اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يعني ايه مقص الرقيب؟؟؟

لماضة مصرية جدا

Recommended Posts

الفن السينمائي انعكاس مفترض للعالم الحقيقي اللي لا يمكن يخلو من القاذورات

فهمت؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا بعترض

علي الجملة اللي فوق ديت

الفن مش بس انعكاس للعالم الحقيقي...لانه ببساطة لو العالم فيه حروب و صراعات المفروض الفن بيقدم لينا افكار ترتقي بارواحنا و تعيد بناء انسانيتنا و تفتح لينا طاقة نور للمستقبل

اذا كان الواقع كده هل وظيف الفن انه يكون فقط "انعكاس" للواقع ده...يبقي كده ده توثيقي لكن مش فن بشكل عام

انا لسه قارية عن معرض للفنون التشكيلية اسمه "يلا نرسم حرية" من خلال الفرشاة و الورق الابيض كل واحد بيرسم هو شايف الحرية ازاي في مصر...و في نفس الوقت هتتعلق اللوحات و الكاريكاتير في معرض عشان المطالبة باطلاق سراح احد المدنيين و اللي تم القبض عليه من خلال الشرطة العسكرية

و دي وجهة نظري

تحياتي

رابط هذا التعليق

فهمت؟

انا بعترض

علي الجملة اللي فوق ديت

الفن مش بس انعكاس للعالم الحقيقي...لانه ببساطة لو العالم فيه حروب و صراعات المفروض الفن بيقدم لينا افكار ترتقي بارواحنا و تعيد بناء انسانيتنا و تفتح لينا طاقة نور للمستقبل

اذا كان الواقع كده هل وظيف الفن انه يكون فقط "انعكاس" للواقع ده...يبقي كده ده توثيقي لكن مش فن بشكل عام

انا لسه قارية عن معرض للفنون التشكيلية اسمه "يلا نرسم حرية" من خلال الفرشاة و الورق الابيض كل واحد بيرسم هو شايف الحرية ازاي في مصر...و في نفس الوقت هتتعلق اللوحات و الكاريكاتير في معرض عشان المطالبة باطلاق سراح احد المدنيين و اللي تم القبض عليه من خلال الشرطة العسكرية

و دي وجهة نظري

تحياتي

الفن بيعكس كل الأمور الحياتيه

الإيجابيه و السلبيه

الجيده و السيئه

و ده في مصلحة المجتمع بشكل عام

للتركيز و اعلاء شأن الجيد و الإيجابي

و للخلاص (بقدر الإمكان) من السيئ و السلبي

انما ماينفعش الفن يبقى كله الدنيا ربيع و الجو بديع ابدا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

المعايير ...

هي دي الكلمة الأهم ...

أي حاجة في حياتنا يجب أن يكون لها معايير ..

يعني أي حاجة يجب أن تكون مبنية على أساس يمكن عمل قياس لها

وما لا يمكن قياسه .. لا يمكن تطويره

على سيرة المعايير ..

ولاية كاليفورنيا .. التي تضم بين أحضانها مدينة هوليود .. التي تضخ علينا الأفلام السينمائية بكل أشكالها وألوانها

من المحظورات .. وجود إعلانات طرق بها نساء عاريات .. أو حتى شبه عاريات ..

مع العلم أنك تسير في الشارع وترى النساء شبه عاريات .. يرتدون ملابس قليلة جداً في الصيف ..

طبعاً .. مش على أساس ديني .. ولكن لأن هناك معايير لهذا الأمر ..

والمعيار الذي تم إعتماده في هذا القرار ... هو عدم الإستغلال الجسدي أو الجنسي للمرأة في عمليات التجارة أو الدعاية والإعلان ..

إذن هنا يجب أن نتحدث عن المعايير ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

مصر |رجع فى كلامه؟ سامي الشريف ينفي منعه عرض القبلات والمشاهد الساخنة من الأفلام العربية

متهيألي الحاجات دي ممكن تكون مطلوبة ...

مش هو ده المهم ....

لكن السؤال المهم اللي سألته لماضة

سؤالي ببساطة يعني ايه مقص الرقيب؟

الرقيب في مصر .. بيشتغل أولاً على مزاج سيده ...

أو صاحب القرار .. والحاكم ..

ثانياً .. على مزاجه

ثالثاً .. مفيش أي معايير للحكاية دي غير الهوى والمزاج ..

أما لماذا يجب أن يكون موجود رقيب .. ويكون هناك ما يسمى بمقص الرقيب ..

الإجابة لأننا من دول العالم الثالث .. على الأقل .. .. ممكن نكون الرابع أو الخامس .. أو اللي بعد كده

انا مش متفقة مع حضرتك استاذي في الاجابة ديت

انا مش حاسة ان احنا عالم تالت و لا اللي بعده

يمكن حسب تصنيف تقرير التنمية البشرية ده حقيقي

يمكن عندنا ديون ...ماشي

يمكن و يمكن و يمكن

بس بعد الثورة

:protest:

بلد بتقوم فيها ثورة و بتتغير....مش ممكن تكون عالم تالت...حتي لو خالفنا "معايير" تقرير التنمية البشرية

اومال هي ثورة ليه

عشان نبتدي نحط فيها "معاييرنا" احنا

و دي وجهة نظري

تحياتي

الأخت المحترمة جداً .. لماضة مصرية جداً ..

إستكمالاً لما كتبته في مداخلتي السابقة ..

أتي الرد عليكي في تعقيبك على ماكتبته سالفاً ...

عندما ذكرت أننا من دول العالم الثالث كنت أعنيها ...

فنحن في بلادنا ليس لدينا معايير يمكننا الإعتماد عليها في حياتنا ..

حتى في أبسط الأشياء ...

والمعايير هي آلية توضع للقياس والصبط ..

وبما أننا ليس لدينا معاير .. فلن يمكننا عمل قياس ..

وبما أننا لا يمكننا عمل قياس .. فلن يمكننا تطوير الأشياء ..

والشعوب المتقدمة هي التي تستطيع تطوير الأشياء .. بعد قياسها .. وعمل هذا التطوير على أساس قياسي وعلمي ..

ولكن الثورة .. ليس لها علاقة بهذا المنهج العلمي ..

فالكل يمكن أن يغضب ويثور .. ويطلب الأفضل ..

ولكن .. ليس بالضرورة أن يمكنه أن يصنع التقدم .. طالما أن ليس لديه مايكفي من الأدوات

المسألة ليست جدلية .. أو فسفطة .. أو محاولة لتسييد الرأي ..

وليست لها علاقة بحماسنا ووطنيتنا .. وأملنا في التطور والتقدم ..

ولكن المسألة كلها علم .. ومنهج علمي ..

وإذا قلنا معايير .. فإننا نتحدث عن منهج علمي .. ومعايير قياس ومعايير تطوير ..

وهذا هو مايغيب لدينا ..

آمل أن تكون وجهة نظري قد وضحت

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

المعايير ...

هي دي الكلمة الأهم ...

على سيرة المعايير ..

ولاية كاليفورنيا .. التي تضم بين أحضانها مدينة هوليود .. التي تضخ علينا الأفلام السينمائية بكل أشكالها وألوانها

مع العلم أنك تسير في الشارع وترى النساء شبه عاريات .. يرتدون ملابس قليلة جداً في الصيف ..

والمعيار الذي تم إعتماده في هذا القرار ... هو عدم الإستغلال الجسدي أو الجنسي للمرأة في عمليات التجارة أو الدعاية والإعلان ..

بالضبط يا أسد

اللي حيراقب العمل الفني لازم يكون معياره فني اخلاقي اجتماعي

مش ديني فقط

ليه؟

لأن ببساطه اللي يعترض على القبله من منظور ديني ممكن يعترض على مشهد واحد ماسك ايد واحده و ماشيين في الشارع

او واحده متبرجه

او واحد بيلعب قمار او بيشرب خمره

لأن معياره ديني فقط

و مع احترامي لكل الآراء بالطبع بس ده مالوش علاقه بالفن مطلقا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

المعايير ...

هي دي الكلمة الأهم ...

على سيرة المعايير ..

بالضبط يا أسد

اللي حيراقب العمل الفني لازم يكون معياره فني اخلاقي اجتماعي

مش ديني فقط

ليه؟

لأن ببساطه اللي يعترض على القبله من منظور ديني ممكن يعترض على مشهد واحد ماسك ايد واحده و ماشيين في الشارع

او واحده متبرجه

او واحد بيلعب قمار او بيشرب خمره

لأن معياره ديني فقط

و مع احترامي لكل الآراء بالطبع بس ده مالوش علاقه بالفن مطلقا

يا برنس الليالي يارمانة الميزان :afr:

يا هاف دفندر مصر

فينك من زمان

دمااااااااااااااااااغ

انت دماغ cl:

بجد والله لك وحشة

خد شم دي :flr1:

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

بالمناسبة أكتر واحد متضرر من موضوع القبلات ده هو عادل امام

لو هيشيلوا اللقطات الحميمية في افلامه يبقي مفيش فيلم هيكمل 5 دقايق وهيبقي اقصر من افلام توم وجيري

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

النهاردة كنت بأفكر في الموضوع ده

كنت بافكر إزاي لما أرجع مصر ( أعيش في السعودية الآن ) حاحمي أولادي من المواقع الغير مناسبة على الإنترنت ..

و خاصة أنهم على وشك دخول مرحلة المراهقة..

و معلش ماحدش يقول المفروض إن يكون فيه وازع من جواهم يمنعهم إنهم يفتحوا مواقع إباحية

طيب هما أولاد متربيين و عندهم وازع ديني و مش حيدوروا على حاجة وحشة

لكن إذا جاء أمامهم رابط فيه حاجة لفتت انتباهم .. مش حيفتحوه من باب الفضول؟

أمنع حاجة زي دي إزاي؟

عارفة طبعًا إن مش كل الشباب الموجودين في مصر بيشوفوا مواقع غير مناسبة

و في نفس الوقت .. لو فتحنا باب الرقيب النهاردة على المناظر العنيفة و المثيرة ..

بكرة حتتوسع الرقابة و تشمل مواقع سياسية

زي هنا في السعودية كتير باعمل سيرش على جوجل على حاجة عادية .. و ألاقي الموقع غير متاح

النهاردة كنت بادور على تفسير حديث و يبدو إنه كان على موقع شيعي و كان مقفول

يعني في رأيي إنه يجب الاقتصار على الحد من المشاهد المثيرة و العنيفة في الأفلام

و لا يتوسع الأمر ليصل للسياسة

أ / زهيري

أنا مش مع حضرتك في الجملة دي

الفن صناعة الجمال و ليست صناعة القبح

عندما أريد أن أشاهد العالم الحقيقي ( بما فيه من قاذورات ) حادور عليه في مقال أو تحقيق صحفي أو تحقيق تلفزيوني

لكن لما أروح سينما أو أشاهد مع أسرتي التليفزيون أحب أتفرج على شيء

يا إما يفيدنا أو يضحكنا أو يسمو بمشاعرنا

ما ينفعش نقول إن المشاهد الحميمة أشياء تحدث في الواقع و لذلك نعرضها في الفن

يعني هل من المقبول حد يحط مشاهد لاحتياجات بشرية أخرى :blink: .. و نقول ده واقع ؟

و كذلك المشاهد القبيحة اللي عرضتها بعض الأفلام للعشوائيات .. ما ينفعش نقول إنها واقع

الفيلم السينمائي غير الفيلم الوثائقي او التحقيق الصحفي

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

قال الله تعالى :

"

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ"

طبعا الاية واضحة ومش مختاجة لتفسير والراى هنا معروف جدااا..مكن تعرض قضيتك اوموضوعك بدون اسفاف او قلة حيا لان مع الاسف الفيلم اللى هايتكتب

عليه +18 والكلام ده كله فى السينما...بكرة ولا بعده يبقى ع الدش وفى متناول ضغطة زر بسيطة من الريموت كنترول ( واوعى حد يقول ابقى ما تقلبش والكلام ده)

لان مفيش حد مننا قاعد عسكرى لاولاده

---------

الاخ زهيرى

ممكن نمثل مشهد السرقة واحد يفتح خزنة ويطلع فلوس ( كده وكده)وبعد ين ترجع الفلوس عادى ماهو تمثيل

انما تقدر تقولى الرقاصة لما تعرى والكل يشوفها نغطيها ازاى والبوسة ترجع تانى ازاى والمواقف السخنة اللى فى السراير ترجع ازاى؟؟؟؟؟؟

-----------------------

مفهوم عام اقوله لله ولرسوله

كون اننا نقول انه الفن رسالة والكلام الفارغ ده... ده اسمه ضحك ع الدقون وناس بتاكل عيش على قفا ناس

انما الحاجة اللى بتعرضها عشان تقول دى وحشة.....

لاااا... لأ لأ

دى بتتاخد زى ما هى ويتعمل عليهخا احلى شغل وشوية وتلاقى الشباب بيقلدها زى الشاطر وبسهوووووووووووووولة

تبقى قصة شعر تبقى افيه سافل تبقى معاكسة وبوس وقلة ادب وشرب سجاير ومخدرات....وهكذا

يعنى بنساهم فى بوظان الشباب ونقول رسالة .....حسبى الله ونم الوكيل فى من اراد بنا وباولادنا سوءااا

تم تعديل بواسطة engmido
﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

ليس لموضوع الرقابة معايير محدده .. فتلك المعايير تختلف من مجتمعات لأخرى .. فما يحظر فى مصر .. قد يمرر فى أميركا مثلا .. والمسموح بعرضه فى السينما .. قد لا يجوز عرضه فى التلفزيون

الرقابه مش بس رقابه على القبلات والمشاهد الحميميه الساخنه .. بل فيه رقابه أيضا على الافكار السياسيه والدينيه المتطرفه والشاذه ..التى قد تسبب بلبله او اى فتنه فى مجتمع ما ..وكذلك على مشاهد العنف والشتائم... او على المشاهد التى فيها عنصريه فجه .. وهذا ايضا يختلف من مجتمع لأخر .. وفى معظم الدول الغربيه التى تسمح بعرض الافلام التى فيها مشاهد اباحيه وعنف وشتائم .. تنوه لذلك قبل بداية الفيلم او بوضع علامه معينه تدل على ان الفيلم غير صالح لان يشاهده الاطفال .. خصوصا فى الافلام والمسلسلات التى تعرض فى التلفزيون

فى انجلترا مثلا بما أنى عشت هناك .. هناك رقابه قد تكون ((ذاتيه)) على عدم عرض أى صور او لقطات مصوره يظهر فيها قتلى او مناظر تؤذى المشاعر جراء حوادث ما .. الا فى اضيق الحدود .. حتى فى الصحف هناك مثل هذه الرقابه او لنقل ((الالتزام المهنى الذاتى)).. وهناك دائما تنويه اذا كانت الافلام تحتوى اى شئ غير صالح لمشاهدته الاطفال ... مش عارف ليه احنا معندناش كده .. الرقابه لازم تكون برده على صور ومشاهد القتل والعنف ((خصوصا الحقيقى والواقعى منها))

أخيرا ..فيه نقطه مهمه وبديهيه .. الرقابه فى ظل ثورة الاتصالات اللى احنا عايشين فيها..من فضائيات وانترنت .. تكاد تكون غير ناجعه .. او رادعه.. وتكاد تكون غير ذات اهميه .. اللى عايز يقرا ...ويسمع ..و يشوف حاجه فى عصرنا هذا يقدر بسهوله يقراها ويسمعها ويشوفها ((لو لديه الرغبة والاراده)) وباقل تكلفه .. إحنا بقينا فى زمن ((الرقابة الذاتية)) .. والعالم كله بقى ((مِنَفِد)) على بعضه .. ومن الصعب جدا تطبيق الرقابه هذه .. الا فى المجتمعات المنغلقه .. وذات الخصوصيه .. يعنى مثلا فى الامارات والسعوديه فيه رقابه على الانترنت ((وفلتره)) لبعض المواقع .. ويمكن المجتمعات دى قد تحتمل مثل هذه الاجراءات الرقابيه ... لكن معتقدش ان ممكن ده يحصل فى مصر ((الرقابه والفلتره على النت)) أللهم الا فى المواقع الاباحيه

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

مقال أعجبني

الرابط

"البوس" الدرامي ...So What !

الثلاثاء، 3 مايو 2011 - 17:39

من فيلم ;نهر الحب;

"أنا بتباس بوس هادف في السياق الدرامي"، أول جملة ترددت في ذهني فور سماعي بخبر منع القبل والأحضان من التليفزيون المصري بقرار شفوي من سامي الشريف رئيس الاتحاد، وتذكرت كل "الإفيهات" التي خرجت –ومازالت تخرج- على هذه الجملة حتى الآن.

أغلب بيوتنا المصرية تربي أبنائها على تغميض العين فور عرض مشهد قبلات - ووالدتي منهم، وحتى الآن تنظر لي لترى رد فعلي- وذلك إيمانا منهم بأن هذه المشاهد عيب وحرام، وهذا ليس جهلا أو تخلف أو حتى تصد للحرية.

والأدهى أن أغلب فنانات السينما المصرية القدامى صرحوا بأن القبلات التي حصلوا عليها في تاريخهم لم تكن حقيقية، بل هي عبارة عن خدع بصرية بالكاميرا، وأذكر تصريحا للفنان كمال الشناوي عن إحدى قبلاته لفنانة ما تمت بعدما أخرجوا والدها من الاستديو!، إذن فمبدأ "البوس" مرفوض.

وهذا كان رأي أغلب الممثلات القديمات، ونأتي في نظرة خاطفة على الأفلام الحديثة، أول فيلم فتح الباب لسينما الشباب كان "إسماعيلية رايح جاي" ولم يحتو على مشهد واحد به قبلة، وأفلام أحمد حلمي وأحمد مكي وكريم عبد العزيز لا تحتوي على تلك المشاهد، على الرغم من احتوائها على قصص حب!، ومع ذلك تحقق أعلى الإيرادات وينتظرها الشباب، وهم نفس الفئة التي عارضت قرار الشريف!.

وأتذكر أنه عند عرض فيلم "أبو علي" في دور السينما خرجت شائعات بطلاق منى زكي من أحمد حلمي بسبب المشاهد العاطفية التي جمعتها بكريم عبد العزيز، ونفس الشائعات وأعنف منها خرجت فور عرض إعلان فيلم "احكي يا شهرزاد" ومطالبات بمنعه من العرض ومقاطعته !.

فلماذا الآن خرج عدد كبير من الشباب على المواقع الالكترونية يطالب بعرض هذه المشاهد، على الرغم من رفض المجتمع له بالأمس القريب؟! هل نظرا لما تمر به البلاد من تخوف من الإخوان المسلمين والسلفيين، وأن هذا القرار تمهيدا لدولة إسلامية وهذه مغازلة صريحة من التليفزيون المصري لهم؟!.

إجابتي الشخصية أن قرار منع عرض المشاهد لا علاقة له من بعيد أو من قريب بالجماعات الإسلامية، فهم حتى الآن لم تتضح صورة مشاركتهم في الانتخابات المقبلة سواء البرلمانية أو الرئاسية، وحتى إذا حدث وطلبوا ذلك من التليفزيون، واستجابة الشريف هي التي تستحق الوقوف عندها وسؤاله عن السبب.

فهل يستطيع أحد أن يجادل أن القبلات بين رجل وامرأة لا يحلان لبعضها حرام شرعا؟ هل يستطيع أحد أن ينكر أن مجتمعنا الشرقي يجعلنا نستنكر رؤية هذا المشهد في حياتنا العادية ؟ "ولا كلنا بقينا "مادام In Puplic ومافيش فيلينجز.. سو وات".

وحذف هذه المشاهد لا يعد رجعية ولا تخلف ولا جهل ولا حكرا على الآراء والأفكار، بل قائم على القيم الدينية والاجتماعية معا، فالثورة قامت على أساس نشر الديموقراطية وعدم وضع حدود للأفكار التقدمية، ولا أرى في قبلة بين ممثلين أي ثورة تقدمية، فالحب والعاطفة يمكن تجسيدها دون هذه المشاهد، وحذف هذه المشاهد من السيناريو أصلا لن تخل به ولن تضر الأحداث.

فالأصل في أي ديانة في الكون هو الحفاظ على المجتمع من أي آفة، وإذا كانت القبلات والأحضان ستتسبب في انتشار هذه المناظر في الشارع المصري أو التحرش، فمنعها أحسن.

فإن تطبق هذا القرار بالفعل، فالتليفزيون المصري لن يكون الجهة الأولى في العالم التي تقوم بذلك، ومن يريد رؤية هذه المشاهد لديه ثلاثة خيارات:

اذهب لرؤية الفيلم في السينما.

شاهده على الانترنت.

تابع القنوات المصرية أو العربية الخاصة.

والمعلومة التي وصلتنا هي أن هذه الخطوة ستكلف المبنى أموالا باهظة وهي ما فتح بابا للشك في محاولة مسئولي ماسبيرو للاسيتلاء على الأموال، ولكني استعبد هذه الفكرة، ليس لثقتي المتناهية فيهم، بل ولكنهم رأوا مصير سابقيهم.

وفي حال تكبد التليفزيون أموالا باهظة من أجل حذف هذه المشاهد، في ظل الأزمة المالية التي تمر الآن بماسبيرو، فالحل هو محاسبة الشريف على قراره الصائب ولكن شابه سوء التوقيت.

سبحان الله انقلب الحال بدلاً من أن تكون العفة هي الأصل، أصبحت المطالبة بالمحارم على الهواء مباشرة هي الأصل، ولا أجد منطقاً.

ملحوظة: أطلب من التليفزيون المصري التركيز في القرار أكثر، هناك مشاهد مخلة وبها إيحاءات جنسية فجة تحتاج أيضا للحذف.

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

مش انا من الأول قلتلكم مستحيل نوحد وجهة النظر الدينيه و الفنيه؟

المنظورين مختلفين يا جماعه تماما رغم ان هدفهم الحقيقي مش مختلف

عموما حتى الشعب بأكمله لن يتفق على ما يجب و ما لا يجب حذفه

في رأيي نظرية الرييتينج بتاعة اعمار المشاهد هي الأنسب

و اللي مش عايز يتفرج ما يتفرجش بإختياره

و اللي عايز يتفرج يتفرج هو حر

بالضبط زي الساتالايت حاليا ...تقدر تخلي قنواتك في بيتك كلها دينيه سياسيه

و تقدر تخليها كلها جنسيه بنفس الطبق و نفس الريسيفر

و فيه ناس مخليه ريسيفر الصاله سياسي اجتماعي و ريسيفر غرفة النوم حاجات تانيه

لن يتم الإجماع على وجهة نظر واحده ابدا

لذا فالاختيار لك بدون ان تمنع ما قد لا يريد منعه الآخرون

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

والله أنا نفسي تبقى فيه لجنة فنية تراعي العدل والنزاهة والعرف والآداب الإجتماعية وتضع المعايير لذلك

أدنى حد في الموضوع ده أنا شخصيا راضي بيه

لأن وجهة نظري أن رقابتي على نفسي أولا ثم من أعول ثانيا ثم من أستطيع أن أبلغهم نصحي من الأصدقاء والأهل ثالثا..

بس عاوزين حاجة ولو بسيطة تحمي الناس الغلابة اللي بتسيب أهلها 14 ساعة وتكدح في طلب الرزق ولا تدري شئ عن تكوين المفاهيم لديهم

عاوزين لجنة تحس بالناس وتعرف الذوق العام ، لأني ليس لدي شك أن الذوق العام في مصر في ناحية والإنتاج الفني في ناحية أخرى تماما

تحياتي..

رابط هذا التعليق

لأن وجهة نظري أن رقابتي على نفسي أولا ثم من أعول ثانيا ثم من أستطيع أن أبلغهم نصحي من الأصدقاء والأهل ثالثا..

وجهة نظر محترمه و قابله للتطبيق الفوري

بس عاوزين حاجة ولو بسيطة تحمي الناس الغلابة اللي بتسيب أهلها 14 ساعة وتكدح في طلب الرزق ولا تدري شئ عن تكوين المفاهيم لديهم

معاك حق..بس لو بتتكلم عن التليفزيون يبقى رجعنا لنفس النقطه الأولى حيث لم و لا و لن يوجد اجماع على ما يجب و ما لا يجب حذفه

اما لو بتتكلم على الساتالايت فبإمكان صاحب البيت تشفير ما يريد من قنوات بمنتهى السهوله

و رغم كده لو عيل من عياله فاهم شويه في التكنولوجي حيقدر يتصرف و يجيب اللي هو عايزه

عاوزين لجنة تحس بالناس وتعرف الذوق العام ، لأني ليس لدي شك أن الذوق العام في مصر في ناحية والإنتاج الفني في ناحية أخرى تماما

فعلا كلمة الذوق العام دي ممكن تكون حل وسيط بين المنظور الديني و المنظور الفني

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...

الحوار هنا افادني شخصيا في فهم يعني ايه رقابة

و احب ارفعه علشان ملاحظة فيه حوار شبيه عن حكم قضائي ضد احد الفنانين

ممكن نكمل بعض فيه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      طريقة عمل لازانيا ٣-٤ ملاعق زيت ٦ قطع لازانيا ٢ كوب بيشمل ربع كوب أو أكتر حسب الطلب من الزيت بصلة متوسطة مبشورة فص ثوم مهروس جزرة متوسطة مبشورة حزمة كرفس بلدى أو عود كرفس أفرنجى مهروس ٢ ملعقة زبدة طبق مشروم منظف و مقطع شرائح ربع كيلو لحم مفروم نصف ملعقة زعتر ( اوريجانو) نصف ملعقة بردقوش (مارجورام) نصف ملعقة عترة(باسيل) ملح و فلفل أسود حسب الطلب نصف كيلو طماطم مسلوقة خمس الى عشر دقائق و مقشرة و مقطعة صغيرة ٣ ملاعق صلصة طماطم ٣ ملاعق كريمة طهي نصف كوب جبنة
    • 0
      هذا الخبر  - في نظري - يساوي الكثير  جدا و يعرف ذلك آلاف المصريين  الذين بدأوا مشروعاتهم الخاصة  و يكافون او يحاربون من اجل انشاء آلية ناجحة لتسويق منتجاتهم و ما يستتبع ذلك من بحوث تسويق  و دعاية و اعلان    الخ ما سبق كان استهلالا لابد منه هذه المرة سأدخل في لب الموضوع و بإختصار شديد قد يخل بالمعني أنا من الجيل الذي كان يشترى حذاءا واحدا في العام ثمنه ١٤٩ قرشا و نصف من انتاج باتا … و الآن الحذاء الجلد في مصر الصناعة المصرية  ثمنه فوق إمكانيات الكثيرين  و بدون مبالغة الحذاء الصيني
    • 0
      أتلانتا، الولايات المتحدة (CNN)-- قال وزير الخارجية الإيراني، جواد ظريف، خلال مقابلة يوم الأحد في برنامج "GPS" مع المحلل السياسي ومذيع شبكة CNN، فريد زكريا، إن تقليص وجود مفتشي الأمم المتحدة لا يعني إغلاق نافذة الاتفاق النووي بالكامل. سُئل ظريف عن التعليقات التي أدلى بها سفير إيران لدى الأمم المتحدة، التي قال فيها إن النافذة تُغلق أمام إيران للانضمام إلى خطة العمل الشاملة المشتركة، المعروفة أيضًا باسم الاتفاق النووي الإيراني. وقال ظريف إن لدى إيران مطلبًا قانونيًا لتقليص... View the full ar
    • 4
      أنا ست عادية و متعلمة و عمري فوق السبعين  و بصراحة لا أذكر أي علاقة مع أزهرييين كل ما أذكرة  أنه من سنوات طويلة  ظهرت حاجة إسمها إرضاع الكبير  و كان  و ما زال إنطباعي عنها كوميدي غير كدة  البرامج الدينية الرمضانية و كلها اسئلة و موضوعات مكررة  و عفوا مملة
  • أضف...