اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ايه انسب فرص الاستثمار الان

moamana

Recommended Posts

خير يا حماعة الحير

هو انا جيت جبت ضرفها ولا ايه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الاستثمار فى العقارات عموما و فى الاراضى الزراعيه خصوصا فى امريكا وكندا رخيصه جدا يعنى مثلا انا شفت مزرعه 8 فدادين اتباعت فى كندا ب 16 الف دولار اضرب فى 6 = 96 الف جنيه و دا ارخص من من تمن قيراط ارض فى اعفن قريه فى مصر و كدلك البيوت والعمارات الاسعار هناك رخيص خالص و اللى مش مصدق يبحث فى جوجل عن farm land auctions in canada او in america

فعلا انا عملت زي بحث زي ما حضرتك قلت لقيت الاسعار تبدأ من 2000 دولار للفدان الي 70000 دولار .. بس لاحظت انها اراضي غير منتجه

زي مثلا ده

http://www.landandfarm.com/property/Madjack_Farm-403886/

وده

http://www.landandfarm.com/property/Saskatchewan_Irrigation_Farm_For_Sale-397867/

وده

http://www.landandfarm.com/property/REDUCEDBeautiful_Country_Retirement_Home-387892/

بس السؤال هل يمكن بسهولة لشراء من قبل اجنبي وهل يتم منح اقامة للشاري وهل هذه الاراضي للزراعه ام الرعي وما هي المشاكل وما هي افضل المناطق اسئلة كثيره ؟؟ معلش هانتعبك معانا بس الفكرة لا شك رائعه ويجب دراسة جدواها

رابط هذا التعليق

بالعكس يا باشمهندس كلام حضرتك صحيح

و ده اللى عملته

بس بدل ما اشترى ارض لان المبلغ اللى معايا ميجيبش

ميلت على الوالد و قلتله الله يكرمك تشوفلى اللى شغالين جنبك حد مزنوق فعلا و عايز يكمل عمارته

و بالفعل كان هناك مقاول عايز يحرق شقتين يعنى يبيعهم بسعر قليل عشان يقدر يكمل بقية التزاماته

و اشتريت منه بالفعل

بس الشقة فى مكان او حى قديم خلاص بقى متشبع بس حى راقى باختصار المقطم حى جديد و خدماته التجارية لسه فى اولها و لكن قطع الاراضى فيه خلصت لان فى خلال الخمس سنين اللى فاتوا شهد اقبال رهيب بسبب شركة اعمار و بسبب موقعه المتميز

يعنى اللى يدور يدور على فرصة و بس فى القارات

و هقولكم على فكرتين تانيين فى بالى

بردوا دوروا على فرصة فى حى قديم بس ايه مش شقق لا محلات لان المحلات بتطلع و عمرها مبتنزل الا فى الاحياء الجديدة اللى هيكون لسه فيها بناء زى الشروق و العبور اما محل فى مدينة نصر او مصر الجديدة...زالخ

هيكون فرصة استثمارية حلوة

الجديد بقى القرى السياحية و اكرر االقرى السياحيةمش الكمبوند السياحى اللى بتتبنى فى الغردقة و سهل حشيش الاول بتتباع بسعر حلو و بعدين بتولع خاصة لانها بتتباع للاجانب

بس ديه مشكلتها الخوف بس لو تولى تيار دينى متشدد السلطة فى مصر و مفيش حاجة بقت مستبعدة الايام ديه

و طبعا ديه مساحات صغيرة يعنى اقصاها 100 متر باسعار تبدا من 6 الالاف المتر

بس و الله مش خسارة خاصة انى اخر مرة كنت فى الساحل لقيت الاسعار استهبال رغم ان المياة مبتتنزلش

رابط هذا التعليق

طب الحمد لله

انا قكرت لحضرتك ف حاجة ان شاء الله تعجبك

احنا ممكن نشتري 6 شقق سكنية بالمبلغ ده

بيانات الشقة و توضيحها موجوده اخر المداخلة

الفكرة بقي اننا هنضرب كام عصفور بحجر واحد

اولا ... هندفع المبلغ علي دفعات ... يعني لو فيه اي ارتباط للقلوس هنقدر نكمله

ثانيا ... هنحصل علي قيمة ايجارية حوالي الفين جنيه ف الشهر

ثالثا ... امكانية التسييل بسهولة ... يعني لما نحب نفك فلوس هنقدر نفكها بسهولة و من غير حجم خساير كبير ... لو احتجتي مبلغ في حدود الباكو ( 100000 ) هنقدر نوفره بسهولة من بيع واحدة م الشقق دي .. و بكده نبقي وفرنا المبلغ المطلوب و مبوظناش العملية الاستثمارية بتاعتنا..يادوبك خسرنا جزء م الايجار بتاعنا.

رابعا ... الفلوس دي هتزيد لوحدها و بسرعة غريبة الشكل .. زي ما بنقول العيشة وسط الناس ونس .. ختي الشغل في الطبقات الشعبية ونس برده و الفلوس ربنا بيبارك فيها .. ده باللهجة العامية و بالفصحي تقدر نقول ان زيادة الطلب و قلة المعروض نظرا لاستنفاذ الاراضي بيرفع الاسعار بنسبة اظرادية

نحبي ابدا افول مواصغات الشقق و الموقع و لا المها و اروح بيتنا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

لا طبعا اتفضل حضرتك قولها و لو حتى انا مكنش فيه امكانيه لاى سبب ممكن اى شخص يشوف الموضوع و يعجبه و يكلم حضرتك

او ممكن ابلغ والدى يدخل مع حضرتك المهم نشوف مجالات استثمارية عدة و نشغل فلوسنا

رابط هذا التعليق

الى الاستاد هشام زكى طبعا جميل جدا انك عملت بحث الارض اللى بتتباع فى كندا دى اصلا ارض زراعيه وهى بتزرع موسم واحد فى السنه الموسم بيبدا من شهر ابريل و ينتهى فى شهر اكتوبر و الاراضى دى اصحابها بيبيعوها لسوء الحاله الاقتصاديه فى امريكا وكندا و غالبا مايكون هناك منزل على راس الارض المزارع فى امريكا وكندا سعرها مابيطلعش قوى لكن سعرها ثابت اللهم لو حصلت طفره تانيه فى الاراضى و البيوت فممكن سعرها يطلع و دا محتمل لان العقارات عموما هناك و صلت لاسفل السافلين مثلا البيت اللى كان بيتباع من 5 سنين بمليون دولار و صل سعره الان حوالى 100 الف اما بالنسبه لدخول امريكا وكندا و الاقامه فدا موضوع يطول شرحه و لو عندك جديه فى الموضوع دا راسلنى على alshura1@yahoo.com و ساعطيك كل التفاصيل

رابط هذا التعليق

انا بحثت فعلا عن العقارات في امريكا وكندا علي الروابط اللي حضرتك كتبتها وبجوجل ولفت نظري حاجة في غاية الروعة وهي إن كل الاعلانات مسجل عليها الاسعار مش زي عندنا تلاقي كاتبلك سعر مغري سعر فرصة سعر لقطة وكأنه بيبيع حاجة مسروقة مش عايز يقول سعرها بصراحة سوق العقارات عندنا بقي مقرف بسبب غياب الشفافية لكن لما تشوف الاعلانات بره مصر حتي في الخليج تلاقي السعر مكتوب بمنتهي الوضوح مش شغالين في الخباثة .

رابط هذا التعليق

yeloraby

الف شكر بسس ممكن اعرف ايه هى شركة الرياض اللى اتقبض على رئيسها بعد الثورة و كانت مشتركة فى مشاريع ايه بالزبط

و بالفعل فيه اكثر من مشروع شكلهم هيفتحوا نفسى على الاستثمار فى مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...