اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اصحاب الخبره

Recommended Posts

السلام عليكم

الأخوه الاععضاء اصحاب الخبره عندي سؤالين

1- ادا هاجرت على كيبك هل استطيع اخرج منها على مقاطعه اخرى مثل البرتا و ادا كان ممكن بعد كم(الفتره) استطيع ؟

2- كا اصحاب خبره ما الافضل الدهاب الى مدينه مثل مونتريل او ادمنتون على اساس انها فيها شغل كتير حسب البحث الي عملتو

ما الافضل لبداية مهاجر جديد و بعدين هل الحصول على شغل الكاجول صعب في اي المدينتين

انا فرصتي افضل في الهجره في كيبك افضل و انا ميكانيكي طائرات مش مطلوبه في لستة الفيدرال

ارجواالمساعده و شكر

رابط هذا التعليق

و عليكم السلام..

مش لازم تروح كيبك اصلا.. براحتك.. يعنى ممكن تهاجر عن طريق كيبك, بس تسافر على اى مقاطعة او مدينة.

بس خلى بالك ان متطلبات الفلوس فى المقاطعات تانية اكبر من كيبك.. يعنى لازم و انتا داخل كندا, يكون معاك مبلغ معين.

بالنسبة للسؤال التانى.. الله اعلم.. بس لو بتعرف فرنساوى كويس, روح مونتريال.

رابط هذا التعليق

لو منزلتش فى كيبك هتتحرم من الاعانة ولازم تأخد 3 سنين علشان تأخذ الجنسية اولا وبعدين ممكن تروح اى حتة فى العالم

مادام معاك البسبور الكندى

ثانيا موريال تعتبر ارخص فى المعيشة

رابط هذا التعليق

و عليكم السلام..

مش لازم تروح كيبك اصلا.. براحتك.. يعنى ممكن تهاجر عن طريق كيبك, بس تسافر على اى مقاطعة او مدينة.

بس خلى بالك ان متطلبات الفلوس فى المقاطعات تانية اكبر من كيبك.. يعنى لازم و انتا داخل كندا, يكون معاك مبلغ معين.

بالنسبة للسؤال التانى.. الله اعلم.. بس لو بتعرف فرنساوى كويس, روح مونتريا ل

شكراعلى الرد

ممكن اسوي لندينح في مقاطعه اخرى مبا شره و لا لازم امزل كيبك في الاول و مفيش مده معينه في كيبك اعد فيها

ايش ممكن اخسر لو الندينج في مقاطعه تانيه

في رد بحكي انو حخسر المعونه او التامين شورايك

ارجوا المساعده و شكرا

رابط هذا التعليق

لو منزلتش فى كيبك هتتحرم من الاعانة ولازم تأخد 3 سنين علشان تأخذ الجنسية اولا وبعدين ممكن تروح اى حتة فى العالم

مادام معاك البسبور الكندى

ثانيا موريال تعتبر ارخص فى المعيشة

شكرا يا رييس

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 118
      السلام عليكم كان عندى سئوال بخصوص شهادة الخبرة الا المفروض اوفرها للتقدم للهجرة هل شهادة الخبرة المطلوبة جواب من التامينات ام شهادة خبرة من اى شركة بععد سنوات الخبرة ياريت الافادة جزاكم الله خير
    • 0
      بسم الله الرحمن الرحيم انا بستفسر بخصوص اخويا كان. مسافر قطر وكان واخد قرض من هناك والمهم الشركه من غير سابق أنظار سرحوه وعطوله شهرين مهله لو عرف ينقل كفاله المهم اخويا معرفش يلاقي اي فرصه وسلب مكافأة نهاية الخدمة في حسابه ونزل على مصر مع العلم ان مكافأة نهاية الخدمة مش مغطيه القرض ولحد وقتنا هذا البنك متوصلش معاه وهو هنا الدنيا ملطشه معاه لحد ماجتله سفريه للعراق السؤال هنا هو خايف البنك يكون عمل تعميم له في دول مجلس التعاون كله ولا لو في تعميم هيكون في قطر بس هو خايف لينزل  ترنزيت في أي بل
    • 6
      لو سمحتوا كنت عاوزه اعرف الاكل والفون يكلفني كام فالشهر للمعيشه فقطر وأقل عقد عمل عشان يكون مجزي يكون بكام
    • 2
      السلام عليكم ورحمة الله عندي سؤال مهم حفظكم الله ارجو ان تفيدوني بالاجابة انا عملت تاشيرة زيارة لحماتي للسعودية بالتحديد الرياض والتاشيرة نزلت على الجواز ولكن لظروف خاصة لن تستطيع الحضور للرياض في خلال الاربع شهور القادمة وهذا يعني ان التاشيرة ستسقط والسؤال هنا هل علي الغاء هذه التاشيرة او دفع غرامة معينه او التوجه مثلا للخارجية لالغاءها ام انها تسقط اوتوماتيكيا بعد تلات شهور بدون اي مسؤوليه عني او غرامة ؟؟؟؟ ارجو الافاده فيما علي ان افعله افادكم الله ولكم مني كل التقدير والمحبة
    • 9
      قال تعالى في حديثه القدسي " من رضى بقدرى ارضيته على قدرى .... و عزتى وجلالى لأرزقن من لا حيلة له حتى يتحير اصحاب الحيل " لا تعليق على الخبر ولكن سبحان الرزاق الوهاب بغير حساب
  • أضف...