اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سأصوت غدا لصالح تحالف الكتلة المصرية

عادل أبوزيد

Recommended Posts

تحالف الكتلة المصرية ربما هو الوحيد الذي يتكلم عن مصر بكل صراحة و آمال مصر بكل صراحة و أحلام مصر بكل صراحة.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

هذا التحالف يضم نخبة من حوالى 21 حزبا و إئتلافا منها الجمعية المصرية للتغيير و شخصيات ذات وزن و قامة مثل الدكتور أبو الغار و قد إطمأننت إلى خياري هذا و كنت من قبل قد إنتويت إختيار من مثل جماعة 6 أبريل و لكني عدت بالذاكرة إلى لقاء معهم عرفت منهم (الأستاذ محمد عادل ) أنهم لا ينتوون أن يدخلوا الإنتخابات مستقلين و لكنهم يصرون على بقائهم كحركة يساومون بأصواتهم الأحزاب المستقلة لكى يمثلوا ورقة ضغط عليهم على أمل أن يحوزوا بعض المقاعد و ذكر صراحة وقتها أنهم يتكلمون مع الإخوان و غيرهم ....... الخلاصة أنهم إختاروا مبدأ لاأحبه هو المساومة فى السوق و ليس تبني رؤية معينة.

أعرف أنه حدث أكثر من إنقسام بجماعة 6 أبريل.

يكفينى أن الجمعية المصرية للتغيير جزء مهم من تحالف الكتلة المصرية و باقى مكونات هذا التحالف تمثل كيانات محترمة و على هذا إخترت التصويت لتحالف الكتلة المصرية.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

• الردود 67
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم..

خلينى اتكلم عن حزب المصريين الاحرار.. حزب يسارى متطرف لا استطيع تقبل افكاره... و بيستخدم الرشوة و العلاقات المشبوهة فى شراء المزيد من الاصوات (الاعضاء).. حتى و ان كان لها مسميات اخرى.. و حتى و ان انضم له اشخاص اثق فيهم.

اجتماع المال مع السلطة سبب الفساد فى كل مكان, و اعتقد ان ناس كتير تتفق معايا فى النقطة دى..

مش قادر اشوف حد يعبر عن المصريين بدون مصلحته اولا - زى الدستور اولا كده..

المشكلة كمان مش بس فى مصلحته اولا.. و لكن اولا و عاشرا و اخيرا, و ليذهب الشعب الى الجحيم.

غالبا هبطل صوتى او هنتخب حد اكون واثق انه مش هينجح.. اهو عالاقل افرح حد بالصوت بتاعى..

الاخوان المسلمين مش مضمونين و كلامهم زى العملة بالظبط, ليه وجهين و يمكن اكتر... حتى و ان كنت اتفق معاهم فى الرؤية بشكل عام.

رابط هذا التعليق

عند الاختيار لا يهمنى ان كان من اعطية صوتى اخوان او ليبرالى سأختار من هو نظيف اليد يدة وأسمة غير ملوث او علية علامة x سابقة او مرتشى او لة سيرة ذاتية سيئة

هكذا سأختار لن ابطل صوتى بل سأجعلة شعلة تضيء مصر بها كنت محروم من ان اكون انسان فاعل فلن اضيع هذة الفرصة ماحييت

لن اكون بعد اليوم فى صف رجال اعمال فاسدين ولو رجعت لهم لأفسدونى كما أفسدو مصر سابقآ سأقف بجوار من يعطف على الفقير ويقدم الخدمات منذ نعومة أظافرى لكنة كان محروم من التفاعل بفعل فاعل لن اكون بعد اليوم ظل يمشى على الارض انا أنسان وسأكون انسان الى ان يتوفانى الله

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

بالنسبة ليا ،،، حسمت قراري

( شرق القاهرة قوائم - مدينة نصر + القاهرة الجديدة فردي )

* القوائم قائمة حزب العدل شرق القاهرة

يمكن محدهش يعرف عنها عشان الدعاية كانت تعبانة جدا و الشباب كانوا في الميدان

بس أنا أختار الشباب

http://www.facebook.com/ElAdlListEastCairo?ref=ts

* الفردي فئات ، د/ مصطفي النجار ،،، حزب العدل برده

http://www.facebook.com/alnagar80

* الفردي عمال ، عمرو عودة ،، مستقل بس شباب برده و شارك في الثورة

http://www.facebook.com/VOTE4AMR

رابط هذا التعليق

انا من المنتزه الاسكندريه

اخترت قايمه العدل

فئات صفوان محمد من شباب الثوره من اول كفايه لحد الجمعيه الوطنيه للتغيير

و العمال اخترت عبدالفتاح يحيى نقابى قديم من التجمع

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق

عزيزى الناخب المحترم يجب ان نحترم مصر وعلشان نحترم مصر لا بد ان ننتبة جيدآ اي الاحزاب التى تضع على قائمتها الفلول من النظام الفاسد الذى افسد حياتنا ومن هنا اقول لكم انتم وضمائركم لو هناك حزب وضع على قائمتة فرد واحد ممن افسدو حياتنا فلا يصح ان ننتمى لهذا الحزب ببساطة فية مثل بيقول

لا تضع التفاحة الفاسدة وسط التفاح السليم لانها ستفسدة وبسرعة

سنوافيكم لاحقآ بفلول المحافظات

تم تعديل بواسطة محمودمصطفى

رابط هذا التعليق

الفنان البرازيلى كارلوس لاتوف رسم كاريكاتير عن مصر وهى تنتخب ياريت نشاهدة بعين محايدة

رابط هذا التعليق

انا من المعادى :closedeyes: هههههههه بستعبط طبعا.. البساتين يا باشا ههههههه

بس الدايرة فيها المعادى و البساتين و لغاية حلوان و التبين..

رابط هذا التعليق

انا من المعادى :closedeyes: هههههههه بستعبط طبعا.. البساتين يا باشا ههههههه

بس الدايرة فيها المعادى و البساتين و لغاية حلوان و التبين..

يا راجل !!!

أنا بنزل كثير هناك ،، ليا شغل هناك

ليك حق متطقيشي البلد و اللي فيها الصراحة

بهزر معاك متزعلشي

مبنزلشي هناك إلا و أرجع بخبطة في العربية

المهم اللي أعرفه إن دائرة المعادي ،،

فيها خيارات كبيرة جدا و منافسة شديدة بين محترمين كثير

في القوائم و الفردي

عندك قوائم الثورة مستمرة و العدل و الوسط ،، كلهم ناس نظاف

حتي الكتلة المصرية هناك رأس قائمتها زياد العليمي

و الفردي خيارات كثير أووي بشوفهم علي تويتر بيتكلموا عليهم بس مش حافظهم

رابط هذا التعليق

هههههه لا مش زعلان.. اصل انا فعلا مش من البساتين :blink:

هى حاجة غريبة بس ما علينا.. دى مش دايرتى و انا الوحيد فى اسرتى اللى داخل فى الدايرة دى... و مش عارف هما موزعين الدواير ازاى اصلا؟

انا المفروض تبع الدايرة التامنة.. بس عموما انا معزل من هناك من سنين طويلة.. بس علشان البطاقة..

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق

و كنت من قبل قد إنتويت إختيار من مثل جماعة 6 أبريل و لكني عدت بالذاكرة إلى لقاء معهم عرفت منهم (الأستاذ محمد عادل ) أنهم لا ينتوون أن يدخلوا الإنتخابات مستقلين و لكنهم يصرون على بقائهم كحركة يساومون بأصواتهم الأحزاب المستقلة لكى يمثلوا ورقة ضغط عليهم على أمل أن يحوزوا بعض المقاعد و ذكر صراحة وقتها أنهم يتكلمون مع الإخوان و غيرهم ....... الخلاصة أنهم إختاروا مبدأ لاأحبه هو المساومة فى السوق و ليس تبني رؤية معينة.

يكفينى أن الجمعية المصرية للتغيير جزء مهم من تحالف الكتلة المصرية و باقى مكونات هذا التحالف تمثل كيانات محترمة و على هذا إخترت التصويت لتحالف الكتلة المصرية.

السلام عليكم عادل بك

6 ابريل لا تساوم الاحزاب المصرية لكي تحصل على بعض المقاعد

6 ابريل تراقب اداء الاحزاب والمؤسسات السياسية والسيادية لرصد اي قصور في الاداء وكشفه امام الرأي العام

وليست لها اي مطامع سياسيه او مادية ,,

والعضو الابريلي الذي يترشح لمجلس الشعب او يعلن ( تأييده )لحزب او مرشح او كتله يتم تجميد عضويته او فصله نهائيا من الحركة

تحيتي

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

بالنسبة للكتلة المصرية ,, لازم نعرف انها تحالف أحزاب علمانية

وهذا بنص كلام المهندس نجيب ساويرس في الدقيقة 15.09 من هذا الفيديو

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9GLcUM9Hd9M

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

و كنت من قبل قد إنتويت إختيار من مثل جماعة 6 أبريل و لكني عدت بالذاكرة إلى لقاء معهم عرفت منهم (الأستاذ محمد عادل ) أنهم لا ينتوون أن يدخلوا الإنتخابات مستقلين و لكنهم يصرون على بقائهم كحركة يساومون بأصواتهم الأحزاب المستقلة لكى يمثلوا ورقة ضغط عليهم على أمل أن يحوزوا بعض المقاعد و ذكر صراحة وقتها أنهم يتكلمون مع الإخوان و غيرهم ....... الخلاصة أنهم إختاروا مبدأ لاأحبه هو المساومة فى السوق و ليس تبني رؤية معينة.

السلام عليكم عادل بك

6 ابريل تراقب اداء الاحزاب والمؤسسات السياسية والسيادية لرصد اي قصور في الاداء وكشفه امام الرأي العام

والعضو الابريلي الذي يترشح لمجلس الشعب او يعلن ( تأييده )لحزب او مرشح او كتله يتم تجميد عضويته او فصله نهائيا من الحركة

تحيتي

الله عليك يا مورة لما بتكون مصحصح ايوة كدة عيزينك تصحصح عايزين حقائق واخد بالك طبعآ

رابط هذا التعليق

هههههه لا مش زعلان.. اصل انا فعلا مش من البساتين :blink:

هى حاجة غريبة بس ما علينا.. دى مش دايرتى و انا الوحيد فى اسرتى اللى داخل فى الدايرة دى... و مش عارف هما موزعين الدواير ازاى اصلا؟

انا المفروض تبع الدايرة التامنة.. بس عموما انا معزل من هناك من سنين طويلة.. بس علشان البطاقة..

بغض النظر عن الموضوع ومحتواه لكن من ادبيات الانتخابات عدم التأثير على الآخرين والله اعلم

أمتنع عن الإفصاح عن اسماء أو مسميات لمن انتخبتهم ولكن فقط كل اختياري كان قائم على اساس ديني بحت واتضامن مع الاحزاب الاسلامية الدنينة لكن لا احدد اسماء بعينها او اشخاص

والسلام عليكم

تم تعديل بواسطة XXusamaXX
رابط هذا التعليق

صدقنى يا عزيزى نحن فى عيد للديمقراطية سنحتفل بة من اليوم ان شاء الله والى الابد انا جافى عينى النوم واستعد الان للذهاب الى الجنة الانتخابية وخايف انام اصحى متأخر علشان انا بصحى متأخر لانى مصاب ببرد لكنى مصر على ان اكون اول من يقف امام الصدوق وهذة امنية اتمنى ان تتحقق لانى حرمت منها طيلة حياتى

أنا لسه مرحلة ثالثة

و منتظرة بفارغ الصبر هذا الشعور الرائع الذي تصفه

شكرًا لحضرتك

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم عادل بك

تحيتي

السلام عليكم

سبحان الله فعلا شيء غريب

وهل هذا يعد عجزا بعدم الحصول على مقاعد أم يعد ترفعا عن المقاعد السياسية التي طبعا من المؤكد أنهم سيفوزون بها لو أرادوا ولكنهم يترفعون ويتنزهون عن الفوز بالمقاعد ويكتفون بالمشاهدة والمراقبة والتصحيح للاحزاب، لاسيما وأن هذه الحركة مازالت وليدة اللحظة وحتى لو سلمنا الامر انها منذ اربع سنوات فاقل الاحزاب المؤثرة في مصر تاريخها لا يقل عن خمسين عاما smk: فكيف يراقب الصغير الكبير ؟ !! لا ادري

واضعا في الاعتبار اللغط الموجود على هذه الحركة وما تناولته وسائل الاعلام كثيرا عن هذه الحركة وانتساب بعض الاشخاص الذين اتضحت نواياهم دون ذكر اسماء :P ثم ذهبوا إلى امريكا ثم حصلوا على كفالات خروجهم من السجون بعشرات الآلاف !!! ناهيك عن الفيس بوك وما ادراك ما الفيس بوك لان فضيحتنا بقت بجلاجل بسبب تحرر الجسد :P ثم تنفي وتقول لا انا مش من الحركة .. امال حضرتها كنت قاعدة معاهم بتلعب معا الحركة طاوله في التحرير smk:

بس حضرتك ممكن توضحلنا ليه الحركة مش ناويه تاخد مقاعد في مجلس الشعب وتكتفي فقط بالمشاهدة والمراقبة ؟

لماذا هذا الترفع والتنزه والنظرة الفوقية من الحركة ؟ :P

وعجبتني قوي حكايه ابريلي دي :P جديدة

تم تعديل بواسطة XXusamaXX
رابط هذا التعليق

بس حضرتك ممكن توضحلنا ليه الحركة مش ناويه تاخد مقاعد في مجلس الشعب وتكتفي فقط بالمشاهدة والمراقبة ؟

لماذا هذا الترفع والتنزه والنظرة الفوقية من الحركة ؟ :P

قرار الحركة بعدم ترشح اعضائها او دعم مرشح بعينه او كتله بعينها يجعلها على مسافه واحده من الجميع

بالتالي ستنال المصداقية كمراقب محايد يرصد و يقف بحزم ضد اي تجاوزات او تقصير متعمد

وهي ليست نظره فوقيه فرجال المرور مثلا مهمتهم تنظيم السير و رصد المخالفين وهذا لا يعني انهم فوق الوزراء وكبار المسئولين

تحيتي ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...