اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا عندي اكتئاب

Tafshan

Recommended Posts

انا في شدة الاكتئاب .. كل حاجه حولي كئيبه :

افتح الراديو .. اسمع النشره :

و لقد تم قتل 3 مدنيين في .. و اتبعه اصابة 15 بجراح ... استشهد طفل عمره ... انفجار في مسجد ...اصابت قذيفه مستشفى .... اففففففففف

اقلب الاقي : طب ليه بيداري كده :blink: (هم مش يسمعوا النشره ولا ايه :unsure: )

اطفيه خالص ..

و اروح ..

اليوم ..

هو هو .. ما فيش جديد ... يمكن على شان انا في غربه و صعب جداً تكوين حياه اجتماعيه في الغربه ؟؟؟

مش عارف ..

انا وحشني اللهجه المصريه ، زهقت من شو و اشلون و ايش و من سيدا و بند (دي لغه اردو هندي يعني )

يمكن على شان كده مصر اكتب بالعاميه هنا

و يمكن على شان كده انا هنا

مصر و حشتني قوي

احكيلكم موقف :

كنت في معرض GITEX و رميت ودن كده في الجناح المصري ... واحد كده كان بيسلم : لاقيته بيقول :

و الله دانا باجي GITEX على شان اشوفك !!!!

طبعاً كنت زمان باتدايق من الهتش ده بس دلوقت .. وحشني قوي !

كل سنه و انتم طيبين

رمضان خلاص على الابواب ،

هنا ما فيش اي حاجه تبين ان في رمضان ..

ما علينا

معلش

بفضفض

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

حبيبي طفشان انت في الامارات فين بالضبط ابوظبي ولا دبي

معلش الوحده صعبة فعلا وشكلك مستجد غربة

هتتعود وتبطل اكتئاب عموما اقول لك على حاجه

كل ما تكتئب وتزهق افتح التليفزيون على اي محطة من بتوع مصر ولا اسمع اخبار البلد هناك من اي حد ولو على النت

هتحمد ربنا على الغربه ولو انها كربه

رابط هذا التعليق

كل ما تكتئب وتزهق افتح التليفزيون على اي محطة من بتوع مصر ولا اسمع اخبار البلد هناك من اي حد ولو على النت

معلش ... تصويب صغير ..

حتكتئب زيادة ... و ..

هونها ... تهون ...

الحقيقة المشكلة اللي إنت فيها سببها الرئيسي في تقديري .. هو الوحدة ..

حاول يكون لك أكبر عدد من الأصدقاء ...

وإن شاء الله حتنسى الإكتئاب ده معاهم ...

أكيد ... قراءة القرآن ..

ستهون عليك الكثير أيضاً ..

ربنا معاك

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

انا رايى انك تقرأ

طبعا بعد كتاب الله هناك قراءات تشعر بعدها بالسعاده و الابتهاج .. وربما تساعدك على التغلب على الشعور بالوحده ان وجد لديك .. :unsure:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

كنت في معرض GITEX  و رميت ودن كده في الجناح المصري ... واحد كده كان بيسلم : لاقيته بيقول : 

تصدق بالله .. مع إن عندنا مصريين في السعودية بالكوم ... والحمد لله كلهم كويسين .. لكن أول حاجة عملتها في جيتكس إني روحت على جناح مصر تلقائياً كده ومن غير أي مبررات ..

بس طمنني الأول أخدت سجاد صغير من اللي كانوا بيفرقوه ( بلوشي ) هناك ومرسوم عليه الهرم والنيل والحاجات دي ؟...

أنا أخدت واحده وروحت عامل حركة إلتفاف وواقف في نفس الطابور تاني وأخدت واحدة تانية ... ما تسألنيش ليه ...

يمكن السبب عشان أثبت لنفسي إني لسه مصري :P

و الله دانا باجي GITEX  على شان اشوفك !!!!

إيه ده ؟

هي ودنك دي اللي كانت عماله تقرب مننا ..

أصلي الكلمة دي طلعت مني لما قابلت بعض أصدقائي هناك وكانوا من الشركات العارضة . ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يمكن السبب عشان أثبت لنفسي إني لسه مصري

:rolleyes: يا سى السيد .... السبب واضح للكل ...

pmp::

card))

shk():

:D

:P

ابو بلاش ............... ؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

طفشان ......... روووووووووق ............ رمضاااااااااااااااااااااااااااااااان بكره.

شهر الفرج وليس الكرب .

fsh::

رابط هذا التعليق

ان شاء الله نصلى التراويح فى مسجد الشيخ سعود فى الشارقة. المصريين كلهم هناك لو تحب. رمضان مبارك

"وان يمسسك الله بضر فلا كاشف له الا هو وان يردك بخير فلا راد لفضله يصيب به من يشاء من عباده وهو الغفور الرحيم" 107 سورة يونس

رابط هذا التعليق

استاذ طفشان

بما اني خبيرة في الأكتئاب "بصفتي مكتئبة كبيرة يعني :rolleyes: "

كل دا عشان حضرتك لسا في اول ايام الغربة حسب ما اعتقد

حاول تلاقي اصدقاء او زملاء مصريين تنخرط معاهم

وحاول تتعرف على اماكن الترفيه في البلد

او حتى اماكن سياحية حتى لو في محافظة تانية

واخيرا

حد في دبي يكتئب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حرااااااااااام عليييييييييييييييييك

تعالا بدل

:unsure:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

يا أخى كتير من أعضاء المنتدى فى دبى. أعمل اعلان فى الابواب الجديدة أو رتب لقاء فى دبى زى س س والفراودة بتوع السعودية.

أنا أعرف تلاتة من الرعيل الول للمحاورات فى دبى - حد فاكر محمد حافظ - ايجبت فايف - كان فيه مشروع انه يروح دبى من زمن.

توكل على الله واعمل اعلان عل وعسى واللا اقوللك روح اتسحر عند فرحات

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>

مفيش حنفى

</span>

تأملات خايبة

رابط هذا التعليق

اشكر الجميع على الرد السريع ، انا في الحقيقه جربت كل ما سبق و لكن المشكله الحقيقيه اني ما اخذتش اجازه من 3 سنوات و يمكن هو ده اساس المشكله + الاكتئاب العام الي مسببه لي الاخبار المنيله الي مفيش غيرها في الراديو اما عن رؤية تلك الاخبار على التليفزيون فهو كفيل بأصابتي نوبه قلبيه سريعه !!

انا على فكره مش مستجد قوي في الغربه ، انا بقالي 3 سنين هنا في دبي ، و طبعاً ياريت اتعرف على الاعضاء الموجودين في المنتدى و مقيمين في دبي ، انا فعلاً ما فيش عندي فرصه اتعرف على حد هنا لأني بأخرج من البيت الساعه 7 صباحاً و ارجع الساعه 8 مساءً اكل و انام !!! اما عن زملائي في العمل فيكفي ان تعرفوا اني العربي الوحيد في الشركه و الباقي كله هنود و فليبينيه !!

انا اسف لو كنت و كئبتكم معي و متشكر قوي على مشاركتكم

كل عام و انتم بخير و رمضان كريم

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

و طبعاً ياريت اتعرف على الاعضاء الموجودين في المنتدى و مقيمين في دبي ، انا فعلاً ما فيش عندي فرصه اتعرف على حد هنا لأني بأخرج من البيت الساعه 7  صباحاً و ارجع الساعه 8 مساءً اكل و انام

يعني انت بتعزم عزومة مراكبية

انت من دمياط ولا رشيد hg):: ha)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      حد يفدني انا عامل عملية فتق سره وعندي كشف طبي للسفر للسعوديه وخايف من بطني اعمل اَي 
    • 59
      روحت اعمل تصريح الزفت العمل ورحت استلم قالولي لا اطلع المباحث طلعت المباحث فوجئت بنفس الاسم بتاعي الرباعي ان عليا حكم غيابي في شيك بسنه سجن وكفاله الف جنيه ولكن عنوان المتهم مختلف اتكلمت مع الظابط قالي انا مصدقك بس ممكن تكون غيرت العنوان واداني جواب للنيابه اللي تبعها القضيه عشان يستعلموا من الملف ويكتبلي علي الجواب ان انا مش انا-حد فاهم حاجه:blink: - وطبعا خفت اروح النيابه لوحدي احسن بتوع تنفيذ الاحكام يمسكوني واتفقت مع محامي اروح معاه بكره ....دعواتكم طبعا منتها الفقع حاجه مالكش فيها ومط
    • 9
      السلام عليكم أخواني الأعضاء بالمنتدى المحترمين     عندي شقة دور أرضي ملحقة ببدروم نظيف كامل الشقه سيراميك ومدخل خاص- على شارع صغير مقفول من أخره   ومش على شارع عمومي ولكن قريبه جدا منه   ياريت نصائحكم في عمل مشروع بالمكان دا   خبرتي بالخارج أعمال إدارية    ونزلت مصر وعملت مشاريع وفشلت لعدم وجود خبره وكذلك لعدم وجود الدراية الكافيه بكيفية التعامل مع الناس    نصائحكم جزاكم الله خير   ياريت تكون مشاريع واقعيه مش حضانه ولا مكتب عقارات ولا الكلام دا      
    • 5
      تأشيرتي اترفضت بسبب ان المؤهل غير مطابق للتأشيره    المؤهل ليسانس اداب  والتأشيره سكرتير تنفيذي    قولي ياتري فيه حل او اقدر اعمل ايه لما بانى بتصل علي رقمك ودايما مغلق
    • 0
      السلام عليكم يا استاذ خالد لو سمحت عندي استفسار خرجت من السعودية ذهاب وعودة ومرجعتش وحصلت دلوقتي عقد جديد هل ممكن ارجع بالفيزا الجديد ولا مش ممكن رقم الاقامة القديمه 2355185329 ولك جزيل الشكر واعانك الله علي فعل الخير
  • أضف...