اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أرجوكم مساعدة

Recommended Posts

السلام عليكم

أرجو ان تفيدوني لقد تواصلنا ان او زوجي مع مكتب محاماة في كندا علما انا مقيمين في السعودية على اساس نعمل هجرة ل كندا في ظل التغييرات الجديدة علما ان مهنة زوجي مبرمج كومبيوتر و معاه خبرة 10 سنين في نفس المجال و انا خريجة كلية العلوم قسم كيمياء اي لا تناسب المهن المطلوبة لكن المكتب و بعد ان اخد بياناتنا عن طريق اسسيسميينت هو عامله بعتلنا ب الايميل انه لا توجد حاليا لنا فر صة بالهجرة فيدرال الا اذا حصلنا على عقد عمل ب كندا ...

سؤالي هل هذا الكلام صحيح ؟و ان كان صحيح و في ظل معطياتنا هل من الممكن ان نعمل هجرة كيبيك بدل فيدرال ؟؟أو هل فكرة الحصول على عقد عمل ب كندا ليست فكرة خيالية ؟ ارجوكم انا بأمس الحاجة للمساعدة شاكرة جهودكم المبذولة.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أرجو ان تفيدوني لقد تواصلنا ان او زوجي مع مكتب محاماة في كندا علما انا مقيمين في السعودية على اساس نعمل هجرة ل كندا في ظل التغييرات الجديدة علما ان مهنة زوجي مبرمج كومبيوتر و معاه خبرة 10 سنين في نفس المجال و انا خريجة كلية العلوم قسم كيمياء اي لا تناسب المهن المطلوبة لكن المكتب و بعد ان اخد بياناتنا عن طريق اسسيسميينت هو عامله بعتلنا ب الايميل انه لا توجد حاليا لنا فر صة بالهجرة فيدرال الا اذا حصلنا على عقد عمل ب كندا ...

سؤالي هل هذا الكلام صحيح ؟و ان كان صحيح و في ظل معطياتنا هل من الممكن ان نعمل هجرة كيبيك بدل فيدرال ؟؟أو هل فكرة الحصول على عقد عمل ب كندا ليست فكرة خيالية ؟ ارجوكم انا بأمس الحاجة للمساعدة شاكرة جهودكم المبذولة.

انا هجاوب حضرتك بحكم خبرتي المتواضعه لاني بمر بنفس حاله موضعكم

اولا حته عقد عمل في كندا فهي فعلا خياليه لان اصلا لو انتم في كندا علشان تلاقوا شغل لازم خبره كندية وشهادة كندية

علشان كده الموضوع ده مستبعد شوية

ثانيا التقديم لكيبك برده صعب جدا لان لازم يكون مستوكم في الفرنسي كويس جدا وكونك تبدائي دراسه فرنسي وتروحوا تعملوا

امتحان ال TEF فا انا اقدر اقول لحضرتك ان ناس مغربه وتونسه وجزائرين يعني بيتكلموا فرنسي اصلا وبيدرسوا في المدارس

بيدخلوا الامتحان ده ومش بيجيبوا سكور فيه فدخولك الطريق ده تضيع وقت وفلوس

الحل الوحيد وهو نفس الحل اللي انا بعمله حاليا

تدرسوا انجليزي كويس جدا جدا وتاخدوا دورة تحضريه في الايلتس علشان تجيبوا سكور عالي

وتقدموا على الامتحان وتجهزو الشهاده وتترجموا الورق ويكون كل شيء جاهو وتنتظروا مهنه حد فيكم تنزل او حتى تكون قريبه

من تخصصكم.

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا هجاوب حضرتك بحكم خبرتي المتواضعه لاني بمر بنفس حاله موضعكم

اولا حته عقد عمل في كندا فهي فعلا خياليه لان اصلا لو انتم في كندا علشان تلاقوا شغل لازم خبره كندية وشهادة كندية

علشان كده الموضوع ده مستبعد شوية

ثانيا التقديم لكيبك برده صعب جدا لان لازم يكون مستوكم في الفرنسي كويس جدا وكونك تبدائي دراسه فرنسي وتروحوا تعملوا

امتحان ال TEF فا انا اقدر اقول لحضرتك ان ناس مغربه وتونسه وجزائرين يعني بيتكلموا فرنسي اصلا وبيدرسوا في المدارس

بيدخلوا الامتحان ده ومش بيجيبوا سكور فيه فدخولك الطريق ده تضيع وقت وفلوس

الحل الوحيد وهو نفس الحل اللي انا بعمله حاليا

تدرسوا انجليزي كويس جدا جدا وتاخدوا دورة تحضريه في الايلتس علشان تجيبوا سكور عالي

وتقدموا على الامتحان وتجهزو الشهاده وتترجموا الورق ويكون كل شيء جاهو وتنتظروا مهنه حد فيكم تنزل او حتى تكون قريبه

من تخصصكم.

تحياتي

رابط هذا التعليق

أنا رأيي إنكم تبدؤوا تدرسوا فرنساوي

حضرتك وزوجك

مبرمجين الكمبيوتر مفيش أكتر منهم في كندا

كونكم تنتظروا تغيّر قائمة الفيدرال تضييع وقت ، وكمان مش مضمونة

الفرنساوي رخم صحيح ، بس لو درستولكم سنة أو اتنين ممكن جداً تعدوا المقابلة

وأنا أعرف ناس مستواهم في الفرنساوي يا دوب بيقولوا جو مابيل هامودي ، ومنوّريننا في إدمونتون ، وباتعزم عندهم ع الغدا كل أجازة tth:

المهم اتحركوا بس قبل ما كيبيك تقفل هيّه كمان wst::

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

السلام عليكم

أولا شكرا على التشجيع سيد تهامي و شكرا لكل الاعضاء على الجهود المبذولة , ثانيا أنا و زوجي و خلال الاجازة في سوريا درسنا كورس فرنسي مستوى طبعا مبتدئ و وجدنا ان موضوع اللغة الفرنسية ليس مستحيلا و لكن يحتاج الى مجهود و إرادة , الان و بإذن الله سوف نباشر باستخراج الأوراق المطلوبة و إرسالها و خلال هذا الوقت سوف نتابع دراسة الفرنسي في الرياض و لكن بمجهود شخصي , و لكن سؤالي هل الورق الواجب ارساله يجب ان يكون باللغيتن العربي و الانكليزي و ما المقصود ب شهادة الجيش ؟؟ و هل جميع هذه الورق ترسل مع الابليكيشن ؟؟ زوجي هو سوف يكون المقدم و انا المرافق هل يجب ان ارسل ايضا نفس الورق فيما يخصني ؟؟ و ماهي أسباب رفض الطلب بشكل عام ؟؟ اعذرني على الإطالة و شكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أولا شكرا على التشجيع سيد تهامي و شكرا لكل الاعضاء على الجهود المبذولة , ثانيا أنا و زوجي و خلال الاجازة في سوريا درسنا كورس فرنسي مستوى طبعا مبتدئ و وجدنا ان موضوع اللغة الفرنسية ليس مستحيلا و لكن يحتاج الى مجهود و إرادة , الان و بإذن الله سوف نباشر باستخراج الأوراق المطلوبة و إرسالها و خلال هذا الوقت سوف نتابع دراسة الفرنسي في الرياض و لكن بمجهود شخصي , و لكن سؤالي هل الورق الواجب ارساله يجب ان يكون باللغيتن العربي و الانكليزي و ما المقصود ب شهادة الجيش ؟؟ الورق يترجم للغة الإنجليزية أو الفرنسية من أى مكتب ترجمة و شهادة الجيش كماليات و ملهاش لازمة لكيبك لأن الوضع التجنيدى لجوزك مثبت فى الباسبور و هل جميع هذه الورق ترسل مع الابليكيشن ؟؟ أيون زوجي هو سوف يكون المقدم و انا المرافق هل يجب ان ارسل ايضا نفس الورق فيما يخصني ؟؟أيون كمان مرة, كل الورق المذكور ليكى و لجوزك و ماهي أسباب رفض الطلب بشكل عام ؟؟ أسباب كثيرة أولها عدم الوصول للنقاط المطلوبة لاقديم ورق الهجرة اعذرني على الإطالة و شكرا

أختنا نورا..الوضع اللى أنتم فية مالوش حل غير كيبك و كيبك و بس بالنسبة لهجرة كندا.

إجابات كل الأسئلة اللى ممكن تخطر على بالك هتلاقيها موجودة فى التوبيك دة http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=124109

من أول تحضير الورق لحد المقابلة و أرجوكى إبعتى ورقك فى أسرع وقت ممكن لأن خلاص كيبك كمان قربت تقفِّل و تبقى عاملة زى الفيدرال كدة.

تحياتى

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم يا أهل الخبرة

عندي كم سؤال :

1- و لنفرض وصلتني انا و زوجي الفيزا و كل الامور تمام بس زوجي كونه يعمل في الرياض ممكن يعمل لاندنغ بس بتكون لسا امور الشغل مش منتهية ما هي المهلة المسموحة حتى يصفي اعماله و يستقر في كيبك ؟

2- زوجي يفضل ان يستعين ب محامي هجرة هل تنصحوننا بذلك يعني في توفير وقت و لا كلام انا باعرف انو في مصاريف اكتر بس في توفير وقت ؟؟؟ نحنا راسلنا مكتب من فترة و هاد المحامي أكدلنا انو ممكن تجي الفيزا بين 6 اشهر و سنة بس انا حسيت انو كلام فاضي , ممكن توضحولي ؟؟

3- ما هو المقصود ب شهادة الجيش يعني نحن سوريين و زوجي عنده دفتر جيش مصرح فيه انه عمل خدمة العلم و انتهى منها ؟؟

باعتذر على الاطالة و لكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

1. 90% من مكاتب المحاماة سرقة و نصب و إبعدى عنهم و اللى أنت عايزاه هتلاقيه هنا و ألف من يدلك من أول تقديم الورق لحد الفيزا.

2. فرصة الحصول على عقد عمل فى كندا هى فكرة أقرب ما تكون من الخيال إلى حد كبير و تضييع وقت فى أغلب الأحوال لو معندكيش سكة مضمونة للحصول على العقد.

3. زى ما قال مصطفى, تذاكروا فرنساوى كويس و تاخدوا دورات تحضير أيلتس و تتكلوا على الله و تقدموا كيبك فى أسرع وقت ممكن.

4. سواء علوم كمبيوتر أو علوم كيمياء التخصصين مهمين و مطلوبين فى كيبك و عليهم درجات إضافية.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا أهل الخبرة

عندي كم سؤال :

1- و لنفرض وصلتني انا و زوجي الفيزا و كل الامور تمام بس زوجي كونه يعمل في الرياض ممكن يعمل لاندنغ بس بتكون لسا امور الشغل مش منتهية ما هي المهلة المسموحة حتى يصفي اعماله و يستقر في كيبك ؟

عشان يحافظ على الإقامة, يجب المكوث فى كندا سنتين من آخر 5 سنين.

2- زوجي يفضل ان يستعين ب محامي هجرة هل تنصحوننا بذلك يعني في توفير وقت و لا كلام انا باعرف انو في مصاريف اكتر بس في توفير وقت ؟؟؟ نحنا راسلنا مكتب من فترة و هاد المحامي أكدلنا انو ممكن تجي الفيزا بين 6 اشهر و سنة بس انا حسيت انو كلام فاضي , ممكن توضحولي ؟؟

كلام فاضى و سرقة و إحتيال.

3- ما هو المقصود ب شهادة الجيش يعني نحن سوريين و زوجي عنده دفتر جيش مصرح فيه انه عمل خدمة العلم و انتهى منها ؟؟

شهادة أداء الخدمة العسكرية و لو خلص جيشه يبقى خلاص.

باعتذر على الاطالة و لكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم اخواني الأعزاء و شكرا مسبقا على المساعدة

أنا و زوجي عبينا الابليكشن و عم نجمع الورق و حابة أتأكد من معلوماتي عن الورق_ مع العلم ان زوجي هو المقدم_ :

صورة عن شهادة الثانوية لي و له مترجمة ثم مصدقة من الخارجية

صورة عن شهادة التخرج لي و له مترجمة ثم مصدقة من الخارجية

صور عن قيد النفوس لي و له و للطفل مترجمة و مصدقة من الخارجية

شهادة الخبرة له مترجمة

صورة من بيان الدرجات لي و له مترجمة و موثقة من الخارجية

صور الباسبور لي و له و للطفل

السيرة الذاتية لزوجي ولي

صورة عن شهادة الجيش له مترجم و مصدق من الخارجية

و الاخيرة هي ورقة التأمينات الاجتماعية لكننا سوررين مقيمين ب السعودية فما هو البديل عنها ؟؟

ثم نبعتهم في ظرف مع الشيك البنكي (لكل فرد 152 دولار كندي و للمقدم و هو زوجي 395 دولار كندي) + ورق الابليكشن على العنوان

Ministère de l’immigration et des Communautés Culturelles

Direction de l’Immigration économique – International

Service Amériques, Maghreb et Moyen-Orient

285, rue Notre-Dame Ouest, 4ième étage

Montréal (Québec) H2Y 1T8

CANADA

وبالنسبة لدفع الفلوس، زوجي عنده حساب في بنك SABB والي هو بنك تابع لبنك HSBC، كيف ممكن يحول الفلوس على حساب كندا؟

وبالنسبة لتوثيق الأوراق، هل لازم الترجمة قبل التصديق ولا التصديق قبل الترجمة؟

هل صحيح كل ما كتب أعلاه و شكرا جزيلا على الاهتمام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخواني الأعزاء و شكرا مسبقا على المساعدة

أنا و زوجي عبينا الابليكشن و عم نجمع الورق و حابة أتأكد من معلوماتي عن الورق_ مع العلم ان زوجي هو المقدم_ :

صورة عن شهادة الثانوية لي و له مترجمة ثم مصدقة من الخارجية

صورة عن شهادة التخرج لي و له مترجمة ثم مصدقة من الخارجية

صور عن قيد النفوس لي و له و للطفل مترجمة و مصدقة من الخارجية

شهادة الخبرة له مترجمة

صورة من بيان الدرجات لي و له مترجمة و موثقة من الخارجية

صور الباسبور لي و له و للطفل

السيرة الذاتية لزوجي ولي

صورة عن شهادة الجيش له مترجم و مصدق من الخارجية

و الاخيرة هي ورقة التأمينات الاجتماعية لكننا سوررين مقيمين ب السعودية فما هو البديل عنها ؟؟

ثم نبعتهم في ظرف مع الشيك البنكي (لكل فرد 152 دولار كندي و للمقدم و هو زوجي 395 دولار كندي) + ورق الابليكشن على العنوان

Ministère de l'immigration et des Communautés Culturelles

Direction de l'Immigration économique – International

Service Amériques, Maghreb et Moyen-Orient

285, rue Notre-Dame Ouest, 4ième étage

Montréal (Québec) H2Y 1T8

CANADA

وبالنسبة لدفع الفلوس، زوجي عنده حساب في بنك SABB والي هو بنك تابع لبنك HSBC، كيف ممكن يحول الفلوس على حساب كندا؟

وبالنسبة لتوثيق الأوراق، هل لازم الترجمة قبل التصديق ولا التصديق قبل الترجمة؟

هل صحيح كل ما كتب أعلاه و شكرا جزيلا على الاهتمام

بالنسبة للمصروفات يُفضل تعمليها بشيك بنكي باسم وزير هجرة كيبك واتبعي التعليمات اللي

هنـــــــــــــــــا

بالنسبة لشهادة التأمينات فلا بديل عن أن يُذكر في شهادة الخبرةا أنه كان يعمل بدون دفع تأمينات أو توثيقها من الخارجية

يفضل إرسال شهادات إثبات اللغة إنجليش وفرنش

أخير لا بد من إرسال شهادة خبرة ليكي إنتي كمان زي المتقدم الرئيسي لأن عليها درجات

تم تعديل بواسطة Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

لا يا جماعه بعد اذنكم المعلومات كدة مش كاملة

استاذة نورا انتى وزوج حضرتك بتخضروا الورق بناء على انك تبعتى كبيبك

يبقى قبل تحضير الورق والحاجات دى لازم تدرسى فرنساوى الاول انتى وزوجك .. فية موضووع عن الهجرة لكيبيك للاستاذ ادهم الشرقاوى والمهندس مصطفى فية كل التافصيل تقريبا وبردو لو دخلى على موقغ المطاريد هتلاقى الف مين يدلك بس قبل ما تحضرى الورق الاول احسبى درجاتكم وشوفوا انتوا محتاجين قد اية فى اللغة وتبدا دراسة الفرنساوى فى اسرع وقت ممكن وبكدة انتوا بتكسبوا وقت وفى نفس الوقت لما تخلصوا الفرنساولا تبدأو تحضرو الورق وتبعتوة

وعلى راى الدكتور تهامى خطوة خطوة يعنى بلاش تشتتى نفسك فى الاجراءات والمدن والحياة والشغل دلوقتى

الاول ندرس اللغة ونكمل ورقنا ونبعتة ولو بعد الشر القوانين اتغيرت يبقى احنا مش خسرنا حاجة اهو حتى اتعلمنا لغة جديدة فى حياتنا ويمكن الفيدرال تفتح تانى وتبقى الوظايف بتاعتنا فى اللستة ساعتها بردو الفرنساوى هيضفلنا شوية درجات كويسين

بالتوفيق ان شاء الله

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...