اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نتائج المرحلة الأولي - إنتخابات مجلس الشعب ( فردي )

Recommended Posts

• الردود 206
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا بصراحه مشوفتش الصور ولا اعرف ايه الموضوع بظبط لكن ما فهمته من خلال التعليقات ان هناك من يعارض تطبيق الشريعة الاسلامية

والشريعة الاسلامية ليست للنقاش اصلا

هذا المجلس

هؤلاء النواب

هذه الانتخابات

كل تلك الجموع الغفيرة في الانتخابات

جاءت لتقول كلمتها نعم للتيارات الاسلامية نعم للشريعة الاسلامية

·الإقرار بأن مبادئ الشريعة الإسلامية هي المصدر الرئيسي للتشريع يتضمن تأمين الحرية الدينية للأقباط، وإثبات حقهم في الاحتكام إلى ديانتهم في أمور الأحوال الشخصية الخاصة بهم، أما غير ذلك من أمور الحياة بكل أنواعها، والنظام العام والآداب فقانون الدولة يسري على المواطنين كلهم، ولا يصح لأحد أن يخرج عنه، وفيه ضمان تحقيق مبادئ العدالة الاجتماعية، وهو ما يمثل أسمى قواعد الحق والعدل والإنصاف بين المواطنين جميعاً.

بكل بساطة فعلا هذا هو المنهاج الرباني والتشريع الاسلامي

يبقى الشريعة هتطبق لان اغلب الشعب المصري مع الشريعة الاسلامية وعليه فما يحدث إن جاز التعبير بتسميته

" ديكتاتورية الاغلبية "

شاء من شاء وابى من ابى فهي ستطبق باذن الله عاجلا ام اجلا

تم تعديل بواسطة XXusamaXX
رابط هذا التعليق

خسارة جميلة إسماعيل ......... وفوز عبد المنعم الشحات

يكفي هذا ليكون عنواناً للإنتخابات

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

''النائب'' عبد المنعم الشحات : الديمقراطية لا تزال حرام

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ومازال الاكتساح الإسلامي يعلو

ومازال الفشل الليبرالي يدنو

هذا هو العنوان المناسب smk:

وصراحة فرحت كثيرا كثيرا بأن هذه المرأة تحديدا لن تدخل مجلس الشعب ولله الحمد ولا هي ولا زوجها السابق ايمن نور الذي تم حرمانه من الانتخابات لأنه مزور ومدلس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا اخي اسلام على هذه المشاركة الهامة جدا من وجهه نظري

نعم الديمقراطية كفر صريح وواضح ونحن هنا نتحدث عن معتقد ولا نتحدث عن اشخاص فلا يعني هذا بأن من يؤمن بالديمقراطية كافر بالطبع، فارجو أن تلاحظ الاختلاف.

هقول لحضرتك سبب من الاسباب انت تعاني منه الآن في وصول التيارات الاسلامية على حد زعمك. smk:

الديمقراطية تساوي بين العالمة والعالم

الديمقراطية تساوي بين الفاسد والمصلح

الديمقراطية تساوي بين المتعلم والجاهل

فكما ادلى الجاهل بصوته ادلى المتعلم بصوته وكلاهما واحد فكيف يتساوى الطرفين !!

هل يتساوى مثلا صوت دكتور في ارقى الجامعات يعلم مئات الطلاب ويشارك في آلاف الابحاث ويأتي بالنفع على البلاد مع شخص لا يستطيع القراءه والكتابة ؟ !!

ولكن هذا ليس احد الاسباب بأن الديمقراطية كفر.. السبب الرئيسي ان الديمقراطية كفر هي انها تقر بأن الحكم للشعب، والقرآن الكريم يقول إن الحكم إلا لله، فشرع الله وحكمه ليس مجالا للشعب يختار فيه :give_rose:

والسلام عليكم

رابط هذا التعليق

هذه أخلاقنا

مبروك عمر حمزاوى وفقك الله لما فيه الخير لعباده

:give_rose:

http://www3.youm7.com/News.asp?NewsID=544688&SecID=65&IssueID=0

وأشك فى موضوع د محمد يسرى

وأعتقد أنها مفبركة ولو كانت صحيحة فهو بالتأكيد أخطأ ويجب أن يحاسب هذا هو العدل نرفض الظلم ولو حتى بالقول

...................

اللهم إنى أعوذ بك من أن أشرك بك شيأ أعلمه وأستغفرك لما لا أعلمه

http://www.islamway.com/bindex.php?section...;scholar_id=109

رابط هذا التعليق

هقول لحضرتك سبب من الاسباب انت تعاني منه الآن في وصول التيارات الاسلامية على حد زعمك. smk:

ومين قالك اني بعاني

معلش يا عم اسامة اصلي باخد بالي من كل كلمة بتتكتب ودماغي تعباني اوي

انا كل اللي عملته اني وضعت رابط ولم اعلق عليه ولو علقت عليه هاتسمع كلام لن يعجبك فهذا الرجل يصنف على مزاجه ويقول ان الديمقراطية حرام لكن الديمقراطية المصرية حلال

هو لم يقل هذا من قبل ولكن لانه مارس الديمقراطية فكان لابد وحتما ان يحللها لنفسه وكانت اقواله صريحة وواضحة من قبل ان الديمقراطية حرام ولم يقل لنا باستثناء الديمقراطية المصرية

عشان كده انا باقول عليه انه بيصنف على هواه ومزاجه

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

نعم الديمقراطية كفر صريح وواضح ونحن هنا نتحدث عن معتقد

أدعو الجميع لإلقاء النظرة الأخيرة على صناديق الإقتراع ... لأنه من الواضح انها ستكون الزيارة الأخيرة لها لو ساد المعتقد بأعلى

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

ومين قالك اني بعاني

انا كل اللي عملته اني وضعت رابط ولم اعلق عليه ولو علقت عليه هاتسمع كلام لن يعجبك فهذا الرجل يصنف على مزاجه ويقول ان الديمقراطية حرام لكن الديمقراطية المصرية حلال

هو لم يقل هذا من قبل ولكن لانه مارس الديمقراطية فكان لابد وحتما ان يحللها لنفسه وكانت اقواله صريحة وواضحة من قبل ان الديمقراطية حرام ولم يقل لنا باستثناء الديمقراطية المصرية

السلام عليكم

عزيزي انت تقف على الكلمة ولا تأخذ بفحوى التعليق بالكامل لذلك امتنع عن الرد حتى تغير من اسلوبك في النقاش.

انتهى

والسلام عليكم

رابط هذا التعليق

ولكن هذا ليس احد الاسباب بأن الديمقراطية كفر.. السبب الرئيسي ان الديمقراطية كفر هي انها تقر بأن الحكم للشعب، والقرآن الكريم يقول إن الحكم إلا لله، فشرع الله وحكمه ليس مجالا للشعب يختار فيه :give_rose:

انا فهمت من كلامك السابق ان بكده يبقى مجتمعنا مجتمع كافر لانه بيؤمن بحكم الشعب وكمان هايعمل دستور واكيد دستوره هذا ليس بقرأن ورغم ذلك سيعظمه ويضعه اساس للحكم وكل من يطالب بان الدستور الذي يتفق عليه (الشعب) هو الحاكم لنا يعد كافر بدستور المسلمين الحقيقي وهو القرأن الكريم

انا عايزك تزيل اللبس اللي عندي

رابط هذا التعليق

ومين قالك اني بعاني

السلام عليكم

عزيزي انت تقف على الكلمة ولا تأخذ بفحوى التعليق بالكامل لذلك امتنع عن الرد حتى تغير من اسلوبك في النقاش.

انتهى

والسلام عليكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

شرفتنا حضرتك

رابط هذا التعليق

الاسكندرية | النتائج النهائية الرسمية بعد فرز دائرة الرمل و سيدى جابر و متبقى نتائج فرز دائرة المنتزه

لتكتمل نتيجة قائمة شرق الإسكندرية (6 مقاعد )

رابط هذا التعليق

بلال فضل على تويتر | في ناس غاوية تقطم في الشعب وتمشيه على مزاجها قالك هيبقى في دماء والشعب هينتخب فلول دلوقتي طلعوا في موضة انتخب قوى الظلام اعترفوا بفشلكم أسهل :)

وكفاية كده النهارده ياشباب عشان عندي شغل.. إقعدوا بالحرية والعدالة ...

smk:
رابط هذا التعليق

بلال فضل على تويتر | في ناس غاوية تقطم في الشعب وتمشيه على مزاجها قالك هيبقى في دماء والشعب هينتخب فلول دلوقتي طلعوا في موضة انتخب قوى الظلام اعترفوا بفشلكم أسهل :)

وكفاية كده النهارده ياشباب عشان عندي شغل.. إقعدوا بالحرية والعدالة ...

smk:

على حسب ما تم اعلانه لم ينجح اى من الفلول فى المرحلة الاولى

فقط الاعادة على مقعدين للفلول وهم ومقعد طلعت مصطفى ومعه المستشار الخضيرى

ومقعد اخر فى اسيوط

وما اعلمه عنهم انهم ذوى قوة ونفوذ كبير وخدموا فعلا دوائرهم من قبل

فين الناس اللى كانوا بيخوفونا من الفلول وراهنوا على غباء الناس والشعب وجهلهم وشراءهم بفلوس وكروت

اهو ولا سكر وزيت الاخوان نفعو

ولا كروت شحن ساويرس

ولا فلوس الفلول

ده يدل ان 90%مناللى بتشوفهم فى التليفزيون او تقرأ ليهم على الانترنت لا يعلموا شىء عن مصر ولا عايشين فيها

وعلى فكرة محافظات المرحلة الثانية والثالثة هى المحافظات التى بها نسبة عالية من التاييد للدين

مثلا فى الشرقية عندنا متاكد ولا مقعد ولا كرسى الا للنور والاخوان ومثله فى المنصورة وطنطا وغيرهم

اذا كانت القاهرة والاسكندرية اكثر المحافظات رقيا وتحضرا ومش عايز اقول ليبرالية ودى النتيجة

اذا كانت اسيوط التى بها اكبر تجمع للاخوة الاقباط ودى النتيجة

نفسى اعرف ما يطلقون على انفسهم النخبة بتكلم وبتمثل مين بالظبط ؟

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

إيه الجنون ده ؟

374 الف صوت لمصطفى بكري ؟. هههههههههههههههههههههههه

تيجي إزاي دي يا فلول ويا مخلوع يابو تزوير و3 الاف صوت يدخلوا احلى برطمان

بكرى ومرشح الإخوان يفوزان بمقعد الفئات والعمال بحلوان

الخميس، 1 ديسمبر 2011 - 13:54

مصطفى بكرى

كتب هند مختار و حازم عادل وعزوز الديب وهدير مصطفى

أعلن مسئولو لجنة الفرز بالدائرة التاسعة بحلوان فوز مصطفى بكرى على مقعد الفئات، ورمضان عمر على مقعد العمال، حيث حصل بكرى على 374 ألفا و550 صوتا، وحصل أحمد الدروى على 102 ألف و283 صوتا، وحصل ناصر أمين 90 ألفا و100 صوت على مقعد الفئات، وعلى مقعد العمال فاز رمضان عمر مرشح الإخوان بـ 428 ألفا و983 صوتا.

أضاف مسئولو اللجنة أن إجمالى الأصوات 654732، والأصوات الصحيحة 608 آلاف و503، والأصوات الباطلة 46 ألفا و228 صوتا، وأن نسبة الحضور 60%.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

نعم الديمقراطية كفر صريح وواضح ونحن هنا نتحدث عن معتقد ولا نتحدث عن اشخاص فلا يعني هذا بأن من يؤمن بالديمقراطية كافر بالطبع، فارجو أن تلاحظ الاختلاف.

هل يتساوى مثلا صوت دكتور في ارقى الجامعات يعلم مئات الطلاب ويشارك في آلاف الابحاث ويأتي بالنفع على البلاد مع شخص لا يستطيع القراءه والكتابة ؟ !!

والسلام عليكم

اسمحلي أخي الفاضل

طالما المتعلم والجاهل بيعيشوا في البلد دي ....... طالما الاتنين مصريين

يبقى الاتنين ليهم نفس الحقوق وعليهم نفس الواجبات

معلش يعني مش معقول هقول للجاهل اقعد في بيتكم ياراجل انت لانك مش من حقك تختار مين اللي هيمثلك ويتكلم عنك

مش من حقي اقوله انت لاترقى لأن تكون مواطن مصري ليك حقوق زيك زي أستاذ الجامعة

كنا بنعاني من فروق طبقية في النظام السابق ............ واضح اننا لو مشينا بالطريقة دي هنعاني أكتر بس فروق من نوع تاني وديكتاتور من نوع تاني ولكن للاسف هيكون أكثر ظلماً واستبدادا

كلمة أخيرة هقولها لحضرتك

ماتنساش ان استاذ الجامعة ......... يبقى إبن الراجل الجاهل وأكيد كمان والدته كانت جاهلة

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

والسلام عليكم

اسمحلي أخي الفاضل

طالما المتعلم والجاهل بيعيشوا في البلد دي ....... طالما الاتنين مصريين

يبقى الاتنين ليهم نفس الحقوق وعليهم نفس الواجبات

معلش يعني مش معقول هقول للجاهل اقعد في بيتكم ياراجل انت لانك مش من حقك تختار مين اللي هيمثلك ويتكلم عنك

مش من حقي اقوله انت لاترقى لأن تكون مواطن مصري ليك حقوق زيك زي أستاذ الجامعة

كنا بنعاني من فروق طبقية في النظام السابق ............ واضح اننا لو مشينا بالطريقة دي هنعاني أكتر بس فروق من نوع تاني وديكتاتور من نوع تاني ولكن للاسف هيكون أكثر ظلماً واستبدادا

كلمة أخيرة هقولها لحضرتك

ماتنساش ان استاذ الجامعة ......... يبقى إبن الراجل الجاهل وأكيد كمان والدته كانت جاهلة

الاخت الكريمة

حضرتك اسئتي فهم الامر بطريقة غريبة للغايه انا لا احقر من الجاهل ولكن القرآن الكريم جاء فيه نص صريح :

الزمر :

قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ

ـ الآيه رقم 9

سؤال استنكاري بصيغة النفي، بالطبع لا يستوون عند الله ولا يستوون حتى في الدنيا ولكن الواجبات والحقوق والعقوبات تطبق على كليهما، يعني لو الدكتور الجامعي سرق يحاسب وتقطع يداه ولو الأمي سرق تقطع يداه، ولا تنسي أن الرسول كان أمي، فلهم نفس الحقوق ونفس الاجبات ولكنهما يختلفا في التكليف، فحدث العاقل بما يعقل، ولكل مقام مقال واذا امرت ان تطاع فلتأمر بالمستطاع.

الأمر كله يتعلق بما هو اسلامي ممثلا في مجلس الحل والعقد وهو كفكرة كالمجالس النيابية التي تختار ممثلي القرية ثم ممثلي المدينة ثم ممثلي المحافظة ثم ممثلي الشعب بالكامل ويكون له مؤهلات فقهية أوعلمية لا ضير في كليهما وله من الأمانة والحكمة والحنكة التي يتفق عليها الناس بالطبع هنا تكمن الفكرة شروط الترشح في حد ذاتها يمكن أن يكون لها ضوابط وقواعد، فمن الجائز أن يكون الانسان جاهل لا يعرف القراءه والكتابة ولكنه عالم بالدين فقيه وآتاه الله الحكمه والأمانة ويشهد له الناس بالعلم والفقه والايمان.

الانعام : هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلا تَتَفَكَّرُونَ (50)

النحل : ) ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَمَنْ رَزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقاً حَسَناً فَهُوَ يُنفِقُ مِنْهُ سِرّاً وَجَهْراً هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (75) ) وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَبْكَمُ لا يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَهُوَ كَلٌّ عَلَى مَوْلاهُ أَيْنَمَا يُوَجِّهُّ لا يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوِي هُوَ وَمَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ

عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (76)

صدق الله العظيم

ارجو ان تكون وصلت الفكرة ولا اقصد التقليل من اي شخص أو نفي حقوق الشخص في انتخاب من يمثله على الاطلاق، كل ما قصده ان الضوابط تختلف من فكر اسلامي إلى فكر علماني.

رابط هذا التعليق

اD
.

لا أعتقد أن الكتلة المصرية حيفرق معها 60 صوت ملوثين أو كانت بتدور على ال 60 صوت دول لأن الكتلة أصلا مصريين شرفاء

المشكلة الكبيرة في من يعرض الأخبار بطريقة ماكرة بغرض الإيحاء بخيانة الوطن من جهة المنافسين

:)

هيا كدة الحقيقة بتوجع و بتزعل .. فعلاً صدق اللي قال الحقيقة المُره ;)

الحقيقة المرة النقل عن صحيفة إسرائلية!!!! و إيه .......!!!!! النقل اللى يوحى بخيانة فريق من المصريين!!!! متهيأ لى كده إن دلالة المكتوب واضحة و مش محتاجة زكاوه..... يعنى إيحاء صريييح مش كنايه ....طيب مهو لو إبتدينا نخون بعض.... إيه رئيكم فى فئات حصلت على ملايين من شيوخ و حكومة قطر... و من شيوخ سعوديون... معروف توجهاتهم كويس.... و الأدهى يا أستاذ عمده... الشيوخ الكويتيون... و اللى برضه معروف هم ممكن يناصروا مين فى أحداث يناير و ما بعدها... و يبأه لنا نفتكر جماعة غزه الله يقويهم ع الصهاينه... برضه بيأيدوا مين... و كتيييير حاجات كده .....إيه رأيك بأه... أنا شخصيا أقول مفيش داعى نبدأ نخون بعض... ده مش فى مصلحة مصر

،،

فعلا قصدى أحلل و أرد على تحليلى... و أعرضه يمكن حد يقدر يوسع الدائرة أكتر... و كل ما كتر الفكر نزيد فائده... و المهم البعد عن إتهام البعض للبعض...لأن اللى جاى للبرلمان القادم و الوزارة القادمة هو أصعب ما يمكن أن يواجه برلمان أو وزارة... أعتقد على الإطلاق

اللى جاى شغل... مرهق و إلا نتيجة أسوء من أى شىء مضى... و ربنا يولى من يصلح و يعين من حمل المسؤلية.. و يكفيه و يكفينا أجمعين شر السلطة خصوصا لما تختلط بالدين.... اراها أصعب من إختلاط السلطة بالثروة... كما رئيتها رئية العين فى السعوديه و إيران و غيرهم

يا يدي الفاضل الدين و السياسة واحد حضرتك مُقتنع أو لا دا شيء يُخص سيادتك .. بس بدعوك للتفكير ..

هختصر عليك و عليا الكلام .. لانك واضح أنك عايز توصلني لنقطه معروفة و أنا مش هوصلها .. و عايز تعمل مشكلة بدون مشكلة

و تحوّر و تلم الأعضاء و تخش في جدال علشان توصل أنك تاخد مني تصريح أو قول يأخذ علي الإخوان المسلمين مش هنولهالك لأن أصلاً هيا مش موجودة !

لأنك متوهّم شيء صدقني مش موجود .. الخبر زي ما لقيته نقلته هنا بالظبط .. النقد لصاحب الخبر ، لأن ناقل الكفر ليس بكافر

و اقولها لإخوان المسلمين و بما إني من المُحبين لهم ( وإعلموا أن مهمتكمْ ليست مقاعد تحصدونها .. بلْ أمّةً تُحيونها ! )

يا فندم كلنا مصرين فائز خاسر كلنا هنشتغل من حديد علشان البلد دي .. اللي أنا و أنت عايشين فيها

الخير هيعم علينا كلنا و الشر برده هيعم علينا كلنا .

و النتيجة رسمياً بكرة و هنشوف الشعب المصري إختار إية و علينا جميعاً إحترام إختياره .. و نعمل من أجله

..

بالهداوة...الحدة أعتقد مش فى مصلحة حد... ده الكلام المعلن... الحوار الهادىء... و بعدين أعتقد برضه مش من المصلحة ولا المنطق إن أن تقول لى أنت عايز كذا علشان توصل لكذا... و ألم الأعضاء... !!!!! النوايا يعلمها الله... ثم تحكم بإنك مش حتنولها لى.. ... إتهام و إدانه سوا... ماشاء الله..... ده كمان علم يتجاوز الحاضر للمستقبل... ولا أعلم من أين هذا العلم

و بعدين أحب أعرف العبارة التالية يا ترى مين المرجعية بتاعتها ( وإعلموا أن مهمتكمْ ليست مقاعد تحصدونها .. بلْ أمّةً تُحيونها ! ) ...

يعنى طبعا لهى آية ولا حديث ولا من أقوال الخلفاء الراشدين ولا التابعين ولا تابعين التابعين ولا العلماء الأعلام.... يعنى ليست حجة على ولا على أحد.... إلا من أعتبر قائلها كلامه لا يرد... صدقنى إنى بالله العظيم لا أعرف من هو... و احب اعرف من قائلها

و زى ما حضرتك قلت نشوف إحتيار الشعب... و نحترمه... أتمنى التوفيق لمن يحمل المسؤلية... لكن لا ننسى إنه مراقب أيا كان من شعب يعرف يخرج تانى و تالت و مليون... لو لا قدر الله لم تتحقق الوعود و الآمال... و احب أقول للمرة المليون إنى مع الديموقراطية و أقبل أنيابها و مخالبها ما دمت قبلت بالخيار الديموقراطى... و من الواجب على الكل تقبل تبعات الديمقراطية كما يحبوا مزاياها

أخيرا أكرر... الحوار الهادىء... ولا داعى للكلام فى النوايا... و الإتهام بالظن و الكلام عن علم النفس و ما فيها

ولا ....إإإإإيه

تحياتى

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...