اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أرجو الافادة سريعااااااااااااااااااااااا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحة الله وبركاته

انا عندى استفسار عن الزيارة العائلية للمملكة العربية السعودية

جوزى عمل زيارة لماما والحمد لله اتوافق عليه بس جت بشهر واحد هو انا اقدر اجددها كام مرةفى السعودية ولا ممكن ميجددوهاش عشان الحج وعمرة رمضان

على فكرة احنا بنجددها من الرياض

ارجو الرد سريعا

تحياتى

رابط هذا التعليق

تقدري تجددي الزيارة مرتين متتاليتين من الجوازات ومرتين او ثلاثة من الامارة

وبسهولة ومفيش مشاكل ان شاء الله

رابط هذا التعليق

يعنى اية الامارة وموجودة فى فين الرياض

رابط هذا التعليق

اولا التجديد عادي جدااا بس انتي ممكن تاخري والدتك شويه في مصر لان الصالحيه ثلاث شهور علي الجواز يعني هي ممكن تجي لكي اخر رمضان وبكدا تجدي شهرين ومش محتاجه الامارة والاماره موجودهع في الدير عند قصر الحكم عند المعقليه او سوق التعمير

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

اولا التجديد عادي جدااا بس انتي ممكن تاخري والدتك شويه في مصر لان الصالحيه ثلاث شهور علي الجواز يعني هي ممكن تجي لكي اخر رمضان وبكدا تجدي شهرين ومش محتاجه الامارة والاماره موجودهع في الدير عند قصر الحكم عند المعقليه او سوق التعمير

شكرا لتوضيح حضرتك بس انا اول مرة اسمع ان التجديد بتاع الزيارة يكون فى الاماره

ثانيا انا مش بسأل عن موضوع تجديد الزيارة عشان الحج احنا الحمد لله حجينا السنة اللى فاتت

الموضوع كله ان ماما قاعدة معايا فى السعودية وكنت سألت حضرتك عن موضوع اقامة ماما بس جوزى قلق من موضوع الجواب اللى بياخده من الشركة ويقدمه عشان ماما تاخد الاقامة

السؤال الاساسى بتاعى كان

جوزى يقدر يجدد الزيارة كام مرةعلما ان مدتها شهر فقط

رابط هذا التعليق

شكرا لتوضيح حضرتك بس انا اول مرة اسمع ان التجديد بتاع الزيارة يكون فى الاماره

ثانيا انا مش بسأل عن موضوع تجديد الزيارة عشان الحج احنا الحمد لله حجينا السنة اللى فاتت

الموضوع كله ان ماما قاعدة معايا فى السعودية وكنت سألت حضرتك عن موضوع اقامة ماما بس جوزى قلق من موضوع الجواب اللى بياخده من الشركة ويقدمه عشان ماما تاخد الاقامة

السؤال الاساسى بتاعى كان

جوزى يقدر يجدد الزيارة كام مرةعلما ان مدتها شهر فقط

تجيد الاماره لمكا بتكون انتي اخذتي ختم اسبوع للمغادره من الاماره خطاب لتجديد وبيجيب عليه شهرين ولو لكم اي معرفه ممكن تجدد ثلاث شهور مره واحد وبكدا الوالده تجالس عندك اكتر من ست شهور

رابط هذا التعليق

اولا احب ارحب بالسادة اعضاء المنتدى الجميل الاكثر من رائع والمشرف الرائع على هذا

الموضوع انا الان اعمل محاسب بشركة مقاولات ولله الحمد متفاهم مع الكفيل بس انا اول مرة ادخل المملكة كان بتاشيرة عامل معمارى وذلك لعدم وجود تاشسرة والان الشركة حصلت على تاشيرة محاسب وانا جاهز لنزولى نهائى لاخذ التاشيرة الجديد ولكن لدى عقبة ارجو مساعدتى فى حلها

انا حاصل على بكالوريس تجارة تعليم مفتوح شعبة المال والاعمال جامعة الاسكندرية وموثقة من الجامعة ومن الخارجية المصرية والملحقية الثقافية ولدى عقد من الشركة ايضا موثق ولدى شهادة خبرة موثقة لكن المشكلة هى ان مكتب السفريات قلى ان التعليم المفتوح والتخصص دة غير مناسب للتاشيرة محاسب عام ومع العلم بانى جواز سفرى حاصل على بكالريوس تجارة

انا خايف انزل مصر معرفش اخذ التاشيرة وافودونى باى اوراق ممكن اخدها معاية من السعودية تنفعنى بمصر

وجزاكم الله خير واسف على الاطالة

رابط هذا التعليق

اولا احب ارحب بالسادة اعضاء المنتدى الجميل الاكثر من رائع والمشرف الرائع على هذا

الموضوع انا الان اعمل محاسب بشركة مقاولات ولله الحمد متفاهم مع الكفيل بس انا اول مرة ادخل المملكة كان بتاشيرة عامل معمارى وذلك لعدم وجود تاشسرة والان الشركة حصلت على تاشيرة محاسب وانا جاهز لنزولى نهائى لاخذ التاشيرة الجديد ولكن لدى عقبة ارجو مساعدتى فى حلها

انا حاصل على بكالوريس تجارة تعليم مفتوح شعبة المال والاعمال جامعة الاسكندرية وموثقة من الجامعة ومن الخارجية المصرية والملحقية الثقافية ولدى عقد من الشركة ايضا موثق ولدى شهادة خبرة موثقة لكن المشكلة هى ان مكتب السفريات قلى ان التعليم المفتوح والتخصص دة غير مناسب للتاشيرة محاسب عام ومع العلم بانى جواز سفرى حاصل على بكالريوس تجارة

انا خايف انزل مصر معرفش اخذ التاشيرة وافودونى باى اوراق ممكن اخدها معاية من السعودية تنفعنى بمصر

وجزاكم الله خير واسف على الاطالة

الاخ الفاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ان شاء الله يوم الاحد القادم اجيب لك الرد النهائي في التاشيره ومتحمليش هم شي وانا ان شاء الله سوف اعمل لك التاشيره علي جواز سفرك في مصر ان شاء الله بس كلها كم يوم واجيب لحضرتك الرد الاكيد

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

استاذ خالد هو يوم الحد فى اى اسبوع انا كان متهقلى بقنا ميعاد اليوم يارب تفدنى ولو انت اللى هتخلص التاشيرة انا معاك

الاخ الفاضل

اسف تاخرت عليك ولكن لظروف يعلمها الله سبحانه وتعالي

انت هتاشير بس هتكلف عليك مبلغ علشان مؤهلك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 45
      السلام عليكم أنا / معتز عندى 30 سنة و متزوج و لدى طفل لم يتم عامه الأول بعد حاصل على ليسانس حقوق 2001 و أعمل حاليا بـ " كارفور " سوبرفايزر بمرتب 1690 جنيه مصري حصلت على عقد فى شركة إكستر الرائدة فى كجال الأجهزة الكهربائية و الإلكترونية فى المملكة و ذلك للعمل بوظيفة (MIT) مدير تحت التمرين أو ما يعادل سوبرفايزر العقد لمدة سنتين المرتي الأساسى : 3500 ر.س بدل سكن سنوى : 10500 ر.س بدل إنتقال شهرى : 350 ر.س أجازة سنوية مدفوعة الأجر : 30 يوم كل سنة تذاكر الطيران : 4 تذاكر سنوية لى و لزوجتى
    • 18
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أولا أود أن أشكر كل المشاركين فى المنتدى على هذا المجهود الرائع وعلى هذا الجو المصرى الجميل رغم اغتراب معظم المشاركين أسأل الله أن يجمعنا جميعا على الخير أنا طبيب مصرى وإن شاء الله أعتزم أداء امتحانات المعادلة الأمريكية USMLE لشهادة بكالريوس الطب ولدى أسئلة أرجو من المشاركين أن يوافونى بالاجابة عليها: 1-إذا تمكنت من الحصول على نيابة فى الولايات المتحدة فهل يمكن لى أن أصطحب والدتى معى حيث أنى وحيدها؟ 2-ما هي فرص عمل الأطباء فى أمريكا؟ 3-ما هو موضوع ال Green C
    • 10
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. هذه المشكلة يعانى منها ابن خالى الصغير وهو يبلغ من العمر 19 عاماً حالياً .. وهذه المشكلة بدأت منذ السادسة عشرة 16 سنة وهو يعانى من : 1 - بحة الصوت ( بحة مستمرة لمدة ثلاث سنوات حالياً) . 2- دائم الحاجة إلى تنظيف الحلق (بالنحنحة المتكررة)، مع الاحساس بوجود جسم غريب بالحلق يحاول طرده. 3- عند الصراخ احيانا يصدر صوتين متتابعين غير واضحين الالفاظ .. صوت شبيه بحنجرة الطفل والمراة , وصوت اخر غليظ و"خشن" , والصوتين طبعاً لهم تردد مختلف .. وطبعاً يصيبه ذلك بضغط نف
    • Guest waheed
      0
      ما رائيكم في مدارس ركائز التعليم بالدوادمي ارجو الافادة بخبراتكم 
    • 2
      السلام عليكم انا مصرية وجالى عقد عمل فى الكويت عقد دائم بمرتب اساسي 250 دينار والكوميشن بيتحسب حسب المبيعات عايزة اعرف من اخواتى هنا هل ال250 دينار دول حاليا اقدر اعيش بيهم هناك واوفر منهم ف نفس الوقت علما ان السكن والتأشيرة وتذكرة الطيران والمواصلات الخاصة بالعمل علي الشركة نفسها وانا اول مرة ف حياتى اسافر برة مصر اصلا بس للضرورة هسافر فهل ممكن اجابة الله يبارك فيكم المكان الخاص بالسكن ف  حولي 
  • أضف...