اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عمل المرأة في الإسلام

نوران

Recommended Posts

كل واحد أدلى بدلوه في الموضوع ده قال جزء من الحقيقة

لأن لكل حقيقة عدة أوجه

أنا زي نوران لما كنت باشتغل في مصر كنت بابقى تعبانة و متضايقة جدًا

و بالرغم من إن الشغل فعلًا بيخلي البيت منظم ..زي ما عبير قالت..لأن وقتك محدود فلازم كل حاجة تتعمل في الوقت المخصص لها ما فيش رفاهية إنك تأجلي حاجة

لكن بجد البيت بالنسبة لي كان بلا روح

و ما كانش فيه وقت لنفسي و لا لزوجي و لا لاحتياجات ولادي النفسية

و فعلًا حاملة الهم جدًا لما أرجع مصر و أرجع لدوامة الشغل من جديد

و دور الزوج فين؟

الزوج في مصر غلبان جدًا زوجي كان بيصحى الصبح على شغله الحكومي ..

و يرجع يتغدى و ينام ساعة و يصحى ينزل على شغله الخاص.. و يرجع بالليل يتعشى و ينام

يعني ما كانش فيه وقت عشان يشوف الولاد مش يشارك في تربيتهم

و بالرغم من كدة فيه ناس زي عبير .. بالرغم من كل مسئولياتها ما تقدرش تعيش من غير شغل

أختي لما كان أولادها صغيرين أخذت أجازة .. تعبت ما قدرتش تكمل الأجازة و اضطرت ترجع الشغل و تودي أولادها لحضانة

يعني اللي غيري يقدر عليه يمكن أنا ما أقدرش أعمله ..

لأن كل ميسر لما خلق له

و أنا والدتي ربنا يبارك فيها ..كانت زي والدة رضوى بتشتغل عمرها ما قصرت في حاجة معانا أو في البيت

بس أنا فاكرة كويس إني كنت بازعل جدًا إني بارجع من المدرسة مش بالاقيها مستنياني في البيت

و في النهاية لو الأولاد صغيرين و الحالة المادية متيسرة .. الأولى طبعًا إن الأم تكون جنب أولادها

على جنب مش كل ربات البيوت بيرغوا رغي الحريم في التليفونات .. و لا بيتعاملوا زي قطعة الأثاث

صعب أوي إن تكون دي النظرة لربة المنزل ..

سواء ضحت بشغلها عشان ولادها .. أو ما لقتش شغل مناسب.. أو مش عايزة تشتغل و السلام

و لو الزوجة ما لقتش تقدير من زوجها .. و كان بيعاملها زي قطعة الأثاث في المنزل

بالتأكيد ما مكانتش حتسيب شغلها و تضحي عشان خاطر ولادها

لأنها أكيد مش حتحس معاه بالأمان .. وحتحاول تدور على أمان المستقبل في العمل

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

• الردود 79
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طبعا مش محتاجة اؤكد ان ظروف كل أسرة مختلفة

بس مختلفة ان الحل مش هيبدأ من الرجل وحده

بل من الجيل الجديد .. بنات و اولاد

نعلمهم صح عشان يبقى فيه أمل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بداية اسمحيلي حبيبتي نور اني اعترض على جزئية ............. ان العمل الاساسي للمرأة هي تربية الاولاد وهو ماخلقت لأجله ؟؟؟؟؟؟

طيب والمرأة اللي ماعندهاش اولاد ؟؟؟؟؟؟ مالهاش لازمة ؟؟؟؟

بعد كدة انا بتفق معاكي انها لازم تضحي علشان مستقبل اولادها ......... واهي هتضحي بمستقبلها علشان خاطر مستقبل اولادها يكون افضل وعلشان تربيتهم التربية السليمة ........ وهى وبس اللي لازم تضحي بشغلها بدراستها بطموحها بأي حاجة علشان خاطر الاولاد

طيب تمام جداً .......... والاسلام بيأكد دة ......... اوك ............ بس علي الناحية التانية برده الاسلام مااهدرش حقوقها ......... مش بس نطلب منها التضحية ونعتبرها فرض عليها ومايكونش ليها اقل تقدير في النهاية من الزوج والاسرة ........ وبعد كام سنة ننظر اليها كجزء من الاثاث او كمجرد شغاله كل اللي بتعمله واجب وفرض عليها وماحش حتى يفكر يشكرها

كنت بشوف امثلة لأمهات ضحت علشان اولادها وبيتها وجوزها ........ دة حتى لما بتطلع ميف او رحلة مابتطلعش علشان تستمتع ,,, لأ بتطلع برده شغالة تغسل وتنضف وتجهز الطعام ....... مع ان كل الاسرة بما فيهم الزوج ساعتها بيبقوا في أجازة بس بيستمتعوا بيها ......... هي وبس اللي واقفة تشتغل برده ومافيش فايدة

وكنت بستغرب اوي على حال اسرة مكونة من اب وام وابن وابنة ............ والاقي في الاجازة الصيفية الابن بيروح النادي ويخرج مع اصحابه وعايش حياته والبنت لازم تساعد مامتها في شغل البيت ؟؟؟؟

هو دة برده حكم الاسلام علي البنت ؟؟؟؟ والتفريق بينها وبين الولد ؟؟؟ مابقولش انها برده تقضي حياتها بره البيت ....... بس على الاقل من حقها الاستمتاع بأجازتها تقرا كتب تمارس هوايتها المفضلة تخرج مع عيلتها

انما ماتقفش طول النهار في المطبخ وتساعد في تجهيز الطعام والسفرة وحتى بعد الطعام تلاقي الولد قام يلعب والبنت هي اللي بتنضف ؟؟؟؟؟؟ ليه ؟؟؟؟

غير كل دة ........... فين دور الاب في التربية اصلا ؟؟؟ تلاقيه سايب كل حاجة علي الام من تربية وتعليم وخلافه ؟ ولو فيه اي تقصير تلاقيه بيلومها ؟؟؟ كتير بنسمع ولد صغير يقول لفظ مش كويس وتلاقي الاب بيلقى اللوم علي الام ويقولها ادي تربيتك ياهانم ؟؟

اومال سيادتك كنت فين وموقعك ايه من الاعراب ؟؟؟ ولا الهوا

الحكاية مش حكاية عمل او قعدة في البيت الموضوع كله ثقافة ........... ثقافة التقدير .......... ماهو لوالام دي تم تقديرها ماكنش يبقى فيه مشكلة .......... لو كل زوجة قعدت في البيت علشان عملها ولقت من زوجها احترام وتقدير ومساعدة في تربية الابناء وقضاء لكل احتياجاتها المادية والمعنوية يبقى مافيش ادني مشكلة

لكن العكس هو اللي بيحصل

عجبني اوي تقدير الاستاذ محمد لزوجته لما ضحت بوظيفتها ....... وذكره ليها .... ربنا يبارك لهم وينعم عليهم ...... هو دة المطلوب

وعجبني سؤال الاستاذ حسام عن امكانية ان الزوج يهب جزء من ماله في النهاية لزوجته تقديراً لها واعترافاً منه انها ساعدته علي تكوين المال دة

ياتري دة بيحصل ؟؟

وفي النهاية عايزة اقولك ان مش كل امرأة عاملة مقصرة في حق بيتها واولاها .......... ومش كل ربة منزل اولادها نموذج يحتذى به

أنا والدتي ربن يديها الصحة امرأة عاملة ....... وعمرها ماقصرت ابداً في حقوقنا ولحد دلوقتي

علي الناحية التانية كنت بشوف منتهى الاهمال من ربات بيوت لأبنائها ولبيتها .........

العملية مش تعميمية ........ بالعكس كل بيت وله ظروفه الخاصة

طالما فيه اتفاق بين الطرفين علي الطريقة اللي هيمشوا بيها بيتهم يبقى مافيش ادني مشكلة

ميرسي ياحبيبتي علي موضوعك القيم

حبيبتي رضوي

علماء معتبرين هم من يرون ان عمل المرأه في الاسلام يكون لضروره

انا لسه مختلفه معاكي ان العمل الاساسي للمرأه هو تربية ابنائها وهي لما تربي أجيال علي الصلاح , فدي اعظم وظيفه علي الاطلاق

وهي بتعبها معاهم ده بيعدل الجهاد كما أخبر النبي صلي الله عليه وسلم المرأه التي قالت له - ما معناه - ان الرجال استأثروا بالخير كالجهاد في سبيل الله

فرد عليها ان عمل المرأه ببيتها يعدل الجهاد في سبيل الله

وطبعا اللي معندهاش اولاد ومحتاجه تشتغل وعندها عمل محترم , مش شايفه ان فيه مانع من شغلها

انا بتكلم عن ظلم الأولاد بابتعاد امهم عنهم وهي ممكن تكون مش محتاجه الشغل

اما عن ان بعض الازواج مش بيقوم بدوره في تربية اولاده ومش بيقدر تخلي الزوجه عن عملهل عشان بيتها ولا بيقدر تعبها ولا بيساعدها , فطبعا ده وضع غلط وموافقاكي ان بعض الازواج كده فعلا , بس صدقيني مش كلهم

وطبعا مرفوض تمييز الولد عن البنت , بالعكس البنات هم اللي لازم يتميزوا - شوية تحيز -

وفي الأول والآخر الأم اللي بتسيب شغلها بتعمل كده عشان ده هو الصح ولو زوجها ما قدرهاش , ربنا هيكرمها ويجزيها الخير ان شاء الله

وطبعا تقدير استاذ محمد لزوجته شئ جميل ربنا يبارك لهما

شكرا يا جميل :give_rose:

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

الاعلام يزن على ودان الست ان قيمتها في شغلها فقط و دورها في البيت غير مميز او اي حد ممكن يعمله

الست واجبها تتفانى في تربية اولادها و أجرها على الله .. ليس تفانيها ضمانا لان يهتموا بها فيما بعد

لكن هي لا ينبغي ان تسحق شخصيتها و تلغيها و تحصرها في اسرتها .. تحتاج ان تنمي شخصيتها و تثري حياتها ياستمرار .. و هذا سينعكس إيجابا على أسرتها ايضا

و الاهم تربي اولادها صح .. تعلمهم دينهم صح

متفقه معاكي في النقط دي يا أم زيد

ربنا يبارك لك في زيد ... آمين

رابط هذا التعليق

كل واحد أدلى بدلوه في الموضوع ده قال جزء من الحقيقة

لأن لكل حقيقة عدة أوجه

أنا زي نوران لما كنت باشتغل في مصر كنت بابقى تعبانة و متضايقة جدًا

و بالرغم من إن الشغل فعلًا بيخلي البيت منظم ..زي ما عبير قالت..لأن وقتك محدود فلازم كل حاجة تتعمل في الوقت المخصص لها ما فيش رفاهية إنك تأجلي حاجة

لكن بجد البيت بالنسبة لي كان بلا روح

و ما كانش فيه وقت لنفسي و لا لزوجي و لا لاحتياجات ولادي النفسية

و فعلًا حاملة الهم جدًا لما أرجع مصر و أرجع لدوامة الشغل من جديد

و دور الزوج فين؟

الزوج في مصر غلبان جدًا زوجي كان بيصحى الصبح على شغله الحكومي ..

و يرجع يتغدى و ينام ساعة و يصحى ينزل على شغله الخاص.. و يرجع بالليل يتعشى و ينام

يعني ما كانش فيه وقت عشان يشوف الولاد مش يشارك في تربيتهم

و بالرغم من كدة فيه ناس زي عبير .. بالرغم من كل مسئولياتها ما تقدرش تعيش من غير شغل

أختي لما كان أولادها صغيرين أخذت أجازة .. تعبت ما قدرتش تكمل الأجازة و اضطرت ترجع الشغل و تودي أولادها لحضانة

يعني اللي غيري يقدر عليه يمكن أنا ما أقدرش أعمله ..

لأن كل ميسر لما خلق له

و أنا والدتي ربنا يبارك فيها ..كانت زي والدة رضوى بتشتغل عمرها ما قصرت في حاجة معانا أو في البيت

بس أنا فاكرة كويس إني كنت بازعل جدًا إني بارجع من المدرسة مش بالاقيها مستنياني في البيت

و في النهاية لو الأولاد صغيرين و الحالة المادية متيسرة .. الأولى طبعًا إن الأم تكون جنب أولادها

على جنب مش كل ربات البيوت بيرغوا رغي الحريم في التليفونات .. و لا بيتعاملوا زي قطعة الأثاث

صعب أوي إن تكون دي النظرة لربة المنزل ..

سواء ضحت بشغلها عشان ولادها .. أو ما لقتش شغل مناسب.. أو مش عايزة تشتغل و السلام

و لو الزوجة ما لقتش تقدير من زوجها .. و كان بيعاملها زي قطعة الأثاث في المنزل

بالتأكيد ما مكانتش حتسيب شغلها و تضحي عشان خاطر ولادها

لأنها أكيد مش حتحس معاه بالأمان .. وحتحاول تدور على أمان المستقبل في العمل

متفقه معاكي يا مدام لونا

انا كمان كنت بزعل لما ارجع من المدرسه ومالاقيش ماما في البيت

ربنا يبارك لك في أولادك ... آمين

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

موضوع مهم جدا يا اخت نوران واستمتعت بالتحاور بينك وبين الاخت عبير

تعليقي على الموضوع :

عمل المرأة لا يستطيع احد ان يقول أحد انه حرام ومن يرفضون عمل المرأة هو رفض نابع عن تقاليد واعرف مجتمعية وليست من الشرع فى شىء

بالنسبة لي أرى أن عمل المراة يجب ان يكون وسيلة وليس غاية

بمعنى إذا كان الزوج يعاني من ضيق ذات اليد والمراة فى امكانها ان تعمل بوظيفة محترمة تساعد بها بيتها وتعف البيت عن السؤال وعن الحاجة فلا مانع أبدا بالطبع

ولكن ما أختلف معه أن يكون عمل المرأة هو غاية فى حد ذاته وهو ما يتمثل في الجملة الشهيرة التي نسمعها حاليا( عاوزة أثبت نفسي )

فبصراحة اعتقد انه غير منطقي ان ترى امرأة زوجها ميسور الحال جدا ويوفر لها الشىء بمجرد ان تطلبه ولا ينقصها اى شىء من متاع الدنيا , ثم تراها تخرج للعمل وتأتي بمربية لاولادها حتى تتفرغ لهذا للعمل , وبالتالي يتشتت الاولاد بين أبا مكلف شرعا بالخروج وطلب الرزق وبالتالي هو ينشغل عنهم مجبورا وبين امراة خرجت وتركتهم إختياريا من اجل اثبات ذاتها .

الاخت عبير :

و فين دور الأب في التربية؟

مين اللي قال انها مسؤولية الأم وحدها؟

تربية الاولاد أكيد هى مسئولية مشتركة

فى زمننا الحالي عندما نرى ان الأم تتحمل العبء الاكبر فهذا يرجع للظروف الاقتصادية الصعبة التي تجعل الأب يخرج من بيته صباحا ويدخل اليه مساءا وتراه يعمل في وظيفة واثنين وثلاثة حتى يوفر حد الكفاف من احتياجات البيت , وبالتالي انشغال الأب عن التربية هو شىء اجباري وليس بمحض اختياره وإن كان هناك الكثيرون من الرجال ممن يستنكفون عن اعمال البيت ولا ننكر هذا ولكن انا أتكلم بشكل عام .

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

موضوع مهم جدا يا اخت نوران واستمتعت بالتحاور بينك وبين الاخت عبير

تعليقي على الموضوع :

عمل المرأة لا يستطيع احد ان يقول أحد انه حرام ومن يرفضون عمل المرأة هو رفض نابع عن تقاليد واعرف مجتمعية وليست من الشرع فى شىء

بالنسبة لي أرى أن عمل المراة يجب ان يكون وسيلة وليس غاية

بمعنى إذا كان الزوج يعاني من ضيق ذات اليد والمراة فى امكانها ان تعمل بوظيفة محترمة تساعد بها بيتها وتعف البيت عن السؤال وعن الحاجة فلا مانع أبدا بالطبع

ولكن ما أختلف معه أن يكون عمل المرأة هو غاية فى حد ذاته وهو ما يتمثل في الجملة الشهيرة التي نسمعها حاليا( عاوزة أثبت نفسي )

فبصراحة اعتقد انه غير منطقي ان ترى امرأة زوجها ميسور الحال جدا ويوفر لها الشىء بمجرد ان تطلبه ولا ينقصها اى شىء من متاع الدنيا , ثم تراها تخرج للعمل وتأتي بمربية لاولادها حتى تتفرغ لهذا للعمل , وبالتالي يتشتت الاولاد بين أبا مكلف شرعا بالخروج وطلب الرزق وبالتالي هو ينشغل عنهم مجبورا وبين امراة خرجت وتركتهم إختياريا من اجل اثبات ذاتها .

الاخت عبير :

و فين دور الأب في التربية؟

مين اللي قال انها مسؤولية الأم وحدها؟

تربية الاولاد أكيد هى مسئولية مشتركة

فى زمننا الحالي عندما نرى ان الأم تتحمل العبء الاكبر فهذا يرجع للظروف الاقتصادية الصعبة التي تجعل الأب يخرج من بيته صباحا ويدخل اليه مساءا وتراه يعمل في وظيفة واثنين وثلاثة حتى يوفر حد الكفاف من احتياجات البيت , وبالتالي انشغال الأب عن التربية هو شىء اجباري وليس بمحض اختياره وإن كان هناك الكثيرون من الرجال ممن يستنكفون عن اعمال البيت ولا ننكر هذا ولكن انا أتكلم بشكل عام .

أتفق مع حضرتك يا أستاذ ابراهيم

جزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

مدام نوران

انا سعيد جدا بالفيديوهات التي تضعينها لتأييد وجهة نظرك

ولكن الا تري أنهم جميعا تحدثوا عن عمل المرأة من وجهة نظرهم ولم يأت أحدهم بنص أو دليل شرعي من القرآن يحدد للمرأة إن كان يحق لها أن تعمل أو الضرورات التي تبيح لها العمل ولماذا يفضلون لها الجلوس بالبيت ؟ ألا ترين أن كل ما أوردوه مجرد إجتهادات شخصية يلبسونها عباءة الدين؟

عموما نقاشنا هنا سواء مؤيدين لحق المرأة في العمل من عدمه يذكرني بماري أنطوانيت عندما علمت بتعاسة الشعب لعدم توافر الخبز فاندهشت وقالت لماذا لايأكل الشهب الجاتوه طالما الخبز غير متوافر.

المرأة العاملة ليست هي المدرسة والطبيبة فقط

المرأة العاملة هي زوجة البواب وأم فلان الشغالة وأم علان بياعة الخضار اللي بتخرج من بلدهم كل يوم الصبح على رأسها القفة أو الطشت مليان خضار أو جبنة قريش ومش علشان تبيعهم في سوق المركز أو المدينة علشان تجيب لعيالها العشاء عند عودتها آخر النهار

المرأة العاملة هي المرأة التي تقوم من الفجر أو من النجمة علشان تغسل الغسيل قبل ذهابها للشغل وتفطر العيال قبل هي ماتفطر علشان ماتتأخرش عن الشغل ويتخصم لها يوم والا اثنين وجوزها بيطلع من الصبح يرجع آخر النهار مرتبه مش مكفي لنصف الشهر

أحنا ليه مفكرين إن الستات اللي بيشتغلوا كلهم من اللي حاطين مانيكير وبيصبغوا شعرهم ومشغولين بالموضة.

العوز والحاجة هي الأشياء التي تدفع المرأة للبحث عن عمل ، أحيانا الملل من الجلوس بين أربع حيطان أيضا بيكون دافع للبحث عن عمل ، لكن الغالبية اسبابها إقتصادية.

من حوالي أربعين سنة واثناء ذهابي للعمل ، وجدت سيدة تجري ( بمعنى تجري ) وعندما إقتربت من المنزل كان إبنها لايزال واقفا في البلكونة وهو طفل صغير فنادت عليه لتقول له أن يعطي أخاه الدواء لانها نسيت أن تعطي إبنها الصغير المريض دوائه في لهفتها للنزول للعمل حتي لاتتأخر ، تفكرت في الأمر وقلت لنفسي طيب هي ايه اللي مخليها تنزل الشغل وعندها عيال صغيرة ، مفروض تقعد في البيت ، ولكنني راجعت نفسي وقلت لنفسي لعل الدافع الذي إضطرها لهذا الموقف أكبر من أن أفهمه ، فلربما كان زوجها من محدودي الدخل أو ذوي الدخل المتواضع ، وربما مطلقة أو ربما أرملة ، ولكنها بحال من الأحوال كانت ستفضل أن تجلس بالبيت لترعى صغارها خصوصا أن أحدهم مريض.

ماقصدته أننا عند الحديث عن عمل المرأة يجب علينا أن ننظر نظرة شاملة لما تعانيه المرأة وأن نضع في الإعتبار الظروف التي تختلف من بيئة لأخرى ومن مجتمع لآخر.

والحقيقة أنا إستغربت عندما تحول الحديث من تحرير المرأة لينحصر في مشروعية عمل المرأة.

مرة أخرى " تحرير المرأة " ليس هو شرعية عمل المرأة ، بل هو في إعتبار أو عدم إعتبار المرأة مخلوق كامل في مفهوم الثقافة العربية وليس الإسلامية لأن الإسلام براء من ثقافتنا الظالمة للمرأة التي هي زوجتي وبنتي وأختي وامي.

المرأة التي لايزال البعض يعتبر أن ذكر إسمها مساوي لذكر العورات النسائية ويخجلون من ذكر أسماء زوجاتهم وأمهاتهم بل ويعتبرها البعض سبة ، في حين أن نساء المسلمين كن يعرفن بأسمائهن.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

شكرا علي الموضوع المثير للجدل يانوران :give_rose:

وشكرا لكل الزملاء المتحاورين اللي أعتقد إنهم غطوا جميع جوانب الموضوع

بالنسبة لي موضوع عمل المرأة واضح وليس فيه خلاف إنه من وجهة نظر الدين لا مشكلة فيه

طالما تحكمه ضوابط عمل الخير والالتزام بالزي الشرعي والسلوك الملتزم للمرأة المسلمة

لكن هأختلف هنا مع من يري عمل المرأة للضرورة المادية فقط

فحياة الانسان رجل أو امرأة فيها احتياجات أخري غير الاحتياجات المادية

فأي انسان يحتاج لجوانب متعددة للحصول علي حياة متزنة ولا يقتصر في حياته علي جانب واحد فقط

فبالرغم من أني مقتنعة تماما أن الأولوية الأولي في حياة المرأة أولادها وأسرتها

ودورها في الأسرة ليس له بديل حتي ولو كان الزوج

لكن أيضا مقتنعة إن المرأة محتاجة نفسيا للحصول علي حياة متزنة أن يكون لديها اهتمامات أخري

في الحياة بجانب بيتها وأسرتها .....هذه الاهتمامات تكون علم ثقافة أو عمل أي كان ...

كل امرأة هي الأقدر علي اختيار ماتريد....

فبالتالي بالرغم من عدم وجود حاجة مادية للعمل لكن قد توجد حاجة نفسية أهم تدفع المرأة للعمل

وصنع مستقبل وظيفي لنفسها ....وهذه الحاجة ليست بأقل من الحاجة المادية بأي حال من الأحوال

كل انسان له ظروف مختلفة عن الآخر وما يصلح لواحدة قد لايصلح للأخري

أنا شخصيا مقتنعة إن في فترة أول سبع سنين في حياة الطفل لابد أن يكون شبه تفرغ من الأم له

فإن لم يكن فتقلل من ضغط عملها أي تعمل بدوام جزئي مع التناوب في شيفتات مع الأب لرعاية الأطفال

وبعد ذلك تستكمل حياتها كيفما تشاء ....لكن هذا قد لا يصلح في بعض الوظائف ومع بعض النساء

أيضا ظروف الأسر مختلفة بمعني أنا مثلا والدتي كانت تعمل لكن جدتي كانت هي من تقوم برعايتنا

في فترة عمل والدتي فلم نشعر بمشكلة

المهم من وجهة نظري سواء المرأة تعمل أولا تعمل أن تكون قادرة علي تحمل المسئولية

مستقلة شخصيا ويفضل ماديا قادرة علي التعامل مع المجتمع والمشكلات

قادرة علي تنظيم الوقت وإدارته بفاعلية

قد تتوافر هذه الخصائص في المرأة العاملة أو ربة المنزل المهم أن يكون لدي المرأة شخصية متزنة

وحياة متزنة هذا هو تحرير المرأة الحقيقي وليس الموضوع فقط قاصر علي موضوع العمل

تحياتي للجميع :give_rose:

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

إنتويت أن أكتب تعقيبا فى هذا الموضوع - تحرير المرأة - و أظننى سأكتب أيضا رغم تغير سياق الموضوع

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

أن تعمل المرأة أو لا تعمل مسألة خاصة جدا تحكمها ظروف كل أسرة و عمل المرأة لم يكن أبدا مجال نقاش من منطلق دينى و هذا الكلام سواء فى مصر أو فى العالم الخارجى فى العالم الغربى لم تخرج المرأة إلى سوق العمل آخذة وظائف و فرص عمل الرجال لم تبدأ على نطاق واسع إلا كنتيجة للحروب العالمية أما قبل ذلك فتواجدت المرأة و الأطفال فى المصانع إبان بدايات الثورة الصناعية فى الغرب.

و لمن لا يعرف أنه فى العصر الفيكتورى - عصر الملكة فيكتوريا - كان من العيب الشديد و عملا غير أخلاقى ظهور سيقان الموائد و البيانو أكرر كان يتم تغطية أرجل الموائد من باب الحرص على الأخلاق (و لله فى خلقه شئون)

نعود إلى مسألة عمل المرأة يجب ألا ننسى أن المرأة نصف المجتمع و المسألة ليس متعلقة بالحاجة المادية فالحاجة للعمل مطلب إنسانى سواء للرجل أو المرأة.

أشعر بأن المرأة فى مجتمعاتنا مظلومة مظلومة جدا فى مجتمعاتنا أكيد سمعتم مئات المرات عن طلاق المرأة بعد 50 سنة زواج و ليس لها عائل !!

ليتنا فى بلادنا نطبق آليات إقتسام الثروة عند الإنفصال لأن المرأة لا يمكن إغفال دورها فى تكون هذه الثروة طبعا الأمر سيحتاج للكثير من التفاصيل. هل تعلمون أن فى بلادنا فى الصعيد و الريف يتم حرمان الإناث من الميراث بحجة إنتقال الثروة - نصيب الأنثى من الميراث - إلى زوجها و أسرته و هذا بالمخالفة للنصوص الإسلامية الخاصة بالمواريث.

ملاحظة: كتبت هذه المشاركة قبل أن أرى مشاركة الفاضل dreamwithme

تم تعديل بواسطة عادل أبوزيد
إضافة ملاحظة

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

أكيد سمعتم مئات المرات عن طلاق المرأة بعد 50 سنة زواج و ليس لها عائل !!

ليتنا فى بلادنا نطبق آليات إقتسام الثروة عند الإنفصال لأن المرأة لا يمكن إغفال دورها فى تكون هذه الثروة طبعا الأمر سيحتاج للكثير من التفاصيل.

طالما ان الامر سيحتاج منا الى وقت طويل لإقرار حقوق الزوجة والتي يجب ان تناصف الزوج تلك الثروة والتي ما كان له ان يجمعها الا بمجهود في الظل من تلك المراة ثم بعد ذلك تأخذ جزاء سنمار من زوج ارعن متصابي يبحث عن متعة زائلة او تجديد شبابه بعد ان اصبح كهل

يبقى الحل ان الزوجة تعمل مثله ويكون لها دخل مثله حتى تحمي نفسها من غدر هذا الزوج

بالطبع صوابعك مش زي بعضها لكن هذا واقع نعيشه ونسمع كل يوم عن حالة مماثلة

الزوجة في مجتمعنا الذي لا ولن يقاسم الثروة بين الزوجين حله الوحيد هو ان تعمل المرأة ويكون لها دخل بخلاف زوجها

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

مدام نوران

ولكن الا تري أنهم جميعا تحدثوا عن عمل المرأة من وجهة نظرهم ولم يأت أحدهم بنص أو دليل شرعي من القرآن يحدد للمرأة إن كان يحق لها أن تعمل أو الضرورات التي تبيح لها العمل ولماذا يفضلون لها الجلوس بالبيت ؟ ألا ترين أن كل ما أوردوه مجرد إجتهادات شخصية يلبسونها عباءة الدين؟

عموما نقاشنا هنا سواء مؤيدين لحق المرأة في العمل من عدمه يذكرني بماري أنطوانيت عندما علمت بتعاسة الشعب لعدم توافر الخبز فاندهشت وقالت لماذا لايأكل الشهب الجاتوه طالما الخبز غير متوافر.

المرأة العاملة هي زوجة البواب وأم فلان الشغالة وأم علان بياعة الخضار اللي بتخرج من بلدهم كل يوم الصبح على رأسها القفة أو الطشت مليان خضار أو جبنة قريش ومش علشان تبيعهم في سوق المركز أو المدينة علشان تجيب لعيالها العشاء عند عودتها آخر النهار

المرأة العاملة هي المرأة التي تقوم من الفجر أو من النجمة علشان تغسل الغسيل قبل ذهابها للشغل وتفطر العيال قبل هي ماتفطر علشان ماتتأخرش عن الشغل ويتخصم لها يوم والا اثنين وجوزها بيطلع من الصبح يرجع آخر النهار مرتبه مش مكفي لنصف الشهر

أحنا ليه مفكرين إن الستات اللي بيشتغلوا كلهم من اللي حاطين مانيكير وبيصبغوا شعرهم ومشغولين بالموضة.

العوز والحاجة هي الأشياء التي تدفع المرأة للبحث عن عمل ، أحيانا الملل من الجلوس بين أربع حيطان أيضا بيكون دافع للبحث عن عمل ، لكن الغالبية اسبابها إقتصادية.

من حوالي أربعين سنة واثناء ذهابي للعمل ، وجدت سيدة تجري ( بمعنى تجري ) وعندما إقتربت من المنزل كان إبنها لايزال واقفا في البلكونة وهو طفل صغير فنادت عليه لتقول له أن يعطي أخاه الدواء لانها نسيت أن تعطي إبنها الصغير المريض دوائه في لهفتها للنزول للعمل حتي لاتتأخر ، تفكرت في الأمر وقلت لنفسي طيب هي ايه اللي مخليها تنزل الشغل وعندها عيال صغيرة ، مفروض تقعد في البيت ، ولكنني راجعت نفسي وقلت لنفسي لعل الدافع الذي إضطرها لهذا الموقف أكبر من أن أفهمه ، فلربما كان زوجها من محدودي الدخل أو ذوي الدخل المتواضع ، وربما مطلقة أو ربما أرملة ، ولكنها بحال من الأحوال كانت ستفضل أن تجلس بالبيت لترعى صغارها خصوصا أن أحدهم مريض.

ماقصدته أننا عند الحديث عن عمل المرأة يجب علينا أن ننظر نظرة شاملة لما تعانيه المرأة وأن نضع في الإعتبار الظروف التي تختلف من بيئة لأخرى ومن مجتمع لآخر.

والحقيقة أنا إستغربت عندما تحول الحديث من تحرير المرأة لينحصر في مشروعية عمل المرأة.

مرة أخرى " تحرير المرأة " ليس هو شرعية عمل المرأة ، بل هو في إعتبار أو عدم إعتبار المرأة مخلوق كامل في مفهوم الثقافة العربية وليس الإسلامية لأن الإسلام براء من ثقافتنا الظالمة للمرأة التي هي زوجتي وبنتي وأختي وامي.

المرأة التي لايزال البعض يعتبر أن ذكر إسمها مساوي لذكر العورات النسائية ويخجلون من ذكر أسماء زوجاتهم وأمهاتهم بل ويعتبرها البعض سبة ، في حين أن نساء المسلمين كن يعرفن بأسمائهن.

استاذمحمد

تحيه لحضرتك

الفيديوهات اللي جبتها , كان ممكن أتفهم إعتراض حضرتك عليها لو كانت لشيوخ سلفيين بس

لكن فيه فيديو للشيخ الشعراوي رحمه الله , مضمونه ان خروج المرأه للعمل للضروره كعدم وجود عائل لها

وفيديو آخر للشيخ محمد المسير رحمه الله وهو من اساتذة الازهر الشريف ويري انه لا مانع من عمل المرأه لمساعدة زوجها ماديا بشرط التزامها بلباسها الإسلامي وظروف عمل مناسبه لها

اما النماذج اللي حضرتك ذكرتها عن سيدات يعانين الفقر كبائعة خضار , خادمه , وغيرها , فالكل اجمع علماء , شيوخ , ورأيي الشخصي انها مضطرة تعمل لتعول نفسها وأسرتها أو لتساعد زوجها الفقير ومفيش حد اعترض علي شغلها لإنها مضطرة يعني فيه ضرورة لعملها

انا بتكلم , كما أوضحت في مداخلاتي عن زوجه عندها اطفال بحاجه إليها وزوجها يكفي احتياجات الاسره الماديه وبالرغم من كده , تصر هذه الزوجه علي العمل علي حساب بيتها وأولادها وده أعتبره نوع من الأنانيه منها

وحضرتك ذكرت ان زوجتك استقالت من عملها بالاتفاق مع حضرتك عند قدوم طفلكما الأول وتركت وظيفتها من أجل وظيفه أعظم وهي وظيفة الأم

يعني حضرتك في بيتك عملت اللي المفروض يتعمل , لان هو ده الصح

يعني المحصله النهائيه هي اننا مش مختلفين

شكرا لحضرتك

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

أستاذة نوران

بعد هذه التغطية الوافية والتعليقات الوفيرة والمختلفة لم يعد في جعبتي جديدا أضيفه للموضوع غير أن أذكر أني من الأنصار المتحمسين جدا لفكرة "تحرير المرأة"، وأعتقد أن المرأة في مجتمعاتنا، ومجتمعاتنا نفسها، في أمس الحاجة إلى هذه الحرية التي يمكنها بالقطع أن تغير وجه الحياة بالكامل وتنعكس إيجابا على كل تفصيلاتها بدء من سعادتنا الأسرية وروحنا المعنوية وحاجتنا إلى التكافؤ العقلي والروحي والوجداني وتمتعنا بالاستقرار والحب وصولا إلى تحقيق أهداف التنمية الشاملة وتربية أجيال أفضل أرواحا وأرقى عقولا وأسعد حظا من أجيالنا.

كل ما أود أن أضيفه اعتراضان، وأئذني لي أن أسميهما هكذا :

الاعتراض الأول : هو حول منطق طرحك لموضوع عمل المرأة، وهو منطق يقول صراحة :

يا أيتها المرأة الرجل يضحك عليك..يستعبطك ويستعبدك..ويسخرك في عمل البيت وخارج البيت كالعبيد..والحل هو في أن تتخلق المرأة بأخلاق العبيد فعلا فتمكر وتتخابث وتتخلى عن حقها الذي يمنحها لها المجتمع والشرع والإنسانية : حقها في العمل

الاعتراض الثاني : هو خاص بالأقول التي أقتبستها من كتّاب أجانب هم في مجملهم لا ينتمون إلى القامات الفكرية الكبيرة في الثقافة الغربية. معظمهم ينتمي إلى كتاب الصف الثاني والثالث من متوسطي القيمة الفكرية. ولا تنسي أن بالغرب تيار ديني أصولي ينكر على المرأة حقها في العمل وفي الخروج من البيت، من بين هؤلاء مثلا الروائية "فرانسوا ساجان" التي تكتب روايات أفضل بقليل من "سلسلة روايات عبير"، ولها كم ضخم من الروايات وهو ما يثير الدهشة، فإذا كان حضرتها من أنصار الجلوس في البيت لكتابة الروايات المسلية للقراء، فلا بأس ولا ضير، ففي النهاية هذا عمل.

.

.

والحق في العمل هو من الحقوق الأساسية للإنسان امرأة كان أو رجلا، وهو حق لا يجب التخلي عنه تحت أي مسمى وباسم أي ظروف..وليس معنى ذلك أنه على كل امرأة أن تعمل، فالمرأة التي تقصر عملها ورسالتها على بيتها وأولادها هي أيضا امرأة قصرت نفسها على عمل مهم ورسالة سامية.. لكن لا يجب أن نفترض في نفس الوقت أن الأسباب المادية هي الأسباب الوحيدة التي تدفع المرأة للعمل..هناك أسباب وحاجات معنوية أخرى لا تقل أهمية عن الحاجة المادية الأساسية..هناك الحاجة إلى التقدير والاعتزاز بالنفس وهناك الحاجة إلى تحقيق الموهبة وتجسيد الوجود وإثبات الذات وتحقيق الطموحات العملية في الارتقاء بالمجالات الحياتية المختلفة

الخلاصة : للنفس الإنسانية دوافع وحاجات معنوية تختلف تماما عن الاحتياجات والدوافع الأساسية التي تتشارك فيها كل الكائنات

وعمل المرأة هو أحد أهم التجسدات الاجتماعية لهذه الدوافع التي تليق بكرامة وسمو ونبل الإنسانية

تحية ود وتقدير

رابط هذا التعليق

مدام نوران

استاذمحمد

تحيه لحضرتك

الفيديوهات اللي جبتها , كان ممكن أتفهم إعتراض حضرتك عليها لو كانت لشيوخ سلفيين بس

لكن فيه فيديو للشيخ الشعراوي رحمه الله , مضمونه ان خروج المرأه للعمل للضروره كعدم وجود عائل لها

وفيديو آخر للشيخ محمد المسير رحمه الله وهو من اساتذة الازهر الشريف ويري انه لا مانع من عمل المرأه لمساعدة زوجها ماديا بشرط التزامها بلباسها الإسلامي وظروف عمل مناسبه لها

اما النماذج اللي حضرتك ذكرتها عن سيدات يعانين الفقر كبائعة خضار , خادمه , وغيرها , فالكل اجمع علماء , شيوخ , ورأيي الشخصي انها مضطرة تعمل لتعول نفسها وأسرتها أو لتساعد زوجها الفقير ومفيش حد اعترض علي شغلها لإنها مضطرة يعني فيه ضرورة لعملها

انا بتكلم , كما أوضحت في مداخلاتي عن زوجه عندها اطفال بحاجه إليها وزوجها يكفي احتياجات الاسره الماديه وبالرغم من كده , تصر هذه الزوجه علي العمل علي حساب بيتها وأولادها وده أعتبره نوع من الأنانيه منها

وحضرتك ذكرت ان زوجتك استقالت من عملها بالاتفاق مع حضرتك عند قدوم طفلكما الأول وتركت وظيفتها من أجل وظيفه أعظم وهي وظيفة الأم

يعني حضرتك في بيتك عملت اللي المفروض يتعمل , لان هو ده الصح

يعني المحصله النهائيه هي اننا مش مختلفين

شكرا لحضرتك

هو ده اللي عايزين نوصل له

المفروض من مين؟

من الدين؟

فين النص الشرعي؟

كلام العلماء المعتبرين سواء كانوا سلفيين أو أزهريين ليس نصا شرعيا

و بالطبع فهو ليس فرضا واجب الاتباع

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

شكرا علي الموضوع المثير للجدل يانوران :give_rose:

وشكرا لكل الزملاء المتحاورين اللي أعتقد إنهم غطوا جميع جوانب الموضوع

بالنسبة لي موضوع عمل المرأة واضح وليس فيه خلاف إنه من وجهة نظر الدين لا مشكلة فيه

طالما تحكمه ضوابط عمل الخير والالتزام بالزي الشرعي والسلوك الملتزم للمرأة المسلمة

لكن هأختلف هنا مع من يري عمل المرأة للضرورة المادية فقط

فحياة الانسان رجل أو امرأة فيها احتياجات أخري غير الاحتياجات المادية

فأي انسان يحتاج لجوانب متعددة للحصول علي حياة متزنة ولا يقتصر في حياته علي جانب واحد فقط

فبالرغم من أني مقتنعة تماما أن الأولوية الأولي في حياة المرأة أولادها وأسرتها

ودورها في الأسرة ليس له بديل حتي ولو كان الزوج

لكن أيضا مقتنعة إن المرأة محتاجة نفسيا للحصول علي حياة متزنة أن يكون لديها اهتمامات أخري

في الحياة بجانب بيتها وأسرتها .....هذه الاهتمامات تكون علم ثقافة أو عمل أي كان ...

كل امرأة هي الأقدر علي اختيار ماتريد....

فبالتالي بالرغم من عدم وجود حاجة مادية للعمل لكن قد توجد حاجة نفسية أهم تدفع المرأة للعمل

وصنع مستقبل وظيفي لنفسها ....وهذه الحاجة ليست بأقل من الحاجة المادية بأي حال من الأحوال

كل انسان له ظروف مختلفة عن الآخر وما يصلح لواحدة قد لايصلح للأخري

أنا شخصيا مقتنعة إن في فترة أول سبع سنين في حياة الطفل لابد أن يكون شبه تفرغ من الأم له

فإن لم يكن فتقلل من ضغط عملها أي تعمل بدوام جزئي مع التناوب في شيفتات مع الأب لرعاية الأطفال

وبعد ذلك تستكمل حياتها كيفما تشاء ....لكن هذا قد لا يصلح في بعض الوظائف ومع بعض النساء

أيضا ظروف الأسر مختلفة بمعني أنا مثلا والدتي كانت تعمل لكن جدتي كانت هي من تقوم برعايتنا

في فترة عمل والدتي فلم نشعر بمشكلة

المهم من وجهة نظري سواء المرأة تعمل أولا تعمل أن تكون قادرة علي تحمل المسئولية

مستقلة شخصيا ويفضل ماديا قادرة علي التعامل مع المجتمع والمشكلات

قادرة علي تنظيم الوقت وإدارته بفاعلية

قد تتوافر هذه الخصائص في المرأة العاملة أو ربة المنزل المهم أن يكون لدي المرأة شخصية متزنة

وحياة متزنة هذا هو تحرير المرأة الحقيقي وليس الموضوع فقط قاصر علي موضوع العمل

تحياتي للجميع :give_rose:

شكرا يا دريم

اللي بالأحمر متفقه معاكي فيه تماما

والباقي برضو مش هنختلف

رابط هذا التعليق

إنتويت أن أكتب تعقيبا فى هذا الموضوع - تحرير المرأة - و أظننى سأكتب أيضا رغم تغير سياق الموضوع

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

أن تعمل المرأة أو لا تعمل مسألة خاصة جدا تحكمها ظروف كل أسرة و عمل المرأة لم يكن أبدا مجال نقاش من منطلق دينى و هذا الكلام سواء فى مصر أو فى العالم الخارجى فى العالم الغربى لم تخرج المرأة إلى سوق العمل آخذة وظائف و فرص عمل الرجال لم تبدأ على نطاق واسع إلا كنتيجة للحروب العالمية أما قبل ذلك فتواجدت المرأة و الأطفال فى المصانع إبان بدايات الثورة الصناعية فى الغرب.

و لمن لا يعرف أنه فى العصر الفيكتورى - عصر الملكة فيكتوريا - كان من العيب الشديد و عملا غير أخلاقى ظهور سيقان الموائد و البيانو أكرر كان يتم تغطية أرجل الموائد من باب الحرص على الأخلاق (و لله فى خلقه شئون)

نعود إلى مسألة عمل المرأة يجب ألا ننسى أن المرأة نصف المجتمع و المسألة ليس متعلقة بالحاجة المادية فالحاجة للعمل مطلب إنسانى سواء للرجل أو المرأة.

أشعر بأن المرأة فى مجتمعاتنا مظلومة مظلومة جدا فى مجتمعاتنا أكيد سمعتم مئات المرات عن طلاق المرأة بعد 50 سنة زواج و ليس لها عائل !!

ليتنا فى بلادنا نطبق آليات إقتسام الثروة عند الإنفصال لأن المرأة لا يمكن إغفال دورها فى تكون هذه الثروة طبعا الأمر سيحتاج للكثير من التفاصيل. هل تعلمون أن فى بلادنا فى الصعيد و الريف يتم حرمان الإناث من الميراث بحجة إنتقال الثروة - نصيب الأنثى من الميراث - إلى زوجها و أسرته و هذا بالمخالفة للنصوص الإسلامية الخاصة بالمواريث.

ملاحظة: كتبت هذه المشاركة قبل أن أرى مشاركة الفاضل dreamwithme

استاذ عادل

تحيه لحضرتك

المرأه بدون عائل مافيش أي خلاف انها تعمل لتعول نفسها واسرتها

اما آليات اقتسام الثروه فلا أعلم حكمها شرعا ايه , ولو اني موافقه عليها طبعا لو بالتراضي بين الزوجين

شكرا لحضرتك

رابط هذا التعليق

أكيد سمعتم مئات المرات عن طلاق المرأة بعد 50 سنة زواج و ليس لها عائل !!

ليتنا فى بلادنا نطبق آليات إقتسام الثروة عند الإنفصال لأن المرأة لا يمكن إغفال دورها فى تكون هذه الثروة طبعا الأمر سيحتاج للكثير من التفاصيل.

طالما ان الامر سيحتاج منا الى وقت طويل لإقرار حقوق الزوجة والتي يجب ان تناصف الزوج تلك الثروة والتي ما كان له ان يجمعها الا بمجهود في الظل من تلك المراة ثم بعد ذلك تأخذ جزاء سنمار من زوج ارعن متصابي يبحث عن متعة زائلة او تجديد شبابه بعد ان اصبح كهل

يبقى الحل ان الزوجة تعمل مثله ويكون لها دخل مثله حتى تحمي نفسها من غدر هذا الزوج

بالطبع صوابعك مش زي بعضها لكن هذا واقع نعيشه ونسمع كل يوم عن حالة مماثلة

الزوجة في مجتمعنا الذي لا ولن يقاسم الثروة بين الزوجين حله الوحيد هو ان تعمل المرأة ويكون لها دخل بخلاف زوجها

استاذ اسلام

اللي حضرتك ذكرته بيحصل بس بنسبة اد ايه ؟؟

ده الشاذ عن القاعده

ومش عشان الشاذ عن القاعده العريضه اللي هي ازواج بينهم موده ورحمه لحد الكبر , اقول للسيدات يجب ان تتركن منازلكن وتعملن بغض النظر عن احتياج اطفالكم في السن الصغير ليكم

وبغض النظر عن موقف زوجك اللي ممكن جدا يكون رافض موضوع شغلك ده تماما

اضربي بكل ده عرض الحائط وفكري في نفسك ومصلحتك وبس وتوقعي الأسوأ

بالمناسبه هو ايه رأي حضرتك في طاعة الزوج علي زوجته - اللي فيها نصوص - لو هو رافض ان زوجته تشتغل حتي لو ماعندهاش اطفال ؟؟

شكرا لحضرتك

رابط هذا التعليق

أستاذة نوران

بعد هذه التغطية الوافية والتعليقات الوفيرة والمختلفة لم يعد في جعبتي جديدا أضيفه للموضوع غير أن أذكر أني من الأنصار المتحمسين جدا لفكرة "تحرير المرأة"، وأعتقد أن المرأة في مجتمعاتنا، ومجتمعاتنا نفسها، في أمس الحاجة إلى هذه الحرية التي يمكنها بالقطع أن تغير وجه الحياة بالكامل وتنعكس إيجابا على كل تفصيلاتها بدء من سعادتنا الأسرية وروحنا المعنوية وحاجتنا إلى التكافؤ العقلي والروحي والوجداني وتمتعنا بالاستقرار والحب وصولا إلى تحقيق أهداف التنمية الشاملة وتربية أجيال أفضل أرواحا وأرقى عقولا وأسعد حظا من أجيالنا.

كل ما أود أن أضيفه اعتراضان، وأئذني لي أن أسميهما هكذا :

الاعتراض الأول : هو حول منطق طرحك لموضوع عمل المرأة، وهو منطق يقول صراحة :

يا أيتها المرأة الرجل يضحك عليك..يستعبطك ويستعبدك..ويسخرك في عمل البيت وخارج البيت كالعبيد..والحل هو في أن تتخلق المرأة بأخلاق العبيد فعلا فتمكر وتتخابث وتتخلى عن حقها الذي يمنحها لها المجتمع والشرع والإنسانية : حقها في العمل

الاعتراض الثاني : هو خاص بالأقول التي أقتبستها من كتّاب أجانب هم في مجملهم لا ينتمون إلى القامات الفكرية الكبيرة في الثقافة الغربية. معظمهم ينتمي إلى كتاب الصف الثاني والثالث من متوسطي القيمة الفكرية. ولا تنسي أن بالغرب تيار ديني أصولي ينكر على المرأة حقها في العمل وفي الخروج من البيت، من بين هؤلاء مثلا الروائية "فرانسوا ساجان" التي تكتب روايات أفضل بقليل من "سلسلة روايات عبير"، ولها كم ضخم من الروايات وهو ما يثير الدهشة، فإذا كان حضرتها من أنصار الجلوس في البيت لكتابة الروايات المسلية للقراء، فلا بأس ولا ضير، ففي النهاية هذا عمل.

.

.

والحق في العمل هو من الحقوق الأساسية للإنسان امرأة كان أو رجلا، وهو حق لا يجب التخلي عنه تحت أي مسمى وباسم أي ظروف..وليس معنى ذلك أنه على كل امرأة أن تعمل، فالمرأة التي تقصر عملها ورسالتها على بيتها وأولادها هي أيضا امرأة قصرت نفسها على عمل مهم ورسالة سامية.. لكن لا يجب أن نفترض في نفس الوقت أن الأسباب المادية هي الأسباب الوحيدة التي تدفع المرأة للعمل..هناك أسباب وحاجات معنوية أخرى لا تقل أهمية عن الحاجة المادية الأساسية..هناك الحاجة إلى التقدير والاعتزاز بالنفس وهناك الحاجة إلى تحقيق الموهبة وتجسيد الوجود وإثبات الذات وتحقيق الطموحات العملية في الارتقاء بالمجالات الحياتية المختلفة

الخلاصة : للنفس الإنسانية دوافع وحاجات معنوية تختلف تماما عن الاحتياجات والدوافع الأساسية التي تتشارك فيها كل الكائنات

وعمل المرأة هو أحد أهم التجسدات الاجتماعية لهذه الدوافع التي تليق بكرامة وسمو ونبل الإنسانية

تحية ود وتقدير

استاذ اثر الطائر

اعلم تمام العلم ان حضرتك من مناصري تحرير المرأة

ممكن اكون اقتبست كلام كاتبات من الصف الثاني والثالث متوسطات القيمه الفكريه

لكنهن أولا وأخيرا نسااااااااااء وزوجات وامهات

عانين المساواه المطلقه المجحفه بينهن وبين الرجال في بلاد تنادي بالتحرير

ووصفن دعاوي التحرير بالأكذوبه

وخرجن من منازلهن للعمل فانعكس ذلك سلبا علي ُأسرهن وأبنائهن

عمل المرأه في بيتها هو في حد ذاته عمل يا سيدي

بل هو اسمي وانبل عمل للمرأه علي الاطلاق

بل انه يعدل الجهاد في سبيل الله كما ورد عن النبي صلي الله عليه وسلم

والأم مدرسه , هي من تنشئ الأجيال

عمل الرجل يكون خارج البيت , وعمل المرأه بداخله , هذا هو العدل من وجهة نظري

أما ان تعمل المرأه داخل البيت وخارجه - دون حاجه ملحه لذلك - فهذا هو قمة الظلم

فمن ارتضت الظلم لنفسها ولأسرتها فهي من قصرت في حق الجميع

ومفيش حد قال ان اللي تقعد في البيت تنغلق علي نفسها وتحرم نفسها من الحياه وما تنميش قدراتها

لكن هو ترتيب للأولويات

شكرا لحضرتك

تم تعديل بواسطة نوران

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...