اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ألفضائيه ألمصريه و كرسي في ألكلوب

mizo1957

Recommended Posts

تسمرت أمام شاشه ألفضائيه ألمصريه عشيه ألذكري ألسنويه لحرب أكتوبر متوقعا ان أشاهد أحد ألأفلام

ألقليله ألتي أنتجت عن هده ألحرب ليعيد ألي دكريات تللك ألايام

أو علي أقل تقدير أن أشاهد أحد ألأفلام ألوثائقيه ألتي تؤرخ لتلك ألحرب

و في أسوأ ألأحوال توقعت أن يتم نقل حفل غنائي تشدو لنا فيه ألمطربه ألواعده نانسي عجرم بأحد أغانيها ألوطنيه

و لكن ألقائمين علي ألفضائيه ألمصريه لم يجدو لنا أنسب من فيلم أغنيه علي ألممر ليعرضوه علينا في هذه ألمناسبه و لمن لا يعرف هذا ألفيلم فهو يحكي عن نكسه 67 و ما صاحبها من يأس من خلال مجموعه من ألجنود ألابطال ألذين صمدو حتي ألنهايه علي أحد ممرات سيناء

وأنا ليس عندي أعتراض علي ألفيلم ككل و أعتقد أن نكسه 67 و حرب 73 فيهم من ألقصص و ألبطولات ما يستوعب عشرات ألافلام

و لكن أعتراضي علي التوقيت ألذي أعاد ألذكريات ألاليمه لكل من فقد عزيز خلال تلك ألنكسه

وأنا لا أستبعد ان يقوم ألتلفزيون بعرض ألتالي في هذه ألمناسبات

-فيلم عن ألديانه ألبوذيه بمناسبه ألمولد ألنبوي

-فيلم و أسلاما عند أحتفال أخونا ألمسحيين بأعيادهم

-فيلم ثرثره فوق ألنيل عقب عرض أحدي جلسات ألمجلس ألموقر

-أستعراض لكافه ألاهداف ألتي دخلت مرمي ألنادي ألاهلي منذ تأسيسه بمناسبه فوزه بألدوري(لا سمح ألله)

رابط هذا التعليق

ده شىء طبيعى و عادى جدا و متوقع

انما اسمح لى ....

الغير طبيعى انك عارف كده و مع ذلك قاعد مستنى تشوف الفيلم المعاد .......................

:angry: :blink: :D :D

رابط هذا التعليق

انا فعلا أخي ماجد كنت منتظر مشاهده اي فيلم معاد عن حرب أكتوبر لأسترجع ذكريات تللك ألأيام ألجميله حينما كانت ألعائله

كلها تلتف حول ألتلفزيون في أنتظار ألبيانات ألعسكريه

اني لا انسي ألبيان ألذي أعلن فيه ألمتحدث ألعسكري تحرير مدينه

ألقنطره شرق حيث لم يستطيع أحد أن يحبس دموعه من ألفرحه.

أنا حتي ألان لا أمل من مشاهده القوات ألمصريه و هي تعبر ألقناه

سواء كانت في فيلم تسجيلي عن ألحرب أو فيلم روائي.

أذا كنت قد عاصرت هذه ألفتره من تاريخ مصر فسوف تدرك ماذا أعني

تحياتي

رابط هذا التعليق

يا أخى عاصرت الفتره و عصرتنى ....

من اول يوم 6 اكتوبر ساعة البيان رقم واحد لما قطعوا حلقة التلفزيون اسمها فليبر على القناة الثانيه - كانت تسمى قناه 9 اعتقد لغاية وقف اطلاق النار.

فاكر كل حاجه لكن المشكله اننا حفظنا الأفلام بالكلمه مش بالجمله بس يعنى لو يجيبوا افلام تسجيليه جديده .... لقاءات مع اسر شهداء أو أحياء جدد تبقى معقوله.

احكيلك انا قصه جديده و تعتبر من الأسرار العائليه . ابن عمى كان طيار فى احد قواعد الدلتا . المهم جه الخبر انه مفقود ثم بعد فتره انه استشهد. عمى اقام العزاء و انتهى الموضوع بدون جثمان حيث الروايه الرسميه انه الطياره انفجرت به فى معركة يوم 8 اكتوبر.

المهم القصه الحقيقيه انه قفز من الطياره حى و نزل فى بحيرة المنزله مدروخ من الصدمه و تقريبا غايب عن الوعى . المهم وجده احد الصيادين و قتله علشان الطبنجه بتاعته . الشرطة العسكريه مسكت المسدس ومن الرقم المسلسل عرفوا مبن صاحبه اللى دايخين عليه فى البحيره الشاسعه و لما قرروا الصياد اعترف و ارشد عن مكان الجثه و استلموه شباب العائله سرا و دفناه فى مقابر الشهداء باحد محافظات الدلتا و لم يعلم احد من الكبار بالموضوع بما فيهم ابوه و امه حتى لا تتجدد الأحزان.

الصياد حوكم عسكريا و اعدم رميا بالرصاص.

تم تعديل بواسطة ماجد
رابط هذا التعليق

يا أخى عاصرت الفتره و عصرتنى ....

من اول يوم 6 اكتوبر ساعة البيان رقم واحد لما قطعوا حلقة التلفزيون اسمها فليبر على القناة الثانيه - كانت تسمى قناه 9 اعتقد لغاية وقف اطلاق النار.

فاكر كل حاجه لكن المشكله اننا حفظنا الأفلام بالكلمه مش بالجمله بس يعنى لو يجيبوا افلام تسجيليه جديده .... لقاءات مع اسر شهداء أو أحياء جدد تبقى معقوله.

احكيلك انا قصه جديده و تعتبر من الأسرار العائليه  . ابن عمى كان طيار فى احد قواعد الدلتا . المهم جه الخبر انه مفقود ثم بعد فتره انه استشهد. عمى اقام العزاء و انتهى الموضوع بدون جثمان حيث الروايه الرسميه انه الطياره انفجرت به فى معركة يوم 8 اكتوبر.

المهم القصه الحقيقيه انه قفز من الطياره حى و نزل فى بحيرة المنزله مدروخ من الصدمه و تقريبا غايب عن الوعى . المهم وجده احد الصيادين و قتله علشان الطبنجه بتاعته . الشرطة العسكريه مسكت المسدس ومن الرقم المسلسل عرفوا مبن صاحبه اللى دايخين عليه فى البحيره الشاسعه و لما قرروا الصياد اعترف و ارشد عن مكان الجثه و استلموه شباب العائله سرا و دفناه فى مقابر الشهداء باحد محافظات الدلتا و لم يعلم احد من الكبار بالموضوع بما فيهم ابوه و امه حتى لا تتجدد الأحزان.

الصياد حوكم عسكريا و اعدم رميا بالرصاص.

لا حول ولا قوة الا بالله

ما هذا الجشع و الطمع !! يقتلون ابن بلدهم بعد ان حرر ارضنا من اجل طبنجه !! :angry: يستحقوا سبعين طبنجه فى جتتهم :angry:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

وانا ايضا كنت فى انتظار رؤيه اى مشاهد تفكرنى بالنصر لانى بصراحه كده مصاب بحاله احباط مزمنه وقلت يمكن الواحد لما يشوف اى مشهد من المشاهد اللى تفكر الواحد بالقوه والنصر ولا حتى عرض عسكرى يبين للواحد انه فى امان من اى محاوله اعتداء من اى جهه معاديه سواء امريكا او اسرائيل ولا حتى الولد المجنون بتاع ليبيا يمكن يخرج من الحاله دى ولكن مفيش فايده الناس اللى فوق مصممين على ان الشعب الغلبان ده لازم مناخيره تتمرمغ فى التراب ويحس بالهزيمه حتى فى ذكرى انتصاره انا شايف انه شئ مقصود بالضبط زى المسئوليين اللى عايزيين يحددوا الجوامع اللى تقيم صلاه التروايح وان اذان الفجر يكون موحد والحكومه التى لا تدخر وسعا فى افقار الشعب بكل الطرق وبمانسبه وبدون مناسبه وزى برضه اول ماتتفرج على الجرايد الحكوميه وتقرا اول الاخبار قوات الجيش الامريكى تقتل عشرات العراقيين وان فى غزه قتلوا اطفال وكذا.. وفى نفس الوقت لا يوجد اى اخبار عن خسائر الاعداء ! بالرغم من لهم خسائر الله اعلم بحجمها ولكن فى .

الامريكان نفسهم بيعترفوا ان الوضع صعب فى العراق بسبب المقاومه ونحن لا نجرؤ على الافصاح بذلك اذن هو مخطط لهزيمتنا معنويا علشان لما يجيى صهيون وينفذ حكمه فينا يلاقى كله تمام وان العمليه لا تعدون فى كونها اكثر من رحله صيد .

خير الكلام ما قل ودل

رابط هذا التعليق

هل هناك جدوى من مشاهدة أفلام حرب أكتوبر؟؟

فى ظل الظروف التى نعيشها الآن ونحن فى بلد منزوع السلاح يحيط به الأعداء والخونة من كافة الاتجاهات ومؤامرات تحاك للمنطقة كلها والأخوة يسقطون واحدا تلو الأخر..

فى ظل وطن لا مال فيه ولا عمل ولا انتاج....

هل من المنطقى أن نلوك سيرة أمجاد حرب مضى عليها أكثر من ثلاثون عاما؟؟؟

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

شوفى يا كليو :angry:

انا شخصيا لا احب اوى افلام اكتوبر

لكن باموت فى اغانى اكتوبر الى درجة الهوس .. و اكاد اكون انتظر هذا اليوم لاسمع هذه الاغنيات التى الفها اصحابها فى لحظات انفعالا بهذا النصر الرائع بعد طول ظلام خلال فترة الهزيمه

و الانسان دائما ما يحتاج الى تذكر لحظاته الجميله فى لحظات شدته .. على المستوى الشخصى .. فتجدى انك تلجئى لهذه الذكريات فى اوقات المحنه التماسا للعزاء و املا فى انصلاح الاحوال و انفراجها .. فما بالك و نحن كأمه كامله نعانى من حالة انكسار و تراجع .. و نشعر على كافة المستويات بالضعف و انعدام الامل .. الا يصبح من المفيد ان نلتمس بعض الامل من خلال تذكرنا لشدائد سبق و مرت بنا و عبرناها و انتصرنا عليها !! وحرب اكتوبر تكاد تكون فى رايى الانتصار الوحيد فى العصر الحديث يحققه العرب .. فلماذا لا نستعيد ذكرياتها و نسعد بها !!

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

المشكلة يا فيروز ان احنا اكتفينا بنصر أكتوبر وأغانيه وذكرياته ومش حاسين إن إنحنا محطوطين على الصينية وحوالينا الرز الأبيض والسوتيه وجاهزين للأكالة فى أى وقت...

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

أخي علي

أتفق معك علي أن ألموضوع مش صدفه و أنما أمر مقصود

و مثير للريبه ولكني لا أفهم دوافعه ؟

هما الي بيحطو ألبرامج دول مش مصرييين زينا و لا خريطه برامج ألتلفزيون بتجيلهم من بره؟

أتفق معك يأخت فيروز علي حبك لأغاني أكتوبر و لو أي حد يعلم موقع عليه هذه ألأغاني ياريت يدليني عليه

نحن في حاجه لرفع معنوياتنا حتي و لو تنذكر نصر قديم

أخت كليو أعتقد أن عمليه ألأكل بدئت من زمان و مش باقي الا

شويه رز في قعر ألحله

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
هما الي بيحطو ألبرامج دول مش مصرييين زينا و لا خريطه برامج ألتلفزيون بتجيلهم من بره؟

عايز اقوللك على حاجه يا اخ معز احنا كشعب نعتبر شعب هجين دماء كتير مخلوطه واصول كتير تصاهرت ده من الشرق وده من الغرب وده عربى وده تركى وده اثر تاثير كبير فى شخصيه الانسان المصرى بتلاقى فى واحد شهم وراجل والتانى جدع والتالت يقولك ياعم سيبها لله والرابع بيقوللك هو انا يعنى اللى هصلح الكون والخامس يقولك شيلنى واشيلك ,واحسن مبدأ ان ميكونش عندك مبدأ وغيره وغيره

فى كتاب لمحمود السعدنى اسمه مصر من تانى الكتاب ده فى فصل عن الحمله الفرنسيه وكيفيه تفاعل اطياف الشعب مع المصيبه ما استوقفنى ولا استطيع نسيانه ان هناك فئه من الشعب استغلت الهزيمه فى الاثراء عن طريق فتح حانات وخمارات واماكن لتقديم المتعه الرخيصه لعساكر نابليون وكان ذلك على ضفاف بركه الازبكيه قبل ان تكون حديقه

خير الكلام ما قل ودل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 123
      جرت العادة ان يتم سرد ملابسات انضمام كل فرد جديد الي عائلة المنسقين بمحاورات المصريين ..  و عليه .. ربنا ما يقطعلنا عادة .. و الدور علي العزيز طارق حسن ..     المكان .. غرفة المعيشة الملحقة بادارة محاورات المصريين .. الشخصيات .. ابو محمد يتابع علي مونيتور الكومبيوتر تطور موضوع سياسي مبتسمآ في سخرية .. ثم ينهمك في الرد بتركيز شديد سكوب يكتب و يشطب في ورقة امامه هارشآ في راسه عدة مرات .. مدام عبير تأخذ مكانها امام النافذة الرئيسية تشاهد غروب الشمس و هي تتكأ بذراعيها علي الأرض ممدة قدميها
    • Guest Grandma
      58
      إيه يا جماعة !!! هو المدير العام موظف حكومة ولا ايه ؟!!! كل دا وقت علشان تفعيل حسابي ووضع ختم النسر ؟!! من امبارح وانا مسجلة ومش عارفة اكتب حاجة الا في منتدى الزوار بيقولولي انتظري المدير العام علشان يراجع حسابك و يفعله كل دي إجراءات فيش و تشبيه ؟!! عمرها ما حصلت اني اقف على باب منتدى كدا وماحدش يفتحلي بقى بعد ما الواحد شاب يوقفونا ع الابواب ؟!! افتح يا سمسم بقى و خلصني
    • 959
      الجزء الأول من هذا الموضوع يتواجد في هذا الرابط : كرسي الأعتراف يا جماعة قواعد اللعبة ما بتتغيرش ... العضو اللي قعد علي العمبوكة ما يقعدش تاني ... و بما ان جو مش عايز يرشح واحد تاني .. فبعد اذنكم انا بقترح واحد من التلاتة دول : حسام يوسف eslam elmasre Ma Youssef
    • 1,503
      أخواني /أخواتي المحاورين اللعبه دي جميله وشفتها في اكتر من منتدى كرسي الاعتراف اي نضع عضو على الكرسي لمدة محدده على الاقل أسبوعين ويسأل هذا العضو أسئله ويجيب عنها بصراحه وان كانت هناك أسئله لايحب ان يجيبها يبرر السبب والطريقه تكون بالتصويت والاختيار مثلا ارشح عضو ويأتي العضو اللي بعدي ويرشح عضو آخر او نفس العضو ونعمل احصائيه الى ان يصل عضو الى 5 أصوات ويوضع على كرسي الاعتراف ونبدأ نسالوا نسلخو ننتفو نعمل فيه الي احنا عيزينو واتمنى ان تكونا قد فهمتوا اللعبه والشروط: منتهى الصراحه وعدم
  • أضف...