اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل يقبلوني للهجره؟

Recommended Posts

ان خريج تجاره انجليزي بس عمري ما اشتغلت فيها، بشتغل مدير مبيعات إقليمي في السعوديه وكل خبرتي ال 10 سنين في المبيعات، نفسي أهاجر كندا و متزوج والانجليزي عندي ممتاز، بس في موقع استشارات مجاني قالي مش هيقبلوني علشان وظيفتي مش مطلوبة هناك، انا كنت هقدم فيدرال !

تفتكروا فعلا مقدمش و أوفر فلوسي علشان وهما مش هيقبلوني؟؟؟؟

اعمل اه؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

لو وظيفتك مش موجوده يبقى قدم كيبيك

بس لازم فرنساوي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فعلا زى ما زوهيرى قال بالظبط..

قدم على كيبك, خصوصا انهم بيحضروا قانون جديد دلوقتى.. لانهم بيقبلوا كل الوظايف, لكن بعد كده هتكون وظايف محددة زى الفيدرال و ان كنت اعتقد انها هتكون اوسع فى النطاق.

رابط هذا التعليق

شكرًا جداً علي ردكم.

بس انا مبعرفش فرنساي علشان اقدم علي كيبك :-( يادوب اللي اخدناه بالمدرسة.

هوا انا أشوف فين بالظبط الوظائف المطلوبة في السيت بتاعهم؟

بردوا سمعت ان لو انا عندي وظيفه مقدمه ليا هناك عن طريقي، ممكن اتقبل.

شكوا جداً علي مساعداتكم.

رابط هذا التعليق

كيبك ملهاش وظايف.. اى حد يقدر يقدم.

ممكن تتعلم فرنساوى.. ايه المشكلة؟

موضوع انك تروح على عقد عمل صعب جدا, و لازم تكون مؤهلاتك و خبرتك فوق العادة.. ده بالاضافة لان يكون ليك معارف هناك.

لان اصلا بعد ما بتروح هناك, مابتشتغلش بشهادتك... لكن بتعمل معادلة علشان تقدر تشتغل.

رابط هذا التعليق

يا جماعه اه رايكم لو قدمت باسم زوجتي فيدرال هي خريجه آداب انجليزي 2004 !!! تتقبل تفتكروا!! ولو قبلت ممكن لما نروح هيا متشتغلش وانا ادور علي شغل هناك؟

رابط هذا التعليق

بص يا باشا..

انا بصراحة معرفش الوظايف اللى فى ليستة الفيدرال, بس استبعد انها تكون من ضمنها اداب انجليزى.. لان الموضوع ليه علاقة بالمهنة اكتر من المؤهل..

بمجرد ما توصلوا هناك, اى حد فيكم يقدر يشتغل.. كإنكم فى مصر بالظبط.. بس المشكلة هى ان المؤهلات بتاعتنا غير معترف بيها فى اغلب الوظايف, علشان كده بيتطلب عمل معادلة... او بتغير المجال.

لو مراتك تقدر تذاكر فرنساوى, و معاها خبرة فى اى مجال, تقدروا تقدموا كيبك برضه.

ممكن برضه تسافروا دراسة ماجستير و بعدين تقدموا على هجرة, بس ده مكلف شوية.

رابط هذا التعليق

حد عنده فكرة يا جماعة لو انا قدمت كييك مقدم رئيسي عشان درجاتي اكتر .. وجينا في المقابلة كان جوزي مستواه مثلا احسن مني في الفرنساوي ... دي تبقا مشكلة ؟؟

ولا لازم المقدم الرئيسي هو اللي يكون مستواه مقبول في الفرنساوي ؟؟؟

يااااااااااااارب عايزة اهاجر كندا

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

ايون يا افندم.. لازم المقدم الرئيسى يكون هو صاحب المستوى الاعلى.. اما التابع, فدرجاته فى اللغة بتبقى درجتين بس او 3 بالكتير.. و هما سؤالين و رد غطاهم.

لو انتوا لسه مقدمتوش.. شوفوا مين اللى هيعرف يسد فى المقابلة و يبقى هو المقدم الرئيسى..

و لو عايزانى احسب لك درجاتك فى الحالتين, انا تحت امرك.. و ان كنت اعتقد انها مش هتفرق كتير الا لو كان فيه حد منكم معاه مؤهل من المؤهلات المفضلة, زى الطب و التمريض و المحاسبة, الخ الخ الخ..

رابط هذا التعليق

شكرا يا ڤيرال على ردك السريع :)

وهستأذنك تحسبلي الدرجات

انا

30 سنة

ماجستير فنون جميلة + دبلومة تربية فنية

7 سنوات خبرة من الحكومة ( شهادة الخبرة بتاعتي مكتوب فيها مهام العمل وتاريخ إلتحاقي بالعمل إلى تاريخ حصولي على اجازة بدون مرتب 2010) لكن مش مكتوب فيها ساعات العمل اسبوعيا ولا الراتب السنوي

بس انا كنت بشتغل فول تايم طبعا( مش عارفة بقا فيها مشكلة دي ولا لأ)

مستوايا في الفرنساوي زيرو

الانجليزي فوق المتوسط

عندنا بيبي عنده ست شهور

زوجي

28 سنة

بكالوريوس طب بيطري 2006

خيرة سنتين ونص مندوب أدوية من شركة مالتي ناشيونال ( بس شهادتها بدون أختام .. بس متهيألي ممكن يجيب شهادة من التأمينات بيهم)

هو اشتغل اكتر من كدا طبعا في شركات تانية لكن للأسف ماينفعش يجيب منهم شهادات خبرة

الفرنساوي زيرو برده

انجليزي مستوى متقدم

شكرا يا ڤيرال على ذوقك بجد :) 

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

طيب فيرال ميند، اعرف منين المؤهلات المفضله او المهن المفضله. معلش تاعبينك معانا.

دى ليستة الوظايف المفضلة..

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/publications/fr/divers/liste-formation.pdf

هى بالفرنساوى.. هحاول اجيب لك النسخة الانجليزى.

فكرة الوظايف المفضلة انها بتديك نقط اضافية, و المفروض ان مقابلتك بتيجى اسرع.. لكن فى المجمل, اى حد يقدر يقدم بغض النظر عن وظيفته.

رابط هذا التعليق

كيوتى هانم..

المشكلة ان الخبرة ليها دور مهم..

انا اعتقد ان الطب البيطرى من المؤهلات اللى عليها درجات اضافية, بس انتى معاكى ماجستير.. فده هيعوض.. لانك بتاخدى عالماجستير نقطة او نقطتين زيادة..

هدور لك على الملف بتاع تجميع النقاط و اجمع لك نقطك, بس شهادة الخبرة مهمة جدا.. و انتى كنتى شغالة فى الحكومة, يعنى ختم النسر.. يعنى اجدع ناس.. و هما بيتخضوا من ختم النسر الحقيقة :closedeyes:

رابط هذا التعليق

هههههههههه حلوة بيتخضوا من ختم النسر دي :)

شكرا يا ڤيرال ربنا يكرمك

بس زوجي على فكرة ماشتغلش في الطب البيطري خالص وسنة تخرجه كدا اكتر من خمس سنين .. يعني متهيألي مايتحسبلوش درجة المفضلة ... ولا ايه؟؟؟؟؟

هو حضرتك بتعرف فرنساوي يا ڤيرال ؟؟

اصل انا ميح بصراحة ... ممكن لو مفيهاش رزالة .. تقولي هي فنون جميلة عليها كم درجة في المهن المفضلة ؟؟

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

بس هوا شهادات الخبره لازم تكون مختومه من الشركه؟ اما قرأت مكتوب بس فيها العنوان والرقام واسمها !!!!!

كمان شهاده التخرج من الكليه مطلوبة بس موش مطلوب شهاده الثانويه العامه، صح؟؟؟

رابط هذا التعليق

شهادة الثانوية مطلوبة.. و سهل انك تجيبها, بتاخدها فى نفس اليوم..

طبعا شهادات الخبرة لازم تكون مختومة من الشركة و معمولة على ورقة عليها لوجو الشركة و رقم التليفون و العنوان.. زى اى ورق بتاع اى شركة.. و لو فيه تأمينات, هتدعم موقفك جامد و هتبقى فى السليم.

انا بدور حاليا على الملف بتاع جمع الدرجات.. و هحط الطريقة ان شاء الله و الدرجة المطلوبة للنجاح.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      انا اسف انى فتحت موضوع جديد فى حين ان الناس مش مقصره فى المواضيع السابقه بس لان معظم المشاركات قديمه انا عايز اخد رايكم فى موضوع الهجره عموما علما بانى مقبل ع الزواج وعايز اعرف كام نقطه: ازاى حياه الانسان بتتاثر بعد الهجره؟ صحيح ان المهاجرين دول بيناموا بقا فى الحدائق ويشتغلوا فى غسيل الصحون بس؟ ايه فرصتى فى القبول؟وبتعتمد على ايه بشكل اساسى؟ السؤال الاهم: ابدأ منين؟
    • 0
      السلام عليكم انا دخلت الموقع بتاع الهجره http://www.cic.gc.ca/ وبدات اقرا فى المتطلبات ولاقت ان فى كذا نوع للهجره وكذا نوع للتاشيره حد يعرف ايه الفرق بينهم؟ يعنى ايه الانسب لى علما بانى بكالريوس هندسه اعزب 28 سنه اتحدث اتجليزى بطلاقه وفرنساوى خفيف و6 سنوات خبره... السؤال التانى: ايه الفرق بين كويبك وغيرها يعنى؟بتفرق فى ايه مش كلها كندا برضو؟ كمان ايه الاحسن والانسب فى حالتى... افيدونا افادكم الله
    • 11
      Taken fromJust right no to Canada in youtube and you will discover how much they are cheating 8. Discriminatory and Dishonest Immigration System. Immigration to Canada is based on a point system, obtained with your education, qualifications and job experience. Points are good enough for immigration, but in Canada, they are not good enough to get a job in your field. Amazing, how the credentials that qualify you to come to Canada are the same credentials that don't qualify you for your profess
  • أضف...