اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الدستور أولا

Recommended Posts

عزيزي محمد

اتفق معك في أن الخطوة الأولى كانت تقتضي وضع دستور جديد...

لكن المشكلة كانت فيمن سيضع هذا الدستور ...

المفترض أنها جمعية تأسيسية ...

نأتي للسؤال الثاني ... من كان سيختار أعضاء هذه الجمعية ...

سوف تجد حيرة كبيرة في إجابة هذا السؤال ... لأنه من الصعب جدا أن تتفق كل الطوائف السياسية على مجموعة محددة ..

إذن فالأمر كان سيخضع للانتخاب .. أي سيتم اختيار الجمعية التأسيسية عن طريق الانتخابات.

فما الفارق إذن بين انتخاب مجلس تشريعي يختار لجنة لوضع الدستور .. وبين انتخاب لجنة لوضع الدستور ؟

ستجد أن الأمر في الحالتين واحد.

----------------------------------------

لكن لي سؤال أطرحه ...

يوم 19 مارس تم عمل استفتاء على عدة مواد دستورية ( تقريبا 8 ) ...

الجمعية التأسيسية بعد انتخاب البرلمان سوف تضع دستورا جديدا يتم طرحه للاستفتاء أيضا.

فهل الدستور الجديد سوف يتضمن المواد التي تم التصويت عليها يوم 19 مارس ؟

أم أنه سيتم عمل دستور جديد تماما من البداية ؟

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

• الردود 125
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

عزيزي محمد

اتفق معك في أن الخطوة الأولى كانت تقتضي وضع دستور جديد...

لكن المشكلة كانت فيمن سيضع هذا الدستور ...

المفترض أنها جمعية تأسيسية ...

نأتي للسؤال الثاني ... من كان سيختار أعضاء هذه الجمعية ...

سوف تجد حيرة كبيرة في إجابة هذا السؤال ... لأنه من الصعب جدا أن تتفق كل الطوائف السياسية على مجموعة محددة ..

إذن فالأمر كان سيخضع للانتخاب .. أي سيتم اختيار الجمعية التأسيسية عن طريق الانتخابات.

فما الفارق إذن بين انتخاب مجلس تشريعي يختار لجنة لوضع الدستور .. وبين انتخاب لجنة لوضع الدستور ؟

ستجد أن الأمر في الحالتين واحد.

----------------------------------------

لكن لي سؤال أطرحه ...

يوم 19 مارس تم عمل استفتاء على عدة مواد دستورية ( تقريبا 8 ) ...

الجمعية التأسيسية بعد انتخاب البرلمان سوف تضع دستورا جديدا يتم طرحه للاستفتاء أيضا.

فهل الدستور الجديد سوف يتضمن المواد التي تم التصويت عليها يوم 19 مارس ؟

أم أنه سيتم عمل دستور جديد تماما من البداية ؟

أنا شايف ان الإستفتاء الذي تم في 19 مارس كان مجرد لعبة وكلنا اتخدعنا فيها ( أنا من أنصار " لا " وناقشت ذلك وقلت انه في الحالتين سيكون هناك اعلان دستوري ولذلك فالتعديلات ليس لها قيمة وهو ماتحقق ).

بعد الاستفتاء تم الغاء الدستور الذي تم الاستفتاء على مواده

بعد الاستفتاء صدر اعلان دستوري لم يستفت احدا عليه

صدر بعدها قانون مباشرة الحقوق السياسية بدون ان يستشار فيه أحد

ومن المنتظر خلال يوم او بعض يوم ان يصدر قانون مجلس الشعب وتحديد شكل انتخابات مجلس الشعب ، وايضا بدون ان نعلم من يقوم على صياغة هذا القانون

هل قانوني مباشرة الحقوق السياسية ومجلس الشعب الذي على اساسه سيأتي نواب المجلس الجديد ، هل هذين القانونين أقل أهمية من الدستور؟

هل مناقشة نسبة العمال والفلاحين تم استشارة الشعب فيه؟ لقد صدر الاعلان الدستوري ليؤكد هذه النسبة ،

وسيصدر قانون مجلس الشعب متضمنا ليؤكد نفس النسبة.

اين الاستفتاء على المواد الثمان من كل مايحدث الآن؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

الكلام ده قلته في موضوع تاني

و ده حل للمشكلة دي , و هو ان يتم اقرار وثيقة للحقوق , تضمن للكل ان حقوقهم هتكون محفوظة بغض النظر عن مين اللي هيحط الدستور او مين هينجح في اي انتخابات قادمة

الوثيقة دي مش هنخترعها , انما هتكون الاتفاقيات المتعلقة بحقوق الانسان اللي صدقت عليها مصر بالفعل

و بكدة مش هنحتاج نتكلم خالص على الدستور قبل و لا بعد الانتخابات

ده غير ان قضية الحقوق هي اصلا الهدف الرئيسي , بينما الانتخابات هي فقط وسيلة للحفاظ على هذه الحقوق

لو سمحتم حد يجاوبني على سؤالي دا

ايه هي المواد اللي ممكن يحطها التيار الاسلامي على هواه و ما تتفقش مع طموحات الشعب المصري كله و لا تمثل جميع اطيافه زي ما بتقولوا؟

زي ايه يعني لو سمحتم ادوني امثلة عشان اقدر افهم

في كتير متخيلين ان ممكن يحصل عندنا زي ما حصل في ايران مثلا بعد الثورة

صحيح ان الخوف ده مش في محله (من وجهة نظري) , بس برضو الافضل ان احنا نطمنهم عن طريق الوثيقة اللي اتكلمت عنها , عشان نخرج من الخلاف و نتحد من تاني و نتفرّغ لتحقيق الاهداف المشتركة

" إن قيمة الإنسان ليست في توصله إلى الحقيقة ، بل في كفاحه المخلص من أجل الوصول إليها " جاليليو

رابط هذا التعليق

هوا كل اللي غايظني أفتراض النخبة

إننا لو سبنا الشعب يكتب دستوره بنفسه هيكتب دستور ابن تيييييتتتت معفن !!!!

و زي ما قال أ / شرف إحنا بندور في دائرة مغلقة

طيب ماشي لجنة تأسيسية هتجيبوها إزاي ؟؟؟ بالإنتخاب ،،،

يبقي نرجع لنقطة الصفر تاني ، مادام بالإنتخابات يبقي هيسيطر عليها اللي ميتسموش الإسلاميين !!!

لو دستور نخبوي يبقي نكبر دماغنا اساسا و مالهاش لازمة ديمقراطية و نشوف النخبة و أهل الثقة

و الشعب يرجع يقعد في البيت و خلاص !!

أنا شايف دلوقتي كده الأفضل خصوصا إن من الواضح إن الإنتخاب هيكون بيكون القائمة النسبية المغلقة

يعني هيضمن تواجد كل فئات و اتجاهات الشعب في البرلمان

رابط هذا التعليق

ولكنهم الآن تناسوا خلافاتهم المذهبية كلها من أجل التحالف السياسي .. .

الله عليك ,,

يعني بالمفتشر الصريح كده نحوا ثوابتهم الدينية جانبا ,, لحين تقسيم التورتة فيما بينهم ,,!

وده اللي احنا بنقوله عليهم دايما

انهم في الحقيقة زيهم زي غيرهم ,,

عاوزين يوصلوا بالكرسي وباي ثمن ,,

الدين يا عزيزي لا يقبل انصاف الحلول ,,

فكفاهم تلاعبا وتحايلا على البسطاء باسم الدين ,,

الدين عندهم ما هو الا كارت يستعملوه متى ارادوا ويؤجلوه متى ارادوا ,,

ميرسي على الهدية دي يا شرف ,, :happy:

أنا كمان أحب أؤكد على هذه الحقيقة أن الأخوان والسلفيين تناسوا خلافتهم الإجتهادية من أجل التحالف السياسي :P

للاسف البسطاء من الناس فاكرينكم غير كده ,,

البسطاء فاكرينكم اصحاب كلمة واصحاب مبدأ صلب لا يلين

ياشعب مصر ,,

الناس دي بيضحكوا عليكم باسم الدين ,,

انا من شعب مصر ونفسي مرة يضحك عليا

ويحكمني اي احد بالدين

من عهد محمد علي واحنا بيضحك علينا

وبنتحكم بكل شيء وجربوا فينا كل شيئ

علمانية شيعوية اشتراكية مهلبية

جت عند الاخوان وحنعمل مفتحين

خليهم يجربوا من نفسهم

عائد أنا من حيث أتيت ....

عائد أنا لمسجدي .....

عائد إلى الصلاة والركوع والسجود .....

عائد إلى الطريق خلف أحمد الرسول .....

عرفت قصة الطريق كلها وعائد أنا برغمها

رابط هذا التعليق

طالما الموضوع متاح لكل واحد يقول اللي هو عايزه ممكن بقى أحط السيناريو الفرضي التخيلي يعني التخريف دا من عندي ......علشان مفيش حد راضي يعمللي شاي ودماغي مش مظبطة

حل مشكلة الدستور أولا والمجلس الرئاسي

أولا : الدستور أولا

المجلس العسكري : يا شعب مصر العظيم الدستور أولا تحقيقا لرغبة الأقلية 22 % يالا اعملوا دستور زي ما أنتم عايزين وخلصونا

النخبـــة : مش عارفين يتفقوا على الأشخاص ولكن ممكن يتفقوا بعد شهور بس مش عارفين يتفقوا على المواد الدستورية ولو اتفقوا على المواد هتروح الأعلبية نازلة بدستورها وشوف بقى دستور من الإخوان ومن السلفيين ومن هنا ومن هناك ما هو مفيش شرعية والعملية هيصة ومولد أبو الدساتير وفي النهاية العملية هتبوظ ولو العملية مباظتش يروح جماعة من الخبثه اللي مستخبين في الدرة طاعنين عليه أمام القضاء على إنه صادر من غير ذي صفة يروح واقع الدستور ونرجع من الأول للاستفتاء أبو نعم 77 % ونبدأ من جديد

وبالنسبة للمجلس الرئاسي

- المجلس العسكري : يا شعب مصر العظيم ثانيا تحقيقا لرغبة الأقلية يالا اعملوا مجلس رئاسي شيدوا حيلكم

النخبة : هيختلفوا على الأشخاص ولو اتفقوا على الأشخاص بتاعتهم ( طبعا الجمل وحمزاوي ..... الخ ) يروح التانيين داخلين ببتوعهم شوف بقى شخصيات تغيظ يروحوا الأولنيين رافضين يروحوا التنيين مصممين يفشلوا ولو نجحوا خلاص ييجي الخبثه اللي مستخبيين في الدرة طاعنين عليه بعدم الدستورية لأنه مخالف للاستفتاء الشعبي وإرادة الشعب وكده تكون باااظت عليهم ورجعنا لـ 77 %

واللي يخاف من العفريت هيطلعلهوفي النهايه هو تخريف ويمكن يطلع نظرية سياسية

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

للأسف كنت اتوقع تحاور جاد حول هذه القضية ، ولكن للأسف تحول الموضوع لاشياء أخرى

دستور 1971 انا صوت فيه بنعم عام 1971

ورفضت تعديلاته فى 1971 وفى 2005

زنفس الناس التي صوتت بالموافقة على دستور 1971 ، هم من طالبوا بدستور غيره على مدار الثلاثون عاما الماضية.

لم نرى هذه المعرضة للمطالبة بدستور جديد بدلا من دستور 1971 لسبب بسيط ، ان الاخوان والسلفيين أصحاب الصوت العالي كانوا مستخبيين ولم يكن هناك انترنت بعد.

دلوقت المطالبة بدستور جديد تتم في ظل دستور مؤقت لم يستفتى عليه أحد ، ولكنه لانه على هوى الاخوان والسلفيين اصحاب الصوت العالى ، وجدنا من يتهكمون على المطالبين بدستور جديد

قولوا لي ايه الفرق بين المطالبة بدستور جديد قبل 25 يناير وبعد 25 يناير؟ تقارب المجلس العسكري من الاخوان ؟ وماستتبع ذلك من تملصهم من التوافقات مع باقي القوى السياسية؟

عموما انعموا بهذا التقارب والوفاق مع المجلس العسكرى وتخلوا عن مصلحة الامة ولكن قصروا لسانكم شوية وبطلوا اتهامات للشرفاء الذين يحبون مصر.

وياريت لما تتكلموا عن ال22% والـ 78% تبقوا تحسبوها صح وتبقوا صادقين مع انفسكم وتشوفوا نسبة الـ 78% دي جت ازاي

http://www.youtube.com/watch?v=RXjYbCOYXrc

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

وهذا الشيخ حسان يدعو للتصويت بنعم للتعديلات الدستورية للدستور الذي درسه وقرأ مواده الـ 211

والذي لم يكن بالطبع يعلم ان ذلك الدستور سيكون مصيره سلة المهملات بعد ان يقول " نعم "

وكما ترى فهو ليس رأيه فقط ولكنه رأي " الشيوخ " وليس أحدا آخر فيبدو كما نسمع انهم اصبحوا لايكتفون بالتصدي للفتوي في أمور الدين ، بل ايضا في أمور الدستور مما حفز الناس ان تقول نعم ومنهم السيدة المسنة فى التعليق السابق التي لاتخج وخرجت فقط لتنصر الاسلام كما افهموها.

http://www.youtube.com/watch?v=qjRJwmH4KC0

--

رابط

رابط هذا التعليق

استبداد الأقلية

لا أستطيع أن أفهم المطالبات بدستور جديد الآن، وانتخابات رئاسية قبل البرلمانية ومجلس رئاسى، سوى أنها افتئات على نتائج استفتاء مارس الماضى، الذى صوّت فيه 77% من المشاركين بالموافقة على التعديلات الدستورية، والقبول بخارطة الطريق التى أعلنها المجلس العسكرى، والتى حددت كيفية إدارة المرحلة الانتقالية.

بعض المعترضين أسقطوا المطالبة بمجلس رئاسى، وهو مجلس لم يكن أحد يعرف كيف سيتم تشكيله ومن سيختار أعضاءه، وإن كنت على ثقة أن الحوار حول ممثليه، لن يبعد كثيرا عما شهدناه فى الحوار الوطنى والوفاق القومى وجلسات ائتلافات الثورة.

مانشهده الآن حالة واضحة من استبداد الأقلية، التى تريد الانقلاب على اختيار شعبى حر لم يشكك أحد فى نزاهته، فليس صحيحا أن الذين صوّتوا بنعم فى الاستفتاء ينتمون إلى تيار الإسلام السياسى، فقد قلت نعم، وأزعم أن ملايين غيرى ممن قالوها، لاصلة لهم بالإسلام السياسى، وربما بالإسلام أصلا.

هذه الأقلية تدعى لنفسها احتكار الحكمة والوطنية، فأتباعها الذين نزلوا إلى الميدان فى الجمعة الماضية هم «حماة الثورة»، وأما الآخرون ــ الأغلبية ــ فهم «خونة وانتهازيون».

المعبرون عن تيار «لا» يزعمون أنهم ينطلقون من أرضية ليبرالية، وبعضهم شموليون أدركتهم الليبرالية على كبر، ولذا فإنهم يمارسونها على طريقتهم، دون أن يدركوا أن الليبرالية فى أبسط معانيها تعنى حماية الأقلية من استبداد الأغلبية، وأن الديمقراطية تقتضى منهم الإذعان لصندوق الاقتراع، وتفرض عليهم الاصطفاف خلف الأكثرية.

مايدهشك أن هؤلاء كثيرا ماحذّرونا من انقلاب الإخوان على الديمقراطية إذا وصلوا للحكم،والآن فإنهم يثبتون أن ولاءهم للتقاليد الديمقراطية محل شك، وقد أزعجنى جدا مانشر منسوبا إلى الدكتور محمد البرادعى ــ ونحسبه ليبراليا أصيلا ــ من أن «الديمقراطية لاتعنى خضوع الأقلية لاختيار الأغلبية»، وهو منطق عجيب، يقود فورا إلى الفوضى وعدم احترام القانون.

الخائفون من سيطرة الإخوان غير محقين، والدستور الجديد لن يكرّس لدولة دينية، والإخوان قبل غيرهم أعلنوا انحيازهم للدولة المدنية وأنا أصدقهم.

أما المتلاعبون بالألفاظ، المختبئون خلف ستار تملق شباب الثورة وذرف الدموع على ضحاياها، فإنهم يمارسون لعبة خطرة، ويدفعون البلد إلى المجهول، وكلامهم عن تواطؤ المجلس العسكرى وانحيازه إلى تيار دون آخر، لغو مرسل لايليق.

http://www.shorouknews.com/Columns/column.aspx?id=466364

رابط هذا التعليق

طبعا يا أستاذ محمد أنا أدرك جدية الموضوع وحضرتك شاركت فيه بجهد عظيم وفكر محترم ولكن الجميع هنا ينتقد شخصيات أخرى من الشباب وغيرهم المسيئين فقط أصحاب مقولة الدستور أولا وحضرتك لك احترامك طبعا وتقديرنا لك

وإذا كنت أنا دخلت بمشاركة قلت أنا عليها تخريف من عندي علشان لو فيها تحليل غلط أو شيء مش قانوني يبقى فيه عذر

الموضوع محترم والجميع أدلى فيه بفكره وحقيقة لما ألاقي إن أنا أقل من الكلام الموجود بأحجم عن المشاركة ولذلك لم أشارك إلا متأخرا

تحياتي

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

ايه هي المواد اللي ممكن يحطها التيار الاسلامي على هواه و ما تتفقش مع طموحات الشعب المصري كله و لا تمثل جميع اطيافه زي ما بتقولوا؟

الموضوع مش نتوقع ايه وايه المواد اللى ممكن يحطها الاسلاميين او العلمانيين

الموضوع ازاي تجيبي مجلس يختار جمعية تاسيسية بدون ان يكون له فيها مصلحة ، وان الجمعية دي تكون ممن يتبنوا فكر هؤلاء الاعضاء.

يعني مثلا ، مجلس فيه اجبار على ان نسبة العمال والفلاحين لاتقل عن 50% ، تفتكري المجلس ده ممكن يشكل لجنة لوضع الدستور تلغي شرط الـ 50% وتتركها لاختيار الناخبين؟

طيب هل من الممكن في ضوء تحديد النسب ان حد يطالب بأن نسبة المرأة لاتقل عن 50%؟ وان المسيحيين يكون نسبتهم لاتقل عن 6% او 10%؟

الموضوع يامدام بينك ان اللجنة اللى تقوم بوضع الدستور تكون من الخبراء الذين لاينتمون لتيارت دينية او سياسية ولاتكون لهم مصلحة منتظرة والا يكون من حقهم الترشح لا للمجلس ولا للرئاسة ، يعنى ناس كالقضاة لايميلوا يمين او يسار.

وعلى فكرة المطالبة بدستور جديد مطلب اقدم من الثورة نفسها وصار لنا سنسن نطالب به ، ولكن بعد الثورة رأينا من كان يطالب بذلك غير توجهه واصبح ضد الدستور الجديد قبل ان يتمكن من الارض

--

رابط

رابط هذا التعليق

الموضوع مش نتوقع ايه وايه المواد اللى ممكن يحطها الاسلاميين او العلمانيين

الموضوع ازاي تجيبي مجلس يختار جمعية تاسيسية بدون ان يكون له فيها مصلحة ، وان الجمعية دي تكون ممن يتبنوا فكر هؤلاء الاعضاء.

يعني مثلا ، مجلس فيه اجبار على ان نسبة العمال والفلاحين لاتقل عن 50% ، تفتكري المجلس ده ممكن يشكل لجنة لوضع الدستور تلغي شرط الـ 50% وتتركها لاختيار الناخبين؟

طيب هل من الممكن في ضوء تحديد النسب ان حد يطالب بأن نسبة المرأة لاتقل عن 50%؟ وان المسيحيين يكون نسبتهم لاتقل عن 6% او 10%؟

الموضوع يامدام بينك ان اللجنة اللى تقوم بوضع الدستور تكون من الخبراء الذين لاينتمون لتيارت دينية او سياسية ولاتكون لهم مصلحة منتظرة والا يكون من حقهم الترشح لا للمجلس ولا للرئاسة ، يعنى ناس كالقضاة لايميلوا يمين او يسار.

وعلى فكرة المطالبة بدستور جديد مطلب اقدم من الثورة نفسها وصار لنا سنسن نطالب به ، ولكن بعد الثورة رأينا من كان يطالب بذلك غير توجهه واصبح ضد الدستور الجديد قبل ان يتمكن من الارض

ما أحنا قولنا أنهم هيختاروا لجنة تأسيسية ليس شرطا أن تكون من أعضاء المجلس ، ولكن من المتخصصين القانونيين ، ثم يستفتى الشعب على الدستور الجديد

والله لو مرروا مصالحهم في الدستور الجديد الشعب سيرفض ذلك قطعا ..

الحكمة كلها أن أعضاء اللجنة التأسيسية للدستور سيتم إختيارها من قبل نواب منتخبين من الشعب وبالتالي لجنة وضع الدستور الجديد ستلبي طموحات الشعب وتقترب من وضع دستور مناسب لرؤيته..

تماما كما لو حدث ووضعنا دستور قبل الإنتخابات ، فيفترض أيضا إنتخاب اللجنة التأسيسية لوضع الدستور ، ولا ستفرض علينا فرضا ؟؟

رابط هذا التعليق

انا من شعب مصر ونفسي مرة يضحك عليا

ويحكمني اي احد بالدين

من عهد محمد علي واحنا بيضحك علينا

وبنتحكم بكل شيء وجربوا فينا كل شيئ

علمانية شيعوية اشتراكية مهلبية

جت عند الاخوان وحنعمل مفتحين

خليهم يجربوا من نفسهم

انت ترضى ينضحك عليك انت حر ,,

لكن غيرك كتير بيرفض ولا يقبل ,,

بعدين انهي ( دين ) اللي ترضاه فيهم ؟

ما انت عارف ان ( دين ) الاخوان غير السلفيين اللي كانوا بيقولوا على الاخوان اهل ضلال ,,

يعني قول لي انت اخوانجي ولا سلفي عشان اقدر افهم انهي طريق منهم حيرضيك ,,

لو قلت لي يحكمني من يقول لا اله الا الله ويبقى على المادة التانية من الدستور فكلنا اهل لها ,,

عموما اجتماع المجلس العسكري مع الشباب بعد بكره حيوضح امور كتير ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

ما أحنا قولنا أنهم هيختاروا لجنة تأسيسية ليس شرطا أن تكون من أعضاء المجلس ، ولكن من المتخصصين القانونيين ، ثم يستفتى الشعب على الدستور الجديد

والله لو مرروا مصالحهم في الدستور الجديد الشعب سيرفض ذلك قطعا ..

الحكمة كلها أن أعضاء اللجنة التأسيسية للدستور سيتم إختيارها من قبل نواب منتخبين من الشعب وبالتالي لجنة وضع الدستور الجديد ستلبي طموحات الشعب وتقترب من وضع دستور مناسب لرؤيته..

تماما كما لو حدث ووضعنا دستور قبل الإنتخابات ، فيفترض أيضا إنتخاب اللجنة التأسيسية لوضع الدستور ، ولا ستفرض علينا فرضا ؟؟

دي بقى نقطة الاختلاف

ان المجلس الجديد يأتي عن طريق قانونين لم يتم اخذ رأي أحد فيهم بالاضافة للاعلان الدستوري.

يعني مثلا مجلس منتخب بقانون نسبة الـ 50% ، اختار لجنة مستقلة لوضع دستور جديد ، اللجنة عملت دستور مفيهوش المادة بتاعة الـ 50% ، إما أن يرفض ذلك المجلس ويطالب بتعديلها حتى يبقي على صحة اعضاؤه ، او يطرح الدستور للإستفتاء وهو يعلم ان حصول هذا الدستور على الاغلبية سيتبعه عدم شرعية ذلك المجلس وسيتبعه اجراء انتخابات جديدة.

مدة العضوية ، لو تغيرت فى الدستور الجديد ، معنى ذلك ان المجلس اما يرفضها او ان يستعد لرحيل مبكر ، او البقاء مدة اطول مما انتخبه الناخب على اساسها.

احنا بقى لنا ثلاثة شهور ونصف منذ خلع مبارك ، لو كانوا عايزين يعملوا دستور محترم كان زمانه اتعمل ، وكان زمان الاستفتاء اتعمل عليه كمان

خد بالك ان اللجنة اللى حايشكلها المجلس ستكون خاضعة له وللمجلس العسكري وستنفذ المطلوب منها ، تماما كما حدث فى لجنة تعديل الدستور التى عدلت ماتم احالته اليها ولم تأتي بجديد كما صرح بذلك أعضاء اللجنة.

ماينفعش اجيب صاحب مدرسة خاصة يمكن تكون على ادها واطلب منه انه يعمل قانون للتعليم ، اكيد قانونه حيودي التعليم للوراء.

ايه الفرق بين تعديلات 2005 و2011؟

الاولى حشد فيها الوطني بلطجيته ومزوروه والبسطاء بالشنط والعشرينات

والثانية قام بالحشد السلفيون والاخوان والكنيسة باسم الدين بالاضافة لفلول الوطني

لو ماكناش نركن المصالح الفئوية جانبا يبقى حنفضل نلف في حلقة مفرغة

الناس اللي عايزة تعمل دستور مفروض ان تضع نصب اعينها صالح الوطن والاجيال القادمة ، تفكر في دستور خالي من المصالح ويستطيع ان يعيش قرونا

مش عايزين دستور تعمله مجموعة لاترى الا توجهها فقط ،

عايزين نخطط للمستقبل ومانعملش زى اللي بيخططوا للمدن بناء على احصائيات اليوم وليس لتوقعات المائة سنة القادمة

الموضوع عايز تفكير بحيادية وليس اعتمادا على رأي جماعة او فريق.

وفي النهاية الرأي سيكون للأغلبية بغض النظر عن صحة ذلك الرأى أو خطأه ، فعلى الرغم من ان وسائل الاتصالات والمعرفة قد اصبحت منتشرة فى كل بقعة من بقاع الارض ورغم الحملات الدعوية والتبشيرية ،فلايزال معتنقوا الديانات السماوية اقل 50% مما يعني ان النسبة الاكبر ليست بالضرورة هي الاصوب.

--

رابط

رابط هذا التعليق

البرادعي يريد دستور قبل الانتخابات لأنه لايريد مصر اسلامية يريد مصر علمانية

وهذا المقال يكشف مايخاف منه بالضبط

أعرب الدكتور محمد البرادعي، المدير العام السابق للوكالة الدولية للطاقة الذرية والمرشح المحتمل للرئاسة، عن قلقه من «الجماعة السلفية» أكثر من جماعة «الإخوان المسلمين»، موضحا أن «السلفيين يريدون دولة إسلامية بشكل كامل».

وقال: «لا أعلم مدى قوتهم، ولكن البعض أخبرني بأنهم يؤثرون على الفئة الأمية والتي تعد ثلث الشعب المصري». :closedeyes:

ورأى البرادعي، في حواره مع صحيفة «فاينانشيال تايمز» البريطانية، السبت، أن «مصر تعاني من فوضى سياسية ودستورية»، وأضاف: «سأرشح نفسي للانتخابات الرئاسية دون أن أعلم ما هي مواصفات تلك الوظيفة حتى الآن».

بينما ذكرت الصحيفة أن «البرادعي يتناقض مع عمرو موسى، الأمين العام لجامعة الدول العربية، بشكل قوي، موضحة أن «موسى» يتمتع بـ"لمسة شعبية"، خاصة عندما صرح بأنه سيضاعف الحد الأدنى للأجور».

فيما عبر البرادعي عن عدم قبوله لوعد موسى، وقال: «عليك أن تعرف أولا مقدار الأموال التي تمتلكها»، واعتبرت الصحيفة ذلك التصريح «إجابة جديرة بالثقة بالنسبة لوضع مصر الاقتصادي»، مضيفة أن «موسى يعد خصماً قويا ولكنه يمتكلك نقاط ضعف، من أهمها صلته بنظام الرئيس السابق، حسني مبارك».

وتابعت الصحيفة: «البرادعي سيحصل على فرصة كبيرة لعدم ترشح الإخوان المسلمين في الانتخابات الرئاسية، بجانب اعتماده على الفئة العلمانية الرفيعة بالمجتمع ونسبة الأقباط الموجودة أيضا».

وأوضح البرادعي، في حديثه للصحيفة، أن «إجراء الانتخابات المبكرة لن يصب في صالح الجماعات الليبرالية التي قادت الثورة المصرية، ولكنها ستقف في صف الجماعة الأكثر تنظيما وهي "الإخوان المسلمين"»، معتبرا أن فوزه بمنصب رئاسة الجمهورية يعد «أمرا محتملا بكل المعاني».

وعن رأيه فيما يقوله الناس بأنه «غير متقن للغة العربية»، أجاب البرادعي بأنه يتحدث بـ«طريقة عقلية» وأنه لن يغيرها، مضيفاً أن لغة جسده قد تبدو مختلفة قليلا ولكنه لا يستخدم «الإيماءات».

http://www.almasryalyoum.com/node/418400?page=0%2C1

تم تعديل بواسطة MohamedAli
رابط هذا التعليق

احنا بقى لنا ثلاثة شهور ونصف منذ خلع مبارك ، لو كانوا عايزين يعملوا دستور محترم كان زمانه اتعمل ، وكان زمان الاستفتاء اتعمل عليه كمان

ازاي؟

يعني كنا هننتخب الجمعية التأسيسية ام تعين؟

و الاغلبية هتوافق على كل مواد الدستور .. و لاّ هنحتاج حوار مجتمعي اذا راي الجمعية معجبش الناس؟

مع ملاحظة ان تجربة الاستفتاء اد ايه ممكن نختلف على عدد محدود من المواد

و كان ممكن نلاقي ناس معترضة على اعضاء في الجمعية و يروحوا التحرير عشان يتسمعوا

مع الاخذ في الاعتبار ان تونس يادوب هتنتخب الجمعية التأسيسية

رابط هذا التعليق

أنا عندي إقتراح نفض بيه المشكلة

الإقتراح هوا تأجيل كتابة الدستور الدائم ،،

و الإكتفاء بالإعلان الدستوري المؤقت

بعد تنقيحه ، إزالة صلاحيات المجلس العسكري ، و تقليص صلاحيات الرئيس المنتخب القادم

وصلت للإقتراح ده ،، بعد قراءة هذا المقال عن تاريخ كتابة الدساتير و آلياتها و إعتبارتها

http://www.omanlegal.net/journal/?p=142

واضح من المقال إن كتابة الدستور في كثير من البلاد بيحتاج سنين

أنا شايف إن التأجيل أنسب حاليا

أولا الطرف النخبوي الديكتاتوري شايف إن كتابة دستور اسهل ما يمكن و أساسا موجودين علي الرف إحنا بس نسمي الله و نسحب اللي إحنا عايزينه

المهم يكون علي مزاج النخبة الواعية

ثانيا ، الطرف الآخر برده مش معترف إننا في مرحلة عدم وضوح رؤية و عدم وجود ممارسة ديمقراطية عميقة

فمحتاجين وقت حتي تصل البلد لمرحلة الإستقرار و تشوف هيا عايزة ايه و مينطش عليها الطرف المستعد فقط

فبما إن الطرفين متعارضان و متضادان فإحنا ممكن نعمل فعلا زي باقي بلاد العالم و نأجل كتابة الدستور حتي استقرار البلد و رسوخ المؤسسات الديمقراطية

و اللي مزنوق بينهم الشعب المصري اللي عايز ده يوسع شوية و ده يوسع شوية عشان الشعب يعدي

بس علي شرط انتخاب برلمان و رئيس مهمتهم إدارة البلد ، عشان البلد تمشي ،

مش هيكون فيه أمن و لا اقتصاد تحت يافطة (( مرحلة إنتقالية )) ابدا !!!!!

غالبا الشعوب بتعيد كتابة دساتيرها تحت ظروف خاصة جدا زي استقلال أو إحتلال أو ثورة

فبالتالي الفضل ليها تأجيل كتابة الدساتير لبعد انتهاء الظروف الخاصة

و الله أعلم

رابط هذا التعليق

من الواضح انه سوف يوضع الدستور اولا

وسوف يكون هناك مجلس رئاسى

كلام شرف والجمل والبرادعى واجتماع المجلس العسكرى مع مايسمى ائتلاف الثوره كلها دلائل تدل على ان الدستور اولا

رجعنا الحزب الوطنى

الاقليه هى من تحكم مصر

انتقلنا من ديكتاوريه مبارك الى ديكتاتوريه الثوره

هذه هى الديمقرطيه التى يريدونها

نقطه مهمه:

الاستاذ محمد واضع فيديو لسيده تقول انها خرجت من اجل الاسلام

سيده لها فكر واحترم فكرها جدا

وسؤال الى الاستاذ محمد: كل المسيحيين فى مصر قالوا لا للتعديلات الدستوريه

تعتقد حضرتك ليه؟

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

من الواضح انه سوف يوضع الدستور اولا

وسوف يكون هناك مجلس رئاسى

كلام شرف والجمل والبرادعى واجتماع المجلس العسكرى مع مايسمى ائتلاف الثوره كلها دلائل تدل على ان الدستور اولا

رجعنا الحزب الوطنى

الاقليه هى من تحكم مصر

لن يحدث

وهذه الاجتماعات مكلمة لاستهلاك ماتبقي من الوقت حتي موسم الذهاب للساحل والتصيف

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...