اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كاريكاتير جديد مسيء من الدستور لطائفة من الشعب


mustafagamiel

Recommended Posts

هو فين الحوار أصلا

ممكن نقول مش هاكمل تكفيرك

حسبنا الله ونعم الوكيل

ماشي أنا علماني، لكن انتو مش مسلمين، انتو ليكوا دين غير الذي جاءنا به محمد عليه الصلاة والسلام

يارجل يكفى تلاعب بالكلام

انت من تكفر المسلمين وانت من تحمل فكر تكفيرى

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 58
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

هو ده الكلام اللي بتسمعوه في قناة الناس والرحمة

كلام أجوف

هي الشريعة هي رجم الزاني وقطع يد السارق؟

ايه رأي سعادتك ان هناك خلاف على تطبيق الحدود دي بين العلماء، وهناك من العلماء من يرى استحالة تطبيقهاعمليا خاصة قطع يد السارق ورجم الزاني

ياريت تعرفوا الدين الاول وبعدين تتعالوا على الناس،

ولازم برده الاتهاام بالكفر

يا نهار اثود

أتسخرون من حدود الله!!!!!!!!!!!

أنا اللي بقول : حسبنا الله ونعم الوكيل

وبعدين حازم أبو اسماعين ده والله سمعته كتير، مع عمرو أديب ومع يسري فودة وبشوف برنامجه الحالي، بصراحة والله آخره دبلون.

ولا عنده فكر ولا رؤية ولا أي حاجة

كل كلمتين يقول ، الدولة ادارة ، ومش أي حد يدير، وكام فكرة خايبة من عينه انا همنع استيراد السيارات واخلي الشركات تيجي لحد هنا، انا هاعمل برنامج بنفسي ومش هأجر حد يكتبه ، الادارة، الادارة، كأن اللي هايسمع كلمة ادارة هايغمن عليه

يا أخ دالي ... أري أنك تركت الموضوع الرئيسي المفتوح له التوبيك وهو حرية النقد وحدوده

وما اذا كا يجب ان يكون هناك حدود لعملية النقد لاي شخص كان سواء كان حازم ابو اسماعيل او البرادعي او غيره

يجب ان يكون هناك حدود ام ان المجال مفتوح .. وهل النقد يكون للشخص نفسه أم لآرائه وافكاره وبرنامجه

هل الشتيمة تعتبر نقد ... ام تعتبر تطاول غير مقبول !!

أري انك تركت كل ذلك .. وهو من وجهة نظري ما يجب ان تتم مناقشته هنا .. ان اردنا فعلا الارتقاء بمستوي النقاش

وتفرغت للهجوم الحاد علي حازم ابو اسماعيل وقناتي الرحمة والناس .. وسخرت ممن لديهم الرغبة في تطبيق شرع الله

انت ايه اللي يزعلك لو تم رجم زاني أو تم قطع يد سارق !!! ... ليه زعلان من حاجة زي دي !!!

ثانيا لغتك في الحوار .. انا معرفش ان كنت تقصد بها الاستهزاء والتريقة ... ام ان هذه هي اللغة الطبيعية لديك

من امثال دبلون ويغمن عليه وينهار اثود ... يفترض أن لكل مقام مقال ... وما يجب أن يتم طرحه في منتدي حواري ثقافي كمحاورات المصريين

لابد أن يختلف عما يتم طرحة في قعدة فرفشة ع القهوة

ثم ان انت معرفتش ان اسمه الدكتور حازم ابو اسماعيل ... بتهيألي الدكتور بيكون معاه مؤهل أعلي شوية من الدبلون .. ولا انت ايه رأيك!!

وأرجو منك أن توضح لي كيف اختلف العلماء في كيفية تطبيق الحدود .. ومن أفتي منهم باستحالة تطبيق الحد .. فقط لمعلوماتي

تحياتي وتقديري

تم تعديل بواسطة INVESTOR

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق
شارك

نفس اللي إخواننا الليبراليين بيعيبوه علينا لما ندافع عن أي رأي أو رمز إسلامي .. هم كمان بيدافعوا باستماتة عن رموزهم العلمانية حتى لو كانت رموز بتهين الغير

بيجيبوا الفيديوهات يمين و شمال و يقولك ده شيييييييييييييخ عيب عليه يقول كدة

طب بالنسبة لرموز العلمانية مسموحلهم يعملوا كدة؟؟ اه صح عشان مش شيوخ

يا سادة فيه فرق بين قلة الأدب و بين النقد المباح

و الأخ اللي عمال يحاجي بالباطل و يهين في كل كبير و صغير و يكفر في الناس ... بجد معنديش تعليق غير إني أقول شئ مقزز

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كالعادة يخرج علينا دعاة الفتن كل يوم بشيء جديد

اليوم كاريكاتير جديد من جريدة الدستور بتاعة ابراهيم عيسى افندي ويسيء للسلفين ومرشح بعينه (حازم صلاح ابو اسماعيل)

هل في مثل هذه الظروف التي تمر بها البلاد وتوحد المصريين على قضية واحدة نشعل الرأي الداخلي بمثل هذه القاذورات التي تخرج من جريدة ابراهيم عيسى

عيب والله الكلام الفارغ كده والسخرية من الاخرين

لكن هي دي اخلاقهم

اترككم مع الكاريكاتير

470042217.jpg

الرجل مازال واقف في الشارع ولم يترشح بعد ولم يفتح باب الترشح الرئاسة من الأساس ومش مستحملين ولا عايزين حد يجيب سيرته ولا يعبر عن تصوره لما يمكن ان يحدثه هذا الرجل " عند التمكن " ، طيب لو حصل له التمكن حتعملوا ايه؟ حتكسروا الأقلام وتكمموا الأفواه؟ والا حتحطوا اللي مش عاجبه في المعتقلات؟

لو مش قد اللعبة السياسية خليكوا بعيد.

وعلى فكرة يا استاذ / mustafagamiel ، انا بعرف ادوس على علامة السالب برضه ، لكن بافضل اني استخدم الكيبورد للرد على الرأي الآخر ، لكن لما الاقي اللي قدامي مابيعرفش غير الغز بالمطوة ، باديله غزة مطواة انا كمان علشان يفوق.

انا باكلمك كعضو وليس مشرف ، يعني ماتلزقهاش في الإشراف.

مش مسألة مستحملين ولا حد يجيب في سيرته يأستاذ محمد

الموضوع سخرية وليس وجهة نظر وتخوفات لا اساس لها من الصحة فقط المراد منها التشويش وتخويف الناس منه وحركات لاتصدر من اناس محترمين صدعونا بالليبرالية وكلام كبير كده لم نرى منه شيئا في ارض الواقع

ليه ميكونش بيننا كل احترام وخصوصا لما يكون الشخص يستحق الاحترام ولم يخطأ في أحد ولا يحمل الا الخير ولا يعادي أحد ولا علشان الراجل واخد الموضوع بجدية

وانا شايف ان الموضوع ليس تعبير عن حرية الرأي بلا منتهى البجاحة

موضوع السالب لاني شايف رد حضرتك ماهو الا دفاع غير منطقى عن فكرة غير مقبولة وغير مبنية على اساس الاحترام المتبادل

انزعجتكم كثيرا من الحملة التي كانت ضد البرادعي فلماذا تقبلوا ماكنتم ترفضونه من قبل

رابط هذا التعليق
شارك

نفس اللي إخواننا الليبراليين بيعيبوه علينا لما ندافع عن أي رأي أو رمز إسلامي .. هم كمان بيدافعوا باستماتة عن رموزهم العلمانية حتى لو كانت رموز بتهين الغير

بيجيبوا الفيديوهات يمين و شمال و يقولك ده شيييييييييييييخ عيب عليه يقول كدة

طب بالنسبة لرموز العلمانية مسموحلهم يعملوا كدة؟؟ اه صح عشان مش شيوخ

يا سادة فيه فرق بين قلة الأدب و بين النقد المباح

و الأخ اللي عمال يحاجي بالباطل و يهين في كل كبير و صغير و يكفر في الناس ... بجد معنديش تعليق غير إني أقول شئ مقزز

مبدئياً، أنا متفق معاك جداً ان مشاركتك دي شيء مقزز، واللي مقزز أكتر لما تلاقي واحد بيدعي انه بينتمي للاسلام ويقعد يكفر الناس ولا يكدب.

قال رموز علمانية قال، كمان شوية هتقولي رموز الماسونية.لول

شيوخك اللي بتدافع عنهم دول بيشتغلو بلقمتهم اللي بياخدوها من الخليج علشان يحولو مصر لرعاة غنم، وما ملايين 29 يوليو ببعيدة.

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كالعادة يخرج علينا دعاة الفتن كل يوم بشيء جديد

اليوم كاريكاتير جديد من جريدة الدستور بتاعة ابراهيم عيسى افندي ويسيء للسلفين ومرشح بعينه (حازم صلاح ابو اسماعيل)

هل في مثل هذه الظروف التي تمر بها البلاد وتوحد المصريين على قضية واحدة نشعل الرأي الداخلي بمثل هذه القاذورات التي تخرج من جريدة ابراهيم عيسى

عيب والله الكلام الفارغ كده والسخرية من الاخرين

لكن هي دي اخلاقهم

اترككم مع الكاريكاتير

470042217.jpg

الرجل مازال واقف في الشارع ولم يترشح بعد ولم يفتح باب الترشح الرئاسة من الأساس ومش مستحملين ولا عايزين حد يجيب سيرته ولا يعبر عن تصوره لما يمكن ان يحدثه هذا الرجل " عند التمكن " ، طيب لو حصل له التمكن حتعملوا ايه؟ حتكسروا الأقلام وتكمموا الأفواه؟ والا حتحطوا اللي مش عاجبه في المعتقلات؟

لو مش قد اللعبة السياسية خليكوا بعيد.

وعلى فكرة يا استاذ / mustafagamiel ، انا بعرف ادوس على علامة السالب برضه ، لكن بافضل اني استخدم الكيبورد للرد على الرأي الآخر ، لكن لما الاقي اللي قدامي مابيعرفش غير الغز بالمطوة ، باديله غزة مطواة انا كمان علشان يفوق.

انا باكلمك كعضو وليس مشرف ، يعني ماتلزقهاش في الإشراف.

مش مسألة مستحملين ولا حد يجيب في سيرته يأستاذ محمد

الموضوع سخرية وليس وجهة نظر وتخوفات لا اساس لها من الصحة فقط المراد منها التشويش وتخويف الناس منه وحركات لاتصدر من اناس محترمين صدعونا بالليبرالية وكلام كبير كده لم نرى منه شيئا في ارض الواقع

الله

:blush2:

حضرتك كتبت الغرض من السخرية واللي كتبته مالوش علاقة بالاسلام

هو الراجل ابو اسماعين ده المفروض نعتبره هو الاسلام واللي يسخر منه يبقى بيسخر من الاسلام ( ده بافتراض يعني ان الكاريكاتيور فيه سخرية)

رابط هذا التعليق
شارك

هو فين الحوار أصلا

ممكن نقول مش هاكمل تكفيرك

حسبنا الله ونعم الوكيل

ماشي أنا علماني، لكن انتو مش مسلمين، انتو ليكوا دين غير الذي جاءنا به محمد عليه الصلاة والسلام

يارجل يكفى تلاعب بالكلام

انت من تكفر المسلمين وانت من تحمل فكر تكفيرى

هو سيادتك بتاخد رد فعلي وتعتبره هو الفعل، على أساس يعني كلامك ده هيلغي واقعكم المحزن؟

أحمل فكر تكفيري لول، دلوقت تخليني من الجماعات التكفيرية الارهابية!!!

ده يكفي الموضوع ده شوف كام مرة اتقال كلمة علمانيين وعليا أنا شخصياً، وكام مرة حد يقول بتسخر من حدود الله، وجميعها حكمها الكفر !!!!!

مش عارف ازاي كل تياركم لا يرى الا بعين واحدة!!!!

شوف التلفيين في كل كلامهم تكفيرهم سواء بالتصرييح أو بالتلميح وكأنهم

تم تعديل بواسطة DALI
رابط هذا التعليق
شارك

مش عاجبنى الكاريكاتير

مضمون غلط و توقيت غلط

اولا التوقيت غلط لان فعليا لسه مفيش اى مرشح رسمى للرئاسه و لا اتفتح باب الترشيح من اساسه و مين عالم يمكن على بال ما يتفتح تتغير بنود فى متطلبات الترشح تخلى اى شخص من الى ملين التلفزيون دلوقتى على انهم مرشحين ميقدروش يترشحوا

علشان كدا انا شايفه انه سابق لاوانه جدا انتقاد او حتى تاييد اى شخص بيقول انه هيترشح

لانه و حتى تقديم ورقه رسميا و الموافقه عليه هو مازال لا يقبض الا على الرمال فى ايده

علشان كدا انا لاشغاله بالى بمسين عايز يترشح و لا اختار مين من بينهم و لا حتى بيقول ايه

لما يتقفل باب الترشيح و يتعرف بالضبط المرشحين الرسمين يبقى لكل حادث حديث

دا اساسا لو متعدلش شكل الدوله و تحول لبرلمانيه يعى ساعتها هيكون منصب الرئيس شرفى

علشان كدا انا شايفه ان دا نعركه فى غير اوانها و بدون الحاجه اليها

ثانيا بالنسبه للمضمون فبرضه مش موافقه عليه لانه و ان كان يعتبر تعبير عن راى الرسام و تخوفاته الشخصيه ووجهه نظر لما ستؤول اليه الاوضاع اذا تولى هذا الشخص الرئاسه

لكن من ناحيه تانيه انا شابفه انه ركز بس على اجزاء دون غيرها من كلام الراجل

يعنى يا يعرض كل افكار الراجل كلها الى اعلنها حتى الان علشان الصوره تكون متكامله

يامى يمسك

لكن التركيز على بعضها و تجاهل البعض الاخر بيوقعه فى فخ عدم الحياديه

EjGPv-c584_381280136.jpg

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضلة مغتربة : على الفكرة الصورة رسم كاريكاتيري، والرسم الكاريكاتيري من أهم مواصفاته انه بيكون ساخر، يعني نقد لاذع ، والتقد اللاذع مش هايكون فيه ايجابيات، ده بيلقي الضوء على السلبيات فقط من وجهة نظر الرسام لطرحها للرأي العام للتفكير فيها ومناقشتها، لانها مش مقالة للنقد والتقييم. :clappingrose:

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كالعادة يخرج علينا دعاة الفتن كل يوم بشيء جديد

اليوم كاريكاتير جديد من جريدة الدستور بتاعة ابراهيم عيسى افندي ويسيء للسلفين ومرشح بعينه (حازم صلاح ابو اسماعيل)

هل في مثل هذه الظروف التي تمر بها البلاد وتوحد المصريين على قضية واحدة نشعل الرأي الداخلي بمثل هذه القاذورات التي تخرج من جريدة ابراهيم عيسى

عيب والله الكلام الفارغ كده والسخرية من الاخرين

لكن هي دي اخلاقهم

اترككم مع الكاريكاتير

470042217.jpg

الرجل مازال واقف في الشارع ولم يترشح بعد ولم يفتح باب الترشح الرئاسة من الأساس ومش مستحملين ولا عايزين حد يجيب سيرته ولا يعبر عن تصوره لما يمكن ان يحدثه هذا الرجل " عند التمكن " ، طيب لو حصل له التمكن حتعملوا ايه؟ حتكسروا الأقلام وتكمموا الأفواه؟ والا حتحطوا اللي مش عاجبه في المعتقلات؟

لو مش قد اللعبة السياسية خليكوا بعيد.

وعلى فكرة يا استاذ / mustafagamiel ، انا بعرف ادوس على علامة السالب برضه ، لكن بافضل اني استخدم الكيبورد للرد على الرأي الآخر ، لكن لما الاقي اللي قدامي مابيعرفش غير الغز بالمطوة ، باديله غزة مطواة انا كمان علشان يفوق.

انا باكلمك كعضو وليس مشرف ، يعني ماتلزقهاش في الإشراف.

مش مسألة مستحملين ولا حد يجيب في سيرته يأستاذ محمد

الموضوع سخرية وليس وجهة نظر وتخوفات لا اساس لها من الصحة فقط المراد منها التشويش وتخويف الناس منه وحركات لاتصدر من اناس محترمين صدعونا بالليبرالية وكلام كبير كده لم نرى منه شيئا في ارض الواقع

الله

:blush2:

حضرتك كتبت الغرض من السخرية واللي كتبته مالوش علاقة بالاسلام

هو الراجل ابو اسماعين ده المفروض نعتبره هو الاسلام واللي يسخر منه يبقى بيسخر من الاسلام ( ده بافتراض يعني ان الكاريكاتيور فيه سخرية)

الاخ الكريم

اتمنى ان تتكلم بأدب أكثر من هكذا وتحترم عقلية من هم امامك

بصراحة اسلوبك مستفز ومنفر وغير موضوعي

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضلة مغتربة : على الفكرة الصورة رسم كاريكاتيري، والرسم الكاريكاتيري من أهم مواصفاته انه بيكون ساخر، يعني نقد لاذع ، والتقد اللاذع مش هايكون فيه ايجابيات، ده بيلقي الضوء على السلبيات فقط من وجهة نظر الرسام لطرحها للرأي العام للتفكير فيها ومناقشتها، لانها مش مقالة للنقد والتقييم. :clappingrose:

فى البدايه هو مش شرط ان يكون الكاريكاتير فقط للتقد او لالقاء الضوء على السلبيات فقط

و اتفق مع حضرتك انه يعرض وجهه نظر صاحبه و هذا لا اعيبه عليه و لكن من حقى ايضا كمتلقيه ان اقول ان كان الكاريكاتير اعجبنى ام لا

نقطه ايضاح فقط صغيره و هى اننى كما لا اوافق على الكاريكاتير لا اوافق ايضا على العنوان الذى اختاره صاحب التوبيك له

لانى لا ارى فيه سخريه من طائفه من الشعب كما قال

هو فقط موجهه لشخص بعينه اعلن انه سيترشح للرئاسه و لا اراه يتعداه الى ابعد من ذلك

EjGPv-c584_381280136.jpg

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كالعادة يخرج علينا دعاة الفتن كل يوم بشيء جديد

اليوم كاريكاتير جديد من جريدة الدستور بتاعة ابراهيم عيسى افندي ويسيء للسلفين ومرشح بعينه (حازم صلاح ابو اسماعيل)

هل في مثل هذه الظروف التي تمر بها البلاد وتوحد المصريين على قضية واحدة نشعل الرأي الداخلي بمثل هذه القاذورات التي تخرج من جريدة ابراهيم عيسى

عيب والله الكلام الفارغ كده والسخرية من الاخرين

لكن هي دي اخلاقهم

اترككم مع الكاريكاتير

470042217.jpg

الرجل مازال واقف في الشارع ولم يترشح بعد ولم يفتح باب الترشح الرئاسة من الأساس ومش مستحملين ولا عايزين حد يجيب سيرته ولا يعبر عن تصوره لما يمكن ان يحدثه هذا الرجل " عند التمكن " ، طيب لو حصل له التمكن حتعملوا ايه؟ حتكسروا الأقلام وتكمموا الأفواه؟ والا حتحطوا اللي مش عاجبه في المعتقلات؟

لو مش قد اللعبة السياسية خليكوا بعيد.

وعلى فكرة يا استاذ / mustafagamiel ، انا بعرف ادوس على علامة السالب برضه ، لكن بافضل اني استخدم الكيبورد للرد على الرأي الآخر ، لكن لما الاقي اللي قدامي مابيعرفش غير الغز بالمطوة ، باديله غزة مطواة انا كمان علشان يفوق.

انا باكلمك كعضو وليس مشرف ، يعني ماتلزقهاش في الإشراف.

مش مسألة مستحملين ولا حد يجيب في سيرته يأستاذ محمد

الموضوع سخرية وليس وجهة نظر وتخوفات لا اساس لها من الصحة فقط المراد منها التشويش وتخويف الناس منه وحركات لاتصدر من اناس محترمين صدعونا بالليبرالية وكلام كبير كده لم نرى منه شيئا في ارض الواقع

الله

:blush2:

حضرتك كتبت الغرض من السخرية واللي كتبته مالوش علاقة بالاسلام

هو الراجل ابو اسماعين ده المفروض نعتبره هو الاسلام واللي يسخر منه يبقى بيسخر من الاسلام ( ده بافتراض يعني ان الكاريكاتيور فيه سخرية)

الاخ الكريم

اتمنى ان تتكلم بأدب أكثر من هكذا وتحترم عقلية من هم امامك

بصراحة اسلوبك مستفز ومنفر وغير موضوعي

والله سيادتك انتو اللي نهجكم وأسلوبكم وكل حديث تياركم هو الذي يفتقر الى الأدب ودائما مستفز ومنفر، منفر حتى للمسلمين الملتزمين الغير تابعين لتياركم.

وجدير ذكره أنه لا يمت بصلة للإسلام الصحيح، ولا يروق الا للمتعصبين دينياً الغير متفقهين في الدين.

أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم؟!!

تم تعديل بواسطة DALI
رابط هذا التعليق
شارك

الكاريكاتير هو فن، يعتمد على رسوم، تبالغ في تحريف الملامح الطبيعية، أو خصائص ومميزات شخص أو حيوان أو جسم ما . وغالباً ما يكون التحريف في الملامح الرئيسية للشخص، أو يتم الاستعاضة عن الملامح بأشكال الحيوانات، والطيور، أو عقد مقارنة بأفعال الحيوانات.

والكاريكاتير اسم مشتق من الكلمة الإيطالية "كاريكير"( Caricare)، التي تعني " يبالغ، أو يحمَّل مالا يطيق " (Overload)، والتي كان موسيني (M0sini) أول من استخدمها، سنة 1646. وفي القرن السابع عشر، كان جيان لورينزو برنيني Gian Lorenzo Bernini))، وهو مثّال ورسام كاركاتيري ماهر، أول من قدمها إلى المجتمع الفرنسي، حين ذهب إلى فرنسا، عام 1665.

"وقد تعددت الآراء، وتنوعت حول تعريف الكاريكاتير، ومنها:

1- فن تجسيد الحكمة القائلة: شر البلية ما يضحك.

2- فن التبسيط، فإذا كان من حق الفنان أن يغير الخطوط الطبيعية، من أجل أن يعبر عن رأيه، حتى إذا كان هذا سيجعله يخرج عن حدود الواقع، فإن هذا الخروج هو محور الكاريكاتير.

3- يؤكد أصحاب هذا الرأي أن الكاريكاتير هو رسم تخطيطي، وتعليق ساخر قصير، يسفران عن ابتسامة واسعة، ويطلقان معاني بارعة، لتسكن ذهن الإنسان، وتجبره على التفكير فيما هو داخل دائرة الواقع، وتدعوه إلى تشكيل الدائرة من جديد، بفكر وعقل جديدين من أجل واقع أفضل ..

رابط هذا التعليق
شارك

كاريكاتير سخيف وتافه وفي قمة الحقارة ..

لا يهمني ابو اسماعيل ولا اجندته ولا ما قاله او ما سيقوله .. وانا متحرر من كل هذه النظرات .. لكني ارى بوضوح سخرية لشعائر و حدود دينية يريد البعض ان نغض الطرف عنها وان ننظر الى الموضوع انه فقط سخرية مشروعة عن ابو اسماعيل

بالطبع ابو اسماعيل ليس معصوما من النقد

ولكن الاستهزاء بالحدود والاوامر الشرعية ومحاولة رسم هذه الفرائض وكأنها شعائر مستوردة من السعودية امر سخيف للغاية

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

782283329.png

رابط هذا التعليق
شارك

لا طبعا الاعلام غير متزن وغير عادل

عمره ماهكيون عادل طول مافيه قنوات زي الناس والرحمة وغيرهم تبث سموم الكراهية بين شعب المجتمع الواحد في اطار ديني

طول ماهم بيعتبروا من يخالفهم عدو الله ويجب محاربته

طول ماهم بيحرضوا الناس على جميييييييييييع الاخريين بدعوى انهم اهل الحق والصلاح والاصلاح والتقوى لمجرد انهم يريدون تطبيق شرع الله اللي بيلخصوه في تطبيق الحدود وبذلك فهم يختلفون عن الجميع بأنهم الملائكة وغيرهم شياطيين

القنوات دي طبعا ماتلفتش نظرك اللي بيحصل فيها, زي حازم شومان ماهو ملفتش نظر الاخت الللي رديت عليها في المداخلة السابقة

مش ملاحظ أن أغلب المثقفيين مش مؤيديين لتيار الاسلاميين؟

عارف ليه؟؟

لانهم مثقفين, بيقدروا يشوفوا كل الزوايا والاتجاهات

بيفكروا بعقلهم مش بعواطفهم

مش بينخدعوا بسهولة بكلام معسول ظاهره فيه الرحمه وباطنه من قبله العذاب.

انت شايف يا زميل ان الاعلام متزن مع الجميع بمعنى متساوى

المفروض اننا كمجتمع لا يخون بعضنا الاخر ولا يحكم بعضنا على ما يكن الاخر بصدرة ونواياة وألا ما هو مقياس العدل لدى النخبة ومن يتهمون الشعب بالجهل ويقطعون فى انفسهم ويتسارعون على شاشات التلفاز لنيل اكبر نسبة من الظهور اليس هذا يدل على التحيز واقصاء الاخر وتصيد الأخطاء ولو بالتلفيق التهم

نطق الجميع استنكارآ بما حدث لقس فى تفتيش فندق وخلعة لملابسة وبعد ان فضحتهم اللقطات المصورة لا تسمع لهم رجزآ وكأنهم اموات اليس هذا ايضآ غلو وعدم عدل وتشدد واقصاء

نحن نحتاج الى وقفة مع النفس ونترك الساحة للجماهير تختار من الصالح ما تشاء

هههههههههههههههههههه دا حضرتك بقى فى التراوة ههههههههههههههههه يعنى اللي بيكلموك دول بقى بصمجية ولا حضرتك مش شايف ان التيارات الاسلامية بتضم بداخلها دكاترة فى جميع المجالات ناهيك عن حاملى الشهادات العليا صحيح انا معايا محمو امية بس هههههههههههههههههبس اعمل لية ابويا قالى ماتسيبش اى منتدى ثقافى الا واتكلم فية ربنا يديلة الصحة استاذ كبير فى علم النفس ههههههههههههههههه انت فعلآ لازم تكتر نقطك الحمراء

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق
شارك

ليا تعليق بسيط و أتمني من السادة الأعضاء تقراه ، لأني وجدت بعض التعليقات المستفذه جداً جداً و تفتقد اللياقة و الأدب و الإحترام

يقول الله تبارك و تعالى ( و عباد الرحمن الذين يمشون علي الأرض هوناً و إذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً ) صدق الله العظيم

والمقصود بالجاهل في هذه الآيه الكريمة :

هو السفيه الذى لا يزن الكلام , ولايضع الكلمة فى موضعها , ولا يدرك مقاييس الأمور , لا فى الخلق ولا فى الأدب

إذا خاطبك الجاهل , فحذار أن تكون مثله فى الرد عليه فتسفه عليه كما سفه عليك , بل قرعه بأدب و قل سلاماً لتشعره بالفرق بينكما.

يقول الله تبارك و تعالى ( أدفع بالتى هى أحسن فإذا الذى بينك وبينه عداوةً كأنه ولىً حميم ) .

إذا نطق السفيه فلا تجبه فخير من إجابته السكوت

فإن كلمته فرجت عنه وإن خليته كمداً يموت

و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ،،

عماد

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق
شارك

لا طبعا الاعلام غير متزن وغير عادل

عمره ماهكيون عادل طول مافيه قنوات زي الناس والرحمة وغيرهم تبث سموم الكراهية بين شعب المجتمع الواحد في اطار ديني

طول ماهم بيعتبروا من يخالفهم عدو الله ويجب محاربته

طول ماهم بيحرضوا الناس على جميييييييييييع الاخريين بدعوى انهم اهل الحق والصلاح والاصلاح والتقوى لمجرد انهم يريدون تطبيق شرع الله اللي بيلخصوه في تطبيق الحدود وبذلك فهم يختلفون عن الجميع بأنهم الملائكة وغيرهم شياطيين

القنوات دي طبعا ماتلفتش نظرك اللي بيحصل فيها, زي حازم شومان ماهو ملفتش نظر الاخت الللي رديت عليها في المداخلة السابقة

مش ملاحظ أن أغلب المثقفيين مش مؤيديين لتيار الاسلاميين؟

عارف ليه؟؟

لانهم مثقفين, بيقدروا يشوفوا كل الزوايا والاتجاهات

بيفكروا بعقلهم مش بعواطفهم

مش بينخدعوا بسهولة بكلام معسول ظاهره فيه الرحمه وباطنه من قبله العذاب.

انت شايف يا زميل ان الاعلام متزن مع الجميع بمعنى متساوى

المفروض اننا كمجتمع لا يخون بعضنا الاخر ولا يحكم بعضنا على ما يكن الاخر بصدرة ونواياة وألا ما هو مقياس العدل لدى النخبة ومن يتهمون الشعب بالجهل ويقطعون فى انفسهم ويتسارعون على شاشات التلفاز لنيل اكبر نسبة من الظهور اليس هذا يدل على التحيز واقصاء الاخر وتصيد الأخطاء ولو بالتلفيق التهم

نطق الجميع استنكارآ بما حدث لقس فى تفتيش فندق وخلعة لملابسة وبعد ان فضحتهم اللقطات المصورة لا تسمع لهم رجزآ وكأنهم اموات اليس هذا ايضآ غلو وعدم عدل وتشدد واقصاء

نحن نحتاج الى وقفة مع النفس ونترك الساحة للجماهير تختار من الصالح ما تشاء

هههههههههههههههههههه دا حضرتك بقى فى التراوة ههههههههههههههههه يعنى اللي بيكلموك دول بقى بصمجية ولا حضرتك مش شايف ان التيارات الاسلامية بتضم بداخلها دكاترة فى جميع المجالات ناهيك عن حاملى الشهادات العليا صحيح انا معايا محمو امية بس هههههههههههههههههبس اعمل لية ابويا قالى ماتسيبش اى منتدى ثقافى الا واتكلم فية ربنا يديلة الصحة استاذ كبير فى علم النفس ههههههههههههههههه انت فعلآ لازم تكتر نقطك الحمراء

بصراحة واضح مستواك الفكري والثقافي، و مصدقك والله انك معاك محو أمية مش أكتر

وعلى فكرة المستوى الفكري والثقافي مالوش علاقة بالشهادات يا أفندي.

وبعدين نقط حمرا ايه اللي بتتكلم عنها

يا نهار اثود على السطحية لول

والله كلهم مايختلفوش عنك في أي حاجة

قال نقط حمرا قال، اصل احنا في طهور وبنلم نقوط لول

رابط هذا التعليق
شارك

مبدئياً، أنا متفق معاك جداً ان مشاركتك دي شيء مقزز، واللي مقزز أكتر لما تلاقي واحد بيدعي انه بينتمي للاسلام ويقعد يكفر الناس ولا يكدب.

قال رموز علمانية قال، كمان شوية هتقولي رموز الماسونية.لول

شيوخك اللي بتدافع عنهم دول بيشتغلو بلقمتهم اللي بياخدوها من الخليج علشان يحولو مصر لرعاة غنم، وما ملايين 29 يوليو ببعيدة.

العضو اللي مش قادر أقوله فاضل ولا كريم

طبعاً الطريقة اللي بتتكلم بيها أربأ بنفسي و إخواني عن الرد عليها و واضح طبعاً حجم التقييم السالب اللي أخدته حتى من ناس قد يكونوا مخالفين ليا.

و بم إنك جديد في المحاورات بأحب أعرفك و اعلمك إن المحاورات مكان محترم للكلام المحترم للناس المحترمة و في اعتى أعتى خلافتنا مع الغير عمري ما سمعت لفظ زي اللي سمعته منك ده من أكبر المخالفين ليا أو اللي انا مخالف ليهم في الرأي عشان في حاجة قبل اختلاف الرأي اسمها الاحترام ويتش از مفقود شوية في كلامك.

انا ما أعرفش ازاي مشاركتك لسة موجودة فضلاً عن عضويتك اصلاً بس عامة كويس عشان ربنا يفضحك و يفضح أمثالك من المتسترين برداء الاسلام .. و إن كنت أشك في هذا الأمور .. لا أكفرك و لكن أكذبك .. فالمسلم ليس بطعان ولا لعان ولا فاحش ولا بذئ .. و خد بالك زي ما كيبوردك بيكتب قلة أدب كيبوردات الناس بتكتب بردو .. بس ده الكيبورد لما هو اللي يتحكم مش أخلاق المحاور.

تعلم أدب الحوار الأول ثم حاور إخوانك و حتى حينه رجاء ما نشوفش قلمك السئ ده في مواضيعنا افتح مواضيع لنفسك و اشتم فيها زي ما انت عاوز.

ده ايه القرف ده و بنستعجب الناس بتسيب المحاورات ليه

رابط هذا التعليق
شارك

مغلق للتحسينات والتنقية!

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...