اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الغاء قرعة الآراضي الأخيرة

Recommended Posts

قرار بإالغاء القرعة العلنية الثامنة للآراضي والقرار منشور بصحيفة الأهرام صفحة الدولة عدد 12/5/2011م والوزير ( اللي مايعلم بيه غير ربنا ) قرر ان الاراضي الجديدة هاتكون ملك وتورث ولا يمكن بيعها او الاتجار بها ( يعني عليها حظر بيع ) واراضي الاسكان الفاخر ستطرح بالمزايدة العلنية وده مالوش غير معني واحد خلاص اللي خد أرض قرعة عدي وخلاص واللي معاه ارض فيلا يبقي مسك فرصة مش هايعرف يعوضها وده هايترتب عليه ان أوفرات اراضي القرعات السابقة هاتزيد جدا لأن اللي هياخد قطعة ارض مش هايعرف يبعها ومش هايعرف يقدم تاني ولا هو ولا ولاده ولا زوجته والمساحات من 250 الي 300 متر يعني لو واحد لبس في حته 250 قبلي وكان يطمح انه ياخد ارض اكبر او افضل من كده مش هاينفع لا يبيع ولا يشتري ولا يغير ولا يعمل اي حاجة غير انه يبنيها ويسدد تمنها او يلفها في كيس ويرميها في جنب ( إيه الإبداع ده ياسيادة الوزير ) بصراحة كل سنة وإحنا طيبين ( رضينا بالهم والهم مش راضي بينا ) ذهبت حكومة الحرمية وأتت حكومة المهلبية ، طيب والله ياسيادة الوزير لو كنت سألتني كنت قولتك نزل اراضي زي ابني بيتك بمساحة موحده 200 متر وخلي القرعات واراضي الاسكان الفاخر والفيلات بنفس نظامها وكده يبقي عداك العيب وازح وياسلام لو تكرمت ونزلت اسعارها شوية ، لكن اللي سعادتك عملته هو انك عملت اراضي ابني بيتك جديدة وبتبيعها للناس ( بتشتغلونا يعني ) يلا هي جت عليكوا ... حسبي الله ونعم الوكيل .

رابط هذا التعليق

قرار بإالغاء القرعة العلنية الثامنة للآراضي والقرار منشور بصحيفة الأهرام صفحة الدولة عدد 12/5/2011م والوزير ( اللي مايعلم بيه غير ربنا ) قرر ان الاراضي الجديدة هاتكون ملك وتورث ولا يمكن بيعها او الاتجار بها ( يعني عليها حظر بيع ) واراضي الاسكان الفاخر ستطرح بالمزايدة العلنية وده مالوش غير معني واحد خلاص اللي خد أرض قرعة عدي وخلاص واللي معاه ارض فيلا يبقي مسك فرصة مش هايعرف يعوضها وده هايترتب عليه ان أوفرات اراضي القرعات السابقة هاتزيد جدا لأن اللي هياخد قطعة ارض مش هايعرف يبعها ومش هايعرف يقدم تاني ولا هو ولا ولاده ولا زوجته والمساحات من 250 الي 300 متر يعني لو واحد لبس في حته 250 قبلي وكان يطمح انه ياخد ارض اكبر او افضل من كده مش هاينفع لا يبيع ولا يشتري ولا يغير ولا يعمل اي حاجة غير انه يبنيها ويسدد تمنها او يلفها في كيس ويرميها في جنب ( إيه الإبداع ده ياسيادة الوزير ) بصراحة كل سنة وإحنا طيبين ( رضينا بالهم والهم مش راضي بينا ) ذهبت حكومة الحرمية وأتت حكومة المهلبية ، طيب والله ياسيادة الوزير لو كنت سألتني كنت قولتك نزل اراضي زي ابني بيتك بمساحة موحده 200 متر وخلي القرعات واراضي الاسكان الفاخر والفيلات بنفس نظامها وكده يبقي عداك العيب وازح وياسلام لو تكرمت ونزلت اسعارها شوية ، لكن اللي سعادتك عملته هو انك عملت اراضي ابني بيتك جديدة وبتبيعها للناس ( بتشتغلونا يعني ) يلا هي جت عليكوا ... حسبي الله ونعم الوكيل .

اخى الفاضل

فى كل حكومات العالم الدولة ترعى الطبقات الاقل و المتوسطة لان تلك الطبقات الاولى بالرعاية و مساحة 200 : 300 متر كافية لانتاج شقة مساحتها من 135 الى 200 متر

و الدولة حتعمل حظر بيع مثلما تقول عشان تقضى على حكاية البيع بنظام الاوفر لانه بيسبب رفع سعر الاراضى و حتى لا يحصل على الارض سوى المحتاج لها فقط ..

اما اللى طامح للحصول على ارض فيلا ترضى نفسه فده لابد ان يكون مقتدر و يتحمل اعباء البناء ...

يعنى ميكنش عاوز ارض رخيصة و فى نفس الوقت يقدر يبنى حلو ...زى محيعرف يبنى يبقى يعرف يشترى

و بعدين انا ضد المساحات الكبيرة ... تخيل واحد فى القرعة كان عامل حسابه على ارض 648 متر و يجيلوا 1.24 متر ... حتى 648 متر مساحتها كبيرة

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

بصراحة خبر حظر البيع ده خبر من وجهة نظري كويس وحكيم وذلك للقضاء على الأوفر [ إلي هوه أوفر أوي ] وكذلك يسد الطريق أمام السماسرة الذين يدخلون القرعة بعشرة أو عشرين أسم لموظفين عندهم أو أقاربهم وبعد كدة يبيعوها للطالب بأوفر زيادة عن اللزوم .. ولو بصينا للسماسرة دول هنلاقيهم مش هيفرقو كثير عن حسين سالم الذي اشترى الغاز من مصر وباعو بعد كدة لإسرائيل بأسعار غالية .. الفارق الوحيد إن مشتري الأرض من السمسار هوه مصري بردو مش إسرائيلي ..

وقد قمت منذ فترة بإرسال بريد لمجلس الوزراء وللمجلس العسكري بطلب مشابه لذلك .. لكن طبعاً أكيد القرار ده مكنش علشان خاطر رسالتي لهم :)

وبالنسبة لأراضي الفيلات التي ستكون بالمزاد .. فمع احترامي للجميع وتمنياتي لهم بمزيد من الرخاء .. بس على رأي المثل .. الغاوي ينقط بطاقيته .. وإلي عايز يعيش في فيلا .. يبقى لازم يكون أد ثمنها .. وأيضاً بغض النظر عن المزاد ولو قلنا خليها بردو بنظام القرعة .. لما يكون واحد سعيد الحض فاز بقطعة أرض بالقرعة بمساحة 1000 متر بالقاهرة الجديدة مثلاً .. مش عارف سعر الأرض في القرعة الأخيرة وصل كام .. بس لو افترضنا أنها 1500 جنيه [ وده طبعاً مستحيل في القاهرة الجديدة لأن أكتوبر وصل العسر فيها 1550 ] فبكدة هيكون ثمن الأرض مليون ونصف المليون جنيه .. يبقى مش هتفرق كثير لو كانت في مزاد ووصلت اثنين مليون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من قال لا ادري فقد أفتى

رابط هذا التعليق

بصراحة خبر حظر البيع ده خبر من وجهة نظري كويس وحكيم وذلك للقضاء على الأوفر [ إلي هوه أوفر أوي ] وكذلك يسد الطريق أمام السماسرة الذين يدخلون القرعة بعشرة أو عشرين أسم لموظفين عندهم أو أقاربهم وبعد كدة يبيعوها للطالب بأوفر زيادة عن اللزوم .. ولو بصينا للسماسرة دول هنلاقيهم مش هيفرقو كثير عن حسين سالم الذي اشترى الغاز من مصر وباعو بعد كدة لإسرائيل بأسعار غالية .. الفارق الوحيد إن مشتري الأرض من السمسار هوه مصري بردو مش إسرائيلي ..

وقد قمت منذ فترة بإرسال بريد لمجلس الوزراء وللمجلس العسكري بطلب مشابه لذلك .. لكن طبعاً أكيد القرار ده مكنش علشان خاطر رسالتي لهم :)

وبالنسبة لأراضي الفيلات التي ستكون بالمزاد .. فمع احترامي للجميع وتمنياتي لهم بمزيد من الرخاء .. بس على رأي المثل .. الغاوي ينقط بطاقيته .. وإلي عايز يعيش في فيلا .. يبقى لازم يكون أد ثمنها .. وأيضاً بغض النظر عن المزاد ولو قلنا خليها بردو بنظام القرعة .. لما يكون واحد سعيد الحض فاز بقطعة أرض بالقرعة بمساحة 1000 متر بالقاهرة الجديدة مثلاً .. مش عارف سعر الأرض في القرعة الأخيرة وصل كام .. بس لو افترضنا أنها 1500 جنيه [ وده طبعاً مستحيل في القاهرة الجديدة لأن أكتوبر وصل العسر فيها 1550 ] فبكدة هيكون ثمن الأرض مليون ونصف المليون جنيه .. يبقى مش هتفرق كثير لو كانت في مزاد ووصلت اثنين مليون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والله ياجماعة بجد كلامكوا منطقي ولفت نظري لحاجات انا ماكنتش واخد بالي منها بس لوكان نزل القرعة وبفلوسها رفق اراضي محدود ومتوسط الدخل ماكنش هايخسر حاجة وبعدين نقطة حظر البيع انا بصراحة لقيت معاكوا حق فيها لأن موضوع الاوفر ده بقي مستفز جدا وزيادة عن اللازم وانتوا فعلا معاكوا حق فيه 100 في الميه ، لكن في نقطة بقي في الواقع اللي احنا داخلين عليه وهو ان الاارضي ستسلم بنظام الشباك او الحجز المباشر ده من وجهة نظري هايضع عبئ غير عادي يعني علي سبيل المثال اراضي ابني بيتك بدأ المشروع في 2004 والي الآن لم تنتهي المرافق مع العلم ان مجموع قطع آراضي ابني بيتك علي مستوي الجمهورية هو 280 الف قطعة طيب لو اتاحت الحكومة الاراضي بالحجز المباشر تفتكروا كام قطعة ممكن تتحجز مع العلم ان قيراط ارض المباني في الارياف وصل من 150 الي 200 الف يعني الاراضي دي هاتكون ارخص بكتير من اراضي الارياف لان مساحتها اكبر يبقي كده العدد ممكن يوصل لمليون قطعة مثلا وده طبعا مش هايحتاج لترفيق بس لأن بحكم العدد هايحتاج لإنشاء مجتمعات عمرانية جديدة وده بالفعل اللي الوزير قالوا وخلينا نشوف كلاموا ونصدقوا لكن لما نشوف عماليوا نستعجب لأن نفس الوزير أوقف الترفيق ( دي تصريحات رئيس هيئة المجتمعات العمرانية الجديدة ) في 80% من مشروعات ترفيق اراضي الإسكان لعدم توافر الامكانيات المادية يعني لما يبقي مش قادر يرفق القديم اللي اتحجز واندفعت فلوسه يبقي ازاي يوفر الجديد ده سؤال بيفرض نفسه وبالمناسبة انا لحد دلوقتي لم اتقدم لآي قرعة يعني من مصلحتي ان الموضوع ينجح لكن اكتر شيء اكرهه هو اجباري بفلوسي علي اللي هما عايزينه بمعني ان حظر البيع لو تم يبقي المفروض الاراضي دي تكون مدعمه وليست بقيمة المرافق يعني تكون زي ابني بيتك وبزيادة 100 متر وممكن ياخد فرق تميز بقيمة مثلا 100 جنيه للمتر لأن قوامها هاينتج عنه شقق زي ماتفضل الاستاذ وقال 135 متر تقريبا يبقي هنا امام الوزراة امر من اتنين يا إما تاخد فلوسنا وترفق ونشتري الارض ومايبقاش فيه حظر بيع أو يدونا الارض مدعمه ويحظروا البيع زي ماهما عايزين ... مش كده ولا ايه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...