اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الأيطاليين و باقي الأتحاد الأوروبي

linux

Recommended Posts

سوري يا سكوربيون، بس الوصلة دي بتخليني أفكر ... امال لو الفيلم كان عن مصر و مش أيطاليا كان بقا ايه الوضع :unsure:

http://users.pandora.be/stefdirrix/flash/italy.htm

رابط هذا التعليق

السؤال المهم فعلا :

مين اللي عمل الفيلم ده أصلا و جنسيتهم إيه ؟

أعتقد من الأسماء اللي في التترات أنهم إيطاليين ، وبينتقدوا نفسهم بشجاعة حقيقية ، وفي إطار كوميدي كارتوني ( يفطّــــــــس من الضحك ) :blink:

وده اللي ممكن يخلي الطلاينة نفسهم يضحكوا ويتقلبوا على ظهرهم من كتر الضحك لو شافوه ، لأنه نقد منهم وإليهم

أما لو كانوا اللي عملوا الفيلم ده مثلا ألمان أو انجليز أو بلجيك ، فتبقى مصيبة سودة تخلي الطلاينة يسبوا أي حد اوروبي غيرهم لسابع جد ، وهم ما يتوصوش أبدا في الشتيمة والردح non::

وانا شايف تشابه كبير جدا بيننا كمصريين وبين الإيطاليين بخصوص الفيلم ده ;)

1- النقد ده فعلا ناقصه علم مصر زي ما قال الصديق ( المسروق )

2- ونفس المبدأ يطبق ، إنه لو جم مصريين وعملوا فيلم زي ده عن مصر ، هنفطس كلنا كمصريين من الضحك :D

أما لو جه حد تاني مش مصري عمل حاجة زي كده :

تبقى مصيبة وكارثة ، وازاي حد مش مصري ييجي ويتريق على المصريين بالشكل ده ، المصريين الجدعنة والشهامة وحضارة 7000سنة ، وباقي الكلام اللي انتوا حضراتكم جميعا عارفينه .

الخلاصة :

احتمال يكون الشعب الايطالي عندهم برضه المثل القائل ( أنا أدعي على ابني ، وأكره اللي يقول آمين )

بس إن جينا للحق ، أنا كنت هموت من الضحك وأنا بتفرج على الفيلم ده non::

شكرا يا عزيزي linux على هذه الوصلة ( الجامدة قوي )

وأنا أدعو كل الأصدقاء انهم يدخلوا يتفرجوا عليها ، ويستحملوا شوية بطء التحميل ، لإن النتيجة في الآخر تستحق :blink:

تحياتي وتقديري ................

قلب الوطن مجروح ........ لا يحتمل أكــتر

نهرب وفين هنروح ......... لما الهموم تكتر

رابط هذا التعليق

علم مصر إيه وعلم سوريا إيه..!!

ده احنا لما كنا نيجى نعدى الشارع فى روما كنا بنبقى عجبة والناس كلها تيجى تتفرج علينا..!! :blink:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      توفي أمس اللواء مهندس باقي ذكي يوسف صاحب فكرة تجريف خط بارليف بطلمبات الضغط المائية . قرأت نعيه اليوم في صفحة الوفيات في الأهرام  بالصدفة خلال الأسابيع الماضية كان يلفت نظري ما أطلق عليه مهرجانات النعي التي تأخذ صفحات كاملة من الأهرام أما كان يليق بهؤلاء الذين ينشرون صفحات كاملة للنعي لمتوفين يمتون بصلة ضئيلة لمسئول أو صاحب شركة  أن يعرفوا قدر الرجل و يتسابقوا لنعيه كما لو كان قريبا و هو في الحقيقة قريب لصيق لكل المصريين بكل فئاتهم و طوائفهم.  
    • 2
      https://www.youtube.com/watch?v=Jdckpddebp8   تحية من الأعماق لسماحة المفتى .. أكثر الله من أمثالكم . مؤمنين..تحيتهم فيها سلام.  
    • 1
      كشف مصدر دبلوماسى أوروبى النقاب اليوم الإثنين عن أن الاتحاد الأوروبى سيقدم مساعدات تبلغ قيمتها أربعة ملايين وسبعمائة ألف يورو للمساهمة فى إزالة الألغام من الصحراء الغربية و ذلك فى احتفال يوم 24 أكتوبر الحالى يحضره جيمس موران سفير الاتحاد الأوروبى بالقاهرة وعدد من السفراء الأوروبيين . وقال المصدر أن السفير موران سيقوم كذلك بزيارة إلى منطقة العلمين بالساحل الشمالى يوم 25 أكتوبر الجارى لزيارة مقابر شهداء الحرب العالمية الثانية . وتعانى مصر من مشكلة الألغام الأرضية المضادة للأفراد والدبابات والمنتشر
    • 1
      عن جريدة المصرى التى تصدر باستراليا هذا الرجل الوطنى والشجاع هو أحد ضباط الجيش المصرى الذى استطاع تدمير وتحطيم اكبر ساتر ترابى ألا وهو خط بارليف " عبارة عن جبل من الرمال والاتربة " ويمتد بطول قناة السويس فى نحو 160 كيلومتر من بورسعيد شمالا" وحتى السويس جنوبا" ويتركز على الضفة الشرقية للقناة، وهذا الجبل الترابى كان من اكبر العقبات التى واجهت القوات الحربية المصرية فى عملية العبور إلى سيناء خصوصا" أن خط بارليف قد أنشىء بزاوية قدرها 80° درجة لكى يستحيل معها عبور السيارات والمدرعات وناقلات الجنود إ
    • 1
      كفيلي احمر ومطلعتش اقامة باقي 15 يوم بالتاشيرة ينفع انقل كفالة؟
  • أضف...