اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنفراد . حوار خاص من داخل تنظيم وجماعه طظ فى مصر

متعب

Recommended Posts

وزي ما طردوا البلتاجي من الميدان

طردوا البت دي كمان عشان يكملوا تطهير الميدان

http://www.youtube.com/watch?v=2c17ibHtBvs&feature=topvideos_music

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا لم ارى الفيديو ولكن عنوانه فكرني

بفيديو ضرب د. البرادعي بالطوب والبيض في استفتاء مارس من جموع الشعب المحترم اللي كان نازل يدلي بصوته

لكنه المشكله انه ما بيحرمش ،

ليه بس ماتفرجتش على الفيديو

ده ظريف اوي وفيه ضرب افيان وشلاليت ورغم كده كان عمال يضحك

اتفرج واتبسط

الفرجة لما تكون لمرشح رئاسة ولرئيس الوكالة الدولية للطاقة الذرية السابق

تكون اكثر اثارة خاصة وانه اتضرب من الشعب المحترم اللي كان رايح يدلي بصوته دون اتفاق او ترتيب مسبق

وده مشهد اكثر واقعية

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

يا اسلام عندى ليك نصيحة من اخ اكبر منك

النصيحة دى لمستقبلك فى الحياة عامة ولمستقبلك العملى خاصة

دائما ركز على نقاط قوتك مش نقاط ضعف منافسيك

يهنى انا مش من الاخوان لكن عاجبنى اسلوب عماد كمثال بيذكر محاسنهم ونادرا لما بيهاجم التيارات الاخرى وهو بصراحة بيترفع عن كده

انا ملاحظ انك فقط بتركز على الهجوم على الأخوان ارى ان تركز على دعم التيار اللى انت شايف انك بتدعمه لان بطريقاك دى بتاثر عليه بالسلب وليس العكس

يعنى لو انت عايزنى كمثال ادعم التيار الليبرالى بطريقتك فى تجريح الخصوم هاحبهم زيادة ارجو ان تكون فهمت قصدى

بالاضافة انك ممكن تاخد سيئات كثير من اغتياب اشخاص او سبهم فى غيابهم ودى حسابها قوى عندالله

انتظر منك المزيد من المشاركات الجيدة لدعم التيار الليبرالى بدون مهاجمة الاخوان او غيرهم

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

بفيديو ضرب د. البرادعي بالطوب والبيض في استفتاء مارس من جموع الشعب المحترم اللي كان نازل يدلي بصوته

اتفرج واتبسط

تكون اكثر اثارة خاصة وانه اتضرب من الشعب المحترم اللي كان رايح يدلي بصوته دون اتفاق او ترتيب مسبق

وده مشهد اكثر واقعية

البلتاجي اطرد من الميدان زي علياء مانطردت كده لان الميدان لازم يطهر من الخونة ودعاة الاباحية

البرادعي عمره مانطرد من الميدان ولا من اي حته كل الي فيها شوية رعاع حدفوه بشوية بيض وخلص الموضوع

لكن صاحبك اتقطعت رجله من الميدان ومش هايعتبه تاني ومش هايركب الثورة تاني لانه اتهرش خلاص

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

يهنى انا مش من الاخوان لكن عاجبنى اسلوب عماد كمثال بيذكر محاسنهم ونادرا لما بيهاجم التيارات الاخرى وهو بصراحة بيترفع عن كده

انا ملاحظ انك فقط بتركز على الهجوم على الأخوان ارى ان تركز على دعم التيار اللى انت شايف انك بتدعمه لان بطريقاك دى بتاثر عليه بالسلب وليس العكس

يعنى لو انت عايزنى كمثال ادعم التيار الليبرالى بطريقتك فى تجريح الخصوم هاحبهم زيادة ارجو ان تكون فهمت قصدى

بالاضافة انك ممكن تاخد سيئات كثير من اغتياب اشخاص او سبهم فى غيابهم ودى حسابها قوى عندالله

انتظر منك المزيد من المشاركات الجيدة لدعم التيار الليبرالى بدون مهاجمة الاخوان او غيرهم

اولا انت ماتعرفنيش عشان تفترض انك اكبر مني سنا مش يمكن انا اكبر منك سنا ولا انت بتضرب بظهر الغيب

دي حاجة

الحاجة التانية باه انا ممكن اقبل نصيحة من اي حد حتى لو كان طفل صغير لان العملية مش بالسن ولكن بالعقل والحكمة اللي ممكن تكتسبها وفي نفس الوقت لا يكتسبها من هم اكبر منك سنا

الحاجة الثالثة من قال لك انني ليبرالي حتى تقول لي دافع عن الليبراليين

ودي كمان ضرب بظهر الغيب

الحاجة الرابعة هي انني لا اهاجم ولكن انقد ومش عارف تعرف الفرق ولا لأ لكن هافترض انك بتعرف الفرق وهاكمل كلامي واقولك انك توضح مساويء ومزايا الموضوع اللي امامك ولم اقف مطلقا في صف على حساب صف اخر وياما مدحنا في الاخوان والسلفيين لكن لما بنشوف غلط لازم نقول عليه ومش هانصر اخويا ظالم او مظلوم كما يفهمها الكثير ممن يؤيدون بعض الاتجاهات الدينية ابدا

الحاجة الخامسة والاخيرة وهي الخاصة بالغيبة والنميمة وهي ان الشخصيات العامة مافيهاش غيبة او نميمة زي بالضبط كده لما كان علماء الجرح والتعديل ما بيجرحوا في ناقل ماكانوش بيقولوا ان ده نميمة لان هذا في مصلحة الدين ولان هذا في مصلحة الوطن فمايبقاش نميمة مطلقا

سلام

رابط هذا التعليق

اتفرج واتبسط

وده مشهد اكثر واقعية

البلتاجي اطرد من الميدان زي علياء مانطردت كده لان الميدان لازم يطهر من الخونة ودعاة الاباحية

البرادعي عمره مانطرد من الميدان ولا من اي حته كل الي فيها شوية رعاع حدفوه بشوية بيض وخلص الموضوع

لكن صاحبك اتقطعت رجله من الميدان ومش هايعتبه تاني ومش هايركب الثورة تاني لانه اتهرش خلاص

يبقى برده اللي ضربوا البلتاجي شوية رعاع ايضا

وده اثبات منك ان هناك رعاع في ميدان التحرير ، علشان لما نقول فيه فرق بين ثوار ميدان التحرير في 25 ينلير وبين كثير ممن في الميدان هذه الايام

وان هدف هؤلاء الرعاع هو تخريب البلد وبث الفوضى يبقى الناس تصدق

وبعدين انا لا يهمني البلتاجي من قريب او من بعيد فهو لم يرشح نفسه لمنصب رئيس او حتى. لمنصب رئيس وزارة لما لقى انه مش هيطول الرئاسة

وبعدين خد بالك الرجم بالحجارة اسوأ من الضرب بالايدي والارجل

... :give_rose:

وعلى فكرة ادخال علياء المهدي الليبرالية ، ليس له داعي لان الدكتور البرادعي ليبرالي ايضا

فذكرها في الموضوع قد يكون به اساءه له لانتماؤه لنفس الفكر الليبرالي ، والراجل كبير ومش عاوزينه حد يشوهه وخاصة وانه مرشح نفسه لرئاسة الوزرا

وتصبح علي خير ... عاوز انام

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

اولا انت ماتعرفنيش عشان تفترض انك اكبر مني سنا مش يمكن انا اكبر منك سنا ولا انت بتضرب بظهر الغيب

دي حاجة

الحاجة التانية باه انا ممكن اقبل نصيحة من اي حد حتى لو كان طفل صغير لان العملية مش بالسن ولكن بالعقل والحكمة اللي ممكن تكتسبها وفي نفس الوقت لا يكتسبها من هم اكبر منك سنا

ودي كمان ضرب بظهر الغيب

الحاجة الرابعة هي انني لا اهاجم ولكن انقد ومش عارف تعرف الفرق ولا لأ لكن هافترض انك بتعرف الفرق وهاكمل كلامي واقولك انك توضح مساويء ومزايا الموضوع اللي امامك ولم اقف مطلقا في صف على حساب صف اخر وياما مدحنا في الاخوان والسلفيين لكن لما بنشوف غلط لازم نقول عليه ومش هانصر اخويا ظالم او مظلوم كما يفهمها الكثير ممن يؤيدون بعض الاتجاهات الدينية ابدا

الحاجة الخامسة والاخيرة وهي الخاصة بالغيبة والنميمة وهي ان الشخصيات العامة مافيهاش غيبة او نميمة زي بالضبط كده لما كان علماء الجرح والتعديل ما بيجرحوا في ناقل ماكانوش بيقولوا ان ده نميمة لان هذا في مصلحة الدين ولان هذا في مصلحة الوطن فمايبقاش نميمة مطلقا

سلام

شكرا لردك اللى بينم على الاصل ومقدار التعليم والسن ايضا

وبعد ردك فعلا اتعلمت حاجة جديده وكنت قراتها فى بيت شعر قبل كده ومش لازم اقوله لانك اكيد عرفته

سؤال اخير كان بيلح عليا من زمان

انت متاكد ان اسمك اسلام ومصرى كمان ؟

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

اتفرج واتبسط

وده مشهد اكثر واقعية

يبقى برده اللي ضربوا البلتاجي شوية رعاع ايضا

وده اثبات منك ان هناك رعاع في ميدان التحرير ، علشان لما نقول فيه فرق بين ثوار ميدان التحرير في 25 ينلير وبين كثير ممن في الميدان هذه الايام

وان هدف هؤلاء الرعاع هو تخريب البلد وبث الفوضى يبقى الناس تصدق

وبعدين انا لا يهمني البلتاجي من قريب او من بعيد فهو لم يرشح نفسه لمنصب رئيس او حتى. لمنصب رئيس وزارة لما لقى انه مش هيطول الرئاسة

وبعدين خد بالك الرجم بالحجارة اسوأ من الضرب بالايدي والارجل

... :give_rose:

وعلى فكرة ادخال علياء المهدي الليبرالية ، ليس له داعي لان الدكتور البرادعي ليبرالي ايضا

فذكرها في الموضوع قد يكون به اساءه له لانتماؤه لنفس الفكر الليبرالي ، والراجل كبير ومش عاوزينه حد يشوهه وخاصة وانه مرشح نفسه لرئاسة الوزرا

وتصبح علي خير ... عاوز انام

وبردوا البرادعي مانطردش من الميدان واللي انطرد من الميدان اثنين

واحد راكب

والثانية ...

الميدان مافهوش رعاع يا ابو ريم

الميدان فيه مخلصين وشرفاء وغير مأجورين

ناس مش باصة لمقاعد ولا مصالح غير مصلحة الوطن

ناس ضحت وبتضحي بحياتها عشان نعيش كلنا عيشه ادمية

لكن الشارع مليان

فيه الكويس

وفيه الرعاع

والي ضربوا البرادعي شوية رعاع من الشارع ومانقدرش نحكم عليهم لانهم رعاع

وعلى كل

البرادعي مش من بقية اهلي ومش بدافع عنه ومايهمنيش امره اوي لكن الي يهمني امره بجد اخي المسلم اللي ركب الثورة وساب الثوار يواجهوا الموت وسابهم عشان ايه عشان شوية مقاعد في مجلس الهباب

يخر بيت المقاعد اللي بتخلي الناس تتخلى عن مبادئها وبعد كده خد جزاءه يمكن دي تفوقهم شوية وترجعهم للميدان تاني بعد ما يندموا ويعرفوا غلطهم

اتفضل نام واحلام سعيدة يا ابو ريم

رابط هذا التعليق

انا جه

انا شايف نفس نغمه النظام بالظبط

وانا على فكرة لاانا من اتباع البرادعى ولا من اتباع اى شخص على ظهر الارض

ولى ملاحيظ على البرادعى شخصيا ممكن تكون خطأ ومممكن تكون صح

اولا انه برده من ال تخلوا عن الثورة بعدم تواجده فى الميدان بصورة مستمرة

كام مرة جه فيها الميدان مرات معدوده

كنت متصور انه هيقود الثورة من الميدان مش من وسائل الاعلام وده من وجه نظرى مش كافى

بس لما لقيت الشويه الحرميه والعصابه الحاكمه دى بتشوه صورته بشتى الصور وكلام مغلوط حتى لا يقبله حتى معتوه وكلام عبيط زى هو ال دمر العراق وكأنهم بيتكلموا مع شعب غير مصرى خالص او مش عايش على كوكب الارض ال دارت عليها الحرب العراقيه الامريكيه وقوات التحالف

والمعروفه حتى للمعتوه مين ال دمر العراق من الاصل ومين كان متقدم بالفرقه الرابعه المصريه ومين ال كان عميل للامريكان وقتها ومين ال قبض بالصوت والصورة تمن حرب الخليج بشيكات من السلاطين على البنوك ومدونه وكانت فضيحته بجلاجل وقتها

يعنى مبارك ال حرك وقبض ودمر وحاصر وخان صديق وخان حتى ال ماتوا شهداء من جيشنا فى حرب تصفيه حسابات اصلا راح فيها ضحايا بالعبيط

ويجى هو نفسه النظام ال عمل كل ده ويتهم واحد تانى خالص انه دمر العراق

دى اسمها ما فوق البجاحه يعنى . شغل سوق العبور يعنى

ولما نلاقى الاخوان بيتبعوا نفس النهج بتاع النظام يبقى الاخوان لاتخرج عن مشكاته لحظه واحده

مع التناقض طبعا المميت ليهم وبدون خجل برده انهم كانوا نفسهم كانوا حلفاء البرادعى بصورة غير طبيعيه وكان بالنسبه ليهم الاب الروحى والمفكر السياسى

خد ال هما عاوزينه منه وصلوا وانتقلوا بقدرة قادر من المحظورة للمحظوظه يقلبوا الحليف فى ثانيه

وكآنهم اعداء له ومكنوش حلفاء فى يوما ما واصبح الهجوم هو سيد الموقف

وده ال احنا بنقوله والدنيا كلها متفقه عليه ان مصلحه الاخوان فوق اى اعتبار ايا ان كان والخيانه فى دمهم وتاريخهم شاهد على كل ده

يبقى انا او غيرى لو اتحالفت معاهم بعد ال عملوه مع البرادعى هيكون نفس المصير

الثورة ال خلتهم بالشكل ده فى ثانيه بعد ما اتظبتوا على اكتاف الشهداء

حاليا بيحاربوها على المنابر وبيحاربوا التحرير فى كل جمعه واى مصلحه للبلاد بيقفوا ضدها بشكل معلن

وطبعا حلفائهم على نفس النهج متبعين انصر اخاك ظالما او مظلوما وخلاص

وده بيودينا فى سكه تانيه خالص

اننا مش قدام اهل حق كما يزعمون اننا قدام باطل على سن ورمح

باطل مع مرتبه الشرف

باطل مع سبق الاصرار والترصد

باطل عشقوه عن ظهر قلب

وكل معارض ليهم اصبح معارض للاسلام وايات القران كما رئينا تتجه الى معارضيهم وكأن المعارض هنا بيعارض الله نفسه مش فصيل مأجور ولا حاجه

فى متين تلميت فصيل فى الشعب المصرى

اشمعنه يعنى الهجوم على فصيل الاخوان بالشكل ده من الجميع وتركوا المتين فصيل دون اى هجوم

يبقى بالطبع احنا قدام فصيل مشبوه

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

دي حاجة

ودي كمان ضرب بظهر الغيب

سلام

شكرا لردك اللى بينم على الاصل ومقدار التعليم والسن ايضا

وبعد ردك فعلا اتعلمت حاجة جديده وكنت قراتها فى بيت شعر قبل كده ومش لازم اقوله لانك اكيد عرفته

سؤال اخير كان بيلح عليا من زمان

انت متاكد ان اسمك اسلام ومصرى كمان ؟

في الحقيقة انا اللي بشكرك على ادبك الزائد عن الحد واخلاقك الحميدة وذوقك الرفييييييع اوي

بالنسبة بأه للتعليم فانا الحمد لله معايا دبلون تدريب مهني اخدته بعد الاعدادية اللي سقط فيها 3 سنين ولما فقدوا فيا الامل حولوني مسار وبالعافية اخدت الدبلون واهي شهادة والسلام عشان المجتمع وكده يعني وطبعا العلم في الراس مش في الكراس

وكنت باقول ياريتني كنت زي الناس المتعلمين بتوع الشهادات العالية او يكون معايا ليسانس طب او بكالوريوس حقوق كان زماني دلوقتي فاهم الفولة

وطبعا انا بحمد ربنا انك اتعلمت من واحد محول مسار ومعاه دبلون بس الصراحة يعني انا ماليش في الشعر اوي (دبلون بأه ) فممكن تقول لنا بيت الشعر ده عشان تعم الفائدة

بالنسبة لاسمي فانا طبعا متاكد من اسمي زي مانت متاكد من اسمك

مش اسمك راؤف بردوا وماتاخذنيش اذا كنت ماكتبتش اسمك صح لان العربي شوية كده معلش يادوب بتهجى

طبعا انا مش هاخد كلامك بمحمل السوء وانك بتشكك في ديني ومصريتي لكن هافترض انك صافي النية عشان كده رديت عليك الرد الشيك ده

تقبل تحياتي واحتراماتي يا رؤوف بك

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

رابط هذا التعليق

يعنى كمان البلطجيه بقت الشعب

يعنى الشويه المأجورين ال اتهجموا على البرادعى بتتساوى بناس طردو واحد زى البلتاجى من التحرير شر طرده

وقبل كده كان الشعب بقه ال بيقول كده بالفم المليان

انته مين انا البرادعى

هأو

نزل البرادعى فى ثانيه من قايمه انته مين

عشان خالف النظام ووقف ضدده واذا نظام زى ده ومعروف عنه والدنيا كلها بتقول عليه انه مرتع للفساد بما فيهم الاخوان وانه وانه وهو ال يخون ويتهم كمان

دى لسه موجوده الى الان قائمه انته مين انا البرادعى

هأو

الراجل ده لما بلاقيهم بيعملوا معاه كده يبقى انفرض عليا وعلى الدنيا ماعد البعده اننا نحترمه

لانه لو هو على نفس النهج بتاعهم كانوا قالوا فيه طلع البرادعى علينا من ثنيات الوداع

بس الراجل رافضهم رفض تام ومصمم على تغير النظام ككل ولم يتراجع لحظه او يتناقض فى يوما ما

كما رأينا من بعض ما صنفوهم بالمفكر العالمى لعلماء المسلمين . ورئيس جمعيه مصر للحوار الوطنى . وعضو مؤسس للفريق العربى الاسلامى المسيحى وهلمه جاره من التصنيفات

لنتفاجىء بكل ثانيه برأى له وكل رآى ونقيضه

هاجم الكنيسه والاسلحه وكاميليا واخواتها وفجأة غير رأيه فى ثانيه واصبح حبيب الكنيسه بعد هجومه الشنيع عليها وسكتم بكتم

فجئنا بالمصنف بعد ما كان بيقول لازم الدستور اولا وبعد ما رسوه على الفوله قلب فى غمضه عين وضحاها على ان الانتخابات اولا

وبقى حبيب العسكر وشغله الشاغل انه يقول فيهم اشعار وانه الاقدر على قياده البلاد والعبور بيها الى بر الامان رغم كل الانتهاكات وفشله الزريع فى ادارة شئؤن البلاد

ومن قبل هو بنفسه ال قال عليهم انهم لايعرفوا اى شىء

هأو

فوجئنا بالمصنف انه بيكفر بسنه محمد بن عبد الله علنا دون خجل من تصنيفه

وبيقول دى خرافات بتقتنع بيها السنه وهو لايقتنع بشىء منها . ومع ذالك رأينا انصاره يبررون كل شىء له على نفس نهج انصر اخاك ظالما او مظلوما

لما نقارن العو بالحر يبقى احنا كده قدام تهريج واضح

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

مش انا بقول ياأسلام وصوتى ادبح وانته تقولى انا بفضل الاخوان عن السلفيين

اسهل شىء عندهم انهم يخرجوك من المله والوطن فى ثانيه .

على اساس انهم المصنفين الوحدين فى الارض وهما ال بيقرروا مين مسلم ومين مصرى . وكمان مين شهيد ومين مات مقتول

معاهم التوكيل من الله بمفردهم دون خلق الله

مفيش عندهم اى حوار ايا انا كان غير الشخصنه ولو انذنقوا قوى يقلبوها خناقه ويخلعوا

وياحلولى

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

لأ معلش انا شايف اللي عملوا كده مع البلتاجي رعاع ...وشوية مأجورين...وخصوصا بفلوس ممدوح حمزة

ولما البرادعي ضرب بالحجارة كان من مواطنين ذاهبين لللادلاء باصواتهم لم يكن منهم من يعلم بخطة سير وتحرك البرادعي... ولكنه وعي المواطن البسيط اللي عارف ما هو انتماء البرادعي...ومن الذي يؤيده من الخارج ويدعمه

البرادعي اللي بتقول نزل الميدان، انا شايف انه نازل لمصلحته ، وخصوصا ان مشفناش وشه في اي مليونية..ولا في اي كارثة حصلت الفترة الماضية...وكل المسألة هي ان الراجل الكبير في السن ايضا طلب من مؤيديه في الميدان زقه علشان يلحق ينط في المركب قبل ما تمشي، فعملوا له اعتصام وفوضى في وقت مفهوم ومعروف للجميع...والدليل جلوسه مع المجلس العسكري الان لما لقى فيه حكومة جديدة ...لكن قبل كده كان بيرفض يقعد مع اعضاء المجلس...

- يعني لما البرادعي يقعد الان مع المجلس العسكري يبقى حلو ومفيش مصلحة...لكن لما الاخوان في بداية الثورة لما قعدوا مع المجلس اللي كلنا كنا بنهتف به بعد الثورة كانوا وحشين وبتوع مصالح..

- بصراحة الاخوان ايا كان موقفهم ولكنهم غلبوا مصلحة مصر العامة على المصلحة الخاصة في هذه الايام واهتمامهم بالانتخابات الان ليس مصلحة ولكنه الطريق الصحيح لاخذ حقوق الشهداء بل مصر كلها ممن افسدوها

- والدليل انه لا مرشح منهم طلب رئاسة جمهوية ولا رئاسة وزراء كما فعل البرادعي اللي بجلوسه مع المجلس العسكري الان وهو الذي كان يتباهى بعدم جلوسه معهم منذ ايام بحجة حقوق الشهداء...سارع بلقائهم فعليا واعلن نيته في الترشح لمنصب رئيس الوزراء او حكومة الانقاذ الوطني...

يبقى مين اللي بيدور على المناصب وعاوز يركب الثورة...( بل ركب بالفعل ) يا حج اسلام...

تم تعديل بواسطة Abu Reem

رابط هذا التعليق

لأ معلش انا شايف اللي عملوا كده مع البلتاجي رعاع ...وشوية مأجورين...وخصوصا بفلوس ممدوح حمزة

ولما البرادعي ضرب بالحجارة كان من مواطنين ذاهبين لللادلاء باصواتهم لم يكن منهم من يعلم بخطة سير وتحرك البرادعي... ولكنه وعي المواطن البسيط اللي عارف ما هو انتماء البرادعي...ومن الذي يؤيده من الخارج ويدعمه

البرادعي اللي بتقول نزل الميدان، انا شايف انه نازل لمصلحته ، وخصوصا ان مشفناش وشه في اي مليونية..ولا في اي كارثة حصلت الفترة الماضية...وكل المسألة هي ان الراجل الكبير في السن ايضا طلب من مؤيديه في الميدان زقه علشان يلحق ينط في المركب قبل ما تمشي، فعملوا له اعتصام وفوضى في وقت مفهوم ومعروف للجميع...والدليل جلوسه مع المجلس العسكري الان لما لقى فيه حكومة جديدة ...لكن قبل كده كان بيرفض يقعد مع اعضاء المجلس...

- يعني لما البرادعي يقعد الان مع المجلس العسكري يبقى حلو ومفيش مصلحة...لكن لما الاخوان في بداية الثورة لما قعدوا مع المجلس اللي كلنا كنا بنهتف به بعد الثورة كانوا وحشين وبتوع مصالح..

- بصراحة الاخوان ايا كان موقفهم ولكنهم غلبوا مصلحة مصر العامة على المصلحة الخاصة في هذه الايام واهتمامهم بالانتخابات الان ليس مصلحة ولكنه الطريق الصحيح لاخذ حقوق الشهداء بل مصر كلها ممن افسدوها

- والدليل انه لا مرشح منهم طلب رئاسة جمهوية ولا رئاسة وزراء كما فعل البرادعي اللي بجلوسه مع المجلس العسكري الان وهو الذي كان يتباهى بعدم جلوسه معهم منذ ايام بحجة حقوق الشهداء...سارع بلقائهم فعليا واعلن نيته في الترشح لمنصب رئيس الوزراء او حكومة الانقاذ الوطني...

يبقى مين اللي بيدور على المناصب وعاوز يركب الثورة...( بل ركب بالفعل ) يا حج اسلام...

انا ماكنتش اعرف انك من اللي بيشتتو الموضوعات

موضوع بيتكلم عن الاخوان واجتماعاتهم السرية ويتعرض للشأن الاخواني تقوم على طول مشتت الموضوع وتخليه بيتكلم عن البرادعي وممكن تفتح موضوع تتكلم فيه براحتك عن اللي الرعاع عملوه فيه

لكن تيجي في موضوع الغلبان الباز افندي اللي بيتكلم فيه عن الاخوان وما يفعلونه وما يفعل فيهم تقوم جايب سيرة البرادعي

فمن فضلك تركز في الموضوع وبلاش تشتيت له لان دي انا قلت قبل كده طريقة زي طريقة 4-2-4 في كرة القدم يعني طريقة اديمه اوي وماعدش حد بيستخدمها في الحوار انك تهاجم واحد وتقوله طالما فلان اتعمل فيه كده وان الدين الفلاني بيعمل كده يبقة انا اعمل زيه وماتنقدنيش في ما فعلته

البرادعي عمل اللي عمله واحنا مالنا بيه دلوقتي

احنا بنتكلم عن الاخوان والبلتاجي ده من الاخوان ويمكنك الاعتراض او الاختلاف على ما نشترناه لكن تجيب سيرة البرادعي فده نوع من انواع تشتيت الموضوعات

نرجع بأه للي حصل للبلتاجي

انت من وجهة نظرك يستحق اللي حصله ولا الثوار المخلصين كانوا قساه عليه وانسي البرادعي دلوقتي

رابط هذا التعليق

بمنتهى الأمانة ...لم أصوت للإخوان في الإنتخابات .... ولم أصوت للسلفيين أيضاً ..وكان صوتي لآخرين ...ولا أرغب في أن يتقلد أي تيار ديني الحكم في مصر .. وأريد أن تكون مصر دولة مدنية ... يعيش فيها كل الناس سواسية ...تحت شعار الدين لله والوطن للجميع ..ولكن .. إذا فاز الإخوان في الإنتخابات ... وأعتقد أن هذا هو أغلب الظن ...سأظل في موقعي معارض ... ولكن بروح مختلفة ... بروح المراقب للأمورأستشعر أنهم (الإخوان) هم أكثر فصيل سياسي يستحق السلطة .. وهذا بمنتهى الحيادية ..لأنهم لم يكلوا ولم يملوا واستمروا في ترتيب صفوفهم .. طوال عشرات السنين .. بارغم من كل ماتم تجاههم من قمع وحصار .. وتقليم للأظافر والأعناق ..إلا أنهم ثابروا وصمدوا .. وبالتالي ... وبمبدأ لكل مجتهد نصيب .. ومن جد وجد .. ومن زرع حصد ...فهم اليوم يستحقون أن يحصدون ...أقول هذا الكلام .. وأنا أرت عن قرب التجربة التركية ... دائماً ما تلاحق خيالي كلما فكرت في المستقبل ...إذن لنرى ... ولتكن تجربتنا ديمقراطية حقة ... بغض النظر أنني على وفاق أم خلاف .. إلا أن الجميع يجب أن يقوم بدوره بغض في المجتمع .. بغض النظر عن أي خلاف ايدلوجي

أنا بقترح نسيب الموضوع للباز أفندي و للأستاذ / إسلام المصري ..

واحد يشارك و التاني يرد عليه و نعكس الدنيا دا يشارك و دا يرد

لان النقاش كدة مش هيجيب نتيجة و نسيب الزائر او العضو يشاهد فقط و كل واحد عقله في راسه يعرف خلاصه

لكن نصيحة لوجه الله تعالى :-

عايز تنجح فكّر في نفسك مش تفكر إزاي تهاجم غيرك عمال علي بطّال بدون دليل !

مش علشان أنا حزبي ضعيف و مش ليه شعبية أقوم أكرث كل جهدي في محاربة الحزب القوي ، علشان الناس تنتخبني

الشعب المصري أذكي شعوب العالم مجرد المهاجمه المستمرة للإخوان المسلمون و نشر الشائعات المُغرضة بدون دليل

دا هيخليهم يتمسكوا بيهم أكتر من الأول ..

و كل يوم بيعدي علينا الآن بيثبتوا أنهم أخدوا القرار الصحيح أن مش يشاركوا في الفوضى بميدان التحرير

و النهارده في إعتصامات و إحتجاجات أمام مجلس الوزراء ..

كلها محاولا فشالة لتعطيل سير الحياه الديمقراطية ..

و كل ما موعد الإنتخابات يقرب أتوقع زيادة حدة المهاجمة و التضليل لكل التيار الإسلامي

و الشعب المصري واخد قرار و شايف ..

مش معقول لما أنا مثلاً واحد من الشعب أشوف زيد بيحارب بكل قوته انه يشوه صورة عبيد

اقوم ارشح عبيد ! طيب عبيد دا أصلاً عمل إيه إيجابي علشان أنتخبة

أوك أمنت ان زيد وحش ياعم ، أنته بقا يا سي زيد عملت أية كويس أو إية برنامجك علشان أديك صوتي ؟؟!!!

دمتم جميعاً بكل خير ، و خالص إحترامي و تقديري لك يا أستاذ إسلام ..

رابط هذا التعليق

انا ماكنتش اعرف انك من اللي بيشتتو الموضوعات

موضوع بيتكلم عن الاخوان واجتماعاتهم السرية ويتعرض للشأن الاخواني تقوم على طول مشتت الموضوع وتخليه بيتكلم عن البرادعي وممكن تفتح موضوع تتكلم فيه براحتك عن اللي الرعاع عملوه فيه

لكن تيجي في موضوع الغلبان الباز افندي اللي بيتكلم فيه عن الاخوان وما يفعلونه وما يفعل فيهم تقوم جايب سيرة البرادعي

فمن فضلك تركز في الموضوع وبلاش تشتيت له لان دي انا قلت قبل كده طريقة زي طريقة 4-2-4 في كرة القدم يعني طريقة اديمه اوي وماعدش حد بيستخدمها في الحوار انك تهاجم واحد وتقوله طالما فلان اتعمل فيه كده وان الدين الفلاني بيعمل كده يبقة انا اعمل زيه وماتنقدنيش في ما فعلته

البرادعي عمل اللي عمله واحنا مالنا بيه دلوقتي

احنا بنتكلم عن الاخوان والبلتاجي ده من الاخوان ويمكنك الاعتراض او الاختلاف على ما نشترناه لكن تجيب سيرة البرادعي فده نوع من انواع تشتيت الموضوعات

نرجع بأه للي حصل للبلتاجي

انت من وجهة نظرك يستحق اللي حصله ولا الثوار المخلصين كانوا قساه عليه وانسي البرادعي دلوقتي

هقبلها منك مسألة تشتيت الموضوعات التي تصفني بها...هذه المرة

وعلى اي حال انا مداخلتي الأولى كانت فقط عبارة عن سطرين بأقول فيهم ان الفيديو الذي وضعته انت بيفكرني بفيديو ضرب البرادعي...

وبعد ذلك انت الذي علقت على مداخلتي وبالتالي كان الرد مني على مداخلتك

وكان ممكن تقرأ مداخلتي ولا تعلق عليها وبالتالي كان النقاش توقف

- وزي ما قال الفاضل " عماد" ومثل ما قال العديد من المشاركين في هذا الموضوع

فإنه مفيش موضوع اساسا لكي يتم الحوار بشأنه...

أتركك مع صديقك الفاضل الباز افندي

رابط هذا التعليق

ههههههههههه

امال بتخشوا ليه اصلا

طاما لاتمتلكوا اى نقاش فى اى شىء والتيار عالى عليكوا ايه ال دخلكم من الاساس وحوارات التشتيت وسبوبه الاتهامات ال مبتخلصى

قال ال اعتدوا على البرادعى الشعب

هأو

الخمستاشر واحد بقوا الشعب الشريف

فكرتنى بعبد الرحمن يوسف القرضاوى . لما سئلوه عن عدد المتواجدين بالميدان فقال لهم المتواجدين الان حوالى اربعين مليون

بسخريه طبعا معللا ذالك اذا كان موجود فى ميدان العباسيه 700 الف فيبقى هنا فى الميدان 40 مليون !!!!!!!

والشرفاء دول لما لم يعتدوا عليه من قبل ولا اكتشفوا خيانته فجأة

أمال كنتم عاملين مع الخاين والعميل ده تحالف ليه اصلا ولا اكتشفتوا فى الاخر الكراريس والكتب

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

مش علشان أنا حزبي ضعيف و مش ليه شعبية أقوم أكرث كل جهدي في محاربة الحزب القوي ، علشان الناس تنتخبني

انت كمان عرفت حزبي وكمان ضعيف

يا عماد باشا انا لسه مش لاقي حزب عليه الطل انتسب له ولو اني وانا صغير كنت حابب الاخوان اوي لكن بعد ما عرفت غيرت اعجابي ده وفكرت انضم لحزب الوفد لكن بردوا اكتشفت انه لا يناسب توجهاتي

حتى وصلت لقناعة اني مش مقتنع بولا حزب

وبعدين حكاية انساحبك من الموضوع ده شيء يزعلني بجد والله شاهد على كلامي لانك بتثري الموضوع بمداخلاتك اللي بتمثل الرأي الاخر

ومش عايزك تزعل من النقد البناء مش يمكن تكون نيتي اني انبهك لخطأك عشان انا بحبك من جوايا وعايزلك الخير وعايزك تصلح من نفسك عشان انا عارف انك اصلح واحد موجود على الساحة بس تغير شوية اخطاء عندك عشان كده انا بنقدك نقد لاذع لاني بحبك وعايزلك الخير

مش يمكن تكون دي نيتي يا عمدة والله اعلم بما تخفي الصدور عشان كده لازم تفترض حسن النية في اخوك المسلم مهما قال ووجهلك النصح

ياريت تفكر في قرارك ده

تحياتي

رابط هذا التعليق

هنسهر فين النهارده ياسولم

شفلنا موضوع نركب فيه

هضرب غطس وارجع

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

الناخب الشاطر هو اللي ياخد السكر والزيت من الاخوان وكروت شحن موبينيل من المصريين الاحرار وفلوس من الفلول ووعد بالجنة من حزب النور ويروح يدي صوته لشباب الثورة الغلبان

د/ أحمد زويل

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...