اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

السيارات .. تكنولوجيا وصيانة ..

عصام

Recommended Posts

إخوانى .. وحبايبى .. وحتة من قلبى ..

(الله يمسيه بالخير اللى فى بالى)

من منكم لم تتعطل به سيارته فى يوم من الأيام ..

من منكم نفسه يفهم فى السيارات ومش عارف ..

من منكم نفسه لما تتعطل سيارته فى الطريق لا يضطر لطلب ميكانيكى والوقوف جنبها لساعات بدلا من إصلاحها بنفسه (على الأقل مؤقتا) ..

هذا الموضوع سوف نضع فيه مقالات وموضوعات مقتبسة تكون متعلقة بالآتى:

- أحدث تكنولوجيا السيارات

- مقالات عن الصيانة الدورية

- أسئلة وأجوبة .. على أن تسألوا وأنا ومعى من يحب .. أن نجيب سواء من خبرات سابقة أو عن طريق مقالات ومواقع أيضا ..

- كيف تعمل الأجزاء المختلفة للسيارات ..

هذه بداية .. على أن تتحول إلى باب مستقل إن وجدت الإقبال الكافى ..

مُتَفقين ؟

أبدأ أنا ..

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

• الردود 101
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

بطارية السيارة

مكونات البطارية.. وكيف نحافظ عليها ؟

تعتبر بطارية السيارة من أجزاء الصناعات المغذية لصناعة السيارات. وتعمل اساسا علي ادارة محرك السيارة علاوة علي استخداماتها الاخري في السيارة كالانارة والتكييف وآلة التنبيه والراديو وخلافها.

وفي السطور التالية نتحدث عن الخامات الأساسية التي يتم تصنيع البطارية منها وكيفية صناعتها.. ثم كيف نحافظ عليها حتي نستفيد منها أطول فترة ممكنة، وهو مايمكن ان نطلق عليه 'صيانتها الوقائية'

تتكون البطارية من:1­. سبائك الرصاص الانتيموني وهي عبارة عن سبيكة مكونة اساسا من الرصاص عالي النقاوة تصل درجة نقاوته الي 99.98 % ونسبة من الانتيموني النقي تتراوح بين 2­6 % حسب طريقة التصنيع وبعض العناصر الاخري بنسب صغيرة لاتتجاوز مجتمعة .1 % لاكساب المنتج بعض الصفات الخاصة بالصلابة ومقاومة التآكل والتوصيل الجيد للكهرباء. وتستخدم هذه السبائك لتصنيع الشبك الذي سيستخدم في حمل المواد الفعالة.

2­. المواد الفعالة وهي عبارة عن اكاسيد الرصاص المصنع من أنقي انواع الرصاص 99.99 % وتخلط هذه الأكاسيد في خلاطات خاصة ويضاف اليها الماء المقطر وحامض الكبريتيك النقي بكميات وتركيزات معينة وبعض المواد الكيماوية كمنشطات ثم يملأ الشبك الناتج بهذه الخلطة لتكوين الالواح الموجبة والسالبة . ثم تتحرك الألواح فترة 3 أيام لاتمام التفاعلات الكيماوية.

3­ . صندوق البطارية وهو مصنع من مادة المطاط المضغوط او مادة البولي بروبلين بها حواجز داخلية تجعل الصندوق مقسما اما الي ثلاثة أقسام منفصلة اذا كانت البطارية 6 فولت او ستة أقسام منفصلة اذا كانت البطارية 12 فولتا.

4­. ثم تجمع الالواح الموجبة والسالبة داخل احواض شحن خاصة مملوءة بحامض كبريتيك نقي مخفف وتوصل بأجهزة الشحن لشحنها ثم تغسل هذه الألواح من اثر الحامض وتجفف حيث تكون المادة الفعالة في الألواح الموجبة قد تحولت الي ثاني اكسيد الرصاص والالواح السالبة الي رصاص اسفنجي نشط يعزل عن الهواء لمنع تأكسده اما بتغطية سطح الالواح بطبقة دقيقة من شمع البرافين او احدي الطرق الاخري للتخفيف مثل امرار غاز النتروجين الخامل الساخن علي الالواح.

5­ . وبعد ذلك تأتي مرحلة تجميع الألواح الموجبة والسالبة تفصل بينهما فواصل عازلة لمنع القصر الكهربي وهي مصنعة من مادة البولي فنيل كلوريد او السيليلوز وهذه الألواح ذات مسامية عالية ويتم لحام المجموعات كل مجموعة علي حدة ثم توضع كل مجموعة في عين من عيون العلبة وتغطي بالغطاء الخاص بها ثم يلحم القطب الموجب لكل مجموعة بالقطب السالب للمجموعة الاخري بكباري من الرصاص الانتيموني وينتهي في نهاية طرفي البطارية القطب الموجب والقطب السالب للبطارية ككل والذي يتصل كل منهما بالكابل الخاص به في السيارة ثم يغطي سطح البطارية عادة بأسفلت له درجة صلابة خاصة حتي يملأ الفجوات بين الأغطية اذا كانت البطارية من النوع المتعدد الأغطية ولاتوضع هذه المادة اذا كانت البطارية من النوع ذات الغطاء الواحد حيث يتم لحام الكباري بين المجموعات قبل وضع الغطاء.

و بعد ذلك تصبح البطارية جاهزة للاستخدام فبمجرد ملء البطارية بحامض الكبريتيك ذات الكثافة 1.250 وتوصيل البطارية بالسيارة خلال نصف ساعة بعد الملء يمكن ادارة السيارة وتعتمد نظرية امداد البطارية للسيارة بالكهرباء علي فرق الجهد بين الالواح الموجبة (ثاني اكسيد الرصاص) والسالبة (رصاص اسفنجي نشط) حيث يمر التيار خارجا من القطب الموجب للبطارية في اتجاه القطب السالب ويحدث اثناء ذلك تفاعلات كيماوية داخل البطارية تؤدي الي هبوط فرق الجهد وبالتالي تقل كفاءة البطارية ولكن بمجرد ادارة السيارة يبدأ الدينامو في شحن البطارية تعويضا لما فقدته اثناء تشغيل المحرك والاستخدامات الاخري بالسيارة كالإنارة والراديو وخلافها ومن هنا يتضح مدي اهمية سلامة الاجهزة الكهربائية بالسيارة.

ارشادات واجبة

يتضح مما تقدم ان معظم البطاريات السائلة متشابهة من الداخل لكنه من الصعب تقدير جودة البطارية بمجرد معاينتها لأن المهم في البطارية هو طريقة التصنيع وجودته لكنه ايضا من الصعب تقدير جودة الخامات المستخدمة مثل نقاء الرصاص وأكاسيده ومسامية الألواح ومتانة الصنع ومقاومة الارتجاج فجميع هذه الأمور لها تأثير علي قدرة البطارية ومدة خدمتها.. كما ان هناك ­ بعض الارشادات الواجب اتباعها لاطالة مدة استخدام البطارية وهي:

1­ . يجب استخدام البطارية المناسبة لكل سيارة.. لانه اذا استخدمت بطارية سعة صغيرة لسيارة تحتاج الي بطارية ذات سعة اكبر فمعني ذلك تحميل البطارية بأكثر مما تحتمله سعتها فان هذا يؤدي الي سرعة استهلاكها.

2­ . يجب الكشف علي البطارية بين حين وآخر بواسطة فولتا متر حساس فاذا كانت قراءة الفولتامتر لاتتعدي .04 فولت كانت البطارية سليمة اما اذا زاد الفرق اكبر من ذلك في احدي العيون فمعني ذلك ان هناك عيبا في البطارية ويمكن أيضا التحقق من ذلك باستخدام الهيدروميتر ذي السرنجة فاذا كانت كثافات الحامض بمختلف العيون متقاربة كانت البطارية سليمة وكذلك يمكن بواسطة هذه الطريقة معرفة مدي احتياج البطارية لاعادة الشحن من عدمه. فاذا قلت قراءة الهيدروميتر عن 1.2 فمعني ذلك احتياج البطارية الي اعادة شحن تنشيطها وعدم ترسب املاح كبريتات الرصاص علي الالواح مما يؤدي الي هبوط كفاءتها تدريجيا وبالتالي تلف البطارية واخيرا­ يجب الكشف علي مستوي الحامض بالبطارية كل اسبوعين شتاء وكل اسبوع صيفا فاذا كان مستوي الحامض منخفضا عن المعدل المفروض وهو ان يكون مستوي الحامض أعلي من مستوي الالواح بمقدار واحد سنتيمتر فيجب اضافة ماء مقطر الي البطارية لإعادة المستوي الي هذا المعدل حتي لايؤدي تركيز الحامض داخل عيون البطارية الي استهلاكها.

[/وسط]

رابط هذا التعليق

اخونا اسو (هيه انا ياسو وانت اسو)

مساء الفل فكرة عظيمه ومهمه ياريت فعلا ننميها

شوف يا سيدي انا عندي في مصر سيارة شاهين موديل 2002 طبعا المدام هي اللي بتسوقها طول السنة (سواقه حريمي) زي ما بيقولو سواق تاره ما لهاش دعوة باي شيء طالما السيارة بتمشي وبتقول بيب بيب يبقى ميه ميه

المهم الاجازة اللي فاتت لاحظت اني لما ادوس على الفرامل بسيط يعني تريح رجلك بس تلاقي الدواسه بتطلع وتنزل

انا على ما اظن وعلى حسب خبرتي ان ده معناه الطنبور مش مظبوط ولا السفايف عايزة تتغير

فما رايكم ادام الله فضلكم ودمتم

موووورصي الظنااااطيييي

رابط هذا التعليق

اخونا اسو (هيه انا ياسو وانت اسو)

مساء الفل فكرة عظيمه ومهمه ياريت فعلا ننميها

شوف يا سيدي انا عندي في مصر سيارة شاهين موديل 2002 طبعا المدام هي اللي بتسوقها طول السنة (سواقه حريمي) زي ما بيقولو سواق تاره ما لهاش دعوة باي شيء طالما السيارة بتمشي وبتقول بيب بيب يبقى ميه ميه

المهم الاجازة اللي فاتت لاحظت اني لما ادوس على الفرامل بسيط يعني تريح رجلك بس تلاقي الدواسه بتطلع وتنزل

انا على ما اظن وعلى حسب خبرتي ان ده معناه الطنبور مش مظبوط ولا السفايف عايزة تتغير

فما رايكم ادام الله فضلكم ودمتم

موووورصي الظنااااطيييي

شوف يا سيدى ..

الأغلب فعلا إن الطنابير أصبح فيها "ريجة" ..

إن كانت الرجرجة تحدث فى الدركسيون أثناء ضغط الفرامل .. تكون المشكلة فى الطنابير الأمامية .. وإن كانت تحدث فى السيارة ككل .. تكون المشكلة فى الطنابير الخلفية ..

أما كيف تتجنب حدوث تلك المشكلة فى سيارتك .. فيجب أولا أن نعرف كيف تنشأ تلك المشكلة ..

المشكلة تتسبب عند المرور فى بقعة كبيرة من المياه على الطريق بينما تكون عجلات السيارة ساخنة جدا نتيجة مشوار طويل ..

فيحدث صدمة لتلك الطنابير من درجة حرارة عالية جدا إلى تبريد مفاجيء يسبب تموج سطح الطنابير وهو ما يسبب الإحساس بتلك الرجرجة عند ضغط الفرامل ..

حلها .. الأصح طبعا تغيير الطنابير ..

بينما يوجد حل شائع آخر وهو "خرط الطنابير" وفيها يتم حلها وإرسالها إلى خراط ليقوم "بتسوية" سطحها مرة أخرى ..

ينصح بهذا فقط فى حالة الطنابير الأمامية .. بينما لا ينصح بها فى الخلفية ..

أما بخصوص سؤالك عن البطارية ..

فأنا أولا أنصح بشراء بطارية جافة .. فهى تماما مثل بطارية الموبايل ولا تحتاج لأى نوع من أنواع الصيانة ..

أما البطارية السائلة فكل المطلوب أن تقوم بإفراغ المحلول الموجود بداخلها .. وإن كنت أنصح أن يقوم بتلك المسألة متخصص لأن المحلول يعد من المواد الكاوية والتى قد تؤذى الجلد ..

[/وسط]

رابط هذا التعليق

فيما يلى بيان لأعطال السيارات الشائعة .. والأسباب المتوقعة لها ..

لكن يجب أن نتذكر أن الإجابات كلها هنا نظرية .. بمعنى أنها قد تكون بعيدة عن الواقع ..

فالسيارة كالمريض .. تعانى من أعراض لكن يمكن أن يختلف المرض ..

[/وسط]

رابط هذا التعليق

مرشحات السيارة (الفلاتر)

لمرشحات محرك السيارة (الفلاتر) Filters أهمية كبيرة في الحفاظ علي خرج المحرك وتمديد عمر خدمته بصورة جيدة.

ومرشح السيارة (الفلتر) بصفة عامة هو أداة يتم وضعها في أماكن محددة من جسم المحرك تقوم بتصفية وتنقية مجموعة الموائع وتعني (السوائل والغازات) الداخلة الي المحرك لتأدية غرض محدد ووظيفة مهمة لازمة لتشغيله والحفاظ علي سلامته.

ومرشحات السيارة عدة أنواع تختلف باختلاف النوع والشكل والوظيفة. ومن ثم التركيب ومنها:

1 مرشح الزيت (فلتر الزيت.. Oil Filter)

2 مرشح الوقود (فلتر الوقود.. Fuel FIlter)

3 مرشح الهواء (فلتر الهواء.. Air Filter)

4 كما يوجد نوع اخر من المرشحات غير انه لا يرتبط بالمحرك وانما بمجموعة التروس (الفتيس) وذلك في حالة السيارات المزودة بنظام مجموعة التروس الاتوماتيك وهو مرشح زيت الاتوماتيك A/t Oil FIlter

بالتفصيل:

1 مرشح الزيت.. (فلتر الزيت)

تحتوي غالبية المحركات حديثة التصميم علي ذلك النوع من الفلاتر المسمي فلتر التدفق الكامل (Full Flow oil filter) وفي هذا النوع الشائع يتم تدفق كل زيت المحرك المندفع من مضخة الزيت (طلمبة الزيت) الي الفلتر ليتم تنقيته وتصفيته من الشوائب العالقة به قبل ان يصل الزيت الي اجزاء المحرك المختلفة ليقوم بعمليتين (التزييت والتبريد) الهامتين.

تصنيع فلتر الزيت:

تصنع فلاتر الزيت من انواع خاصة من الورق او انسجة القماش ليكون لها القدرة علي حجز الجزيئات العالقة بالزيت من اتربة ورواسب وذرات كربونية وغيرها. فلا تسمح لها بالمرور مع الزيت المتدفق وبذلك تتم عملية تصفية وتنقية ليندفع الي اجزاء المحرك في حالة مائعة سليمة فلا يضرها أو يخدشها.

وفي الغالب يكون فلتر الزيت جزءا منفصلا يتم ربطه بالمحرك من الخارج بسهولة بنظام القلاووظ ... وحتي تسهل عملية فكه واستبداله ضمن عمليات الصيانة الدورية التي تتم علي فترات محددة للسيارة ضمن ما يسمي (الصيانة الوقائية).

العمر الافتراضي لفلتر الزيت:

باستمرار فلتر زيت المحرك في الاستخدام لعدة شهور او عدة الاف من الكيلومترات التي تقطعها السيارة.. فان مسامية اجزائه الداخلية تقل بمرور الوقت وذلك من تأثير تراكم الذرات والجزئيات والعوالق والرواسب المختلفة.. الامر الذي تقل فيه كفاءة اداء الفلتر مع الوقت مما يحتم عملية استبداله باخر جديد ويفضل ان يراعي دائما تغيير زيت المحرك هو الاخر مع عملية تغيير الفلتر وحتي لا يستخدم الفلتر الجديد مع الزيت المستعمل الذي يحتوي علي العديد من الرواسب مما يقلل من كفاءة الفلتر نفسه..

وبصفة عامة فان العمر الافتراضي التقريبي لفلتر الزيت الاصلي غير المقلد وغير الخاضع لعمليات الغش التجاري هو في حدود ستة شهور او ما يوازي (00010 عشرة آلاف من الكيلومترات).. ويزيد او ينقص هذا العمر طبقا لظروف استخدام السيارة من خدمة شاقة او غير شاقة وكذلك ظروف البيئة التي تستخدم فيها..

ويجب هنا الاشارة الي خطورة الانسداد الكامل لمسامية فلتر الزيت حيث ان هذا الامر يتسبب في الاضرار بشكل نهائي علي المحرك وسلامته وعمره.. لذا ننصح بضرورة اتباع تعليمات الصيانة الدورية والتقيد بعمليات تغيير الفلاتر والزيوت بانتظام في المواعيد المحددة بجداول الصيانة بالسيارة.

كما انه يجب التنويه انه في حالة الانسداد الجزئي لفلتر الزيت فان معني ذلك انه سيصل الزيت بكميات قليلة تقل عن المعدل اللازم لاجراء العمليات التالية لاجزاء محرك السيارة.

1 عملية التزييت بين الاجزاء المتحركة بسرعة كبيرة لتقليل قوي واجهادات الاحتكاك (Lubri catioh)

2 عملية التبريد وتكون لأجزاء المحرك المختلفة التي ترتفع درجات حرارتها بشدة نتيجة عمليات الاحتكاك والأحتراق أما في حالة الإنسداد الكلي لمسام فلتر الزيت.. فإن (Cooling) الزيت لن يصل أبدا ومعني هذا تلف المحرك بصورة كاملة.

الصمام التبادلي بفلترالزيت.. (By Pass Valve)

وللتغلب علي هذه المشكلة حيث يتصادف وجود العديد من مالكي السيارات أو قائديها ممن لايملكون الوعي الصياني اللازم لقيامهم بعمليات الصيانة الدورية في مواعيدها المقررة..

فقد اهتدي مصممو محركات السيارات إلي فكرة إدخال صمام تبادلي (By Pass Valve) يقوم بتغيير مسار زيت المحرك في حالة إنسداد فلتر الزيت وذلك في مسار مباشر يسمح بمرور الزيت كله إلي المحرك دون المرور علي فلتر الزيت الذي أصبح مسدودا وفي حالة تعطيل كاملة.

وتستند فكرة تصميم هذا الصمام التبادلي الذي يكون إما:

1 ضمن الأجزاء الداخلية لفلتر الزيت الأساسي.

2 يكون منفصلا وقائما بذاته ويتم تركيبه علي جسم المحرك وعادة يتم تركيب هذا النوع في السيارات التجارية والشاحنات العملاقة التي تستخدم وقود الديزل (السولار في محركاتها) وذلك عن طريق الحقن بالرشاشات.

الصمام التبادلي داخل الفلتر الأساسي

فحينما ينخفض ضغط زيت المحرك إلي الحد الذي ينذر بأن هناك انسدادا كاملا أو شبه كامل لمسام فلتر الزيت هذا الضغط يكون في حدود (5 15) رطل لك بوصة مربعة في نظام الوحدات الانجليزية (PSi)

فإن هذا الصمام يفتح تلقائيا ليحول كمسار زيت المحرك بالكامل بعيدا عن مسام الفلتر المسدودة وبذلك يتدفق الزيت بكامله الي المحرك ليقوم بعمليتي التزييت والتبريد غير أنه علينا أن نتذكر أن هذا الزيت الذي مر لم تتم عملية تنقيته وتصفيته وتنقية مما به من شوائب الأمر الذي سوف يؤثر بصورة سلبية علي اجزاء المحرك ويخدشها ويقلل من عمر المحرك الافتراضي.

لكن علي أية حال فهو أخف الضررين..

وللتغلب علي هذه الصعوبة. فقد تم تصميم فلتر تبادلي منفصل يقوم بالعملين معا في آن واحد. أي تحويل مسار الزيت بالإضافة الي تنقية وتصفية جزئية للزيت وذلك بعيدا تماما عن الفلتر الأساسي المسدود..

[/وسط]

رابط هذا التعليق

اشكرك جزيل الشكر على فتح هذا الموضوع الذى اتمنى ان اكون عضو فعال فيه وان يتحول الى قسم بالمنتدى.

عندى معلومة لسه عارفها دلوقتى ولكنى لا اعرف مدى صحتها وهى ان لما تحط فى السيارة بنزين اذا حطيت كمية صغيرة يتم استهلاكها بسرعة اما اذا فولت العربية على الأخر هتلاقى ان استهلاك السيارة للبنزين قل يعنى الافضل انك تفول العربية بدل ما تحط مرة 20 لتر ومرة 10 .

الموضوع الثانى ايضا اننى ذهبت للميكانيكى وكانت العربية مبرجله يعنى مش مستقرة على فكرة انا عندى عربية هيونداى اكسل موديل 1997 فول اوبشن 1500 سىسى

المهم قالى يا بيه الكربريتير عايز يتنظف وانا بصراحة ما بحبش افك الكربريتير لان ضبطة صعب

المهم قالى الميكانيكى حط بنزين 92 وجرب وفعلا جربت والعملية نجحت ولم احتاج لفك الكربريتير ولما سألته قالى ان البنزين ال 92 بيعمل على تنظيف دورة البنزين فى الموتور

ونصحنى انى كل فترة احط مرة بنزن 92 حتى ينظف دورة البنزين.

سؤال سريع هل الساعة الرقمية الخاصة بالسيارة اللى بتبقى فى التابلوه بتتصلح ولا لازم اشترى واحدة جديدة ولو حد صلح ساعة عربيته قبل كده صلحها فيييين ؟؟؟

رابط هذا التعليق

المعلومة الخاصة بتوفير البنزين علميا .. غير سليمة ..

لكن المعلومة الغريبة فعلا .. والخبيثة فى نفس الوقت إنك عندما تقرر التزود بالوقود .. حاول أن يكون ذلك فى الصباح الباكر قدر المستطاع .. لأن فى هذا الوقت بتكون كثافة البنزين عالية .. بمعنى وزنه تقيل ..

وحيث إن البنزين يقاس باللتر وليس بالكيلو ... فإنه فى الصباح الباكر بينما تكون كثافة البنزين عالية تستطيع ان تحصل على مقدار أكثر من الوقود بمعدل العُشر تقريبا من إجمالى الليترات التى تزودت بها "مجانا" ..

وللعلم .. معظم محطات البنزين تملأ خزاناتها فى ذلك الوقت أيضا .. :angry:

وللحديث بقية إن شاء الله عن 30 نصيحة لتوفير الوقود فى أى سيارة ..

أما بخصوص الساعة .. فأهلا بك زميلا فى الهيونداى الإكسيل !! hpc:!:

أصل انا كان عندى واحدة موديل 95 وكانت تحفة بكل المقايس ..

المهم .. الساعة صعب جدا تتصلح .. لكن لو كان العطل نتيجة "غسيل" التابلوه فالخبرة بتقول إنها هاتشتغل لوحدها بالوقت بمجرد الماء ما ينشف ..

لكن هى مش موجوده جديدة ..

جرب تشتريها استيراد .. ولو إنى أشك إن التاجر هايسمح بفكها من تابلوه كامل!!

[/وسط]

رابط هذا التعليق

شكرا يا اسو على التعليق

الساعة الجديدة موجوده فى محل فى التوفيقية بـ 150 جنيه

بفكر اجيبها واريح دماغى

العربية الهيونداى مريحانى وما بتعملش مشاكل بالرغم من استهلاكى لها بشكل كبير

المشكلة الوحيدة فيها ان عفشتها مش قوى

لوتعرف احسن مساعدين تركبلها ايه يا ريت تقولى اكون شاكر

رابط هذا التعليق

على فكرة يا اسو انا عندى دليل الاصلاح الخاص بالسيارة الهيونداى الاكسيل وهو يشرح كل شئ فى السيارة بالتفصيل الممل وايه ممكن تكون المشكلة فى اى قطعة

بس هذا الدليل كبيرجدا يكاد يصل الى 700 صفحة

هو على فكرة ملفات Pdf

كنت حصلت عليه بعد عناء شديد لو ينفعك قول لى

كمان فى معلومة مش عارف تعرفها ولا لا ان الهيونداى الاكسيل فى اغلب دول العالم اسمها هيونداى بونى وليس اكسل

رابط هذا التعليق

شكرا يا اسو على التعليق

الساعة الجديدة موجوده فى محل فى التوفيقية بـ 150 جنيه

بفكر اجيبها واريح دماغى

العربية الهيونداى مريحانى وما بتعملش مشاكل بالرغم من استهلاكى لها بشكل كبير

المشكلة الوحيدة فيها ان عفشتها مش قوى

لوتعرف احسن مساعدين تركبلها ايه يا ريت تقولى اكون شاكر

شوف يا سيدى ..

أفضل مساعدين لتلك السيارة هى "مونرو" غاز .. وركز فى الكلمتين ..

مونرو .. غاز .. هايقلب حال العربية .. وهاتشعر إن شاء الله إنك راكب عربية تانية من حيث الثبات .. صدقنى هاتتغير تماما ..

هو طبعا ده معروف عن المساعدين الغاز لكن مونرو بيحقق المعادلة الصعبة .. بحيث تصبح السيارة ثابتة تماما ولكن بدون ما تكون "ناشفة" فى المطبات .. وهو ما يعيب المساعدين الغاز على الإطلاق ..

لكن مونرو حلوا تلك المسألة ..

سعيد جدا إن الساعة موجودة .. أصلها لم تكن موجودة من سنتين!!

تحياتى

[/وسط]

رابط هذا التعليق

على فكرة يا اسو انا عندى دليل الاصلاح الخاص بالسيارة الهيونداى الاكسيل وهو يشرح كل شئ فى السيارة بالتفصيل الممل وايه ممكن تكون المشكلة فى اى قطعة

بس هذا الدليل كبيرجدا يكاد يصل الى 700 صفحة

هو على فكرة ملفات Pdf

كنت حصلت عليه بعد عناء شديد لو ينفعك قول لى

كمان فى معلومة مش عارف تعرفها ولا لا ان الهيونداى الاكسيل فى اغلب دول العالم اسمها هيونداى بونى وليس اكسل

كنت تعالى بدرى شوية ..!! :)

أصلى بعتها من 6 شهور بس ..

أنا بقى عندى سيرفيس مانيوال بتاع مازدا فاميليا موديل 200 ، 2004 أيضا على هيئة PDF Files لو تعرف حد يكون محتاجه ..

[/وسط]

رابط هذا التعليق

وبصفة عامة فان العمر الافتراضي التقريبي لفلتر الزيت الاصلي غير المقلد وغير الخاضع لعمليات الغش التجاري هو في حدود ستة شهور او ما يوازي (00010 عشرة آلاف من الكيلومترات).. ويزيد او ينقص هذا العمر طبقا لظروف استخدام السيارة من خدمة شاقة او غير شاقة وكذلك ظروف البيئة التي تستخدم فيها..

أنا أتسرقت يا رجالة :angry:

بتوع محلات تغيير الزيت شكلهم كده كانوا بيشتغلوني ..لأنهم فهموني إن الزيت بيتغير كل 1500 ك والفلتر بيتغير مرة ومرة ... وأنا كنت باقول سمعاً وطاعة ...

بس على قولك ده يا إسو يبقى في حاجة غلط ...

بمعنى .. إني مرة سافرت مكه بالسيارة المرسيدس - المرحومة - وكنت يوم السفر مغير الزيت ... والمسافة بين الرياض ومكه تقريباً 1000 ك يعني رايح جاي 2000 ك .. المهم قعدت يوم هناك ورجعت واول ما وصلت الرياض لمبة الزيت نورت .. فيما معناه إن كثافة الزيت قلت وروحت مغيره على طول ..

نفس الشيء حصل في سفرية آخرى لمدينة دبي وهي نفس المسافة بالظبط لغاية مكة .. وبمجرد العودة ودخول الحدود السعودية لمبة الزيت نورت برضوا ..

في حين إني ساعات امشي لمدة شهرين ثلاثة وأقطع حوالي 3000 ك وما اغيرش الزيت واللمبة بتاعته ما بتنورش ..

فهل تعتقد بإن هناك علاقة بين قطع المسافات الطويلة وتغير كثافة الزيت .. مع إن مدة السفر ممكن تكون يومين تلاتة فقط ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

كام سؤال كده عالماشي يا أُسطى إسو .. وهاشوفك ماتخافشي :

- بقى لي فترة كده كل ما اجي أدور العربية أسمع صوت فظيع ناتج عن " تزييق سير من السيور " في المحرك .. واخيراً ربنا نفخ في صورتي وتخلصت من الكسل وروحت للمكيانيكي - ده بس عشان كنت مسافر بالسيارة من 20 يوم تقريباً - وغيرت السير الخارجي للدينامو اللي لقاه مهري خالص .. ما فيش بعدها بيومين الصوت رجع تاني إلى الآن ولكنه لا يستغرق سوى 30 ثانية تقريباً وتعود الامور لشكلها الطبيعي ... فما السبب وهل يكون سير المُكيف مثلاً مع إني ما بشغلوش أول ما ادور العربية .. ام يكون الراجل ركب السير غلط أو شده اكثر من اللازم ؟

- سمعت إن سير " التايمنج " لازم يتغير كل 100 ألف ك وانا دلوقت عامل 120 ألف .. فهل حتماً ولابد أغيره دلوقت عشان ما يعملش مشاكل في الموتور وخاصةً البساتم .. ولا ممكن يقضي الحال خاصةً إن ما فيش سفريات قريب بالعربية ؟

- في محطات البنزين بيبعوا علبة فيها سائل كده بيقولوا إنك لو أضفته للتنك وإنت بتمون السائل ده بيساعد على تنظيف البخاخات ( أصل انا بخاخات مش كاربريتور ) وهو ثمنه رخيص 10 ريال تقريباً .. فهل ده صحيح ؟ ولا نصباية وسبوبة .

- لم اتعود إني امشي بالعربية ولمبة البنزين منورة .. ولكن قد تضطر الظروف لذلك ( يعني اخر الشهر مثلاً .. كده يعني ) مع إن في ناس بتعملها وبتمشي حوالي 50 ك واللمبة منورة .. بس الباشمهندس هاندي كرافت قال لي معلومة قد تكون هامة وهي إن لما تمشي ولمبة البنزين منورة ده معناه إن منسوبه انخفض لأقل درجة وبالتالي فالحامل الحديدي اللي شايل ذراع البالونة داخل تنك البنزين ممكن يصدي لتعرضه للهواء ويعمل مشاكل بعد كده وتضطر تفك التنك عشان تغيره .. اما لما بيكون مغمور بالبنزين فما بيحصلوش حاجة ... فهل ده صحيح ؟

معليش اخوك ميح في الميكانيكا وفعلاً كل معلوماتي هو ان طالما العربية بتزمر والكلاكس شغال .. تبقى الامور عال العال .. وقليلاً ما أذهب بنفسي للميكانيكا او احاول أفهم لإن في ناس ربنا مسخرها لي تقوم بهذا العمل نيابة عني .. الحمد لله .

رابط هذا التعليق

معليش سؤال أخير وهاروح على طول يا أسطى بليه .. قصدي يا أسطى إسو ..

- مدير عام شركتنا متعلم في امريكا وقعد فترة هناك .. المهم كل لما تيجي سيرة العربيات يحلف لي 100 يمين إنهم في امريكا ما يعرفوش حاجة إسمها تغيير الزيت ولكن غالبية الناس ماشية بنظام تزويده ..فبأقول له إزاي يابا الحاج إذا كان الواحد بيغير الزيت مش عشان منسوبه قل ولكن علشان لزوجتة وكثافته إتغيرت وإتملى شوائب .. فبيقول لي هو كده .. مع العلم بإنه قضى سنين هناك .

- المعلومة اللي عرفتها من شخص يعمل في إحدى شركات الزيوت العالمية المشهورة ولها فرع هنا في السعودية .. وهي إن الشركات دي بتجمع الزيت المتغير من المحطات وبتعيد تكريره مرة آخرى وتنقيته من الشوائب وبتعبيه تاني في علب وإحنا نشربه قصدي نستخدمه في السيارات !!! حد عنده معلومات عن ذلك ؟

رابط هذا التعليق

ممكن اشارك بمعلومه صغيره:

نفس الشيء حصل في سفرية آخرى لمدينة دبي وهي نفس المسافة بالظبط لغاية مكة .. وبمجرد العودة ودخول الحدود السعودية لمبة الزيت نورت برضوا

نتيجة لسير السياره لمسافات قصيره داخل المدن و عدم الوصول بالمحرك لدرجات حراره عاليه , تزيد كمية الزيت ببعض الشوائب و المياه فيظل مستوى الزيت طبيعى بدون نقص الى ان تسافر بالسيارة مشوار يؤدى لتطاير و حرق هذه الشوائب فتنقص كمية الزيت الى مقياسها الحقيقى.

تم تعديل بواسطة ماجد
رابط هذا التعليق

معليش سؤال أخير وهاروح على طول يا أسطى بليه .. قصدي يا أسطى إسو ..

- مدير عام شركتنا متعلم في امريكا وقعد فترة هناك .. المهم كل  لما تيجي سيرة العربيات يحلف لي 100 يمين إنهم في امريكا ما يعرفوش حاجة إسمها تغيير الزيت ولكن غالبية الناس ماشية بنظام تزويده ..فبأقول له إزاي يابا الحاج إذا كان الواحد بيغير الزيت مش عشان منسوبه قل ولكن علشان لزوجتة وكثافته إتغيرت وإتملى شوائب .. فبيقول لي هو كده .. مع العلم بإنه قضى سنين هناك .

- المعلومة اللي عرفتها من شخص يعمل في إحدى شركات الزيوت العالمية المشهورة ولها فرع هنا في السعودية .. وهي إن الشركات دي بتجمع الزيت المتغير من المحطات وبتعيد تكريره مرة آخرى وتنقيته من الشوائب وبتعبيه تاني في علب وإحنا نشربه قصدي نستخدمه في السيارات !!! حد عنده معلومات عن ذلك ؟

شوف يا س.س.

سيبك من المدير العام. الزيت لازم يتغير - المدة و المسافة على حسب نوع العربية و نوع الزيت. يعنى مثلا أنا لازم أغيره كل 8000 كم أو 6 شهور (أيهما أسبق). ال BMW بيغروه كل سنتين أو 48000 كم لأنهم بيستعملوا زيت صناعى Synthetic oil فسعادتك تقرأ تعليمات الشركة اللى بتصنع العربية و تتبعها.

نفس الحكاية بالنسبة لسير التوقيت. يعنى المصنع بيقول غيره كل 100000 كم فستحسن إنك تتبع تعليماتهم - يعنى هو صحيح السير مش من المحتمل إنه يتقطع عند 100001 كم - بس ممكن يحصل فى أى وقت بعد ال 100000 و لو ده حصل يبقى الموتور إنتهى و لازم تغيره.

م

"و من يتق الله يجعل له مخرجا" صدق الله العظيم

اللهم إنى أستغفرك من كل ذنب تبت اليك منه ثم عدت فيه

اللهم إنى أستغفرك من كل عقد عقدته لك ثم لم أوف لك به

اللهم إنى أستغفرك من كل نعمة أنعمت بها على فقويت بها على معصيتك

اللهم إنى أستغفرك من كل عمل عملته لوجهك خالطه ما ليس لك

رابط هذا التعليق

أنا أتسرقت يا رجالة mf)

بتوع محلات تغيير الزيت شكلهم كده كانوا بيشتغلوني ..لأنهم فهموني إن الزيت بيتغير كل 1500 ك والفلتر بيتغير مرة ومرة ... وأنا كنت باقول سمعاً وطاعة ...

بس على قولك ده يا إسو يبقى في حاجة غلط ...

بمعنى .. إني مرة سافرت مكه بالسيارة المرسيدس - المرحومة - وكنت يوم السفر مغير الزيت ... والمسافة بين الرياض ومكه تقريباً 1000 ك يعني رايح جاي 2000 ك .. المهم قعدت يوم هناك ورجعت واول ما وصلت الرياض لمبة الزيت نورت .. فيما معناه إن كثافة الزيت قلت وروحت مغيره على طول ..

نفس الشيء حصل في سفرية آخرى لمدينة دبي وهي نفس المسافة بالظبط لغاية مكة .. وبمجرد العودة ودخول الحدود السعودية لمبة الزيت نورت برضوا ..

في حين إني ساعات امشي لمدة شهرين ثلاثة وأقطع حوالي 3000 ك وما اغيرش الزيت واللمبة بتاعته ما بتنورش ..

فهل تعتقد بإن هناك علاقة بين قطع المسافات الطويلة وتغير كثافة الزيت .. مع إن مدة السفر ممكن تكون يومين تلاتة فقط ؟

الكلام ده - فى حدود معرفتى - غير طبيعى ..

ولو الكلام كان عن العربية اللانسر الجديدة (وده خضنى بالمناسبة) كنت قلت لك لا تترد فى الذهاب بها للتوكيل ..!!! :D

لكن عندى سؤال .. طالما المسألة كانت فى المرسيدس ..

ما فكرتش إن ممكن "طرمبة" الزيت تكون بتشاور عقلها ..؟

لا تنسى أن أجزاء عديدة من أى ماكينة فى الدنيا تعمل بكفاءة ولكن عند تعرضها لأحمال شديدة أو دورات متتالية من العمل الشاق تظهر عيوبها التى تكون بمثابة مؤشر على بداية مشكلة .. :rolleyes:

مش كده وللا إيه؟ mf(

والدليل (وأنا متأكد) إنك لو عملت نفس المشوار بالعربية الجديدة .. لن يحدث هذا!

أما بخصوص الزيت كل 1500 كيلو متر .. فأنا أعتقد إن هذا الكم قليل حبتين لسبب بسيط ..

وهو أن الزيت يكتسب لزوجته المناسبة وتصل تركيبته إلى المعيار القياسى للعمل بكفاءة بعد استخدامه لمسافة 500 كيلو متر .. وبالتالى فى اعتقادى فإنه يصلح للاستخدام على حالته القياسية تلك لحوالى 2000 كيلو متر إضافية وهذا كلام مصنعى الزيت أنفسهم ..

بيتهيألى الناس عندك عايزين يعملوا مصلحة عليك B) ولقوك زبوووون ;)

الأريح من كل هذا إنك تستعمل "موبيل 1" أو Esso "هيليكس" .. الزيت ده بيعمل 10000 كيلومتر فى الظروف العادية .. لكن عندكوا قول 8000 .. على إنك كل مرة تغير فيها الزيت تغير معاها الفلتر ..

وعلى فكرة ده أوفر وأفضل للمحرك ..

[/وسط]

رابط هذا التعليق

عربيتى صوتها عالى و بتاخد وقت عبال ما تسحب... لسة مغيرة البوجيهات من أسبوعين و طقم الدبرياج الشتا الللى فات.. :rolleyes:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...