اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

احالة المدون حسام الحملاوى وريم ماجد ونبيل شرف الى النيابة العسكرية لإنتقادهم اللواء حمدى بدين

Recommended Posts

بركاتك يا مجلس عسكرى

يا قوى

كله يسكت ومحدش يجيب سيرة الجيش فى اى حاجه والإ .....

بقى يا رجالة عاملين اسود على ناس بتتكلم

دى الحلقة اللى عليها الكلام مناقشة لموضوع جمغه الغضب الثانية

حسام وجه انتقادات للمجلس السكرى وخصوصا اللواء حمدى بدين

ياترى مين عليه الدور وحيعيب فى الذات العسكرية

رابط هذا التعليق

يا ريت الإعلام المغرض المحرض يتوضع له نهاية

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

عادي ايه المشكلة

البينة علي من ادعي

ولا انت شايف ان اي حد يتهم اي حد بالباطل حتي لو كان الحاكم

عندك مشكلة باب النائب العام مفتوح

ولا هو الاعلام الفضائحي بتاعنا عاوز جنازة ويشبع فيها لطم والدليل الحرية

حرية التهم الجزافية لا طبعا

وحكاية ان لا حبس الصحفيين تنافي اي دستور لانها تعطي افضلية لفصيل معين من الشعب

يعني أي حاكم يتحبس والصحفي والاعلامي لا

ايه النكتة دي

مش دفاع عن الجيش ولكن هجوم علي الاعلام الزبالة بتاعنا

اعلام المكسحيين والمهيجين والصحفيين ابو 3 شلن

تحس ان الصحفيين عندنا عامليين زي الشهود الزور علي أي محكمة

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

انا عنى نفسى بقيت محتار

لان دعاة الديمقراطيه فى مصر يطالبون بمحاكمة النظام القديم باقصى سرعه وباقصى سرعه تعنى محاكم عسكريه ويرفضون محاكمة الى بلطجى امام محاكم عسكريه

ازدواجيه غريبه

الحل

طبعا لازم خطوات جرئيه لانقاذ الثوره وهى كلاتى

حل جهاز الشرطه وتسريحه تماما

حل الجيش وتسريحه تماما

حل القضاء وتسريحه تماما

نفى السلفيين الى السعوديه

نفى الاخوان الى غزه

حرق كل من كان ينتمى الى الحزب الوطنى

الفلاحين ايه لزومهم ده معظمهم امى...يروحوا السودان يزرعوا هناك

العمال يروحوا الصحراء يعملوا ورشهم هناك علشان الدوشه

يحيا ائتلاف الثوره وتحيا 6 ابريل

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

الاعلام اصبح مضلل جداً ويكيل التهم بدون اي اثباتات مما يساعد في انتشار الفتن والشائعات خصوصاً قناة ontv

شكراً للجيش :clappingrose:

تم تعديل بواسطة MohamedAli
رابط هذا التعليق

الاعلام اصبح مضلل جداً ويكيل التهم بدون اي اثباتات مما يساعد في انتشار الفتن والشائعات خصوصاً قناة ontv

أهلا بيك يا أستاذ محمد في المنتدى بما إنك مشترك جديد وأنا أول واحد يقومك إيجابي في المنتدى وبشكر معاك الجيش لأن للصبر حدود

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

أهلا بيك يا أستاذ محمد في المنتدى بما إنك مشترك جديد وأنا أول واحد يقومك إيجابي في المنتدى وبشكر معاك الجيش لأن للصبر حدود

شكراً استاذي العزيز

هناك ايضاً اضافة مهمة وهي ان نبيل شرف الدين هذا المتحول هو في الاساس ضابط امن دولة وكان من منافقي النظام وكان ومع النظام حتي اخر يوم يدافع عنه ويتهم الثوار

الان تأتي به ontv ليتحدث كأنه من قام بالثورة لتنفيذ اجندة الثورة المضادة الخبيثة لضرب الشعب بالجيش

http://www.youtube.com/watch?v=Z6aDHwfAuuk

رابط هذا التعليق

شكراً استاذي العزيز

هناك ايضاً اضافة مهمة وهي ان نبيل شرف الدين هذا المتحول هو في الاساس ضابط امن دولة وكان من منافقي النظام وكان ومع النظام حتي اخر يوم يدافع عنه ويتهم الثوار

الان تأتي به ontv ليتحدث كأنه من قام بالثورة لتنفيذ اجندة الثورة المضادة الخبيثة لضرب الشعب بالجيش

http://www.youtube.c...h?v=Z6aDHwfAuuk

شكرا على المعلومة جدا بارك الله فيك

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

عاش المجلس العسكري

عاشت النيابة العسكرية

عاش طنطاوي

عاش اللواء حمدي بدين

:happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

تسقط كذبه إبريل

ملحوظه هذه تجربه من جهازى سامسونج جالاكسي الجديد عقبال عندكم

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

تسقط كذبه إبريل

لو عاوز تعرف مين الكذابين الحقيقيين

اتفضل الكذاب صبحي صالح ممثل الاخوان الكذابين

تصدق حلوه ! :happy:

الاخوان الكذابين ,,

http://www.youtube.com/watch?v=Mhnhbgx7vU8

ع جنب

عاوزك تفتح توبيك عن سامسونج جالاكسي تحكيلنا عليه ناوي اشتريه ,,

رابط هذا التعليق

الخبر ده النهاردة ,,

لكن للاسف يحمل روح مصر خلال الـ 30 سنة اللي فاتوا..

سنقوم غدا بوقفة احتجاجية للتضامن مع الثلاثة الذين تم إستدعاؤهم للمثول أمام النيابة العسكرية وذلك في أثناء التحقيق معهم

الزمان : الثلاثاء 31 مايو الساعة العاشرة صباحا ,,

المكان : أمام مجمع النيابات العسكرية بالحي العاشر بمدينة نصر «س-28» ,,

رابط هذا التعليق

يبدو انها حملة لتنظيف الاعلام من الدجل والكذب وفبركة الاخبار

إحالة رئيس تحرير الوفد الأسبوعي للنيابة العسكرية بسبب خبر” صفقة محرمة بين الإخوان والسلفيين والسلطة”

http://elbadil.net/%D8%A5%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%A9-%D8%B1%D8%A6%D9%8A%D8%B3-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%81%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B3%D8%A8%D9%88%D8%B9%D9%8A-%D9%84%D9%84%D9%86%D9%8A%D8%A7/

رابط هذا التعليق

طيب ريم وحسام الحملاوى اعلام فاسد زى ما حضراتكم قولتم

طيب والقضاة دول

اعلام فاسد برضه

وبعدين ايه موضوع القضاء العسكرى ....طيب مش فيها اختراع اسمه القضاء المدنى ولا ده بس للحرامية الكبار

واعضاء الحزن الوثنى السابق

على رأيك يا تيمور يعيش المجلس العسكرى

يعيش اللواء اسماعيل عثمان

يعيش اللواء ممدوح شاهين

واللى يجوز امى

فى الفترة الإنتقالية اقوله يا عمى

أخضع وزير العدل كلا من المستشارين: حسن النجار رئيس نادي قضاة الزقازيق، وعلاء شوقي رئيس محكمة جنايات الجيزة، وأشرف ندا رئيس محكمة الاستئناف ببني سويف، للتحقيق بالتفتيش القضائي، لمطالبتهم بعدم إحالة المدنيين للمحاكم العسكرية وتطهير القضاء، وتم توجيه اتهامات لهم لحديثهم في قناة الجزيرة مباشر مصر وإذاعة صوت العرب دون إذن مسبق من مجلس القضاء، والإساءة للقضاء العسكري.

جاء في محضر التحقيقات، أن القضاة الثلاثة تحدثوا في الإعلام بدون إذن مسبق من مجلس القضاء الأعلى، وأن تصريحاتهم تسبب تكدير السلم والأمن العام، وتسيء للقضاء العسكري وللقضاء بشكل عام، كما شمل المحضر أن المستشار أحمد الزند رئيس نادي القضاة، اتصل هاتفيا بالمدعي العام العسكري وأبلغه باعتذار نادي القضاة عما بدر من القضاة الثلاثة.

وأكد قضاة لـ"بوابة الأهرام" أن المدعي العام العسكري كتب مذكرة لوزير العدل ضد القضاة الثلاثة، عقب تصريحاتهم التي اعتبرها تسيء للقضاء العسكري.

وخضع القاضي حسن النجار للتحقيقات أمس، بينما خضع القاضي علاء شوقي للتحقيقات أمس الأول، فيما خضع القاضي أشرف ندا، للتحقيقات اليوم.

كانت قناة الجزيرة مباشر مصر، قد استضافت القضاة الثلاثة في حلقة عن تطهير القضاء، هاجموا فيها إحالة المدنيين للقضاء العسكري، وطالبوا بتطهير القضاء من أعضائه، الذين تثار حولهم الشبهات، وتحدث أحد القضاة الثلاثة مع إذاعة صوت العرب عن الموضوع نفسه.

رابط هذا التعليق

أعجبني جدا محمود سعد في قناة التحرير عندما قام بقفل السكة في وجه حسام الحملاوي تعرفوا حسام الحملاوي كان بيقول إيه : لازم يحاسب الجيش على ميزانيته وحاجات من هذا القبيل

ومحمود سعد قاله الميزانيات العسكرية محدش يتدخل فيها في العالم كله

الحملاوي قاله ده رأيي أنا وعايز يكمل لخبطة

فمنعه محمود سعد وقاله : لاء رايك ده تقوله على تويتر و الفيسبوك ما تقلهوش عندي هنا في البرنامج

مع إنه كان بيتصل بيه علشان يدافع عنه شوفوا اللخبطة في البلد وصلت لحد إيه شكرا محمود سعد على هذا الموقف

تم تعديل بواسطة tarek hassan

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

أعجبني جدا محمود سعد في قناة التحرير عندما قام بقفل السكة في وجه حسام الحملاوي تعرفوا حسام الحملاوي كان بيقول إيه : لازم يحاسب الجيش على ميزانيته وحاجات من هذا القبيل

فمنعه محمود سعد وقاله : لاء رايك ده تقوله على تويتر و الفيسبوك ما تقلهوش عندي هنا في البرنامج

مع إنه كان بيتصل بيه علشان يدافع عنه شوفوا اللخبطة في البلد وصلت لحد إيه شكرا محمود سعد على هذا الموقف

رؤساء أمريكا ووزراء دفاعها يقدمون طلبات للكونجرس ومجلس النواب بقيمة المبالغ المطلوب اعتمادها للسنة القادمة ، ولو احتاجوا اعتمادات اضافية لنفس العام يتقدمون بطلب جديد بالمبلغ المطلوب ويتم مناقشته وتخفيضه احيانا.

شوف اللينكات دي كده:

http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=62803

http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=62805

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

هو محمود سعد كان بيتصل بحسام الحملاوى ليه طالما المفروض يقول رأيه على تويتر ولا على الفيس بوك

وبعدين مين قال انه بيتصل علشان يدافع ولا يهاجم دا صحفى وبرنامجه يعتمد على الأخبار

للأسف دى سقطة مهنية لمحمود سعد

لو كان الخط اتقطع كان افضل من الكلام الخايب اللى قاله ده

رابط هذا التعليق

ما شاء الله مصر كلها بقت اخوات

اللي عاوزين اختهم كاميليا

و اللي عاوزين اختهم ريم

اهي البت ريم دي انا نفسي تتسحل مش بس تتحبس

من يوم ما طلعت ولولت و نهنهت على اللقطات غير المحترمة في الافلام و تستهبل و تقولنا احنا اتربينا على الافلام دي و رايحين ايران و افغانستان و انا كان نفسي حد يولع فها

(بوظت جمال الاسم الله يخيبها)

شوية جد بقى

كلنا الايام اللي فاتت متضايقين و زعلانين من الاخبار اللي بتفرقع في وشنا و في الاخر تطلع كذب الكل قعد يطالب بان الجيش لازم ياخد اجراءات لوقف المهزلة دي

قوم لما الجيش بدأ يعمل اللي انتوا عاوزينه برضه مش عاجب

هو ايه الحكاية يا جماعة لا بقى عاجبنا العجب و لا الصيام في رجب

عاجبكم الولعة اللي كل شوية تقوم في البلد و سببها الاعلام اللي اغلبه بقى عامل زي مصاطب الحريم و دي تجيب سيرة دي و دي توقع بين دي و دي

هي دي الحرية اللي انتوا عاوزينها

و لا احنا عاوزين الحرية الي اهم بنودها المسؤولية

ايوة انا مع قرار ان اي حد يطلع يتكلم و يشغلل الناس بدون دليل يتحاكم و محاكمة عسكرية كمان لانه كده بيخل بامن البلد

رابط هذا التعليق

خرجوا خلاص ، فرق كبير بين المجلس العسكري والنظام القديم، الحمد لله

"بوابة الأهرام" تلتقى الإعلامية ريم ماجد عقب خروجها من القضاء العسكرى

أكدت الإعلامية ريم ماجد والناشط حسام المحلاوى عقب خروجهما من هيئة القضاء العسكرى أن اللقاء لم يكن تحقيقًا رسميًا، بل مجرد محادثة للاستيضاح تمت مع اللواء عادل المرسى رئيس هيئة القضاء العسكرى وبعض الضباط حول ما أذيع بالبرنامج من اتهامات للجيش وللشرطة العسكرية.

قالت ريم والمحلاوى لـ"بوابة الأهرام" إن اللقاء بحضور عدد كبير من المحامين (نحو 15 محاميًا) من عدد من المنظمات الحقوقية. وأشارت إلى أن اللقاء أكد أن حرية الرأى مكفولة ودعت رئيس القضاء خلال اللقاء من يملك أى مستند ضد أى متجاوز أن يتقدم به للقضاء العسكرى وألا تكون الاتهامات مرسلة بلا دليل لأن ذلك يسبب بلبلة للرأى العام.

http://www.youtube.com/watch?v=mIrNgRnxZmQ&feature=player_embedded

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...