اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

العمرة و المحرم

جويرية

Recommended Posts

السلام عليكم

سمعت من ناس ان ممكن العمرة من غير محرم و بس بشرط وجود صحبة امنة يعني ممكن الام مثلا

و بعدين ناس تاني بيقولوا لا ده مفيش سفر من غير محرم

افيدوني افادكم الله

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

فى العصور الغابرة لم يختلف فقهاء المسلمين بمذاهبهم و بطوائفهم على عدم جواز سفر المرأة بدون محرم... لأى غرض كان.... بإستثناء حوادث متفرقة فى عصر النبوه كان لها خصوصيتها كالهجرة و الجهاد... و الخروج معه صلى لله عليه و سلم... و هذا خاص به عليه الصلاة و السلام

و بعد أن تخلصت البشرية من الإبل و الخيل و البغال و الحمير كوسيلة سفر... ذهب معظم علماء الأزهر الشريف إلى أمان سفر المرأة بدون محرم إلا

-أولا ؛ فى وجود صحبة آمنه... و هى موجوده فى إطار سفر العمرة ......ناس طالعه لبيت الله و كثير منهم أزواج و زوجات.. و معهم مشرفين

ثانيا أن تأمن على نفسها من مخاطر الطريق... من قطاع الطرق و ما شبه... و هذا متواجد فى سفر اليوم سواء طائرة أو بحر أو برى.... إلا ما ندر و النادر لا حكم له

و عارض هذا الرأى فريق لا يستهان به من العلماء... فى غالب المذهب الحنبلى.. و آراء متفرقة فى المذاهب الأخرى..... و هو ما جرى عموم الفقه عليه فى السعوديه و تبعهم فى ذلك خلق كثيرون

و القولان قال بهم علماء أجلاء... فايا منهم أخذت به فهو مقبول... توكلى على الله و اعتمرى بما تيسر لك... و لا تنسى أن تدعوا لمصر بالإستقرار و أن يولى الله من يصلح و لسائر بلاد المسلمين ... ...

رابط هذا التعليق

انا دلوقتي عايزة اعمل عمرة و كل ما بسأل حد بيقولولي لازم المحرم ، اما ليا واحدة بس قريبتي قالتلي ممكن تاخدي امك معاكي ، بس محدش تاني اكد لي الكلام ده

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

يا جورية الافضل طبعا انك تسالى عالم او شيخ بالازهر

لاندى حاجة كبيرة مش صغيرة وايضا تتاكدى من القوانين السعودية هل تسمح بدخولك بغير محرم ولا لا

بس اللى اقدر اقوله وااكده انك لو فوق 60 عام تدخلى وتعملى عمرة لوحدك بدون مشاكل

بس اعيد الافضل تسالى احد الشيوخ الثقات وتتاكدى من مكتب سياحة

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ربنا ييسر ليكي كل خطوة في طاعة باذن الله

بالنسبة لسؤاك يا استاذتي

اللي اعرفه ان السعودية بتقبل سفر المرأة بدون محرم في العمرة و ده في حالة ان سنها اكبر من 40 سنة(مع ان فيه وظايف المراة ممكن تسافر فيها عادي السعودية من غير محرم و دي الحكاية اللي مدخلتشي دماغي نوهائي بس قلت كل بلد و سلوها و انا مالي)

و انصح حضرتك انك تتصلي علي السفارة السعودية بالقاهر و تساليهم بنفسك افضل

ربنا ييسر ليكي ل امورك و تدعيلنا معاكي هناك باذن الله و تجيبلنا مية زمزم:)

مساكي..راحة قلب في الحرم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      تترقب 2500 من شركات السياحة إقرار وصدور قانون بوابة العمرة المصرية بعد موافقة لجنة السياحة والطيران المدنى بم عرض الصفحة
    • 9
      ان شاء الله طالع مع اهلي رحلة عمرة اخر الاسبوع بالسيارة واول مرة نعملها حبيت اعرف كام حاجة مثل ايه انسب مكان لركن السيارة واحسن وقت للانطلاق وناخد ايه من الرياض واحنا طالعين وومسافة الطريق لو همشي على 150 مثلا تكون وقت قد ايه احنا صد رد يعني مش هننزل بفندق يدوب نعمل عمرتنا ونرجع هل فيه زي ما سمعت مواقف جديدة مجانية عملاها امانة مكة للقادمين وايه المشاكل اللي ممكن تواجهنا بالطريق مع الشكر للجميع
    • 7
      السلام عليكم ورحمة الله الرجاء من الاستاذ خالد و الاعضاء الكرام مساعدتي نهاية عقدي بنهاية هذا العام..زوجتي صيدلانية ونقلت كفالة مني الى احد المؤسسات بمهنة اخصائية تسويق..وارغب في العودة مره اخرى كزوج مرافق ..السؤال: *هل تستطيع زوجتي بعمل استقدام زوج ليا وللاولاد بدون مغادرتي للمملكة (بحيث لا اضطر ان انزل مصر بالاولاد واتركها هنا بمفردها ) أم يجب عليا مغادرة المملكة ؟ ارجو الرد لان الكثير افتوا ببضرورة مغادرتي اولا والكثير افتوا بامكانية عمل الاستقدام بورقة الخروج النهائي فقط..
    • 0
      السلام عليكم ان شاء الله منتظر علي نهاية هذا الاسبوع تاشيرة لعمل عمرة المولد النبوي كيف أتأكد من صحة التأشيرة ..؟
    • 12
      السلام عليكم ورحمته الله .. كان عندى استفسار من حضراتكم .. اولا ازاى اعمل زيارة لحد من أفراد اسرتى علشان يعمل عمرة أو حج ويرجع علطول انا بقالى اقل من سنة هنا فى السعودية شغال محاسب .. بس المهنة عامل شحن وتفريغ فى الباسبور .. فأنا عاوز أعرف هو انا ممكن أعمل زيارة لوالدى مثلا علشان يجيى يعمل عمره أو حج ويرجع علطول .. لأن انا شغال فى الدمام فمش هقدر اجبهم يقعدوا معايا فترة وهل الزيارة ديه بتكون موفرة فى التكاليف عن شركات السفريات فى مصر مثلا .. اتمنى حد يفيدنى ويقولى ايه الاجراءات .. وانتظر ر
  • أضف...