اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كنت النهاردة في القسم

abobakr

Recommended Posts

النهاردة قلت بقى خلاص لازم اجاهد مش ينفع البطاقة ضايعة بقالها اربع شهور ومش طلعت غيرها افرضوا اتمسكت في كمين مش ليا حجة ساعتها ومش ينفع اروح اقول الظابط سب ليا الدين

المهم نرجع لموضوعنا رحت القسم عشان اعمل محضر فقد

لاقيت فيه سلبيات من غمز الأمين بخمساية من تحت لتحت و الطلب اشتريه من مكتبة تبعهم الورقة بشلن وبيبعها ب 3 جنيه

بس المعاملة يا جماعة غير

صحيح الحمد لله مدخلتش اقسام الا مرة او اتنين وكان لازم اعمل شوية مكالمات قبل ما اروح

بس النهاردة يا جماعة كانت كل المعاملة حضرتك واتفضل وفي الاخر شرفت ونورت

بجد الواحد لما يلاقي فيه ايجابية لازم يقولها ويشهد بيها

عايزة تبكي ياما على حالي؟؟

ابكي على حالي وشوفي ملامحي

ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود

ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود

ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود

ابكي على حالي في الوضع الحالي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

بما انى رد سجون - احم احم.. فعلا المعاملة اتغيرت فى الاقسام بشكل كبير و ملحوظ.. و يا رب كده دايما.

بس مكانش لازم انك تعمل محضر ولا حاجة.. كنت تروح تطلع البطاقة على طول من العباسية او القسم اللى انتا تبعه..

انا طلعتها من العباسية لانه تقريبا المكان الوحيد اللى تقدر تعمل البطاقة فيه مستعجلة و تاخدها بعد 3 ايام.

رابط هذا التعليق

لالا لازم اعمل محضر عشان لما بتيجي تغير بيانات او تجددها بياخدوا منك البطاقة القديمة

رابط هذا التعليق

هههههههههههه طيب ايه رأيك ان البطاقة القديمة لسه معايا :blink:

انتا بتمضى على اقرار انك هتسلمها لما تاخد الجديدة.. لكن لما بتقول لهم انها ضاعت, كله بيطلع عالسيستم و بيقرروا اذا كنت محتاج صورة و جديدة ولا لا.

المودام كانت البطاقة ضايعة منها و طلعناها من غير اى مشكلة.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لأ حضرتك مش لازم محضر

لما بتعمل البطاقة الجديدة فيه كذا خانة فوق ......اختار منها حضرتك بدل فاقد , وبتكتب اقرار ان البطاقة القيمة فقدت , بيتتوقف البطاقة القديمة وبتصدر البطاقة الجديدة

من غير اي محاضر ولا غيره

وممكن كمان تغير البيانات في الجديدة عادي , حضرتك بتعلم علي الخانتين خانة بدل فاقد وخانة تغيير البيانات

ومافيش اي مشاكل

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

معاملتهم بقت أحسن فعلا

بس تحس أنه من ورا قلبه

آخر مرة كنت رايح أوصل أخويا المطار

و بقول للأمين الركن هنا مسموح ( و أنا شايفه بيكتب النمر اللي واقفه )

قالي ممنوع للأسف يا أفندم بابتسامة

و متنساش برده إن إحنا مصنفين ضمن (( أولاد الناس )) اللي يستاهلوا معاملة محترمة

كأن فيه ناس مش (( ولاد ناس ))

إن شاء الله تدوم المعاملة الممتازة و الأهم للجميع

رابط هذا التعليق

ايه رأيكم بقى إني رحت عملت تعديل بيانات من حوالي شهر

كنت بضيف اسم العائلة في البطاقة

وعملت البطاقة ومستعجلة ( ومكنتش من العباسية على فكرة ) ... وطلعت بعد يومين واخدتها .. ولا حد طلب مني البطاقة القديمة ولا مضوني على إقرارات ولا أي حاجة ...

لدرجة إن اديت البطاقة القديمة لأختي .. وقلت لها خليها معاكي لو احتجتيها .. في أي أوراق باسمي ولا حاجة

والبطاقتين طالعين بنفس الرقم ... والاتنين صلاحيتهم شغالة .. القديمة لسه فيها 6 سنين ..

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

انا مكنتش اعرف انها مش لازم

بس كل واحد كان يقولي لالا مش هايعملوا ليك اي حاجة الا لما يستلموا البطاقة القديمة او محضر

رابط هذا التعليق

هى البطاقة بتطلع بنفس الرقم فعلا و نفس البيانات و الصورة الا لو طلبت تعديلها او هما قرروا ان شكلك اتغير و محتاج صورة جديدة.

الفكرة فى نفس الرقم انه رقم قومى.. مش مرتبط بس بالبطاقة و لكن شهادة الميلاد و قسيمة الجواز و اعتقد التأمين الصحى و كل حاجة.

رابط هذا التعليق

يخافوا ميختشوش...والسؤال الآن ..ياترى الى متى سوف يستمر خوفهم ؟ ..وهل لو توقفت المظاهرات والاعتصامات وحرق الاقسام و...الخ وعادت الحياه طبيعيه ، سوف يخلعون القناع وتعود لنا وجوهم الكئيبه الكريهه التى كنا نصادفها فى كل مكان نضطر الى مقابلتهم فيه ؟

رابط هذا التعليق

مبروك عليك البطاقة الجديدة فى عصر ما بعد مبارك اية رأيك مش بذمتك تحس وانت داخل القسم ان هناك جرأة من المصريين

انا بقى كنت بطلع صور من شهادة ميلاد ابنى محمود الصغير علشان الاعدادية رآيت فى القسم ناس بتصرخ فى وش الموظفين آومت ضحكت ضحكة سمعت كل من حولى وقلت لهم دة نتاج الثورة شعب بيكرة ان يكون لة فرصة استمرار تعامل الموظفين لة باحترام لان مهما حدث ستنتهى كسرة النفس لدى الشرطة وموظفينها من كثرة ان الناس تدايقهم لية ما بنستخدمش العقل وبنعامل بعض باحترام حتى يستمر التغيير الى الابد دةبقى انا بعتبرة نمردة

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

انتا بتمضى على اقرار انك هتسلمها لما تاخد الجديدة.. لكن لما بتقول لهم انها ضاعت, كله بيطلع عالسيستم و بيقرروا اذا كنت محتاج صورة و جديدة ولا لا.

انا اعرف ان فيه قانون بيعاقب اللى بيمشى ببطاقيتين بخمس سنين (ياريت تاخدوا بالكوا او تتاكدوا)

------------------

سؤال بما بما انكوا خبرة بالبطاقات

كان مكتوب فى البطاقة القديمة حاصل على بكالريوس تجارة وكان شكلها شيك ولذيذ

غيرتها بقت مكتوب فيها مهنتى وبالخارج لحد مبقى شكلها يخنقنى

يمفع ارجعها تانى تبقى بكالريوس تجارة وارجعها لشياكتها واناقتها :closedeyes:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

انا اعرف ان فيه قانون بيعاقب اللى بيمشى ببطاقيتين بخمس سنين (ياريت تاخدوا بالكوا او تتاكدوا)

------------------

سؤال بما بما انكوا خبرة بالبطاقات

كان مكتوب فى البطاقة القديمة حاصل على بكالريوس تجارة وكان شكلها شيك ولذيذ

غيرتها بقت مكتوب فيها مهنتى وبالخارج لحد مبقى شكلها يخنقنى

يمفع ارجعها تانى تبقى بكالريوس تجارة وارجعها لشياكتها واناقتها :closedeyes:

هتدفع كام يا صديقى حسام وعايز اية كمان غير حاصل على :give_rose:

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لو حبينا نتكلم عن بناء صداقة مع شريك حياتنا يبقى لازم نتعلم مهارة الحوار معاه واحتواء مشاعره السلبية زى الغضبعرض الصفحة
    • 0
      تختلف عادات وتقاليد كل منطقة داخل المجتمع المصرى بكل طوائفه وطبقاته الاجتماعية بدوا وريفا وحضرا أسرا فقعرض الصفحة
    • 11
      زي النهاردة من سنين، يوم 15 ابريل سنة كام ، 1900 وشوية سنين طل الصباح واشرقت شمس الربيع على أرض "عروس البحر المتوسط" ومع نسمات معطرة بالورد والفل والياسمين أتي صراخ طفل وطفلة معلنا عن قدوم توأمين سكندريين في منزلين مختلفين، يقعان داخل الدار الكبيرة "عروس البحر الأبيض المتوسط" التابعة لدولة مصر. وتمر الأيام والسنون والعقود ليعود نفس التاريخ ويحتفل التوأمان بذكرى يوم ميلادهم مع الأبناء والأحفاد والأهل والأصدقاء. كل سنة وانتي طيبة مدام سلوى كل سنة وأنا طيب كل سنة واحنا طيبين كل سنة ومص
    • 2
      السلام عليكم.. اردت لكم ان تشاركونى الرأى بعد قراءة هذه المقالة للكاتب ( الدويك)... http://www.alwafd.org/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%89/567-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%8A%D9%83/507530-%D9%8A%D8%A7-%D9%85%D8%B4%D9%8A%D8%B1-%D9%8A%D8%A7-%D9%85%D8%B4%D9%8A%D8%B1-%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A9-%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D9%8A%D8%B1 "يا مشير يا مشير م النهاردة أنت الأمير الهتاف دا مش بيفكرك
    • 0
      شابة جميلة ..مثقفة ... تقابل شابا قدرا ثم تراه بعدها بشهور تنمو بينهما قصة حب و سرعان ما يتقدم لخطبتها و لكن تحدث أحداثا غريبة ماذا سيحدث؟؟؟ شاهدوا الفيلم .... الفيلم يقع في ساعة ونصف مشاهدة ممتعة نتحاور بعدها بإذن الله http://www.youtube.com/watch?v=AqGfQsa3J98
  • أضف...