اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بتحب/ي ايه؟

pink rose

Recommended Posts

• الردود 59
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

امممممم...(وشي و انا بفكر عميك يعني)

عارفة يا ريم السنة اللي فاتت كنت قاعدة نفس القعدة ديت..(متكومة علي الارض و علي رجلي اللاب توب و النور حواليا مطفي بس عايشة في عالم تاني جوه المحاورات)

و كنت بقلب في التوبيكات و لقيت توبيك لاستاذي مهيب

بتحب ايه

و بتكره ايه

ساعتها استاذنا قال

متفتكروش انه سؤال سهل

ساعتها ضحكت في سري و قولت يا سلام سلم ازاي بقي يعني تبقي مش عارف انت بتحب ايه و بتكره ايه يعني

بس عارفة ايه احلي حاجة انا حبيتها في التوبيك بتاع استاذ مهيب او المساحة الدافية القريبة من القلب هنا

عارفة ايه

ان كل حد فينا قادر لسه يعيد اكتشاف نفسه

و يبص جوه مراية روحه

و يصالحها

و كأنه بيطبطب عليها و بيقولها

انا لسه قادر احب

ان لسه جوايا طاقة نور....وسط كل الصخب و الاقنعة اللي حوايلنا بس لسه جوانا شعاع قادر ينور و يملانا دفا بالحاجات اللي بنحبها

في اللحظة دي

دلوقتي حالا

هسيب نفسي اوي و اكتب كل الحاجات اللي تيجي في قلبي...مش هقول عقلي...علشان انا مدياه اجازة شوية

هكتب و يمكن تكون حاجات بتتكرر من التوبيك اللي فات

و يمكن تكون مراية روحي قادرة لسه انها تحب

دلوقتي حالا

بحب ربنا اوي يا ريم

بحبه مع اني مش شايفاه....بس متاكدة جدا من وجوده...لما الناس بتقول ربنا خالق الكون بحب ابص للكون ده ان حاجة جميلة اوي....ذرة بتسبح في براح واسع اوي لاله عظيم اوي

بحب اني اصلي لوحدي في مكان ضلمة حقيقي بيكون ضلمة بس بحس اني ببقي شايفة الكعبة يمكن علشان نفسي اكون هناك...و يمكن عايزة اكلم ربنا لوحدنا

بحب لما افتح المصحف و انا زعلانة او متضايقة او حاسة الدنيا ضاقت عليا اوي و بعدين اقرا شوية و اقف عند آية موقفتش عندها قبل كده خالص و احس فعلا انها بتكلمني انا و بتديني الحل و اكتشف انه كان ابسط مما اتخيل و اسهل من كل السعي و التدابير اللي عمالة اجيبها من فوق لتحت و من شمال ليمين

بحب اني ارجع بيتي و الاقي حاجات كتير زي ما هي....حقيقي انا كائن فوضوضي و بمل بشرعة جدا بس بحب حالة انك تكتشفي ان العربية مركونة في نفس المكان اديلها سنة و ان الماسورة اللي ماما اشتكت منها السنة اللي فاتت برضه بتشتكي منها السنة دي و ان البواب حكايته هي نفسها و ان السؤال المعتاد هناكل ايه بكرة لسه بيتسال

يمكن حالة من الالفة....ان كل حاجة سبتها زي ما هي....يعني الزمن وقف مثلا و استناني لغاية ما ارجع

بحب العب عربيات كهربا جدا و بحب اسوقها بايد واحدة و اخبط اللي قدامي و متسالنيش ليه...بيقولولي قلبي جامد و جريء بس مش عارفة يمكن...يجوز

بحب القط بتاعنا جدا جدا...و بحب اتفرج عليه لما يستحمي لانه بيبقي زي البيبي اوي و بيخاف و بيكش

بحب القط برضه لما بآجي اصلي الاقيه جه و نام عند رجلي او علي حافة المصلية

بحب الحيوانات لاني بحس انها كائنات تعرف ربنا عننا....متضحكيش عليا....بس لما بقرا قرآن او بصلي بحسه فاهم و متسالنيش ازاي

بحب الحمام اللي كان بيزورني في بيتي في الامارات و بحبه لما كنت بتاخر في الصحيان و يخبط علي الشباك....كنت بحس انه مش بس عايز الاكل بتاعه كان بيصحيني لاني فعلا كنت بتاخر اوي في النوم و يمكن بقفل علي نفسي فرصة اكتشاف عالم بحاله مختلف

هتستغربي اني بحب "نقطة ضعفي"لاني بحس ساعتها اني انسان مش ملاك انا بني ادم ممكن اغلطو ليا هفوات بس ربنا بيكرمني بعدها بلحظة قوة عمري ما كنت اتخيلها

هتستغربي لو قولتلك انا بحب "مرض" معين ربنا يعافينا منه جميعا بس غير حياتي بشك مكنتش متوقعاه يمكن وقتها بقيت لربنا ااقرب او بحاول يمكن علاقتي بالكون بحاله و بالناس و بنفسي و بقلبي و كل الدنيا بقيت مختلفة...بقت ابسط...بقت اكثر انسانية يمكن

بحب السمك جدا و بحب السي فود و خصوصا لو مطبوخ بالطريقة الصينية

بحب السفر و بقيت اخاف من حبي ليه لانه عامل زي الحصان مش قادرة اروضه

بحب البدايات المبشرة....و بحب الصوت اللي جوايا اللي بيقولي يا تري الارتباط ده راح يكمل و لا لا....!!

بحب البارفان الرجالي...حقيقي مش بحطه بس بحب اشمه جدا و خصوصا لو نوع اصلي

بحب الدلع...و الانتخة و اوقات كتير بحب الكسل و النوم و بحس ان كل مشاكلي بلاقي ليها حل لو نمت كويس

بحب الفجر جدا و بحب النسمة اللي بتيجي معاه بحس انها بتشيل كل وجع اليوم و بتطمني ان اليوم اللي بيتولد اكيد احسن زي ما الليلي راح اكيد راح يجي نهار بضي احسن

بحب "امل" مش يعني التفاؤل و كدهوت لا دي صاحبتي اللي اتقابلنا في دهاليز الحياة و زي ما تقولي كده انا كنت الجرأة و التجارب العبيطة و كانت و لا زالت العقل المفكر الراسي الواعي و كدهوت

بحب اقرا لدكتور مصطفي محمود....مش مجرد افكار.....دي حالة نورانية كده تاخدك فوق كل جدران ممكن تسجني نفسك فيها...تفوقك من كل مشاكلك تخليكي قادرة ترجعي تفهمي معطيات الدنيا بشكل اعمق

بحب حضن بابا....علشان دافي و علشان هو بابا يعني

بحب ريهام بكل غباءها و جنونها و قوتها و ضعفها و غضبها و قلبها و عقلها و فشتها و كلوتها و طريقة اني انكش شعري قال يعني بفكر

اوقات كتير بقسي عليها....بس بحاول احبني مش علشاني بس علشان انا بحاول اعبد ربنا في الروح اللي منحني اياها بحاول يمكن اجتهد...و يمكن اصيب و يمكن اخطيء

بحب توبيك الحياة صورة....بحسه قريب مني اوي

بحب الفضة جدا و بحب الاكسسورات اللي فيها روح هتقوليلي ازاي...يعني الللي معمولة هاند ميد او الالي ليها قصة او بتعكس ثقافة بلد او قصة معينة

بحب الحواديت فوق ما تتخيلي...و تقريبا ماما هي السبب في الموضوع ده

مش هقولك نا بحب ماما انا بعبدها...مع ان السفر خلاني اكون كائن مستقل اكتر و قراراتي في معظم الاوقات بتكون صادمة ليها لانها متوقعة مني اني اكون اليفة و مستانسة و بسمع الكلام يعني...بس بحبها جدافوق ما كلمة بحب تكفي

بحب استاذي يحي الاحمدي و اوقات كتير بتخيل اني قابلته و كلمته و هو فضل يضحك ضحكته الوقورة اوي و يافتكر كلامه ليا لما قالي في يوم....انتي جريئة و قويةو ده عاجبني فيكي...(مع كان لسه طاردني من المدرج) الله يرحمه

بحب الجنة يا ريم....بحبها اوي

و اوقات كتير اقعد احلم بيها و اقول يااااااااه هي الجنة 3 حروف طب يا تري هناك هيبقي فيه ايه طب يا تري انا هلحق اخشها...طب يا تري ممكن اكون من اللي ربنا بينظر ليهم مثلا....يااااااااااااه

بحب ربنا.....و حاسة ان اكبر نعمة ادهاني اني لسه قادرة احس....و قادرة احب

طولت عليكي

و كتبت كل اللي جه و مر علي قلبي

مساكي....تفاصيل "حب" تشبه ملامحنا احنا

صباحك....حب رباني يخليكي تحبي الكون بحاله و تشتاقي لجنة ربنا في الناحية التانية من الحياة

رابط هذا التعليق

انا بحب اقرأ مداخلاتك جدا يا ريهام

وبحب الوشوش بتاعتك اللي احلي من الايقونات

وحساكي طيبه وجدعه وصريحه وبتحبي الخير لكل الناس

ولا ازكيكي علي الله

ربنا يبارك لك في بابا وماما ويسعدك بكل حاجه بتحبيها . . . آمين

:clappingrose::clappingrose::clappingrose:

رابط هذا التعليق

و الله يا ريهام مش باقدر اكتب اي تعليق بعد اي مداخلة ليكي

لان اي تعليق مش هايقدر يوفيكي حقك بصراحة

بس كل اللي اقدر اقولهولك اني بحبك اوي اوي اوي

و دايما فاكراكي في دعائي

و و الله دعيتلك كتير في العمرة الاخيرة اللي عملتها

ربنا يحفظك و يحميكي و يبارك في ايامك و عمرك

و يحققلك كل اللي بتتمنيه و يزيدك و يرضيكي بيه

:wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:

رابط هذا التعليق

المولوخيه / بالآرانب

تم تعديل بواسطة طائر الليل الحزين

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

المولوخيه / بالآرانب

ليه تعب الاعصاب دا بقى

يعني انا كنت مأجلة حوار الملوخية دا لبعد رمضان

بس يالا بقى هانعمل ايه

انا باموووووووووووووووووت في الملوخية بالارانب

بس يكون الرز اللي معاها بشعرية مش اورديحي كده :closedeyes:

رابط هذا التعليق

باحب إيه ؟

باحب ربنا أوي .. باحس إنه سبحانه و تعالى "حنين " أوي عليَه .. الحنان المنان

و باحب أوي لما بأخشع في الصلاة .. باحس إن هو ده الإنجاز بجد

باحب الرسول عليه الصلاة و السلام جدًا.. و لازم عينيه تدمع لما أسمع قصة وفاته عليه الصلاة و السلام

باحب أمي جدًا .. وهي صاحبتي قبل ما تكون أمي .. أحلى وقت باقضيه معاها لما نكون لوحدنا .. من غير أي حد تاني معانا و لا الأولاد و لا غيره

باحب زوجي و أولادي جدًا .. و باشكر ربنا دايمًا على إنه رزقني بيهم

باستمتع بالسفر جدًا .. و باحب أتعرف على أماكن جديدة .. و ناس جديدة

و لما باسافر بالعربية في مصر باحب أوي أتعرف على أنواع المزروعات في الحقول .. و أحس بالهوا على وشي

باحب أختبر نفسي لما أتعرف على شخصيات لأول مرة .. باحب أحكم على شخصياتهم من اللقاء الأول ..

و بعد لما أتعرف عليهم .. أشوف كان حكمي صحيح و لا لأ.. و الحمد لله بيطلع صح

أكيد فيه حاجات تانية كتير باحبها ..بس كفاية دول دلوقت

ميرسي يا بينكي على التوبيك الجميل

تم تعديل بواسطة لونا

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

انا بحب اقرأ مداخلاتك جدا يا ريهام

وبحب الوشوش بتاعتك اللي احلي من الايقونات

وحساكي طيبه وجدعه وصريحه وبتحبي الخير لكل الناس

ولا ازكيكي علي الله

ربنا يبارك لك في بابا وماما ويسعدك بكل حاجه بتحبيها . . . آمين

:clappingrose::clappingrose::clappingrose:

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا كزفي يا كزوفي...(وش سوكيننة و هي قاعدة علي الكنبة جمب سي عبد العال)

يسعدلي قلبك يا رب يا نوران

انا مش بخترع اي اختراعات و لا افتكاسات انا بفضل الله بس بكتب اللي بيجي في دماغي و اوقات كتير مش بقراه و بعدين ارجع بعد فترة اقراه و اهلك من الضوحك و اقول يا دي الفضيحة انا بكتب عن نفسي اوي

بالنسبة للوشوش هقولك سر و متضحكيش عليا

انا اصلا مش بتبقي ظاهرة عندي الايقونات الصفرا ديت اللي عند كل البني ادمين و لما باجي احملها بتاخد مني وقت و بتاع و انا خولقي مقاسه سمول اوي فبتحايل علي الموضوع و بعمل موضوع الوشوش دوت علشان تبقي المداخلة بث حي مباشر و كدهوت يعني

و عادة الوش اللي بحطه بتبقي حالتي المتجلية وقت الكتابة...(وش حد قاعد ع الارض و ضارب القلم فوق ودنه اليمين)

مساكي.....صباحك مساحات محبة بوشوش عليها ضحكة من القلب اوي

رابط هذا التعليق

و الله يا ريهام مش باقدر اكتب اي تعليق بعد اي مداخلة ليكي

لان اي تعليق مش هايقدر يوفيكي حقك بصراحة

بس كل اللي اقدر اقولهولك اني بحبك اوي اوي اوي

و دايما فاكراكي في دعائي

و و الله دعيتلك كتير في العمرة الاخيرة اللي عملتها

ربنا يحفظك و يحميكي و يبارك في ايامك و عمرك

و يحققلك كل اللي بتتمنيه و يزيدك و يرضيكي بيه

:wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:

يسعدلي قلبك يا بينكي و تبقي حياتك كلها بينك في بينك مرسومة علي أحلي قوس قزح

بجد كتير عليا انك افتكرتيني في العمرة

انا نفسي فيها اوي الحقيقة و عارفة ان ربنا شايلها بميعاد

مساكي...صباحك.....دعوة بظهر الغيب تسوي عندي الدنيا كلها

يسلملي قلبك دايما

رابط هذا التعليق

بحب شغل الساري وريهام

ومفتقد ابداعاتهم جدا !

http://www.youtube.com/watch?v=748FWZtqX4M

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...