اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص جُمعة 18-11

Recommended Posts

تخيلي احمد شومان اللي وقف معانا في يناير دلوقتي رجع تاني بيقول ايه

بيقول نعمل مجلس رئاسي مدني من 5 من العسكر و4 مدنيين ، تخيلي حاطط مين لازم يكونوا في المجلس المدني

سامي عنان

رئيس المحكمة الدستورية

مدير الامن القومي

وزير الداخلية

قائد القوات البحرية

قائد قوات الدفاع

قائد القوات الجوية

وقائد حرس الحدود

اظن الكلام ده يخلي الواحد ما عدش يثق فيه اصلا ، حقيقي خسارة والله

ممكن تشوفي الفيديو من الدقيقة 5

http://www.youtube.com/watch?v=TGm3_xyO0Lc&feature=player_embedded

مش عارف ليه مش مصدقه أو ممكن هو مرتبك زيادة لأن موقفه أكيد مش سهل .

في أول جملة عن تشكيل اللجنة كلامه بالنص ( الاقتراح بيقول ...) طب و ليه مش يقول مثلا أنا باقترح أو انا رأيي ... كأنه حافظ الكلام ..

وكمان أنا مستغرب من ( أحد الشخصيات الاقتصادية الكبيرة في مصر ) حاسس إنها متفصلة على ساويرس لأن مش لاقي وصف ليها غيره .

وليه الثقة كبيرة في أن الحل هو وضع الدستور أولا ثم رئيس جمهورية ثم برلمان ... و ان الانتخابات القادمة باطلة قبل أن تبدأ .

شخصيا أنا ضد انشقاق أي ضابط او جندي عن الجيش المصري و انسب شيء هو الامتناع عن تنفيذ الأوامر

أرفض الانشقاق كتصرف لأنه هيفتح ثغرة في المؤسسة العسكرية و كل تيار سيكون قادرا على استقطاب منشقين للتحدث باسمه .

إية الجمال دا بس يارب .. ربنا يحفظك و يحميك قادر يا كريم :clappingrose:

رابط هذا التعليق

• الردود 1.8k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الفتنة نائمة لعن الله من أيقظها

كل من ساهم في إيقاظها ولو بحرف واحد ستصب عليه لعنات التاريخ.

« إن بين يدى الساعة فتنا كقطع الليل المظلم يصبح الرجل فيها مؤمنا ويمسى كافرا ويمسى مؤمنا ويصبح كافرا القاعد فيها خير من القائم والماشى فيها خير من الساعى فكسروا قسيكم وقطعوا أوتاركم واضربوا سيوفكم بالحجارة فإن دخل - يعنى على أحد منكم - فليكن كخير ابنى آدم ».

اللهم احفظ مصر من الفتن .. ما ظهر منها وما بطن.

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

« إن بين يدى الساعة فتنا كقطع الليل المظلم يصبح الرجل فيها مؤمنا ويمسى كافرا ويمسى مؤمنا ويصبح كافرا القاعد فيها خير من القائم والماشى فيها خير من الساعى فكسروا قسيكم وقطعوا أوتاركم واضربوا سيوفكم بالحجارة فإن دخل - يعنى على أحد منكم - فليكن كخير ابنى آدم ».

ورأيك إيه يا مولانا في سفك دماء الأبرياء ... في الأشهر الحُرم

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

ورأيك إيه يا مولانا في سفك دماء الأبرياء ... في الأشهر الحُرم

بغض النظر عن أسلوبك الساخر في الحوار .. هذا الأسلوب الذي اعتدت عليه من كل الثوار ..

أنا لا أفعل أي شيء سوى السكوت ( لا أعلق كثيرا ) .. ويا ليت كلنا يسكت في هذه الفتنة الدهماء .. يا ليتنا كلنا نفعل مثلما يقول نبينا محمد ونلزم دارنا .. هذا فقط هو ما يمكن أن ينهي هذه الفتنة ..

أما مسألة سفك دم الأبرياء التي تتحدث عنها ..

هل تعلم يا عزيزي لماذا كانت الفتنة أشد من القتل .. أي أن من تسبب بفتنة حسابه عند الله عز وجل أشد من حساب القاتل ( وآه لو تعلم ما هو حساب القاتل - " فجزاؤه جهنم خالدا فيها وغضب الله عليه ولعنه وأعد له عذابا عظيما " ).

المهم يا عزيزي أن الفتنة أشد من القتل لأنها كما قال الحديث كقطع الليل المظلم .. لا تستطيع فيها أن تستبين الحق من الباطل والصواب من الخطأ .. كل طرف في الفتنة يعتقد أنه على حق وأن الصواب في جانبه .. وعنده استعداد للموت في سبيل هذا الحق ( كما يحدث حاليا تماما ).. لذا فالقتل يزيد والضحايا يسقطون والخيوط تتشابك ولا تستطيع تبيان الحق من الباطل .. ولذا فإن الفتنة عندما قامت بين الصحابة أنفسهم الذين هم خير البشر وجدناهم يقتلون بعضهم بعضا. حتى إن طلحة والزبير خرجا في القتال ضد علي ( والجميع مبشرون بالجنة ) كل هذا بسبب الفتنة... ولذا فقد قال الحق تعالى " وقاتلوهم حتى لا تكون فتنة "

أنت تتكلم عن سفك دم الأبرياء .. الضابط أمس كان يتكلم عن بلطجية يحاولون اقتحام مقر الوزارة .. ما نشاهده في الشاشات هو مواجهات بين أطراف لا ندري كنهها ولا ندري سببها .. أعطني سببا واحدا لكل هذه المواجهات التي حدثت ...

ستقول لي الحرية ؟ حرية من وحرية كيف .. هل هي حرية التظاهر والاعتصام وإغلاق الطرق والميادين .. هل هذه هي الحرية التي تطلبها ؟

حتى الاستفتاء الذي طالب المجلس بإجرائه ترفضونه بشدة رغم أنه طبقا ولكل المقاييس العاقلة ( وليست المغرضة ) خير طريق للخروج من الأزمة .. ورغم أنه أيضا أساس الديمقراطية ..

هل تستحق السلطة كل هذه الدماء .. كل هذه الدماء سالت في سبيل ماذا ؟

ما هو الهدف .. تشكيل مجلس رئاسي يتولى السلطة .. ألا لعن الله السلطة ولعن المجلس الرئاسي وكل من ينادي به .. إذا كان سيأتي على حساب كل هذه الدماء.

كل من يحب مصر .. عليه أن يلزم داره ويسكت .. وليتولى السلطة من يتولها .. فهي لعنة .. وليست عزا أو شرفا يقاتل الجميع من أجله ..

رحم الله سيدنا الحسن بن علي .. الذي تنازل عن السلطة بإرادته واختياره وهو حفيد محمد صلى الله عليه وسلم .. لمعاوية بن أبي سفيان .. الذي حارب هو وأبوه الإسلام كثيرا حتى فتح مكة .. ومع ذلك لم يقل الحسن .. أنا أشرف منه وأحق بالملك منه .. تنازل عن السلطة حقنا لدماء المسلمين . وقتها فقط انتهت الفتنة.

اللهم احفظ مصر من الفتن . ما ظهر منها وما بطن.

تم تعديل بواسطة شرف الدين

رابط هذا التعليق

نا لا أفعل أي شيء سوى السكوت ( لا أعلق كثيرا

اللهم احفظ مصر من الفتن . ما ظهر منها وما بطن.

شكراً على سكوتك عن الحق

واعتقد ان كده انت مش حترد تاني ... إعتزالا للفتنة وتطبيقاً لقوله تعالى "لم تقولون ما لا تفعلون ... كبر مقتاً عند الله ان تقولوا مالا تفعلون"

فبعد انتهاء الفتنة ان شاء الله ...نبقى نفتح موضوع ديني يخص الفتنة الحالية وقدسية دم الإنسان التى هي اقدس عند الله من الكعبة ، وكمان نفتح موضوع عن حرمة القتال في الأشهر الحرم ، وكمان نفتح موضوع عن حق المسلم على المسلم ، وكمان نفتح موضوع عن "الذين قال لهم الناس إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم" ، وكمان نفتح موضوع عن غزوة احد والمنافقين المنسحبين ، وكمان نفتح موضوع عن خروج السيدة عائشة مقاتلة طلباً للقصاص من القتلة ، وكمان نفتح موضوع عن حديث أنصر أخاك ظالما أو مظلوما وكمان نفتح موضوع عن "فكانما قتل الناس جميعا" ، وكمان نفتح موضوع عن عمر بن عبد العزيز ... حديث حصنها بالعدل

سعدت بردودك وسأفتقدها وأنتظرك بعد انتهاء الفتنة ورجوعك بالسلامة

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

تسمحولى افكر معاكم كتابة؟

أنا شايفة زى كتير ان المفروض ما نصدقش كلام المشير لانه ماشى ع نفس خط المخلوع

طيب

ده معناه ايه؟؟ يفضلوا اللى ف الميدان مكانهم؟

طيب

ده معناه ايه؟

عايزين ايه

زى ما قال ابواسماعيل لجان للتحقيق والمتابعة

ويستمر المجلس بس بادارة مختلفة مفيهاش طنطاوى ولا عنان؟

طيب مين ييجى مكانه؟

مين اللى يحدد اللى ييجى مكانه؟

العقلية العسكرية حقيقى وبجد مش تمثيل...مصدقين انهم بيحموا البلد...كبر بقى ولا اقتناع ولا ولا....

بيحمى الدولة بمعنى أصح...زى ما بيقولها دايما

طنطاوى فى لقاءاته بضباط القوات المسلحة " ولاده " كلان بيقولهم انا عمرى ما هاكون الوزير السابق...هأكون "الراحل"

مفيش عسكرى يقبل ابدا انه ياخد اوامر من مدنى

يعنى عايزة اقول ايه

معلش افكارى مش مرتبة...............

الخوف من ان الجيش يمشى "مقموص"

زعلان يعنى

اه عرفنا نعيش من غير الداخلية اللى اتقمصوا

بس ده كان عشان الجيش خد ولو نص مكانهم

الهم اللى كنا فيه- سواء اعترفنا بكده اولا- نتيجة عدم وجود الامن ف الشارع

ولو سلمنا ان شغل البلطجة والحوادث كان اوفر بتوجهات السادة الضباط لحبايبهم البلطجية

فكفاية المرور بس ...على الاقل ده مش بيبعت بلطجى يبوظ حركة المرور....

الهم ده هيكون مضاعف

ما هو لو مشى هيطلع عنينا،ولازم يثبتوا انهم كانوا حاميين البلد و...و....

يعنى بجد الرجالة ممكن تقعد بقى ف بيوتها وما تروحش الشغل عشان يحموا بيوتهم وولادهم واهاليهم

وده بجد همى من حكاية ان المجلس يمشى

واعتقد لوحصل استفتاء ...الناس هتختار الجيش

الناس العادية مش اهل تويتر وفيس بوك والمنتديات

وساعتها برضه هنعيش ايام لذييييذة ...لانه هيكون قاعد بشرعية "الشعب" بجد ويمد براحته بقى ل2014 لو عايز

طيب الحل فين؟؟؟؟؟

والانتخابات

كل فلول الوطنى نازلين تحت قوايم الوفد

وبمنتهى البجاحة

وبمناسبة الانتخابات

لو مشى المجلس

الانتخابات هتحصل ازاى

مش ازاى يعنى مش هتحصل

ازاى يعنى مين هيأمنها ولو "شكليا"....

يا رب..........

وعجلت إليك ربى لترضى

رابط هذا التعليق

سبحان الله

شوفوا حمزة نميرة كاتب ايه ع تويتر ورصد نقلته

**شوفوا يا جدعان.اللي بيثق في رأيي..انا بقول فيه حاجة غلط جداً ولازم نفكر ونقّيم المشهد..أما اللي اتخنق مني فيعتبرني فلول الثورة الأولى بقى

**طيب مبدئياً كده الميدان دلوقتي لو حتى من غير غاز ولا أمن مركزي ولا مطاطي مش أمان لأن مفيش لجان شعبية..لو دخلت بآر بي جي محدش كان هيكلمني1

**واحنا تمام ومبسوطين برجوع الميدان..بس هو الحقيقة مخترق بالكامل والدليل الظابط ده..يا ترى مستخبي ف وسطينا مين تان

**واحنا كلنا همّنا على دم الشهدا واحنا على حق.مع ذلك مش بنعمل أي مجهود لوقف الدم وفيه تربسة دماغ.كأن فيه حاجة مهنجة اللي بنبات فيه بنصبح فيه3ي2

**أو بنعمل وفيه حد بيخرب اللي بنعمله ماحنا ميدان مخترق أصلاً..ومحتمل -مجرد احتمال- يكون الأمن بيحاول ما يشتبكش بس نفس الحد ده بيخرب الدنيا4

**والإعلام الفلولي بالكامل مع الميدان المرة دي! ده إذاعة الشباب والرياضة النهاردة كانت تقريباً الجزيرة مباشر مصر5

**وكل الناس الكُّمل اللي بثق في آرائهم ومعروفين بالتفاؤل والهدوء والروقان مرعوبين! لدرجة أستاذ كبير بكى وهو بيفسر لي اللي بيحصل6

**احنا داخلين على ضربة تانية..الضربة الأولى الشرطة اتقمصت..المرة دي الجيش هيتقمص? وأخيرا وعارف ده مش بيعجب ناس كتير وهو الحديث عن الاقتصاد6

**كنت قاعد مع أخويا وهو شغله في البورصة وفسّر لي شوية حاجات في الوضع الاقتصادي المصري(بجد مش عجلة انتاج وهجايص) مش عايز أرعب حد.

**عموماً أنا هفضل مع لا للعسكر..ومع برلمان ودستور ورئيس وح مدنية في أسرع وقت ومحاكمةالسفاحين وأخذ حق الشهدا..بس بمهارةالصقر مش بغشومية الدب

**بالنسبة للناس اللي بتتريق على الوضع الاقتصادي..عايز أقول إن الأرجنتين عملت كذا ثورة برضه..الناس صحيت تاني شهر لقيت التضخم وصل 5000% ده بجد

**ونفس الوضع حصل في إندونيسيا وده بيحصل لما أمريكا اللي بيحصل ما يجيش على هواها..وفيه كلام في الأمور الاقتصادية يطول شرحها

**نهايته.هدفنا واحد..الاختلاف في التضحيات..فنبقى مصحصحين..وبلاش حوار مصر الحضارة ومذكورة في القرآن ومهما عملنا هتقوم طب م العراق برضه كده

وعجلت إليك ربى لترضى

رابط هذا التعليق

وأنا سعدت لمشاركتك .. وردك .. ولكني لن أسكت تماما .. أنا قلت لا أعلق كثيرا .. ولم أقل أنني لا أعلق أبدا .. عندما أجد موقفا واضحا تماما لي ( كالفيديو الخاص بجثث مشرحة زينهم الذين تم تصويرهم على أنهم ضحايا الشرطة ) تجدني أتحدث وأعلق ولا يهمني أي شيء ..

على فكرة بس .. " بخصوص خروج أمنا عائشة رضي الله عنها في واقعة الجمل ".. فهي لم تخرج مطالبة بالقصاص كما تقول وإنما خرجت " للإصلاح بين الناس ".. ومع هذا فقد ندمت على خروجها وكانت كلما تذكرت موقفها هذا بكت حتى تبل دموعها خمارها.

رابط هذا التعليق

وأنا سعدت لمشاركتك .. وردك .. ولكني لن أسكت تماما .. أنا قلت لا أعلق كثيرا .. ولم أقل أنني لا أعلق أبدا .. عندما أجد موقفا واضحا تماما لي ( كالفيديو الخاص بجثث مشرحة زينهم الذين تم تصويرهم على أنهم ضحايا الشرطة ) تجدني أتحدث وأعلق ولا يهمني أي شيء ..

على فكرة بس .. " بخصوص خروج أمنا عائشة رضي الله عنها في واقعة الجمل ".. فهي لم تخرج مطالبة بالقصاص كما تقول وإنما خرجت " للإصلاح بين الناس ".. ومع هذا فقد ندمت على خروجها وكانت كلما تذكرت موقفها هذا بكت حتى تبل دموعها خمارها.

مش عارف لك اتجاه حتعتزل الفتنة زي ما قلت ونصحت الزملاء ولا لأ حتكمل في اتجاه واحد زي ما بتعمل

موضوع معركة الجمل معروف ومعروف ليه تم نحر الجمل اللى رضي الله عنها كانت بتركبه ... ومع كل ان شاء الله فيه موضوع مخصوص أوعدك افتحه مع المواضيع السابق ذكرها

وليه معلقتش على فيديو جثث مقلب الزبالة ولا هذه نقرة وتلك نقرة ... وليه معلقتش على فيديو استهداف أعين الثوار ... وليه معلقتش على فيديو التحرش ببثينة كامل والفتيات ... وليه معلقتش على كشف العذرية قبل كده ... وليه وليه وليه على العموم اهلا وسهلا بيك في الفتنة

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

مقالة أكثر من رائعة ..

انقلب السحر على الساحر

بعد مليونية حماية الديمقراطية التى اشترك فيها كل القوى الثورية بما فيها التيار الاسلامى بكل ألونه اتضح للكل ان وثيقة السلمى فى مرحلة الاحتضار حيث اسقطت فى الميدان من كل الرموز الثورية التى لا يتسع الحديث لذكرهم جميعا والتف الشعب حول هذه المطالب واصبحت بعض الاصوات التى تؤيد الوثيقة المشبوهة بالارتفاع ضد منظمى المليونية باتهامهم انه ضد الدولة العصرية واصبحت الدولة مهيئة لأول انتخابات بحق وأصبح اسهم الاسلاميين فى الشارع يزداد لموقفهم من هذه الوثيقة

إلا انه فى ثانى يوم تم تدبير مؤامرة خبيثة تذكرنا بأحداث 1954 حيث رفض بعض مصابى الثورة مغادرة الميدان وعددهم لا يزيد على اكثر التقديران على 200 شخص وقررو الاعتصام مع الحفاظ على حركة المرور داخل الميدان فما كان لهمج الداخلية الا ضربهم وسحلهم بشكل مستفز جدا لجموع الشعب وخصوصا الشباب المصرى الطاهر النقى فما كان لهذا الشباب الا النزول لنصرة هؤلاء الضعفاء فازداد العنف ووصل الى القتل وهذه المرة كان للشرطة العسكرية دور البطولة والغريب ان التليفزيون المصرى الذى اعتداد على التطبيل للنظام وعدم كشف اخطائه هذه المرة يصور مشاهد القتل والسحل وجثث الشهداء والغريب انه تم اخلاء الميدان من المتظاهريين أكثر من مرة تماما وبعد أخلائه انسحبت الشرطة والشرطة العسكرية من الميدان ليدخل المتظاهريين مرة أخرى!!!! وهناك بعض العناصر التى تجر الشباب المتحمس للدخول الى شارع محمد محمود أكثر من مرة حيث وزارة الداخلية فيزداد العنف والقتل وكأن الخطة بقاء حالة الفوضى والقتل لجذب المزيد من جموع الشعب الى الميدان وخصوصا التيار الاسلامى وعلى الخصوص الاخوان المسلمين لجعل الميدان مليئ بالاسلاميين وتزداد الفوضى أكثر والقتل اكثر ويظهر الاخوان انهم اسباب هذه الفوضى فيضطر العسكر آاسفيين الى الغاء الانتخابات بسبب القوى الثورية الاسلامية الهمجية التى تريد حرق البلد وتعلن الاحكام العرفيية وتظهر المظاهرات المؤيدة للمجلس العسكرى لحثه على البقاء فى السلطة لحماية الشعب من هؤلاء الارهابيين وأنتم تعلمون باقى السيناريو

ألا انه بفضل الله أولا ثم الشورى التى هى مبدأ اصيل فى الاسلام والتى علمنا اياها محمد صلى الله عليه وسلم قرر الاخوان تفويت الفرصة على من دبر هذه المؤامرة المفهموة لكثير من المحللين السياسيين وقرروا عدم نزول الميدان بشكل رسمى وهم يعلمون ان هذا القرار ربما يكلفهم خسران بعض من شعبيتهم العريضة فى الشارع لمن لا يعلم هذا المخطط لكن رضا الله اولى من رضا الناس فلو كان الاخوان همهم الانتخابات لنزلوا الى الميدان وظهرو ا كالأبطال وليس العكس ولكن المصلحة العامة لهذا البلد يتطلب عدم النزول رغم ما يمزق قلوبنا من رؤية أخواننا قتلى فى الميدان والحمد لله تم تفويت الفرصة وانقلب السحر على الساحر

تحياتى لكم

ابو محمد الفاتح

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

الأن إشتباكات عنيفة مرة أخرى بين المتظاهرين والأمن في شارع محمد محمود وسقوط ضحية جديدة وعشرات المصابين

تصاعدت حدة الاشتباكات بين الأمن ومتظاهرين بشارع محمد محمود، ما أسفر عن إصابة العشرات وسقوط ضحية جديدة، جراء إصابته بطلق ناري على حد توصيف أحد أطباء المستشفى الميداني.

وواصل المتظاهرون في ميدان التحرير اعتصامهم لليوم السادس على التوالي، للمطالبة بإسقاط الحكم العسكري، وتسليم السلطة لمدنيين، كما عبروا عن رفضهم لما جاء بخطاب المشير حسين طنطاوي رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة والذي ألقاه في وقت سابق من يوم الثلاثاء.

وطاف المتظاهرون الميدان مع صباح الأربعاء مرددين هتافات:'' يا مشير قول لعنان لسه الثورة في الميدان''، و'' طنطاوي شهد زور يبقى المجلس كله يغور''، كما علق المتظاهرون لافتة كبيرة كتب عليها:'' الشعب قرر تسليم السلطة الآن''.

وواصلت سيارات الاسعاف تواجدها وأداء عملها بنفس كفاءة الأيام السابقة، وانتشرت عدة صيدليات داخل الميدان.

وعلى صعيد محمد محمود، تراجعت أجهزة الأمن تماما لتمركز أمام وزارة الداخلية، فيما حالو عدد من المتظاهرين عمل حاجز بشري في منتصف الشارع للحيلولة دون وقوع اشتباكات جديدة.

وتراجعت أعداد المتظاهرين بميدان التحرير بشكل ملحوظ بعد حلول منتصف الليل، وذلك مقارنة بالأعداد التي تواجدت في الميدان عصر أمس للمشاركة في مليونية ''الإنقاذ الوطني''.. كما انضمت تيارات جديدة للاعتصام أغلبها من السلفيين.

لا أدري ما الهدف من هذه الإشتباكات في شارع محمد محمود ؟؟؟

رابط هذا التعليق

ما هو مش عايزين الموضوع ينفض لحد يوم الإنتخابات ... وبكده يبقى حاولنا نعمل انتخابات ومعرفناش في الوقت اللى بيتم استنزاف قوى الشباب من البرد والغازات واستنزاف شعبية القوى السياسية على الساحة

الحل الوحيد الآن ... مزيد من الشهداء وفضح المخطط دولياً وجمع الأدلة لمحاكمة هؤلاء امام محكمة الجنايات الدولية

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

بعد دعمه المخلص للثورة المصرية برسوماته المعبرة طوال الأشهر الماضية

المبدع كارلوس لاتوف يخرج عن صمته بعد أحداث جمعة 18 نوفمبر وما وبعدها ويوجه رسالة قوية للشعب المصري

كارلوس لاتوف للمصريين: العسكري لا يختلف عن مبارك

رجل فلسطيني الأصل - برازيلي الجنسية - مصري الهوى

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

على فكرة : علاء عبد الفتاح اتحول للنيابة العامة واحتمال كبير ياخد إخلاء طرف اليوم ويكون في وسط الميدان

هل نحن بصدد مخطط لتغيير الخريطة السياسية الداخلية وميزان القوى من خلال صنع قائد للميدان الآن وقبل أربعة أيام من الانتخابات لضمان توازن قوى في المرحلة المقبلة في الوقت الذي تم بث بذور الخلاف داخل الإخوان ويتم إستنزاف شعبيتهم يومياً

لننتظر ونرى

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

على فكرة : علاء عبد الفتاح اتحول للنيابة العامة واحتمال كبير ياخد إخلاء طرف اليوم ويكون في وسط الميدان

هل نحن بصدد مخطط لتغيير الخريطة السياسية الداخلية وميزان القوى من خلال صنع قائد للميدان الآن وقبل أربعة أيام من الانتخابات لضمان توازن قوى في المرحلة المقبلة في الوقت الذي تم بث بذور الخلاف داخل الإخوان ويتم إستنزاف شعبيتهم يومياً

لننتظر ونرى

تأكيدا علي كلامك أخي رادوس..فيه ملحوظة نقلتها من أحد الأصدقاء علي تويتر..و هي أن كل من حضروا اجتماع المجلس اكدوا إن قصة الاستفتاء كانت مفاجأة ولم تعرض في الاجتماع للنقاش.. شغل مخابرات..ويبين سوء نبية المجلس..

كده كل اللي كانوا موجودين ظهروا أمام الناس أنهم كانوا علي علم بالموضوع..و مش بعيد الناس تفتكر انه اقترحوه كمان لإرضاء المجلس..

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

ما هو مش عايزين الموضوع ينفض لحد يوم الإنتخابات ... وبكده يبقى حاولنا نعمل انتخابات ومعرفناش في الوقت اللى بيتم استنزاف قوى الشباب من البرد والغازات واستنزاف شعبية القوى السياسية على الساحة

الحل الوحيد الآن ... مزيد من الشهداء وفضح المخطط دولياً وجمع الأدلة لمحاكمة هؤلاء امام محكمة الجنايات الدولية

طيب يا سيدى ورينا همتك و روح استشهد..

ولا ولاد الناس دمهم ملهوش تمن طالما بعيد عنك؟

روح استشهد و احنا وراك.. بس ماتطلبش من غيرك انه يدفع التمن.

رابط هذا التعليق

طيب يا سيدى ورينا همتك و روح استشهد..

ولا ولاد الناس دمهم ملهوش تمن طالما بعيد عنك؟

روح استشهد و احنا وراك.. بس ماتطلبش من غيرك انه يدفع التمن.

اعتذر ان خانني التعبير .. ما اقوله اننا نستعد لدفن مزيد من الشهداء ، ولكن يجب التقدم جمع الأدلة والتقدم للمحكمة الجنائية الدولية ... لأن النية واضحة هناك تلاعب بخبث

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

لننتظر ونرى

مش هتكلم كتير ..

الإخوان لو كانوا نزلوا . اللي مكنش مقتنع بيهم هيفضل برده غير مقتنع بيهم ..

و المؤيد ليهم هيفضل طول عمره مؤيد ليهم إلا القليل جداً ..

أقسم بالله العلي العظيم أقسم بالله العلي العظيم

أن لدي أصدقاء كانوا هينتخبوا أحزاب تانية ، و حولوا بعد كدا علي الحرية و العدالة بعد موقفهم و موقف الجماعة من مليونية هدم الثورة و هدم البلد ..

و غيرهم كتير أصحاب العقل اللي بيفكروا في مستقبل البلد و اللي إستفادوا من اللي فات أيّد الإخوان

عسي أن تكرهوا شيئاً و هو خير لكم .. التاريخ بكرة يفكرك

شكــــــراً

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

ولية ميبقاش الحل فض الاعتصام و اجراء انتخابات

ثم

مجلش شعب منتخب و هو ممثل للشعب المصرى - ايا كان تكوينة - للضغط على المجلس العسكرى

لاجراء انتخابات الرئاسة فى موعدها

و حتى اسوء الفروض

مواجهة مع العسكر و انا معاى مجلس شعب ممثل شرعى و حقيقى للشعب المصرى ام مواجهة بدونة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ادينى عقلك

رابط هذا التعليق

ولية ميبقاش الحل فض الاعتصام و اجراء انتخابات

ثم

مجلش شعب منتخب و هو ممثل للشعب المصرى - ايا كان تكوينة - للضغط على المجلس العسكرى

لاجراء انتخابات الرئاسة فى موعدها

و حتى اسوء الفروض

مواجهة مع العسكر و انا معاى مجلس شعب ممثل شرعى و حقيقى للشعب المصرى ام مواجهة بدونة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ادينى عقلك

لأن بقى فيها دم ... وقبل ما يتحاكم المسئول عن المذبحة مفيش انسان يقدر يقنع الشباب الغير مسيس الموجود انه يفض اعتصامه ، والمجلس مش عايز يقتنع بده وبيعند في استخدام القوة لأن إيده متلطخه بدم الأبرياء دول ... يعنى مقفلة زى الدومينوو

تم تعديل بواسطة Radws

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...