اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

جميله اسماعيل لبست ( الفل ) نبيل لوقا بيباوي الطرحه :)


Recommended Posts

السلام عليكم...

فى الحقيقة احنا لسه فى نفس النقطة..

المقصود من الكلام مش تحقير المرأة, و لكن انتقاص من الرجل نفسه, بطمث صفاته, و اى شىء يتم تشويه صفاته فده فى حد ذاته الاهانة, بغض النظر عن التشبيه او المشبه به.

بالنسبة لموضوع الهوة الثقافية, فده لان كل المشاركين فى الموضوع تقريبا فهموا الكلام بطريقة واحدة, بسبب المخزون الثقافى اللى موجود, ما عدا حضرتك بتبص للموضوع بطريقة شكلية.

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم...

فى الحقيقة احنا لسه فى نفس النقطة..

المقصود من الكلام مش تحقير المرأة, و لكن انتقاص من الرجل نفسه, بطمث صفاته, و اى شىء يتم تشويه صفاته فده فى حد ذاته الاهانة, بغض النظر عن التشبيه او المشبه به.

بالنسبة لموضوع الهوة الثقافية, فده لان كل المشاركين فى الموضوع تقريبا فهموا الكلام بطريقة واحدة, بسبب المخزون الثقافى اللى موجود, ما عدا حضرتك بتبص للموضوع بطريقة شكلية.

جايز أكون بأبص له بطريقة شكلية :)

بس حضرتك مش بتقولي إيه هي الطريقه التانيه اللي مش شكلية وأقدر أنا أو غيري نبص بيها

طيب هأسألك أسئلة مباشرة وياريت حضرتك تردي عليه بشكل مباشر برضه :

إذا كان القصد من الإهانة طمس صفات الرجل : ليه مش بيحصل العكس؟؟

يعني ليه ما بيتقلش للست لما تهان إنتي راجل؟

وليه لما بتحبي تمدحي الست بتقولي لها : أنتي بـ 100 راجل؟؟

وليه لما تحبي تهيني راجل بتقولي عليه : تربية امرأة؟

وليه بنكسف نذكر أسماء أمهاتنا وزوجاتنا وأخواتنا البنات؟

مش ده يعني برضه إن الرجولة في مجتمعنا قيمة أعلى وأفضل من قيمة الأنوثة ؟؟

وأن المرأة ينظر إليها بتحقير وتقليل من شأنها كإنسان؟

لأنه فيه نوع تاني من التقدير للمرأة هو تقديرها كأداة للمتعة أو شيء للاستعمال مش كبني آدم وبنت حوا

ودا وتقديرا

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم...

فى الحقيقة احنا لسه فى نفس النقطة..

المقصود من الكلام مش تحقير المرأة, و لكن انتقاص من الرجل نفسه, بطمث صفاته, و اى شىء يتم تشويه صفاته فده فى حد ذاته الاهانة, بغض النظر عن التشبيه او المشبه به.

بالنسبة لموضوع الهوة الثقافية, فده لان كل المشاركين فى الموضوع تقريبا فهموا الكلام بطريقة واحدة, بسبب المخزون الثقافى اللى موجود, ما عدا حضرتك بتبص للموضوع بطريقة شكلية.

جايز أكون بأبص له بطريقة شكلية :)

بس حضرتك مش بتقولي إيه هي الطريقه التانيه اللي مش شكلية وأقدر أنا أو غيري نبص بيها

طيب هأسألك أسئلة مباشرة وياريت حضرتك تردي عليه بشكل مباشر برضه :

إذا كان القصد من الإهانة طمس صفات الرجل : ليه مش بيحصل العكس؟؟

يعني ليه ما بيتقلش للست لما تهان إنتي راجل؟

وليه لما بتحبي تمدحي الست بتقولي لها : أنتي بـ 100 راجل؟؟

وليه لما تحبي تهيني راجل بتقولي عليه : تربية امرأة؟

وليه بنكسف نذكر أسماء أمهاتنا وزوجاتنا وأخواتنا البنات؟

مش ده يعني برضه إن الرجولة في مجتمعنا قيمة أعلى وأفضل من قيمة الأنوثة ؟؟

وأن المرأة ينظر إليها بتحقير وتقليل من شأنها كإنسان؟

لأنه فيه نوع تاني من التقدير للمرأة هو تقديرها كأداة للمتعة أو شيء للاستعمال مش كبني آدم وبنت حوا

ودا وتقديرا

المساواة المطلقة بين الرجل و المرأة هو نوع من العبث و الخيال الجامح.

حضرتك لو سلمت على واحدة ستة... هتلاقى ايديها لينة و نعمة بطبيعتها.. حتة بسكوتة لو ضغطت عليها شوية هتنكسر فى ايدك. :closedeyes:

يعنى من الناحية الفسيولوجية (تقريبا اسمها كده).. الست رقيقة, و حتى فى المشاعر كمان.

و سيدنا محمد قال رفقا بالقوارير.

يعنى هعكسها انا بقى لحضرتك... زمان فى الافلام القديمة لما يعاكسوا واحدة ست و يقول لها: انتى حتة مهلبية.. او اى وصف يدل على رقتها.

لو انتا قلت الكلمة دى لراجل.. مش دى اهانة للراجل؟ مع انها وصف جميل للست.

الملخص.. ان لو حضرتك عايز تستخدم نفس المقاييس للراجل و الست, يبقى الموضوع مخطىء تماما... لان ربنا خلقنا كده... و ده مفيهوش انتقاص من الراجل او من الست. ربنا ليه حكمة فى هذا الخلق.

علشان اوضح اكتر.. هل ينفع ان الرجل يقوم بارضاع اطفاله؟ ام انها مهمة استثنائية للمرأة؟

الافكار المستوردة من الغرب, هما نفسهم مبقوش مقتنعين بيها, و فيه حاجات كتير فى واقعهم بدأت تتغير.

انا شفت نماذج لبنات من امريكا و كندا مخنوقين بسبب المساواة المجحفة للراجل و الست.. و فيه بنات كتير فى الغرب تلاقيهم بيدوروا على نموذج الرجل الحقيقى اللى بيتحمل المسئولية بكل ما فى الكلمة من معنى, لانهم ادركوا ان المساواة بشكل مجحف فى المسئولية, شىء غير منصف.

بالنسبة لاسم الام و الاخوات.. دى ليها علاقة بالخصوصية مش بالكسوف.

زى بالظبط خصوصيتك ان محدش يعرف مرتبك كام مثلا... او خصوصيتك انتا اوضة نومك تصميمها ازاى.

بالنسبة لموضوع قيمة الرجولة فى مقابل قيمة الانوثة.

زى ما قلت.. انا شايف ان مينفعش نستخدم نفس المعيار للقياس, لانه هيبقى ظالم جدا للمرأة. المساواة المطلقة شىء غير عقلانى, لانك بتقيس بين شيئين مكملين لبعض اكتر ما هما ند لبعض, يعنى مينفعش يبقى فيه ندية بين الراجل و الست.

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم...

فى الحقيقة احنا لسه فى نفس النقطة..

المقصود من الكلام مش تحقير المرأة, و لكن انتقاص من الرجل نفسه, بطمث صفاته, و اى شىء يتم تشويه صفاته فده فى حد ذاته الاهانة, بغض النظر عن التشبيه او المشبه به.

بالنسبة لموضوع الهوة الثقافية, فده لان كل المشاركين فى الموضوع تقريبا فهموا الكلام بطريقة واحدة, بسبب المخزون الثقافى اللى موجود, ما عدا حضرتك بتبص للموضوع بطريقة شكلية.

جايز أكون بأبص له بطريقة شكلية :)

بس حضرتك مش بتقولي إيه هي الطريقه التانيه اللي مش شكلية وأقدر أنا أو غيري نبص بيها

طيب هأسألك أسئلة مباشرة وياريت حضرتك تردي عليه بشكل مباشر برضه :

إذا كان القصد من الإهانة طمس صفات الرجل : ليه مش بيحصل العكس؟؟

يعني ليه ما بيتقلش للست لما تهان إنتي راجل؟

وليه لما بتحبي تمدحي الست بتقولي لها : أنتي بـ 100 راجل؟؟

وليه لما تحبي تهيني راجل بتقولي عليه : تربية امرأة؟

وليه بنكسف نذكر أسماء أمهاتنا وزوجاتنا وأخواتنا البنات؟

مش ده يعني برضه إن الرجولة في مجتمعنا قيمة أعلى وأفضل من قيمة الأنوثة ؟؟

وأن المرأة ينظر إليها بتحقير وتقليل من شأنها كإنسان؟

لأنه فيه نوع تاني من التقدير للمرأة هو تقديرها كأداة للمتعة أو شيء للاستعمال مش كبني آدم وبنت حوا

ودا وتقديرا

المساواة المطلقة بين الرجل و المرأة هو نوع من العبث و الخيال الجامح.

حضرتك لو سلمت على واحدة ستة... هتلاقى ايديها لينة و نعمة بطبيعتها.. حتة بسكوتة لو ضغطت عليها شوية هتنكسر فى ايدك. :closedeyes:

يعنى من الناحية الفسيولوجية (تقريبا اسمها كده).. الست رقيقة, و حتى فى المشاعر كمان.

و سيدنا محمد قال رفقا بالقوارير.

يعنى هعكسها انا بقى لحضرتك... زمان فى الافلام القديمة لما يعاكسوا واحدة ست و يقول لها: انتى حتة مهلبية.. او اى وصف يدل على رقتها.

لو انتا قلت الكلمة دى لراجل.. مش دى اهانة للراجل؟ مع انها وصف جميل للست.

الملخص.. ان لو حضرتك عايز تستخدم نفس المقاييس للراجل و الست, يبقى الموضوع مخطىء تماما... لان ربنا خلقنا كده... و ده مفيهوش انتقاص من الراجل او من الست. ربنا ليه حكمة فى هذا الخلق.

علشان اوضح اكتر.. هل ينفع ان الرجل يقوم بارضاع اطفاله؟ ام انها مهمة استثنائية للمرأة؟

الافكار المستوردة من الغرب, هما نفسهم مبقوش مقتنعين بيها, و فيه حاجات كتير فى واقعهم بدأت تتغير.

انا شفت نماذج لبنات من امريكا و كندا مخنوقين بسبب المساواة المجحفة للراجل و الست.. و فيه بنات كتير فى الغرب تلاقيهم بيدوروا على نموذج الرجل الحقيقى اللى بيتحمل المسئولية بكل ما فى الكلمة من معنى, لانهم ادركوا ان المساواة بشكل مجحف فى المسئولية, شىء غير منصف.

بالنسبة لاسم الام و الاخوات.. دى ليها علاقة بالخصوصية مش بالكسوف.

زى بالظبط خصوصيتك ان محدش يعرف مرتبك كام مثلا... او خصوصيتك انتا اوضة نومك تصميمها ازاى.

بالنسبة لموضوع قيمة الرجولة فى مقابل قيمة الانوثة.

زى ما قلت.. انا شايف ان مينفعش نستخدم نفس المعيار للقياس, لانه هيبقى ظالم جدا للمرأة. المساواة المطلقة شىء غير عقلانى, لانك بتقيس بين شيئين مكملين لبعض اكتر ما هما ند لبعض, يعنى مينفعش يبقى فيه ندية بين الراجل و الست.

ViralMind

من تحدث عن المساواة المطلقة؟

أنا لم أتحدث عن ذلك وإن كنت أؤمن بالمساواة بين الرجل والمرأة في الحقوق والواجبات

لكني لا أعتقد أن هناك مساواة مطلقة

موضوعنا مش هو ده

موضوعنا هو أننا بإزاء ثقافة تقلل من قدر المرأة البشري وقيمتها الإنسانية والمعنوية وتعلي من قيمتها الاستعمالية وتعتبرها مجرد أداة للمتعة وهذه هي قيمتها الوحيدة

والدليل المرة دي من كلام حضرتك :

لو وصفت رجل بأ،ه مهلبيه هيضربني غالبا..لأنه عنده كرامة طبعا

والمفروض لو وصفت امرأة بأنها مهلبيه أحصل على نفس النتيجة

مساواة المرأة بطبق القشطة والمهلبيه هي بالظبط القيمة الاستعمالية للمرأة

عشان كده حضرتك مش بتسمعي معاكسات بتساوي المرأة بالوردة أو بالفراشة أو بالشمس أو بالضوء أو بالملاك..

هي آخرها في مجتمعنا كده..طبق مهلبيه :)

بالتأكيد مش عاوز أستخدم نفس المقاييس للرجل والمرأة

بس عاوز أستخدم معايير إنسانية صحيحة تكرم إنسانية المرأة التي كرمها الله

والرسول لما قال رفقا بالقوارير لم يكن يقصد الغض من شأن المرأة بل كان يقصد لفت الأنظار لرقتها وحسن معاملتها وقد كان الرسول عليه الصلاة والسلام محبا للنساء ويوصى بحسن معاملتهن وهو نفس ما أتحدث أنا عنه

بالنسبه لليد الرقيقة للمرأة فحضرتك تتحدثين عن نساء طبقات وشرائح اجتماعية معينة

لكن من الواضح أنك لم تصادفي من قبل يد امرأة عاملة أو فلاحة أو بائعة

بالتأكيد هذه الأيدي لها شكل آخر ولها أيضا رونق آخر

وهي أيادي تستحق التقبيل ربما أكثر من الأيدي الرقيقة لأنها أيادي عاملة لنساء عاملات

ولا يعني هذا أن كل امرأة لها يد رقيقة ليست عاملة فهناك الكثير من المهن التي لا تنعكس بطبيعتها على يدي المرأة

اختصارا :

ما قصدته ليس المساواة المطلقة ولكن الاحترام الحقيقي للمرأة..احترامها ككيان آدمي له وجوده وكرامته وتقديره وله كينونته التي تختلف عن الكينونة الذكرية لكنها لا تقل عنها ولا يجب أن تحتقر..أطالب باحترام الأنوثة والنسوية بشكل إنساني وليس احترامها كأداة للمتعة نستخدمها حين يروق لنا استخدامها ونلقيها حين نجد أنها لا تنفعنا..إن كان في ذلك أي احترام

وعندي سؤال أخير :

ليه بتبقى خصوصيتي إن ماحدش يعرف ترتيب أودة نومي ولا اسم مراتي (وأمي وأختي وبنتي وبنت عمي وبنت خالي) إنما أسمي أنا مافيهوش خصوصية؟؟

إجابتي :

لأنه في الواقع الاتنين بالنسبه لي مش بشر

الاتنين لهم قيمة استعمالية تتصل بالمتعة الخاصة بتاعتي

حضرتك بتساوي في كلامك بين المرأة وأودة النوم وده بالظبط جوهر اللي بنتعلمه في مجتمعنا

ودا وتقديرا

رابط هذا التعليق
شارك

احم احم

بست بست ... أثر

فايرل مايند

مذكر مش مؤنث

:blush2:

وخد بالك ده لسه معلّق واحدة ست في مشنقة النهاردة الصبح

عشان حاولت تستعمل الاسانسير قبل منه :yes:

:unsure:

bag):

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

احم احم

بست بست ... أثر

فايرل مايند

مذكر مش مؤنث

:blush2:

وخد بالك ده لسه معلّق واحدة ست في مشنقة النهاردة الصبح

عشان حاولت تستعمل الاسانسير قبل منه :yes:

:unsure:

bag):

وانا اللي كنت عمال ابني قصور في الهوا ! :happy:

معلش

معرفة الرجال كنوز بردوا !

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

احم احم

بست بست ... أثر

فايرل مايند

مذكر مش مؤنث

:blush2:

وخد بالك ده لسه معلّق واحدة ست في مشنقة النهاردة الصبح

عشان حاولت تستعمل الاسانسير قبل منه :yes:

:unsure:

bag):

أحمدك يااااااااااارب :)

ده أنا كنت هأتجنن..ياربي أزاي واحده ست تبص لنفسها ولبنات جنسها بالطريقة دي :)

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذي أثر الطائر مداخلات حضرتك في التوبيك هنا تستحق ان تفرد لها مساحة خاصة جدا

و في الحقيقة

لو حضرتك مهتم تنفع دراسة حقوقية في علم الاجتماع و ممكن تكون فكرة ماجستير رائعة(طب ممكن اقتبسها من حضرتك...يا ريت لو ينفع)

مستمتعة جدا بوجهة نظر حضرتك و عدت بي للذاكرة لاحد الدراسات اللي قدمناها من خلال العمل عن تحليل المناهج الدراسية في العالم العربي و تناول صورة المرأة او النموذج المقولب للمرأة

الثقافة اللي حضرتك تناولتها تحليلا ثريا للغاية للاسف بتقدم ك "منهج خفي" عن سبق الاصرار و الترصد في المناهج العربية و بخاصة فيما يتعلق بصورة المرأة

يحضرني مثال لم اكن اتوقف عنده من قبل

دوما نجد في كتب الصفوف الأولي جملة علي غرار "أمل تساعد الأم في المنزل و عمر يقرأ الكتاب"

قد تبدو الجملة بسيطة جدا لكن رآها القائمون علي الدراسة انها تشكل و لو جزءا غير مرئيا في صورة ذهنية مسبقة عن الدور الذي يتوقع ان تري المرأة دوما فيه

و تحليل حضرتك تناول المنهج الخفي الاخر لنفس الفكرة لكن في المفردات التي تبدو للوهلة الاولي بسيطة للغاية لكنها تشكل بطريقة لا واعية ثقافة اجيال باكملها

تحياتي جدا و فعلا استفدت من مداخلات حضرتك

--------------------------------

ع هامش المداخلات

معلشي استاذي اركتكيت...طبعا انا طلعت بره الموضوع قيمة 20 كيلو...بس عجبتني الفكرة المطروحة

تحياتي

رابط هذا التعليق
شارك

بالعكس والله المداخلات اللي فاتت كانت غايه في الثراء وانا ماحاولتش اتكلم خالص لكي استمتع بما اقرأ وما يقال

رغم انها ختمت ب بومبه بس معلش :happy:

مافيش حلاوه من غير نار

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

بالعكس والله المداخلات اللي فاتت كانت غايه في الثراء وانا ماحاولتش اتكلم خالص لكي استمتع بما اقرأ وما يقال

رغم انها ختمت ب بومبه بس معلش :happy:

مافيش حلاوه من غير نار

معلش خيرها في غيرها

بس انت متأكد ان الكلام ما وصلش حماك ؟؟؟:blink:

هههههههههههههه

احنا بس بنهدي النفوس

وبنعرض خدمات يعني

يعني إذا ماكانش وصل

نوصله سعادتك :closedeyes:

احنا في الخدمة

هههههههههه

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

انا ماقولتش حاجه ! :happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذي أثر الطائر مداخلات حضرتك في التوبيك هنا تستحق ان تفرد لها مساحة خاصة جدا

و في الحقيقة

لو حضرتك مهتم تنفع دراسة حقوقية في علم الاجتماع و ممكن تكون فكرة ماجستير رائعة(طب ممكن اقتبسها من حضرتك...يا ريت لو ينفع)

مستمتعة جدا بوجهة نظر حضرتك و عدت بي للذاكرة لاحد الدراسات اللي قدمناها من خلال العمل عن تحليل المناهج الدراسية في العالم العربي و تناول صورة المرأة او النموذج المقولب للمرأة

الثقافة اللي حضرتك تناولتها تحليلا ثريا للغاية للاسف بتقدم ك "منهج خفي" عن سبق الاصرار و الترصد في المناهج العربية و بخاصة فيما يتعلق بصورة المرأة

يحضرني مثال لم اكن اتوقف عنده من قبل

دوما نجد في كتب الصفوف الأولي جملة علي غرار "أمل تساعد الأم في المنزل و عمر يقرأ الكتاب"

قد تبدو الجملة بسيطة جدا لكن رآها القائمون علي الدراسة انها تشكل و لو جزءا غير مرئيا في صورة ذهنية مسبقة عن الدور الذي يتوقع ان تري المرأة دوما فيه

و تحليل حضرتك تناول المنهج الخفي الاخر لنفس الفكرة لكن في المفردات التي تبدو للوهلة الاولي بسيطة للغاية لكنها تشكل بطريقة لا واعية ثقافة اجيال باكملها

تحياتي جدا و فعلا استفدت من مداخلات حضرتك

--------------------------------

ع هامش المداخلات

معلشي استاذي اركتكيت...طبعا انا طلعت بره الموضوع قيمة 20 كيلو...بس عجبتني الفكرة المطروحة

تحياتي

لماضة..والله وحشتينا (وش واحد متوحش)

كتاباتك نورت المنتدى وروحك ملأته زي العادة بالخفة والتوقد

فعلا متفق معاكي تماما في أن الثقافة اليومية التي نتلقاها كجرعات المخدر أو كالسم في العسل هي أخطر بكثير جدا على صورة المرأة من ألاف المقالات السوداء التي يدبجها الوهابيون والسلفيون وأمثالهم ممن يمثل احتقار المرأة لديهم عقيدة دينية. أو من الأعداء الطبيعيين للمرأة (أصحاب العقد العاطفية وخلافه).

جذور هذه الثقافة أرسخ في الوجدان وأكثر خفاء أمام العقل الناقد وأعصى بكثير على المكافحة وأثارها تشبه دوائر الماء امتدادا وتوسعا في المحيط الاجتماعي

وكمان لابد من لفت النظر إلى ارتباط هذه الصورة المتدنية للمرأة بروح وملامح التدهور التي لحقت بالشخصية والثقافة المصرية، يعني ستجدي جذور الموقف من المرأة في ثقافة مجتمعنا ضاربة في أعماق خصال الأنانية واللامبالاة والتشييء والمنفعة الشخصية وقلة الاحتفال بإنسانية الإنسان..إلخ هذه التجسدات الشائعة للثقافة الاستهلاكية. فهناك في هذه الثقافة ما يشبه الاحتفال الخادع بالمرأة أو ما يشبه التثمين لقيمتها وهو احتفال شكلي وظاهري ومحدود بحدود تزيين المرأة كتحفة أو كشيء، وهو في حقيقته احتفال بقيمتها الاستعمالية كأداة من أدوات متعة الرجل، لكن لو توقفت المرأة عن كونها كذلك أو فقدت فائدتها فقدت كل قيمة لها. والدليل على ذلك مثلا هو أن المجتمع (الحديث عموما) يجد نفسه مضطرا لتخصيص يوم سنوى للاحتفال بالأم (عيد الأم)، فالأم بتأثيرها اللامحدود في وجدان أبنائها وفي طفولتهم أصبحت في احتياج إلى من يذكر الناس بها!!. يذكرهم بها بعد أن فقدوا ارتباطهم المادي (النفعي) بها من جهة، وفقدوا بلا شك وتحت تأثير الثقافة الاستهلاكية ارتباطهم الوجداني العاطفي (الإنساني) بها : وهنا أزمة رئيسية - كما أسلفت - من أزمات الثقافة الاستهلاكية : أنها لا تعترف ولا تقيم ولا تثمن الشعور والوجدان والارتباط الإنساني العاطفي، ولا تحفل إلا بالارتباطات المادية النفعية..

أضفت بس الملاحظة دي لأنه طالما دخلنا في ماجستير يبقى الملاحظة دي مهمة جدا ولما تطبعي الرسالة إياك تنسيني في الإهداء..لأنه الوحيد اللي أستأذني قبل كده في فكرة أهدى الرسالة كلها لمراته (صاحبة الأفضال الكثيرة عليه) ونسيني خالص :)

ولأن تعليق أرتيتكت كمان ريحني وأنا من أول الموضوع قلقان من زعله :)

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذنا المحلق بنا دوما فوق حدود المألوف و المعتاد من الأفكار

كن علي يقين ان اسمك و ان كان حركيا افتراضيا سيكتب دوما ليس في "اهداء" علي رسالة تقدم هنا او هناك

كن علي يقين ان ما تسطره يغير كثيرا من أفكار من يمر هنا في تلك المساحة الفضائية

و كن علي يقين ان ما تربت به برفق لتوقظ ما ظننا يوما اننا مشاكسون و متمردون لتردديدنا إياه...ما كان سوي فطرة تتلمس صدي لها في الافق و تجد فيما تسطره ما يكفيها

كن علي يقين انك تصنع فارقا انسانيا كبير

فيما يتعلق برسالتي

للاسف لا استطيع انا اتبحر في هذا الصدد فقط مارسته و تعلمته من قبل احد الهيئات الحقوقية

شكرا استاذي

لك كل التقدير

أضفت بس الملاحظة دي لأنه طالما دخلنا في ماجستير يبقى الملاحظة دي مهمة جدا ولما تطبعي الرسالة إياك تنسيني في الإهداء..لأنه الوحيد اللي أستأذني قبل كده في فكرة أهدى الرسالة كلها لمراته (صاحبة الأفضال الكثيرة عليه) ونسيني خالص :)

ولأن تعليق أرتيتكت كمان ريحني وأنا من أول الموضوع قلقان من زعله :)

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...