اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أغنية " صوت الحرية بينادي " أكثر أغاني الثورة المُعبرة

se_ Elsyed

Recommended Posts

تخيلوا إن الأغنية دي حققت حوالي مليون ونصف مشاهدة على اليوتيوب من تاريخ نزولها في 10 فبراير .. يعني قبل المرحوم ما يتخلع بيوم ؟

وما يميزها إنها إتصورت وإتعملت في عز الثورة .. يعني مش سبوبة إتعملت بعد المولد ما خلص

بصراحة .... لا أمل من سماعها ..

ولو إني من زمان لا أحب الأغاني الوطنية المنافقة .. لكن دي حاجه تانية

http://www.youtube.com/watch?v=Fgw_zfLLvh8

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اوفقك الراى .. الاغنيه كمان فكرتها جديده.. وطريفه .. وصادقه جدا بدون تمثيل.. اواصطناع .. حتى اللحن بسيط جدا وسهل .. ومش محتاج مطرب محترف يغنيه .. ممكن اى حد صوته مقبول يدندن بالاغنيه.. ودى جانب من جوانب عبقريتها

أغنية صنعها الحدث بجداره .. clappingrose.gif

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

الأغنية دي تحفة من بساطتها وتلقائيتها فأثرت في كل الناس

لدرجة أني قرأت في مقال لكاتب صحفي لا أتذكره الآن إنه كان في ليبيا وقصة هروبه من ليبيا

إنه وهو ماشي في شارع من الشوارع لقي مكتوب علي حيطان المبني " في كل شارع في بلادي صوت الحرية بينادي"

أنا بصراحة جسمي قشعر لما قريت الكلام ده ....ومش في ليبيا بس أنا ليا صديقة سورية كل ما بنتكلم دلوقتي

بأقولها معلش استحملوا ربنا معكم وهينصركم وصوت الحرية بينادي ...بتتأثر جدا من معني الأغنية

وفي رأيي أكثر أغنيتين بيأثروا فيا هي أغنية صوت الحرية وأغنية يا بلادي يابلادي لوجيه عزيز و رامي

أغنية يا بلادي بتخليني أبكي رغما عن إرادتي وبجد ياريت تكون هي السلام الوطني لمصر :give_rose:

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

طب تعرفي يا دريم إن أغنية أنا باحبك يا بلادي قديمة جداً وإتعملت عشان أطفال مذبحة بحر البقر بمحافظة الشرقية واللي راح ضحيتها 30 طفل و50 أُصيبوا ... واللي نفذها طبعاً الصهاينة الكلاب سنة 70 ؟

رابط هذا التعليق

إحم إحم

نغمة الموبيل بتاعتي هي " انا باحبك يا بلادي "

رابط هذا التعليق

عارفة طبعا أنها قديمة لكن كلماتها ولحنها بصراحة رائعيين تدخل القلب علي طول

الله يرحم بليغ حمدي كان أستاذ فعلا

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

طب تعرفي يا دريم إن أغنية أنا باحبك يا بلادي قديمة جداً وإتعملت عشان أطفال مذبحة بحر البقر بمحافظة الشرقية واللي راح ضحيتها 30 طفل و50 أُصيبوا ... واللي نفذها طبعاً الصهاينة الكلاب سنة 70 ؟

http://www.youtube.com/watch?v=Wi4q9xoR_uY

:sad:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...