اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حكم وضع صور النساء في الصور الرمزيه والتواقيع .

أبو يمنى

Recommended Posts

يعنى يبقى كشف المراءه لوجهها .. والنظر اليه ..حلال ((الا لو كانت نية الناظر سيئه )) .. ويبقى ((خيال ظلهن )) المتمثل فى الصور.. يبقى حرام .. ادينى عقلك !!!!!مع الاعتذار للبرنامج البايخ

أتفق معك أن البرنامج بايخ .

:closedeyes:

رابط هذا التعليق

• الردود 65
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

خلاصة الأمر أنني نقلت فتاوى أهل العلم في مسألة صور النساء المتبرجة كالمنتشرة على أغلفة المجلات أو التي انتشرت على الانترنت بشكل واسع

فمن أراد أن يتأكد من الحكم ويبحث في فتاوى أهل العلم (لا يشترط السلفيين :) ) فليتأكد بنفسه من الحكم .

من وجد نصاً من الكتاب أو السنة تبيح النظر إلى مثل هذه الصور فليضعها هنا لطفاً .

من وجد كلاماً لأهل العلم (لا يشترط السلفيين :) ) يجيز النظر إلى مثل هذه الصور أو نشرها فليضعه هنا لطفاً .

من لم يجد هذا أو ذاك ولا زال غير مقتنع فنخشى عليه من اتباع هوى النفس .

وأخيراً نقول :

كل بني آدم خطاء، وخير الخطائين التوابون .

رابط هذا التعليق

خلاصة الأمر أنني نقلت فتاوى أهل العلم في مسألة صور النساء المتبرجة كالمنتشرة على أغلفة المجلات أو التي انتشرت على الانترنت بشكل واسع

فمن أراد أن يتأكد من الحكم ويبحث في فتاوى أهل العلم (لا يشترط السلفيين :) ) فليتأكد بنفسه من الحكم .

من وجد نصاً من الكتاب أو السنة تبيح النظر إلى مثل هذه الصور فليضعها هنا لطفاً .

من وجد كلاماً لأهل العلم (لا يشترط السلفيين :) ) يجيز النظر إلى مثل هذه الصور أو نشرها فليضعه هنا لطفاً .

من لم يجد هذا أو ذاك ولا زال غير مقتنع فنخشى عليه من اتباع هوى النفس .

وأخيراً نقول :

كل بني آدم خطاء، وخير الخطائين التوابون .

ما هو انت يا تامر لو كنت قولت من الأول صور النساء المتبرجه او العاريه او المخله مكانش حد فتح بقه

انما عنوان موضوعك مختلف عما تذكره في المداخله اعلاه

عنوان الموضوع عن صور النساء بشكل عام مش المتبرجات منهن

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

المهم اوعو تقربوا للبيبسى pps:

بصراحة أسباب صحية كثير تخلينا منقربش من بيبسي و أمثاله من المشروبات

خصوصا للأطفال

:closedeyes:

رابط هذا التعليق

هو انا ممكن اقول حاجة و اعتبروني اي حد بيتعلم مع حضراتكم و استحملوا تساؤلاتي

هي صورة او توقيع ممكن يكون محرك لخيال شاب

طب لو افترضنا ان ده صحيح مش المفروض يبقي برضه صورة الشاب محرك لخيال البنت

مش المفروض يكون مثلا كلام المشاعر و الحركات دوت و خصوصا اللي بيتقال علي العلن ممكن يحرك خيال اي حد ولد او بنت

يبق يالموضوع مش كلمات او صور...متهيالي الموضوع او "خيال" شخص غير مروض قابل للايحاء بأقل اثارة ممكنة

طب لو افترضنا ان ولد و لا بنت فعلا "خياله" شطح مع صورة و لا مع كلمة بتتكتب طب اومال في الحياة الحقيقية الناس دي بتعمل ايه...يعني لما يشوف بنت شحم و لحم في الشارع...سواء بقي كانت متبرجة و لا عادية

طب البنت لو شافت فعلا ولد في الحقيقة و كلمته فيس تو فيس....ايه بقي راح تنهار يعني

انا عارفة كلامي طفولي....و انا مقدرشي اتكلم في الفتوي...لاني انسانة مش مؤهلة ليها

لكن اسمحولي اقول خبرة صغيرة

انا عشت في السعودية لمدة 8 سنين....اتربيت اني ك "بنت" كلي علي بعضي كدهوت فتنة....صوتي فتنة ...وشي فتنة.....جسدي...فتنة......افكاري لو كانت جريئة هي كمان فتنة

و بعدين نزلت عشت في مصر...ودراستي كانت بتخليني اختلط بالاجانب كتير...و دلوقتي عايشة في بلد عربي مسلم...و تقريبا الستات فيه بتبقي ماشية من غير هدوم في بعض الاماكن....اتصدقوا اني بلاقي نفسي انا اللي ببص عليهم مش الرجالة اللي هم مش بيبصوا عليهم خالص

عارفين ببص عليهم ليه

لانه اتغرس فيا "فكرة" من زمان....انها فتنة و ببقي مستنية اشوف يا تري شكلها ايه الفتنة دي

رايي الشخصي...انجذابك لشخص ولد او بنت...هو من محض افكارك و خيالك

و قرأت لدكتور مصطفي محمود...ان التحدي الحقيقي للمؤمن انه يروض رغباته أمام التحدي الحقيقي

و التحدي الحقيقي أن "تصون أفكارك و خيالك" و تهذبه علي "حلال" ربنا

أنا لو مشيت في الشارع هشوف الطويلة و القصيرة و العوجة و السليمة و البيضة و السمرة

و انا كبنت ممكن اتعامل مع كل اطياف الشاباب

بس هو الفيصل

انا كبني آدم....نويت و باذن الله تكون حياتي في الحلال

يبقي هو ده النهر اللي هتصب فيه كل افكاراي و معتقداتي

و هي دي القوة اللي راح تساعدني اني اتغلب علي التحديات اللي حوايلا

التحديات دي مش هتخلص لو كووووولنا بكرة الصبح شيلنا الصور و التواقيع...طب هنشيل الناس من الشارع

طب هنبطل نعيش مع جنسيات مختلفة لا تدين بالاسلام مثلا

طب هنروح نعيش فين...كده مش هخرج بره بيتي اصلا

بس انا هخرج و ههاجر في ارض الله و باذن الله هكون نموذج البنت او الشاب اللي عايز يربي نفسه علي طاعة ربنا

و مهما كانت حواليه "مغريات" هو/ هي عايز/ة ......."حلال" ربنا

معذرة علي الاطالة

و معذرة انا مش مؤهلة في مناقشة الفتوي

بس دي كانت وجهة نظري

شكرا

رابط هذا التعليق

هو انا ممكن اقول حاجة و اعتبروني اي حد بيتعلم مع حضراتكم و استحملوا تساؤلاتي

هي صورة او توقيع ممكن يكون محرك لخيال شاب

طب لو افترضنا ان ده صحيح مش المفروض يبقي برضه صورة الشاب محرك لخيال البنت

مش المفروض يكون مثلا كلام المشاعر و الحركات دوت و خصوصا اللي بيتقال علي العلن ممكن يحرك خيال اي حد ولد او بنت

يبق يالموضوع مش كلمات او صور...متهيالي الموضوع او "خيال" شخص غير مروض قابل للايحاء بأقل اثارة ممكنة

طب لو افترضنا ان ولد و لا بنت فعلا "خياله" شطح مع صورة و لا مع كلمة بتتكتب طب اومال في الحياة الحقيقية الناس دي بتعمل ايه...يعني لما يشوف بنت شحم و لحم في الشارع...سواء بقي كانت متبرجة و لا عادية

طب البنت لو شافت فعلا ولد في الحقيقة و كلمته فيس تو فيس....ايه بقي راح تنهار يعني

انا عارفة كلامي طفولي....و انا مقدرشي اتكلم في الفتوي...لاني انسانة مش مؤهلة ليها

لكن اسمحولي اقول خبرة صغيرة

انا عشت في السعودية لمدة 8 سنين....اتربيت اني ك "بنت" كلي علي بعضي كدهوت فتنة....صوتي فتنة ...وشي فتنة.....جسدي...فتنة......افكاري لو كانت جريئة هي كمان فتنة

و بعدين نزلت عشت في مصر...ودراستي كانت بتخليني اختلط بالاجانب كتير...و دلوقتي عايشة في بلد عربي مسلم...و تقريبا الستات فيه بتبقي ماشية من غير هدوم في بعض الاماكن....اتصدقوا اني بلاقي نفسي انا اللي ببص عليهم مش الرجالة اللي هم مش بيبصوا عليهم خالص

عارفين ببص عليهم ليه

لانه اتغرس فيا "فكرة" من زمان....انها فتنة و ببقي مستنية اشوف يا تري شكلها ايه الفتنة دي

رايي الشخصي...انجذابك لشخص ولد او بنت...هو من محض افكارك و خيالك

و قرأت لدكتور مصطفي محمود...ان التحدي الحقيقي للمؤمن انه يروض رغباته أمام التحدي الحقيقي

و التحدي الحقيقي أن "تصون أفكارك و خيالك" و تهذبه علي "حلال" ربنا

أنا لو مشيت في الشارع هشوف الطويلة و القصيرة و العوجة و السليمة و البيضة و السمرة

و انا كبنت ممكن اتعامل مع كل اطياف الشاباب

بس هو الفيصل

انا كبني آدم....نويت و باذن الله تكون حياتي في الحلال

يبقي هو ده النهر اللي هتصب فيه كل افكاراي و معتقداتي

و هي دي القوة اللي راح تساعدني اني اتغلب علي التحديات اللي حوايلا

التحديات دي مش هتخلص لو كووووولنا بكرة الصبح شيلنا الصور و التواقيع...طب هنشيل الناس من الشارع

طب هنبطل نعيش مع جنسيات مختلفة لا تدين بالاسلام مثلا

طب هنروح نعيش فين...كده مش هخرج بره بيتي اصلا

بس انا هخرج و ههاجر في ارض الله و باذن الله هكون نموذج البنت او الشاب اللي عايز يربي نفسه علي طاعة ربنا

و مهما كانت حواليه "مغريات" هو/ هي عايز/ة ......."حلال" ربنا

معذرة علي الاطالة

و معذرة انا مش مؤهلة في مناقشة الفتوي

بس دي كانت وجهة نظري

شكرا

الأخت الكريمة تحية طيبة .

يقول الله تعالى :( ياأيها الذين آمنوا عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم )

تعلمين أنني وأنت وكل زميل سوف يقف وحده يوم القيامة أمام الله ، وسوف يسأل عن عمله بشكل فردي .

لن يسألني الله عن النساء العاريات بالشوارع أو غيرهنّ .

وهل انتشار العري في الشوارع وفي وسائل الاعلام هو مبرر لي لكي أساهم أنا الاخر في منظومة الحرام بنشر صور مخالفة ؟

أم أن ذلك يدفعني إلى مضاعفة جهودي في التناصح والإصلاح ونشر الخير بين المسلمين ؟

أما فيما يتعلق بمجاهدة النفس في ترك النظر المحرم فهم واجب علينا جميعاً ولا أختلف معك فيه مطلقاً .

أما أن أضع أنا هذه الصورة اختياراً ، فما هو مبرري لذلك ؟!

على هامش الموضوع :

لفتة مهمة في الاية السابقة .

قوله عز وجل : ( ياأيها الذين آمنوا عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم ) روينا عن أبي بكر الصديق رضي الله عنه أنه قال : يا أيها الناس إنكم تقرءون هذه الآية : ( ياأيها الذين آمنوا عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم ) وتضعونها في غير موضعها ولا تدرون ما هي ، وإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : " إن الناس إذا رأوا منكرا فلم يغيروه يوشك أن يعمهم الله تعالى بعقابه " .

وفي رواية " لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر أو ليستعملن الله سبحانه وتعالى عليكم شراركم فليسومنكم سوء العذاب ، ثم ليدعون الله عز وجل خياركم فلا يستجاب [ لكم ] " .

قال أبو عبيد : خاف الصديق أن يتأول الناس الآية على غير متأولها فيدعوهم إلى ترك الأمر بالمعروف [ والنهي عن المنكر ] فأعلمهم أنها ليست كذلك وأن الذي أذن في الإمساك عن تغييره من المنكر ، هو الشرك الذي ينطق به المعاهدون من أجل أنهم يتدينون به ، وقد صولحوا عليه ، فأما [ ص: 110 ] الفسوق والعصيان والريب من أهل الإسلام فلا يدخل فيه .

رابط هذا التعليق

ما هو انت يا تامر لو كنت قولت من الأول صور النساء المتبرجه او العاريه او المخله مكانش حد فتح بقه

انما عنوان موضوعك مختلف عما تذكره في المداخله اعلاه

عنوان الموضوع عن صور النساء بشكل عام مش المتبرجات منهن

تحياتي

نعم أخي الكريم زهيري .

أقصد الصور المتبرجة كالتي التي اعتاد الكثير من مستخدمي النت ورواد المنتديات ومواقع التواصل الاجتماعي رفعها وضعها في التواقيع وغير ذلك .

رابط هذا التعليق

ربنا يزيد ربنا يبارك

4 صفحات و48 مداخلة في أقل من 24 ساعة .. ورأي ورأي أخر وحرب حامية الوطيس ...

يا سلام لو عندنا 10 % من الحماس ده في قضايا دنيانا اللي في جوانب كتير منها بوظت ديننا

أنا مش مستغرب .. لإني بأشوف إنعكاس أفكارنا ده على حياتنا الواقعية ....

مش عيب ولا حرام إننا نهتم بمثل تلك القضايا ...

لكن المجتمعات بيتعرف تقدمها من تخلفها بالقضايا التي تهتم بها ...

فلما أهتم بقضايا تعتبر هي 1 % من ديني ودنيايا وأقعد أحارب عشانها وأكرس حياتي ووقتي وتفكيري عشانها وأسيب الـ 90 % الباقية .... يبقى مش مطلوب مني غير إني أبص من بلكونة بيتي أو أمشي في الشارع عشان أشوف إنعكاس أفكاري دي عملت إيه في المجتمع

ولما الاقي مليونيات تتعمل عشان شعار واحد فقط وهو " إسلامية إسلامية " وكأننا مجتمع كان يعبد اللات والعزى ...... يبقى وانا مغمض أعرف إحنا وصلنا لفين

ولما في نفس الوقت الاقي بتوع إسلامية إسلامية عايش في مكان لا يليق بالحيوانات وهو وغيره لا يحركون ساكناً لتغيير هذا الواقع اللي يُعتبر منكراً يجب أن يتغير كما أُمرنا ديننا .....

على الجانب الاخر ... من يهتم بقضايا فرعية كفرض أيدلوجية لا دينية ... أو محاولة لتوجية المجتمع لوجهة معينة .. منفصلاً بذلك عن واقع المجتمع اللي محتاج مننا الكثير ...

يبقى فعلاً نحن نحتاج إلى ثورة في العقول والأفكار ... مش عشان نخليها كلها قالب واحد ...

لأ ... عشان نخليها أفكار بناءه إيجابية تبني على أرض الواقع ... مش تبني شعارات وهمية

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مداخلات كثيرة قرأتها اندهشت منها واسائتني صراحة ً ، وحجر على الرأي والفكر ينتقده افاضل ثم يقومون بفعله بأسلوب اشد واعنف ، ولم نرى اي لوم لهم على هذا ولو كانوا اعضاء عاديين كتبوا واستخدموا نفس هذه هذه اللهجة لكنا سمعنا استنكاراوشجبا ، ويمكن تهديد بإلغاء العضوية

كلام يكتب ثم تجد نقيضه من نفس الشخص ..سبحان الله

- على اي حال فقط سارد على عبارة صغيره كتبها الفاضل ابو عمر..وهي رغم اتفاقي معه فيها تماما وهي

فلما أهتم بقضايا تعتبر هي 1 % من ديني ودنيايا وأقعد أحارب عشانها وأكرس حياتي ووقتي وتفكيري عشانها وأسيب الـ 90 % الباقية .... يبقى مش مطلوب مني غير إني أبص من بلكونة بيتي أو أمشي في الشارع عشان أشوف إنعكاس أفكاري دي

عزيزي ابو عمر كما قلت لك اتفق معاك فيما ذكرت

بس مينفعش استخدم الكلام ده في مواضيع واتغاضى عنها في مواضيع

يعني بنفس المنطق لما الاقي حضرتك او اي واحد فاتح موضوع او فاتحة موضوع اللي بيتكلم عن اغاني الروك ، او رزع الحلل ، او موضوع عن الشعر ،

او اجد موضوع لابو عمر فاتحه بيتكلم فيه عن ابو تريكة ، او خسارة الاهلي للدوري ، والاقي الموضوع وصل لصفحات

فعندها لا تزعل لو دخلت وعلقت بمثل تعليقك وقلت يعني الناس اللي مشغولة بكرة القدم ويقعدوا يضربوا في بعض بعد الماتش ، سايبين الهم اللي همه عايشيين فيه وفاتحين موضوع من عشرين صفحة عمالين يتكلموا في حاجات هايفه

- وميزعلش برده صاحب اي موضوع يكون بيتكلم مثلا عن فيلم او اغنية..وادخل احط له خبر اكتشاف علمي واقوله شوف الناس بتفكر في ايه ومشغولة في ايه ، وانت قاعد تكتب في ايه..

يعني هل لو فعلت أنا ذلك مع اصحاب هذه المواضيع التي اراها ..غير هادفه من وجهة نظري وكتبت لهم هناك ما هو اهم لتتناقشوا فيه..هل لن اواجه..باللوم والتقريع ؟؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

ربنا يزيد ربنا يبارك

4 صفحات و48 مداخلة في أقل من 24 ساعة .. ورأي ورأي أخر وحرب حامية الوطيس ...

يا سلام لو عندنا 10 % من الحماس ده في قضايا دنيانا اللي في جوانب كتير منها بوظت ديننا

أنا مش مستغرب .. لإني بأشوف إنعكاس أفكارنا ده على حياتنا الواقعية ....

مش عيب ولا حرام إننا نهتم بمثل تلك القضايا ...

فلما أهتم بقضايا تعتبر هي 1 % من ديني ودنيايا وأقعد أحارب عشانها وأكرس حياتي ووقتي وتفكيري عشانها وأسيب الـ 90 % الباقية .... يبقى مش مطلوب مني غير إني أبص من بلكونة بيتي أو أمشي في الشارع عشان أشوف إنعكاس أفكاري دي عملت إيه في المجتمع

ولما الاقي مليونيات تتعمل عشان شعار واحد فقط وهو " إسلامية إسلامية " وكأننا مجتمع كان يعبد اللات والعزى ...... يبقى وانا مغمض أعرف إحنا وصلنا لفين

ولما في نفس الوقت الاقي بتوع إسلامية إسلامية عايش في مكان لا يليق بالحيوانات وهو وغيره لا يحركون ساكناً لتغيير هذا الواقع اللي يُعتبر منكراً يجب أن يتغير كما أُمرنا ديننا .....

على الجانب الاخر ... من يهتم بقضايا فرعية كفرض أيدلوجية لا دينية ... أو محاولة لتوجية المجتمع لوجهة معينة .. منفصلاً بذلك عن واقع المجتمع اللي محتاج مننا الكثير ...

يبقى فعلاً نحن نحتاج إلى ثورة في العقول والأفكار ... مش عشان نخليها كلها قالب واحد ...

لأ ... عشان نخليها أفكار بناءه إيجابية تبني على أرض الواقع ... مش تبني شعارات وهمية

حيث أنك قلت : مش عيب ولا حرام إننا نهتم بمثل تلك القضايا ...

فأذكر نفسي وإياك بقول رسول الله صلى الله عليه وسلم :

لا تحقرن من المعروف شيئا ، ولو أن تلقى أخاك بوجه طلق .

الراوي: أبو ذر الغفاري المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 2626

خلاصة حكم المحدث: صحيح

رابط هذا التعليق

الأخت الكريمة تحية طيبة .

يقول الله تعالى :( ياأيها الذين آمنوا عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم )

تعلمين أنني وأنت وكل زميل سوف يقف وحده يوم القيامة أمام الله ، وسوف يسأل عن عمله بشكل فردي .

لن يسألني الله عن النساء العاريات بالشوارع أو غيرهنّ .

وهل انتشار العري في الشوارع وفي وسائل الاعلام هو مبرر لي لكي أساهم أنا الاخر في منظومة الحرام بنشر صور مخالفة ؟

أم أن ذلك يدفعني إلى مضاعفة جهودي في التناصح والإصلاح ونشر الخير بين المسلمين ؟

أما فيما يتعلق بمجاهدة النفس في ترك النظر المحرم فهم واجب علينا جميعاً ولا أختلف معك فيه مطلقاً .

أما أن أضع أنا هذه الصورة اختياراً ، فما هو مبرري لذلك ؟!

على هامش الموضوع :

لفتة مهمة في الاية السابقة .

قوله عز وجل : ( ياأيها الذين آمنوا عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم ) روينا عن أبي بكر الصديق رضي الله عنه أنه قال : يا أيها الناس إنكم تقرءون هذه الآية : ( ياأيها الذين آمنوا عليكم أنفسكم لا يضركم من ضل إذا اهتديتم ) وتضعونها في غير موضعها ولا تدرون ما هي ، وإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : " إن الناس إذا رأوا منكرا فلم يغيروه يوشك أن يعمهم الله تعالى بعقابه " .

وفي رواية " لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر أو ليستعملن الله سبحانه وتعالى عليكم شراركم فليسومنكم سوء العذاب ، ثم ليدعون الله عز وجل خياركم فلا يستجاب [ لكم ] " .

قال أبو عبيد : خاف الصديق أن يتأول الناس الآية على غير متأولها فيدعوهم إلى ترك الأمر بالمعروف [ والنهي عن المنكر ] فأعلمهم أنها ليست كذلك وأن الذي أذن في الإمساك عن تغييره من المنكر ، هو الشرك الذي ينطق به المعاهدون من أجل أنهم يتدينون به ، وقد صولحوا عليه ، فأما [ ص: 110 ] الفسوق والعصيان والريب من أهل الإسلام فلا يدخل فيه .

استاذي الكريم

جزي الله حضرتك كل خير علي الاستفاضة في الرد

الحقيقة شجعتني اني أقرأ و استزيد

جزي الله حضرتك خير

رابط هذا التعليق

يعني بنفس المنطق لما الاقي حضرتك او اي واحد فاتح موضوع او فاتحة موضوع اللي بيتكلم عن اغاني الروك ، او رزع الحلل ، او موضوع عن الشعر ،

او اجد موضوع لابو عمر فاتحه بيتكلم فيه عن ابو تريكة ، او خسارة الاهلي للدوري ، والاقي الموضوع وصل لصفحات

لأ يا أبو ريم ...

فرق كبير بين موضوعات تتحدث عن هوايات أو ميول وبالتالي الذي لا يجد في نفسه ميل لمثل تلك الموضوعات ممكن من عنوانها لا يدخلها

وبين موضوعات جدلية وتنقلب إلى حروب فكرية .. وفي الاخر لا طائل منها أو مش هي دي كل مصايبنا

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

لأ يا أبو ريم ...

فرق كبير بين موضوعات تتحدث عن هوايات أو ميول وبالتالي الذي لا يجد في نفسه ميل لمثل تلك الموضوعات ممكن من عنوانها لا يدخلها

وبين موضوعات جدلية وتنقلب إلى حروب فكرية .. وفي الاخر لا طائل منها أو مش هي دي كل مصايبنا

ماشي يابوعمر....علشان خاطرك بس

وعلشان خاطر الاهلي اللي ساب الكاس للزمالك

لكن خد بالك ان المنطق هو هو...لان في مباريات الكرة ، والافلام ومحتواها ..بتتحول برده المواضيع دي لحروب فكرية.. po:: .وجدال لا طائل من وراؤه

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا يا باشمهندس تامر على موضوعك القيم :give_rose:

مشكور يا أخ تامر وجزاك الله خيرا على النصيحة

لو سمحتم .. يا جماعة الخير

اللى له أى وسيلة اتصال بفضيلة الرئيس المحتمل ياريت يتصل بيه وينوبه فيه ثواب وينصحه إنه ما يكررهاش .. وياريت يدبله اللينك بتاع الموضوع علشان يعرف إنه مش بس بينظر إلى صورة النساء .. لأ ده بيقعد معاهم ، ويتحاور معاهم .. مش بس كده .. لأ وإيه ويضحك معاها ويسمح لها تسأله إنت أهلاوى ولا زملكاوى (يعنى لغو) ..

والمصيبة الكبرى إنها متنمصة ومتبرجة .. و .. و .. ويمكن تبرج الجاهلية الأولى

ينوبكم ثواب فى رئيس مصر المحتمل .. وكمان ينوبكم ثواب فى مصر ورجالة مصر

زله كبيرة و خطأ للشيخ حازم أنا ارفضها تماما , إن شاء الله على صفحته على الفيس سأبغله اعتراضى او باى وسيلة أخرى على هذه السقطة ,و أسال الله أن يغفرها له .

إسمحولي أشتت الموضوع لعل مغزى هذا التشتيت يصل إلى البعض

الخبر فى جريدة التلجراف البريطانية هو أن العلماء تمكنوا من تجاوز سرعة الضوء ......ز و هذا يعنى إنقلابا كبيرا فى القوانين الحاكمة للفيزياء !!!

أ-عادل

حضرتك مشرف فى المنتدى و الإدارة الكريمة هنا علمتنا من شروط المنتدى عدم تغيير الموضوع يا ريت حضرتك تلزم بالقرارات اللى انتوا وضعتوها وتشيل مداخلتك واى مداخلة اخرى فى غير سياق الموضوع

و شكرا لحسن التزامك بقوانين المنتدى

رابط هذا التعليق

ههههههههههههه

و ادي اول عقوبة على تجرؤي على ابداء الرأي

نقطة حمراء

ياسلام

هي النقطة الحمراء دي حتخرسني يعني؟؟؟ّ!!!!

عيب اوي

ما انا كمان عندي الزر الأحمر

و اقدر استعمله يا حضرة الفاضل

و برضه لن أسكت

الموضوع بجد ما عادش يتسكت عليه

و اهلا بالنقط الحمراء

دفاعا عن حرية الرأي

يللا

كل الشلة تقيمني بالأحمر

و الله وسام على صدري

انه يجيني تقييمات حمراء

في سبيل اني اقول رأيي بحرية وبلا خوف

وردة لحضرتك

أصلي اتعلمت أحسن لمن يسيء إليّ

ياترى المفهوم ده ضد الدين؟؟؟

:clappingrose:

السلام عليكم

الاخت الفاضله مدام عبير جزاك الله خيرا

تعجبت و بشده من هذه العصبيه و التشنج فى مداخلتك

سخريه و استهزاء و تهديد و قبلها تحزيب و تقسيم و كل ذلك لماذا ؟

ثم انى اختى الكريمه لم اتجاوز الى شخصك الكريم و التقييم السالب هو اسلوب حضارى

محترم جدا اعبر به عن رفضى لمداخلتك دون اى تجاوز على شخصك الكريم

ثم ان حريتك فى التعبير عن رأيك مكفوله تماما فاين رأيتى اننى احجر على ذلك

و اين هى اساءتى اليك حتى تكونى فى هذه الحاله العدائيه ؟؟!! .

كان يكفينا ان تردى بموضوعيه على مضمون موضوع الاخ تامر و تذكرى لنا رأيا مخالفا

من الدين لما ذكره لو لديكى و عندها لكى تقديرا فوق التقدير على الفائده العامه للجميع

.

اخى الفاضل ابو محمد

ليس لدينا فى الاسلام كهنوت و قداسات

يعنى الشيخ حازم اخطأ بلا شك نقولها بملئ افواهنا و لا نخشى فى الله لومه لائم ..واضح :) .

.

الاخ ابو محمد ..أ. عادل

حتى قرنين من الزمان او يزيد قليلا كان العلماء المسلمين هم قاده الدنيا فى كل المجالات

عندما كانوا متمسكين بدينهم و عندما تخلوا عن ذلك و ركنوا الى الدنيا و غزت العلمانيه

و الليبراليه و اشباهها بلاد المسلمين وصلنا الى حاله التردى التى نعيشها الان و تعايرونا فيها بما وصل اليه الغرب

الذى بنى حضارته كلها على علوم المسلمين و علمائهم و هم و التاريخ يشهدون بذلك

يا ساده

الدين لم يكن سببا فى تخلفنا و تأخرنا بل العكس هو الصحيح

و الغرب اللادينى متقدم اليوم تحقيقا لسنه ربانيه

فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا

أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُون .....الانعام 44َ

اما نحن المسلمين ليس لنا إلا

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ

وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا

وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُون ......النور 55

المسلمين مع العلمانيه و الليبراليه لن يجنوا شيئا و لن يصلوا الى اى مكانه و هذا ما رأيناه على مدى قرن و نصف و اكثر

و لن نرتقى الا بالاسلام ...و الاسلام فقط ...فهل من مدكر .

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

استاذي الكريم

جزي الله حضرتك كل خير علي الاستفاضة في الرد

الحقيقة شجعتني اني أقرأ و استزيد

جزي الله حضرتك خير

أحسن الله إليك أختنا الكريمة وزادك فضلاً .

رابط هذا التعليق

إسمحولي أشتت الموضوع لعل مغزى هذا التشتيت يصل إلى البعض

الخبر فى جريدة التلجراف البريطانية هو أن العلماء تمكنوا من تجاوز سرعة الضوء ......ز و هذا يعنى إنقلابا كبيرا فى القوانين الحاكمة للفيزياء !!!

وصل المغزى مشرفنا الفاضل .

وهاك موضوع ذو صلة :

الرباط الخاص بي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...