اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستثمار .. تجارب حياتية مختلفة و دروس معتبرة

Recommended Posts

للأسف الشديد لم ارى ما يعجبنى فى الردود حتى صاحب الموضوع يحتكر العمل والبناء فقط كحرفة ومصر تحتاج الصناعة فى كل شيء الزراعة يليها تصنيع منتجات كتعليب وطبخ الصناعة تحتاج الى دور قومى بحت ولا تحتاج الى حيتان او انسان يشبة الكائن البشرى فقط الدولة تحتاج الى سواعد ابنائها فى بناءها وما شاهدناة من تقفيل وغلق مصانع وخراب لليد العاملة يجعلنا نتحصر على مصر مصر لا تحتاج تجارة نحن نحتاج دولة او قيام دولة صناعية اهلها لايبحثون عن الثراء السريع نحتاج فكر اعلى من كدة فكر يريد ان يستثمر امواله فى التصنيع ايآ كان بنسب معقولة فى الربح حتى يستمر وهذا الفكر عدم من امخاخ المصريين لاسباب كان يتبعها نظام الحكم الفاسد استورد ومن ثم احتكر ومن ثم خلف الفكر وتم تكسير اى يد تبنى وتصنع بأنشاء رسوم جمركية وتضييق فى استيراد المواد الخام لأى منتج صناعى او زراعى وتدمير اليد العاملة حتى التدريس الصناعى تم تدميرة بقصد ادخال الدولة فيما نحن فية الان نستهلك فقط يا سادة نحن نحتاج او بالمعنى الادق مصر تحتاج اليكم كى تضحوا من اجلها التربح ممكن لكن بتروي وعدم تسرع او طمع ومن هنا تبدأ النهضة الصناعية رويدآ رويدآ اذآ لابد من البحث اولآ عن اليات صحيحة للرجوع الى التصنيع بمشاريع بسيطة غير مكلفة وتدريب ايدي عاملة ومن اهمها المشاريع الصناعية الصغيرة ... مثال

صناعة المنتجات الجلدية .... أحذية شنط عبوات ألخ ألخ

الصناعات المعدنية ...

الصناعات الخشبية ...

الصناعات الخزفية

الصناعات النسيجية

وهكذا نتجه الى البدء الى الوصول الى النهضة الصناعية رويدآ رويدآ

متهيألى ان كلامى مش هيزعل حد بيحب بلدة تبقى ليها وزن بين الدول

بالاذن بقى يا أخ ياسر على فكرة انا كلمتك فى الموبايل ورد عليا واحد من العمال مش عارف لية هكلمك ازاى علشان تشرفنى وتعرف سر المهنة

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

• الردود 68
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بالاذن بقى يا أخ ياسر على فكرة انا كلمتك فى الموبايل ورد عليا واحد من العمال مش عارف لية هكلمك ازاى علشان تشرفنى وتعرف سر المهنة

هو ياسر لما شاف نمرتك عمل كده

انا جاي اهدي النفوس مش اكتر ,, :happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

حصل يا افندم و الولد رد علي حوالي 10 مكالمات .. لاني رحت اصلي و نسيته ف الشاحن و قابلني واحد م المقاولين و اتشاكلنا في حوار كده فاتاخرت

الولد ده بقي لسه باعتينله فيزا طازة م الصعيد ... فمكانش يعرف ايه الصح م الغلط .. لان المرحوم ابوه بعت جابه و روح تاني عشان يحصد القمح

اه و الله عشان يحصد القمح

فانا بقدم اعتذاري و ياريت لو حضرتك صاحي دلوقتي اتشرف بسماع صوتك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

هو ياسر لما شاف نمرتك عمل كده

انا جاي اهدي النفوس مش اكتر ,, :happy:

ملاك بجناحين يا اخواتيbash.gif

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

مش احسن ما اتهرب من صوحابي وادي الموبيل للعمال

مكنتش اتوقع انك تعمل مع صاحبك وحبيبك محمود مصطفى كده

صحيح يا ولاد الفلوس بتغير النفوس ,,

دنيا !

رابط هذا التعليق

دنيا !

مجهودك قل يا ياسين . اومال فين نتحد ونجرى ونلعب بلاي ستيشن 3

سمير غانم !

رابط هذا التعليق

دنيا !

مجهودك قل يا ياسين . اومال فين نتحد ونجرى ونلعب بلاي ستيشن 3

سمير غانم !

والله العظيم

والله الذي لا اله الا هو ,,

اني في نفس اللحظة دي بحاول اصلح ما بين اسماء محفوظ و قادة 6 ابريل ,,

المفروض فعلا نتحد

لا نفترق ,,

وفيه اشارات مشجعة صدرت من المنشقين

احمد ماهر مستعد للتفاوض

وعادل وانجي راكبين دماغهم

دعواتك يا كابتشو ,,

رابط هذا التعليق

دنيا !

اهو رد عليا علشان يريحك يا عم ارت متشكرين على تهدئة النفوس الجميلة دى على فكرة

الراجل بيعزك قوى وبيمدح فيك خد دى :clappingrose:

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

دنيا !

هييييييييي

ولا دايم الا وجه الله

المعلم ارك بيوقع بين الاصحاب و بيسن امواس برده

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

مصر تحتاج اليكم كى تضحوا من اجلها التربح ممكن لكن بتروي وعدم تسرع او طمع ومن هنا تبدأ النهضة الصناعية رويدآ رويدآ اذآ لابد من البحث اولآ عن اليات صحيحة للرجوع الى التصنيع بمشاريع بسيطة غير مكلفة وتدريب ايدي عاملة ومن اهمها المشاريع الصناعية الصغيرة ... مثال

صناعة المنتجات الجلدية .... أحذية شنط عبوات ألخ ألخ

الصناعات المعدنية ...

الصناعات الخشبية ...

الصناعات الخزفية

الصناعات النسيجية

وهكذا نتجه الى البدء الى الوصول الى النهضة الصناعية رويدآ رويدآ

متهيألى ان كلامى مش هيزعل حد بيحب بلدة تبقى ليها وزن بين الدول

انا معاك شكلا و موضوعا

و المسألة مش اكتر من رد علي تساؤل زميل فاضل عايش بره و حاولت اساعده بقدر امكانياتي البسيطة

انما مسألة نمو الاقتصاد الوطني فافتكر ان مداخلة سابقة ف موضوع تاني اتعاركنا انا و تيمور و قلت باللفظ ان الصناعة هي القادمة و ان مصر ستصبح صين الشرق الاوسط

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

الجاز شبه مختفي .. الاسعار ارتفعت لكل ما يعتمد علي النقل .... ربنا يستر

الحديد ارتفع بصورة غريبة الاسبوعين دول و النهارده ب 5000 جنيه للطن سعر السوق ..

رغم الركود ف سوق العقارات و اللي وصلنا اننا نقبل 30000 جنيه مقدم في شقق مكناش بنقبل فيها اقل من ال 90000 ع الترابيزة

ربنا يستر بجد

بمناسبة مشروعاتكم او خبراتكم

حد هنا شغال ف الصناعة .. يكلمنا شوية

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

حمد الله على السلامة يا ياسر ,,

قلتلك البورصة اجدع من العك بتاعك ده ,,

انا عملت 20 % ارباح الشهر ده بس ,,

ربنا يعينك

لما تبيع الشقق اديني الفلوس اشغلهالك وارتاح انت وروح الجيم واعمل مساج وساونا :happy:

رابط هذا التعليق

حمد الله على السلامة يا ياسر ,,

قلتلك البورصة اجدع من العك بتاعك ده ,,

انا عملت 20 % ارباح الشهر ده بس ,,

ربنا يعينك

لما تبيع الشقق اديني الفلوس اشغلهالك وارتاح انت وروح الجيم واعمل مساج وساونا :happy:

يعني ممكن علي كده تديني إقرار بانك تكسبني 20% في الشهر

لو علي كده اديلك تحويشة عمري

ممكن يا باشمهندس تديني الاقرار ده

ولا انت بتطمع الناس

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

حد هنا شغال ف الصناعة .. يكلمنا شوية

انا يا هندسة شغال في الصناعة

وسيبك من كلام تيمور

مافيش احسن من الصناعة وانك تفتح بيوت وتشغل ناس وتشتري بضاعة وتشغل عربيات النقل وعجلة الانتاج تدور

اما البورصة دي فدي بتاعت العواطلي اللي معاه فلوس وعايز يكسب وهو قاعد في بيته

عايز يكسب لوحده ومايكسبش حد معاه ولما يقع علي جدور رقبته يعد يعيط ويلطم علي فلوسه اللي ضاعت وانضحك عليه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

عواطلي ايه يا اسلام انت مش عارف انا مين وشغال فين ؟

بعدين ما تفتيش في اللي ماتعرفش فيه شكلك مش لطيف خالص

كلمه زيادة وحيبقى اسمك بوذي السوداني :P

رابط هذا التعليق

بص يا اركتكت يا اخويا

انا عارف انك خبرة ممتازة في الفوركس ده طبعا غير مجال عملك الاساسي

لكن اقول لك حاجة انا برده ولله الحمد خبرة كبيرة جدا في الاسهم والتحليل الفني وكان لي مواضيع في منتديات يتابعها الالوف خاصة في السوق السعودي وايضا لي خبرة بسيطة في الفوركس كمتابعة فقط وايضا كمتابعة لاجندة الاخبار الاقتصادية اليومية التي تصدر عن الاقتصاد الاوروبي والامريكي والتي تعرف انها مهمة جدا لمضارب الفوركس ،

المهم انا هاقول لك حاجات انا عارف انك لن تؤيدها ابدا ولن توافق عليها لكن هاقولها احقاقا للحق

- اولا الفوركس حرام لان التعامل فيه علي الاقل هيكون عن طريق وسيط هيكون في النهاية بنك او وسيط بيتعامل مع بنك ربوي في نهاية الامر

طبعا ان قرات رايك في النقطة دي قبل كده ولكن كل واحد وقناعته لكني علي الاقل اري بنسبة 95٪ انها حرام وانا لو عندي شبهة ولو بسيطة تتعلق بالحرام وخاصة في مسائل المال بابعد عنها فما بالك ب 95٪ نسبة اقتناع بانها حرام

- اما الاسهم فانا كنت اتعامل مع الاسهم النقية سواء في الاسهم السعودية من قبل والان الاسهم القطرية وطبعا انا اتفق مع كلام الاخوة المهندس ياسر والاخ اسلام المصري

فالصناعة والعقار والتجارة استثمار افضل بمراحل من تجارة الاسهم وايضا اكثر امنا من المخاطر في سوق الاسهم او العملات

ومن يستفيد بالدرجة الاولي في كل من التجارة في الاسهم والعملات هم شركات الوساطة والبنوك

اما اصحاب الاموال الذين يضاربون او يستثمرون في هذين المجالين فنسبة 95٪ منهم خاااااسرووون والخمسة بالمائة الباقية بين رابح او متعادل وجزء منهم يكون علي علم بالاخبار التي تؤثر في الاسواق او هوامير او جروبات تتحكم في الاسهم

وقد يكسب البعض القليل من الاسهم او العملات بضربة حظ وساعتعا انصحه يكتفي ولا يعاود المحاولة

لذلك نسبة من ينجح من العمل او الاستثمار في الصناعة او في التجارة اكثر بكثير ممن ينجح في الاسهم او الفوركس

- وبالمناسبة رايك ايه في سعر الدولار في مصر الاشهر القادمة فهو علي ثبات علي 5.94 تقريبا الفترة الماضية رغم ارتفاع الدولار الملحوظ اما العملات الاسبوعين الماضيين خاصة امام اليورو والاسترليني

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

لا حلال واحله شيوخ كبار زي ابن باز وماتفتيش خيك في سابك ومعدنية و عسير وتهامة والهوامير نازلين تظبيط فيك زي ماحصل معايا 5 فبراير 2006 ,,

الدولار انا سبق وقلت ان البنك المركزي بيتدخل عشان ما يتخطاش 600 قرش فهو مؤهل فقط للهبوط اما الصعود فلن يسمح له ,,

بعدين انتوا في ايه ولا في ايه مش ورانا ثورة ! والحاج ياسر شكلو انضحك عليه خليكوا شاهدين انا من اول يوم حذرته وهو ركب دماغوا ما انا عارفو لما يدخل دماغوا حاجه

رابط هذا التعليق

عواطلي ايه يا اسلام انت مش عارف انا مين وشغال فين ؟

بعدين ما تفتيش في اللي ماتعرفش فيه شكلك مش لطيف خالص

كلمه زيادة وحيبقى اسمك بوذي السوداني :P

هو انا قلت انك انت العواطلي

انا باقول اللي بيقعد في البيت وبيشغل فلوسه كلها في البورصة دا راجل عواطلي وطماع وعايز يكسب لوحده ولما يخسر يقعد يلطم علي خدوده

انا واحد من الناس ماعنديش قناعة ان يجي واحد يشغلي فلوسي وانا اقعد اتفرج عليه والمستثمر في البورصة او بالمصطلح الشعبي البورصجي لو مكرس كل فلوسه في البورصة يبقي تفكيره مش صح يعني لو بيمارس المضاربة جنب عمله الرئيسي يمكن اقتنع بالكلام ده

تخيل كل الناس وجهت استثماراتها في البورصة يبقي مافيش شغل ولا حركة انتاج ولا زراعة اراضي ولا ولا ... ويبقي انشانا عواطلية بطريقة غير مباشرة

المضاربة في البورصة تقدر تسميها كده كمالة الطقم لكنها ليست الطقم كله

انا طبعا بتكلم عن نفسي وعن دماغي وطبعا لو اختلفت معايا مش هازعل منك

ابأه اقرأ الكلام كويس يا استشاري معماري يا بتاع الفوركس

يعني رديت علي المداخلة دي ومارديتش علي المداخلة اللي قبلها بتاعة الاقرار اياه ولا مجاتش علي هواك يا استشاري معماري يا بتاع الفوركس

رابط هذا التعليق

يا اركتيتك لما يكون 95 % من اراء العلماء الذين يهتمون بالاجابة علي سؤال هل التعامل مع الفوركس حلال ام حرام او به العديد من الشبهات ويقولوا انه حرام او به محاذير كثيرة ويجي 5٪ يحللوه مع تجنب المحاذير الكةيرة التي اري انها صعب ان نتجنبها يبقى الافضل البعد عنها ومنقولش حلال كده وخلاص زي نا انت اللي بتفتي مش انا 

علي العموم يعني انا علي الاقل اقول لك انه لما يكون هناك فرصة لتعريض اموالي لمخاطرة كبيرة بذمتك ده كده مش غلط وانت سيد العارفين انسوق العملات من اكثر التجارات العالية المخاطر يبقي ده حلال ولا حرام

ولما انت اتظبت في في 2006 من انهيار السوق السعودي وانت الراجل الخبير يبقى ازاي عاوز تقنعني انها تجارة الرابح فيها اكثر من الخاسر

اما بالنسبة لتدخل البنك المركزي في التحكم في سعر الجنيه مقابل الدولار ، تفتكر هل يقدر البك المركزي علي الصمود طويلا حتي لا يتعدي الدولا 6 جنيه مش شايف انه صعب يستمر كده كتير لانه كده هيدخل في مشكلة اكبر؟؟

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...