اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مبارك يطلب العفو ويعتذر للشعب المصرى

fatfouta

Recommended Posts

• الردود 100
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

حتفضل شايل من الليبراليين و العلمانيين كتير كده يابو عمر؟؟ :unsure:

يا أخي يابخت من قدر و عفي و لكم دينكم و لي دين

تعايش مع الآخر كإنسان و ليس كمعتقد

ستريح و تستريح و الله

الأهم من كده جبت من انهي كنترول ان الوحشين دول مالهومش قاعده في الشعب؟ bsh:)

ارتجع يابو عمر بقى و بطل ظلم و تنبؤات باطله لجل اللي خلقك

اورفوار bnd5::

و الله يا اخويا يا زهيرى هما اللى مش سايبينى فى حالى

ده حتى الثوره الخرافيه التى لم تتكرر فى التاريخ البعيد و القريب و بشهاده الجميع عاوزين يبوظوها

مش بيقولوا ديمقراطيه و حريه الرأى .وهما اول من داس عليها و استنقصوا اللى قالوا نعم

و اتهموهم بالجهل و الدونيه .

و بعدين هو إللى بيعاملنى على معتقدى و دينى مش على انسانيتى و اديك شفت يا زهرورتى اى حادثه تحصل

حتى تسونامى اليابان :P يجروا يقولوا السلفيين المتوحشين بيقطعوا الودان و يحرقوا

النصارى بميه النار و خرموا الاوزون ..

و بعد كده يطلعوا كدابين فى اصل وشهم

يبقى مين اللى وحش بالله عليك ...هو اللى مش طايقنى اساسا ..اعمل ايه طيب ؟

و قصه القاعده باينه من اول استفتاء اللى اتجمع فيه الليبراليين و العلمانيين و عمرو خالد و الكنيسه و اتباعها

و صرفوا دم قلبهم فى الدعايه المضاده و تشويه الاخر (المسلم) و عملوا اعلانات خايبه من عينه خد معاك خمسه

و جابوا اتوبيسات نقلوا الناس للاستفتاء و عملوا مؤتمرات و افتروا و كذبوا على المعسكر الاخر

و فى النهايه نتيجه كل ده اقل من 22 % يبقى كلامى مضبوط و لا لأ يا زهرورتى ؟

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

انما ليه مفكروش في طلب العفو غير بعد ما اتحبست سوزان

الحرباية دي مصعبش عليها حتى ولادها لما اتحبسوا

ولما جيه عليها الدور ، قررت تخلي مبارك يعتذر

و ايه اللي يضمنا ان فلوسنا ترجعلنا بعد ما نعفو عنهم ، مش طنطاوي اللي ساعدهم في تهريب فلوسهم

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

والله العظيم احنا شعب غلبان طحن وبيتلعب به كمان

يعنى الناس جالها اكتئاب من الاخبار اليى بتسمعها كل يوم

يعنى يقولك الاقصتاد هيقع طيب ياعم هيقع ليه يقولك علشان الامن

والمصانع واقفه والسياحه والكام بوء اليى حافظينه ده

طيب ياعم ايه اليى موقف الحاجات دى يقولك علشان مافيش امن

طيب ومين مسؤل عن الامن يقولك الحكومه طيب والحكومه مش عاوزه الامن يرجع ليه يقولك معرفش bsh:)

طيب ويقولك الاستثمار الاجنبى زيرو دلوقتى طيب انا عاوز اعرف معنى الكلمه دى

رجال الاعمال الاجانب اليى قارفين اهلنا بيهم المعظم شغال فى مجال السياحه

وطبيعى حالهم واقف علشان مافيش امن طيب واحنا مالنا يعنى معرفش برده :Head:

بصوا الخلاصه من ده كله فيه حالياً حمله اعلاميه شرسه لرعب الناس ان الاقتصاد هيقع

ومافيش فلوس ومصر هتشحت معرفش مصر هتشجت ازاى وفيها كم الموارد الهائل ده يااااااااااربى bsh:)

والى جانب كمان عدم استقرار الامن وكل يوم الناس تسمع عن اغتصاب وووو..الخ bsh:)

وده كله علشان فى الاخر يقولوا احنا مضطرين اننا نعمل ديل من الناس دى والشعب ويوافق

علشان مرعوب من الاخبار اليى بيسمعها او اليى هما السبب فيها

ويضطر يتنازل عن حقه لليى قلته وشرده

للاسف قولنا هنا وفى منتديات كتير قوى على حلول للازمه الاقتصاديه وكلها حلول توفر مليارات

الدولارات بس المهم تكون الحكومه فير ولكن الحكومه بتسيب الحلول ده ورايحه تقترض من الناس

وكأن الناس اليى قالوا الحلول دى كانوا بيكلموا نفسهم

انا مش متفائل ومش مسامح فى حقى ولو ضغطوا على الناس علشان توافق زى ما هما بيعملوا

دلوقتى يبقى الحساب يوم الحساب عند ربنا اليى مافيش عنده مساومه ولا ابتزاز

وتقلبوا تحياتى

عنبو

مخنوق ومش واثق فى حد خااااااااااااااااااااااالص

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

حتفضل شايل من الليبراليين و العلمانيين كتير كده يابو عمر؟؟ :unsure:

يا أخي يابخت من قدر و عفي و لكم دينكم و لي دين

تعايش مع الآخر كإنسان و ليس كمعتقد

ستريح و تستريح و الله

الأهم من كده جبت من انهي كنترول ان الوحشين دول مالهومش قاعده في الشعب؟ bsh:)

ارتجع يابو عمر بقى و بطل ظلم و تنبؤات باطله لجل اللي خلقك

اورفوار bnd5::

و الله يا اخويا يا زهيرى هما اللى مش سايبينى فى حالى

ده حتى الثوره الخرافيه التى لم تتكرر فى التاريخ البعيد و القريب و بشهاده الجميع عاوزين يبوظوها

مش بيقولوا ديمقراطيه و حريه الرأى .وهما اول من داس عليها و استنقصوا اللى قالوا نعم

و اتهموهم بالجهل و الدونيه .

و بعدين هو إللى بيعاملنى على معتقدى و دينى مش على انسانيتى و اديك شفت يا زهرورتى اى حادثه تحصل

حتى تسونامى اليابان :P يجروا يقولوا السلفيين المتوحشين بيقطعوا الودان و يحرقوا

النصارى بميه النار و خرموا الاوزون ..

و بعد كده يطلعوا كدابين فى اصل وشهم

يبقى مين اللى وحش بالله عليك ...هو اللى مش طايقنى اساسا ..اعمل ايه طيب ؟

و قصه القاعده باينه من اول استفتاء اللى اتجمع فيه الليبراليين و العلمانيين و عمرو خالد و الكنيسه و اتباعها

و صرفوا دم قلبهم فى الدعايه المضاده و تشويه الاخر (المسلم) و عملوا اعلانات خايبه من عينه خد معاك خمسه

و جابوا اتوبيسات نقلوا الناس للاستفتاء و عملوا مؤتمرات و افتروا و كذبوا على المعسكر الاخر

و فى النهايه نتيجه كل ده اقل من 22 % يبقى كلامى مضبوط و لا لأ يا زهرورتى ؟

طيب و هو 22% قليلين يا بو عمر ياخويا؟ ديهدي؟؟؟ :unsure:

حوالي ربع الشعب ....تستهتر بربع الشعب يا راجل اخص عليك :protest:

ده غير اللي رأيه من رأيهم و منعته ظروفه من التصويت

ده غير المصريين بالخارج :blush2:

يعني ممكن النسبه تزيد كمان

يبقى الصح اننا نحترمهم و نحترم رأيهم

و لا حتعيش تظلم في الأقليات كده طول عمرك يا جدع؟ ;)

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عارفين لما قريت الخبر ...بقيت مش عارفه ارد ...نسامحه و لا لاء....

طيب ربنا نفسه بيسامح فى كل شىء كبائر و صغائر الا الشرك به...

طيب احنا مش الهه احنا بشر ...عاوزين دم الشهداء و ذل السنين

طيب و طيب و طيب ...اسئله كتير

ما تيجوا نشيل كل عواطفنا سواء شفقه و تعاطف ...او رغبه بالآخذ بالثأر لدم الشهداء

و نفكر بعقل ...هنلاقى ان طلب العفو مننا ده...مسئوليه صعبه

على عاتقنا امام الله ...و فى الحاله دى لابد مننا للرجوع فقط لاحكام الله و ما ذكره فى كتابه و شريعته..

و لا ايه رأيكم ...حيرانين زيى كده؟؟ منتظره من احد الاعضاء الافاضل الاجابه مستندا لاحكام الله و شريعته و دينه

لان الموقف فعلا محيرنى انا على الاقل و احتاج لاجابه ...لانى لو فى مقدرتى اسامح ...معنديش اى استعداد

اقف امام الله يوم المشهد العظيم و انا اصبحت ظالمه بعد ما كنت مظلومه...و فى نفس الوقت لو الدين بيقول ما نسامحش

و نقتص منه و انا معملتش كده ...معنديش استعداد يكون دم الشهداء و ثأرهم فى رقبتى يوم القيامه و يشهدوا الله عليا فى

هذا اليوم العظيم..

محتاجه الاجابه بشرع الله لو تكرم احدكم بالرد عليا

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

يا أخ عطار

بالله عليك ... لا تجتزيء الأحاديث .. ثم تبني عليها أحكاما ... وتدعي أنك تتكلم باسم الدين ..

كان صفوان بن أمية رضي الله عنه نائمٌ في مسجد رسول الله -صلى الله عليه وسلم-على رداءه فجاء سارق فسرق رداء صفوان من تحته؛ فرفعه صفوان إلى رسول الله فقال: " اقطعوا يده " . قال: يا رسول الله أعلى ثلاثة دراهم تقطعه إني وهبته له قال: " هلا قبل أن تأتيني به "

و قال ابن باز رحمه الله تعالي في تعليقه علي هذا الحديث

"" إذا بلغت الحدود السلطان فلعن الله الشافع والمشفع"

لماذا نقلت هذا الكلام عن الشيخ ابن باز ... وتركت هذا الكلام إذن ..

[ قال الشيخ بن باز رحمه الله تعالى : (لا يجوز منازعة ولاة الأمور والخروج عليهم لأنه يسبب مفاسداً كبيرةً وشراً عظيماً وإذا رأى المسلمون كفراً بواحاً عندهم من الله فيه برهان فلا بأس أن يخرجوا أو كان الخروج يسبب شراً أكثر فليس لهم الخروج رعاية للمصالح العامة والقاعدة الشرعية المجمع عليها: ( أنه لا يجوز إزالة الشر بما هو أشر منه ، بل ويجب درء الشر بما يزيله أو يخففه) ].

وما رأيك أيضا في كلام الإمام الصنعاني

[ قال الإمام الصنعاني : ( من خرج على أمام اجتمعت عليه كلمة المسلمين فإنه قد استحق القتل لإدخاله الضرر على عباده وظاهره سواء كان عادلاً أو جائراً ) ]

هذه هي النقطة الأولى ...

النقطة الثانية ... بخصوص الحديث الذي نقلته ...

هذا الحديث يطبق لو أن الأمر ثبت بالفعل .. بمعنى أنه قد ثبت بالفعل أنه مدان ... الحديث يقول ( فجاء سارق فسرق )... أي أن فعل السرقة قد ثبت فعلا وحقا .. أما ما دون ذلك فالعفو جائز بل مستحب .. ما دام أن الشخص المدان لا يخشى منه على المجتمع..

---------------------------------------------------------------------

هذا هو الكلام فقط الذي سأتحدث عنه ....

أما باقي المداخلات فلا يوجد فيها ما يستحق الرد ...

ولكنني فقط سأقول .. أننا بالفعل شعب لا يبكي إلا على جلاديه ... عبد الناصر أدخل جميع معارضيه في السجون .. لم يترك أحدا خارج السجن .. وأذلهم وأذاقهم صنوف العذاب داخل السجون .. وتسبب بتهوره الكبير في خسائر اقتصادية هائلة للاقتصاد المصري .. وتسبب بوفاة ما لا يقل عن 20 ألف مصري في نكسة 67 التي جرنا إليها بتهوره .. فضلا عما أدت إليه من خسائر اقتصادية هائلة وخسائر سياسية ما زلنا ندفع ثمنها إلى الآن .. ناهيك عن حرب اليمن وما أدت إليه من خسائر اقتصادية ومادية وألاف القتلى الذين وقعوا فيها .............. عبد الناصر الذي لو كانت الدعوة لهذه المظاهرات تمت في عهده لتم فورا إعدام كل من دعا إليها ... ولقام الجيش نفسه بسحق كل من شارك فيها.

ومع ذلك فإن عبد الناصر عندما مات .. لم يطالب أحد بمحاسبته ولم يعقد له المحاكمات سواء الشعبية أو غير الشعبية أو حتى الرمزية ... بل خرج الملايين يبكون عليه .............

ما زال التاريخ يحترم ثورة يوليو في تصرفها الراقي والحضاري مع الملك فاروق ... الرجل الذي اشترى لجيشه سلاحا فاسدا يحارب به .. وعقد معاهدات هدنة أثناء حرب 48 أدت لخسارة مصر الحرب بعد أن كان جيشها متفوقا .. وحرق زبانيته القاهرة عام 52 .. ومع ذلك عاملته ثورة يوليو باحترام وتقدير ...

يبدو أن ثوار يوليو كان أغبياء .. !!!

تم تعديل بواسطة شرف الدين

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

يا أخ عطار

بالله عليك ... لا تجتزيء الأحاديث .. ثم تبني عليها أحكاما ... وتدعي أنك تتكلم باسم الدين ..

كان صفوان بن أمية رضي الله عنه نائمٌ في مسجد رسول الله -صلى الله عليه وسلم-على رداءه فجاء سارق فسرق رداء صفوان من تحته؛ فرفعه صفوان إلى رسول الله فقال: " اقطعوا يده " . قال: يا رسول الله أعلى ثلاثة دراهم تقطعه إني وهبته له قال: " هلا قبل أن تأتيني به "

[ قال الشيخ بن باز رحمه الله تعالى : (لا يجوز منازعة ولاة الأمور والخروج عليهم لأنه يسبب مفاسداً كبيرةً وشراً عظيماً وإذا رأى المسلمون كفراً بواحاً عندهم من الله فيه برهان فلا بأس أن يخرجوا أو كان الخروج يسبب شراً أكثر فليس لهم الخروج رعاية للمصالح العامة والقاعدة الشرعية المجمع عليها: ( أنه لا يجوز إزالة الشر بما هو أشر منه ، بل ويجب درء الشر بما يزيله أو يخففه) ].

[ قال الإمام الصنعاني : ( من خرج على أمام اجتمعت عليه كلمة المسلمين فإنه قد استحق القتل لإدخاله الضرر على عباده وظاهره سواء كان عادلاً أو جائراً ) ]

معلش يا أخ شرف...انت رديت علي كلامي..بكلام تاني خالص

ايه علاقة السرقة و العفو دلوقتي بالخروج علي الحكام؟؟

أنا بتكلم عن ناس بتقول انتوا موافقين نعفو عنه..تجيبلي انت كلام عن الخروج عن الحكام؟؟

وبعدين انت اتكلمت عن موضوع السرقة..و قلت ان فعل السرقة في الحديث حدث فعلا ..

طيب و احنا في هذه الحالة عندنا دليل أنه لم يفعل؟؟..

الموضوع لسه في يد القضاء..و هما اللي يقولوا هو عمل ولا ما عملش..

!!!انت بتتكلم و كأنه خلاص برئ من كل حاجة

و أنا ما بدعيش اني بتكلم بإسم الدين..أنا بتكلم بأحاديث عن النبي عليه الصلاة و السلام

و ياريت بس يكون الكلام هادي شوية عشان نعرف نرد علي بعض..ما بحبش اللي بيدخل فيا حامي كده

-------------------------------------------------------------------------------------

بالنسبة للخروج عن الحكام..ياريت تقرأ شوية في التاريخ الاسلامي..و تقرأ شوية عن منهج أبو سفيان الثوري..و ابن أبي ذئب..و الحسن بن صالح بن حي

الحسن بن صالح بن حي..كان أحد العباد الزهاد..و لكنه كان يري السيف في التعامل مع الحكام

هل انت شايف ان اللي حصل عندنا في مصر ده..حصل بالسيف؟؟

انت شايف ان الناس جابت أسلحة و طلعت علي القصر بتاعه و عزلته رغما عنه؟؟

تم تعديل بواسطة Alattar

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

يا أخ عطار

هذه هي النقطة الأولى ...

النقطة الثانية ... بخصوص الحديث الذي نقلته ...

هذا الحديث يطبق لو أن الأمر ثبت بالفعل .. بمعنى أنه قد ثبت بالفعل أنه مدان ... الحديث يقول ( فجاء سارق فسرق )... أي أن فعل السرقة قد ثبت فعلا وحقا .. أما ما دون ذلك فالعفو جائز بل مستحب .. ما دام أن الشخص المدان لا يخشى منه على المجتمع..

---------------------------------------------------------------------

هذا هو الكلام فقط الذي سأتحدث عنه ....

أما باقي المداخلات فلا يوجد فيها ما يستحق الرد ...

ولكنني فقط سأقول .. أننا بالفعل شعب لا يبكي إلا على جلاديه ... عبد الناصر أدخل جميع معارضيه في السجون .. لم يترك أحدا خارج السجن .. وأذلهم وأذاقهم صنوف العذاب داخل السجون .. وتسبب بتهوره الكبير في خسائر اقتصادية هائلة للاقتصاد المصري .. وتسبب بوفاة ما لا يقل عن 20 ألف مصري في نكسة 67 التي جرنا إليها بتهوره .. فضلا عما أدت إليه من خسائر اقتصادية هائلة وخسائر سياسية ما زلنا ندفع ثمنها إلى الآن .. ناهيك عن حرب اليمن وما أدت إليه من خسائر اقتصادية ومادية وألاف القتلى الذين وقعوا فيها .............. عبد الناصر الذي لو كانت الدعوة لهذه المظاهرات تمت في عهده لتم فورا إعدام كل من دعا إليها ... ولقام الجيش نفسه بسحق كل من شارك فيها.

ومع ذلك فإن عبد الناصر عندما مات .. لم يطالب أحد بمحاسبته ولم يعقد له المحاكمات سواء الشعبية أو غير الشعبية أو حتى الرمزية ... بل خرج الملايين يبكون عليه .............

ما زال التاريخ يحترم ثورة يوليو في تصرفها الراقي والحضاري مع الملك فاروق ... الرجل الذي اشترى لجيشه سلاحا فاسدا يحارب به .. وعقد معاهدات هدنة أثناء حرب 48 أدت لخسارة مصر الحرب بعد أن كان جيشها متفوقا .. وحرق زبانيته القاهرة عام 52 .. ومع ذلك عاملته ثورة يوليو باحترام وتقدير ...

يبدو أن ثوار يوليو كان أغبياء .. !!!

انا هرد بس على الكلمه دى ...بما انى من المشاركات فى التوبيك و بما انى من اصحاب المداخلات ال حضرتك رأيت انها بلاقيمه و لا تستحق الرد

انا بقول لحضرتك ...اتقى الله ...ده انا سألت عن رأى الدين و الشرع و احكام الله وطلبت رد احد الافاضل الذى على اطلاع اكثر منى

او دارس الدين و فقهه و احكامه مثلا لانى مبلبله فكريا

ازاى حضرتك شايف ان سؤالى عن شرع الله و احكامه هى مداخله بلا قيمه لا تستحق الرد

سألني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لحد دلوقت كلها اخبار

بس اللي فهته ان ده يخص قضية واحدة.. الكسب غير المشروع

مش اي قضايا تانية

و للاسف دي كانت تسوية بيعملوها مع اللي بيستولوا على المال العام او القروض و بيلاقوا القضية صعب اثباتها بسرعة

اما لو فيه قضايا تانية فلا تدخل في هكذا صفقة

اعتقد سوزان متهمة بالكسب غير المشروع و الاستيلاء على المال العام فقط

لذا صفقة كهذه تنقذها من السجن -و لو كان احتياطيا فقط-

رأيي الشخصي

ليس لدي المعلومات الكافية لاحكم هل رات السلطة المختصة ان "الورق متستف كويس" و عليه فهذه الصفقة جيدة ام لا

لكنني ضد ان يخرج علينا بخطاب جديد يقسم الناس من جديد

و أرجو ان يتم التعامل بحزم مع هذا الموضوع

باقي القضايا تفضل ماشية عادي

رابط هذا التعليق

أعْرِضْ عَنِ الجَاهِلِ السَّفِيه فكلُّ ما قالَ فهو فيهِ

ما ضرَّ بحرَ الفراتِ يوماً أن خاضَ بَعْضُ الكِلاب فيه

بس خلاص

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

السماح ممكن جدا فى حالة اذا كان الموضوع متعلق باموال فقط

لكن المشكلة من يستطيع ان يسامح فى دماء من تم قتلهم بدون سبب ؟؟

ومن هو الموكل من من اهالى الضحايا لكى يعفو ويصفح أو لا ؟؟؟

ومن يملك توكيل عن 80 مليون مصرى لكى يسامح على موارد مصر الطبيعية التى تم تبديدها ؟؟

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=k6LNndJlKkc&feature=related

تم تعديل بواسطة عنبو

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هو انا ممكن اقول حاجة صغيرة آد النملة

انتو حارقين دمكم ليه

هو انتو افترضتوا ان الخبر اصلا صحيح...و ااقصد بيه الخبر بتاع العفو و خبر سوزان و خبر انه راح يتنازل

اللي انا اتعلمته من الفترة اللي فاتت و اتعلمتهكويس اوي

ان الخبر بيطلع و الناس بتعمل زي ما انتو عاملين فوق كدهوت

بتخش تسخن...و تزعق....و تتشحن

و بعد شوية الخبر يتنفي

انا هستني بقي لما الخبر يتنفي كمان شوية

و ساعتها صدقوني هتكتشفوا ان احنا عمالين نضيع في حبة العقل اللي طالعين بيهم من الدنيا

المرة دي لو الخبر مطلعشي صح

انا رايي لازم يكون فيه وقفة

و اذا مكنشي فيه وقفة

يبقي خلاص

مش هعلق علي اي خبر لغاية....ما يتنفي و بعدين اصلا مش هعلق برضه...طب ما هو اتنفي اصلا

علي هامش الفرجة

القضية مع مبارك و لا سوزان مش قضية فلوس

اي حد هيتعامل معاها انها شوية فلوس....يبقي عليه العوض و منه العوض

يمكن نكون عندنا فقر....بس الاصعب لما ميبقاش عندنا ارادة و لا كرامةو تكسرنا شوية فلوس

و هنتابع الفرجة

رابط هذا التعليق

انتو حارقين دمكم ليه

هو انتو افترضتوا ان الخبر اصلا صحيح...و ااقصد بيه الخبر بتاع العفو و خبر سوزان و خبر انه راح يتنازل

و بعد شوية الخبر يتنفي

و ساعتها صدقوني هتكتشفوا ان احنا عمالين نضيع في حبة العقل اللي طالعين بيهم من الدنيا

و اذا مكنشي فيه وقفة

يبقي خلاص

مش هعلق علي اي خبر لغاية....ما يتنفي و بعدين اصلا مش هعلق برضه...طب ما هو اتنفي اصلا

علي هامش الفرجة

يمكن نكون عندنا فقر....بس الاصعب لما ميبقاش عندنا ارادة و لا كرامةو تكسرنا شوية فلوس

و هنتابع الفرجة

الخبر النهاردة يا ريهام علي بوابة الأهرام..ان حسني مبارك فعلا قدم اقرار بالتنازل عن أملاكه..يعني الخبر يبدوا أنه صحيح..و يبدوا ان الموضوع ماشي بالتدريج

تم تعديل بواسطة Alattar

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

انتو حارقين دمكم ليه

و بعد شوية الخبر يتنفي

و اذا مكنشي فيه وقفة

يبقي خلاص

علي هامش الفرجة

و هنتابع الفرجة

الخبر النهاردة يا ريهام علي بوابة الأهرام..ان حسني مبارك فعلا قدم اقرار بالتنازل عن أملاكه..يعني الخبر يبدوا أنه صحيح..و يبدوا ان الموضوع ماشي بالتدريج

المجلس العسكري قالها

لا

يبقي خلينا لما نشوف

رابط هذا التعليق

عارفين لما قريت الخبر ...بقيت مش عارفه ارد ...نسامحه و لا لاء....

طيب ربنا نفسه بيسامح فى كل شىء كبائر و صغائر الا الشرك به...

طيب احنا مش الهه احنا بشر ...عاوزين دم الشهداء و ذل السنين

طيب و طيب و طيب ...اسئله كتير

ما تيجوا نشيل كل عواطفنا سواء شفقه و تعاطف ...او رغبه بالآخذ بالثأر لدم الشهداء

و نفكر بعقل ...هنلاقى ان طلب العفو مننا ده...مسئوليه صعبه

على عاتقنا امام الله ...و فى الحاله دى لابد مننا للرجوع فقط لاحكام الله و ما ذكره فى كتابه و شريعته..

و لا ايه رأيكم ...حيرانين زيى كده؟؟ منتظره من احد الاعضاء الافاضل الاجابه مستندا لاحكام الله و شريعته و دينه

لان الموقف فعلا محيرنى انا على الاقل و احتاج لاجابه ...لانى لو فى مقدرتى اسامح ...معنديش اى استعداد

اقف امام الله يوم المشهد العظيم و انا اصبحت ظالمه بعد ما كنت مظلومه...و فى نفس الوقت لو الدين بيقول ما نسامحش

و نقتص منه و انا معملتش كده ...معنديش استعداد يكون دم الشهداء و ثأرهم فى رقبتى يوم القيامه و يشهدوا الله عليا فى

هذا اليوم العظيم..

محتاجه الاجابه بشرع الله لو تكرم احدكم بالرد عليا

بيحضرنى مشهد من فيلم الكرنك .. مشهد كمال الشناوى فى السجن :

كلنا ضحايا .. كلنا مجرمين

مش عارف ليه أصبحنا كلنا قضاة .. وكلنا متهمين

فيها إيه لو استنينا وشوفنا حيعتذر ولا لأ ؟

فيها إيه لو صبرنا لحد القضاء "الحقيقى" ما يقول كلمته

فاكرين محيى الدين الغريب ؟ .. بعد الحكم عليه وبعد بقائه سبع سنوات فى السجن طلع برئ ... حد اعتذر له بعد الكل ما نهش فى لحمه ؟

مفيد شهاب .. برضه الكل نهش فى لحمه بعد كلام جرايد ابراهيم عيسى وقنوات محمود سعد .. وبعدين لما ثبت إن كل ثروته من مصادر مشروعة .. حد اعتذر له ؟..

الممرضة اللى كان محكوم عليها بالاعدام فى اسكندرية وبعدين تم الحكم عليها بالبراءة .. حد اعتذر لها ؟

يا باشمهندسة

علشان تريحى ضميرك .. سيبك من كلام الجرايد وانتظرى الخبر اليقين .. فإبداء الرأى على أى متهم قبل هذا يحملنا ذنوبا لا قبل لنا بها يوم الموقف العظيم ..

ملحوظة : خصوصا إن كل يوم فيه جديد شوفى بيتقال إيه عن موضوع القناصة

تم تعديل بواسطة أبو محمد
إضافة ملحوظة

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

استاذى الفاضل ابو محمد...

انا فعلا تايهه جداا و خصوصا بعد قرأة كلام منصور العيسوى بخصوص اسلحه الليزر

و حاسه انى عاوزه اخد اجازه من كل الجرايد و القنوات التليفزيونيه

علشان حرقة الدم ..خصوصا ما يسمى بالزحف للحدود علشان فلسطين !!!!

ساعات بحس انه عليه العوض !!!

سألني

رابط هذا التعليق

اعتقد لازم الاعتذار يكون واضح وصريح ويفهم منها الاعتذار الحقيقي . وممكن يقول هو عمل ايه عشان نسامحه

وهو سرق ايه عشان نسامحه

وهو ضيع مين عشان نسامحه .

لازم يكون خطاب الاعتذار يحمل شي يستحق ان يعتذر اما ان يقول انا اسف للشعب المصري وسامحوني اني اخطيت في حقكم دا كلام انشائي ..؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...