اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

8 يوليو ,, جمعة الاصرار ع المطالب !

48 اصوات

1. 1. تفضل 8 يوليو يكون :

• تظاهر فقط ويتنهي 6 مساءا
      9
    • تظاهر يعقبة اعتصام مفتوح في الميدان لحين تنفيذ المطالب
      25
    • مش موافق ع اليوم ده اصلا !
      14

Recommended Posts

عوضا عن الجدل العقيم حول كون من قتلوا في الميادين وأمام الأقسام متظاهرين أو بلطجية ... ألم يكن من الأجدى أن تشكل لجنة تحقيق مستقلة من قانونيين مشهود لهم بالنزاهة والمصداقية والكفاءة لكشف ملابسات وفاة كل متظاهر أو رجل شرطة خلال فترة الثورة وبيان المتسبب في ذلك وهل كان إطلاق النار وفقا للقانون أم بالتجاوز له ... وتنشر نتائج هذا التحقيق للرأي العام وتتم محاسبة كل المتجاوزين من الطرفين ... طبعا أنا أفترض أن من بيدهم السلطة يريدون الوصول الى الحقيقة لا دفنها. ولكن يبدو أن افتراضي ليس في محله لأنه بعد أكثر من خمسة أشهر من الأحداث لازلنا نتجادل حول ما حدث دون أدلة وبكلام مرسل.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السويس تنتفض من جديد ودبابات الجيش الثالث تتوجه الى المدينة بعد المسرحية الهزلية المسماة محاكمة قتلة الثوار ... كما بدأتها السويس في المرة الأولى تعيد الكرّة اليوم ... عااااااااش الرجاااااااااااااال

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

بالضبط يا سيد أرك

منذ فترة ينتابنا شعورا أن جماعة الاخوان أصبح كل ما يشغلها هو الانتخابات وأصبحت تغض الطرف عن سلبيات متعددة حصلت فى مسار الثورة الايام الماضية وذلك طمعا وغواية بالبرلمان والتمثيل فيه

وهذا فى الحقيقة تفكير غير مبرر وغير قيم

لأنه لو تركت الثورة بدون حماية ورعاية حتى موعد الانتخابات فستنحرف عن مسارها ووقتها الكل سيدفع الثمن

أتمنى من كل قلبى أن تعدل جماعة الاخوان من هذا التوجه وان تعلم أن حماية الثورة وتقويمها أول باول هو المهم وهو الذى يجب ان يشغلنا جميعا الان

اطمنك ابراهيم بك شباب الاخوان المسلمين قلوبهم معانا وما فيش يوم بيعدي الا ما تلاقي مجموعه منهم قاعدين في مقر الدقي وبيتابعوا التطورات

العتب بس على مكتب الارشاد والحرس القديم اللي مشغول دلوقتي في استئناف الاتصالات الرسمية مع الادارة الامريكية

طب مش الاولى تستانفوا الاتصالات مع اسر الشهداء وتشوفوا حقوق ولادهم ضاعت فين !!!!

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

لانهم حيطلعوا المجرمين براءة قبل ما تمسك انت

لان ظباط الشرطة المتورطين حيكونوا استخدموا كل نفوذهم لارهاب اللي بيشتكيهم زيماحصل في اسرة شهيد الاسكندرية ده غير ترتيب اوراقهم

لان الناس في مصر بقت محبطة وهيا شايفه ان الحال مازال على ماهو عليه بعد ماكانت فرحتها مش سايعاها الكون

لان العدالة البطيئة - ظلم بين

شوف الفيديو ده

http://www.youtube.c...h?v=Hf0QkXyMXFI

أضيف لما ذكره أخي أكرتكت:

لأن الانتخابات القادمة ستكون مهزلة إذا عادت الشرطة بنفس اساليبها القديمة ولم يتم تطهيرها من مافيا اللواءات والضباط المجرمين والمرضى النفسيين ... ولن أستغرب إن جاءت أغلبية من النظام القديم باستخدام نفس الأساليب التي استخدموها طول حياتهم

لأنه حتى لو وصلت قوى الثورة الى الحكم في وجود هذه العصابة الإجرامية فإن البلد ستشتعل وستعم الفوضى بأيديهم (وأدينا شايفين حتى من قبل أن تصل حكومة ثوره بيعملوا ايه) لرغبتهم في إسقاط الحكومة وقلب النظام والإفلات من الحساب

لأن المجلس النيابي القادم لن تكون من ضمن صلاحياته تشكيل حكومة وفقا للإعلان الدستوري ولذلك ستظل السلطة في يد المجلس العسكري لحين انتخاب رئيس جديد (حلني بقى) وبالتالي يبقى الوضع على ما هو عليه لأجل غير مسمى.

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

العتب بس على مكتب الارشاد والحرس القديم اللي مشغول دلوقتي في استئناف الاتصالات الرسمية مع الادارة الامريكية

العتب على النخبة الإخوانية الانتهازية والنخبة الليبرالية المفككة

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

عوضا عن الجدل العقيم حول كون من قتلوا في الميادين وأمام الأقسام متظاهرين أو بلطجية ... ألم يكن من الأجدى أن تشكل لجنة تحقيق مستقلة من قانونيين مشهود لهم بالنزاهة والمصداقية والكفاءة لكشف ملابسات وفاة كل متظاهر أو رجل شرطة خلال فترة الثورة وبيان المتسبب في ذلك وهل كان إطلاق النار وفقا للقانون أم بالتجاوز له ... وتنشر نتائج هذا التحقيق للرأي العام وتتم محاسبة كل المتجاوزين من الطرفين ... طبعا أنا أفترض أن من بيدهم السلطة يريدون الوصول الى الحقيقة لا دفنها. ولكن يبدو أن افتراضي ليس في محله لأنه بعد أكثر من خمسة أشهر من الأحداث لازلنا نتجادل حول ما حدث دون أدلة وبكلام مرسل.

مع اختلافي معك يا دكتور أحمد .. لكن أنا بس داخل أرحب بيك وأقولك حمد الله عاسلامة .. بجد وحشتنا طول الفترة اللي فاتت ... ومبروك على الماجستير

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

السويس تنتفض من جديد ودبابات الجيش الثالث تتوجه الى المدينة بعد المسرحية الهزلية المسماة محاكمة قتلة الثوار ... كما بدأتها السويس في المرة الأولى تعيد الكرّة اليوم ... عااااااااش الرجاااااااااااااال

حمد الله على السلامة يا دكتره :give_rose:

اتفضل شوف رجالة السويس

مالقيوش غير الفدائيين يتنحوا عليهم !

طب البسوا

https://www.youtube.com/watch?v=XcQ2CnOB3gw&feature=player_embedded

رابط هذا التعليق

شباب 6 ابريل السويس اعلنوا الحشد للانضمام الى المتظاهرين في ميدان الاربعين

نفديكم ,,

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

كلامك اللي فوق معقول يا عادل لكن ,,

مش كل اللي مسمعناش حسهم بقالنا كتير دول متفقين معاك

انت بتقول :

نعم محاكمة ,, نعم انتخابات

لكن هما بيقولوا

مش فارقة المحاكمه ,, المهم الانتخابات

ده اللي مزعل اللي موجودين في التحرير دلوقتي منهم

شوف المقال ده و قول لي رأيك ايه ,,

الشرق الاوسط \\ المجلس والاخوان وعمر سليمان \\ اضغط هنا !

وانت مين اليى قالك يعنى ان الاخوان م همهم المحاكمه !!! ولا هما علشان مختلفين معاك يبقى خلاص باعوا دم الشهداء !! انت ترى المحاكمه اولا ومن ثم الانتخابات وهم يروا العكس الانتخابات ثم المحاكمه للوصول بالبلد الى مرحلة الاستقرار ومن حق كل واحد يعمل اليى شايفه من وجهة نظره صح للبلد يعنى انا دلوقتى اقدر اقولك ان انتوا عاملين الليله دى كلها علشان تأجلوا الانتحابات على قد ما تقدروا لان انتوا مالكوش شعبيه فى الشارع وعاوزين تعملوا اى حاجه وخلاص علشان تكسبوا عطف الناس باى طريقه حتى ولو على حساب البلد واقولك كمان ان انتوا الديمقراطيه اليى صدعتوا راس اهلنا بها جايين دلوقتى مش عاوزين تطبقوها وعاوزين تمشوا الناس على هواكم باى طريقه مهو ده كلام ممكن يتقال برده بس انا مش هقولك كده لانى اتعودت انى احسن الظن بالناس

عنبو

بالضبط يا سيد أرك

منذ فترة ينتابنا شعورا أن جماعة الاخوان أصبح كل ما يشغلها هو الانتخابات وأصبحت تغض الطرف عن سلبيات متعددة حصلت فى مسار الثورة الايام الماضية وذلك طمعا وغواية بالبرلمان والتمثيل فيه

لأنه لو تركت الثورة بدون حماية ورعاية حتى موعد الانتخابات فستنحرف عن مسارها ووقتها الكل سيدفع الثمن

أتمنى من كل قلبى أن تعدل جماعة الاخوان من هذا التوجه وان تعلم أن حماية الثورة وتقويمها أول باول هو المهم وهو الذى يجب ان يشغلنا جميعا الان

حماية الثوره يا سيدى الفاضل ممكن يكون بالاسراع فى الانتخابات لاضاعة الفرصه على العسكر فى الاستمرار فى الحكم لان طول ما فيه فوضى فى البلد ومافيش انتخابات فالعسكر هيفضلوا موجودين انت تعمل لخدمة البلد من وجهة نظرك والاخرون يعملوان ايضا لخدمة البلد من وجهة نظرهم بلاش اسلوب التخوين لان سهل قوى اننا نخون بعض كل واحد يعمل اليى شايف فيه مصلحه للبلد انت دعيت لثوره وعاوز الناس تنزل اتفضل اقنعهم لو نزلوا يبقى خير وبركه ومافيش اى مشكله خالص لو منزلوش يبقى كتر الف خيرك لانك فى الاول والاخر كنت بتعمل لمحصلة البلد وليس لمصلحه شخصيه

عنبو

بالضبط يا سيد أرك

اطمنك ابراهيم بك شباب الاخوان المسلمين قلوبهم معانا وما فيش يوم بيعدي الا ما تلاقي مجموعه منهم قاعدين في مقر الدقي وبيتابعوا التطورات

طب مش الاولى تستانفوا الاتصالات مع اسر الشهداء وتشوفوا حقوق ولادهم ضاعت فين !!!!

ياعم انا بس عاوز اقولك على معلومه ان مكتب الارشاد لا ينفصل عن الجماعه ومافيش حاجه اسمها مكتب الارشاد يقول كلمه والجماعه تقول كلمه تانيه ولا الشباب يقولوا كلمه تانيه الكلام ده مينفعش يحصل انا عارف الاخوان كويس قوووووووووى قووووووووووى قووووووووووووى ممكن يحصل خلاف بين الاخوان بعضهم البعض فى قضيه معينه ولكن تظل الخلافات داخل حيز ويلتزم الباقى برأى الاغلبيه حتى لو مش مقتنع بها يعنى لو مكتب الارشاد طلع وقال متشاركوش مافيش ولا اخ هيشارك ولو طلع وقال شاركوا هتلاقى الكل شارك ده قانون الجماعه السمع والطاعه وده سر قوة الاخوان

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

السويس لن تنام بعد اليوم الا بعد

بعد اخلاء سبيل الضباط المتهمين وتأجيل محاكمتهم الى 14 سبتمبر

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=448224&SecID=65&IssueID=0

يكفينا تفرق ألا ترون

هل هناك معنى اخر غير الانقلاب على الثورة

رابط هذا التعليق

لانهم حيطلعوا المجرمين براءة قبل ما تمسك انت

لان ظباط الشرطة المتورطين حيكونوا استخدموا كل نفوذهم لارهاب اللي بيشتكيهم زيماحصل في اسرة شهيد الاسكندرية ده غير ترتيب اوراقهم

لان الناس في مصر بقت محبطة وهيا شايفه ان الحال مازال على ماهو عليه بعد ماكانت فرحتها مش سايعاها الكون

لان العدالة البطيئة - ظلم بين

شوف الفيديو ده

http://www.youtube.c...h?v=Hf0QkXyMXFI

أضيف لما ذكره أخي أكرتكت:

لأن الانتخابات القادمة ستكون مهزلة إذا عادت الشرطة بنفس اساليبها القديمة ولم يتم تطهيرها من مافيا اللواءات والضباط المجرمين والمرضى النفسيين ... ولن أستغرب إن جاءت أغلبية من النظام القديم باستخدام نفس الأساليب التي استخدموها طول حياتهم

لأنه حتى لو وصلت قوى الثورة الى الحكم في وجود هذه العصابة الإجرامية فإن البلد ستشتعل وستعم الفوضى بأيديهم (وأدينا شايفين حتى من قبل أن تصل حكومة ثوره بيعملوا ايه) لرغبتهم في إسقاط الحكومة وقلب النظام والإفلات من الحساب

لأن المجلس النيابي القادم لن تكون من ضمن صلاحياته تشكيل حكومة وفقا للإعلان الدستوري ولذلك ستظل السلطة في يد المجلس العسكري لحين انتخاب رئيس جديد (حلني بقى) وبالتالي يبقى الوضع على ما هو عليه لأجل غير مسمى.

ازيك يا دكتور احمد وعودا احمدا

اولا انا مختلف معاكم فى الموضوع ده لانى شايف ان الاسراع فى الانتخابات سواء الرئاسيه او مجلس الشعب هو الانسب فى الوقت الحالى للتخلص من حكم العسكر لان طول ما فى فوضى فى البلد عمر العسكر ما هيرجعوا ثكناتهم والحجه طبعا معروفه الحفاظ على امن البلد وفيه هذه معاهم حق طبعا وبالنسبه للانتخابات القادمه اعتقد انها مش هتبقى تحت تنظيم الشرطه هتبقى تحت تنظيم الجيش

وحتى لو تمت تحت تنظيم الشرطه فلن يجدى مع الناس استخدام البلطجه فى الانتخابات زى ما كان بيحصل فى السابق لان وقتها هيبقى فيه رد من قبل الناس على البلطجيه والشرطه فى نفس الوقت هو اليى كان بيحصل ايه فى المرات السابقه ان الناس كانت بتخاف ترد على البلطجيه لانها كانت بتبقى فى حماية الشرطه لكن الان الوضع اختلف وده حاجه لازم نعترف بيها مش بقول مش هيبقى فيه بلطجيه ولكن بقول لو فيه هيبقى فيه تعامل من قبل الشعب معاهم مش زى ما كان بيحصل فى العهد البائد

الحل الامثل من وجهة نظرى هو الاسراع فى اجراء الانتخابات والتكتل بين قوى الشعب المختلفه ولما نعمل انتخابات هنقدر نحاسب اليى احنا عاوزينه لان اليى هيمسكوا البلد هيبقوا واخدين شرعيتهم من الشعب وليس من المجلس العسكرى او من اى قوه خارجيه

انما الاستمرار فى التظاهر والاعتصامات فلن يؤدى الى نتجيه وسوف تتحول الامور من اسوء الى اسوء وسوف يطيل فترة بقاء العسكر فى الحكم الى ما نهايه ومش بعيد بسبب تقوف احوال الناس وفقدانهم مصدر اكل عيشهم ينزلوا يهتفوا بالدعوه الى الاستقرار حتى لو اليى هيمسك البلد عسكرى

دى نقطه فى عاية الخطوره ان فيه ناس كتيره قوى فى مصر حالها واقف وفيه ناس كتير قوى فقدت مصدر دخلها والناس دى بتحاول تستحمل على قد ما تقدر فى سبيل البلد ولكن اخشى ان يوصلوا لدرجه انهم ينادوا بالاستقرار حتى لو اليى هيمسك البلد عسكرى او ديكتاتور اخر

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ومافيش حاجه اسمها مكتب الارشاد يقول كلمه ولا الشباب يقولوا كلمه تانيه الكلام ده مينفعش يحصل انا عارف الاخوان كويس قوووووووووى قووووووووووى قووووووووووووى

اتفضل يا اللي عارف الاخوان كويس قووووي قوووي :happy:

الدستور الاصلي \\ الإخوان تفصل 5 من شبابها لانتماءهم لحزب غير الحرية والعدالة \\ اضغط هنا !

وما دام ليك اتصال بالاخوان المسلمين يا عنبي زي ما بتقول

قول لهم ينزلوا يحشدوا فورا مع اهالي السويس

عيب عليهم اوي يسيبوا الشارع بالشكل ده

رابط هذا التعليق

ومافيش حاجه اسمها مكتب الارشاد يقول كلمه ولا الشباب يقولوا كلمه تانيه الكلام ده مينفعش يحصل انا عارف الاخوان كويس قوووووووووى قووووووووووى قووووووووووووى

معلش يا تيمور حضرتك واللى شغالين بنفس الاسلوب لهم دور فى اللى بيحصل دلوقتى فى السويس وغيرها

بدل ما كنت تهاجم الاخوان والسلفيين وكل اللى يختلفو معاك .. كان الافضل ان تدعو الجميع الى الاتحاد لان الثورة لم تنتهى بعد

رابط هذا التعليق

معلش يا تيمور حضرتك واللى شغالين بنفس الاسلوب لهم دور فى اللى بيحصل دلوقتى فى السويس وغيرها

بدل ما كنت تهاجم الاخوان والسلفيين وكل اللى يختلفو معاك .. كان الافضل ان تدعو الجميع الى الاتحاد لان الثورة لم تنتهى بعد

لما بقول للاخوان انزلوا

ابقى بهاجمهم !!!!!!!!!!!

طيب يا اخوان انتوا اخوننا وحبايبنا

انزلوا الشارع كفايه كده

رابط هذا التعليق

ده موقع الاخوان اونلاين يا كابتشو !

تجاهل تام كالعادة لاي انباء من السويس او غيرها

هسسسسسس

شششش

مافيش نفس !

http://www.ikhwanonline.com/new/Default.aspx

رابط هذا التعليق

اتفضل يا اللي عارف الاخوان كويس قووووي قوووي :happy:

الدستور الاصلي \\ الإخوان تفصل 5 من شبابها لانتماءهم لحزب غير الحرية والعدالة \\ اضغط هنا !

وما دام ليك اتصال بالاخوان المسلمين يا عنبي زي ما بتقول

قول لهم ينزلوا يحشدوا فورا مع اهالي السويس

الرابط اليى اوردته مش شغاله يا ارك شكس ( تيمور سابقاً)

وان كان الرابط صحيح ( مع انى اشك فى صحته وهقولك ليه ) بس ده مش يتعارض مع كلامى ان زى ما قولت ليك مافيش حاجه مكتب الارشاد يقول كلمه والشباب يقول كلمه تانيه

بس انا عاوز اوضح ليك وللناس اليى معانا هنا ان الاخوان او اى تيار اسلامى ملهمش كارنيهات تعريف يعنى مافيش الاى دى لكل واحد ولا فيه سجلات فيهامدون فيها اسماء الاخوان

فاذا كان اساسا مفيش سجلات يبقى انا هفصلك منين يعنى ؟

الموضوع ده بيحصل مع الناس المشهوره اليى محسوبه على الجماعه امام الرأى العام يعنى فلمايحصل خلاف ويرفض العضو الانصياع لرأى الجماعه فلازم الجماعه تبلغ الناس ان الشخص ده من انهارده الجماعه غير مسؤله عن كلامه لانه ترك جماعة الاخوان المسلمون

لكن واحد عادى مش معروف للرأى العام خالف الاخوان عادى جدا مافيش اى مشاكل اتفضل حضرتك كمل طريقك لوحدك ويمكن الموضوع كمان مش بيتعرف الا للناس القريبه منه وبقية لناس ممكن تفضل فاكره انه لسه ماشى مع الاخوان وده حصلت قدامى اكتر من مره

اما بالنسبه لكونك طالب منى انى اقول للاخوان بتوع السويس ينزلوا فهينزلوا ويسمعوا كلامى ليه

هو انا قولتلك فى يوم انى عضو فى مكتب الارشاد !!!!!

انا كل علاقتى بالاخوان ان ليا اقارب واصحاب كتير ينتمون الى الاخوان فعلشان كده اعرف الاخوان كويس

تحياتى

عنبو

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...