اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القوات المسلحة تهاجم 6 ابريل في بيان رسمي

Recommended Posts

وشخصنة بشخصنة بقى .

معلش خروجا عن الموضوع عشان نخفف الضغط شوية

ايه رأيكم نعمل يوم للشخصنة في المحاورات

ههههههههههههههههه

انا موافق بس يا ترى

مين يغلبني فيها ؟؟ :happy:

انا محكوم عليا بالاعدام 7 مرات قبل كده هههههههه

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• الردود 602
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حضرتك الفاضل أركتيكت أحد نشطاء الحركة وله وظيفة رسمية بها و هارينا منشورات

أنا قولت اللي سمعته الان من المتحدث الاعلامي بإسم الحركة

حركة شباب 6 ابريل مشتركة بالفعل في المسيرة وزملائنا هناك يبلغونا بالاخبار والصور اولا باول

تحيتي للجميع

يبقى المتحدث باسم الحركة كذاب

لاني باصدق استاذ احمد

و حضرتك دلوقتي بتأكد مشاركة 6 ابريل في المسيرة

فين دليلك ان محمد عادل قال ان 6 ابريل مش مشاركه في المسيرة

ازاي 6 ابريل مش مشاركه في المسيرة بس !

ما هو لسا استاذ احمد قايل الكلام دا اهو

رابط هذا التعليق

يا طارق انت بنفسك قلت من يومين لو المجلس العسكري اجل الانتخابات حنعمل كيت و كيت وكيت

امبارح البيان كان ضد 6 ابريل

بكره حيقول الاخوان بينسقوا مع حماس

وبعده السلفيين تلقوا اموال سعوديه

خليك لوجه الله ناصح وعندك بعد نظر وبلاش شعارات ع الفاضي دول رباية مبارك مش الجيش المصري

الجيش المصري تم اقصاء اي كفاءات او المعيه او تميز من قياداته لضمان الولاء

واللي قدامك دول كانوا موالسين مع مبارك والله العظيم ومنصصين معاه و البلد تولع ولا يهمهم المهم ان مبارك ما يتحاكمش عشان ممسوك عليهم ذله

فكر مره كده بهدوء لوجه الله

وانت تعرف الحقيقه فين

مع إني قلت مرارا وتكرارا إني ضد التظاهر الآن ولكن الأمور تتقدر بقدرها .... أيوه لو انقلب على إرادة الشعب هنتظاهر

والحقيقة تظاهرنا ضد أي دفع من البعض للانقلاب على إرادة الشعب وما استفتي عليه ولكن لن نسمح لأنفسنا بالتخريب أو الذهاب إلى وزارة الدفاع وإذا استدعانا المجلس العسكري سنلبي دعوته ولن نتكبر عليه وإذا وجدنا أن الشعب المصري لا يرضى عن تصرفاتنا سنتراجع وهكذا

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

وشخصنة بشخصنة بقى .

معلش خروجا عن الموضوع عشان نخفف الضغط شوية

ايه رأيكم نعمل يوم للشخصنة في المحاورات

ههههههههههههههههه

انا موافق بس يا ترى

مين يغلبني فيها ؟؟ :happy:

انا محكوم عليا بالاعدام 7 مرات قبل كده هههههههه

سيبك مين يغلبك أو تغلبه

دا إنت ممكن تبقى مليونير لو عملت رسوم على أي حد يطلب يتشخصن معاك شوية ... هتبقى محجوز سنة لقدام smile.gif

رابط هذا التعليق

يا طارق انت بنفسك قلت من يومين لو المجلس العسكري اجل الانتخابات حنعمل كيت و كيت وكيت

امبارح البيان كان ضد 6 ابريل

بكره حيقول الاخوان بينسقوا مع حماس

وبعده السلفيين تلقوا اموال سعوديه

خليك لوجه الله ناصح وعندك بعد نظر وبلاش شعارات ع الفاضي دول رباية مبارك مش الجيش المصري

الجيش المصري تم اقصاء اي كفاءات او المعيه او تميز من قياداته لضمان الولاء

واللي قدامك دول كانوا موالسين مع مبارك والله العظيم ومنصصين معاه و البلد تولع ولا يهمهم المهم ان مبارك ما يتحاكمش عشان ممسوك عليهم ذله

فكر مره كده بهدوء لوجه الله

وانت تعرف الحقيقه فين

مع إني قلت مرارا وتكرارا إني ضد التظاهر الآن ولكن الأمور تتقدر بقدرها .... أيوه لو انقلب على إرادة الشعب هنتظاهر

والحقيقة تظاهرنا ضد أي دفع من البعض للانقلاب على إرادة الشعب وما استفتي عليه ولكن لن نسمح لأنفسنا بالتخريب أو الذهاب إلى وزارة الدفاع وإذا استدعانا المجلس العسكري سنلبي دعوته ولن نتكبر عليه وإذا وجدنا أن الشعب المصري لا يرضى عن تصرفاتنا سنتراجع وهكذا

يعني باختصار تتظاهر عندما ترى في ان التظاهر سيحقق مصالحك و طلباتك

و هو حق اصيل لغيرك و المختلف معك في وجهة نظرك ايضا مما لا شك فيه

و لو ان غيرك لم يحرم التظاهر ايام مبارك و تراجع في كلامه و غير مبادءه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

قذارة عبد الحليم قنديل : من يتهم حركه كفايه انها مش مصريه جاهل وسخيف

والمجلس يعرف من يمول امريكيا ومن يمول من السعودية

ويقول فى اخ طالع من المجلس العسكرى بيقول ان حركه كفايه اللى طول عمرها بتحارب فساد نظام مبارك فى وقت اللى ناس بتحمى المخلوع..

ويقول الروينى بيقول ان حركه كفايه مش مصريه لان فيه حركه أجنبيه اسمها Enough دا اسمه سخف وجهل وجزمة آلاف المصرين الشرفاء المشتركين فى هذه الحركه اشرف من اللى طالع يتهمهم بالخيانة !!!!!

ورغم محاولات هاله سرحان انه يبطل تطاول على المجلس العسكرى " حسب كلامها " لكن هو كررها كذا مره ان هذا كلام سخف وجهل وجزمه أعضاء حركه كفايه أشرف من اللى بيشكك فى وطنيتهم

مش عارف أمتى ربنا يريحنا من الأشكال دي في وسائل الإعلام منتهى القذارة والانحطاط الأخلاقي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

العساكر كانت بتعيط لما وصلنا ومكناش عارفين ليه؟ دلوقتي عرفنا

كانو بيعيطو عشان عارفين اللي هيحصلنا

منقول

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

أيها الثائر أنت بقيت مين بالظبط ؟

أنت تحرير

ولا روكسي

ولا عباسية

ولا مصطفى محمود

ولا قطع طرق سريعة

ولا .. ولا

إحنا تعبنا ... ممكن تعطونا فرصة نستريح من قبل الثورة وإحنا ما استريحناش ... حرام عليكم بقى

أنا عايز جمعة الراحة ولا جمعتين .... هتيجي أمتى .... ياريت حد يقترجها ويتبناها مش خسارة فينا

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

فرعون فرق اهل مصر وجعلهم شيعا يستضعف طائفة منهم يذبح ابناءهم ويستحيي نساءهم

ومن بعد فعل كل فرعون بما فيهم مبارك وياما قال عن الثوار في ميدان التحرير واصحاب اجندات اجنبية

من من مصلحته استمرار حالة الغليان عرض مستمر في مصر

من من مصلحته ان لا تستقر الامور

الشعب يريد إسقاط النظام العضوض في مصر

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

الرسالة دى وصلتنى من شخص يدعى انه المتحدث الرسمى باسم حركة العدل و المساواة المصرية, و العهدة عالراوى:

بشأن البيان رقم 69 للمجلس الاعلى للقوات المسلحة

كلمة حق يشهد بها كثيرين جدا وارجو ان ينتبه لها الجميع من اجل حماية البلد من عبث بعض ابناءه

بشأن البيان رقم 69 للمجلس الاعلى للقوات المسلحة وحركة شباب 6 ابريل فاقولها كلمة لخوفى الشديد على مستقبل مصر من عبث واهواء بعض اولادها فان ما يتأكد منه الكثيرين غيرى ان حكاية حركة شباب 6 ابريل انهم يصنعون البدع من اجل استفزاز المجلس العسكرى باى وسيلة ولو على حساب ارادة الشعب كله ويظلوا يتنقلوا بين الفضائيات المشبوهة وبين الصحف التى يمولها رجال اعمال ليسوا فوق مستوى الشبهات وكل ذلك يصنعه المسيطرين على هذه الحركة لمجرد ـ ( شهرة الحركة على اعلى مستوى ومحاولة ايهام الناس انها اكبر حركة وقوة سياسية فى مصر* وانها التى قامت بالثورة مع صفحة خالد سعيد فقط * ومحاولة بناء مجد للحركة على حساب مصلحة الشعب * وكتمهيد قوى للحركة كى تتحكم وتختار وترفض القيادات الحكومية التى يتم تعيينها حسب اهواء من يحرك تلك الحركة.. وحسب مصالحهم المرتبطة ببعض رجال اعمال فاسدين يتعاملون معهم وشخصيات سياسية مرفوضة من أغلبية المصريين) وذلك هوالذى يثق فيه نشطاء كثيرين جدا من العالمين بكل تحركات هذه الحركة منذ عام 2008م .. بل ومن شدة استفزاز الحركة للمجلس العسكرى انزل المجلس بسببهم بيان واثنين وفى كل بيان!

يفرح محركى الحركة كما الاطفال ويعتبروا ان هذا انتصار وشهرة كبيرة لحركتهم مهما كان البيان مسئ لهم ومهما كانت تصرفاتهم على حساب استقرار ومصلحة الشعب وارادته وفى الواقع كل النشطاء يفهمون جيدا ان الحركة اساسا لا تفعل شئ مفيد يذكر فقط شطار فى عمل الكثير من الاعتصامات والمظاهرات والمسيرات المُضرة المعطلة مهما كانت الامور تسير فى البلد وفق ارادة الشعب ومصلحته .. ولذلك اؤكد ان هذه الحركة لو استمرت على هذه السياسة الصبيانيه الهوائية فلن نحترمهم وانا عن نفسى ساكون اول المحذرين منهم بكل الوسائل ........ بعدما كنت اول المشجعين لهم .. نريد البلد تستقر

رابط هذا التعليق

أنت تحرير

ولا روكسي

ولا عباسية

ولا مصطفى محمود

ولا قطع طرق سريعة

ولا .. ولا

إحنا تهنا ... ممكن تعطونا فرصة نستريح من قبل الثورة وإحنا ما استريحناش ... حرام عليكم بقى

هههههههههههههه

انا لا دول ولا دول

انا الثائر بتاع جُمعة 29 يوليو التطهير والعدالة والشرعية والحركات ..

خلاص .. خلينا نخلص حتة الثورة اللي في إيدنا بتاعت 29 يوليو ونرتاح

--------

نتكلم جد بقى

ما الناس كلها أرتاحت يا طارق لمدة 6 شهور وأنتظرت خطوة .. خطوة إيجابية واحدة ... والظاهر إن كل اللي فوق قالوا : خلاص الجذوة أنطفئت والناس نسيت ومشيها على قديمة .. صح ولا لأ

------------

من الاخر بقى . عاوزين تعرفوا تفسير للي حصل النهاردة وامبارح من وجهة نظري ؟

إن المجلس العسكري أتورط بتصريحات بعض أعضاءة بالعمالة والتمويل والحاجات دي .. فقال خلاص أتنقل لبلان بي وأقول إن 6 إبريل رايحه تولع في الجيش

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أنت تحرير

ولا روكسي

ولا عباسية

ولا مصطفى محمود

ولا قطع طرق سريعة

ولا .. ولا

إحنا تهنا ... ممكن تعطونا فرصة نستريح من قبل الثورة وإحنا ما استريحناش ... حرام عليكم بقى

هههههههههههههه

انا لا دول ولا دول

انا الثائر بتاع جُمعة 29 يوليو التطهير والعدالة والشرعية والحركات ..

خلاص .. خلينا نخلص حتة الثورة اللي في إيدنا بتاعت 29 يوليو ونرتاح

--------

نتكلم جد بقى

ما الناس كلها أرتاحت يا طارق لمدة 6 شهور وأنتظرت خطوة .. خطوة إيجابية واحدة ... والظاهر إن كل اللي فوق قالوا : خلاص الجذوة أنطفئت والناس نسيت ومشيها على قديمة .. صح ولا لأ

------------

من الاخر بقى . عاوزين تعرفوا تفسير للي حصل النهاردة وامبارح من وجهة نظري ؟

إن المجلس العسكري أتورط بتصريحات بعض أعضاءة بالعمالة والتمويل والحاجات دي .. فقال خلاص أتنقل لبلان بي وأقول إن 6 إبريل رايحه تولع في الجيش

والله أنا فاكر موقف ظريف حصل معاك في أحد الموضوعات وكان عن ترشيح جمال مبارك للرئاسة وأنت والجميع طبعا مش موافقين

على 30 سنة أخرى لجمال بعد أبوه ولكن كان فيه عضوة لها رأي آخر وقال : أعطوه فرصة ..... فأنت زعلت من حكاية الفرثة ( على حد تعبيرك )

المهم

إحنا هنا عايزين فرصة بجد يا أستاذ أحمد ستة أشهر مش كفاية

لما نعطي الطبيب فرصة يقفل بطن المريض وتنتهي العملية ونقدر نحكم ونقول العملية نجحت ولا فشلت

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

الله المستعان

حسبي الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

يا طارق ده المريض كان متلقح على ترابيزة العمليات 6 شهور والدكتور نايم في العسل ومش واخد باله إن في ثورة

يا طارق مش هانعيد ونزيد ونطالب شخص واحد يطلع ويقول فايدة المحليات 6 شهور ليه ؟

يا طارق أخرتها النهاردة أهو رجعنا للتخوين والكنتاكي وكإننا في المربع اللي قبل صفر ...

مش ممكن لأ ..دي مش ثورة ودي مش حكومة ثورة ولا دي أهداف الثورة أبداً

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

بلغة الاطباء

لو أنا من أهل المريض وشايف الدكاترة عمالين يجربوا في المريض الغلبان اللي له حقوق برضوا ما هو لس بني ادم ومره يدوا له مضاد حيوي .. ومره يشربوه ميكركروم

مش من حقي اتكلم برضوا .. ولا اكذب على نفسي وأقول : إنت إيش فهمك في احدث وسائل العلاج الطبي .. أسكت يا عم وخلي الدكتور يعيش ويشوف شغله

رابط هذا التعليق

يا طارق ده المريض كان متلقح على ترابيزة العمليات 6 شهور والدكتور نايم في العسل ومش واخد باله إن في ثورة

يا طارق مش هانعيد ونزيد ونطالب شخص واحد يطلع ويقول فايدة المحليات 6 شهور ليه ؟

يا طارق أخرتها النهاردة أهو رجعنا للتخوين والكنتاكي وكإننا في المربع اللي قبل صفر ...

مش ممكن لأ ..دي مش ثورة ودي مش حكومة ثورة ولا دي أهداف الثورة أبداً

طيب ممكن نقول إن الحل العملي والمعقول إننا ناخد مريضنا لدكتور تاني بسرعة

بمعنى إننا نعجل بنقل السلطة لحكومة مدنية ورئيس مدني

يا سيدي المجلس العسكري مجرد توصبلة أو مرحلة انتقالية

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

يا سيدي المجلس العسكري مجرد توصبلة أو مرحلة انتقالية

اتمنى

مش عارف ليه جاء في خيالي لما قرأت الكلمة دي صورة ابو شامة وعلامة ابو طلعة بسامة بتاع علاء الاسواني

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

فيه سؤال شاغلنى و اتمنى الاقى اجابة عليه..

هل تخوين 6 ابريل حرام.. لكن تخوين المجلس العسكرى و شتيمته حلال؟ ما هو لو مبدأ التخوين مرفوض يبقى مرفوض عالكل.. و بقالنا 6 شهور عمالين بنسمع فى تخوين ضد المجلس و شتايم و التشكيك فى اى حاجة بيعملها المجلس.. فلو المبدأ واحد.. يبقى عالكل.. ولا ايه؟

حد يجاوبنى يا ولاد الحلال..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...