اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حازم صلاح أبو إسماعيل .. اول لقاء له بعد إعلان نيته الترشح لرئاسة الجمهورية


Recommended Posts

لأ والشيخ حازم بيعوم مع الرايجة ونازل عياط ومتأثر قوي

الاستاذ الفاضل سي السيد

هل تريد تعرف السبب الحقيقي لبكاء حازم صلاح في هذا الموقف ؟

لان دي كانت جنازة الشيخ رفاعي سرور رحمه الله

تحياتي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لأ والشيخ حازم بيعوم مع الرايجة ونازل عياط ومتأثر قوي

الاستاذ الفاضل سي السيد

هل تريد تعرف السبب الحقيقي لبكاء حازم صلاح في هذا الموقف ؟

لان دي كانت جنازة الشيخ رفاعي سرور رحمه الله

تحياتي

لأ حضرتك يا أستاذتنا الفاضلة

المشهد ما كانش مُجزء

ده كان يُصاحب كلام أبو ميكرفون عن المجتمع الكافر الي أشد كفراً من عبدة اللات والعزى قبل بعثة النبي ....

أه بالمناسبة .. المجتمع ده فيه أهلي وأهل حضرتك وجدودنا وكل معارفنا

ما تسمعينا تحليل للكلام ده يمكن كان يخص رفاعي سرور برضوا الله يرحمه وإحنا بنتجنى على أبو ميكرفون ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

طيب نودى وشنا فين لما يكتشفوا انه مش عارف الفرق بين كلينتون وكارتر ، وبين كامب ديفيد الأولى (السادات - كارتر - بيجن) وكامب ديفيد التانية (عرفات - كلينتون - باراك) اللى فشلت .. ولما يكتشفوا انه ما يعرفش الفرق بين رونالد ريجن واسماعيل يس ؟

الاستاذ الفاضل ابو محمد

بالتأكيد حازم صلاخ يعلم الفرق بين كارتر وكلينتون ولذلك ذكر انه مزارع الفول السوداني في نفس الفيديو

لكن للاسف هناك من يتصيد له حتي ذلات اللسان العادية و يحاول تكبيرها و عمل فيديوهات بعناوين مبالغة

اعتقادا ان هذه الطريقة ستقلل من مؤيديه ،

هذا الفيديو يوضح ان الموضوع لا يعدو خطا في تذكر اسم "كارتر" فقط

تحياتي

http://www.youtube.com/watch?v=8KJ_L1doI00&feature=share

طيب الاسم وممكن يكون زلة لسان .. إنما إيه حكاية إنه جه من غيط الفول على الرئاسة دى .. زلة لسان كمان ؟ .. شوفى حضرتك كده النبذة دى عن جيمى كارتر وشوفيه مارس الإدارة والسياسة قد إيه قبل ما الحزب الديموقراطى يختاره كمرشح للرئاسة ؟

نشأة كارتر

ولد جيمي كارتر في الأول من أكتوبر عام 1924، في بلينز (Plains)، المدينة الصغيرة بولاية جورجيا (Georgia)، وسط حقول الفول السوداني الشاسعة، التي يمتلكها والده جيمس إيرل كارتر.

أما والدته ليليان (Lillian Gordy Carter)، فكانت تعمل في حقل التمريض. ويعتقد أن لها دوراً كبيراً في تربية ابنها، وغرس مبادئ المسيحية، وحب الناس في نفسه، منذ نعومة أظافره. ولذلك، شب جيمي كارتر لا يفرق في التعامل بين أبيض وأسود، وكان له عدد من الأصدقاء السود، يتزاور معهم، الأمر الذي أثار ضغينة بعض البيض المتعصبين، في ذلك الجزء النائي، من ريف الجنوب الأمريكي.

أحب كارتر اسم "جيمي" بدلاً من اسمه الحقيقي (James Earl)؛ فكان يطلب من أصدقائه ومساعديه، ألا يطلق عليه أحد اسماً غير هذا. وكارتر هو الأخ الأكبر لأختين (جلوريا وروث)، وأخ واحد (بيلي).

أكمل كارتر دراسته الابتدائية والثانوية في مسقط رأسه، بلينز، وبعد حصوله على الشهادة الثانوية، التحق بجامعة جنوب غرب جورجيا (Georgia Southwestern College)، ثم بمعهد جورجيا للتقنية (Georgia Institute of Technology). إلا أنه لم يستمر في أي منهما، فقد كان حلمه هو الالتحاق بالأكاديمية البحرية الأمريكية، القائمة على أطراف مدينة أنابوليس، بولاية ميريلاند. وسعى كارتر حثيثاً حتى ينجح في امتحانات القبول بالأكاديمية، فكان يأخذ دروساً إضافية في الحساب والفيزياء. وبالفعل، تحقق حلمه، فالتحق بالأكاديمية، ونال درجة بكالوريوس في العلوم العسكرية البحرية، عام 1946. وكان ترتيبه على دفعته التاسع والخمسون، من بين 820 ضابطاً بحرياً.

وعقب تخرجه مباشرة، تزوج جيمي كارتر من جارته روزالين سميت Roslynn Smith، ورزق منها بثلاثة أبناء (جون، وجيمس، وجيفري) وابنة واحدة (آميلين).

خدمة كارتر في البحرية الأمريكية

عمل كارتر في البحرية الأمريكية مدة سبع سنوات (1946-1953). وعلى الرغم من قصر هذه المدة، إلاّ أنها كانت مليئة بالأحداث. فقد عمل في بداية خدمته، ولمدة عامين، معلماً للإلكترونيات، على متن الباخرة ويومينج (Wyoming)، والباخرة مسيسيبي (Mississippi). وبعد هذين العامين، أُرسل للتدريب على قيادة الغواصات، في مدرسة خاصة، في بلدة نيولندن (New London)، بولاية كونيكتيكت (Connecticut). وعاد بعد أن أتم تدريبه للعمل ضمن طاقم الغواصة بومفري (Pomfret)، في المحيط الأطلسي. وخلال عمله على الغواصة، أُعجب الأدميرال هايمان ريكوفر (Hyman Rickover)، بكفاءته فضمه إلى فريقه، المكلف بإعداد الغواصات، لحمل رءوس نووية. وكجزء من هذا الإعداد، درس جيمي كارتر، علم الفيزياء النووية، في جامعة الاتحاد (Union College) بولاية نيويورك. وعاد، بعد ذلك، ليعمل على الغواصة النووية سي وولف (Sea Wolf).

وفي قمة نجاحه، ضابطاً بحرياً، قادراُ على تطوير سلاح الغواصات، نزلت مصيبة بعائلة كارتر. فقد توفى والده عام 1953، بعد صراع مرير مع السرطان، وهو الذي كان يدير مزارع الفول السوداني، المترامية الأطراف، كما كان يمتلك متجراً لبيع وشراء وتصليح المعدات الزراعية. ولم يكن أحد من أخوة جيمي، معداً لأن يتحمل مسؤولية هذه الثروة الكبيرة. لذلك، استقال جيمي من البحرية الأمريكية عام 1953، وعاد إلى بلدته بلينز، ليشرف على ثروة العائلة، بعد خدمة عسكرية مشَرِّفة.

كارتر مزارع وتاجر

وسرعان ما أخذ جيمي كارتر دور أبيه، وأدى مسؤولياته خير أداء، الأمر الذي جعله يكسب ثقة المزارعين الآخرين. ومع العرق والجهد، تمكن كارتر من مضاعفة أمواله، وشراء مزيد من الأرض. أما زوجته روزالين، فقد تولت أمر المتجر بنجاح. وقد قدرت ثروة جيمي وحده (دون إخوته)، قبل توليه الرئاسة، بأكثر من ثلاثة آلاف فدان من الأراضي الزراعية، خلاف الملايين من الدولارات، على هيئة أصول ثابتة، فضلاً عن الأموال السائلة.

جيمي كارتر والمحليات

وعلى الرغم من انشغال كارتر في إدارة ثروته، إلاّ أنه عمل على خدمة مجتمع بلدته. فتولى رئاسة المجلس التعليمي، ومستشفى البلدية، وهيئة تطوير مدينة بلينز، كما رأس جمعية تحسين محصول الفول السوداني.

إلا أن شعبية كارتر، تعرضت لحملة عنيفة من جانب جيرانه البيض، عندما ساند فتح جميع المدارس، للطلاب البيض والسود، على حد سواء. وأعقب ذلك، دعوة هؤلاء المتشددين، سكان بلينز وما جاورها، إلى مقاطعة كارتر وزراعته وتجارته. ووسط هذا الفشل الذريع، قرر كارتر خوض الحياة السياسية. وسرعان ما لاحت له فرصة سانحة، إذ أنشئت دائرة انتخابية جديدة شملت بلدته، وكان المطلوب، انتخاب عضو لمجلس الشيوخ، ليمثل أهالي هذه الدائرة.

جيمي كارتر في مجلس الشيوخ، عن ولاية جورجيا

عمل كارتر وزوجته حملات دعاية انتخابية مكثفة، إلاّ أن النتائج الأولية لفرز الأصوات جاءت مخيبة للآمال. فما كان من كارتر، إلا أن شكك في وقوع تزوير، في أحد الصناديق، لصالح منافسه هومر مورا (Homer Moore). وبعد معركة قضائية، فُصِل الأمر لصالح جيمي كارتر، ليمثل بلدته. ثم بعد ذلك انتخب على مستوى الولاية، ليمثل دائرته في مجلس شيوخ الولاية.

وعند انتهاء مدته الأولى، رشح نفسه مرة أخرى، ففاز بأغلبية ساحقة، وبذلك، قضى أربع سنوات (1963-1967) في مجلس شيوخ ولاية جورجيا.

وخلال عمله (سيناتوراً) في مجلس شيوخ الولاية، صاغ كارتر، آلاف القوانين، وعمل على تطوير النظام التعليمي في ولايته.

كارتر محافظاً لولاية جورجيا

في عام 1966، سعى كارتر ليحصل على ترشيح حزبه، لخوض الانتخابات لمنصب محافظ الولاية، إلا أنه مُنِيَ بفشل ذريع. ولكن ذلك لم يضعف من عزيمته، فعمل بجهد مخلص، لكسب أصوات الناخبين، على مدى أربع سنوات. وفي عام 1970، فاز كارتر، بترشيح حزبه، كما فاز في الانتخابات. وبذلك صار كارتر المحافظ الرابع والسبعين، لولاية جورجيا.

وخلال حملته، تبنى كارتر، المناداة بإلغاء التفرقة العنصرية في الولاية. فاستطاع إقناع زملائه من الفلاحين بذلك، كما كسب أصوات المواطنين السود. وبعد فترة وجيزة، اشتهر كارتر، بأنه ذلك القائد القادم من الجنوب، منادياً بإلغاء قيود التفرقة العنصرية.

وتنفيذاً لوعوده، ساوى بين الأموال المقدمة للمدارس، في الأحياء الغنية والفقيرة، على السواء. كما تمكن من إصدار قوانين تشجيع توظيف المواطنين السود، في الحكومة، فقُدّرت نسبة الموظفين السود، الذين يعملون في حكومة الولاية بحوالي 40%. كما وضع صور شخصيات السود الشهيرة، في المعرض، الموجود في مبنى برلمان الولاية، وبدأ بصورة مارتن لوثر كينج.

وخلال فترة عمله محافظاً، استطاع كارتر تقليل المديونية. كما تبنى سياسة رشيدة، للمحافظة على البيئة. وكان شديد القسوة على تجار المخدرات، كما أصدر قراراً، بإعادة عقوبة الإعدام، التي كانت قد ألغيت في وقت سابق.

وفي عام 1974، انتُخب كارتر رئيساً لمؤتمر لجنة الحزب الوطني الديمقراطي، وبذلك أتيحت له فرصة نادرة، للتعرف على السياسة الداخلية للحزب، وعلى الساسة الذين يوجهون الحزب.

انتخابات الرئاسة (1976)

اعتمد كارتر، في ترشيحه عام 1976، على انعدام الثقة بين الشعب والرئاسة، بعد فضيحة ووترجيت، واستقالة الرئيس نيكسون. وخلال رحلته داخل الحزب، فاز على المرشحين الديمقراطيين الآخرين، من أمثال جورج والاس (George Wallace)، وموريس يودال (Morris Udall) وغيرهم. وقدم برنامجه السياسي للحزب الديمقراطي، الذي وعد فيه، بتخفيض نسبة البطالة إلى 3% بحلول عام 1980، وإلغاء التفرقة العنصرية، ومساندة معاهدة قناة بنما (Panama Canal Treaty)، التي تعمل على حماية المصالح الأمريكية. وبذلك نجح في الحصول على تزكية الحزب الديمقراطي له، للدخول في انتخابات الرئاسة.

وخلال انتخابات الرئاسة، استطاع كارتر الحصول على نسبة 50% من الأصوات، في مقابل 48%، من الأصوات، لمنافسه الجمهوري، الرئيس جيرالد فورد. وعلى الرغم من شعبية جيرالد فورد الجارفة، إلا أن المحللين يرون أن هزيمته كانت نتيجة العفو الرئاسي، الذي أصدره عن نيكسون، بعد فضيحة ووترجيت.

وفي خطاب تنصيبه، في العشرين من يناير عام 1977، قال كارتر "... لقد حملتموني مسئولية عظيمة ـ للبقاء بجانبكم، لأكون كُفءً لخدمتكم. دعونا نوجد بيننا روحاً وطنية جديدة، تتسم بالاتحاد والثقة، قوتكم ستعوض ضعفي، وحكمتكم ستقلل من حجم أخطائي...".

أختى الفاضلة .. سألتك سؤالا قبل ذلك لم تجاوبينى عليه

هل كل شئ له تبرير ما عدا أن يكون الشيخ مخطئا ؟

صحيح أنك لم تجاوبينى عليه بالكتابة .. ولكنك جاوبتى عليه بما هو أبلغ .. بالفعل :give_rose:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

لأ والشيخ حازم بيعوم مع الرايجة ونازل عياط ومتأثر قوي

الاستاذ الفاضل سي السيد

هل تريد تعرف السبب الحقيقي لبكاء حازم صلاح في هذا الموقف ؟

لان دي كانت جنازة الشيخ رفاعي سرور رحمه الله

تحياتي

http://www.youtube.com/watch?v=I-XRjU4sd3M&feature=related

هى الدعاية الانتخابية بقت حتى فى الجنازات ؟

جديدة دى

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

الأساتذة الأفاضل

تحياتي لكم جميعا

الموضوع أبسط من كده من وجهة نظري ، اللي شايف إن حازم أبو اسماعيل لا يصلح أن يصبح رئيسا لمصر ، أيا كانت الأسباب

ما ينتخبهوش ويا ريت بدل الهجوم المكثف علي ابو اسماعيل تعرفونا مين مرشحينكم وبرامجهم اللي أفضل من أبو اسماعيل وبرنامجه

بالنسبة لنقطة إن احنا عايشين في جاهلية أسوأ من الجاهلية الأولي ، فيا ريت حد يجاوبني علي الأسئلة الآتية :

- لما نكون في بلد المفروض إنه مسلم ( غالبية السكان مسلمين ) ولا نطبق الشريعة الإسلامية ، ماذا نسمي هذا ؟؟

- لما نكون في بلد مسلم والحكومة تعطي تراخيص للكباريهات والبارات وصالات الديسكو ، ماذا نسمي هذا ؟؟

- لما نكون في بلد مسلم والحكومة تعطي تصاريح للراقصات بالعمل في الملاهي الليلية وتحصل منهن الضرائب ، ماذا نسمي هذا ؟؟

- لما نكون في بلد مسلم واقتصادنا يعتمد علي المعاملات الربوية بل ونجد علماء من الأزهر الشريف يحلل مثل هذه المعاملات

التي توعد الله من يمارسها بحرب منه ورسوله ، ماذا نسمي هذا ؟؟؟

- لما نكون في بلد مسلم ، والمناهج الدراسية لأبنائنا قد همشت فيها الدراسات الإسلامية إلي درجة مفجعة

مع سبق الإصرار والترصد ماذا نسمي هذا ؟؟؟

وغيرها الكثير والكثير من المصائب

والله من عاشوا الجاهلية الأولي بكل ما فيها من موبقات لهم عذرهم ، فلم يكن الإسلام قد جاء بعد ليخرجهم من الظلمات إلي النور

أما نحن فما عذرنا أمام الله بعد أتم لنا ديننا ورضي لنا الإسلام دينا وأعلمنا بأوامره ونواهيهه

فما كان منا إلا أن قلنا : سمعنا وعصينا

اللهم ردنا إلي دينك ردا جميلا وولي علينا الأصلح يا رب

تم تعديل بواسطة نوران

MIyq1.png

رابط هذا التعليق
شارك

لأ حضرتك يا أستاذتنا الفاضلة

المشهد ما كانش مُجزء

ده كان يُصاحب كلام أبو ميكرفون عن المجتمع الكافر الي أشد كفراً من عبدة اللات والعزى قبل بعثة النبي ....

الاستاذ الفاضل سي السيد

انا لم اقل ان الفيديو مجزأ ، لكن ارفقت لحضرتك فيديو يدل علي تأثر حازم صلاح بموت الشيخ رفاعي سرور و بكاؤه الشديد عليه

و تأييد الشيخ ابو الاشبال كان في نفس هذه الجنازة

فانا اعتقادي ان بكاؤه كان لحزنه علي الشيخ رفاعي كما بكي اثناء كلامه عنه ، لكن حضرتك اعتقدت انه يبكي لانه "بيعوم مع الرايجة "

عموما العلم عند الله بنيته و كل محاسب علي ما يقول ، و انا في النهاية ظننت به الخير اتباعا لقول الله سبحانه وتعالي

( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ)

ما تسمعينا تحليل للكلام ده يمكن كان يخص رفاعي سرور برضوا الله يرحمه وإحنا بنتجنى على أبو ميكرفون ؟

معذرة استاذ سي السيد لم استمع لكل خطاب الشيخ ابو الاشبال لاستطيع اعطاءك تحليل ، والحقيقة الامر لا يعنيني

لان هذا رأي الشيخ ابو الاشبال نفسه ، و ليس رأي حازم صلاخ و هو لم يبدي موافقته علي كلامه حتي احاسبه عليه

و تحياتي لحضرتك

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق
شارك

الأخت الفاضلة نوران

لا يكون الحوار هكذا .. بما يعنى : "لو مش عايزين تنتخبوه يبقى لا حق لكم فى انتقاده" .. بنفس المقياس .. ما حدش يتكلم على مبارك .. ماحدش يتكلم على طنطاوى .. ماحدش يتكلم على العليمى ما داموا مش عجبينكم .. وبدل ما تنتقدوهم قولولنا انتم بتحبوا مين علشان ننتقدهم احنا كمان .. وممكن نعمل عليهم حفلة .. لا يا سيدتى .. لايكون الحوار هكذا

وأيضا لا يكون باتهامنا أننا نخرج الناس من النور إلى الظلمات

ولا يكون باتهامنا بأننا أشد كفرا من اليهود .. نقول سمعنا وعصينا

أنا أسمع كلام الله وأقول سمعنا وأطعنا .. وأقولها عندما يكبر الإمام تكبيرة الإحرام ..

ومن حقك أن تقوليها عندما تسمعين مشايخك ومرشحيك لرئاسة الجمهورية ..

ولكن ليس من حقك أن تلزمينى بهذا السمع وتلك الطاعة العمياء .. وعندما لا نلتزم بهذا النوع من السمع والطاعة ونعبر عن رأينا فيهما ، نقرأ شكاوى تكميم الأفواه

لا يا سيدتى .. ليس هكذا يكون الحوار

اللهم علمنا ما ينفعنا .. وانفعنا بما علمتنا .. وزدنا علما

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

الأساتذة الأفاضل

تحياتي لكم جميعا

الموضوع أبسط من كده من وجهة نظري ، اللي شايف إن حازم أبو اسماعيل لا يصلح أن يصبح رئيسا لمصر ، أيا كانت الأسباب

ما ينتخبهوش ويا ريت بدل الهجوم المكثف علي ابو اسماعيل تعرفونا مين مرشحينكم وبرامجهم اللي أفضل من أبو اسماعيل وبرنامجه

بالنسبة لنقطة إن احنا عايشين في جاهلية أسوأ من الجاهلية الأولي ، فيا ريت حد يجاوبني علي الأسئلة الآتية :

- لما نكون في بلد المفروض إنه مسلم ( غالبية السكان مسلمين ) ولا نطبق الشريعة الإسلامية ، ماذا نسمي هذا ؟؟

- لما نكون في بلد مسلم والحكومة تعطي تراخيص للكباريهات والبارات وصالات الديسكو ، ماذا نسمي هذا ؟؟

- لما نكون في بلد مسلم والحكومة تعطي تصاريح للراقصات بالعمل في الملاهي الليلية وتحصل منهن الضرائب ، ماذا نسمي هذا ؟؟

- لما نكون في بلد مسلم واقتصادنا يعتمد علي المعاملات الربوية بل ونجد علماء من الأزهر الشريف يحلل مثل هذه المعاملات

التي توعد الله من يمارسها بحرب منه ورسوله ، ماذا نسمي هذا ؟؟؟

- لما نكون في بلد مسلم ، والمناهج الدراسية لأبنائنا قد همشت فيها الدراسات الإسلامية إلي درجة مفجعة

مع سبق الإصرار والترصد ماذا نسمي هذا ؟؟؟

وغيرها الكثير والكثير من المصائب

والله من عاشوا الجاهلية الأولي بكل ما فيها من موبقات لهم عذرهم ، فلم يكن الإسلام قد جاء بعد ليخرجهم من الظلمات إلي النور

أما نحن فما عذرنا أمام الله بعد أتم لنا ديننا ورضي لنا الإسلام دينا وأعلمنا بأوامره ونواهيهه

فما كان منا إلا أن قلنا : سمعنا وعصينا

اللهم ردنا إلي دينك ردا جميلا وولي علينا الأصلح يا رب

رغم كل هذا نحن شعب مسلم

ولا عند حضرتك رأي تاني

ولا سي حازم ده كمان هو ودراويشه اللي ملمومين حواليه جاي على اخرة الزمن يخرجنا من الظلمات الى النور ويقارن نفسه برسول الله عندما بعث في قومه

ايه حازم ده كمان عشان اقارنه برسول الله

يطلع ايه بسلامته

ابو زيد الهلالي

ولا الزناتي خليفة

ده اخره واعظ

وواعظ مغمور وحكاية الرياسة دي شهرته

هو الصراحة بيفكرني بظاظا لما رشح نفسه في الانتخابات

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

الأخت الفاضلة نوران

لا يكون الحوار هكذا .. بما يعنى : "لو مش عايزين تنتخبوه يبقى لا حق لكم فى انتقاده" .. بنفس المقياس .. ما حدش يتكلم على مبارك .. ماحدش يتكلم على طنطاوى .. ماحدش يتكلم على العليمى ما داموا مش عجبينكم .. وبدل ما تنتقدوهم قولولنا انتم بتحبوا مين علشان ننتقدهم احنا كمان .. وممكن نعمل عليهم حفلة .. لا يا سيدتى .. لايكون الحوار هكذا

الأستاذ الفاضل ابو محمد ، انا ما قلتش ما حدش ينتقد ابو اسماعيل ، بس الموضوع زايد عن حده معاه قوي هو بالذات

ليه مش عارفة!!!

وفي نفس الوقت فيه تقصير من مؤيدى باقي المرشحين في إظهار محاسنهم وعرض برامجهم الإنتخابية علي الأقل هنا في المحاورات

اللي أقصده إن يبقي فيه نوع من التوازن بين الإنتقاد وعرض برامج باقي المرشحين

وبعدين ليه حضرتك أسأت الظن بيا إني عايزة أنتقد باقي المرشحين (( واعمل عليهم حفلة ))؟؟!!

انا فعلا با تكلم بجد ، مش يمكن أغير رأيي لما ألاقي مرشح آخر أفضل من ابو اسماعيل ، لما اللأعضاء الأفاضل اللي تفرغوا للهجوم عليه

يقنعونا بأفضلية غيره من المرشحين بطريقة موضوعية؟؟؟

يتبع ان شاء الله

MIyq1.png

رابط هذا التعليق
شارك

الأخت الفاضلة نوران

لا يكون الحوار هكذا .. بما يعنى : "لو مش عايزين تنتخبوه يبقى لا حق لكم فى انتقاده" .. بنفس المقياس .. ما حدش يتكلم على مبارك .. ماحدش يتكلم على طنطاوى .. ماحدش يتكلم على العليمى ما داموا مش عجبينكم .. وبدل ما تنتقدوهم قولولنا انتم بتحبوا مين علشان ننتقدهم احنا كمان .. وممكن نعمل عليهم حفلة .. لا يا سيدتى .. لايكون الحوار هكذا

الأستاذ الفاضل ابو محمد ، انا ما قلتش ما حدش ينتقد ابو اسماعيل ، بس الموضوع زايد عن حده معاه قوي هو بالذات

ليه مش عارفة!!!

وفي نفس الوقت فيه تقصير من مؤيدى باقي المرشحين في إظهار محاسنهم وعرض برامجهم الإنتخابية علي الأقل هنا في المحاورات

اللي أقصده إن يبقي فيه نوع من التوازن بين الإنتقاد وعرض برامج باقي المرشحين

وبعدين ليه حضرتك أسأت الظن بيا إني عايزة أنتقد باقي المرشحين (( واعمل عليهم حفلة ))؟؟!!

انا فعلا با تكلم بجد ، مش يمكن أغير رأيي لما ألاقي مرشح آخر أفضل من ابو اسماعيل ، لما اللأعضاء الأفاضل اللي تفرغوا للهجوم عليه

يقنعونا بأفضلية غيره من المرشحين بطريقة موضوعية؟؟؟

يتبع ان شاء الله

عزيزتي

ليس الهدف من الحوار أن يقتنع أي أحد بأي شيء

و كواحدة من مخالفي ابن ابو اسماعيل

ليس عليّ اقناع أي شخص بعدم ترشيحه

نعرض وجهات نظرنا فقط

و هذا ما تقوم عليه المحاورات

وما تحميه قواعدها

فرجاء لا تحرمينا هذا الحق

تحياتي

:clappingrose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

وأيضا لا يكون باتهامنا أننا نخرج الناس من النور إلى الظلمات

مين اللي اتهم حضرتك يا أستاذ محمد بإخراج الناس من الظلمات إلي النور ؟؟!!!!!!!!!!!

أنا في مداخلتي اللي حضرتك بترد عليها باتكلم علي حكوماتنا الرشيدة الي فاتت

الحكومات اللي أقرت وسمحت بكل المصائب اللي ذكرتها أنا واللي أكيد حضرتك بتستنكرها زيي

ولا يكون باتهامنا بأننا أشد كفرا من اليهود .. نقول سمعنا وعصينا

أنا أسمع كلام الله وأقول سمعنا وأطعنا .. وأقولها عندما يكبر الإمام تكبيرة الإحرام ..

مين يا أستاذ محمد اللي اتهم حضرتك والعياذ بالله بإنكم أشد كفرا من اليهود ؟؟؟

سبحان الله ، يا أستاذي كل كلامي علي حكومات الفساد اللي توالت علي بلدنا وصرحت وأقرت بما ذكرته أنا أعلاه

حضرتك ليه بتاخد الكلام علي نفسك ؟؟؟

ما هو أنا وحضرتك مواطنين عاديين لا بندي تصاريح ولا تراخيص ولا بنقنن ونسمح بمعاملات ربوية وغيره

رد حضرتك أدهشني بصراحة

ومن حقك أن تقوليها عندما تسمعين مشايخك ومرشحيك لرئاسة الجمهورية ..

ولكن ليس من حقك أن تلزمينى بهذا السمع وتلك الطاعة العمياء .. وعندما لا نلتزم بهذا النوع من السمع والطاعة ونعبر عن رأينا فيهما ،

نقرأ شكاوى تكميم الأفواه

لا يا سيدي أنا لا أقول سمعت وأطعت إلا لله ولرسوله ( ص )

ولا ألزم أحدا بالطاعة العمياء لأحد ولا أملك أن أكمم الأفواه أو أن أمنع غيري من التعبير عن رأيه

أنا شخصيا لي مآخذ علي مرشحي - حتي الآن - ابو اسماعيل ، فقط أقارن بينه وبين باقي المرشحين وأجده - من وجهة نظري - أفضلهم

هو ميزان يا سيدي أضع في إحدي كفتيه مزايا كل مرشح علي حدة وفي الكفة الأخري العيوب أو مآخذي عليه

وأي الكفتين أثقل ، هو ما أحدد بناءا عليه من سأختار إن شاء الله

بس كده

كما قلت ، الهجوم علي ابو اسماعيل مبالغ فيه - كما أري - وكل ما أردته هو نوع من التوازن وعرض مميزات باقي المرشحين

اللهم علمنا ما ينفعنا .. وانفعنا بما علمتنا .. وزدنا علما

اللهم آمين

ومنك يا أستاذي نتعلم كيف يكون الحوار

تحياتي لحضرتك

MIyq1.png

رابط هذا التعليق
شارك

طيب نودى وشنا فين لما يكتشفوا انه مش عارف الفرق بين كلينتون وكارتر ، وبين كامب ديفيد الأولى (السادات - كارتر - بيجن) وكامب ديفيد التانية (عرفات - كلينتون - باراك) اللى فشلت .. ولما يكتشفوا انه ما يعرفش الفرق بين رونالد ريجن واسماعيل يس ؟

الاستاذ الفاضل ابو محمد

بالتأكيد حازم صلاخ يعلم الفرق بين كارتر وكلينتون ولذلك ذكر انه مزارع الفول السوداني في نفس الفيديو

لكن للاسف هناك من يتصيد له حتي ذلات اللسان العادية و يحاول تكبيرها و عمل فيديوهات بعناوين مبالغة

اعتقادا ان هذه الطريقة ستقلل من مؤيديه ،

هذا الفيديو يوضح ان الموضوع لا يعدو خطا في تذكر اسم "كارتر" فقط

تحياتي

http://www.youtube.com/watch?v=8KJ_L1doI00&feature=share

طيب الاسم وممكن يكون زلة لسان .. إنما إيه حكاية إنه جه من غيط الفول على الرئاسة دى .. زلة لسان كمان ؟ .. شوفى حضرتك كده النبذة دى عن جيمى كارتر وشوفيه مارس الإدارة والسياسة قد إيه قبل ما الحزب الديموقراطى يختاره كمرشح للرئاسة ؟

الاستاذ الفاضل. ابو محمد

كان ردي السابق تحديدا علي عدم معرفته الفرق بين كارتر وكلينتون ، و اسعدني اتفاق حضرتك معي انها كانت زلة لسان فلم يكن هناك حاجة لتضخيم هذا الامر

اما بخصوص ان كارتر لم يعمل بالسياسة قبل الرئاسة فان كان هذا ما يعنيه حازم صلاح فهو اخطا

و لعل خطا اوباما في نهاية الفيديو الذي ارفقته باعتباره عدد ولايات امريكا 57 ولاية خطا اكبر مما وقع فيه حازم صلاح ،

و ها قد اصبح اوباما مع ذلك رئيس جمهورية

أختى الفاضلة .. سألتك سؤالا قبل ذلك لم تجاوبينى عليه

هل كل شئ له تبرير ما عدا أن يكون الشيخ مخطئا ؟

صحيح أنك لم تجاوبينى عليه بالكتابة .. ولكنك جاوبتى عليه بما هو أبلغ .. بالفعل :give_rose:

اعتذر لحضرتك استاذي الفاضل علي عدم ردي علي سؤالك هذا ، ولو كنت اعلم اهتمامك بردي عليه لفعلت

لقد اقررت سابقا ان مسئول حملة حازم صلاح خالف القانون بالدعاية في المسجد ، و لو رايت حازم صلاح نفسه اثناء الدعاية لاقررت بخطاه ايضا

و لقد شاهدت الفيديو عدة مرات وما و جدت اللا لقطات مقطعة غير متتابعة وليس هناك ما يثبت وجوده وقت الدعاية

و مع ذلك فانا ما ادعيت قطعا عدم علمه بالدعاية ولكني ايضا لم اجزم به ،

ولقد كان ردي حرفيا: انه لا يجب الجزم بانه راي هذا الخرق ووافق عليه

، و لقد اوردت لي خبر من جريدة المصري اليوم و استنكرت مني عدم اعتباره دليل ادانة

و ما اكثر ما نشرت هذه الجريدة من اخبار كاذبة حتي اني في نفس هذا اليوم الذي سالتني فيه كنت قد نقلت

عنها في المحاورات هذا الخبر عن تخفيض الكتاتني لراتبه واتضح بعد ساعات قليلة كذب هذا الخبر

واني لافضل حسن الظن بالناس الي ان يثبت خلاف ذلك ولا افضل ان اسئ الظن بهم حتي يثبت العكس

ليتني اكون بهذا قد استطعت الرد علي سؤالك ، و اعتذر عن الاطالة

تحياتي

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضل "الباحث عن الحقيقة"

أدينى جيت لحد عندك أهو :)

بس خلينا نعرف الأول .. هو الموضوع عن السلفية ولا عن صاحبنا اللى عاوزينه يبقى رئيس جمهورية وقال - بعضمة لسانه - إنه قعد وحيقعد مع الأمريكان ويقول لهم احنا عارفين احنا قد إيه وانتم قد إيه وانا مش جاى علشان اتصادم معاكم

طيب نودى وشنا فين لما يكتشفوا انه مش عارف الفرق بين كلينتون وكارتر ، وبين كامب ديفيد الأولى (السادات - كارتر - بيجن) وكامب ديفيد التانية (عرفات - كلينتون - باراك) اللى فشلت .. ولما يكتشفوا انه ما يعرفش الفرق بين رونالد ريجن واسماعيل يس ؟

وحيعمل إيه لو مرة عزموه وقدموله "بيبسى" ؟ .. حيشرب ويشجع دفع "إيفرى بينى" لانقاذ اسرائيل ؟ ولا حيشرح لهم اللى هم مش عارفينه ويحط قضية البيبسى على طاولة أى مفاوضات ؟ ..

وحيعمل إيه لما يقولوله يا مولانا البيبسى دى كلمة مشتقة من اللغة اللاتينية وبالذات من مرض كان السلف اللاتينى الصالح (اللى مالوش دعوة باسرائيل) بيسموه Dyspepsia

لأ فعلا عايزين نحل القضايا دى لأنها ممكن توصل للأمم المتحدة ومجلس الأمن .. وتمس الأمن القومى المصرى والعربى والإسلامى :)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نورت الموضوع ياستاذى الفاضل اتاخرت قووى مش مهم بس كويس انك جيت

موضوعنا عن الراجل اللى شايفين انه ممكن يبقى رئيس انه يقعد مع الامريكين مش حرام وانه مش رئيس تصادمى مش معنى كده انه انبطاحى

رحم الله امروء عرف قدر نفسه ( هل قال انه سيغزوهم فى عقر دارهم باسلحته الللولبية الخزعبلية )معروف كويس قدرات الجيش والشعب المصرى

هو فى رئيس امريكى جى فى بداية اخوار التسيعينات وبداية الالفية الثانية ضرب العراق علشان خاطر عيون سكريرتيه اسمها تقريبا مونيكا( اسمه كلينتون ) وواحد برضه كان فى اواخر السبيعينات كان اسمه كارتر شوف الصدف الاتين جم فى اواخر عقود زمنية ليه الحق الشيخ ان يتلغبط

ده انا حتى مش عارف اسميهم ياااااااااااارجل تصيد زلاات اللسان من يتحث بها فهو لايعلم عن اى شى كان يتحدث الرجل؟؟

اه انا بقى عارف الفرق بين ريجين واسماعيل ياسين طبعا مفيش فرق فلاثنين ممثلين بس واحد منهم ذاكر وجاب مجموع وبعدين بقى رئيس

طبعا لو عزموا على بيبسى مش هيشرب ليه ؟؟؟؟؟ مش علشان مقاطع لاسمح الله بس ده راجل وطنى هيشرب سينا كولا

معلش ايه مرجعية السلف اللتينى الصالح مش ممكن تبقى نفس الاهتمامات ويبقى نعمل رابطة واحدة وندعم بيه الشيخ للفترة التانية من الرئاسة

لاتقلق ان شاء الله مفيش مشاكل ولاحاجة متصدقش الاشاعات المغرضة فى تباحث بين السلف المصرى والسلف اللتينى

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

معذرة استاذ سي السيد لم استمع لكل خطاب الشيخ ابو الاشبال لاستطيع اعطاءك تحليل

أه .. كده معقول

يعني حضرتك دخلتي تردي من غير ما تعرفي إيه الموضوع أو إحنا بنتكلم عن إيه ؟ بس الغريب إن البكاء بس هو اللي لفت نظرك !!!!

على العموم الفرصة مازالت متاحة لتسمعي حديث الأخ أبو الأشبال اللي بالمناسبة الشيخ حازم كان سامعه زي ما كان سامع الكلام اللي قبل كده اللي بيكفر من لا يُعطي له صوته في الإنتخابات ولم يرد على أساس إن السكوت علامة الرضا

أقسم بالله سنتذكر الجميع هذا الكلام .. فنحن ننجرف الأن إلى منزلق لن ينجو منه أحد

ولن يأتي غداً من يقول : سأنجو بنفسي لأني كنت من أنصار أبو إسماعيل

فحتى الصحابة أنفسهم لم يزكي فيهم أحد نفسه قبل ان يتولى منصباً او بعد ان تولاه . .. ولم يسمح أحد لغيره أو لأحد في صحابته أن يمدح فيه أو ان يقول عليه أنه مبعوث العناية الإلهية

إنتبهوا يا سادة الناس هاتضحك علينا وتشمت فينا

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

لأ وبعض الاخوة الأفاضل زعلوا مني لما قولت من زمان وكنت من اوائل من قالوا هذا إن اللي هايضيع الراجل هم دراويشة من امثال الأخ أبو ميكرفون ده

حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم يا أخي

حسبنا الله ونعم الوكيل في اللي عاوز يقلبها معارك بين الإيمان والكفر

ونعم لحازم أبو إسماعيل تبقى متدين وحبيبي ومسلم ومؤمن وهاتروح الجنة حدف

ولو إخترت غيره يبقى يا جهنم وبئس المصير

حسبي الله ونعم الوكيل في اللي بيخدع الناس ويقول إننا في مصر الان في عصر أسوء من عصور الجاهلية

حسبي الله ونعم الوكيل

اللهم إني بريء من إسلام هؤلاء

اللهم إني بريء من بتوع غزو الصناديق والتكفير والهجرة وإن هما بس المؤمنين

لأ والشيخ حازم بيعوم مع الرايجة ونازل عياط ومتأثر قوي

سبق وان ذكرت لكم إني كنت أتابع مؤتمر جماهيري له وقام برضوا ناس قالوا كلام ابشع من وأختصروا الدين الإسلامي كله في التصويت لحازم أبو إسماعيل وإن اللي يعمل غير ذلك يبقى خرج عن الدين .... بودني دي سمعتهم زي ما سمعتوا أبو ميكرفون ده

حد من أخواتنا العدول المؤيدين للشيخ حازم

يرضي بالدعاية دي

ما تتعبش نفسك يا أحمد ....

ده أحنا هانشوف أيام ما يعلم بها إلا ربنا ....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مدددددددددددد يارب مدددددددددددددد

الفاضل سى السيد

احب اقولوك حاجة صغيرة هى اننا مش معاناميكيرفونات بس معانا كل حاجة مشروعة فالغاية لاتبر ر الوسيلة معان اقلام معنا افكار معنا مبادى------

يوجد اخطاء عادى وماشى سهل قووووى نعالجها ليه علشان بسمع منك ومن غيرك وفتحين عنينا وودنا كويس من منا لايخطى شاور كده على اى حد وقلى ده مش مخطى

انا كنت عامل موضوع اسمه عدول لامعصومون اقره كويس حرف حرف هتعرف منه ان الصحابة الكرام اخطوا فى امور وتابوا وانابوا---

الله يسمحك بس انا عارف ومتاكد انى مظلمتكش علشان تحسبين على بس اقولك يغفر الله لى ولك ولعامة المسلمين

عصر الجاهلية هو عصر قبل الاسلام اوهو وقت اشتدت فيه حرب الكفر على الايمان بين قريش والنبى

عارف ابو جهل اللى بيطلع فى الافلام شكله معفرت وشعره منكوش كانت عنده مروؤة ونخوة لم تكن فينا الان الا مارحم ربى اتذكرانه قال (اتريد ان تعيرنا العرب باننا اروعنا بنات محمد ) وهو ناوى يقتله كما انه عندما ضرب السيدة اسماء بنت ابى بكر على وجهاها اخذ ابو سفيان يسترضيها

اخى الفاضل اين المرؤة اين الكرم اين الشجاعة والاقدام اين واين---- هذه كانت بعض اخلاق الجاهلية والكثير من المساوى

مش معنى كده ان عصر الجاهلية افضل من عصر الاسلام (ابسوليوتلى ) وهذا الذى وضحته سابقا

مين اللى اتكلم عن الكفر بس والايمان نحن نختار رئيسا تديننا يعن ايه عندى واحد يقول انه ليبرالى او علمانى اختار مين يامسلم ياموحد

برضه للانصاف اللبرالين بيقلودنوا وبيحاول يعملوا زينا بس على مين احنا فاهمنهم كووووووووووويس هههههههههههههه

يعنى ايه نحن نكفر بالديموقراطية بس بناخد منها ما يناسب شرعا

اللبرالية التحررمن كل شى ومحدش يقول انت بتقووووووول ايه ( شوف جاك جاك رسو -فولتير---) انتو بتقولوا بس احنا ليبرالين اسلامين يعنى ايه

شوفت ازاى انتو بتقالدونا بتاخدوا من اللبرالية اللى يناسب عقيدتكم

انت تومن بعقيدة الولاء والبراء صح صح

الولاء لله والبراء من اعداء الله واحلاف الشيطان واحنا والله بنقول لااله الالله فخد بالك من الفاظك انا مسلم كما انت مسلم

اللى مش هيرشح هيخرج من الدين!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اظن انه لايوجد فى حملته حد من جماعة التكفير والهجرة

لاارضى بهذه الدعاية التى قامة على الاستقطاب باسم الدين انت حر عايزه اختاره

نحن نومن ان اقادر الله نافذة نافذة ولكننا ناخذ بلاسباب ونعمل ان النصر والفوز والغلبة من عند الله والغاية لاتبرر الوسيلة

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

خلاص يا جماعة ..

الموضوع محسوم ..

تحبوا نكلم الإدارة تغلق الموضوع ؟

ليه بقى ؟

لأن رسالة حازم بن ابو اسماعيل أكبر من رسالة محمد بن عبد الله عليه الصلاة والسلام

ليه بقى ؟

لأننا نعيش فى جاهلية أفظع من الجاهلية التى كانت قبل البعثة

وإيه كمان

حازم بن ابو اسماعيل هو من قدَّمه الله

حد يقدر يرد من قدَّمه الله ؟

أيام سودة إيه يا سين سين اللى بتتكلم عليها

هو فيه أسود من كده ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ليه بس يااستاذى الفاضل

هما قالوا لما حضرتك تقول فى التشهد الاخير تبقوا تزوودا وتقولوا اللهم صلى على ابواسماعيل وعلى ال ابواسماعيل

لاحول ولاقوة الابالله الالفاظ ياجماعة ( اللسان والفرج ) تحفظهم تتدخل اللجنة تطلق لسان انت عارف

{ مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ }

الكلمة تدخلك الاسلام والكلمة تخرج من الاسلام الكلمة تستحل بيه زوجتك والكلمة تحرم عليك زوجنك الكلمة تهلك صاحبه

يااكارم تحروا الفاظكم فانى والله اخاف عليكم

مش ببتزكم ولا بهددكم يمكن حد يفتكر انى بقاله انت هتترمى فى قااااع جهنم وعجبى على المغالكات والافتراءات

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

طيب سؤال ...... مجرد سؤال !!!

ايه اللى هايحصل لو ابو اسماعيل بقى الريس ؟؟؟؟؟

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن


24556918.jpg

nX0pp2.png
رابط هذا التعليق
شارك

جزاكم الله خيرا

فعلا هذا سلوك مرفوض تماما

حازم صلاح أبو إسماعيل

نداء هام جداً من الأستاذ حازم صلاح أبو إسماعيل

أرجوكم يا أخواني أنا لا أبيح أبداً لنفسي و لا لأحد من أحبابي أن نشوه أي حائط نظيف من الحوائط سواء كان ملكية عامة أو خاصة بأي عمل من أعمال الدعاية .....

Hazemsalah#

A/N

426806_10150607421981344_19524666343_9181160_1797199603_n.jpg

ممكن أرد بأعلان للشيخ حازم أيضا والذي يظهر فيه مدى التوحش في الدعاية

gallery_395_32_220234.jpg

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

طيب سؤال ...... مجرد سؤال !!!

ايه اللى هايحصل لو ابو اسماعيل بقى الريس ؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاستاذ الفاضلengmido

تحية طيبة وبعد انت عارف انا كنت بافكر افتح موضوع بنفس المعنى( ماذا سيحدث لو نجح ابو اسماعيل او لوسقط فى الانتخابات )

لو ابو اسماعيل نجح هنوقف معاه وجنبه وحواليه نحاول نغير بلادنا ونطورها ونوهل الناس لاستقبال الشريعة وده محتاج وقت ومجهود رهيب

الله واعلم امتى ياذن لشريعته ان تسود

لو ابواسماعيل سقط هنقوف جنبه ونحاول نتعلم من اخطائنا ونشتغل اكتر واكتر علشان نوصل سواء كان هو فى الصدارة او غيره الموجود معانا

الموضوع سهل وبسيط خالص كما قلت الموضوع بالنسبة للسلفين ( المنهج ) مش الاشخاص مش الحكم انما الشريعية

فننا نقف مع المنهج وليس مع الشخص ندعمه اذا صار على المنهج خرج عن المنهج نقومه اما لولم نستطيع تقويمه نستبدله

اخواننا الاكابر ينظروا الى الشخص انه مقدس عند مويديه لاه خلاص الراجل بشر مش نبى مش نبى مش نبى والله بشر بشر بشر

يصيب ويخطى

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...