اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص جُمعة 18-11

Recommended Posts

مش مشكله نموذج ايه اللي يتطبق

افغاني او ايراني او تركي او فرنسي

المشكله انه يكون مفروض على الشعب وليس برغبته الحره المستقله

انا شوفت وشوش نماذج كل التيارات اللي كانت موجوده النهارده

سلفيين واخوان و ليبراليين و مالهمش ايدلوجيه محدده

الكل كان على وشه نفس النظره الهاديه المليانه بالامل

طبعا انا مكبوس شوية لاني كنت عاوز اننا نستغل فرصة الحشود اللي تخطت 2 مليون مصري ونقوم بالتصعيد ضد العسكر لكن الاغلبيه قررت انهاء اليوم والاكتفاء بارسال رسالة للعسكر اننا لسه موجودين وقادرين على الحشد مره تانيه وتالته مهما طال الوقت

عن نفسي كنت اتمنى خلع الشرعية من العسكر واعتباره لايمثل القياده السياسية في مصر و تنصيب مجلس رئاسي مدني مؤقت يدير البلاد لحين انتخاب جمعيه تاسيسيه من 100 فرد بنفس آلية انتخابات مجلس الشعب لكن اللي اتناقشت فيه مع القاده وممثلين عن بعض التيارات اننا نحتفظ ببعض الكروت ولانلقي بهم جميعا في نفس اللحظة

اليوم بوجه عام كان جميل ويبعث على التفاؤل ان الوعي الجمعي المصري لسه صاحي وفاهم ومتحد لكن ينقصنا بالفعل قيادة موحدة لها سلطة التصعيد واتخاذ القرار ,,

الشيخ حازم حتى الآن عاجبني اداؤه الثوري جدا جدا

رغم انه لا يتفق 100% مع الفكر التقليدي المحافظ الي يفضله اتباعه ومريديه

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• الردود 1.8k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

شيء غريب جداً أن يزعم تيار معين انه يحمي الثورة وهو في الاساس التعلب اللي مسكوه مفتاح الكرار .. واعني هنا المجلس العسكري

الاغرب ان تجد البعض بمنتهى السذاجة يصدق ذلك ويقنع نفسه يوم بعد يوم إنه هايسلم السلطة وإنه هايساهم في كتابة دستور محترم وإنه هايسمح بتكوين مجلس شعب حر يعبر عن رغبة الاغلبية

وكل ده في المشمش لانها باينة من أولها

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مش مشكله نموذج ايه اللي يتطبق

افغاني او ايراني او تركي او فرنسي

المشكله انه يكون مفروض على الشعب وليس برغبته الحره المستقله

انا شوفت وشوش نماذج كل التيارات اللي كانت موجوده النهارده

سلفيين واخوان و ليبراليين و مالهمش ايدلوجيه محدده

الكل كان على وشه نفس النظره الهاديه المليانه بالامل

طبعا انا مكبوس شوية لاني كنت عاوز اننا نستغل فرصة الحشود اللي تخطت 2 مليون مصري ونقوم بالتصعيد ضد العسكر لكن الاغلبيه قررت انهاء اليوم والاكتفاء بارسال رسالة للعسكر اننا لسه موجودين وقادرين على الحشد مره تانيه وتالته مهما طال الوقت

عن نفسي كنت اتمنى خلع الشرعية من العسكر واعتباره لايمثل القياده السياسية في مصر و تنصيب مجلس رئاسي مدني مؤقت يدير البلاد لحين انتخاب جمعيه تاسيسيه من 100 فرد بنفس آلية انتخابات مجلس الشعب لكن اللي اتناقشت فيه مع القاده وممثلين عن بعض التيارات اننا نحتفظ ببعض الكروت ولانلقي بهم جميعا في نفس اللحظة

اليوم بوجه عام كان جميل ويبعث على التفاؤل ان الوعي الجمعي المصري لسه صاحي وفاهم ومتحد لكن ينقصنا بالفعل قيادة موحدة لها سلطة التصعيد واتخاذ القرار ,,

الشيخ حازم حتى الآن عاجبني اداؤه الثوري جدا جدا

رغم انه لا يتفق 100% مع الفكر التقليدي المحافظ الي يفضله اتباعه ومريديه

المشكلة أنها وصلت للمجلس العسكري و الرأي العام إنها تظاهر تيار إسلامي فقط و ليس كل الأحزاب و التيارات الموجودة ..

علشان تاخد طابع ثوري و ليس تظاهر فئة محددة بعينها ..

لذلك كان صعب انها توصل لنقطه فقد الشرعية للمجلس العسكري زي ما حصل مع المخلوع

بتفق معاك أيضاً علي أنه تم إنهاء اليوم ، وكنت أتمني الإستمرار ..

يارتني كنت في مصر و شاركت بجد ، نفسي أصرخ بصوت عالي و أقول رأي مش مهم يتسمع و لا لا بس عايز أصرخ و أقوله

الرغبة دي مجنناني ..

رابط هذا التعليق

المووضوع شكله حيطول يا عماد لحد ما تنزل انت مصر بالسلامه

رابط هذا التعليق

صفوت حجازى يهاجم التليفزيون المصرى فى ميدان التحرير

جميلة جداً يُرجي المشاهدة ..

رابط هذا التعليق

أيمن نور مليونية اليوم بداية وليست نهاية

رابط هذا التعليق

المجلس العسكري هايدخل مع القوى السياسية لعبة عض الاصابع وهانشوف مين هايقول أي الاول

وأتوقع حركات ندالة في الايام القادمة

وأفتكروا الكلام ده كويس ...

لو قلوا بأصلهم وباظت إنتخابات مجلس الشعب ... فربنا يستر على مصر كلها والسبب هما وجهلهم وعنجهيتهم الفارغة

رابط هذا التعليق

فعشان ما نلفش وندور .. كان من الافضل للقوى السياسية هو تكرار لقاءات مرشحي الرئاسة زي ما عملوا كده من كام أسبوع ... بالاشتراك مع الاحزاب ... ويطرحوا مطالب واضحة ومؤدية من الشعب ...

ومش هاعتبرها مطالب

إحنا لما خرجنا في يناير لم يمت من شعب مصر الكثير ولم نضحي جميعاً عشان نفك الديكتاتور بتلاتين ديكتاتور هم أعضاء المجلس ... لكنها أوامر ورغبات فورية لشعب لن يرضى عن الحرية بديلاً

وطلبات لسلطة عايشة في نفس دور مبارك .. إعملوا اللي إنتوا عايزينة وشوفوا مين هايسمع لكم لاننا أدرى بإدارة أمور البلاد .... وده كلام فارغ لانهم لا يفقهوا شيء في أي شيء أبعد من وحداتهم العسكرية ... والقطنة ما بتكدبش والدلائل كلها قدامنا

أقسم بالله إحنا لو كنا خرجنا من حرب أتدمرت فيها البلد ما كانتش حالتنا هاتبقى أسوء من كده

هوجة مجلس وهوجة وزراء وأجهزة ومؤسسات وثورة ومش عارفين حتى في 10 شهور إنهم ينضفوا البلد من الزبالة أو يحسسوا الناس إن في ثورة وعهد جديد بدأ

وكل الل هاممهم إنهم يحموا نفسهم ويعملوا لنفسهم منظر في المستقبل عشان ما يلاقوش نفسهم مكان المخلوع .. كل ده حتى لو على حساب الشعب المصري كله

رابط هذا التعليق

انا راى ان المجلس العسكرى مستنى الوضع ينفجر مستنى يزهق الناس فتزهق مستنى يضغط على الناس لاخرها فتفلفص فى ايده

بس مش قادرة اعرف ليه بالزبط

هل عشان خايف من المسائلة هو و بقىة اعضائه

م عشان يمسكوا البلد لو بازت الانتخابات و بدات فوضى رهيبة و ثورة جياع و تخريب

بليكسبوا وقت لغاية ما يلاقوا مشح يستميلوه و ان كان و الحمد لله بدا جميع المرشحون فى مهادنتهم لعل الازمة تنفرج

انا لا اعتقد ابدا بحسن النية يمكن عشان انا بطبيعتى اساسا شكاكة معرفش

بس فعلا لو الانتخابات الجاية ديه بازت يبقى قولوا على البلد يا رحمن يا رحيم

رابط هذا التعليق

الظاهر ان هناك طمع في رئيس بلا انتخابات وبلا ديمقراطية

بلا وجع دماغ

حشد كام مظاهرة من هذه العينة

حازم أبو إسماعيل | ميدان التحرير الآن | لا نريد أن يسجل تاريخ بلدنا غياب أي احد من الذين حضروا اليوم في الجمع المقبلة

حازم أبو إسماعيل | ميدان التحرير الآن | أين نسائنا .. أين زوجاتنا وبناتنا .. نحن نريد الرجل والمرأة والطفل والصغير والكبير

مع كم هتاف من اخترناك اخترناك في جمعة المفروض ليها مطلب واحد

وبعدها نحتج ان

المجلس العسكري لم يقوم بانتخابات رئاسية في موعده

وزي ما شيلنا رئيس من التحرير نقدر نحط واحد تاني

صفوت حجازى: سنعطى المجلس العسكرى مهلة لتسليم السلطة وفى حال المماطلة سننتخب رئيسا مدنيا بميدان التحرير، ونقوم نحن بإصدار مرسوم بدلا من المجلس العسكرى.

وتوتة توتة خلصت الحدوتة

رابط هذا التعليق

م عشان يمسكوا البلد لو بازت الانتخابات و بدات فوضى رهيبة و ثورة جياع و تخريب

النهارده 2 مليون في ميدان التحرير من سبعميت مله ومله

مافيش حالة خناقه واحده رغم التحفز والحماس

مافيش حالة تحرش ببنت او سيده واحده رغم الزحام الرهيب

الشعب ده محترم وراقي

وانا متأكد انه قادر يقرر مصيره بنفسه

ان شاء الله ,,

رابط هذا التعليق

أنا ما قدرتش أروح النهاردة

بس كل أصحابي اللي راحوا متضايقين

لعله خير

عارف لما تبقى معزوم فيه ارقى بوفيه مفتوح وتروح من غير ماتدوق لقمه !

عارف لما تكون لاعب بيسخن طول الشوط التاني ومانزلش يلعب !

عارف لما تبقى عربيه واقفه و سبعين راجل بيزقوها من كل اتجاه وهيا بالطبع لا بتتحرك متر واحد عشان تشتت الاتجاهات

هو شعور عجيب لا هو زعل ولا هو فرح بس احساس واحد مذاكر وجاهز راح الامتحان لقاه اتأجل !!

رابط هذا التعليق

لعله خير

كلمة حق وجزيت خيرا . . الضيق سببه تلاشى مصداقية قادة هذه المليونية المسمومة

واى انسان سيدعو لمليونية ومطالب اخرى هياكل مصداقيته بنفسه . . ان الاوان لاظهار قدرات التفاوض . . الناس دى مش هاتعرف تحل مشاكل بلدنا مع البلاد الاخرى بالمليونيات . . وبعدين يجوا شوية ويمشوا زى ما قلت كدق الماء فى الهون

والساذج الحق هو من لا يهدأ أبدا ولا يترك لعقله مجالا للتفكير

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

والساذج الحق هو من لا يهدأ أبدا ولا يترك لعقله مجالا للتفكيرالساذج الحق هو من يترك مصيرة ومصير ابناءة فى يد حفنة من الفاسدين ويهدآ ويترك حقة فى المطالبة بحقوقة التى نص عليها الدستور ومنها القيام بالتظاهر السلمى هلى نغضب لانها انتهت بدون اسلة دماء ام كنا نريد ان تنتهى الىكارثة كما ظن البعض ... لازلنا ننقسم وننقسم الى ان نصبح اشلاء من الافكار ويتحكم فى مصائرنا من هم دون الانسانية من الفاسدين والافاقين فليسقط كل من يريد ارجاعنا الى الوراء انتهى الاى الابد وبلا رجعة الخنوع لكل حاكم نصب نفسة وصيآ على المصريين ان لم نحصل على دولة تحترم فيها الأغلبية الاقلية وتلتزم الاقلية والاغلبية معآ بالقانون .. سنقاتل من اجل الحصول عليها ونهديها الى اولادنا واحفادنا

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

والساذج الحق هو من لا يهدأ أبدا ولا يترك لعقله مجالا للتفكيرالساذج الحق هو من يترك مصيرة ومصير ابناءة فى يد حفنة من الفاسدين ويهدآ ويترك حقة فى المطالبة بحقوقة التى نص عليها الدستور ومنها القيام بالتظاهر السلمى هلى نغضب لانها انتهت بدون اسلة دماء ام كنا نريد ان تنتهى الىكارثة كما ظن البعض ... لازلنا ننقسم وننقسم الى ان نصبح اشلاء من الافكار ويتحكم فى مصائرنا من هم دون الانسانية من الفاسدين والافاقين فليسقط كل من يريد ارجاعنا الى الوراء انتهى الاى الابد وبلا رجعة الخنوع لكل حاكم نصب نفسة وصيآ على المصريين ان لم نحصل على دولة تحترم فيها الأغلبية الاقلية وتلتزم الاقلية والاغلبية معآ بالقانون .. سنقاتل من اجل الحصول عليها ونهديها الى اولادنا واحفادنا

لأول مره اتفق معاك في كل كلمه رغم اختلافنا في نهاية السيناريوهات التي نتمناها

كل من ينادي بالسكينه اما مخدوع او فاسد

ربنا يحسن الختام

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الساذج الحق هو من يترك مصيرة ومصير ابناءة فى يد حفنة من الفاسدين

اذا . . .كانوا فاسدين

تم تعديل بواسطة عصام أبوالفتح

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

يارب تفضل كده على طول يا حوده :give_rose:

رابط هذا التعليق

كل من ينادي بالسكينه اما مخدوع او فاسد

عاوزين سكينه

مش سكينه

رابط هذا التعليق

لعله خير

كلمة حق وجزيت خيرا . . الضيق سببه تلاشى مصداقية قادة هذه المليونية المسمومة

واى انسان سيدعو لمليونية ومطالب اخرى هياكل مصداقيته بنفسه . . ان الاوان لاظهار قدرات التفاوض . . الناس دى مش هاتعرف تحل مشاكل بلدنا مع البلاد الاخرى بالمليونيات . . وبعدين يجوا شوية ويمشوا زى ما قلت كدق الماء فى الهون

والساذج الحق هو من لا يهدأ أبدا ولا يترك لعقله مجالا للتفكير

الزميل الفاضل عصام ابو الفتح بالنسبة لموضوع التفاوض ده طب ما الاخوان شبعوا معاهم تفاوض وما فيش فايدة ، ان ما كانش حيبقي في تهديد بشئ مش حيستجيبوا، هما حطوا لنفسهم مادتين في الوثيقة ومش ناويين يغيروهم، ده بالاضافة لحسبة اللجنة التاسيسية اللي ما تمتش بصلة للاستفتاء وتخلي اغلبية اللجنة بالتعيين ، وكمان قرروا يفضلوا طول مدة الدستور وممكن يقعدوا براحتهم طالما احنا سكتنا ، مع ان الاستفتاء اللي عملناه ما كانش فيه انهم يقعدوا فترة وضع الدستور، ده حتي مع المليونية مش راضيين لا يحددوا جدول زمني ، ولا يقرروا ان الوثيقة استرشادية ، ولا حتي يقولوا حنأجل الوثيقة وجدول تسليم السلطة لبعد الانتخابات ، وكل ما يطلع تصريح بتحقيق اي مطلب من الاتنين يرجعوا ينفوه تاني ، اذن دول ما ينفعش معاهم اللا تصعيد اكتر من كدة ، وهما اللي مصرين يوصلوا الناس للمرحلة دي .

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...