اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نعم . دنا اتنصب علي . هو ايه الليله الزرقه دى

متعب

Recommended Posts

اكتر شىء يضايق . ان الواحد يقول الليله الزرقه او السوده

وخصوصا النساء مع انهم من اوائل من استخدموا هذه الكلمات . وعلى طول فى بقهم لما حد ينكد عليهم

بس لو حد قال الليله الزرقه . على طول يستنفروا من كده وكأنها جريمه لاتغتفر

مع ان كلها الوان بتاعه ربنا وربنا مش بيخلق شىء وحش وبالذات فى الالوان لانها ابداع للخالق

بالعكس بقى . ايه رآيكم ان احب الالوان الى كتير من الناس هو اللون الازرق

ومش بس كده والاسود كمان بيقولوا عليه ملك الالوان فبيقى ازاى تستنفروا من الالوان دى .

انا ساعات بحس ان احسن الالوان عند الله الازرق

بدليل انه عامل بيه السماء ومختار اللون ده لها .

يبقى لون خصصه الله عز وجل للسماء واحنا بنستنفر منه !!!. ده اسمه ايه ده .

ومش بس كده كمان ده لون كمان للبحار ال بسببها الحياه قائمه .

نجيب من البدرون .

اللون الازرق ده من الطف الالوان على الاطلاق ولا يصح التنفير منه متلقا . او التنفير من اى لون عموما لان الالوان ربنا ال خلقها وليها معذة خاصه عند كتير من الناس . وانا عن نفسى بموت فى اللون الازرق

يعنى من الدواسه . ليليتكوا زرقه بالصلاة على النبى . حلوة يعنى

نخش بقى على النصبايه .

اسمع انته وهى وهو وقد بنشر من قنصر .

عشان محدش يقع فى الوقعه ال انا وقعت فيها وكتير جدا من ال بيقع مش بينبه حد بيخدها على جنب ويسكت . فى السكتون يعنى

نشوف الاستعراضات والكلمات الرنانه والشعارات الفلصوا ال تجيب الضحيه لغايه عندهم

لسنا الوحيدون ولاكننا المتميزون

حمله القضاء على غلاء الاسعار

نقدم لكم احلى الهدايا . فقط اتصل وستجدنا امام بيتك

قرب واتفرج على اكبر معرض واكبر كزيون بتعمله شركه الهبل فى الجبل على اعلى المستويات وعملائنا فى كل مكان

فقط اتصل وستجدنا حيثما كنت

دى المقدمه

قبل ما اكمل هقول على موقف . انا جبت بالظبط تلت حلل تيفال وصنيه فقط ما يقرب من 900 جنيه . طبعا تيفال زهران

لقيت اعلان فى التلفاز بيعلن عن طقم تيفال اصلى مكون من 12 قطعه وعليه كمان تلت هدايا . طقم سكاكين وبتاعه كده من ال بيخرطوا عليها دى . وطقم معالق خشب من النوع الجيد . وده كله ب 299 جنيه . + مصاريف الشحن 40 جنيه . يعنى كله كده على بعضه ب 339 جنيه . قلت اتصل اجرب . ايه المشكله يعنى . نجرب

قوم ايه . لقيت بنت على التليفون هى ال ردت وعرضت كمان مفارش سرير وبطاطين وما الى ذالك اخترت انا الطقم التيفال الاصلى ده قالت خلاص يومين اتنين فقط وهيكون مندوبنا عندك . وبالفعل ده حصل

وجه المندوب ومعاه الطقم . كنت مستعجل اديته فلوسه ومشى . بقلب بقى فى الطقم بليل .

لقيته عباره عن صاج خفيف جدا ومطلى بالتيفال . يعنى سهل جدا لو وقع على الارض يطبق والغطى الازاز بتاعه استحاله يركب عليه تانى .

يعنى من الاخر نصبايه وبالطبع طبعا كل العروضات ال بتعرض على التليفاز ب اسعار وقعه دى . نصبايه

ولو فى حد له تجربه شبيهه لده ياريت يقول عليها . لان فى معظم الاسر حاليا بتجهز بناتها من العروض دى لضيق اليد

وقد سمسر من كوع

تم تعديل بواسطة Scorpion
تغيير صيغة جملة بناء علي طلب صاحب الموضوع

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

احسن

عشان تحرم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

احب ادلي بدلوي في موضوع النصب ده

العنوان(موقعة الثلاجة)

الاحداث.......

مره من 4 سنوات تقريبا لقيت اعلان في الجرنال عن ثلاجه مياه بسعر خرافي

ولا في الاحلام ,ايامها كنت باشوفها معروضه بمبلغ فوق الالف جنيه

ولقيت الاعلان ده نازا ب 550 بس

وبيقولوا ان ده عرض الشتاء (علشان كد سعرها رخيض)

المهم ماكدبتش خبر ,واتصلت بيهم وطلبت واحده

وتاني يوم ,وصلت البضاعه

والمندوب وصل الثلاجه وشغلها لنا علشان نجربها

المفاجاْه بقى ايه؟

الثلاجهمش بتسقع الميه بتسخنها بس

(طبعا احنا عارفين ان ثلاجات الميه بيكون فيها عدد 2 صنبور مياه (حنفيه ) واحده بارده والتانيه سخنه

لقينا السخنه شغاله والساقعه كانت بعافيه شويه

المندوب رد وقال لنا علشان بس دورة التبريد بتاخد لها ساعتين ومش معقول هاقعد معاكوا ساعتين

احنا صدقنا وسيبناه يمشي

واستنى في الثلاجه تطلع قماش؟قصدي ميه ساقعه .وهيه حالفه 60 يمين ماتطلع ميه ساقعه

طول الليل مانمتش رايحه جايه اصب ميه واشربها واقول لنفسي (الميه سقعت شويه)

المهم تاني يوم استوعبت ان الميه مش بتسقع .واتصلنا بالشركه اللي عامله الاعلان .فقالوا لنا هانبعت لكم واحده تانيه

وبعد كده قعدوا يمطوحوا فينا

عرفنا احنا بقى انها نصبايه

بس اسكت؟؟؟

لا طبعا لازمن ولابد اخد حقي

قعدت افكر وافكر لحد ماوصلت لحل هايل

اتفقت مع والدي انه يتصل بيهم من رقم تاني غير اللي انا اتصلت بيه

ويطلب منهم طلبات بفلوس اكتر من ثمن الثلاجه ويديهم نفس العنوان بتاعي بس مع تغيير بسيط

يعني بدل بجوار صيدليه كذا ,يبق بجوار مدرسة كذا (والبيت فعلا بجوار المدرسه والصيدليه

وقد كان

جه المندوب وطلع بالطلبات ,وساعتها كانت عباره عن شنيور وطقم حلل تركي وحاجات تانيه كتير

بعد ماوصل المندوب (وكان طبعا مندوب تاني غير اللي جاب الثلاجه)وده كان من حظنا لانه مايعرفش قصة الثلاجه

ودخل بحسن نيه

وبابا وجوزي كانوا موجودين وقالوا له يا ابن الحلال انت تسيب البضاعه من غير ولا مليم وتروح لعيالك

علشان القصه كذا كذا واحنا هاناخد الحاجات دي بدل الثلاجه الخربانه

وهاتسيب التلاجه كمان علشان الشركه تتاْدب

والمفاجاْه كانت .المندوب باع الشركه واللي فيها واخد حق توصيل الحاجات بس(20 جنيه) وقال لنا انا مبقوق اصلا منهم

ورحنا احنا متصلين بالشركه وقلنا لهم (فلوسنا ترجع لنا لحد البيت,او انتوا كده تبقوا خسرانين كمان 750 جنيه تمن الحاجات اللي احنا اخدناها ومش هاندفع تمنها)

النتيجه بتاعت موقعة الثلاجه كانت

جه مندوب تاني ومعاه الفلوس بتاعتا واخد الثلاجه والبضاعه النص كم بتاعتهم

وتوته توته

فرغت الحدوته

رابط هذا التعليق

احب ادلي بدلوي في موضوع النصب ده

العنوان(موقعة الثلاجة)

الاحداث.......

مره من 4 سنوات تقريبا لقيت اعلان في الجرنال عن ثلاجه مياه بسعر خرافي

ولا في الاحلام ,ايامها كنت باشوفها معروضه بمبلغ فوق الالف جنيه

ولقيت الاعلان ده نازا ب 550 بس

وبيقولوا ان ده عرض الشتاء (علشان كد سعرها رخيض)

المهم ماكدبتش خبر ,واتصلت بيهم وطلبت واحده

وتاني يوم ,وصلت البضاعه

والمندوب وصل الثلاجه وشغلها لنا علشان نجربها

المفاجاْه بقى ايه؟

الثلاجهمش بتسقع الميه بتسخنها بس

(طبعا احنا عارفين ان ثلاجات الميه بيكون فيها عدد 2 صنبور مياه (حنفيه ) واحده بارده والتانيه سخنه

لقينا السخنه شغاله والساقعه كانت بعافيه شويه

المندوب رد وقال لنا علشان بس دورة التبريد بتاخد لها ساعتين ومش معقول هاقعد معاكوا ساعتين

احنا صدقنا وسيبناه يمشي

واستنى في الثلاجه تطلع قماش؟قصدي ميه ساقعه .وهيه حالفه 60 يمين ماتطلع ميه ساقعه

طول الليل مانمتش رايحه جايه اصب ميه واشربها واقول لنفسي (الميه سقعت شويه)

المهم تاني يوم استوعبت ان الميه مش بتسقع .واتصلنا بالشركه اللي عامله الاعلان .فقالوا لنا هانبعت لكم واحده تانيه

وبعد كده قعدوا يمطوحوا فينا

عرفنا احنا بقى انها نصبايه

بس اسكت؟؟؟

لا طبعا لازمن ولابد اخد حقي

قعدت افكر وافكر لحد ماوصلت لحل هايل

اتفقت مع والدي انه يتصل بيهم من رقم تاني غير اللي انا اتصلت بيه

ويطلب منهم طلبات بفلوس اكتر من ثمن الثلاجه ويديهم نفس العنوان بتاعي بس مع تغيير بسيط

يعني بدل بجوار صيدليه كذا ,يبق بجوار مدرسة كذا (والبيت فعلا بجوار المدرسه والصيدليه

وقد كان

جه المندوب وطلع بالطلبات ,وساعتها كانت عباره عن شنيور وطقم حلل تركي وحاجات تانيه كتير

بعد ماوصل المندوب (وكان طبعا مندوب تاني غير اللي جاب الثلاجه)وده كان من حظنا لانه مايعرفش قصة الثلاجه

ودخل بحسن نيه

وبابا وجوزي كانوا موجودين وقالوا له يا ابن الحلال انت تسيب البضاعه من غير ولا مليم وتروح لعيالك

علشان القصه كذا كذا واحنا هاناخد الحاجات دي بدل الثلاجه الخربانه

وهاتسيب التلاجه كمان علشان الشركه تتاْدب

والمفاجاْه كانت .المندوب باع الشركه واللي فيها واخد حق توصيل الحاجات بس(20 جنيه) وقال لنا انا مبقوق اصلا منهم

ورحنا احنا متصلين بالشركه وقلنا لهم (فلوسنا ترجع لنا لحد البيت,او انتوا كده تبقوا خسرانين كمان 750 جنيه تمن الحاجات اللي احنا اخدناها ومش هاندفع تمنها)

النتيجه بتاعت موقعة الثلاجه كانت

جه مندوب تاني ومعاه الفلوس بتاعتا واخد الثلاجه والبضاعه النص كم بتاعتهم

وتوته توته

فرغت الحدوته

مشاركه هايله فى صلب الموضوع

ْْ

عاوزين مشاركات من النوع ده لو سمحتم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

بالنسبة لموضوع النصب دا حصل مع واحدة زميلتي في جهاز كمبيوتر

الموضوع ده منتشر جدا الايام دي عادي بتحصل في احسن العائلات

تم تعديل بواسطة Scorpion
حذف أصل الأقتباس
رابط هذا التعليق

مش فاهم جزئيه الكمبيوتر دى الحقيقه ممكن توضح .

يعنى اتسرق منها مثلا ولا ايه

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

اه طيب طيب

يعنى عروض برده من العروض الهزليه ال بتيجى فى التليفزيون دى

عارفه ياهمسات انا لما شفت الاعلان عن الطاقم التيفال الاصلى ده وبيعرضوه بطريقه مقنعه جدا الحقيقه

بس فوجئت ان ال جالى غير ال كان معروض خالص الحقيقه . الحله الكبيرة ال كانوا عرضينها وبيقولوا عليها تاخد دكر بط والكلام ده

طلعت كبيرها تاخد حمامتين مع الشوربه بتعتها . يعنى ممكن تعملى فيها السلطه

نصب مقنع الحقيقه

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

طيب فى اقتراح حلو ممكن اعرضه على الادارة عشان عدم تشتيت الموضوع وعدم ايضا انحرافه عن هدفه

ان يتم التعديل فى جمله ال اتفهمت ان ده تجرء على الله مع ان المفترض انها متتفهمشى كده خالص نهائى يعنى

عموما نخليها مثلا انا بحس ان احسن الالوان عند الله الازرق

اعتقد هو ده المقصود من الجمله ومفيش اعتقاد تانى من اى نوع ممكن حد يقبله لا على الله ولا على البشر ذاته انه يعمله او يكون هذا مقصده اطلاقا لا انا ولا غيرى

فلذا اطلب التعديل من اجل عدم اللبس فى الجمله ذاتها او عدم فهمها باى صور ايا ان كانت

وشكرا مقدما للادارة

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

ياجماعة وحدوا الله

لان الموضوع كلة سوء فهم مش اكتر

اما بالنسبة للنصب

حصلت معانا برضة فى اطقم حلل وشوية حاجات

كان عبارة عن اطقم حلل وبايركس وطقم اطباق وشاى صينى

يعنى حوالى 42 قطعة كان بحوالى 250 جنية او اكتر شوية بساط

ولما استلمنا لا42 قطعة ولا حاجة

كانوا حاجة وعشرين

والجودة زى التيفال بتاعتك

رابط هذا التعليق

ياجماعة وحدوا الله

لان الموضوع كلة سوء فهم مش اكتر

اما بالنسبة للنصب

حصلت معانا برضة فى اطقم حلل وشوية حاجات

كان عبارة عن اطقم حلل وبايركس وطقم اطباق وشاى صينى

يعنى حوالى 42 قطعة كان بحوالى 250 جنية او اكتر شوية بساط

ولما استلمنا لا42 قطعة ولا حاجة

كانوا حاجة وعشرين

والجودة زى التيفال بتاعتك

لا اله الا الله

محمد رسول الله

تصدق بالله الاول وربنا انا كنت هاجيب بالفعل الطاقم ال انته جبته ده وقلت يمكن بيختلف عن الشركه النصابه دى

ده كده معناه اننا قدام نصب بالفعل من كل المعروض الان على الساحه

لا حول ولا قوة الا بالله

عموما بشكرك للتنبيه لانى كنت بالفعل وربنا هتورط ورطه تانيه

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 11
      تاريخ المشاركة اليوم, 02:29 ص التونسى, في 25 Nov 2015 - 02:25 AM, كَتَبَ:  لا !   كان السؤال منى .. وكانت الاجابه من الاخ الفاضل وايت هارت .. وذلك فى معرض دفاعه المستميت عن فرنسا وحلفائها من دول الغرب نافيا عنهم اى علاقه بالارهاب الذى يحدث فى بلادنا وبلادهم وبلاد الاخرين  ... هكذا بكل بساطه أجاب ب ((لا)) .. حسنا .. يطالبنى الاخ الفاضل وايت هارت بمصادر تدعم زعمى .. رغم اننى ذات نفسى  أُعتبر (مصدر)) بما انني عشت باوربا ((تحديدا انجلترا))  قرابة ال12 عام ((وشفت بعينى محدش قاللى )) .. لكن طبعا
    • 17
      امبارح وانا قاعد اضرب اخماس في اسداس واحنا اخر الشهر والحاله مقشفره علي الاخر وناشفه نشفان ريق واحد في الصحرا بقاله يومين رن حرس التليفون وجت لي رساله من شركه (مبروك ) ونصها مبروك انت ربحت شيك رقم 586454 الرجاء الاتصال علي 00359881540038 لقيت الدنيا لفت بيا وريقي بقي عامل زي بحيره قارون لما فاضت وغرقت ال8 قري اللي حواليها وطبعا النصاب لازمه طماع وانا كنت ابو الطمع كله المهم مطولش عليكم رحت فارد دراعاتي الاتنين ومتصل رد علي صوت اخر حنيه والبدايه كانت اخر تنويم اسمك طلع من بحث عشوائي وحظك من السما
    • 48
      بعد عناء دام اكثر من 3 شهور مع مكتب سفريات اتنصب عليا والراجل مقبوض عليه لكن انا ايه معايا ايصال امانه بس هو مش مقبوض عليه علشان ايصال الامانه لا مقبوض عليه على زمة قضايا اخرى افدنا يا افوكاتوا ما هى الخطوات القادمه واللى عندة فيزا بقى يا رجاله ينوبكم فيا ثواب شكرا اخوكم تامر السيد
    • 1
      هذا جزء من اوبريت الليله الكبيرة للشاعر العظيم والفنان الانسان صاحب القلب الابيض صلاح جاهين واتمنى من الاعضاء أستكمال نص كلمات هذا الاوبريت العظيم هو وباقى اعمال الفنان الشاعر صلاح جاهين اوبريت الليله الكبيرة نساء : يامَّ المطاهر رشي الملح سبع مرات في مقامه الطاهر خشّي وقيدي سبع شمعات أطفال : يا عريس يا صغيّر علقة تفوت ولا حد يموت لابس ومْغيَّر وح تشرب مرقة كتكوت " ف القهوة" المعلم
    • 13
      بالامس عانيت بشدة من الاستاذ رجب (ragab2) حيث كان شديد العنف معى لمجرد اختلافنا فى الرأى حول وضوع الاخوان المسلمون وارسل لى تهديد صريح على email الخاص بى و بحق قد صعقت من رد فعله و حتى الان لم اجد تفسير لهذه المعاملة الجافة جدا و اقسم بالله انها كانت و مازالت صدمة بالنسبة لى فمن وقت اشتراكى فى هذا المنتدى الطيب الذى يهون على ايام الغربة لم ادلى بشئ او لفظ سيء فى حق رواد المنتدى وللحقيقة قد بدأت اشك فى مصداقية المنتدى وهل يقبل الرأى الآخر ام هذا المنتدى للتسلية وتضيع وقت الفراغ
  • أضف...