اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هيا سنة سودة من اولها والله ....

Recommended Posts

هيا سنة سودة من اولها والله ....

الحمد لله انى مكنتش مشارك فى احداث ميدان التخريب دة ابدااا .... علشان ميجيشى عليا يوم فى الأيام قريب أأنب فية نفسى بانى كنت السبب فى خراب بلدى

رابط هذا التعليق

من الاخررررررررررر .........الى بيطلقوا على نفسهم شباب الثورة دول شمعة تحترق .

.

.

.

لتحرق مصر بللى فيها ....

رابط هذا التعليق

إرفـــــــع راســــــك فـــــــوق ............ احــــنـــا بـــنـــغـــرق

رابط هذا التعليق

سنة سودا بالنسبة لك يا غنام ....

سنة سودا لمن يكره العيشة بكرامة والحياة الصحية السليمة

سنة سودا للاحسي الاحذية وتملق الحكام وعشق الحزب الواطي

سنة سودا للمغيبين وبتوع إحننا أسفين يا ريس أو الخمسة اللي طلعوا في مظاهرة امس بالعباسية يقولوا " أفرم أفرم يا مشير "

سنة سودا لمن لا يعرف كلمة شرف ولا نزاهة ولا حرية ولا ديمقراطية ولا مكان للعسكر في الحكم

سنة سودا للشامتين ولابسي الطُرح الحريمي متخلين عن رجولتهم وقاعدين مستنين يشمتوا في مصر والمصريين لأنهم هم أنفسهم نبت شيطاني

إنت عُمرك ما هاتكون في ميدان التحرير ولا هاتنول الشرف ده ... إنت ما تعرفش يا حبيبي .. ده مش هجوم شخصي على فكرة ... لان اخرك العباسية او روكسي أو تمشي في جنازة مبارك .

اما التحرير فهو للرجال فقط ... الرجال اللي ممكن يجيبوا لك حقك لو كنت شايف إن لك حق في البلد .. هايجيبوهولك لحد سريرك ويطلع لك بطاقة مكتوب فيها إنك بقيت بني ادم حر وتخلصت من قيد العبودية ...

وساعتها لو كنت عاوز تفضل عبد ... فهايبقى أمامك حلين .. إما الانتحار وتموت كافر ... أو تروح تسلم نفسك لسجن طُرة وتشتغل خدام عند مبارك وعصابته .. وكده تبقى سنتك بيضا وتعيش بقى جوه على طول .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

من باب حرية التعبير عن الرأي

إكتب الكام بؤ دول في ورق كبير كده وأنزل به أي ميدان دلوقت .... اهو تبقى عملت اللي عليك

رابط هذا التعليق

سنة سودا بالنسبة لك يا غنام ....

سنة سودا لمن يكره العيشة بكرامة والحياة الصحية السليمة

سنة سودا للاحسي الاحذية وتملق الحكام وعشق الحزب الواطي

سنة سودا للمغيبين وبتوع إحننا أسفين يا ريس أو الخمسة اللي طلعوا في مظاهرة امس بالعباسية يقولوا " أفرم أفرم يا مشير "

سنة سودا لمن لا يعرف كلمة شرف ولا نزاهة ولا حرية ولا ديمقراطية ولا مكان للعسكر في الحكم

سنة سودا للشامتين ولابسي الطُرح الحريمي متخلين عن رجولتهم وقاعدين مستنين يشمتوا في مصر والمصريين لأنهم هم أنفسهمز نبت شيطاني

إنت عُمرك ما هاتكون في ميدان التحرير ولا هاتنول الشرف ده ... إنت ما تعرفش يا حبيبي .. ده مش هجوم شخصي على فكرة ... لانك اخرك العباسية او روكسي أو تمشي في جنازة مبارك .

اما التحرير فهو للرجال فقط ... الرجال اللي ممكن يجيبوا لك حقك لو كنت شايف إن لك حق في البلد .. هايجيبوهولك لحد سريرك ويطلع لك بطاقة مكتوب فيها إنك بقيت بني ادم حر وتخخلصت من قيد العبودية ...

وساعتها لو كنت عاوز تفضل عبد ... فهايبقى أمامك حلين .. إما الانتحار وتموت كافر ... أو تروح تسلم نفسك لسجن طُرة وتشتغل خدام عند مبارك وعصابته .. وكده تبقى سنتك بيضا وتعيش بقى جوه على طول .

انته حر ياسى السيد براحتك

رائيك وانته حر فية

هاجمنى برااااااااااحتك

انا فعلا الحمد لله عمرى مكنتش مشارك فى خراب بلدى ولا هشارك وهتنى ضد الأشكال الى فاكرة نفسها حاجة الى هما بتوع التحرير اصدى ميدان التخريب

((( كل الى بخدة منك ياسى السيد )) انك بتعارض وبس

بقلنا 11 شهر كل يوم اسود من اليوم الى قبلة

من الأخر

انا زهقت انا زهقت

ومن الأخر كدة انا صابر بقالى 11 شهر

مش على اخر الزمن شوية عيال هيتحكموا فيااااااااااا

عاملين ثورة ثورة على نفسهم

انا بقالى 11 شهر صابر على المعانة دية

لكن لما اشوف بلدى بتتخرب ادام عنيااا

اسف ((( مش هتقول طز فى دية ثورة ))

وهقول كمان (( لتكهنا نيلة ثورة )))

الحمد لله انى مشركتش ابدا فى خراب بلدى الحمد لله

الحمد لله

لان عمرى ماهكون ايد اهدم بيها بلدى زى ناس كير بتعمل بدون قصد

انته ياسى السيد اكل نايم شارب فى البيت ومعظم اعضاء المحترامين فى المحاورات ومش باخد منكم الا غير معارضة معارضة معارضة

لا قولتوا لينا حل يتحل بيها المشكلة دية ولا بتعملوا حاجة اعدين تعارضوا وبس ........... لما الواحد زهق ........... سلفى اعد يشتم فى اخوانى واخوانى اعد يشتم فى ليبرالى .... والبلد بتضيع .... علشان شوية عيال .... فاكرين نفسهم حاجة ...

اغلبكم مسافر برة واغلبكم الفلوس معاه كتير برة

لكن انتوا لا تعبر عن الشعب المصرى كلة

الشعب المصرى مش الألاف الى فى التحرير .... الشعب المصرى 85 مليون مصرى

(((( من الأخررر ياسى السيد )))

انا زهقــــــــــــــــــــــــــــــــــت

ومش هقول غير

(((( تكها نيلة ثورة )))

وهو على اخر الزمن شوية عيال هيحكموا فينااا ...... البلد ضاعت خلاص ..... وانتوا بتقولوا سنة سودة ليك ياغنام

............... دى حاجة تغيظ والله ...

((( دى اسمها من النهاردة نكسة 25 خساير )))))

....................................

رابط هذا التعليق

إكتب الكام بؤ دول في ورق كبير كده وأنزل به أي ميدان دلوقت .... اهو تبقى عملت اللي عليك

ياريت ياسى السيد .... اتمنى انزل فى اى ميدان واقول

لكن للأسف انا بحب العمل باتقان ... للعمل على رقى الوطن .... ليس لعمل مظاهرات او اعتصامات

تخرب البلد

وهذا راى

رابط هذا التعليق

لا قولتوا لينا حل يتحل بيها المشكلة دية ولا بتعملوا حاجة اعدين تعارضوا وبس

وهو ذنبنا إنك لا تقرأ ولا تفهم ما يتم كتباته ؟

اغلبكم مسافر برة واغلبكم الفلوس معاه كتير برة

على الاقل نقول كلم حق وبنعمل حاجات لبلدنا صعب إنك تفهمها

ومن الأخر كدة انا صابر بقالى 11 شهر

واحنا صابرين بقى لنا 30 سنة ... شوفت الفرق

لكن للأسف انا بحب العمل باتقان ... للعمل على رقى الوطن

ما كنتش عاوز أقول الكلام ده لكن إنت اللي أضطرتني

إيه هو الأتقان وإنت لسه مش عارف تعدي من كلية الحقوق ؟

رابط هذا التعليق

للدرجادي بتحب محمد يا سي السيد :closedeyes:

إسمع كلام عمك أحمد يا محمد و إكتب يفطة كبيرة ..

و قول بحب يا مشير و بحبك يا مبارك و إنزل الميدان دلوقتي ..

بص هقولك علي نصيحتي بقا

إنته إشرب بيريل قبل ما تنزل و إكتم نفسك و قول هووووووووووووووب

الهوب ما يخليش المشير و مبارك يفط

حبيبي إسمع الكلام دا بينصحك و خايف عليك صدقني

عارف انا راي من رأيك بس مقدرش اقول كدة دلوقتي ابداً

و الإخوان ( جماعة ) برده رأيها كدة .. و شوف بيانهم الأخير بس خد بالك دا سياسياً بس

فعلياً كلهم في الميدان ..

و أنا كنت ضد الإعتصام و أريد فضه بس خلاص اللي حصل حصل يا غنام و البلد بتولع

إشرب بيريل و إنزل الميدان يا غنام ..

رابط هذا التعليق

اتناشر شارع رمسيس الدور التالت شقه تسعه

مركز الدكتور كمال ابو المجد لعلاج الأزمات النفسيه

ادعوك للذهاب له فورا يا محمد بدون اي تهريج وحياة ولادي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بغض النظر عن فحوى كلام أ-محمد الغنام اللى مش شايف فايدة من النقاش فيه

حاجة اقولها ابرىء بيها ذمتى امام الله

لا يجوز سب الدهر ايام او سنين اوساعات و قول سنه سودة او ساعة نحس

رابط هذا التعليق

هي فعلاً سنه سودا

و دي حقيقه لازم نعترف بيها

و مش هينفع ننكرها لأن ده شئ واضح للجميع

دعونا لا ندفن رؤسنا في الرمال

الثوره فعلاً لم تحقق أحلام الجميع

الثوره لم تهب ثمارها للجميع

عارف ليه يا أستاذ غنام ؟

لأن الثوره تهب ثمارها لمن يستحق فقط

الثوره تحقق أحلام هؤلاء اللذين وقفوا بصدورهم عاريه في وجه الظلم

هؤلاء اللذين ضحوا بنور بصرهم وهم راضين مرضيين في سبيل العيش و الحريه و الكرامه الإنسانيه

الثوره تاج على رؤس الآباء اللذين إستعوضوا الله في فلذات أكبادهم و قالوا لو كان لنا غيرهم لما منعناهم عن طلب الحريه

و هي نفسها الثوره دي وصمة عار على جبين كل جبان عبد ذليل إستمرأ الذل و تطبع مع المهانه

السنه دي سودا على دماغ كل من يرى نفسه لا يتعدى كونه أحد أظافر الظالمين

علشان كده قلت لك انها فعلاً سنه سودا

سنه سودا على دماغ أشباه الرجال

سنه سودا على دماغ الندابين الكذابين الطبالين التوابع الإمعات

أنا مصدقاك يا أستاذ غنام إنها سنه سودا عليك

عارف ليه ؟

لأن لما تبقى معرفش بقالك كم سنه في كلية حقوق و لسه بتغلط في الإملاء لأنك إتعلمت في نظام طلعك كده تبقى سنه سودا

بس سودا عليك لأنك راضي باللي انت فيه .. و زي الفل على غيرك شاف إن من حقه مستوى أرقى لازم يطالب به لنفسه و لولاده

و لما تبقى كبير كده و مش عارف تفرق بين الحريه و المذله تبقى سنه سودا .. بس سودا عليك لأنك انت اللي مش عارف تفرق أو مهتم بالفرق

انما بيضا و زي الفل على الشباب صاحب الفطره السليمه اللي رفض الإستكانه و وقف ضد المهانه

كلنا كنا بنقول ان الثوره ثمارها ستعم على الجميع .. على من غرس بذورها الأولى و على من خاف و إختبأ خلف ظله و لم يخرج إلا عندما أشرقت ثمار الثوره كالشمس فخرج لينعم بها

لكن الظاهر إننا نسينا فريق ثالث .. فريق كثرة الحياه في العتمه أفقدت عينه القدره على التفتيح في النور

و هو ده الفريق اللي هتبقى سنه سودا على دماغه

صحيح إنها لا تعمى الأبصار .. و لكن تعمى القلوب و البصائر

قول و إندب حظك كمان للصبح

و مصدقاك

هي سنه سودا

إنت قول براحتك و إحنا هنفهم طبعا

مهو كلنا عارفين سودا على دماغ مين و فل و ياسمين على رؤوس مين

إستمر إستمر .. خد راحتك

رابط هذا التعليق

بغض النظر عن فحوى كلام أ-محمد الغنام اللى مش شايف فايدة من النقاش فيه

حاجة اقولها ابرىء بيها ذمتى امام الله

لا يجوز سب الدهر ايام او سنين اوساعات و قول سنه سودة او ساعة نحس

بس ما تقولش أستاذ علشان ده ما يستحقش الكلمة دي

الاساتذه هما اللي في التحرير بيضحوا بحياتهم علشان حرية وكرامة لمثل ضافر حسني مبارك و كمان مش عاجبه

جتجوا داهيه ماليتوا البلد

ربي

ان لم يكن بك علي غضب............. فلا أبالي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

بدون ذكر أسماء ومش سخرية والله

كان معانا احد الزملاء اللي كنا بنحترمهم هنا في المحاورات مش عارف راح فين ... كان برضوا بيتكلم عن دوره في الرقي بمصر ودورة في المجتمع والكلام المكلكع ده .. وفي مرة وهو بيفضفض قال إن بقى له كتير في الكلية عشان كل سنة بيسقط ...

ونعم الرقي بصراحة

زي المذكرات القانونية والأراء الخزعبلية اللي بيكتبها محمد الغنام واكتشفنا إنه لسه في تانية او تالتة حقوق باين

مش عيب والله يا حبيب قلبي ... ما أحنا كنا طلبة

لكن أنا لو في تانية طب لسه أقوم أتفلسف وافتي وأمسك المشرط وأنزل أعمل عمليات قلب مفتوح .. ولا لكل مقام مقال ؟

ومش عيب إني أعبر عن رأيي حتى لو كان عندي 5 سنين .. لكن العيب إني ما أسمعش كلام اللي اكبر مني لما الجميع يقول إني غلطان يبقى أنا فعلاً غلطان ...

رابط هذا التعليق

بدون ذكر أسماء ومش سخرية والله

كان معانا احد الزملاء اللي كنا بنحترمهم هنا في المحاورات مش عارف راح فين ... كان برضوا بيتكلم عن دوره في الرقي بمصر ودورة في المجتمع والكلام المكلكع ده .. وفي مرة وهو بيفضفض قال إن بقى له كتير في الكلية عشان كل سنة بيسقط ...

ونعم الرقي بصراحة

زي المذكرات القانونية والأراء الخزعبلية اللي بيكتبها محمد الغنام واكتشفنا إنه لسه في تانية او تالتة حقوق باين

مش عيب والله يا حبيب قلبي ... ما أحنا كنا طلبة

لكن أنا لو في تانية طب لسه أقوم أتفلسف وافتي وأمسك المشرط وأنزل أعمل عمليات قلب مفتوح .. ولا لكل مقام مقال ؟

ومش عيب إني أعبر عن رأيي حتى لو كان عندي 5 سنين .. لكن العيب إني ما أسمعش كلام اللي اكبر مني لما الجميع يقول إني غلطان يبقى أنا فعلاً غلطان ...

ياريت يفهم الكلمتين دول كويس . ويحطهم حلقة فى ودانة ....

همـســة

إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه

لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً

لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟

لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟

لذلك

أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ

وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله}

فإن الله بصير بالعباد

وتذكر أن الرب رحيم كريم

وإن مع العسر يسرا

اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ

ابوعمر

رابط هذا التعليق

كلامكوا كتير جداا ولا عمل اى حاجة فى الموضوع

الى جاى يعلق فى الموضوع دة اما يجى يتريق شوية عليا او يسخر منى

او يشتم

او كذا وكذا وكذا ........

وانا كمان مليش دماغ علشان ارد على الكلام الكتير الى ملهوشى اى لزمة وكلام لا يستحق التعليق اصلان

..............................................................

عاوز افهم حاجة واحدة الى بيحصل دة دلوقتى بيحصل لية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الى كلنا عارفينة ان المجلس العسكرى اجتمع مع الأحزاب من فترة وراحوا كلهم اتفقوا على ادارة المرحلة الأنتقالية الى هيا هتبدأ يوم الأثنين الى جاى فى الأنتخابات مجلس الشعب .... واتفقوا على وضع الدستور .. واتفقوا على كل حاجة ... واتفقوا على انتخابات الرئاسة... وهما طلعوا بيان ادام الشعب بما تم الأتفاق علية .......

.................................

اية بئا الى بيحصل دلوقتى ..........

موضوع الخلاف حول وثيقة السلمى ...... وهل الخلاف حول بنود او وثيقة فى العالم بيتحل بالمظاهرات ام بالحوار .....

حاجة كمان

وهو لما المجلس العسكرى لما يتخلى عن الحكم ... مين ان شاء الله الى هيحكم البلد ...... ممكن حد يجاوبنى

حاجة كمان

سمعنا عن مقتل 30 متظاهر قيل انهم قتلوا فى هذة الأحداث

فليس امامنا الا ان ندعوا الله لهم بالرحمة والمغفرة ... وان يصبر اهلهم ....

لكن نيجى للأهم من حقى اعرف من الذى قتلهم ..... من متابعتى لقضية الرئيس مبارك وخصوصا فى قضية قتل المتظاهرين وبأتصالاتى الغير مباشرة بهيئة الدفاع المتطوعة ... المكملة والمساعدة لهيئة الدفاع الأصلية .......

حاولت ان اجتهد فى عمل وجهة نظر مبدائية ... اريدكم ان تحكموا عقلكم معى ... حتى لو اختلفنا سويا فيها .....الم تلاحظوا ضوء الليزر الذى كان فى ميدان التحرير امس وقبل امس ام تلاحظوا ذلك الضوء الليزر ..... فى حادثة وفتنة امبابة ... الم تلاحظوا ذلك الضوء الليزر فى احداث 28 يناير وما بعدها ... الم تلاحظوا ان اغلب الذين قتلوا فى هذة الأحداث ... بسبب تلك بندقية الليزر .... الذى كان يتم القتل بها .....

الم تلاحظوا ان هذا السلاح بالتحديد لا يستخدمة لا الجيش ولا الشرطة .

وبصرف النظر ان الشرطة قد اتت لها اوامر بالقتل ..... هل تتخيلوا معى كم عدد الضحاير ... الذين سوف يسقطون قتلى .

فليس من مصلحة الشرطة ولا الجيش قتل اى مواطن مهما كان .......

رغم حزنى العميق على هؤلاء الضحايا الأبرياء (( رحمهم الله )) الا انا سعيد جدا باننى عرفت اداة القتل المستخدمة فى كل هذة الأحداث بدأت من 27 يناير الساعه 6 باليل فى السويس وانتهت امس .... واتمنى انها تنتهى وقفا لنزيف الدم .....

من الغباء ان يقتل احد هؤلاء القناصة المجهولين ...... متظاهرين فى مكان لا يتواجد بة الجيش او الشرطة .......

فلابد ان تكون الخطة التى يسرمها اعداء الوطن ... ان يدخل احد بين المتظاهرين لكى يستفذ الشرطة او رجل الأمن لا استدراجة .... للصدام مع المتظاهرين ....... وفى لحظة الصدام يبدا دور القناصة بقنص عدد من المتظاهرين ... ثم تأتى الفضائيات وتقول ان الجيش والشرطة يقتلون المتظارهين .... هذا ماحاولت ان افهمة من تحقيقات النيابة العامة مع بعض جنود الأمن المركز وقادة الأمن المركزى .... وما انا حاولت ان افهمة من اقربائى الذين يعملون داخل جهاز الشرطة .....

- وبرغم كل تأيدى الكامل للمجلس العسكرى الا اننى لى عتاب علية .... انه بطئ وانا لا اريد ان يكون مثل الرئيس السابق مبارك

فمبارك كان لا يتخذ القرار الصحيح فى الوقت الصحيح ........... خصوصا فى الأحداث الماضية ... الا انه يحسب له قرارة بتخلية عن الحكم لانقاذ الوطن من الهلاك ...

لا بد من المجلس العسكرى ان يكون له فريق كامل من المدافعين او حتى من توصيل اراء ووجهه نظر المجلس العسكرى لجموع المواطنيين

لا بد ان المجلس العسكرى يخرج باقصى سرعه الى التحدث الى المواطنين فالحالة اليوم فى الوطن ليس مبشر بالخير .....

لا بد للمجلس العسكرى ان يخرج عن صمتة ..... ملاحظة انا اؤيد تماما المجلس العسكرى ولكن حينما اختلف فى بعض من سياساتة لا يعنى ذلك اننى قد تخليت عنه ....

......الأن ياسادة قد عرفنا اداة الجريمة التى تم قتل بها بعض من المتظاهرين (( رحمهم الله )))

باقى لنا عدة اشياء ومنها ان تساعدنا المخابرات العامة .... وتقول لنا كيف دخلت هذة الأسلحة الى مصر ... ومن هيا الدولة التى خطط لهذة الأحداث ... حتى لا يجعل لهذا الوطن ان يكون مستقرا ابدا ......

- اريد ان أذكركم بشئ شهادة عمر سليمان رئيس المخابرات الأسبق ....شهادتة كان ليست بالتفصيل لان عمر سليمان قال ان كل المعلومات التى اتت لجهاز المخابرات اتت متأخرة ..... حينما سئلة القاضى

- ياسادة دعونا ان نكون عقلانيين ومثقفين

من الذى يكرة التغير من الذى يكرة التغير الى الأفضل .... من الذى يكرة مزيد من الحرية من الذى يكرة مزيد من العدالة الأجتماعية ... من الذى يكرة ان يكون وطنة متقدم اكثر واكثر واكثر .....

لا احد يكرة هذا تماما ...

لكن حينما اجد ان التغير للأسوأ وليس للأفضل .... اقول لانريد هذا التخريب الذى يحدث ....

اصبحنا فى الفوضى الخلاقة ... وما اصعبها من فوضى ...

حمى الله مصر وشعبها .. منها ....

احترم جميع ارائكم ... وهذا راى الذى ذكرتة فى الأعلى ...

واعلم تماما انكم ستظلوا على معارضكم لى وانا ايضا كذلك ....

لكن هذا لا يفسد ابدا الود والأحترام بيننا

تحياتى .....

رابط هذا التعليق

او يشتم

وانا كمان مليش دماغ علشان ارد على الكلام الكتير الى ملهوشى اى لزمة وكلام لا يستحق التعليق اصلان

الى كلنا عارفينة ان المجلس العسكرى اجتمع مع الأحزاب من فترة وراحوا كلهم اتفقوا على ادارة المرحلة الأنتقالية الى هيا هتبدأ يوم الأثنين الى جاى فى الأنتخابات مجلس الشعب .... واتفقوا على وضع الدستور .. واتفقوا على كل حاجة ... واتفقوا على انتخابات الرئاسة... وهما طلعوا بيان ادام الشعب بما تم الأتفاق علية .......

موضوع الخلاف حول وثيقة السلمى ...... وهل الخلاف حول بنود او وثيقة فى العالم بيتحل بالمظاهرات ام بالحوار .....

حاجة كمان

وهو لما المجلس العسكرى لما يتخلى عن الحكم ... مين ان شاء الله الى هيحكم البلد ...... ممكن حد يجاوبنى

حاجة كمان

لكن نيجى للأهم من حقى اعرف من الذى قتلهم ..... من متابعتى لقضية الرئيس مبارك وخصوصا فى قضية قتل المتظاهرين وبأتصالاتى الغير مباشرة بهيئة الدفاع المتطوعة ... المكملة والمساعدة لهيئة الدفاع الأصلية .......

حاولت ان اجتهد فى عمل وجهة نظر مبدائية ... اريدكم ان تحكموا عقلكم معى ... حتى لو اختلفنا سويا فيها .....الم تلاحظوا ضوء الليزر الذى كان فى ميدان التحرير امس وقبل امس ام تلاحظوا ذلك الضوء الليزر ..... فى حادثة وفتنة امبابة ... الم تلاحظوا ذلك الضوء الليزر فى احداث 28 يناير وما بعدها ... الم تلاحظوا ان اغلب الذين قتلوا فى هذة الأحداث ... بسبب تلك بندقية الليزر .... الذى كان يتم القتل بها .....

وبصرف النظر ان الشرطة قد اتت لها اوامر بالقتل ..... هل تتخيلوا معى كم عدد الضحاير ... الذين سوف يسقطون قتلى .

رغم حزنى العميق على هؤلاء الضحايا الأبرياء (( رحمهم الله )) الا انا سعيد جدا باننى عرفت اداة القتل المستخدمة فى كل هذة الأحداث بدأت من 27 يناير الساعه 6 باليل فى السويس وانتهت امس .... واتمنى انها تنتهى وقفا لنزيف الدم .....

من الغباء ان يقتل احد هؤلاء القناصة المجهولين ...... متظاهرين فى مكان لا يتواجد بة الجيش او الشرطة .......

فلابد ان تكون الخطة التى يسرمها اعداء الوطن ... ان يدخل احد بين المتظاهرين لكى يستفذ الشرطة او رجل الأمن لا استدراجة .... للصدام مع المتظاهرين ....... وفى لحظة الصدام يبدا دور القناصة بقنص عدد من المتظاهرين ... ثم تأتى الفضائيات وتقول ان الجيش والشرطة يقتلون المتظارهين .... هذا ماحاولت ان افهمة من تحقيقات النيابة العامة مع بعض جنود الأمن المركز وقادة الأمن المركزى .... وما انا حاولت ان افهمة من اقربائى الذين يعملون داخل جهاز الشرطة .....

- وبرغم كل تأيدى الكامل للمجلس العسكرى الا اننى لى عتاب علية .... انه بطئ وانا لا اريد ان يكون مثل الرئيس السابق مبارك

فمبارك كان لا يتخذ القرار الصحيح فى الوقت الصحيح ........... خصوصا فى الأحداث الماضية ... الا انه يحسب له قرارة بتخلية عن الحكم لانقاذ الوطن من الهلاك ...

لا بد من المجلس العسكرى ان يكون له فريق كامل من المدافعين او حتى من توصيل اراء ووجهه نظر المجلس العسكرى لجموع المواطنيين

لا بد ان المجلس العسكرى يخرج باقصى سرعه الى التحدث الى المواطنين فالحالة اليوم فى الوطن ليس مبشر بالخير .....

لا بد للمجلس العسكرى ان يخرج عن صمتة ..... ملاحظة انا اؤيد تماما المجلس العسكرى ولكن حينما اختلف فى بعض من سياساتة لا يعنى ذلك اننى قد تخليت عنه ....

......الأن ياسادة قد عرفنا اداة الجريمة التى تم قتل بها بعض من المتظاهرين (( رحمهم الله )))

باقى لنا عدة اشياء ومنها ان تساعدنا المخابرات العامة .... وتقول لنا كيف دخلت هذة الأسلحة الى مصر ... ومن هيا الدولة التى خطط لهذة الأحداث ... حتى لا يجعل لهذا الوطن ان يكون مستقرا ابدا ......

- اريد ان أذكركم بشئ شهادة عمر سليمان رئيس المخابرات الأسبق ....شهادتة كان ليست بالتفصيل لان عمر سليمان قال ان كل المعلومات التى اتت لجهاز المخابرات اتت متأخرة ..... حينما سئلة القاضى

من الذى يكرة التغير من الذى يكرة التغير الى الأفضل .... من الذى يكرة مزيد من الحرية من الذى يكرة مزيد من العدالة الأجتماعية ... من الذى يكرة ان يكون وطنة متقدم اكثر واكثر واكثر .....

لكن حينما اجد ان التغير للأسوأ وليس للأفضل .... اقول لانريد هذا التخريب الذى يحدث ....

تحياتى .....

تعرف يااستاذ محمدغنام؟؟

انا حاولت فعلا مرات كتير جداا اتعاطف معاك على اساس انك شاب (( غرروا بيك )) ..وقلت لنفسى ده ف سن ابنى وبكرة يفهم الامور ماشية ازاى ..

رغم انى محاولتش ابداا اقارن بينك وبينه...المقارنة مش ف صالحك نهائيااا.

ومش علشان ده ابنى ؟؟؟..........لالالالالالالالالا

لكن علشان ابنى اتعود يفهم قبل ما يتكلم .......ويبحث ويدقق قبل ما يقول المعلومة ...محدش بيعمل له غسيل مخ ولا حد حتى لو حاول يقنعه بمفهومه هو ..بيقدر يسيطر عليه .

لكن انت شئ فريد بصراحة ...زى استاذك فريد الذئب...بس انت حمل وديع ......لالالالالالا.انت مش حمل وديع وياريتك حمل وديع ...انت واحد بيدخل الحيطة بدماغه وهو مش شايفها ....واحد بيصدق خيالات بترسمها اوهام اساتذة ف فنون الغش ويقنعوه ان كدة صح.

انا معرفش انت من اى اسرة ؟؟؟معرفش طبيعة تربيتك ....لكن؟؟

هل كل اسرتك مثلك وتؤمن بنفس ( مبادئك ؟؟))

ان كان ايوة .......يبقى لاعليك يابنى .

وان كان لأ........يبقى ربنا يلطف بيهم يابنى ويصبرهم على نصيبهم .

خلاص بقى يامحمد...ما تحاولش تتغير وخليك زى مانت .

اطمئن...حاتعيش .

حاتاكل وتشرب وتنام.ومش حاتفكر .

مش حاتفكر ولا حاتقلق .

بس امانة عليك متقولش ان فيه حد..بيصعب عليك.

وخليك انت زى مانت.........وربنا يكملك بعقلك وتفهم كمان وكمان ان فيه قوى خارجية كانت ماسكة بندقية ليزر وبتضرب ف الناس ....صح يامحمد...صح يامحمد وخليك كدة مع نفسك ومحدش حايغلط فيك ولا حايعارضك .

خليك كدة فاهم ....وسط شوية عيال بيهرجوا ونازلين يتدلعوا ف ميدان التقتيل

بس امانة عليك برضه...

خليك ف حالك....وياريت تسمعنا صوت الصمت .

ده اكرم للجميع .

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

او يشتم

حاجة كمان

حاجة كمان

تحياتى .....

تعرف يااستاذ محمدغنام؟؟

انا حاولت فعلا مرات كتير جداا اتعاطف معاك على اساس انك شاب (( غرروا بيك )) ..وقلت لنفسى ده ف سن ابنى وبكرة يفهم الامور ماشية ازاى ..

رغم انى محاولتش ابداا اقارن بينك وبينه...المقارنة مش ف صالحك نهائيااا.

ومش علشان ده ابنى ؟؟؟..........لالالالالالالالالا

لكن علشان ابنى اتعود يفهم قبل ما يتكلم .......ويبحث ويدقق قبل ما يقول المعلومة ...محدش بيعمل له غسيل مخ ولا حد حتى لو حاول يقنعه بمفهومه هو ..بيقدر يسيطر عليه .

لكن انت شئ فريد بصراحة ...زى استاذك فريد الذئب...بس انت حمل وديع ......لالالالالالا.انت مش حمل وديع وياريتك حمل وديع ...انت واحد بيدخل الحيطة بدماغه وهو مش شايفها ....واحد بيصدق خيالات بترسمها اوهام اساتذة ف فنون الغش ويقنعوه ان كدة صح.

انا معرفش انت من اى اسرة ؟؟؟معرفش طبيعة تربيتك ....لكن؟؟

هل كل اسرتك مثلك وتؤمن بنفس ( مبادئك ؟؟))

ان كان ايوة .......يبقى لاعليك يابنى .

وان كان لأ........يبقى ربنا يلطف بيهم يابنى ويصبرهم على نصيبهم .

خلاص بقى يامحمد...ما تحاولش تتغير وخليك زى مانت .

اطمئن...حاتعيش .

حاتاكل وتشرب وتنام.ومش حاتفكر .

مش حاتفكر ولا حاتقلق .

بس امانة عليك متقولش ان فيه حد..بيصعب عليك.

وخليك انت زى مانت.........وربنا يكملك بعقلك وتفهم كمان وكمان ان فيه قوى خارجية كانت ماسكة بندقية ليزر وبتضرب ف الناس ....صح يامحمد...صح يامحمد وخليك كدة مع نفسك ومحدش حايغلط فيك ولا حايعارضك .

خليك كدة فاهم ....وسط شوية عيال بيهرجوا ونازلين يتدلعوا ف ميدان التقتيل

بس امانة عليك برضه...

خليك ف حالك....وياريت تسمعنا صوت الصمت .

ده اكرم للجميع .

خلاص حضرتك ليكى رائيك وانا ليا راى

زى ماحضرتك بتعبرى عن رائيك انا هعبر عن راى

زى ماحضرتك فاكرة انك بتتكلمى باسم الشعب

وانا برضوا بعبر عن اراء طوائف كتير فى الشعب المصرى

ليكى رائيك واانا ليا رائ

وشكرااا ... وبكدة القارئ الى هيقرا الموضوع سمع كل وجهات النظر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...