمنون بالهولوكوست».

مع العلم انهم اضافوا الكلام باللغة الانجليزية اسفل الخبر وموجود به موضوع الهولوكست

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل ابو فاطمة

اخى الفاضل ايجيبتاوى

• على فكرة اخى الكريم انا لم ابرر للمرشد و العريان يمكن حد تانى بس انا بدافع عن مرسى بس وفى الحق وبس

وممكن تراجع مداخلتى كلها لا يعنينى المرشد ولا اعضاء الجماعة انا ادافع عن الاخوان وليس اعضاء الجماعة
  • اما الدكتور البرادعى ميعرفش ان دى مجلة المانية وموضوع الهولوكست بالنسبة ليهم حساس شويتينtongue.gif
  • اما موضوع الحيادية اللى حضرتك بتطلبه مننا اولى بيه الاعلام الاخر فالرابط الذى وضعته لجريدة المصرى اليوم بيقول

وأشار إلى أنه «إذا تمت العودة إلى النص الأصلي بالألمانية سنجد أن البرادعي ينتقد بعض آراء اللجنة التأسيسية للدستور، الذين يريدون تطبيق الشريعة، ويقومون بتحريم الأشياء مثل الموسيقى، رغم أن بعض الإسلاميين يعرفون الشريعة جيدًا، ولا يعتبرون الحرية والفن حرامًا»، وتابع «هارت» أن «صحيفة دير شبيجل مستاءة من ترجمة نص الحوار بشكل خاطئ، خاصة أن البرادعي لم يقل إن أعضاء اللجنة التأسيسية لوضع الدستور لا يؤمنون بالهولوكوست».

مع العلم انهم اضافوا الكلام باللغة الانجليزية اسفل الخبر وموجود به موضوع الهولوكست

تحياتى

اخى الكريم وانا كذلك لا ادافع عن البرادعى فانا لا احب اسلوبه المايع وطريقته الانهزامية فهو لا يصلح قائد ولا يصلح زعيم

وهو لا يمثل الا نفسه فقط قال او لم يقل

انا فقط انتقد الازدواجية فى المعايير

رابط هذا التعليق

انا مش فاهم ايه مشكلة الهولكوست ؟؟

العرض المصرى / قريبا بالميادين

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...