اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أكل الأطفال من سن أربعة أشهر

Alattar

Recommended Posts

السلام عليكم

الأستاذ عبد الرحمن بصراحة صعب عليا..بنقعد ناكل قدامه أنا و أمه و هو عمال يبصلنا..وبعدين يبدأ في العياط..زي ما يكون عاوز ياكل معانا

هو لسه مكمل 4 شهور من يومين

كنت عاوز منكم بس شوية معلومات عن الطفل 4 شهور..هل ممكن ياكل أي حاجة دلوقتي؟..ولا يفضل علي لبن الأم كمان شوية؟

فيه ناس نصحتني بالسيريلاك..بس مش عارف..هل أي نوع هينفع؟..ولا لازم نوع معين؟

و بعدين سمعت ان فيه أطفال بياكلوا بطاطس مهروسة و خضار ..طب ده دلوقتي؟..ولا لما يكبر شوية ان شاء الله؟

و جزاكم الله خيرا

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الطفل في السن ده 4 شهور وطالع ممكن تجرب معاه حاجة حاجة ، يعني مش وجبة متكاملة ، زي مابنقول نطعم له الأكل

وعموما بتبدأ مع الطفل بالأكل الناعم ، بطاطس مهروسة ، بطاطا بتاعتنا الحلوة ، موز ، كمثرى ناعمة مش خشابي طبعا ، كوسة مسلوقة . زبادي منزوع الدسم.

المهم في البداية تحاول تأكله حاجة واحدة بس لمدة كام يوم وتشوف لو الأمور مشيت طبيعية ( مفيش اسهال ، حساسية ، الحاجات اللي زي كده ) ممكن تغيير لنوع تاني من الأكل لمدة كام يوم ايضا وهكذا الى ان تجد ان الأكل ملهوش تأثير سلبي عليه.

بعد كام شهر ممكن تبدأ معاه انواع تانية من الخضار والفواكه ، لحوم ، بيض لكن بالتدريج ودايما تراقب الطفل ان مفيش نوع من الأكل بيسبب له حساسية أو متاعب صحية ، مع ملاحظة طبعا ان الأكل ده بيبقي مش هو الأساس ، يعني ده بيساعد فقط مع لبن الأم او اللبن الصناعي لو كان مش بيرضع من الأم.

ده كده من تجربتي الشخصية مع عيالي اللي هما قدكم دلوقتي.

وربنا يخلي لك عبدالرحمن أفندي

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الطفل في السن ده 4 شهور وطالع ممكن تجرب معاه حاجة حاجة ، يعني مش وجبة متكاملة ، زي مابنقول نطعم له الأكل

وعموما بتبدأ مع الطفل بالأكل الناعم ، بطاطس مهروسة ، بطاطا بتاعتنا الحلوة ، موز ، كمثرى ناعمة مش خشابي طبعا ، كوسة مسلوقة . زبادي منزوع الدسم.

المهم في البداية تحاول تأكله حاجة واحدة بس لمدة كام يوم وتشوف لو الأمور مشيت طبيعية ( مفيش اسهال ، حساسية ، الحاجات اللي زي كده ) ممكن تغيير لنوع تاني من الأكل لمدة كام يوم ايضا وهكذا الى ان تجد ان الأكل ملهوش تأثير سلبي عليه.

بعد كام شهر ممكن تبدأ معاه انواع تانية من الخضار والفواكه ، لحوم ، بيض لكن بالتدريج ودايما تراقب الطفل ان مفيش نوع من الأكل بيسبب له حساسية أو متاعب صحية ، مع ملاحظة طبعا ان الأكل ده بيبقي مش هو الأساس ، يعني ده بيساعد فقط مع لبن الأم او اللبن الصناعي لو كان مش بيرضع من الأم.

ده كده من تجربتي الشخصية مع عيالي اللي هما قدكم دلوقتي.

وربنا يخلي لك عبدالرحمن أفندي

جزاك الله خير الجزاء يا أستاذ محمد..وربنا يباركلك في أولادك..

وان شاء الله هحاول أبدأ النهاردة زي ما حضرتك قلت..و ربنا ييسر الحال و الأمور تمشي تمام..أحسن موضوع اللبن بس ده بيخليه يرجع كتير..و أنا سمعت من دكتور ان موضوع التقيؤ ده بسبب ان المعدة ما بيدخلهاش غير سوائل بس..و انه لما يبدأ ياكل ان شاء الله الموضوع ده هيقل شوية عنده..

ربنا يكرمك يا أستاذ محمد و شكرا مرة أخري علي ردك

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

بص يا استاذ عطار ...

كلام استاذ محمد مفيد جدا وممكن ازيد عليه

تجنب تحلية الاكل بالسكر (السكر يؤدي الي عزوف الطفل عن الرضاعة الطبيعية)

تجنب تجربة نوعين من الطعام في نفس الوقت

السيريلاك يكون البداية مع نوع واحد وهو القمح (الخاص بالشهر الرابع)

استعمال الليمون بدلا من الملح

استعمال عسل النحل بدلا من السكر (بس مش من الشهر الرابع)

وطبعا ربنا يخلي لك عبده باشا

يا قدس يا سيدتي معذرة فليس لي يدان ،

وليس لي أسلحة وليس لي ميدان ،

كل الذي أملكه لسان ،

والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان ،

سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران ،

أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،

جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين ،

تفقسان بعد جولتين عن ثمان ،

وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان ،

ويسحق الصبر على أعصابه ،

ويرتدي قميصه عثمان ،

سيدتي ، حي على اللجان ،

حي على اللجان !

رابط هذا التعليق

يصح كده يا حريم المنتدى

اخوكم بيسأل سؤال من صميم عملكم و لا احد يجيب

شوف اخى الفاضل

الاطفال انواع ... ففى اطفال بيتقبلوا جميع انواع الطعام و فى اطفال بيرفضوا بعض الطعوم

لكن البداية بتكون بكمية اقل من ملعقة الشاى الصغيرة من الكوسة المسلوقة و عليها نقطتين فقط من الليمون ... لماذا لان الكوسة سهلة الهضم و بها مادة مفيدة لدماغ الطفل و كمان الليمون بديل للملح

طبعا بكرر ده مع عصير البرتقال المخفف بنفس الكمية لانه خفيف

بتجنب اى نشويات لانها بتسبب بدانة و لا تمد الجسم بمكونات كثيرة

فى كمان الكمثرى المسلوقة

ولا اضيف سكريات لان طعم لبن الام قليل السكر حتى لا يرفض

عدم الاعتماد على تلك الكميات و تقليل كمية الرضاعة

فى اولاد بيحبوا جدا الزبادى بدون وجه اى منزوع او قليل الدسم مع العسل الابيض فمثلا ابنى كان بيحبه جدا ... لكن ابنتى لم تتقبله

مع مرور الوقت وعدم وجود تحسس من اى طعام بنزود كميته و بنوع للطفل لانه بيمل مثلنا و كمان لنمده بجميع المكونات اللازمة لجسمه

كمان بنراقب براز الطفل و هل اختلف ... فى الاول سنرى الطعام بدون هضم ... ثم شئ فشئ سيتحسن الهضم ... المهم عدم وجود امساك او اسهال

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...