اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقعد المرأة

Scorpion

Recommended Posts

فكيف تستطيعي الجزم بان من يتبعون التيار الديني اليوم في مصر سيطبقون الدين الاسلامي الصحيح

طب إسمحيلي أسأل حضرتك برضو

ليه حضرتك متأكده إن الإسلاميين لو وصلوا لسدة الحكم ، مش هيطبقوا الدين الإسلامي الصحيح ؟؟

ليه دايما بيتهاجم التيار الإسلامي والكل متأكد من نواياه الغير سوية والتي تهدف فقط للوصول للسلطة مستخدمة الدين ؟؟

سألت السؤال ده قبل كده لزميلة فاضلة فكان ردها إنها كونت رأيها مما تراه حولها من نماذج لدول أخري زي إيران وأفغانستان !!!

طب هو إحنا لازم نتحول لنموذج إيراني أو أفغاني إحنا كمان ؟؟

سيدتي ، ما أمامنا الآن هو برامج انتخابية أراها جيدة ،

والفيصل هو الإنتخابات

فإن قدر الله وصول الإسلاميين للحكم ، فلنحترم ما أسفرت عنه الإنتخابات ونديهم فرصتهم ولا نهاجمهم إلا إذا بدر منهم ما يستوجب ذلك

تحياتي

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

• الردود 66
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فكيف تستطيعي الجزم بان من يتبعون التيار الديني اليوم في مصر سيطبقون الدين الاسلامي الصحيح

ليه حضرتك متأكده إن الإسلاميين لو وصلوا لسدة الحكم ، مش هيطبقوا الدين الإسلامي الصحيح ؟؟

ليه دايما بيتهاجم التيار الإسلامي والكل متأكد من نواياه الغير سوية والتي تهدف فقط للوصول للسلطة مستخدمة الدين ؟؟

سألت السؤال ده قبل كده لزميلة فاضلة فكان ردها إنها كونت رأيها مما تراه حولها من نماذج لدول أخري زي إيران وأفغانستان !!!

والفيصل هو الإنتخابات

فإن قدر الله وصول الإسلاميين للحكم ، فلنحترم ما أسفرت عنه الإنتخابات ونديهم فرصتهم ولا نهاجمهم إلا إذا بدر منهم ما يستوجب ذلك

تحياتي

أنا أيضا أتفق مع رأي الزميلة الفاضلة

البدايات المتشابهة تنتهي عادة بنهايات ايضا متشابهة

المرجعية الدينية وزيادة الوعي الديني وزيادة الثقافة هي افضل الحلول

مصر ليست معقلا للفساد الديني لكي نطلب من البعض التدخل بالقوة لاقامة شرع الله

ادخال مصر في نفق لا نعلم نهايته هو من اشد الاخطار عليها في الظروف الحالية

احنا محتاجين اصلاح بعيدا عن الفساد اللى كان معشش

محتاجين لتوعية الناس مش لاجبارهم

محتاجين نحل مشاكلهم

وبعدها ثقي ان كل السلبيات الموجودة اليوم ستنتهي من المجتمع

رابط هذا التعليق

والفيصل هو الإنتخابات

تحياتي

أنا أيضا أتفق مع رأي الزميلة الفاضلة

البدايات المتشابهة تنتهي عادة بنهايات ايضا متشابهة

المرجعية الدينية وزيادة الوعي الديني وزيادة الثقافة هي افضل الحلول

مصر ليست معقلا للفساد الديني لكي نطلب من البعض التدخل بالقوة لاقامة شرع الله

ادخال مصر في نفق لا نعلم نهايته هو من اشد الاخطار عليها في الظروف الحالية

احنا محتاجين اصلاح بعيدا عن الفساد اللى كان معشش

محتاجين لتوعية الناس مش لاجبارهم

محتاجين نحل مشاكلهم

وبعدها ثقي ان كل السلبيات الموجودة اليوم ستنتهي من المجتمع

أنا لا أؤمن بالمقولة المظللة بالأحمر

يعني أفهم من كده إن حضرتك بتنادي بإقصاء الإسلاميين من حقهم في الإنتخاب ؟؟

لأن المفروض عدم تطبيق الشريعة الإسلامية ونكتفي بالتثقيف وبزيادة الوعي الديني ؟؟؟؟

قناعتي أن تطبيق الشريعة هو ما سيحل مشاكلنا

رابط هذا التعليق

لكل من قناعاته واعرف انه يصعب تغييرها

انا لم أطالب باقصاء اي حد

انا اطالبهم بس بعدم استغلال بسطاء الناس باسم الدين

أما عن شرع الله فمن منا لا يريده

ولكن المشكلة في اسئثار فصيل معين بتطبيقه

مع العلم ان هذا الفصيل على الساحة المصرية اليوم

هو الاخوان والسلفيين وبكل اسف ان شيوخهم لم يؤتوا العلم الديني الوافر الذي يؤهلهم لهذا العمل

لذلك الأغلب هو فشلهم في تطبيق شرع الله

تحياتي لك

رابط هذا التعليق

بس يا جويرية "الأسدة" زيها زى القطة "كيتو" بتاعة اختك "نور العين" .. هى اللى بتطلع تصطاد .. وبعدين تسيب الفريسة لسى السيد (لأ مش سى السيد بتاعنا ) أنا قصدى لسى السيد بتاع نجيب محفوظ .. الأسد .. ياكل هو الأول وبعدين هى والولاد .. ولما بتطلع تصطاد بتسيبه هو قاعد مع الولاد

عارفة يا جويرية ؟ .. أنا نفسى أقعد معاكى إنتى ومحمد الغنام .. عارفة ليه ؟ .. لأنى قريت إن 7% بس من الرسالة المطلوب إيصالها للآخر بتصل بواسطةالكلمات .. وال 93% من الرسالة بتصل بواسطة التعابير غير المنطوقة أو ما يسمونه لغة الجسد أو ال Body language .. وإن 62% من هذه التعابير تنقلها حركات الجسد وتعبيرات الوجه والعيون .. وال 38% الباقية بتوصل من خلال نبرات الصوت

أنا أعتقد إن انتى ومحمد الغنام شخصيات فى منتهى الطيبة

واحدة لك .. وواحدة لمحمد الغنام

اشكرك علي الوردة ابي الفاضل

معلش انا عارفة ان كلامي يبدوا غريبا ، بس انا عشان ليا تجربة مؤلمة مع الشغل عشان كدة الموضوع ده بيفكرني بالذكريات الكبيسة اللي فاتت

ومع ذلك الاخوة اللي بيقولوا المنتقبات مش يصلحوا للعمل ده ، انا و الله نشيطة جدا في توعية الناس عشان الانتخابات و بلف علي جيراني و قرايبي لغاية ما رجلي المتني من كتر المشي ، و بتحمل تعليقات البعض اللي عايزين يقولولي ايه الكلام الفاضي اللي بتتكلمي فيه ، ده غير اللي بقعد اسمعلهم اسم الحزب ايه و رمزه ايه ، ده غير امي اللي قعدت 10 ايام مش بتكلمني عشان طبعا لسة موضوع القبلية و ندي صوتنا لقرايبنا ، لسة برضو بتكلمني علي مضض ، و الاجيال الجديدة رافضين موضوع القبلية بس علي استخفاء ومحدش عايز يصرح ، بس انا الحمد لله انا علنا معايا ورق دعاية للحزب اللي بنتمي اليه و بقول مش حد صوتي لحد لمجرد انه من قبيلتي و عارفة ان ده حيسبب ليا مشاكل اكتر من كدة، ده غير اني من ساعة ما اصحي لحد ما انام قاعدة مع اخبار الانتخابات في المحافظة و تقريبا حفظت معظم اسماء المرشحين و القوائم ،

بس اقفش

بتشتغلي يا جويرية وفي العمل السياسي كمان

امال بس ايه حكاية الاسد والنمر :)

انا سعيدة جدا بيكي وهي دي فعلا الايجابية

وانت اثبتي شئ جميل ان المرأة لو عايزة تقوم بعمل حتقوم بيه وعلى اكمل وجه

اما مسألة ان المنقبة لا تعرف كيف تعمل

فلا احد يقول هذا

الاعتراض كما افهم في الموضوع هو وضع اسم مرأة في الانتخابات فقط لقبول الحزب

والافصاح ايضا انهم لم يرشحوها وسيسعوا لاسقاطها

يعني هي بالنسبة ليهم كمالة عدد مش أكتر

لا هي ناوية تمارس العمل ولا حتى هم حيسمحوا لها بذلك

رابط هذا التعليق

بس اقفش

بتشتغلي يا جويرية وفي العمل السياسي كمان

امال بس ايه حكاية الاسد والنمر

انا سعيدة جدا بيكي وهي دي فعلا الايجابية

وانت اثبتي شئ جميل ان المرأة لو عايزة تقوم بعمل حتقوم بيه وعلى اكمل وجه

اما مسألة ان المنقبة لا تعرف كيف تعمل

فلا احد يقول هذا

الاعتراض كما افهم في الموضوع هو وضع اسم مرأة في الانتخابات فقط لقبول الحزب

والافصاح ايضا انهم لم يرشحوها وسيسعوا لاسقاطها

يعني هي بالنسبة ليهم كمالة عدد مش أكتر

لا هي ناوية تمارس العمل ولا حتى هم حيسمحوا لها بذلك

ههههههه لا انا مش متراجعة من موضوع الاسد و النمر ، انا بس عشان مش عندي اطفال فممكن وقتي يسمح بأي عمل تطوعي

انا بختلف معاكي في الجزء الاخير من كلامك ، انا عاجبني فكرة ان الاسلاميين بيعتبروا المرأة كمالة عدد ، انتي عارفة هيا مش رايحة تقعد علي الكرسي و خلاص ، دي مفروض انها حتروح تستجوب محافظين و ووزرا ، و تخيلي لما تقف في مواجهات مع الحيتان و الحرامية اللي في البلد ، ، الاسلاميين دول بيتعاملوا مع المرأة بشفقة و برحمة ، و بيريحوها من الشقا ده كله ، اما الاخوة بتوع حقوق المرأة فنفسهم يشغلوا المرأة في كل حاجة ان شالله في محاجر طرة

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

بس يا جويرية "الأسدة" زيها زى القطة "كيتو" بتاعة اختك "نور العين" .. هى اللى بتطلع تصطاد .. وبعدين تسيب الفريسة لسى السيد (لأ مش سى السيد بتاعنا ) أنا قصدى لسى السيد بتاع نجيب محفوظ .. الأسد .. ياكل هو الأول وبعدين هى والولاد .. ولما بتطلع تصطاد بتسيبه هو قاعد مع الولاد

عارفة يا جويرية ؟ .. أنا نفسى أقعد معاكى إنتى ومحمد الغنام .. عارفة ليه ؟ .. لأنى قريت إن 7% بس من الرسالة المطلوب إيصالها للآخر بتصل بواسطةالكلمات .. وال 93% من الرسالة بتصل بواسطة التعابير غير المنطوقة أو ما يسمونه لغة الجسد أو ال Body language .. وإن 62% من هذه التعابير تنقلها حركات الجسد وتعبيرات الوجه والعيون .. وال 38% الباقية بتوصل من خلال نبرات الصوت

أنا أعتقد إن انتى ومحمد الغنام شخصيات فى منتهى الطيبة

واحدة لك .. وواحدة لمحمد الغنام

اشكرك علي الوردة ابي الفاضل

معلش انا عارفة ان كلامي يبدوا غريبا ، بس انا عشان ليا تجربة مؤلمة مع الشغل عشان كدة الموضوع ده بيفكرني بالذكريات الكبيسة اللي فاتت

ومع ذلك الاخوة اللي بيقولوا المنتقبات مش يصلحوا للعمل ده ، انا و الله نشيطة جدا في توعية الناس عشان الانتخابات و بلف علي جيراني و قرايبي لغاية ما رجلي المتني من كتر المشي ، و بتحمل تعليقات البعض اللي عايزين يقولولي ايه الكلام الفاضي اللي بتتكلمي فيه ، ده غير اللي بقعد اسمعلهم اسم الحزب ايه و رمزه ايه ، ده غير امي اللي قعدت 10 ايام مش بتكلمني عشان طبعا لسة موضوع القبلية و ندي صوتنا لقرايبنا ، لسة برضو بتكلمني علي مضض ، و الاجيال الجديدة رافضين موضوع القبلية بس علي استخفاء ومحدش عايز يصرح ، بس انا الحمد لله انا علنا معايا ورق دعاية للحزب اللي بنتمي اليه و بقول مش حد صوتي لحد لمجرد انه من قبيلتي و عارفة ان ده حيسبب ليا مشاكل اكتر من كدة، ده غير اني من ساعة ما اصحي لحد ما انام قاعدة مع اخبار الانتخابات في المحافظة و تقريبا حفظت معظم اسماء المرشحين و القوائم ،

من اجمل ما كتبتي يا جويريه

احييكي بشده

شكرا يا مايسترو

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...