اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

للاخوان المسلمون بالمنتدي ما هو فعلكم مقابل ما قاله ممدوح شاهين

bodi

Recommended Posts

الموضوع ده مفتوح عشان الاخوان المسلمين المشاركون في المنتدي يشاركوا فيه

بدل من موضوع اخوانا تيمور عن تصريحات ممدوح شاهين واللي محدش منهم دخل و علق و قال لنا الاخوان حيعملوا ايه في برلمان بدون سلطات ورئيس بدون صلاحيات

ايه تخيلهم عن خطوات ازاحة العسكري من المشهد ام سيرضي الاخوان بكراسي المجلس منزوعة الصلاحية و ليبقي العسكري للابد

ياريت تشاركوا و تشرحولنا هتتصرفوا ازاي

رابط هذا التعليق

طيب وباقي لاعضاء ممن هم ليسوا منتمين لحزب الحرية والعدالة...لا يتناقشوا ؟

لأنك حددت ...

- على العموم بس عاوز اقول لك حاجة ..من الذي يقول انه سيكون برلمان بلا سلطات ورئيس بلا صلاحيات...هناك دستور سيوضع..وبعد ان يوضع الدستور الذي سيحدد السلطات والصلاحيات..سيطرح للتصويت من الشعب وبالتالي فإرادة الشعب هي التي ستحدد وليس اللواء ممدوح شاهين..ولا ممدوح فرج

وطالما لم يوضع الدستور بعد ...فأي كلام عن سلطات المجلس وصلاحياته وصلاحيات الحكومة..يكون كلام وخلاص وليس أمر واقع

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

بدل من موضوع اخوانا تيمور عن تصريحات ممدوح شاهين واللي محدش منهم دخل و علق و قال لنا الاخوان حيعملوا ايه في برلمان بدون سلطات ورئيس بدون صلاحيات

ايه تخيلهم عن خطوات ازاحة العسكري من المشهد ام سيرضي الاخوان بكراسي المجلس منزوعة الصلاحية و ليبقي العسكري للابد

مفيش عضو من الإخوان هنا في المنتدي للأسف يا بودي :) مُحبين فقط ممكن تلاقي

ياعني مش كلام رسمي و لا كلام علي لسان الجماعة و لا على لسان الحزب

حتي لا يستغل ذلك اصحاب النفوس المريضة و يقولوا أن هذا رد رسمي من أعضاء الإخوان المسلمون

تحيـــاتي :give_rose:

رابط هذا التعليق

هل تم اختزال مصر فى الاخوان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

لأنك حددت ...

- على العموم بس عاوز اقول لك حاجة ..من الذي يقول انه سيكون برلمان بلا سلطات ورئيس بلا صلاحيات...هناك دستور سيوضع..وبعد ان يوضع الدستور الذي سيحدد السلطات والصلاحيات..سيطرح للتصويت من الشعب

وطالما لم يوضع الدستور بعد ...فأي كلام عن سلطات المجلس وصلاحياته وصلاحيات الحكومة..يكون كلام وخلاص وليس أمر واقع

الاخ ابو ريم شكرا عاي ردك

حضرتك في مداخلات كثيرة سابقة قلت ان علي الجميع ان ينتظر حتي تكوين البرلمان و تاتي جهة منتخبة تكون حكومة

امبارح ممدوح شاهين رد علي حضرتك و قال مافيش برلمان هيكون حكومة او يسحب منها الثقة الي اخره

فما رايك فما قاله و كيف تبني رد فعلك

رابط هذا التعليق

دا دليل قاطع أن باقي الأحزاب عايزة تأجل الإنتخابات !!!

علشان خايفين من الإخوان ، و أدي دليل أهو فاتح موضوع مخصوص و موجه كلامه للإخوان بس

طيب و باقي الأحزاب التانية فين ...

في دواء نزل في الصيدلة أسمه أنتي إخوان لمعالجة ( الإخوانوفوبيا )

6 مواضيع دلوقتي للإخوان المسلمون ههههههههههههه

عرفونا طيب الاحزاب التانية بتعمل إية إيجابي إلفتوا نظرنا ليهم طيب

ياعني الإخوان وحشين طيب أمنت بكدة ، مين الحلو بقا اللي اختاره هههههههههههههه

و عمل إية .. في حياته و لا للشعب علشان أديه الثقة و انتخبه ؟؟؟

يالا مستنين كام موضوع كمان علشان نكمل دستة مواضيع إخوانية ههههههههه

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

حتي لا يستغل ذلك اصحاب النفوس المريضة و يقولوا أن هذا رد رسمي من أعضاء الإخوان المسلمون

الاخ عمده اسرتك كلها اخوان كما قلت سابق كما فتحت عدد من الموضوعات دفاع عنهم

عشان كده عايز رد من حضرتك الاخوان حيعملوا ايه لما المجلس يمشي كلام ممدوح شاهين و يعطي الاخوان كراسي المجلس بدون تكوين حكومة او سحب صلاحيات الخ

انا عايز اعرف من حزب نصبر علي العسكري لغاية ما الانتخابات تخلص الحزب ده حيعمل ايه لو انقلب العسكري علي مجلس الشعب و لم يعطيه اي صلاحيات

رابط هذا التعليق

عشان كده عايز رد من حضرتك الاخوان حيعملوا ايه لما المجلس يمشي كلام ممدوح شاهين و يعطي الاخوان كراسي المجلس بدون تكوين حكومة او سحب صلاحيات الخ

انا عايز اعرف من حزب نصبر علي العسكري لغاية ما الانتخابات تخلص الحزب ده حيعمل ايه لو انقلب العسكري علي مجلس الشعب و لم يعطيه اي صلاحيات

ياعني ابويا و أمي علشان إخوان ، هما اللي هيحددوا طريق الإخوان رايح فين و جاي منين

و لا هيرسموا خارطه طريق للبلد ههههههههههههه

عندك موقع الحزب ( الحرية و العدالة ) إبعتلهم رسالة علي بريدهم الإلكتروني الموضح بالموقع هناك

و إن شاء الله يردوا علي حضرتك ..

تحيــاتي ،،

لما أروح اسال الحاج و الحاجة ناويين يعملوا اية ههههههههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

علشان خايفين من الإخوان ، و أدي دليل أهو فاتح موضوع مخصوص و موجه كلامه للإخوان بس

الموضوع ده مش ضد الاخوان اللي انا عارف انهم هيحصدوا اكبر نسبة في المجلس القادم

و عشان حضرتك و غيرك من محبي الاخوان بالاضافة الي حزب نصبر علي العسكري كلكم شيافين ان الحل في الانتخابات و انا معكم

بس امبارح ممدوح شاهين قال كلام في منتهي الخطورة و محدش من محبي الاخوان او حزب نصبر علي العسكري رد علي كلام اللي هو ان مجلس الشعب مش هيشكل حكومة او يسحب منها الثقة

طب انتوا ليه تجاهلتوا تصريحات ممدوح شاهين

قول لنا رؤيتكم ايه

بلاش كاخوان كناس عادية عايزة الانتخابات

لو العسكري طنش و استهبل هتعملوا ايه

رابط هذا التعليق

لأنك حددت ...

- على العموم بس عاوز اقول لك حاجة ..من الذي يقول انه سيكون برلمان بلا سلطات ورئيس بلا صلاحيات...هناك دستور سيوضع..وبعد ان يوضع الدستور الذي سيحدد السلطات والصلاحيات..سيطرح للتصويت من الشعب

حضرتك في مداخلات كثيرة سابقة قلت ان علي الجميع ان ينتظر حتي تكوين البرلمان و تاتي جهة منتخبة تكون حكومة

امبارح ممدوح شاهين رد علي حضرتك و قال مافيش برلمان هيكون حكومة او يسحب منها الثقة الي اخره

كلام اللواء...هو مجرد كلام...ينتظر اما التوضيح منه كالعادة وستجده سيعود ليوضح بعض الامور التي سيقول لنا انه لم يفهم مقصدها....وهذا حدث عدة مرات

او سيخرج علينا ايا من اعضاء المجلس ليقول كلام اخر قد يناقض بعض ما قاله اللواء شاهين...

هذه فرقعات معروفة في السياسة

- اما حكاية ان مفيش برلمان هيكون حكومة...وهذا الكلام..فلا يهمني لان زي ما قلت لك

المهم بعد الانتخابات ان يتم وضع الدستور...والأهم هو موافقة الشعب عليه باستفتاء وبعد كده مسألة ان البرلمان مش هيشكل حكومة ..دي مسألة ممكن التغاضي عنها لو كان النظام رئاسي ، لكن الذي لا يستطيع اللواء شاهين او غيره عمله هو عدم تمكين البرلمان من سحب الثقة من الحكومة...

- فمجلس الشعب وظيفته الاساسية تقويم الحكومة ومسأئلتها وطرح الثقة فيها ووضع التشريعات وهكذا ليكون رقيبا على ادائها ، وهذا ما يهمنا ...فليأتي الرئيس بمن يريد ولكن الشعب يستطيع ان يسائل ويحاسب ويسقط الثقة عن الحكومة ...

واتوقع ان هذه المسائل لها حلول كثيرة معروفة فنحن لن نخترع انظمة جديدة....

وكل طرف من الممكن ان يطرح افكاره ورؤيته حتى ولو كانت غريبة وشاذة ولكن المبدأ الاساسي المهم هو رأي الشعب في كل خطوة من هذه الخطوات...وطالما الديموقراطية بتقول ان رأي الاغلبية هو الذي ينفذ...عندما نختلف في الرأي فإذن لا يجب ان نخاف طالما هناك شعب قام بثورة...ويستطيع ان يأخذ قراره بنفسه دون وصاية...

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

الموضوع ده مش ضد الاخوان اللي انا عارف انهم هيحصدوا اكبر نسبة في المجلس القادم

و عشان حضرتك و غيرك من محبي الاخوان بالاضافة الي حزب نصبر علي العسكري كلكم شيافين ان الحل في الانتخابات و انا معكم

بس امبارح ممدوح شاهين قال كلام في منتهي الخطورة و محدش من محبي الاخوان او حزب نصبر علي العسكري رد علي كلام اللي هو ان مجلس الشعب مش هيشكل حكومة او يسحب منها الثقة

طب انتوا ليه تجاهلتوا تصريحات ممدوح شاهين

قول لنا رؤيتكم ايه

بلاش كاخوان كناس عادية عايزة الانتخابات

لو العسكري طنش و استهبل هتعملوا ايه

لو عدلت إسم الموضوع و خليته يشمل كل أحزاب مصر فيه إحتمال أرد علي حضرتك

إنما تخلي مستقبل مصر كله محصور بيد الإخوان فأنا ضده ضده ضده ضده

مع أن من محبيهم لكن كل الا مصلحة البلد ..

غير عنوان الموضوع و طالب المشرفين بكدة ، و اطلب رؤية و رد كل الأحزاب الموجودة

و هتلاقيني من ضمن الناس اللي برتد علي حضرتك

لكن تخص الإخوان بس و كأن مصر مفيهاش غير إخوان ..

يبقي مشاركتي هنا هتسيء للحزب اللي انا منتمي ليه كعضو ..

تحيــاتي يا بودي :give_rose:

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

ياعني ابويا و أمي علشان إخوان ، هما اللي هيحددوا طريق الإخوان رايح فين و جاي منين

عندك موقع الحزب ( الحرية و العدالة ) إبعتلهم رسالة علي بريدهم الإلكتروني الموضح بالموقع هناك

تحيــاتي ،،

كنت افضل انك ترد بأسلوب محترم شوية مش بالسخرية دي

بس الواضح اني اضعت وقتي في الرد و النقاش معك

رابط هذا التعليق

موضوع جميل جدا وسؤال رائع

ومش هتلاقى له رد معين ومباشر كالعاده وهتلاقى التملص اصلا من الاخوان واتقلبوا الى معجبين شاديه وكمال الشناوى

انا أقولك بكل وضوح وشفافيه ومن غير لف ولا دوران ولاتملص ولا اعجاب بفيفى عبده ولا بهياتم

شوف ياسيدى الموضوع كتاتى ؛

الاخوان هيموتوا على الدورة دى بالذات لانها ال هتحدد مصير مصر فى الفترات القادمه كلها وبعد كده طظ فى البرلمان وال عاوزه

ليه بقى

لانهم هينفردوا بكتابه الدستور لكونهم اغلبيه فهيحطوا الدستور ال يتماشى مع السلطات ويجردوا الشعب ومجالسه من اى رآى او شورى

وهيشتغلوا فى سبوبه الاتهامات لكل من يعارضهم ويفضحهم على الاختيارات دى . زى الاتهامات العبيطه ال كانوا بيقولوها على من رغب فى الدستور اولا . وسموهم بتوع الدستور اولا

على اساس انها جريمه ان يكتب دستور للبلاد وجميع مؤسسات الدوله تمشى عليه وكأننا جرمنا العالم كله ايضا لان مفيش حد فى الدنيا بيحط مؤسسات وبعدين الدستور وقال ايه هيستفتى عليه الشعب . دول عاوزين فوضى

المخطط واضح جدا ليهم ومفضوح ومش عاوزين اى كتل سياسيه تكون معاهم فى كتابه الدستور

عمرى ما شفت ناس بتتبجح بالشكل ده وتقف قدام مصالح دوله ومصالح اجيال قادمه بالشكل ال احنا شايفينه ده

والغريب نلاقى ناس بالهبل بتؤيد الكلام ده رغم كل التوعيه منهم من كافه الدنيا كلها

فاذا كانوا الاخوان هيحصلوا على اغلبيه فى البرلمان بتصويت شعبى ايا ان كان بقى فلول او بتوع النظام ايدهم

انا اول واحد ههنى وابارك ليهم واقسم انى ساسير على دربهم

لان يبقى الشعب ده يستاهل اى شىء يجراله

وساعتها هنرحب باى انتقام من الاخوان للشعب . لانهم مخدوش الدرس من قصه نعم ال ضحكوا بيها على الشعب

وقالوا قولوا نعم عشان المجلس يمشى ولفوا من يامه تانيه وراحوا التحرير ايدوا بقاء المجلس العسكرى

وفى مثل صينى عجبنى قوى بالمناسبه دى

بيقول ايه بقى المثل

ال يضحك عليا مرة يبقى غلطان

وان ضحك عليا تانى يبقى انا ال غلطان

خلاص يبقى كل واحد يشيل غلطه

بس خلاص

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

لأنك حددت ...

كلام اللواء...هو مجرد كلام...ينتظر اما التوضيح منه كالعادة وستجده سيعود ليوضح بعض الامور التي سيقول لنا انه لم يفهم مقصدها....وهذا حدث عدة مرات

او سيخرج علينا ايا من اعضاء المجلس ليقول كلام اخر قد يناقض بعض ما قاله اللواء شاهين...

- اما حكاية ان مفيش برلمان هيكون حكومة...وهذا الكلام..فلا يهمني لان زي ما قلت لك

المهم بعد الانتخابات ان يتم وضع الدستور...والأهم هو موافقة الشعب عليه باستفتاء وبعد كده مسألة ان البرلمان مش هيشكل حكومة ..دي مسألة ممكن التغاضي عنها لو كان النظام رئاسي ، لكن الذي لا يستطيع اللواء شاهين او غيره عمله هو عدم تمكين البرلمان من سحب الثقة من الحكومة...

- فمجلس الشعب وظيفته الاساسية تقويم الحكومة ومسأئلتها وطرح الثقة فيها ووضع التشريعات وهكذا ليكون رقيبا على ادائها ، وهذا ما يهمنا ...فليأتي الرئيس بمن يريد ولكن الشعب يستطيع ان يسائل ويحاسب ويسقط الثقة عن الحكومة ...

وكل طرف من الممكن ان يطرح افكاره ورؤيته حتى ولو كانت غريبة وشاذة ولكن المبدأ الاساسي المهم هو رأي الشعب في كل خطوة من هذه الخطوات...وطالما الديموقراطية بتقول ان رأي الاغلبية هو الذي ينفذ...عندما نختلف في الرأي فإذن لا يجب ان نخاف طالما هناك شعب قام بثورة...ويستطيع ان يأخذ قراره بنفسه دون وصاية...

اخي ابو ريم

الكلام اللي حضرتك قلته انا عرفه كويس

قيادات حزب العدالة قالوا اكثر من مرة ان الاغلبية هتشكل حكومة و طلع ممدوح شاهين اكثر من مرة و قال مش حيحصل

دلوقتي الشعب عايز نقل السلطة لمدنيين و الجيش بيقول مش حيحصل البرلمان و الرئيس القادمين بصلاحيات شبه معدومة وكمان الجيش عشان ياكد وجودة اشار لموضوع الاستفتاء علي رحيله يبقي نقعد نكلم في الدستور

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بإختصار شديد جداً

شخص مغشي عليه ويخشى من وفاته

وحوار وجدل طويل

نعطيه سكر مذاب في ماء

فيرد الفريق الأخر ، لا نعطيه مضاد للقئ ومطهر معوي

فيرد الفريق الثالث ، لا نخن نجري له قئ كلمل ثم تنفس صناعي

وتظل الفرق الثلاثة تجادل بينما المرض يتوحش حتى يودي بالمريض

الذي أخشاه حقاً

أن يموت المريض ويظل بتى اسرائيل يتجادلون حول نوع البقرة

الهم إني أرجو رحمتك وأخشى عذابك

اللهم لا تهلكنا بما فعل السفهاء منا

تحياتي

الجهل أصل كل بلاء ، ومنبع كل نقيصة

رابط هذا التعليق

تحيــاتي ،،

كنت افضل انك ترد بأسلوب محترم شوية مش بالسخرية دي

بس الواضح اني اضعت وقتي في الرد و النقاش معك

جزاك الله خيراً ..

و لا سخرية و لا حاجة ( ببساطة حضرتك إختصرت مصر كلها في الإخوان ) و أنا ضد كدة

+

مال أبويا و أمي بمستقبل مصر ، كونهم من الإخوان المسلمين مش بالضرورة يكون عندهم رد علي إجابة حضرتك

+

وضحتلك ان هنا مفيش حد منتمي رسمياً لجماعة الإخوان المسلمون علشان يرد عليك

+

طلبت منك تفتح موضوع و توجه نداء لكل الأحزاب الموجوده في مصر و غن شاء الله تلاقيني برد علي حضرتك

+

كفاية كده خد دي عربون محبه علشان تعرف اني مقصدش اسخر منك فقط أنا سخرت من مشاركتك :clappingrose:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخ بودي

هذا هو أول رد فعل رسمي للإخوان المسلمين على هذه النقطة على لسان المتحدث الرسمي لها السيد / محمود غزلان :

غزلان: الأغلبية البرلمانية يجب أن تشكل الحكومة بعد الانتخابات

أكد محمود غزلان، المتحدث باسم جماعة الإخوان المسلمين، أكثر القوى السياسية تنظيماً فى مصر، أن الأغلبية البرلمانية يجب أن تشكل الحكومة بعد الانتخابات التشريعية التى تبدأ الاثنين فى مصر.

وقال غزلان لوكالة فرانس برس: "البرلمان القادم المفروض إنه يمثل الشعب، والمجلس العسكرى يجب أن يوكل للحزب الذى حصل على أكبر نسبة من الأصوات تشكيل الحكومة المقبلة وإلا سيعطل البرلمان قرارات هذه الحكومة".

وجهة نظري أنا الشخصية في الموضوع : لن يستطيع البرلمان القادم سحب الثقة من الحكومة الحالية ولن يستطيع حزب الأغلبية في البرلمان القادم أن يشكل حكومة جديدة , فهذا الحق لن يتركه المجلس العسكري لأحد حتى إنتخاب رئيس جمهورية جديد في يونيو 2012

وأضيف بالنسبة للجنة صياغة الدستور الجديد : لن يختار البرلمان القادم كل أعضاء لجنة صياغة الدستور كما ورد في إستفتاء مارس 2011 , وواثق أن حصة البرلمان في لجنة الدستور لن تتعدى في أحسن الأحوال 25% من إجمالي عدد أعضاء اللجنة المائة والباقين سيتم تعينهم بعيدا عن البرلمان .

يعني بإختصار : البرلمان القادم لن يشكل حكومة ولن يستطيع سحب الثقة من الحكومة الحالية ( مع أن هذا حق أصيل لأي برلمان في العالم ) , ولن يستطيع تشكيل لجنة صياغة الدستور كما ورد في إستفتاء مارس 2011 , أي ان كل الوعود عن هذا البرلمان في الأخير أصبحت سراب وهباءا منثورا , وطالما الأمور هكذا فلن يجد أي جديد على الحياه السياسية المصرية بعد دخول البرلمان الجديد إليها ( حيث أن ألية محاسبة الحكومة سحبت منه )

ما يحدث هو ثمن يدفعه الشعب المصري عندما صوت ( بنعم ) في إستفتاء مارس 2011

يوم وراء يوم تثبت الأحداث أن الفئة التي كانت تدعو للتصويت ( بلا ) هي من كانت على صواب ( بصرف النظر ليبرالية ولا علمانية ولا دينية ولا غير مسيسة ) , وكان في هذه الحالة لم يكن أمام المجلس العسكري حلا إلا إنتخاب مجلس تأسيسي كما حدث في تونس التي تسير للديموقراطية بسلاسة بارك الله لهم لأنهم إنتهجوا النهج السليم والمنطقي للتأسيس للديموقراطية ( دستورا يحدد هوية الدولة ونظام الحكم فيها ثم برلمانا ثم رئيسا للجمهورية )

طيب لما الإخوان بالتحديد وجه لهم الأخ بودي كلامه ؟ أقول بكل صراحة إن من أقنع الشعب المصري أن يصوت بنعم في إستفتاء مارس 2011 وهو يمنيه أن ( نعم ) هى الطريق الأسرع للإستقرار ,وذهب الشعب المصري ليصوت ( بنعم ) ثقة فيه , عليه الان أن يتحمل المسئولية كاملة أمام من وثقوا فيه . صحيح أنها ليست مسؤلية الإخوان فقط , وصحيح أنها مسئولية كل الاحزاب المختلفة , لكن الإخوان عليهم الدور الأكبر لأنهم من تزعموا عملية إقناع المواطن المصري بالتصويت ( بنعم )

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

لأنك حددت ...

اخي ابو ريم

الكلام اللي حضرتك قلته انا عرفه كويس

قيادات حزب العدالة قالوا اكثر من مرة ان الاغلبية هتشكل حكومة و طلع ممدوح شاهين اكثر من مرة و قال مش حيحصل

دلوقتي الشعب عايز نقل السلطة لمدنيين و الجيش بيقول مش حيحصل البرلمان و الرئيس القادمين بصلاحيات شبه معدومة وكمان الجيش عشان ياكد وجودة اشار لموضوع الاستفتاء علي رحيله يبقي نقعد نكلم في الدستور

يا فندم مليش دعوة بكلام اللواء ممدوح شاهين...ولا يؤخذ به لانه مجرد كلام ....

يعني ليس بيان رسمي صادر من المجلس العسكري وليس قرار وليس دستور ولا قرآن

- علشان بس لا ندخل في نقاشات ليس لها معنى فأي كلام بدون شرعية ولا حتى بيان رسمي لا يمكن ان نأخذه كامر مسلم به

- هتقول لي طيب لازم نتوقع انه ممكن يصدر به قرار او بيان..

- أقول لك...بالنسبة لمسألة ان المجلس لا يستطيع ان يعين حكومة...فهذه نقطة اراها جيدة وليست سيئة..حتى لا يمرر المجلس كل ما تفعله الحكومة التي عينها....يبقى كده النقطة دي ممكن تكون للمصلحة العامة جيدة..

وطبعا هذه المسألة لن تحسم إلا بالدستور....يعني المجلس يعمل اللي هو عاوزه لحد شهر 6 وبعد كده فيه دستور..يوافق عليه الشعب وتضعه لجنه يتم التوافق على اختيارها..ولو تم فرض الامر بالعافية فيمكن تقبله الى حين أن يورينا المجلس عرض كتافه ..

- اما ان المجلس ليس له سحب الثقة من الحكومة..فهذه افتكاسه من رأس اللواء..لأنه لا يستطيع ان يفرض علينا شيء لم يذكر لا في دستور سابق ولا تم الاتفاق عليه اصلا..ولن يقبله احد...لان ابسط رد على كلامه هو ..من اين اتيت بهذا الكلام ، ومن هو الذي وافق عليه

- اما كلامك عن انه بيقول ان مش هيحصل نقل السلطة لمدنيين والرئيس القادم بلا صلاحيات فلا أعرف من اين أتيت بهذا الكلام...فلم اجده في الفيديو الذي ارفقه الاخ تيمور...وحتى لو قاله....فلماذا قال رئيسه ان هيسلم السلطة في اخر نوفمبر للمدنيين

- اما مسألة ان الرئيس بلا صلاحيات..فهي كلمة لم يفهمها من رددها...فهو قال اننا طلبنا ان يكون الدستور قبل انتخابات حتى لا يكون رئيس بلا صلاحيات..

- اما عن الاستفتاء على وجودهم في السلطة ، فهو كما سمعنا كلنا المشير قال ..لو اراد الشعب ان نترك السلطة الان وليس قبل شهر 6 فيمكن عند ذلك اجراء استفتاء على ذلك ...يعني الاستفتاء هنا مش معناه بقائهم في الحكم للابد..

اظن وضحت الرؤية كده شوية....

رابط هذا التعليق

طيب وربنا دا رد أبويا علي الفيس بوك ياعم بخصوص الموضوع دا

(( فى تصريحات اللواء شاهين قال:

ان وثيقة السلمى مازالت قائمه وان البنود الخاصه بحماية الجيش للشرعبه الدستوريه بالاضافه الى عدم مناقشة مجلس الشعب لميزانية الجيش وان تدرج رقما واحدا مازالت قائمه.

الراجل ده بيفكرني بواحد مش عارف انتم فكرينه ولا لا

بيفكرني ب صفوت الشريف

بعد اللي حصل وبيقول وثيقة السلمي . حد يجيب لنا كتالوج الناس دي هو يحيى الجمل قعد معاهم شهرين بهت عليهم ))

(( انا دلوقتي لا الوم على توفيق عكاشة حد يقوللي الفرق بين توفيق عكاشة واللواء شاهين ))

و دا رد محمد أخويا

(( اللى قاله ممدوح شاهين يبقى ايه؟؟يبقى صابونة بريحة !! ))

رابط هذا التعليق

الموضوع مش محتاج اخد ورد, باختصار اللواء ممدوح شاهين مستند على المادة 56 من الإعلان الدستورى اللى بيحكم الفترة الانتقالية وحتى إصدار دستور جديد.

نص المادة 56

يتولى المجلس الأعلى للقوات المسلحة إدارة شئون البلاد، ولـه فى سبيل ذلك مباشرة السلطات الآتية :

1ـ التشريع .

2ـ إقرار السياسة العامة للدولة والموازنة العامة ومراقبة تنفيذها .

3ـ تعيين الأعضاء المعينين فى مجلس الشعب .

4ـ دعوة مجلسى الشعب والشورى لانعقاد دورته العادية وفضها والدعوة لإجتماع غير عادى وفضه .

5ـ حق إصدار القوانين أو الاعتراض عليها .

6ـ تمثيل الدولة فى الداخل والخارج، وإبرام المعاهدات والاتفاقيات الدولية ، وتعتبر جزءاً من النظام القانونى فى الدولة .

7ـ تعيين رئيس مجلس الوزراء ونوابه والوزراء ونوابهم وإعفاؤهم من مناصبهم .

8ـ تعيين الموظفين المدنيين والعسكريين والممثلين السياسيين وعزلهم على الوجه المبين فى القانون، واعتماد ممثلى الدول الأجنبية السياسيين .

9ـ العفو عن العقوبة أو تخفيفها أما العفو الشامل فلا يكون إلا بقانون .

10ـ السلطات والاختصاصات الأخرى المقررة لرئيس الجمهورية بمقتضى القوانين واللوائح .

وللمجلس أن يفوض رئيسه أو أحد أعضائه فى أى من اختصاصاته .

أما بخصوص وظيفة مجلس الشعب

( مـــــادة 33 )

يتولى مجلس الشعب فور انتخابه سلطة التشريع، ويقرر السياسة العامة للدولة، والخطة العامة للتنمية الاقتصادية والاجتماعية، والموازنة العامة للدولة، كما يمارس الرقابة على أعمال السلطة التنفيذية .

وأنا بصراحة مش عارف منين الإخوان بيطالبوا باحترام الإرادة الشعبية التى يمثلها الإعلان الدستورى من وجهة نظرهم, ومنين عاوزين الحزب الفائز بالأغلبية يشكل الحكومة كما يطالب الدكتور غزلان.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...