اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أطلب مشورة من حضراتكم فى فيزا حرة للكويت

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

فى البداية أدعوا من الله أن يبارك فى أعضاء هذا المنتدى الأكثر من رائع لما يقومون بة من مجهودات ضخمة من مساعدة للمغتربين المصريين.

مش هطول على حضراتكم

أنا أسمى أحمد البصراطى بكالوريوس تجارة 2007 جامعة المنصورة تخصص محاسبة.تقديرى الإجمالى مقبول 60% بس معى شهادة خبرة بثلاث سنوات بمهنة مشرف مبيعات وتسويق وموثقة من الشهر العقارى والخارجية .ومعى شهادة ICDL من اليونيسكو وشهادة TOEFL من الجامعة الأمريكية بالقاهرة ومعى أيضا كورس لغة إنجليزية تجارى معتمد من جامعة المنصورة كان نفسى أسافر لأى دولة عربيةمن يوم ما خلصت كلية.نظراللظروف التى نعيشها فى مصر. وفعلا مشيت مرتين فى موضوع السفر وكان عن طريق مكاتب سفريات المرة الأولى للسعودية والثانية لسلطنة عمان بس للأسف طلعوانصابين ومبدئهم الأساسى فى الحياة هو الكذب على الناس. ففكرت فى موضوع الفيزا الحرة. وربنا كرمنى بناس مضمونين إن شاء الله بس الفيزا غالية شوية 300000 شاملة التأمين فى الكويت والمهنة فى الفيزا مندوب مبيعات. علما بأنى أريد أن أترك مجال المحاسبة لأنى أخطأت فى أختيارى لهذا القسم وأريد أن أعمل بمجال التسويق والمبيعات لأنى أحب هذا المجال ولاقى نفسى فية.

أريد من حضراتكم الإستفسار عن النقاط الأتية :

(1) هل أنا أخطأت لما أخترت موضوع الفيزا الحرة للكويت لأن تقديرى مقبول والكويت بيطلبوا تقدير جيد؟

(2) هل جو العمل فى الكويت هذه الأيام مبشر ولا البلد مقفولة ومتشجعش؟

(3) أريد أن أعرف مصاريف المعيشة فى الكويت قد إية علما بأن هناك صديق لى فى الكويت سأقيم معة فى غرفة أنا وهو فقط وقال لى سوف تدفع 35 دينار شهريا للسكن فقط؟

(4) أريد أن أعرف عندماأبحث عن عمل فى الكويت وأتفاوض مع صاحب أى عمل على الراتب كم الحد الأدنى للراتب الذى أقبل بة كبداية؟

بارك الله فيكم جميعا.والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا يوفقك الي الطريق الصحيح ويرزقك بالعمل الصالح والعيشة الكريمة

لو ممكن تعرفني ازاي احصل علي فيزة حرة او علي الاقل توصلني للاشخاص اللي ممكن يساعدوني بيها ...

وياريت يبقي نوع من التواصل لاشتركنا ف نفس المؤهلات تقريبا ونفس الظروف

0102364688

a_adel_skart@hotmail.com

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      السلام عليكم   حضرتك ليا صديقي في كندا    يريد يحولى مبلغ 15000 الف دولار كندى مع العلم إن لو تم تحويل المبلغ ده علي حسابي في مصر هيقولي اى مصدر الفلوس وصله القرابة وهدخل في س ج ممكن اعرف لو هو فتح حساب بنكي فى Hsbc في مصر وهو في كندا ويحط الفلوس في حسابه ويبعتلي الفيزا مثلاً شحن مع أى هديه عادي اسحب بيها المبلغ من اى مكنه ATM خاصة بالبنك ولا لازم هو يجي يسحب الفلوس بطريقة مباشرة اى نوع الحساب اللي يفتحه ويعمل اى ع اقدر اسحب المبلغ بالفيزا دون الدخول او التعامل مع موظفين البن
    • 0
      السلام عليكم  انا معايا بكالريوس نظم معلومات اداريه والفيزا جات علي فنى حاسب الي المكتب لما دخل الباسبور علشان يأشر السفاره قالت المؤهل غير مطابق للمهنه  المكتب قالى لازم خطاب استثناء من الشركه في السعوديه  وقالي كمان لازم شهاده خبره انك شغال فنى حاسب الي (ودي انا جبتها من الشغل) هل فيه اي خطوات تانيه غير الي المكتب قال عليه ؟ الرجاء الرد 
    • 0
      خلال زيارة رسمية الأسبوع الماضي قام بها اللواء عباس كامل رئيس المخابرات العامة لدولة الكويت نقل تحيات الرئي عرض الصفحة
    • 20
      اخوكوا صيدلى فى المنطقة الشرقية بالسعودية عايز اروح الكويت فى زيارة لو حد يعرف ايه الإجراءات او التأشيرات المطلوبة ع الباسبور ياريت يقولى!!!!! B) :aslam: علما بأنى هاسافر برى إن شاء الله افيدونى افادكم الله
    • 18
      السلام من عند ربى الرجاء المساعده فانا مقيمة فى الكويت واريد ان اعمل كارت زيارة لقريب لى الرجاء توضيح ما هى الاوراق المطلوبه وما هى الاجراءات الازمه لعمل كارت زيارة وشكرا
  • أضف...