اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أبرز المفاجآت من نص التحقيقات مع مبارك ....لو عندك الضغط بلاش تقراها احسن

مغتربة

Recommended Posts

كذّب أقوال عمر سليمان مرتين..

أبرز المفاجآت من نص التحقيقات مع مبارك

فجر الرئيس المصري المخلوع حسني مبارك عدة مفاجآت أثناء التحقيق معه أبرزها نفيه القاطع صداقته بحسين سالم وتكذيبه لأقوال اللواء عمر سليمان بشأن تلك الصداقة.

ونشرت صحف مصرية صادرة، اليوم الخميس، نص التحقيق مع مبارك الذي أكد أنه لم يأمر بإطلاق الرصاص على المتظاهرين وأنه لم يكن يعرف مطالبهم إلا أثناء المظاهرات، وأن المعلومات التي كان ترده مصدرها وزارة الداخلية والمخابرات العامة.

شدد مبارك على أن وزير الداخلية أبلغه أن يوم 25 يناير سيشهد احتجاجات من عدد من الناس - حسب قوله - مضيفاًَ أنه طلب من الوزير التعامل مع المتظاهرين بدون عنف، وعدم استخدام أسلحة أو ذخائر في مواجهتهم، أو حمل الأسلحة أثناء وجود المظاهرات.

وأشار أن العادلي أخبره أن المتظاهرين "هيبدأوا يمشوا الساعة 12 ليلاً، وبأنهم إن لم يمتثلوا فسوف يفقرهم بالمياه"، لافتاً إلى أن المظاهرات فرقت بالفعل ولم يبلغه أحد في هذا اليوم بحدوث إصابات أو وفيات.

ويكمل مبارك حديثه عن المظاهرات، موضحاً أن يومي 26 و 27 يناير وقعت مظاهرات في عدة محافظات، ولم يخطره أحداً بحدوث وفيات أو إصابات خلالها، وفي يوم 28 يناير (جمعة الغضب) أُبلغ أن الأمن المركزي "بينضرب ومعهوش سلاح، فجريوا"، وهنا أمر بتكليف القوات المسلحة بمساعدة وزير الداخلية في حفظ الأمن والنظام في الشارع دون استخدام للقوة أو العنف أو الأسلحة.

موقعة الجمل

وعن «موقعة الجمل»، قال مبارك: "في 2 فبراير شفت الصبح في التليفزيون مظاهرات وفيه جمل في وسطهم بيجري، فاندهشت، وعرفت بعد كده إن الناس بيسموها موقعة الجمل".

وأضاف: "بعد ذلك هدأ الحال، ولكن زادت مطالب المتظاهرين، وفقدت السيطرة الأمنية، فألقيت خطابين أوضح للشعب التفاصيل، وطلبت من القوات المسلحة أن تتدخل لضبط الشارع وتقوم بدور الأمن بصورة كبيرة.

وتابع: "لكنهم بحكم طبيعة وظيفتهم ماكانوش يقدروا عليها، فلم يقوموا بها على النحو المطلوب، ولما وجدت المهمة ثقيلة على القوات المسلحة ولم تمكن من أدائها كاملة باعتبارها غير مؤهلة لهذا، فقررت التخلي عن الحكم وتركه للمجلس الأعلى للقوات المسلحة وحضرت لشرم الشيخ للإقامة فيها".

وعن أسباب الاحتجاجات، قال الرئيس المخلوع: " كانت متعلقة بتعديل بعض مواد الدستور وزيادة نسبة الفساد، وعلى ما أذكر فكرة التوريث التي لم يكن لها أي أساس في الواقع".

وأشار إلى أنه عقد اجتماعاً مع رئيس الوزراء ووزير الدفاع ووزير الداخلية، لمناقشة المظاهرات قبل انطلاقها، مضيفاً أنه أصدر تعليمات بمحاولة تنفيذ مطالب المتظاهرين ونبه على ضرورة التعامل السلمي معهم.

وأوضح أن الجهات التي تلقى منها التقارير عن المظاهرات تتمثل في وزارة الداخلية والمخابرات العامة التي كانت تخطر الداخلية بما لديها من معلومات في هذا الشأن، لافتاً إلى أنه كان يحصل على المعلومات بصورة «شفهية».

مبارك والعادلي

وعن سؤال مبارك عن التوقيت الذي علم فيه استخدام القوة ضد المتظاهرين، قال: "أنا علمت من كلام وزير الداخلية بأن الأمن المركزي بينضرب، وجريو لأن معهمش سلاح، ولم أخطر بوجود إصابات أو قتلى أثناء المظاهرات".

وأضاف: "المظاهرات كانت بأعداد بسيطة"، مشيراً إلى أن حبيب العادلي هو من يستطيع تقييم حجمها الفعلي، ومطالبها باعتباره مسؤولاً عن الأمن.

وبسؤاله عن تفسيره لوقوع إصابات ومصابين في المظاهرات، رد مبارك قائلاً: "ما أقدرش أقول بالضبط، لكن الشعب بتاعنا كده والأمن كده"، مضيفاً أن "المسألة كانت فوضى، والطرفان بيضربوا في بعض وماحدش كان حيسأل في تبادل ولا في قرارات"، مبرراً بذلك عدم قدرته على استخدام صلاحياته لوقف العنف ضد المتظاهرين.

مكتبة الإسكندرية

وحول حساب مكتبة الإسكندرية البنكي، أوضح حسني مبارك أنه في عام 1989 ظهرت أصوات تطالب بإعادة بناء مكتبة الإسكندرية القديمة، وهو الأمر الذي دفعه إلى جمع تبرعات لها، فدعى مجموعة من الشخصيات الدولية على رأسهم الرئيس الفرنسي الراحل فرانسوا ميتران، والشيخ زايد، وصدام حسين، السلطان قابوس، لذلك الأمر، وبلغت التبرعات حينها 70 مليون دولار.

وأضاف أنه قام بفتح حساب بنكي باسم مكتبة الإسكندرية بالمبلغ، موضحاً أن الحساب لا يتم التصرف فيه رسمياً بالسحب أو الإيداع إلا من رئيس الجمهورية، وأنه لم يحرر توكيلاً لأحد يصرف منه سحباً أو إيداعاً، لافتاً إلى أن الحساب كان في البنك الأهلي فرع مصر الجديدة.

وأكد مبارك أن حساب بنك الإسكندرية لم يتم السحب منه سوى مرتين أو ثلاثة تقريباً بناء على طلب المكتبة ذاتها.

وهنا سأله المحقق عن أسباب اختصاصه بالتصرف في حساب المكتبة بالبنك الأهلي ولم يترك ذلك للمسؤول عن المكتبة آنذاك، فرد قائلاً: "في وقت فتح الحساب لم تكن المكتبة موجودة وتم جمع هذه التبرعات من أجل إعادة إنشائها مرة أخرى".

وأضاف أنه لم يترك التوقيع على السحب لوزارة التعليم العالي باعتبارها الجهة التي تتبع لها الهيئة العامة لمكتبة الإسكندرية، حتى لا يستخدم وزير التعليم العالي الحساب في جهات أخرى، ولضمان أن أموال التبرعات لن تندمج في ميزانية الدولة.

وهنا واجهه المحقق بسؤال آخر عن أسباب عدم تحويل التبرعات للحسابات الخاصة لمكتبة الإسكندرية التي أنشئت وفقاً للقانون رقم 1 لسنة 2001.

وكان رد مبارك: "أنا ماكنتش أعرف هذا الموضوع لأن القانونيين لم يقولوا لي، وكان غرضي المحافظة عليها من الاستخدام في أوجه أخرى"، مضيفاً أنه لم يخطر مدير مكتبة الإسكندرية بأمر فتح الحساب، قائلاً: "أنا لم أخطره لأنه لو كان عرف كان هيطلب ياخدها".

تصدير الغاز لإسرائيل

وعن تصدير الغاز المصري إلى إسرائيل، أكد الرئيس المخلوع أن إسرائيل كانت لها الحق في شراء البترول المصري من خلال الدخول في مناقصة، وفقاً لبند في اتفاقية كامب ديفيد، وبالفعل صدرت مصر البترول لإسرائيل لفترة محددة.

حسين سالم

وأضاف أن الدولة كانت في حاجة إلى البترول المصدر إلى إسرائيل، فاتفق مع الحكومة الإسرائيلية على وقف تصدير البترول إليها وتعويضها بالغاز، وكلف الدكتور عاطف عبيد رئيس الوزراء الأسبق، بإدارة ملف المفاوضات مع الجانب الإسرائيلي لتحديد سعر الغاز وكيفية تصديره.

وأشار إلى أن السعر الذي أتفق عليه كان دولاراً للوحدة الحرارية، ولكن بعد ارتفعت أسعار الغاز، وأعيد التفاوض مرة أخرى ليرتفع السعر إلى ثلاثة دولارات مع مراجعة الأسعار كل ثلاث سنوات.

وأوضح أن شركة «شرق البحر المتوسط» وقع الاختيار عليها لتصدير الغاز لإسرائيل لأن المخابرات العامة المصرية تساهم بنسبة كبيرة فيها، كما أن بها مساهمون آخرون من بينهم الهيئة العامة للبترول ورجل الأعمال حسين سالم.

ونفى مبارك نفياً قاطعاً صداقته بحسين سالم التي أكدها في التحقيقات اللواء عمر سليمان، رئيس جهاز المخابرات العامة السابق، قائلاً: "هو رجل أعمال مثله مثل رجال الأعمال الآخرين، قابلته مرة واحدة في أمريكا أيام تولي منصب نائب رئيس الجمهورية واستعنت به مع مجموعة من رجال الأعمال فيما بعد للتنمية في سيناء".

اللواء عمر سليمان

كما نفى وجود أية علاقة تجارية أو شراكة اقتصادية في الداخل أو في الخارج مع حسين سالم، لافتاً إلى أنه تعامل مع سالم تجارياً لمرة واحدة فقط، عندما اشترى هو وعائلته 5 فيللات منه في التسعينات.

وكذّب مبارك للمرة الثانية أقوال عمر سليمان حول تكليفه لحسين سالم بتأسيس شركة «شرق البحر المتوسط»، قائلاً: "هذا الكلام غير صحيح ولم أكلفه بتأسيس شركة واللي كلفه الدكتور عاطف عبيد".

وشدد على أن أسعار تصدير الغاز لإسرائيل قامت بتحديدها الهيئة العامة للبترول ولجنة ترأسها وزير التجارة والصناعة الأسبق رشيد محمد رشيد، مضيفاً أن تلك الجهات هي المسؤولة عن وجود شبهة إهدار المال العام في ذلك الشأن.

وفي سياق آخر، نفى الرئيس المخلوع حسني مبارك تلقيه سبيكة ذهبية من شركة «حمش مصر» لمناجم الذهب على سبيل الهدية، مردفاً بالقول: "لم أهدى بأي سبائك ذهب من أي حتة". وأضاف: "الكلام ده غير صحيح ويمكن حد أخذها وبيدعي إن أنا اللي أخدتها".

يعنى الحمد الله الراجل لا امر بحاجه و لا كان يعرف حاجه عن اى حاجه و لا عمره عمل صفقات سلاح و لا فكر يورث ابنه و لا يعرف شخص اسمه حسين سالم و كل الى محوشهم من مرتبه تلاته جنيه و ربع شايلهم علشان جهاز فريده حفيده انتوا عارفين ان كل يوم الحاجه بتغلى

الرحمه من عندك يا رب :Head::Head:

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

ااااه فينك يا اخ محمد حامد الغنام مؤكد كنت حتكون سباق فى نشر هذا الخبر :)

أولا : الله أعلم الكلام ده هو قالوا فعلا و لا الديب محامى الجواسيس هو اللى كتبة كنوع من الاستعطاف الشعبى

ثانيا : ليس غريب على مبارك هذا الكلام فهو كلامنجى درجة اولى و استاذ و رئيس قسم الهمبكة

ثالثا: هذا الكلام لا يساوى الورق المكتوب عليه

رابط هذا التعليق

هو مش كان عامل ميت !

لحق يعمل عبيط امتى !

طيب اسمحولي احكي ,,

والدي من 67 الى 75 كان طيار مقاتل وكان مبارك وقتها تدرج من مدير الكلية الجوية لعميد لرئيس اركان لقائد القوات الجوية

بيحكي لي والدي عنه معجزات ذهنية وجسدية لانه كان انسان مش طبيعي المهم

ما يجيش دلوقتي ويضحك على الناس ويعمل ميت ولا يعمل عبيط

لاهو عبيط ولا حاجه

فلا تأخذكم به رأفة في دين الله

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

طبيعي أن يقول هذا الكلام ومتوقع ايضا

والواضح أن بصمات المحامي فريد الديب قد بدأت فى الظهور بقوة

والكرة الأن فى ملعب جهات التحقيق , إما أن تلعبها بشكل صحيح وتكون على مستوى تطلعات الشعب المصري وتستطيع اثبات الجرائم باحترافية

وإما أن تخذل الشعب المصري وتقدم للقضاء ملفات منقوصة تهدي بها البراءة لهؤلاء على طبق من فضة

رابط هذا التعليق

طيب..

طيب يامغتربة ..

طيب ياصاحبة الموضوع اللى بتحذر منه خصوصا للى عندهم الضغط.

ياصاحبة الموضوع....لكى موضوع بيقول عبر عن احساسك عند رؤية الصورة .

طيب ليه ميكونش الموضوع ده اسمه...( عبر عن احساسك لما تشوف اخبار زى دى )).

لأنى فعلا فعلا شعرت بأحاسيس متباينة وغريبة جداااا

طبعااا...اكثر ماجاء....كذب.

واتعجب واستغرب ازاى ( حد ) وصل من العمر ارزله...ولسا بيكذب؟؟

خطر ف بالى شئ غريب جداااااا

بجد يعنى انا نفسى معرفش ليه ...شطح بيا التفكير كدة..

افتكرت...

لولا دا سلفا.

الراجل ده فعلا فعلا اكتر رئيس خللانى مقدرش احكم عليه الا من خلال احساسى .

الراجل ده ترك الحكم السنة اللى فاتت...

وللآن...ناس كتير بتتمنى انه يرجع يرشح نفسه عام 2014.

ترك الحكم....وفيه ناس كتيررر بتقول انه السبب ان الاقتصاد نسبته كانت لها اقل معدل ف فترة حكمه...

قالوا حاجات كتيررر

اتهموه بالفشل الذريع ف ادارة البلاد..

اللى (( اضطروه يمشى ..وبالانتخابات برضه ))....هما ف الحقيقة اللى ليهم مصالح بس

والحقيقة؟؟؟

كل انسان له اخطاء وعيوب ....لكن؟؟

لولا دا سلفا.....رئيس...اقصد رئيس سابق.

ف رأيى الشخصى ..هو مثل شريف..ومثل يحتذى به ف العالم كله..

رجل احب بلده وشعبه فعلا...

انه رجل فكر فقط وعمل على رفعة شأن شعبه والطبقة الفقيرة المعدمة من شعبه..

ليه كان عليه سخط؟؟؟

لأن طبقة الاثرياء لم يزدادوا ثراء فى عهده....فحق عليه السخط.

لولا دا سلفا.......غير البرازيل تغيير شامل وكامل .

اللى شاف البرازيل قبل عهده...ممكن يعرف ويلمس الفرق الواضح..

حتى اللى مع (( العايمة..على رأى المثل المصرى ))..بيقولوا ..ان الرئيس اللى قبله فرناندو برضه عمل حاجات كويسة مش بس لولا دا سلفا..

انا بس سوف اضع لكم فيديو ...لولا داسلفا بيبكى ...

لولا دا سلفا....رئيس...شعر بشعبه.

http://www.3tv.cl/index.php?m=video&v=13051

اللى عندنا بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لم يشعر ولالالالا يوما واحدااااااااا....بأى معاناة لأى مواطن واحد من شعبه..

لم يشعر يوماااااااااا واحدااااااااااا

انه مجرد موظف فى مصلحة اسمها مؤسسات مصر...

بيكذب؟؟؟

شئ طبيعى ...ماهو واخد على كدة بدليل انه كذب عليناااا كلنا طيلة فترة حكمه..

مش احنا كنا عايشين فى ازهى عصور ال....الحاجات الكويسة كلها؟؟

طيب والقصر...؟؟قصدى قصور شرم الشيخ التلاتة اللى جت له هدية من حسين سالم؟؟

طيب مش ابسط حاجة يعنى ...واحد اعطى له قصر هدية ..

يروح يتعرف عليه وكدة يعنى وياخد له كيسين برتقال وجوافة ؟؟على قد ما قسم يعنى ؟؟

يبقى حايتعرف عليه حايتعرف عليه ....علشان يشكره يعنى .

يعنى اكيد زوجته الفاضلة ..المصرية الأصيلة( غمضوا عينكم عن الجنسية الانجليزية ) ...قالت له ..

ياندامة ....ودى تيجى يابو علاء؟؟؟مش واجب برضه نرد الزيارة ؟؟؟

وتاخد له ف ايدها بما انها بتفهم ف الاصول ...ورقة سيمون فيميه فيها اد ميتين جرام يعنى برضه على قد ما قسم ../اهو بين عذرك ولا تبين بخلك..

و...

احساسى ؟؟؟

قصدى ..احاسيسى ؟؟؟؟؟

طيب مين حايعوضنى وحايعوضنا على اللى ضاع؟؟؟

اهالينا اللى راحوا ...والا عمرنا اللى قضيناه ف الغربة ...والا باقى اهالينا اللى لساااا لحد انهاردة مش عارفين بياكلوا ايه؟؟؟

يعنى تلوث ف الأطعمة والضمائر والمياه والأخلاق وكل شئ...

وزى ما قلت قبل كدة ...

الانتقام كان منه فيه ...اللى انتقم منهم بعد ربنا ...

هما الولاد اللى اتربوا (( ف عزهم )) ..,وذاقوا مرارة العلقم ..

ولسا...

لسا حساب ربنا ..

بصراحة ..بلاش حد يحقق معاه...بجد...

سيبوه..

جد الجد يعنى ..

سيبوه..مفيش فايدة ..حتى موته لن يفيد ولن يشفى اى غليل .

واحد ضميره مش بيصحى ...ضميره ف(( كوما ))..

خلاص.

بس بلاش حد يسمعه ومفروض فريد الديب ده يتم نفيه ف...المريخ.

بيقولوا ان العلماء اكتشفوا اننا لو (( استطعنا )) ارسال اى رسالة الى الكواكب المنتشرة ( واحد يعنى من بلايين الكواكب اللى موجودة ف الكون العظيم ) ويردوا علينا ... فهذا يستغرق سبعة وعشرين مليون سنة ضوئية ..

اى والله..

ده هما اللى بيقولوا ...

انا دلوقت برضه احساسى بيقوللى ....بيقوللى ايه؟؟؟

ممكن بتوع الكوكب ده يردوا ...وياعالم بقى مين اللى حايبقى موجود..يمكن ما يكونش بقى فيه كرة ارضية اصلا يعنى ..

بس مش ممكن ..مش ممكن...رئيسنا السابق المحبوب ...حايغير رأيه...

فينا..

احنا ف نظره شعب قليل الأصل...,ولم نكن نستحقه..

ودمتم..

رايحة بقى آخد لى حباية الضغط؟؟؟؟ :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

خدينى جنبك ياسلوى هانم....

أنا قاطعت السياسة خلالالاص للحفاظ على ماتبقى من صحة..

بس دى مش سياسة..وده كلام واحد مقبوض عليه وبيبرأ نفسه..مش كلام رئيس جمهورية مسئول عن كل شاردة وواردة فى البلد...

ده كلام واحد البوكس لمه مع باقى المشبوهين وبيقول "والله ماعملت حاجة ياسعادة البيه الضابط ..أنا كنت فى حالى والبوكس أخدنى زززووولم"..مش كلام رئيس جمهورية سابق قعد يحكم البلاد 30 سنة ...

بيقول نفس الجملة اللى كررتها حرمه المصون من قبل : " أنا ما اعرفش حاجة..ماحدش قالى حاجة"...ياحلوولى على رأى سيد السيد...

هو ماكانش عنده تليفزيون أبيض وأسود حتى علشان يشوف الأخبار وكان منتظر اللى يجى يقوله؟

لآ ده طلع عنده تليفزيون لانه شاف الجمل ماشى فى التحرير ..فالناس سمتها موقعة الجمل تيمناً بوجود الجمل فى التحرير يعنى ....يعنى نقول ايه؟؟!!!..

وفلوس مكتبة اسكندرية..قالك أنا ماقلتش لحد علشان ماحدش ياخدها...حاجة تنرفز خالص أأوووف ...وكأن مدير مكتبة الإسكندرية كان حياخد الفلوس يشرب بها سجاير ويمشى فى السكة البطالة مثلا...وقالك كمان ماحدش قالى من القانونيين حاجة....

وقالك كمان ان اسرائيل كان من حقها البترول فإحنا عوضناها بالغاز الطبيعى لجل ما تنقهرش وتحرن...صحيح البترول كان متوفر ورخيص مش كده ؟؟ حتى عمرنا ماسمعنا عن أزمة بنزين ولا حاجة خالص..

وقالك مين حسين سالم ده؟؟...هو إشتغل ايه؟؟...ده عاطف عبيد هو السبب ياضنايا...والعادلى..والجيش كمان ...وأنا وإنت..

ولا سبيكة الدهب..قالك يمكن حد أخدها وقال ان أنا اللى أخدتها...ده باعهم كلهم..باع عصابته كلها ..منتظرين ايه منه؟..انه يرجع الفلوس؟..لوس؟؟..لوس ايه؟؟؟ فيس لوووس ..

وكما قال الفاضل ابراهيم عبد العزيز...الكرة الان فى ملعب القضاء...والله المستعان...

وعلى رأى خالتى بمبة..."بطلوا ده وإسمعوا ده"

يامثبت العقل يارررب

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

طب وسعولي مكان و خدوني جمبكم بقى

أمال يا مدام سلوى و يا مدام فلانه لو كنتوا سمعتوا الأسئله س و ج إمبارح زي ما سمعتها انا كده عالعاشره مساء من واقع محضر التحقيقات؟

ده أنا واخده يجي شريط حبوب ضغط من ساعتها لدلوقت

الكلام كله كان مش فاكر .. و على ما أذكر .. و مش مـُـتذكر ... و محدش قال لي .. و لم يخطروني .. و محصلش .. و مش صحيح

مش عارفه ليه إفتكرت الفنانه آثار الحكيم في دور (ظريفه) و هي بتقول في المسلسل : ..

مااعرااااافش ... هوما إللي قاااالوووووووووووووووولي !!

فاكرينها ؟

أه و الله إفتكرتها إمبارح و أنا بسمع الكلام المكتوب في المحضر

بيتهيألي أنا لو مكان المحقق اللي كان بيحقق معاه كان لازم أموت و أنا قاعده معاه ... يا من الغيظ يا من الضحك .. مش عارفه بالظبط

و علشان بحبكوا خدوا المقطع ده .. بس خدوا حبوب الضغط قبله

http://www.youtube.com/watch?v=9Qc-mN7xTNg

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أنا قريت الموضوع وقريت التعليقات ... وشفت كمان الفيديو بتاع العاشرة مساء...

كان نفسي مذيعة قديرة زي منى الشاذلي بدل ما تخلي طقم الإعداد بتاعها يعمل أسلوب معلش في رأيي ( أسلوب مش محترم ) في تخيل التحقيق ... كانت تعمل حاجة أفضل بكتير من إنها تقعد تقرا كلام مكتوب في صحيفة ...

كان نفسي منى الشاذلي ترفع سماعة التليفون وتتصل بالمستشار / مصطفى سليمان ... وتسأله شوية أسئلة

1- هو سؤال بصراحة محيرني جدا ... ايه علاقة الأريكة ( حلوة قوي الأريكة دي ) النبيتي الجلد بتحقيق النيابة ... هل هتفرق لو كان قاعد على أريكة ولا كرسى ولا نايم على السرير ... وبعدين ايه هيا الحكمة من ذكر لون الأريكة ...

2- نيجي للجد ... كان نفسي منى الشاذلي تسأله ... هل الكلام المكتوب في التحقيق المنشور في الجريدة ده صح ولا غلط ؟ ولا خليط من الاتنين.

3- كان نفسي تسأله كمان ... لو التحقيق ده متاح للعلن كده ومتاح للإذاعة والنشر .. لماذا لم يتم نشر نتائج التحقيقات هذه عبر التليفزيون المصري - تليفزيون الدولة الرسمي - وإذا كانت التحقيقات دي المفروض إنها سرية ولا يطلع عليها إلا النائب العام ثم المحكمة .. كيف خرجت هذه التحقيقات من النيابة ؟

لو كانت منى الشاذلي عملت كده ... كنت فرحت جدا وقلت ساعتها إن الإعلام المصري بجد ممكن يتغير ... ويبقى إعلام محترم وأكثر احترافية .. لكن للأسف ... محصلش ... لأن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم.

وكالعادة الكلام اتنشر على كل المواقع وهاتك يا تعليقات من غير ما حد يفكر يسأل نفسه ... مين مصدر الكلام ده ؟ وبفرض إن الكلام ده صحيح .. هل نشر الكلام ده قانونا صح ولا لأ ؟

تحياتي للجميع

تم تعديل بواسطة شرف الدين

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

مش فاهمة قصد حضرتك يا استاذ شرف؟

تقصد ان منى الشاذلى مفبركة الخبر؟..

بس ده فيديو تانى لهالة سرحان من برنامجها "ناس بوك"..وظاهر فيه التحقيق بصورة أوضح...

واحتمال يكون تم نشر التحقيقات بناء على توجيهات وتعليمات حتى يتم تهدئة الرأى العام...

أنا كنت أتمنى بس أنهم يضعوا صورة حقيقة وليست تخيلية للمحققين ومنهم المحقق اللى بيولع سيجارة علشان نصدق انه محقق...

بالنسبة للون الكنبة..هى بتقرأ من الورقة اللى معها زى ماقالت انه أسود الشعر مما ينفى ماسبق من أقاويل بأنه مكتئب وشعره ابيض شاهق لان مافيش نفس يروح للكوافير...

على اى حال خلينا نتابع ونشوف ...مش حنخسر أكتر من اللى راح..

http://www.youtube.com/watch?v=zw74KzxX3wk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mF5M3hkiEcg&feature=related

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

من هو الشخص أو من هي الجهة التي تقف خلف إلهاء متعمد للناس بهذه الترهات

مجرد سؤال

ماذا يفيدنا من هذه الفبركات

لو عدنا لأرض الواقع سنجد التالي

رزق الطرابيشي كتب في جريدة الوفد عدد اليوم ان ثوار ميدان سعد زغلول بالاسكندرية قبضوا على بلطجية

تم رشوتهم وتجنيدهم من خالد خيري عضو الحزب الوطني ومجلس الشعب السابق للفتك بالمتظاهرين

الرجل دفع لهم 100 الف جنيه بعد الاتفاق ووعدهم بمبلغ مساوي بعد انتهاء المقاولة

التحقيقات يجريها الآن ياسر رفاعي المحامي العام الاول في نيابة العطارين

سؤالي :هل يمكن ان يهتم التلفزيون المصري الرسمي الذي يخسر ملايين سنويا من اموال دافعي الضرائب

هل ممكن ان يهتم ويتابع كل يوم تفاصيل وتطورات هذه القضية

الاجابة لا

ولن يحدث

لان التلفزيون الرسمي للدولة لازال ينتمي بالكامل للعهد البائد

والمتابعة اليومية للفضائيات الخاصة تثبت انها في حالة تواطء تام لتغييب وعي هذا الشعب العظيم

فهل ننتبه نحن لما يدبر ويحاك لنا في الظلام من هؤلاء القتلة والفاسدون

رابط هذا التعليق

مش فاهمة قصد حضرتك يا استاذ شرف؟

تقصد ان منى الشاذلى مفبركة الخبر؟..

بس ده فيديو تانى لهالة سرحان من برنامجها "ناس بوك"..وظاهر فيه التحقيق بصورة أوضح...

واحتمال يكون تم نشر التحقيقات بناء على توجيهات وتعليمات حتى يتم تهدئة الرأى العام...

أنا كنت أتمنى بس أنهم يضعوا صورة حقيقة وليست تخيلية للمحققين ومنهم المحقق اللى بيولع سيجارة علشان نصدق انه محقق...

بالنسبة للون الكنبة..هى بتقرأ من الورقة اللى معها زى ماقالت انه أسود الشعر مما ينفى ماسبق من أقاويل بأنه مكتئب وشعره ابيض شاهق لان مافيش نفس يروح للكوافير...

على اى حال خلينا نتابع ونشوف ...مش حنخسر أكتر من اللى راح..

عزيزتي / فلانة

أنا ما قلتش إن منى الشاذلي مفبركة الخبر .. لإنها باختصار مش هي اللي نشرت الخبر .. الخبر نشرته صحيفة اليوم السابع ... نقلا عن مين بقى ... الله أعلم ...

أنا قريت الموضوع وشفت الفيديو ... لقيت الاقتباس اللي عاملاه الأخت مغتربة فوق مفيش فيه مصدر الخبر ... عملت سيرش على النت لحد ما وصلت لليوم السابع وعرفت إنها نشرت الكلام ده في عدد 14/7/2011 ... وللأسف مكنش نص التحقيق مكتوب في الموقع الإلكتروني بتاعها .. فبحثت على النت لحد ما وصلت لنص الكلام كله ... لقيته طبعا منشور في كذا موقع ..

قريت التحقيق كله ... ملقيتش فيه إطلاقا أي كلام عن مصدر الخبر ... مجرد كلام منشور ... والله أعلم بمدى صحته... وعشان كده قلت .. كان نفسي منى الشاذلي تتصل بالمستشار مصطفى سليمان تسأله عن مصدر الكلام ده.

الحاجة التانية ... هل نشر التحقيقات ده قانوني .. لو ده عمل غير قانوني .. وده اللي أنا اعتقده .. يبقى إزاي التحقيقات دي خرجت من النيابة ؟ ومفيش حاجة اسمها تهدئة الرأي العام ... لأن لو تهدئة الرأي العام هيكون بناء على عمل غير قانوني ... فمع كامل احترامي ... لا وزن للرأي العام ... أمام نصوص القانون ... والمفروض المسؤول عن تسريب التحقيقات دي ... المفروض إنه يتحول للنيابة ...

هو ده رأيي باختصار لو احنا بجد كنا عايزين نعمل دولة جديدة على أسس جديدة تسمع لصوت القانون حتى لو تعارض مع صوت الشارع ...

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

كان نفسي مذيعة قديرة زي منى الشاذلي بدل ما تخلي طقم الإعداد بتاعها يعمل أسلوب معلش في رأيي ( أسلوب مش محترم ) في تخيل التحقيق ... كانت تعمل حاجة أفضل بكتير من إنها تقعد تقرا كلام مكتوب في صحيفة ...

هو أنا مش فاهمه الحقيقه إيه علاقة الإحترام بالموضوع علشان تقول إن أسلوب المذيعه التي بإعترافك توصف بالقديره أصبح فجأه أسلوب غير محترم

وصف يتعدى حدود كثيره و يحمل قدراً أكبر مما يحتمله الأمر من الهجوم غير المبرر على مذيعه وظيفتها نقل الأخبار و لم تقم بما هو أكثر من وظيفتها

و بعدين بما إن حضرتك عارف و متطلع و شايف إن هناك الكثير أفضل من أن تقرأ ما كتب في صحيفه .. فهل ممكن تسمح لنا نستغل وجودك معانا و ننتظر منك إنت بقى أسلوب محترم تقول لنا بيه انت بطريقتك الأخبار اللي مقدرتش منى الشاذلي و غيرها من برامج و صحف يقولوها ؟

أنا مش فاهمه و الله إيه المشكله و إيه المعنى أو الجدوى من الإنتقاد لمجرد الإنتقاد ؟؟

دي تحقيقات حصلت مع راجل متهم و النيابه شافت إنه من غير المضر نشرها ... مش كده و بس ... ده نشرها ده جاء بعد قرار الموافقه على علنية القضايا العامه كلها و التي تخص الثوره

و السؤال الآن : ما هي مشكلتك انت إذن في هذا الأمر ؟

و برضه تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

هو أنا مش فاهمه الحقيقه إيه علاقة الإحترام بالموضوع علشان تقول إن أسلوب المذيعه التي بإعترافك توصف بالقديره أصبح فجأه أسلوب غير محترم

وصف يتعدى حدود كثيره و يحمل قدراً أكبر مما يحتمله الأمر من الهجوم غير المبرر على مذيعه وظيفتها نقل الأخبار و لم تقم بما هو أكثر من وظيفتها

و بعدين بما إن حضرتك عارف و متطلع و شايف إن هناك الكثير أفضل من أن تقرأ ما كتب في صحيفه .. فهل ممكن تسمح لنا نستغل وجودك معانا و ننتظر منك إنت بقى أسلوب محترم تقول لنا بيه انت بطريقتك الأخبار اللي مقدرتش منى الشاذلي و غيرها من برامج و صحف يقولوها ؟

أنا مش فاهمه و الله إيه المشكله و إيه المعنى أو الجدوى من الإنتقاد لمجرد الإنتقاد ؟؟

دي تحقيقات حصلت مع راجل متهم و النيابه شافت إنه من غير المضر نشرها ... مش كده و بس ... ده نشرها ده جاء بعد قرار الموافقه على علنية القضايا العامه كلها و التي تخص الثوره

و السؤال الآن : ما هي مشكلتك انت إذن في هذا الأمر ؟

و برضه تحياتي للجميع

عزيزتي / زهرة الجبل

منى الشاذلي ... مذيعة قديرة .. ولكن مع اعترافي بإمكانياتها ... فهذا لا يجعلني أعمي عينيّ وأصفق لكل ما تفعله دون انتقاد .. أنا قلت وما زلت مصرا على رأيي بأن الأسلوب التخيلي في التحقيق أسلوب غير محترم ويحمل قدرا من السخرية أكثر مما يحمل من الجدية ...

وأما بخصوص دور المذيع ... وأن دوره هو نقل الأخبار .. فهذا كلام غير صحيح يا عزيزتي .. ولا يرفع اللوم عن ناقل الخبر .. المذيع دوره هو التحقق من صحة الخبر قبل نشره على نطاق أوسع .. وممكن لخبر واحد يتم نشره بدون تروي أو تحقق أن يشعل حريقا مجتمعيا .. وقد شاهدنا جميعا ما حدث في إمبابة من فتنة طائفية بناء على مكالمة هاتفية مجهولة أقرت الفتاة ضحية الأحداث نفسها أنها لم تقم بها.

والحق تعالى يقول " وإذا جاءهم أمر من الأمن أو الخوف أذاعوا به .. ولو ردوه إلى الرسول وإلى أولي الأمر منهم لعلمه الذين يستنبطونه منهم " يقول في تفسيرها الإمام ابن كثير

[ إنكار على من يبادر إلى الأمور قبل تحققها فيخبر بها ويفشيها وينشرها وقد لا يكون لها صحة ]

وأما الحديث عن أن النيابة رأت أنه من غير الضار نشرها .. أتمنى أن يكون هذا صحيح فعلا .. وأن نشر هذه التحقيقات كان قانونيا وبإذن من النيابة ... ولكن يا ترى .. أين إذن النيابة هذا .. لماذا تنفرد اليوم السابع دون غيرها بنشر هذه التحقيقات. لماذا لم تنشرها النيابة العامة على موقعها ما دام أن نشرها مسموح به أو أنها ارتأت أن نشرها مناسب للموقف.

أنا لا انتقد لمجرد الانتقاد يا أختاه .. والله يعلم أنني هنا في المنتدى لم أقابل أبدا هجوما بهجوم ولم انتقد أبدا لمجرد الانتقاد.. وإنما انتقادي بناء على قناعاتي ... واحدى قناعاتي أن " فاقد الشيء لا يعطيه " وإذا كنا ننادي بدولة القانون .. فلابد أن نكون نحن أول من يحترم هذا القانون...

وأما قرار إذاعة المحاكمات الصادر عن مجلس القضاء الأعلى .. فهذا القرار خاص بالمحاكمات وليس بالتحقيقات .. وهناك فارق كبير بين الأمرين.

وبرضه تحياتي للجميع ....

وعذرا لو كان حديثي قد أزعجك... وجعلنا الله ممن قال فيهم " ونزعنا ما في صدورهم من غل إخوانا على سرر متقابلين "

رابط هذا التعليق

هو مش كان عامل ميت !

لحق يعمل عبيط امتى !

طيب اسمحولي احكي ,,

والدي من 67 الى 75 كان طيار مقاتل وكان مبارك وقتها تدرج من مدير الكلية الجوية لعميد لرئيس اركان لقائد القوات الجوية

بيحكي لي والدي عنه معجزات ذهنية وجسدية لانه كان انسان مش طبيعي المهم

ما يجيش دلوقتي ويضحك على الناس ويعمل ميت ولا يعمل عبيط

لاهو عبيط ولا حاجه

فلا تأخذكم به رأفة في دين الله

لا والنبي متسيبناش كده، معجزات ايه وبتاع ايه؟ وهو صحيح كان مبارك بيسكر زي ما اتنشر هنا؟

بس لا بجد ايه حكاية المعجزات دي يا م.تيمور. أنا والدي كان ملازم في قاعدة بني سويف أيام حرب أكتوبر، والقاعدة الجوية دي الرئيس مبارك كان قائدا لها قبل ذلك، والدي كان بيوقللي إنه مبارك كان معروف عنه مكنش بيستعين بالعمال أو المجندين في حاجات شخصية له مثل توصيل المدام أو طلبات البيت وخلافه. ومما قرأته عنه أنه كان هارد ووركر بتاع شغل يعني ويحط دماغه في الحاجة يخلصها ويعملها.

لكن لو تعمل انفراد لمحاورات المصريين مع السيد الوالد وتحكي لنا جوانب جايز احنا منعرفهاش عن الطيار حسني مبارك يبقى كتر خيرك.

تم تعديل بواسطة abdulmuttaleb

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

انا شايف ان في سؤال لم يذكر في التحقيق وهو :-

وعند سؤاله عن مدي معرفته بالمدعو جمال مبارك

صمت قليلا ثم قال يمكن سمعت الاسم ده مرة او مرتين

ايه الاستهبال ده bsh:) :Head:

يا قدس يا سيدتي معذرة فليس لي يدان ،

وليس لي أسلحة وليس لي ميدان ،

كل الذي أملكه لسان ،

والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان ،

سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران ،

أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،

جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين ،

تفقسان بعد جولتين عن ثمان ،

وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان ،

ويسحق الصبر على أعصابه ،

ويرتدي قميصه عثمان ،

سيدتي ، حي على اللجان ،

حي على اللجان !

رابط هذا التعليق

عذرا لو كان حديثي قد أزعجك... وجعلنا الله ممن قال فيهم " ونزعنا ما في صدورهم من غل إخوانا على سرر متقابلين

لم أستطع أن أبدء ردي عليك إلا من الموضع الذي أنهيت به ردك عليَّ

لا أخفيك سراً أن حديثك الأول بالفعل أزعجني .. إلا أن ردك هذا يستوجب مني أيضاً أن ألتمس منك عذراً إن كان تعليقي عليه أزعجك

و كان هذا للمره الثانيه إستهلالاً لا بد منه

منى الشاذلي ... مذيعة قديرة .. ولكن مع اعترافي بإمكانياتها ... فهذا لا يجعلني أعمي عينيّ وأصفق لكل ما تفعله دون انتقاد .. أنا قلت وما زلت مصرا على رأيي بأن الأسلوب التخيلي في التحقيق أسلوب غير محترم ويحمل قدرا من السخرية أكثر مما يحمل من الجدية ...

وأما بخصوص دور المذيع ... وأن دوره هو نقل الأخبار .. فهذا كلام غير صحيح يا عزيزتي .. ولا يرفع اللوم عن ناقل الخبر .. المذيع دوره هو التحقق من صحة الخبر قبل نشره على نطاق أوسع .. وممكن لخبر واحد يتم نشره بدون تروي أو تحقق أن يشعل حريقا مجتمعيا .. وقد شاهدنا جميعا ما حدث في إمبابة من فتنة طائفية بناء على مكالمة هاتفية مجهولة أقرت الفتاة ضحية الأحداث نفسها أنها لم تقم بها.

والحق تعالى يقول " وإذا جاءهم أمر من الأمن أو الخوف أذاعوا به .. ولو ردوه إلى الرسول وإلى أولي الأمر منهم لعلمه الذين يستنبطونه منهم " يقول في تفسيرها الإمام ابن كثير

[ إنكار على من يبادر إلى الأمور قبل تحققها فيخبر بها ويفشيها وينشرها وقد لا يكون لها صحة ]

أخي الكريم نحن نتكلم عن برنامج مرئي و مسموع .. و مازلت أختلف معك أن الطريقه التي تم عرض التحقيقات بها غير محترمه

ما هي إلا سيناريو مقروء للتقريب إلى أذهان الناس من نص الأوراق التي حصلت عليها منى الشاذلي

لا فرق في رأيي بين قرائتها مباشرة و بين الطريقه التي قدمتها بها في صورة سيناريو مقروء بين شخصين ..س و ج ما دامت لا تختلف عن الورق

أما مسألة صحة أن ما لديها هو بالفعل التحقيقات من عدمه فهذا أمر لا يمكنك إثباته و لا نفيه ..

و مع ذلك بالنظر لكونها مذيعه قديره بإعترافك فلا أظن أنها ستغامر بنشرها دون التأكد ..

غير أنها ليست مطالبه بتقديم تقرير عن طريقىة إعداد البرنامج و ما يحدث في الكواليس للحصول على الخبر قبل إذاعته

بالإضافه إلى أنها ليست وحدها من نقل الخبر

فهناك قناة الحياه التي إستضافت على الهواء الصحفي الشاب الذي إستطاع الحصول على نسخة التحقيقات

و هناك برنامج ناس بوك و لديك الفيدوهات التي أدرجتها الأخت الفاضله فلانه ..

و لو كنت رأيتها الفيديو الذي أدرجته الأخت فولانه لكنت رأيت تصوير قريب جداً للنسخه التي كانت مع المذيعه هاله سرحان من المحضر و المكتوبه بخط اليد و مختومه في كل صفحه من صفحاتها منفرده

و مع ذلك مازلنا حتى الآن و بعد كل ما سبق لا أنا أملك نفياً لكونها غير صحيحه و لا أنت ببساطه تمتلك إثباتاً لذلك

أما عن كون النقل في حد ذاته حتى و إن كان صحيحاً فهو مخالفاً لقانون و يختلف كثيراً عن نقل المحاكمات فلعلك أغفلت أخي الكريم أن هذا ربما كان سارياً أثناء سير التحقيقات و قبل إنتهائها

أما و قد إنتهت التحقيقات و تم تحويل المتهم بالفعل إلى محكمة الجنايات فبهذا تكون قد انتهت التحقيقات و لا أظن أن هناك ضرراً من نقلها

و مع ذلك و حتى و إن كان نقلها مخالفاً للقانون و كل هؤلاء الناقلين مذيعات و مذيعون و كل هذه البرامج قد تجاوزت القانون .. فلا أعتقد أن الموضوع في هذه الظروف التي نمر بها قد يمر هكذا كما مر بالفعل على المعنيين بذلك مرور الكرام

فها هو اليوم قد إنتهى و لم نسمع مشكله واحده و لا تكذيب و لا إعلان مقاضاه أو محاسبه لأحد

و مع ذلك فلو كانوا جميعاً وقعوا في نفس الخطأ فلن يعترض أحد على أن ينالهم ما يستحقون من عقاب

لكن دون تجريح أو إتهامات بعدم الإحترام و لا غيرها .. فالقانون الذي تنادي بتطبيقه أخي الفاضل كلنا ننادي أيضاً بتطبيقه ..

لكنه لا يعطيك الحق بإتهام أحد بتزوير معلومات و لا بثها بغير إذن ( أو إستراقها في هذه الحاله ) بدون أدله

هذا فقط ما أردت قوله لك

و تحياتي للجميع

أم كريم

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

للذكرى

هذة التسريبات يراد من وراءها شيء كبير وانا شخصيآ أرى ان ايام مبارك اصبحت معدودة جدآ والله اعلى واعلم

مايحدث من تسريبات هو مقدمة لعمل كبير يتم التخلص بة من مبارك لفك الاشتباك ومحاكمة كل من هو ليس عسكرى انا شايف كدة من بدرى

الايام ستظهر ما اعتقد واظن بة

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

مش عارف هغير شكل الموضوع ولا ايه

لكن الشئ بالشئ يذكر

حد فاكر / صدام حسين

قالوا عليه مستبد طاغيه وحجات كتير

بس الغريب ان مافيش حد واحد قال انه

( حرامى ) !!

ومكنش له ارصده فى سويسرا ولا غرها لا هوه ولا اولاده

الجماعه دول خلصوا على اوربا وراحوا استثمروا فى دبى !!

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

العادلى قدم طلب إلى القضاء الاعلى بـ بث محاكمته مباشرة على التليفزيون ردا على ما قاله مبارك فى التحقيقات .

يظهر الحقائق ستبدأ تتكشف .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...