اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بجد انا اتخنقت

abobakr

Recommended Posts

فيما يخص نقطة التكفير بالذات, فيجب ان تكون واضحة صريحة, و ليست بناءا على تفسيرات او استدلالات.

يعنى يجب ان يكون اتهام الكفر واضح صريح لا لبس فيه, مثل كلمة: فلان كافر.

اما التأويلات, فوارد جدا ان تكون نتيجة اهواء شخصية, او نتاج فهم خاطىء.[/

color]
المشكلة بيقولوا متأسلم زى متدين مع إن الفرق واضح .. فإن كانت الكلمتان متقاربتان لغويا إلا أن مفهومها وو قعهما في الاذن مختلف تماما و

قد جرى العرف إطلاق لقب متدين على الشخص المعروف بالتزامه .. فإن تقدم شخص ما لخطبة فتاة ما و قيل عن هذا الشخص أنه متدين فرح به أهلها و ظنوا به خيرا ..

أما إن قيل إ نه متأسلم فبالتأكيد الوضع سيختلف فمتأسلم لا تعنى في نظرى إلا معنيين : إما مدع للاسلام او متمسح به مستغل له و كلاهما شر .

تناقض واضح فى الخطاب السلفى الذى يستحل لنفسه ما يحرمه على الغير

عندما يقول أحد السلفيين لمسلم "آخر" إنه منكر للسنة الشريفة فإن هذا ليس اتهاما بإنكار لمعلوم من الدين بالضرورة وليس تكفيرا لأنه لم يقل له أنت ك ا ف ر ..أو أيها الكافر

أما إذا وصف غير السلفى تيارا سياسيا أو فكرا سياسيا بأنه متأسلم (التى لافرق بينها وبين متدين سواء من ناحية اللغة أو من ناحية المعنى) فهذا لا يعنى سوى التكفير ولا شئ غيره لأن العرف هو أن متدين مدح ، ومتأسلم تكفير

مالكم كيف تحكمون

يا استاذ ابو محمد, انا لست بسلفى, و ان كنت ارى ان السلفية ليست بتهمة او امر يفعله المرء فى الخفاء.

يا افندم هو انا قلت ان كلمة متأسلم هى تكفير؟ طيب هل انا جبت سيرة تكفير فى كلامى؟ هى ليست بتكفير و لكنها اهانة و كلمة تحمل معنى النفاق, و من الممكن ان حضرتك ترجع لاى شخص لديه علم كاف فى اللغة العربية ليوضح المعنى لنا جميعا.

و بعدين كل انسان يتحمل نتيجة افعاله و اقواله, و ليس من الملائم اذا تحدث شخص بكلام, ان تحاسب شخصا آخر فقط لانه ينتمى لنفس التيار.

اتفق مع سيادتك

انا ايضالست بعالم باللغة

و لكن عندما اقرا الكلمة فيرد فى ذهنى اهانة لمنتسبى التيار السلفى و فكرة النفاق

ملاحظة هامة قبل سيل الاتهامات : اقسم بالله العظيم لست بسلفى و لا انتمى لاى تيار سواء دينى او سياسى او غيرة

تحياتى

تم تعديل بواسطة mfarag
رابط هذا التعليق

• الردود 70
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

فيما يخص نقطة التكفير بالذات, فيجب ان تكون واضحة صريحة, و ليست بناءا على تفسيرات او استدلالات.

color]
المشكلة بيقولوا متأسلم زى متدين مع إن الفرق واضح .. فإن كانت الكلمتان متقاربتان لغويا إلا أن مفهومها وو قعهما في الاذن مختلف تماما و

قد جرى العرف إطلاق لقب متدين على الشخص المعروف بالتزامه .. فإن تقدم شخص ما لخطبة فتاة ما و قيل عن هذا الشخص أنه متدين فرح به أهلها و ظنوا به خيرا ..

أما إن قيل إ نه متأسلم فبالتأكيد الوضع سيختلف فمتأسلم لا تعنى في نظرى إلا معنيين : إما مدع للاسلام او متمسح به مستغل له و كلاهما شر .

عندما يقول أحد السلفيين لمسلم "آخر" إنه منكر للسنة الشريفة فإن هذا ليس اتهاما بإنكار لمعلوم من الدين بالضرورة وليس تكفيرا لأنه لم يقل له أنت ك ا ف ر ..أو أيها الكافر

أما إذا وصف غير السلفى تيارا سياسيا أو فكرا سياسيا بأنه متأسلم (التى لافرق بينها وبين متدين سواء من ناحية اللغة أو من ناحية المعنى) فهذا لا يعنى سوى التكفير ولا شئ غيره لأن العرف هو أن متدين مدح ، ومتأسلم تكفير

مالكم كيف تحكمون

يا استاذ ابو محمد, انا لست بسلفى, و ان كنت ارى ان السلفية ليست بتهمة او امر يفعله المرء فى الخفاء.

يا افندم هو انا قلت ان كلمة متأسلم هى تكفير؟ طيب هل انا جبت سيرة تكفير فى كلامى؟ هى ليست بتكفير و لكنها اهانة و كلمة تحمل معنى النفاق, و من الممكن ان حضرتك ترجع لاى شخص لديه علم كاف فى اللغة العربية ليوضح المعنى لنا جميعا.

و بعدين كل انسان يتحمل نتيجة افعاله و اقواله, و ليس من الملائم اذا تحدث شخص بكلام, ان تحاسب شخصا آخر فقط لانه ينتمى لنفس التيار.

الأستاذ الفاضل "فايرال مايند"

أنا يا سيدى لا أتهمك بالسلفية .. لأنها - فعلا - ليست تهمة

أنا ياسيدى - فى العادة - عندما أكتب لا أوجه كلامى إلى شخص معين - بما فى ذلك شخصكم الكريم - ولكنى أقتبس الفكرة وأعلق عليها .. وما اقتبسته من كلام حضرتك هو بعينه ما يقوله الأخوة السلفيون ولك أن تراجع الموضوع وغيره من المواضيع .. أرجو أن أكون قد أزلت الالتباس الذى جعلك تتخذ موقف المدافع

أما بخصوص رجوعىإلى من لهم علم كاف باللغة العربية ، فقد فعلت والله ومنذ أربع سنوات وكتبت ذلك هنا وكررته لكل من يعترض على التعبير .. وستجد هذا فى مداخلتى رقم 38 من هذا الموضوع

لكن نعمل إيه .. أجهزة الآرسال شغالة 100% .. أما أجهزة الاستقبال فمقفولة أو عطلانة أو مش موجودة :)

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أما بخصوص رجوعىإلى من لهم علم كاف باللغة العربية ، فقد فعلت والله ومنذ أربع سنوات وكتبت ذلك هنا وكررته لكل من يعترض على التعبير .. وستجد هذا فى مداخلتى رقم 38 من هذا الموضوع

لكن نعمل إيه .. أجهزة الآرسال شغالة 100% .. أما أجهزة الاستقبال فمقفولة أو عطلانة أو مش موجودة :)

هذا هو محور الخلاف يا سيدى

لسنا بعلماء لغة عربية

و بدون الرجوع للغة العربية مثلك - فانا اثق فى كلامك

انالا نتكلم عن المعنى اللغوى الصرف الذى قد يكون فعلا لا يحمل اساءة او اهانة

انا اتحدث عن انطباعى عندما اسمه اللفظ - كشخص عادى غير خبير فى اللغة العربية - و ما افهمة منة من اساءة و اهانة و اتهام بالنفاق

و هو ما اعتقد ان البعض يفهمة بالكيفية التى افهمة بها

و خصوصا ان معظم المشاركين ليسوا بخبراء اللغة العربية

ارجو ان اكون قد اوضحت نقطة الاختلاف

بالضبط ذى ما واحد يقوم با ستخدام احد الكلامات التى قد تحمل معنى سب او اساءة او تكفير

و يبرر ذلك ان المعنى النحزى الصرف لا يحمل مثل هذة الاساءة

شكرا و تحياتى

رابط هذا التعليق

color]

مالكم كيف تحكمون

الأستاذ الفاضل "فايرال مايند"

أنا يا سيدى لا أتهمك بالسلفية .. لأنها - فعلا - ليست تهمة

أنا ياسيدى - فى العادة - عندما أكتب لا أوجه كلامى إلى شخص معين - بما فى ذلك شخصكم الكريم - ولكنى أقتبس الفكرة وأعلق عليها .. وما اقتبسته من كلام حضرتك هو بعينه ما يقوله الأخوة السلفيون ولك أن تراجع الموضوع وغيره من المواضيع .. أرجو أن أكون قد أزلت الالتباس الذى جعلك تتخذ موقف المدافع

تمام..

شفت بقى حضرتك ان احيانا التفسير اللى الواحد بيفسره للكلام ممكن يكون خاطىء, و ان يجب الاستناد لكلام واضح و صريح و خصوصا فيما يخص التكفير..

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق

انا اسف بس هارد على جميع الاخوة في رد واحد

لو انا قلتلك انت اي لقب نخترعه زي كركانجي

سالتني يعني ايه كركانجي قلتلك نفس المبادئ اللي بتقولها دي ونفس الكلام ( سواء انت كنت متدين هاقولك ال كركانجي متدينين لو بتاكل محشي على الفطار برده هاقولك ال كركانجي بيعملوا كده)

وقعدت فترة اقولك يا كركانجي روح ويا كركانجي تعالى

وبعدين نزلت فيديو للشيخ محمد حسان والشخ يعقوب والقرضاوي و و و و

ان ال كركانجي كافر وضد الدين وضد الاسلام

حضرتك هاتيجي تقولي انت بتقولي كركانجي ردي هايكون زي ردين هنا انقسموا عليه

1- انت مكنتش ممانع ان اقولك كركانجي وبقالي كتير بقولهالك وانت موافق يبقى انت كركانجي

2- وفيها ايه لما اقولك كركانجي انا مكفرتكش ولا حاجة انا مقلتش ليك انت ك ا ف ر او ايها الكافر

تم تعديل بواسطة bakarbeko

عايزة تبكي ياما على حالي؟؟

ابكي على حالي وشوفي ملامحي

ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود

ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود

ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود

ابكي على حالي في الوضع الحالي

رابط هذا التعليق

تصدقوا ان انا اللي اتخنقت بجد بقى

و هاعمل موضوع جديد اسمه انا اتخنقت

و كل واحد يدخل يقول في سطر هو مخنوق من ايه

زي موضوع مستغرب كده

يالهوي ياما

رابط هذا التعليق

والله يا اخت بينك انا كمان زهقت وغالبا بانتهاء المناقشة في الموضوع ده مش هناقش سياسيا تاني هنا عشان احتفظ بديني ومحدش يكفرني

وبالمناسبة حضرتك كنتي اول واحد سالتي نفس السؤال

مسمعتش رد حضرتك مداخلة الاستاذ الغريب كانت تكفرني ولا لا؟؟؟

رابط هذا التعليق

لالا ما هو حضرتك لما قلت كده قالولي يبقى كده انت علماني

قلتلهم يعني ايه علماني قالولي اسكت هيا دي افكار العلمانيين

قلتلهم لو افكارهم زي ما انا قلت يبقى انا علماني

بعدها بيومين قالوا العلمانيين كفرة

قلتلهم يبقى انا مش علماني انا قلت افكاري وانتوا قلتوا انها زي العلمانيين يبقى انت علماني

جه الاستاذ الغريب وقال شوفتوا العلمانين بقى بيهربوا من علمانيتهم يعني في الاخر طلعت علماني :protest:

إنت جبت الكلام ده منين يا عمنا ؟؟!!! دى نهاية النقاش اللى دار بينى وبينك

هاوضح ليك يا اخي

انا عاوز حكم ديني في مصر لكن مختلف على الاخوان والسيلفيين انهم اللي ينفذوا الحكم ده للاسباب السالف ذكرها يبقى كده انا علماني؟؟؟

و كان ردى هو

أنا أعتقد أنك أخطأت التعبير نحن لا نريد حكم دينى و لا أعتقد أنك تريده لانه لا يوجد كهنوت فى الاسلام أو حكم بطريقة ايران

نحن نريد أن تكون الشريعة الاسلامية هى المصدر الرئيسى للتشريع و هى الحاكم على أى تشريع أو قانون بغض النظر عن من يحكم الاخوان او السلفيين او البرادعى أو أيمن نور .... الخ .

أرجع الى سؤالك... بالنسبة للمعروف عن العلمانية ستكون بالطبع غير علمانى و لكن يوجد غيرك يتخذ من تهم أو شبهات حول التيار الدينى ذريعة لرفضة حكم الشريعة ...

عموما فى هذا الشأن يوجد دراسة قيمة للدكتور / عبد الوهاب المسيرى - رحمة الله - فى هذا الشأن فى كتاب بعنوان (العلمانية الجزئية و العلمانية الشاملة )و هى بإختصار أن العلمانية الجزئية هى فصل الدين عن الدولة بينما العلمانية الشاملة هى لا تعني فصل الدين عن الدولة فحسب وإنما هى فصل الطبيعة و حياة الإنسان في جانبيها العام والخاص عن أى قيم أو معتقدات دينية , و اليك مقال للدكتور عبد الوهاب يشرح فيه الكتاب :

فين اللى قالك اسكت هى دى افكار العلمانية و بعد يومين قالولك انك علمانى , إنت مخدتش بالك من ردى.....و لا إيه؟؟!!!

رابط هذا التعليق

لالا ما هو حضرتك لما قلت كده قالولي يبقى كده انت علماني

قلتلهم يعني ايه علماني قالولي اسكت هيا دي افكار العلمانيين

قلتلهم لو افكارهم زي ما انا قلت يبقى انا علماني

بعدها بيومين قالوا العلمانيين كفرة

قلتلهم يبقى انا مش علماني انا قلت افكاري وانتوا قلتوا انها زي العلمانيين يبقى انت علماني

جه الاستاذ الغريب وقال شوفتوا العلمانين بقى بيهربوا من علمانيتهم يعني في الاخر طلعت علماني :protest:

إنت جبت الكلام ده منين يا عمنا ؟؟!!! دى نهاية النقاش اللى دار بينى وبينك

هاوضح ليك يا اخي

انا عاوز حكم ديني في مصر لكن مختلف على الاخوان والسيلفيين انهم اللي ينفذوا الحكم ده للاسباب السالف ذكرها يبقى كده انا علماني؟؟؟

و كان ردى هو

أنا أعتقد أنك أخطأت التعبير نحن لا نريد حكم دينى و لا أعتقد أنك تريده لانه لا يوجد كهنوت فى الاسلام أو حكم بطريقة ايران

نحن نريد أن تكون الشريعة الاسلامية هى المصدر الرئيسى للتشريع و هى الحاكم على أى تشريع أو قانون بغض النظر عن من يحكم الاخوان او السلفيين او البرادعى أو أيمن نور .... الخ .

أرجع الى سؤالك... بالنسبة للمعروف عن العلمانية ستكون بالطبع غير علمانى و لكن يوجد غيرك يتخذ من تهم أو شبهات حول التيار الدينى ذريعة لرفضة حكم الشريعة ...

عموما فى هذا الشأن يوجد دراسة قيمة للدكتور / عبد الوهاب المسيرى - رحمة الله - فى هذا الشأن فى كتاب بعنوان (العلمانية الجزئية و العلمانية الشاملة )و هى بإختصار أن العلمانية الجزئية هى فصل الدين عن الدولة بينما العلمانية الشاملة هى لا تعني فصل الدين عن الدولة فحسب وإنما هى فصل الطبيعة و حياة الإنسان في جانبيها العام والخاص عن أى قيم أو معتقدات دينية , و اليك مقال للدكتور عبد الوهاب يشرح فيه الكتاب :

فين اللى قالك اسكت هى دى افكار العلمانية و بعد يومين قالولك انك علمانى , إنت مخدتش بالك من ردى.....و لا إيه؟؟!!!

يا استاذي الفاضل كلمة انت علماني دي مش اتقالت امبارح ولا اول دي اتقالتلي من شهر ولا اتنين كده لكن تكفيرها بدأ من كام يوم

رابط هذا التعليق

انالا نتكلم عن المعنى اللغوى الصرف الذى قد يكون فعلا لا يحمل اساءة او اهانة

انا اتحدث عن انطباعى عندما اسمه اللفظ - كشخص عادى غير خبير فى اللغة العربية - و ما افهمة منة من اساءة و اهانة و اتهام بالنفاق

هذا هو مربط الفرس

فعندما يكتب أحدنا (وبالذات إن كان متبحرا فيما يكتب) أو يخطب فى العامة فى المساجد وشوادر الدعايات الانتخابية أن فلانا من الناس "ليس من المسلمين وأن فكره ليس من الاسلام فى شئ" .. أو أن فلانا "منكر للسنة النبوية الشريفة" .. أو أن من لا ينتخب المرشح الفلانى "يحاد الله ورسوله" .. فما هو انطباع القارئ أو المستمع ؟

لماذا نريد ممن يشرح معنى كلامه - قبل أن يقوله - لتوضيحه للمتلقى أن يسحب كلامه .. وفى نفس الوقت نستبيح أن نطلق نحن التعبيرات التى بعضها ليس له من تفسير سوى الكفر (مثل انكار السنة) وبعضها الآخر تفسيره الغالب - وبالذات لقليلى الحظ من العلم والثقافة - هو الكفر ؟

وفى النهاية :

كنت أتمنى أن نكون جميعا (خصوصا "المتدينين" منا :)) مهتمين بلغتنا العربية لكى نفهم كتابنا المقدس الذى نزل وحيا على رسوله الكريم .. نفهمه كما كان يفهمه المؤمنون والكافرون دون الحاجة لأن نضع أحدا وسيطا بين العباد ورب العباد .. ونفهم أنالكتابة والخطابة مسؤولية .. وأن ألستنا وأقلامنا يمكن أن تجرنا جرا إلى جهنم والعياذ بالله

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

سيدتى الفاضلة ..

إما أنك غير متابعة أو أنك مثل الباشمهندس ياسر بتنسى "بدرى" :)

هندسة

نعمة النسيان جميلة فعلا ... الخمد لله

بس نسيان العلم راجع لقلة التوبة .. ربنا يتوب علينل جميعا

اخيرا

الفالفات وان دابركشن

ربنا يعدينا للصح

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أنا اتخنقتأنا اتخنقت وكمان طهقت وخلاص بقيت ما بعرفش أنامولو باعونى أو حتى اشترونى يا مؤمنين أنا حسوا كامحسوا يعرض المقال كاملاً
    • 3
      سلام عليكم ورحمة الله من غير ما أطول عليكم انا بجد هيحصلي حاجة من الأتنين من كتير اللى بشوفة هنا ومافيش أي بني أدم يقدر يتحملة .. يأما هتجنن رسمي يأما هموت دي مستحيل تكون بيئة عمل مناسبة .. إرهاب وتهديد كل يوم .. إرهاب وتهديد مع كل عمل ... ساعات عمل غير أدمية وبدون إجازات .. حتي الجمعة .. سكن قرود وليس سكن للبشر معاملة دونية .. قدرتي على الإنتاج ضعفت .. تركيزي ومهارتي السابقة في العمل أصبحت دون المستوى .. بمووووووووووووووت بالبطئ .. والحمد لله على كل حال كيف لي أن أطلب الترحيل طوعاً بدون مشا
    • 86
      :protest: اتخنقت من تكرار نفس الحوار
    • 13
      بسم الله الرحمن الرحيم تحية طيبة للأخوة الكرام اعضاء المنتدي اولا وقبل اي شئ انا عايز ارجع مصر باي طريقة وارجو ان تساعدوني علي ايجاد الطريقة انا هنا في السعودية من 8 شهور فقط ولكنها اسود 8 شهور في حياتي اولا الراتب ضعيف 2000 ريال مع ان المكتوب في العقد 2300 السكن مثل سكن القرون الوسطي مع العلم اني اعمل في مجال الكمبيوتر معي مدير فلسطيني الله لا يوريك يا مسلم بيكره نفسه مع العلم اني مدة العقد سنتين وفيها شرط جزائي اني لو لم اريد ان اكمل العقد فلابد من دفع مرتب شهرين ملحوظة معي نسخة م
  • أضف...