اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حد يعرف بيت الدكتور عصام شرف ولا اى حد من المجلس العسكرى

Recommended Posts

انا ارد عل حضرتك

لاْن الاسعار في مصر ....مولعه .وغاليه

يعني علشان تجيب هدايا من مصر (مقارنةً) باسعار السعوديه ......يبقى هاتشتري بالفلوس اللي حوشتها طول السنه هدايا

مثلا العبايات الحريمي (بتاعت الهدايا) شوف سعرها في السعوديه بكام ..وشوف في مصر بكام

انا الكام شهر اللي قعدهم في الرياض .حولوني لما رجعت مصر

علشان كنت كل ما اجي اشتري حاجه ....اقارنها باللي زيها في السعوديه

مثلا كمان لبس الاطفال

السالوبيت ب 15 و20 ريال (وفي ب5 و10)

في مصر .اقل واحد ب 50 جنيه وفي ب 80 ,في اغلى كمان

بالاضافه لان الخامات وجودة الصنع في السعوديه .غير مصر

عرفت بق الناس نامت ليه في موضوع الهدايا ده

كمان اللي في مصر بيبقوا مستنيين حاجه من ريحة السعوديه (بيفرحوا بيها قوي)

لو عرفوا انها من مصر .مش هاتعجبهم

انا اخواتى كلمونى عايزين شوية حجات من السعودية

قولتلهم لو نجيبها من مصر يبقى احسن وكدة وشرحتلهم الفكرة

قالوا لى فى مصر الحاجة جودتها وحشة اوى واغلى من السعودية

جيبهالنا من هناك احسن واحنا هنحاسب عليها (يعنى معتش موضوع هدايا دى حجات بتطلب منك وهما محتاجينها بجودة معينة وللاسف الحكومة فى مصر مش عارفة تتصرف فى النقطة دى والتجار وجشعهم بيخلى الناس تنفر منهم)

ايه رايكوا بقى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

• الردود 46
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا ارد عل حضرتك

لاْن الاسعار في مصر ....مولعه .وغاليه

يعني علشان تجيب هدايا من مصر (مقارنةً) باسعار السعوديه ......يبقى هاتشتري بالفلوس اللي حوشتها طول السنه هدايا

مثلا العبايات الحريمي (بتاعت الهدايا) شوف سعرها في السعوديه بكام ..وشوف في مصر بكام

انا الكام شهر اللي قعدهم في الرياض .حولوني لما رجعت مصر

علشان كنت كل ما اجي اشتري حاجه ....اقارنها باللي زيها في السعوديه

مثلا كمان لبس الاطفال

السالوبيت ب 15 و20 ريال (وفي ب5 و10)

في مصر .اقل واحد ب 50 جنيه وفي ب 80 ,في اغلى كمان

بالاضافه لان الخامات وجودة الصنع في السعوديه .غير مصر

عرفت بق الناس نامت ليه في موضوع الهدايا ده

كمان اللي في مصر بيبقوا مستنيين حاجه من ريحة السعوديه (بيفرحوا بيها قوي)

لو عرفوا انها من مصر .مش هاتعجبهم

انا اخواتى كلمونى عايزين شوية حجات من السعودية

قولتلهم لو نجيبها من مصر يبقى احسن وكدة وشرحتلهم الفكرة

قالوا لى فى مصر الحاجة جودتها وحشة اوى واغلى من السعودية

جيبهالنا من هناك احسن واحنا هنحاسب عليها (يعنى معتش موضوع هدايا دى حجات بتطلب منك وهما محتاجينها بجودة معينة وللاسف الحكومة فى مصر مش عارفة تتصرف فى النقطة دى والتجار وجشعهم بيخلى الناس تنفر منهم)

ايه رايكوا بقى

اياك يا حوسام تعمل كده مجتش يعنى على السنه دى عادى ياجماعه

وبعدين اللبس فى مصر ارخص من السعوديه واحلى على فكره انا بتكلم عن الرجالى مع الاخذ فى الاعتبار كمان فرق العمله

انا هنا جبت جزمه ايطالى ماركه وبنا طلعت اى كلام وكانت غاليه قوى انما بجيب الجزمه المصرى بتبقى تمام

وبعدين ياعم لو اصروا هات ليهم اليى هما عاوزينه وحاسيهم عليه ولما تنزل مصر اشترى هدايا ليهم من مصر

وبعدين ممكن يا جماعه تعملوا حاجه قولوا مثلا هنجيب هدايا ب 3000 ريال تمام

خلاص ياعم حولهم مصر وهات بيهم هدايا فى مصر وزى لما يطلع بقى

والي ميرضاش ياخد الهديه هو حر وبعدين على فكره اليى بنعمله ده لمصلحة الناس اليى فى مصر ودى اقل حاجه نقدر نساعدهم بيها

انا لو فى مصر كنت لفيت على المحلات اليى اعرفها وكنت اتفقت معهاعلى نسبة خصم حلوه

وكنت اخاد منهم نسبه كمان وتبقى مصلحه تمام

هو مافيش شباب فى مصر عاوزين يشتغلوا ولا كلهم بيعملوا مظاهرات ومش فاضيين

تجياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

عنبو: والثوره مالها ومال زيادة الاسعار والثوره مالها ومال نقص بعض السلع فى مصر
إبراهيم عبدالعزيز: قبل الثورة وفى عز الاستقرار كانت اسعار السلع الاساسية فى مصر تقفز وترتفع بشكل جنونى وكان أقربها الطماطم التى وصل الكيلو فيها لعشرة جنيهات فأصبحت اغلى من التفاح الامريكانى !!؟ ايضا السكر والارز ارتفعوا بشكل جنونى حتى قبل ان تقوم الثورة .

اذن الموضوع ليس له علاقة بالثورة

يا حضرات السادة الكرام،

أولا- ارتفاع الأسعار في 2010م كان ناتج عن تضخم عالمي أصاب الأسعار في العالم كله بجنون بسبب ما يعرف بالوقود الحيوي أي استخدام منتجات زراعية لإنتاج طاقة بديلة.

ثانيا- ازاي الثورة ملهاش علاقة بزيادة الأسعار؟؟؟؟؟؟ ح نهزر بقى وللا ايه:).

هي مش الثورة دي نتج عنها تقليل تصنيف الاقتصاد المصري؟ صح؟

ده معناه ايه؟

معناه إن المورد الأجنبي بدل ما يدي مهلة للمستورد المصري إنه ياخد بالبضاعة بالأجل ويسددها خلال 90 يوم ويكون عامل اعتماد 10% من قيمة البضاعة، دلوقتي لأ، المهلة بتكون ثلاثين يوم أو حتى خمسة عشر يوما، والاعتماد أو الضمان البنكي يكون بكامل قيمة البضاعة عشان محدش ضامن الظروف ايه، وده مثلا.

طيب النتيجة ح تكون ايه غير كمان ارتفاع تكلفة النقل البحري أو الدولي؟؟

النتيجة أن المستورد المصري محتاج يلم الفلوس من السوق علشان ميبقاش مجمد فلوسه للاستيراد وكمان بضاعته في السوق، وبالتالي ح يطلب من تاجر الجملة اللي في القاهرة إنه يسدد له مقدما ثمن البضاعة أو بدل ما كانت المهلة شهر تبقى أسبوع، وكده يعني.

ومع ضعف الإنفاق والانفلات الأمني وتأثيره على نقل البضائع من وإلى، تكون النتيجة الطبيعية ارتفاع المبالغ المضافة على سعر السلعة عما كانت عليه قبل الثورة، إضافة لأن التاجر بيضطر يرفع سعر المنتج عشان يعوض ضعف الإقبال عشان يقدر يسدد قبل المهلة ما تخلص.

طبعا واحد ابن حلال ح يقوللي أهو انت اعترفت يا عبدالمطلب إن التاجر بيغلي السعر، أقوللـه: أيوة يا حبيبي ما هو لو ما غلاش السعر ببساطة كده ح يلاقي نفسه يا إما بيدفع من جيبه يا إما ح يقفل لأن البضاعة مش ماشية زي الأول، وبالتالي انت ذات نفسك مش ح تلاقي المنتج ده أصلا اللي انت بتتهم التاجر إنه بيرفع سعره لأن البديل هو إنه ببساطة لا يتعامل مع هذه السلعة.

طبعا واحد ح يقوللي هو يا عبدالمطلب التاجر ده يعني خلاص حبكت الفلوس دلوقتي ما يتصرف من معاه لغاية ربنا ما يفرجها، الإجابة البسيطة هي إن كل واحد دلوقتي معاه جنيه بيقول يا عالم بكرة فيه ايه دي نقطة.

النقطة التانية إن تجار السوبرماركت والجملة بيكونوا ناس عاديين مش أغنياء أوي زي ما حد ممكن يكون فاكر، فهم كمان ميزانيتهم على قدهم فيا إما يبطل التعامل مع المنتجات دي (وبالتالي يقفل) أو إنه يرفع السعر عشان يقدر يسدد للمستورد في الفترة الزمنية الأقل اللي فرضتها الثورة المصرية المجيدة اللطيفة الحبوبة اللذيذة.

على كل حال أنا بقول مش ده وقت الثورة حلوة وللا وحشة، التاريخ بيقوللنا إن محمد نجيب ندم على ثورة يوليو خلال أول سنة من قيامها، المهم دلوقتي التعامل الواقعي مع الواقع على الأرض، وأن ازاي البلد تعدي والناس تتكاتف لتمرير الأزمة.

وأنا متفاءل خصوصا لما شفت د.عصام شرف مع عمرو خالد في البرنامج بكرة أحلى.

تم تعديل بواسطة abdulmuttaleb

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

النهاردة كمان فى أزمة فى السولار فى بعض المحافظات كانوا لسه جايبين الخبر عالنيل للاخبار والناس واقفة فى البنزينة والعمال بيقولوهم خلص

ربنا يستررر

طب وايه الجديد

اللى ياخد باله من حال البلد... لما يكونوا عايزين يلهوا البلد دى صح...خدى عندك

ازمة عيش ودقيق وقمح

ازمة سكر

ازمة و ارتفاع اسعار اللحمة

ازمة طماطم وخضار

ازمة انابيب

ازمة سولار وبنزين 80

وهكذاا نعيد المسلسل ده كل شوية ..... ودوخينى يالمونة

هذا شيء طبيعي في مثل هذه الأيام حدث كتيرا قبل ذلك

للإقبال الشديد نتيجة استعمال السولار والجاز أيضا من الفلاحين أيام حصاد القمح

والله أعلم

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

فرضتها الثورة المصرية المجيدة اللطيفة الحبوبة اللذيذة.

مداخلتك ممتازة عدا الجملة التي اقتبستها

مكاسب الثورة كثييييير

و اكيد لها ثمن و خسائر

المهم حسن إدارة الفترة الانتقالية

و ضبط الأمور.. عشان متبقاش بخسارة

يعني الناس لااااااااااازم تشتغل اكثر

و دور الحكومة توفر الجو المناسب

و اهم بيحاولوا على الجبهة الخارجية

و الاهم داخليا.. و ف دي لازم نساعد جدا.. مش كل واحد تطلع في دماغه حاجة يعملها

رابط هذا التعليق

يا حضرات السادة الكرام،

ايوه يا افندى

يا حضرات السادة الكرام،

أولا- ارتفاع الأسعار في 2010م كان ناتج عن تضخم عالمي أصاب الأسعار في العالم كله بجنون بسبب ما يعرف بالوقود الحيوي أي استخدام منتجات زراعية لإنتاج طاقة بديلة.

استخدام المنتجات الزراعيه فى انتاج طافيه بديله يؤدى الى ارتفاع اسعار المنتجات الزراعيه مش يؤدى اى ارتفاع كل الاسعار ده على

حسب كلامك يعنى وبعدين مش كل العالم كان بيعمل الموضوع ده دى حاجه وبعدين اليى يخلى الانسان يغير من طاقه الى اخرى هو فرق السعر

بمعنى انا عندى محطه مثلا بشغلها على كهربا ولقيت انى لو شغتلها بالسولا مثلا هتكلف اقل يبقى على طول هروح للسولار لان التكلفه اقل

وكذلك تكاليف الصيانه اقل وبالتالى هيترتب عليه ان المنتج اليى بنتجه تكلفته هتقل والبتالى سعره هيقل مش كده ولا ايه ؟

معناه إن المورد الأجنبي بدل ما يدي مهلة للمستورد المصري إنه ياخد بالبضاعة بالأجل ويسددها خلال 90 يوم ويكون عامل اعتماد 10% من قيمة البضاعة، دلوقتي لأ، المهلة بتكون ثلاثين يوم أو حتى خمسة عشر يوما، والاعتماد أو الضمان البنكي يكون بكامل قيمة البضاعة عشان محدش ضامن الظروف ايه، وده مثلا.

النتيجة أن المستورد المصري محتاج يلم الفلوس من السوق علشان ميبقاش مجمد فلوسه للاستيراد وكمان بضاعته في السوق، وبالتالي ح يطلب من تاجر الجملة اللي في القاهرة إنه يسدد له مقدما ثمن البضاعة أو بدل ما كانت المهلة شهر تبقى أسبوع، وكده يعني.

ايه الكلام ده ده على اساسا ان التجار بتستورد يوم بيومه مش كده !!!!

وعلى اساس كمان ان احنا كل السلع اليى زادت مستوده مش كده !!!

كلامك اليى فوق يؤدى الى ان التاجر ميبعش بضاعته باالاجل ا اقصى حاجه اسبوع لكنه لا يؤدى اطلاقا الى رفع الاسعار

طيب النتيجة ح تكون ايه غير كمان ارتفاع تكلفة النقل البحري أو الدولي؟؟

لا تعليق :Head:

طبعا واحد ابن حلال ح يقوللي أهو انت اعترفت يا عبدالمطلب إن التاجر بيغلي السعر، أقوللـه: أيوة يا حبيبي ما هو لو ما غلاش السعر ببساطة كده ح يلاقي نفسه يا إما بيدفع من جيبه يا إما ح يقفل لأن البضاعة مش ماشية زي الأول، وبالتالي انت ذات نفسك مش ح تلاقي المنتج ده أصلا اللي انت بتتهم التاجر إنه بيرفع سعره لأن البديل هو إنه ببساطة لا يتعامل مع هذه السلعة.

يا استاذ عبدالمطلب انت بتقرأ الكلام اليى بتكتبه اصله والله بجد متلخبط قوى

طيب انت دلوقتى بتقول البضاعه مش ماشيه يبقى ده يؤدى الى ارتفاع الاسعار ولا الى انخفاضها وبعدين هو ايه اليى مش ماشى اساسا

بقولك الناس بتخزن تقوى مش ماشى :Head:

النقطة التانية إن تجار السوبرماركت والجملة بيكونوا ناس عاديين مش أغنياء أوي زي ما حد ممكن يكون فاكر، فهم كمان ميزانيتهم على قدهم فيا إما يبطل التعامل مع المنتجات دي (وبالتالي يقفل) أو إنه يرفع السعر عشان يقدر يسدد للمستورد في الفترة الزمنية الأقل اللي فرضتها الثورة المصرية المجيدة اللطيفة الحبوبة اللذيذة.

يا راجل انت بتتكلم جد ومع ان كلامك فيه نوع من الاستهزاء بالثوره المصريه اليى راح ضحيتها شباب احسن منى ومنك مليون مره ولا يصح

ابداً ان نسخر من واحد قال كلمة حق عند سلطان جائر ده اولاً

بالنسبه بقى لكلامك ان اصحاب السوبر ماركت بيكونوا ناس عديين فبيضظروا يرفعوا الاسعار علشان يقدروا يسددوا فى الميعاد

احب اقولك انك مش واخد بالك من حاجات كتير قوى انت من الصبح اقعدت تلف وتدور علشان تقول ان التجار معاهم حق انهم

يرفعوا الاسعار وطبعا كله كلام مش مضبوط اليى يخلى التاجر يرفع الاسعار علشان يسدد يا استاذ ميخليه يقلل حجم البضاعه اليى

بيجيها على كلامك يعنى ان البضاعه مش ماشيه يعنى فبدل لما يشترى با الف جنيه يشترى فقط ل 500 جنيه ويبيعهم على طول

ويسدد للتاجر بدون ما يرفع الاسعار يعنى ولا انت رأيك ايه يعنى

على كل حال أنا بقول مش ده وقت الثورة حلوة وللا وحشة، التاريخ بيقوللنا إن محمد نجيب ندم على ثورة يوليو خلال أول سنة من قيامها، المهم دلوقتي التعامل الواقعي مع الواقع على الأرض، وأن ازاي البلد تعدي والناس تتكاتف لتمرير الأزمة.

مهو محمد نجيب لازم يندم على الثوره اكيد بعد اليى علموا فيه يعنى انت مش عاوزه يندم :Head:

وأنا متفاءل خصوصا لما شفت د.عصام شرف مع عمرو خالد في البرنامج بكرة أحلى.

يااااااااااااارب تبقى متفائل على طول كده

فكر يا بشمهندس فى حاجه تانيه غير موضوع ان التجار المفروض يغلوا الاسعار وان الثوره هى السبب

وعلشان توصل لحل حط نفسك مكان رئيس الوزراء وشوف هتعمل ايه علشان تتحكم فى الاسعار ووقتها قول ان الثوره هى السبب ولا فين السبب ؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

يا جماعة الثورة ليست هي السبب في غلاء الأسعار أو الفوضى أو الفتنة الطائفية أو كل هذا.

السبب هو الثورة المضادة وفلول الحزب الوطني

هم سبب كل شيء

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

يا جماعة الثورة ليست هي السبب في غلاء الأسعار أو الفوضى أو الفتنة الطائفية أو كل هذا.

هم سبب كل شيء

و ده برده غلط

التعميم .. غلط

زي ما قلت .. المهم حسن الإدارة

رابط هذا التعليق

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اعتقد ان من اسباب ارتفاع الاسعار بعد الثوره

- ان ارتفاع الاسعار اصبح ظاهره منذ عدة سنوات بسبب عدم محاولة المسئولين وضع حدود او قيود على هذا الارتفاع ، بل انهم كانوا يشجعون عليه.. فالارتفاع فى الاسعار مع الانخفاض فى الدخل يجعل مشكلة الشعب المصرى هى المشكله الاقتصاديه وليس السياسيه ..فيصبح كل فكرهم وجهدهم وكلامهم عن الاكل والسكن والعلاج والدروس الخصوصيه، وليس عن الفساد السياسى والتشريعى والتور يث .

والظاهره مازالت مستمره بعد الثوره لاستمرار اسبابها

_ شهر يوليو كان شهر العلاوه السنويه للموظفين ، ورغم انها علاوه لا تسمن ولا تغنى عن جوع ، الا ان التجار كانوا يحتفلون بها اكثر من الموظفين انفسهم ، ويضيفوا على زيادة الاسعار العاديه زياده اخرى حتى تذهب العلاوه لهم بدلا من الموظفين

ولان العلاوه هذا العام تقدمت واصبحت فى شهر ابريل ، فقد تقدمت ايضا زيادة الاسعار معها

_ منذ فتره ربمااقل من شهر قرأنا عن ارتفاع الاسعار عالمياخاصة بالنسبة للمحاصيل الزراعيه

بالنسبه للحلول

_ اتمنى ان يقوم الاخوان المسلمون والسلفيون بعمل شئ فى هذا المجال يميزهم عن غيرهم ممن لا يقدمون انفسهم للشعب تحت اى شعار دينى ..فليس الاسلام هوالدفاع باقصى قوه عن حق مسيحى فى اعتناق الاسلام لاى سبب دون اضطهاد ، وانما هو الدفاع عن حق الانسان الشريف الفقير فى حصوله على ضرورات الحياه على الاقل دون مذله اوهوان

تحياتى

تم تعديل بواسطة شيدوان
رابط هذا التعليق

معلش الحكومة اجازة لحد البرلمان وانتخابات مجلس الرئاسة

معلش الحكومة هاتعمل ايه و لا ايه و لا ايه

هو احنا ليه دايما لازم ندور على حد نرمي عليه الحمل و نقول هو السبب و خلصنا على كده

ليه ما يتمش تشكيل لجان شعبية زي اللي الناس عملوها في المنصورة بمراقبة افران العيش اللي بدل ما كانت بتطلع الف رغيف في اليوم بقت تطلع 3000 رغيف

يا جماعة لازم تحرك شعبي الحكومة خلااااااص بطلنا نتعامل معاها على انها ماما و بابا و انور وجدي

لازم منظمات المجتمع المدني تقوم بدورها

لازم نراقب نفسنا مننا فينا نساعد الحكومة و نساعد نفسنا

لجان شعبية تتشكل و بالاتفاق مع وزارة التجارة تنزل حملات تفتيش دورية على المحلات و اللي يخالف يتهبد غرامة تقطم وسطه يقوم الكل يحترم نفسه

رابط هذا التعليق

الاسعار غاليه من قبل الثورة انا موجود من 24 يناير الاسعار كانت غاليه ويمكن اثناء المشكال ويوم 28 كانت ارخص من دلوقت

الخضار مرتفع والفاكهة لكن قبل الثورة كذلك اسعار الجبنةالرومي وكده بتهيئلي زي السعوديه

حليب المراعي ف مصر ب6.5 يعني الارز والسكر كله مرتفع لكن كمان ده من قبل الثورة

السبب توقف الانتاج نقل السلع بيقل فعلا لان الطرق مش آمنة للاسف ازمة السولار انا شاهد عليها يوميا طوابير عند محطة البنزين اللي ف المظلات ادام مصر الطيران طوابير ع محطات البنزين ع الطريق الدائري

لان فيه تهرريب للسولار بكميات كبيرة وكمان النقل فيه فعلا كذا حاله لسرقة سيارات نقل بضائع وسولار

اما عن جودة المنتجات انا بصراحه مش شايف فرق وناس كتير هتختلف معايا بس بجد

الاذواق ف مصر احلى من ناحية الاحذية حدث ولا حرج مصر أشيك واحنا مش بنحارب وكمان اللبس الرجالي اشيك من السعوديه بس الاطفالي لا السعوديه ارخص

وع مستوى الاجهزة الكهربائية مثلا LCDلما تحسب الجمرك نفسه

ومعاك مثلا الضمان كمان يعني مش قادر الاحظ فرق لكن بجد المشكلة الاكبر الامن

ده ماثر ع كل شيئ وكمان الاقتصاد والسوق نايم لان للاسف اقتصاد مصر كان ف ايد ناس بقت ف بورتو طرة حاليا وبالتالي السوق واقف

بصراحه الامور ملتبسة جدا وغير واضحه وربنا يسترها

رابط هذا التعليق

هم سبب كل شيء

و ده برده غلط

التعميم .. غلط

لم تفهميني يا أم زياد

على العموم الإدارة في ايد رئيس الوزراء القادم من ميدان التحرير دكتور / شرف

رابط هذا التعليق

هم سبب كل شيء

و ده برده غلط

التعميم .. غلط

لم تفهميني يا أم زياد

للاسف توقعت من كلامك الاول انه استهزاء ولكنى فضلت عدم الرد علشان مبقاش سىء الظن

ولكن دلوقتى اكدت لى الظن ده

رجاء يا استاذ شرف لو هتدخل توبيك عليه اسمى تتكلم فيه بصراحه وتقول رأيك سواء مع او ضد وناقش الفكر بالفكر

ولكن كلام استهزاء وسخريه فرجاء لا تهديد بلاش استخدام الاسلوب ده فى المواضيع اليى بتحمل اسمى لانى اكره تماما استخدام الاسلوب

ده فى الحوار واترفع عن اسخدام نفس الاسلوب فى الحوار معاك

تحياتى

عنبو

رابط هذا التعليق

ممكن أعرف .. ليه صاحباتي اللي من السعودية لما بييجوا مصر بيشتروا ليهم و لقرايبهم و اصحابهم

بالذات الاقطان و الاحذية؟

اما بالنسبة لان عصام شرف جاي من الميدان

فاكيد ده لا يجعله فوق المحاسبة او النقد

و بالتأكيد لن يرفض النصيحة

رابط هذا التعليق

هم سبب كل شيء

و ده برده غلط

التعميم .. غلط

لم تفهميني يا أم زياد

رجاء يا استاذ شرف لو هتدخل توبيك عليه اسمى تتكلم فيه بصراحه وتقول رأيك سواء مع او ضد وناقش الفكر بالفكر

ولكن كلام استهزاء وسخريه فرجاء لا تهديد بلاش استخدام الاسلوب ده فى المواضيع اليى بتحمل اسمى لانى اكره تماما استخدام الاسلوب

تحياتى

عنبو

أنا لم أوجه لك أي حوار أصلا .... وكون الموضوع يحمل اسمك لا يعطيك الحق في التحكم فيما محتوى ما يكتبه الأعضاء ..

أما بخصوص الأسلوب الساخر .. فكثير من الكتاب يطرحون أفكارا هامة جدا في جمل ساخرة مختصرة وقصيرة ... لعل أشهرهم أحمد رحب.

أسلوب التهديد لا يخيفني على الإطلاق.

رابط هذا التعليق

هم سبب كل شيء

و ده برده غلط

التعميم .. غلط

لم تفهميني يا أم زياد

تحياتى

عنبو

أنا لم أوجه لك أي حوار أصلا .... وكون الموضوع يحمل اسمك لا يعطيك الحق في التحكم فيما محتوى ما يكتبه الأعضاء ..

أما بخصوص الأسلوب الساخر .. فكثير من الكتاب يطرحون أفكارا هامة جدا في جمل ساخرة مختصرة وقصيرة ... لعل أشهرهم أحمد رحب.

أسلوب التهديد لا يخيفني على الإطلاق.

والله زى ما تحب انا كلمتك با احترام واقولتلك انت بقى عاوز تستمر فى نفس اسلوبك براحتك

تحياتى

عنبو

رابط هذا التعليق

وحتى لا تغضب يا سيد عنبو ... السبب وراء زيادة الأسعار هو نقص المعروض نتيجة نقص الانتاج ...

وسبب نقص الانتاج هو الاعتصامات والاضرابات التي لا تتوقف في جميع أروقة البلد... وحالة الانفلات الأمني الرهيبة .

يعني ... لما تيجي تنقل بضاعة وتكون مأمن عليها ... بكل تأكيد شركة التأمين هترفع تمن بوليصة التأمين نتيجة الانفلات الأمني ... يقوم التاجر يرفع تمن البضاعة عشان يعوض فرق التأمين ... ده غير إن الشركات وأنا شاهد على الكلام ده مبقتش تديك بالآجل دلوقت لأن كل واحد عايز يلحق يلم فلوسه من السوق بسبب أنه مش عارف بكرة في ايه.

والمظاهرات التي لا تتوقف تعطي انطباع لأي مستثمر خارجي أن الوضع الداخلي غير مستقر ... ولا أحد إطلاقا يغامر بأمواله في ظروف كهذه ..

ونظرا لأن أي كارثة تحدث اعتدنا على تحميلها للفلول والثورة المضادة دون أن ندرك أن مناخ الاحتقان السائد الآن في الشارع والتغذية المستمرة له - التي نقوم بها بأيدينا - عن طريق المليونيات والمظاهرات التي لا تكاد تتوقف ( ويسمح بها الجيش حتى لا يقال أنه يصادر الحرية ) من أجل إثبات أن الثورة مستمرة والعيون صاحية ، وإحساس كل فئة أنها تستطيع الضغط على الدولة لتحقيق مطالبها - لأن الدولة ( الإدارة ) ضعيفة ولا تستطيع أن تضغط على أحد - كل هذا جعل الجميع ينشغل في المطالبة ... المطالبة فقط لا أكثر ...

وهذا سيؤدي إلى هاوية اقتصادية قريبة

رابط هذا التعليق

وحتى لا تغضب يا سيد عنبو ... السبب وراء زيادة الأسعار هو نقص المعروض نتيجة نقص الانتاج ...

وسبب نقص الانتاج هو الاعتصامات والاضرابات التي لا تتوقف في جميع أروقة البلد... وحالة الانفلات الأمني الرهيبة .

يعني ... لما تيجي تنقل بضاعة وتكون مأمن عليها ... بكل تأكيد شركة التأمين هترفع تمن بوليصة التأمين نتيجة الانفلات الأمني ... يقوم التاجر يرفع تمن البضاعة عشان يعوض فرق التأمين ... ده غير إن الشركات وأنا شاهد على الكلام ده مبقتش تديك بالآجل دلوقت لأن كل واحد عايز يلحق يلم فلوسه من السوق بسبب أنه مش عارف بكرة في ايه.

والمظاهرات التي لا تتوقف تعطي انطباع لأي مستثمر خارجي أن الوضع الداخلي غير مستقر ... ولا أحد إطلاقا يغامر بأمواله في ظروف كهذه ..

ونظرا لأن أي كارثة تحدث اعتدنا على تحميلها للفلول والثورة المضادة دون أن ندرك أن مناخ الاحتقان السائد الآن في الشارع والتغذية المستمرة له - التي نقوم بها بأيدينا - عن طريق المليونيات والمظاهرات التي لا تكاد تتوقف ( ويسمح بها الجيش حتى لا يقال أنه يصادر الحرية ) من أجل إثبات أن الثورة مستمرة والعيون صاحية ، وإحساس كل فئة أنها تستطيع الضغط على الدولة لتحقيق مطالبها - لأن الدولة ( الإدارة ) ضعيفة ولا تستطيع أن تضغط على أحد - كل هذا جعل الجميع ينشغل في المطالبة ... المطالبة فقط لا أكثر ...

وهذا سيؤدي إلى هاوية اقتصادية قريبة

انا مزعلتش ولا غضبت ولكن بحب اعرف اليى قدامى ان البدايه كانت من عنده علشان لما اعامله بنفس الاسلوب ميزعلش منى بس

على العموم كل اليى انت قولته انا متفق معاه ومافيش خلاف عليه

ولكن الثوره مش هى السبب فى ده

حالة الانفلات الامنى الثوره مش هى السبب فيها

المطالب الفئويه والاضرابات اليى بيقوم بيها ناس اساسا مشاركوش فى الثوره ولا عندهم ثقافة الثورات اساسا دول عندهم ثقاف اكل العيش

والثوره ايضاً غير مسؤله عن قلة الانتاج لان حتى المليونات اليى بيعملوها فى التحرير بتبقى يوم الجمعه وهو المفروض يوم اجازه يعنى

مش يوم شغل

المسؤل عن ارتفاع الاسعار والانفلات الامنى وقلة الانتاج هى الدوله لانها هى اليى معها السلطه مش حد تانى

مشكلتنا فى الحلول التقليديه وطبعا الحلول التقليديه بطئيه جداً احنا عاوزين مبتكره ناس متعرفش حاجه اسمها المستحيل

علشان نقدر نخرج من الازمه دى

يعنى موضوع الانفلات الامنى فيه اكتر من الف حل اتقدم ومافيش حل واحد فيهم اتنفذ

يعنى ابسط حل هو انك تقبل الدفعه اليى جايه من التجنيد وتستغلهم فى حفظ الامن وطبعا كلنا عارفين ان العسكرى المصرى مش بيكلف الدوله

حاجه خالص يعنى علشان مافيش حد يقولى ميزانية الدوله والكلام الفاضى ده

المطالب الفئويه فيهم ناس كتيره قوى معاهم حق وليهم حقوق لازم الناس تقعد معاهم وتتعهد ليهم بانه فى خلاس فتره زمينه محدده هتكون

مطالبهم متنفذه

ارتفاع الاسعار لازم الدوله تبقى عارفه ايه هو السبب المحدد لارتفاه الاسعار وبناء عليه بتبتدى تشتغل وتحله

لكن لحد الان مافبش حد قال كلمه فى الموضوع ده مش عارف ليه

تحياتى

عنبو

رابط هذا التعليق

عنبو باشا ،،

كلامك صح

مينفعشي ننسي الناس الغلابة ،،

بس الخوف كل الخوف دلوقتي

إننا نوصل لمرحلة الإختيار ما بين الأمن و لقمة العيش من ناحية

و الحرية من ناحية تانية ،،

الحل في وجهة نظري من ناحيتنا و اللي بعمله علي قد ما قدر : _

1- نطمن أهالينا و الناس الطيبة إن ده وضع مؤقت و بعد ما يخلص الدنيا هترجع تاني أحسن من الأول

2- علي المستوي السياسي نطالب بتسريع الإنتقال للحكم المدني المنتخب

رابط هذا التعليق

عنبوش حبيبي

تقدر تطرح اي استفسارات لدكتور عصام شرف على الرابط ده

http://www.youtube.com/egypttalks

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...