اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عصفور طليق..!!!

التونسى

Recommended Posts

أستاذي

أدرك أن القلب غير الروح

و لكن ليت الأمر يمكن فصله بهذه البساطة و الدقة

فقلبي و روحي و نفسي و عقلي و ضميري و جسدي

و رغم أن لكل طبيعته ودوره

إلا أنهم مترابطون ومتشابكون

و مستحيل فصلهم

و أنا تائهمة بينهم

فهم ابنائي الستة

لا يمكن تفضيل أحدهم على الآخر

يحيروني بكثرة مطالبهم

و أدور في أفلاكهم ليل نهار بلا انقطاع

أحيانا ما أغبط نفسى على تلك السعادة التى تمنحنى إياها ((روحى)) .. أما ((قلبى)) فيبادلنى قسوة بقسوة !!! ..أما ((نفسى)) فهى غريمى الصريح .. وألد أعدائى .. أما ((عقلى)) فهو محدود القدرات .. وشحيح الملكات .. الا من نظم الشعر .. أما ((ضميرى )) .. فهو أمى التى تنقذ طفلها الارعن .. كلما هم بحماقة .. لالقاء نفسه من الشرفه ..أملا فى مصاحبة العصفور ..طيرانا بطيران .. اما ((جسمى )) فهو خارج المعادله

ليس لدى ذلك الترابط والتشابك .. بل لدى ((روح )) مهيمنه .. تتسلط وتتحكم .. فى باقى المقدرات الاخرى

ربما هذا هو الفرق بين المرأة و الرجل

فتعاملي مع احتياجات تلك العناصر الستة

هو تعامل أمومي يتوزع فيه عطائي عليهم جميعا

عندي لا احد فيهم يسيطر

و إن كان أقواهم شكيمة هو الضمير

فهو الابن الاكبر و هو من يساعدني

في كبح جماح اخوته

و جنونهم

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

أنا قلبي كان حيران وحيد

كان زي الطفل الشقي العنيد

يخبط في ده

و يشد ده

و يهرب لاخر الكون من كل ده

كان حلم عمره يحب بجد

ميضيعشي مشاعره مع اي حد

كان قلب عنيد

كان قلب وحيد

كان قلب عايش....بس مش سعيد

مش هقولك انه حب

و مش هقولك انه طب

بس لقي ان دنيته ليها لون الحبيب

لما يغيب

دنيته تنطفي

لما يهل....كل حزن بيختفي

لونها بلون التفاح

و رسمها بطعم الافراح

و عايش جوه قلب حبيبه و سلمه المفتاح

طب مش تضحك عليا يا استاذي....بس انا لقيت نفسي بكتبها كدهوت...علشان اقولك....كلماتك حلوة اوي...و عصفورك الطليق أخدنا لدنيا حلوة...و صحي جوانا احساس فارد جناحه في السما

مسا حضرتك....صباحك.....طير في السما.. :give_rose:

الطير .. أسير

وحيد .. كسير

ودا شئ عسير

ماهوش يسير

ونا راضى لو

كان المصير

فى دنيتى

وحدى ..أسير

نورتى الموضوع بمصابيح احاسيسك يا لماضه . مساكى وصباحك .. زقزقه .. ورفرفه . وتحليق .. فى عوالم خياليه .. أبدعتها ورسمتها مشاعر مرهفه

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

عندي لا احد فيهم يسيطر

في كبح جماح اخوته

و جنونهم

((الروح)) ليس لها نوع او جنس او تصنيف .. هى استثناء .. ((هى من أمر ربى)) .. لذا هى تسمو عندى فوق كل المعانى والاشياء .. ولهذا قد سلمتها مفاتيح حكم كيانى .. وجعلتها الدليل والنبراس خلال رحلة ((وجودى)) فى الدنيا ..

ولولا الاشياء الاخرى .. لكنت ذاك المثالى ..الذى يتراءى بخيالى .. ولكن هيهات .. وبُعداً .. لتلك الجنة الانسانيه التى أحلم ويحلم بها البعض

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

عندي لا احد فيهم يسيطر

في كبح جماح اخوته

و جنونهم

((الروح)) ليس لها نوع او جنس او تصنيف .. هى استثناء .. ((هى من أمر ربى)) .. لذا هى تسمو عندى فوق كل المعانى والاشياء .. ولهذا قد سلمتها مفاتيح حكم كيانى .. وجعلتها الدليل والنبراس خلال رحلة ((وجودى)) فى الدنيا ..

ولولا الاشياء الاخرى .. لكنت ذاك المثالى ..الذى يتراءى بخيالى .. ولكن هيهات .. وبُعداً .. لتلك الجنة الانسانيه التى أحلم ويحلم بها البعض

كلام حضرتك يقودني لتساؤل خطيرفعلا

و لم يخطر ببالي من قبل

هل حقا الروح واحدة في الكل

رجل ...امرأة ..طفل

هل لها عمر؟

يعني الروح اللي في بنتي التي لم تكمل سنتين لا تختلف عن روحي و لا تختلف عن روح حضرتك مثلا؟؟؟!!!

بجد أنا مندهشة جدا من الفكرة

أشكرك

فتحت لي آفاق جديدة

:clappingrose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

كلام حضرتك يقودني لتساؤل خطيرفعلا

و لم يخطر ببالي من قبل

هل حقا الروح واحدة في الكل

رجل ...امرأة ..طفل

هل لها عمر؟

يعني الروح اللي في بنتي التي لم تكمل سنتين لا تختلف عن روحي و لا تختلف عن روح حضرتك مثلا؟؟؟!!!

بجد أنا مندهشة جدا من الفكرة

أشكرك

فتحت لي آفاق جديدة

:clappingrose:

العفو سيدتى :).. فتأملاتك.. ورؤيتك .. هى ما دفعتنى لفتح تلك الافاق الجديده .. دونما قصد منى

موضوع ((الروح )) يشغل تفكيرى منذ زمن بعيد .. وكلامى حول الروح .. يظل يندرج تحت بند الاعتقاد والافتراض .. فقد حسمها المولى عز وجل .. ((ويسألونك عن الروح .. قل الروح من أمر ربى)) .. ولو حاولت الرد على أسئلتك .. أستطيع القول انه من المنظور الدينى (( اسلامى او مسيحى)) ..فإن الروح سرمدية .. تستمد سرمديتها من خالقها وبارئها .. والروح فينا تغرب .. كلما لفحتنا وأشرقت فينا شمس ((الماديات))

اعتقد ان ((الروح)) تستأهل موضوع منفصل .. ليدلو فيه .. من يريد .. بدلوه .. وأترك هذا الامر بين يديكى .. فأنتى أجدر من يقوم بهذا الطرح .. فى موضوع خاص بذاته

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى صالة شقة بدور أرضى من بيت قديم فى منتصف شارع مدرسة التوفيقية الثانوية العريقة بحى شبرا تجمع ما لا يزيدعرض المقال كاملاً
    • 0
      تتحدث الأساطير الروسية عن طائر النار الذى يطير من مكان إلى مكان وهو يحمل النعمة واللعنة ومنها استلهمت فرق البعرض المقال كاملاً
    • 1
      بدعوة من حزب المرزوقى ووسط رفض المجتمع المدنى واستنكار شعبى ما عدا نهضة الغنوشى يعود برنارد هنرى ليفى - عراب الخراب فى بلاد الربيع - إلى تونس ليستقبله التونسيون فى المطار بلافتات Bernard H. Levi: Gegage إستقباله فى تونس ليفى فى ليبيا ليفى فى سوريا ليفى فى ميدان التحرير ليفى مع "الصديق الوفى"
    • 1
      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا (23) وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (24) من سورة الإسراء http://www.youtube.com/watch?v=oTuPiIuAmsI
    • 0
      أوصيك .. انا زى ما اكون عصفور وعاوزه تطير واقفه وخايفه على جناحها م الهوا لما يطوحها والهوا طول عمره بينده للعصافير وانا لما هواك نده رديت باللحن ده ..أوصيك أوصيك بيا أنا شفت عيون حلوه ومبتسمه أتاريها عيون قادرة ومتحكمه ده أنا لسه يادوب على أول سلمه وحياة ما سحرتنى وف يوم غيرتنى ...أوصيك أوصيك بيا اعمل لى الحب جنينه وفسحنى م الفجر أقطف لى الورد وفرحنى ون قلت كفايه الشمس خلاص غابت والنبى نورلى السكه وروحنى يا بدر فى السما عمر ما قلبى اترمى ... أوصيك أوصيك بيا صلاح جاهين
  • أضف...