اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنا والرزنامه !

suma

Recommended Posts

منذ تركي العمل وأنا لا أهتم بالنظر الى الرزنامه المعلقة علي حائط في غرفتي لا أهتم ماذا يعنيني أن اليوم الثلاثاء أو الأربعاءكل الأيام تتشابه عندي

ز

نظرت ابنتي الي الحائط ثم قالت لي : هي الأيام عندك مش بتمشي ليه ؟؟ومدت يدها وقطعت عشر ورقات من النتيجه.....لا أدري وقتها ماذا دهاني ؟أسرعت بأخذهم قائلة :إنها ايام من عمرنا اتركيها .

هنا سرحت ياه كل ورقه سقطت هي يوم من عمري مضى ويوم قصر من باقي أيامي الباقيه ،ياه لم افكر هكذا من قبل .ياه يا دنيا نعيش ونلهث ونجري هنا وهناك ونغفل أننا وقتما نجري نترك سنين طوال خلفنا .هلا نلتقط الأنفاس برهة من الوقت ننظر فيما مضى بعضه نتذكره برجفة تسري بالقلب والنفس فنسعد وتكون لنا ذادا لما هو آت من أيام .

والبعض الآخر نتمنى أننا لم نعشه ولم نراه ولكن مع تكرار تساقط أوراق الرزنامة ومع هروب الشباب وتسلل الشيخوخة وتحول الشعر الى اللون الابيض0وإنتهاء مسئولية الأبناء نبدأ ننظر الى الورق الباقي ، متى تأتي الورقة الأخيره؟أكيد لن تمتد لها اليد لتسقطها لأننا سنسقط قبلها .

وهنا تبدل التفكير ماذا بعد ؟؟قرأت بعض الكتب عن القبر وعزابه واستمعت الى بعض المشايخ مثل -عمر عبد الكافي- وغيره ،لكن قلبي ظل ينبض بالحب وتساءلت لم البعض منا يخاف من الموت هل هو قاس مؤلم؟ لا ندري لم يمت أحد من قل وعاد ليخبرنا ماذا وجد !!

أنا أحب الله ويقيني برحمته يقيني منذ الصبا وأنا اسعى لمحبته دائما ظهري متكيء على رحمته وعدله . فالتتساقط الأوراق كيفما يحلو لها وأستمر أنا في لملمة ما بقى لي جامعة بعض الزاد للرحلة الأخيرة.

سومه

رابط هذا التعليق

صباح التفاؤل ياسومه .

صباح ملئ بكل حنية الكون.

صباح الرضا بكل شئ والنظر بابتسامة للماضى والحاضر والمستقبل.

ياما قلت لنفسى كلامك ...وياما كتبته لنفسى ...وياما تركت بعض منى هنا فى المحاورات لعله تساقط وانا (( احاول اخبيه حتى عن اقرب الناس لى ))..

غصب عنى ....تهرب افكارى بعيدااا جداا.

لكن؟؟

بييجى وقت ولابد نقف ونفكر ...نتفكر .

هل هو فعلا ..(( شئ يخوف ؟؟ ))..الأيام تتسرب كما الماء من بين اصابعنا؟؟؟

ياسومه..

الأيام نفسها (( معندهاش وقت لنا )) عايزة تجرى وعايزانا نجرى معاها .

كأننا ف مسابقة جرى .بنجرى وهى عمالة تجرى جنبنا وترش علينا ميه ف الحر علشان منتعبش ...ونفضل نجرى ونضحك..,ان كنا بنجرى ف البرد بتجرى برضه معانا وتشجعنا علشان منحسش انه برد .

وبنلاقى اننا خلاص بقينا دافيانين .

محدش بيموت علشان الأيام .بتخلص.

الأيام مش بتخلص ياسومه.

حتى لما احنا (( بعد عمر طويل ان شاء الله )) حاننام النومة الأخيرة ونحلم الحلم الأخير ..

الأيام حاتفضل تمشى وحاتفضل تجرى مع أى حد تانى .

متفكريش ف (( النتيجة )) الرزنامة ..

متفكريش الا ف حاجة واحدة بس.

انك عايشة .

انك بتصحى وتشوفى الشمس ...((( دى فيها حاجتين حلوين قوى ....بتقدرى تشوفى ...وبتشوفى الشمس )))

انك بتصحى وتاخدى دش (( ودى كمان فيها حاجات كتيررر حلوة قوى ...أن عندك ايدين وتقدرى تستعمليهم وانك بتحسى بالانتعاش وان عندك مياه وغيرك مش لاقى قطرة واحدة منها )).

انك بتصحى وتروحى تتناولى الافطار ودى بقى فيها حاجات حلوة اكتر (( بتستطعمى الحاجات كلها...بتستطعمى الأكل وكباية الشاى او القهوة او النسكافيه بتستعملى فم واسنان وممكن تكونى بتستعملى عنيكى وعقلك كمان لو معاكى جريدة ..واهم من كل ده...ربنا كرمك ولاقيا ببساطة أكل تاكليه وحسب مزاجك ))

طبعاااا

ده غير انك ماشية على رجلك ...وآهو بتقولى..

صحيت من النوم..

يعنى كمان ربنا كرمك وبتنامى ....غيرك على طول ف حالة قلق ومش عارف ينام..

غيرك حتى مش لاقى حتة ينام فيها ولا مكان.

الله؟؟

اعتذر....الكلام ده يظهر مكانش ليكى ......اتاريه كان لياااااا انا ف وقت من الأوقات صحيت برضه واكتشفت انى .

بطلت اجرى زى الأول ..

الأيام ياسومه بتيجى .

بتيجى زى ما بتروح .

زى موج البحر مش بتخلص ..

على طول بتروح وييجى غيرها .

حبى أيامك علشان ايامك تحبك.

والدنيا حلوة قوى قوى قوى ...ولازم نشوفها بعنينا الحلوة .

لازم عنينا مع مرور الأيام الكتيرة تبقى عيون بتضحك على طول وراضية على طول ومليانة أمل .

بلاش نعد الأيام اللى ناقصة ....خلينا بس نعيشها من غير عد.

وعلى فكرة ..

ده بينى وبينك...

لما وصلت لنقطة معينة من التفكر والرضا ....وقدر لى أن اذهب الى (( زيارة مستقر اجساد الأحبة من الأهل )).

أقسم بالله شعرت بجانب الخشوع ....بالراحة النفسية الغريبة .

لاخوف ولا هلع .

بل خشوع من خشية الله.

وقناعة ان الآخرة خير وأبقى ...قناعة واقتناع .

مع ضرورة الاستمتاع بالحياة وبكل ما حبانا به الله من خيرات وجمال .

الدنيا حلوة واللى يقول غير كدة...متشائم واكييييد ...

غلطان.

لنعش حياة بلا أى يأس .

بلا أى ملل ..

بلا أى خوف .

وان شاء الله أيامنا الحلوة سوف تستمر الى ان ...تبدأ فى مصاحبة من عليه الدور فى محطة تالية .

صباح الرضا بالمقسوم ....صباح الأمل . :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

صباح التفاؤل ياسومه .

صباح ملئ بكل حنية الكون.

صباح الرضا بكل شئ والنظر بابتسامة للماضى والحاضر والمستقبل.

ياما قلت لنفسى كلامك ...وياما كتبته لنفسى ...وياما تركت بعض منى هنا فى المحاورات لعله تساقط وانا (( احاول اخبيه حتى عن اقرب الناس لى ))..

غصب عنى ....تهرب افكارى بعيدااا جداا.

لكن؟؟

بييجى وقت ولابد نقف ونفكر ...نتفكر .

هل هو فعلا ..(( شئ يخوف ؟؟ ))..الأيام تتسرب كما الماء من بين اصابعنا؟؟؟

ياسومه..

الأيام نفسها (( معندهاش وقت لنا )) عايزة تجرى وعايزانا نجرى معاها .

كأننا ف مسابقة جرى .بنجرى وهى عمالة تجرى جنبنا وترش علينا ميه ف الحر علشان منتعبش ...ونفضل نجرى ونضحك..,ان كنا بنجرى ف البرد بتجرى برضه معانا وتشجعنا علشان منحسش انه برد .

وبنلاقى اننا خلاص بقينا دافيانين .

محدش بيموت علشان الأيام .بتخلص.

الأيام مش بتخلص ياسومه.

حتى لما احنا (( بعد عمر طويل ان شاء الله )) حاننام النومة الأخيرة ونحلم الحلم الأخير ..

الأيام حاتفضل تمشى وحاتفضل تجرى مع أى حد تانى .

متفكريش ف (( النتيجة )) الرزنامة ..

متفكريش الا ف حاجة واحدة بس.

انك عايشة .

انك بتصحى وتشوفى الشمس ...((( دى فيها حاجتين حلوين قوى ....بتقدرى تشوفى ...وبتشوفى الشمس )))

انك بتصحى وتاخدى دش (( ودى كمان فيها حاجات كتيررر حلوة قوى ...أن عندك ايدين وتقدرى تستعمليهم وانك بتحسى بالانتعاش وان عندك مياه وغيرك مش لاقى قطرة واحدة منها )).

انك بتصحى وتروحى تتناولى الافطار ودى بقى فيها حاجات حلوة اكتر (( بتستطعمى الحاجات كلها...بتستطعمى الأكل وكباية الشاى او القهوة او النسكافيه بتستعملى فم واسنان وممكن تكونى بتستعملى عنيكى وعقلك كمان لو معاكى جريدة ..واهم من كل ده...ربنا كرمك ولاقيا ببساطة أكل تاكليه وحسب مزاجك ))

طبعاااا

ده غير انك ماشية على رجلك ...وآهو بتقولى..

صحيت من النوم..

يعنى كمان ربنا كرمك وبتنامى ....غيرك على طول ف حالة قلق ومش عارف ينام..

غيرك حتى مش لاقى حتة ينام فيها ولا مكان.

الله؟؟

اعتذر....الكلام ده يظهر مكانش ليكى ......اتاريه كان لياااااا انا ف وقت من الأوقات صحيت برضه واكتشفت انى .

بطلت اجرى زى الأول ..

الأيام ياسومه بتيجى .

بتيجى زى ما بتروح .

زى موج البحر مش بتخلص ..

على طول بتروح وييجى غيرها .

حبى أيامك علشان ايامك تحبك.

والدنيا حلوة قوى قوى قوى ...ولازم نشوفها بعنينا الحلوة .

لازم عنينا مع مرور الأيام الكتيرة تبقى عيون بتضحك على طول وراضية على طول ومليانة أمل .

بلاش نعد الأيام اللى ناقصة ....خلينا بس نعيشها من غير عد.

وعلى فكرة ..

ده بينى وبينك...

لما وصلت لنقطة معينة من التفكر والرضا ....وقدر لى أن اذهب الى (( زيارة مستقر اجساد الأحبة من الأهل )).

أقسم بالله شعرت بجانب الخشوع ....بالراحة النفسية الغريبة .

لاخوف ولا هلع .

بل خشوع من خشية الله.

وقناعة ان الآخرة خير وأبقى ...قناعة واقتناع .

مع ضرورة الاستمتاع بالحياة وبكل ما حبانا به الله من خيرات وجمال .

الدنيا حلوة واللى يقول غير كدة...متشائم واكييييد ...

غلطان.

لنعش حياة بلا أى يأس .

بلا أى ملل ..

بلا أى خوف .

وان شاء الله أيامنا الحلوة سوف تستمر الى ان ...تبدأ فى مصاحبة من عليه الدور فى محطة تالية .

صباح الرضا بالمقسوم ....صباح الأمل . :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

احلى كلام من احلى ماما سلوى فى اسكندرية كلها

متعرفيش تاثير كلامك على قد ايه

يمكن عشان اناكده دلوقت باستمتع بكل لحظة فى حياتى

مش بافكر فات كام ولافاضل ايه ولامين مزعلنى ولا حتى بكرة شكله ايه

بافكر بس كم الناس اللى بتحبنى ودى اكبر نعمة ممكن ربنا يمنحها لانسان وهى قبوله عند الناس

فرحانة بمساحة الرضا والحب الموجودة فى حياتى مع زوجى واولادى واخواتى واصحابى

فرحانة بالمصالحة مع نفسى طول الوقت

فرحانة بنهر التسامح اللى غامرنى وا نى اسامح عن طيب خاطر واعتذر برضه بطيب خاطر من غير كبر

وهو الكلام ده اللى كان نفسى اقوله لمدام سوما بس خانى التعبير

كنت عاوزة اقولها اديتى رسالتك على اجمل وجه

ليه بقى تحرمى نفسك تستمتعى بكل لحظة فى حياتك مع اولادك مع احفادك مع اصحابك

مع حتى ذكرياتك بحلوها ومرها

العمر لحظة زى مابيقولوا

ليه بقى نضيعها فى هم اوحزن او حتى فى انتظار ساعة القدر

وسعى مساحة الحب فى حياتك غيرى اهتماماتك ومارسى هواياتك اللى بتحبيها

كونى صداقات جديدة معانا هنا او فى محيط معارفك واقاربك

غيرى نشاط حياتك وخدى نفس عمييييييييق وافتحى درعاتك للحياةاحضنيها بكل مافيها

من اوجاع او افراح حتلاقى طعم الفرح احلى كتير اوى

ربنا يحلى ايامكم ويفرحكم باحبابكم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...