اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الدعوة لمليونية "جُمعة البناء "

Recommended Posts

خالص اعتذاري مجددا للأستاذ أحمد سيف والقراء

همسة للأستاذ أحمد سيف:

أرجو من حضرتك إن كان لديك وقت أن تقرأ رسائلي للرئيس مبارك أدناه لتتعرف بشكل كامل على وجهة نظري

استاذي الفاضل

ليس هناك داعي للاعتذار ... بل لعلي أكون أنا مدينا لك باعتذار ... فقد خانني التعبير في محاولتي توصيل الفكرة التي أطرحها

أنا لم أعتبر ما طرحته تهديدا بل استشهدت به لبيان أن هناك بالفعل قطاعات وصلت نقمهم على الثورة درجة أنهم قد يلجأون لاستخدام العنف ضد مناصريها

وهو ما يدعم الفكرة التي طرحتها حضرتك

وقد قرأت بالفعل بعض رسائلك للرئيس ... ومع تقديري للفكرة فأعتقد أنها لم تكن لتحدث فارقا مع رئيس انفصل عن الواقع منذ عقد كامل على الأقل وأحاط نفسه بمجموعة من الفاسدين ينقلون له ما يعجبه فقط

تحياتي

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

• الردود 63
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

نصيحة مخلصة لتيمور اللي زي اخويا الصغير

حاول تنفصل شويه يا تيمور عن موضوع 6 إبريل والثورة والكلام ده ... وأرجع لحياتك الطبيعية قبل 25 يناير ... وفكر بعقل تيمور المراغي المواطن المصري العادي اللي في الشارع واللي كان طريقة تفكيرة هنا في المحاورات قبل 25 يناير مختلفة

انا بأكرر لك النصيحة اللي نصحتها لك قبل ذلك ولم تستمع لها ... الموضوع ده خطر على حياتك أولاً قبل أن يكون خطر على الأخرين

الخطر ياتي من طريقة التفكير والإندفاع اللي إنت فيه وتأثيرها على حياتك وشخصيتك ..

ويكفي أنك في كل الموضوعات الأن تقف أمام الجميع بمفردك ومتشبثاً برأيك ... اللي حسب كلامك هو رأي حركة 6 إبريل ..

لازم تراجع نفسك يا تيمور ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

حاول تنفصل شويه يا تيمور عن موضوع 6 إبريل والثورة والكلام ده ... وأرجع لحياتك الطبيعية قبل 25 يناير ... وفكر بعقل تيمور المراغي المواطن المصري العادي اللي في الشارع واللي كان طريقة تفكيرة هنا في المحاورات قبل 25 يناير مختلفة

انا بأكرر لك النصيحة اللي نصحتها لك قبل ذلك ولم تستمع لها ... الموضوع ده خطر على حياتك أولاً قبل أن يكون خطر على الأخرين

الخطر ياتي من طريقة التفكير والإندفاع اللي إنت فيه وتأثيرها على حياتك وشخصيتك ..

ويكفي أنك في كل الموضوعات الأن تقف أمام الجميع بمفردك ومتشبثاً برأيك ... اللي حسب كلامك هو رأي حركة 6 إبريل ..

يمكن أختلف شوية مع حضرتك يا أ.سي السيد

الموضوع مش خطورة مادية ملموسة أو على الحياة، لو الموضوع كده كان البهوات اللي بيكتبوا عندنا في الجرايد وبيطلعوا في التلفزيون كانت الناس بهدلتهم أولى من عمنا تيمور

على فكرة المجتمع دلوقتي بقى متقبل الأفكار الشاطحة بعض الشيء، وبقى الطريف إن ده هو العادي والناس كل واحد بيبقى متحمس لرأيه لآخر مدى

وأنا حاسس أن المجلس الأعلى كمان شايف ده وحاسه فعشان كده مش واخد أكشن حاد وبيحاول يلم الموضوع من الإعلام رأسا ومن الميدان (يعني آخر حاجة شجعوا شباب الثورة شادي الغزالي حرب وغيره إنهم ينزلوا التحرير ويقنعوا الناس هناك تفتح الطريق ونزلوا لهم شكر النهاردة ع الفيس + استقالة عمرو حمزاوي من حزب المصريون الأحرار اعتراضا على عدم التشاور قبل إصدار بيان يدين الجيش بعد 8إبريل)

أنا شايف أن الدور دلوقتي كل واحد يحاول على قد ما يقدر يهدي الناس اللي معاه ويتناقش معاهم عشان تكون الرؤية متوازنة عند الجميع، المقال ده فيه عظات وعبر هامة جدا:

http://www.almasryalyoum.com/node/395815

وربنا يكتب اللي فيه الخير لبلدنا.

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

اشكرك على اهتمامك يا احمد ,,

هي كلمة حق ورأي لازم تقوله ولو كلفك حياتك ,,

مادام هدفك كشف اي تقصير او تواطؤ او تخاذل في حقوق بلدك ,,

ان من يتسامح في حقوق بلده ولو مرة واحدة ,,

يعش ابدا الدهر مزعزع العقيدة سقيم الوجدان

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

متفق تماما بتعليق المظاهرات الي اجل غير مسمي

الملاحظات الاخيرة كلها بتقول ان فيه خطة محكمة شرسة جدا لتشوية كل شئ

السلفية

الاخوان

ائتلاف شباب الثورة

المجلس العسكري

ميدان التحرير

القوي السياسية

الثورة نفسها

الانترنت غير الشارع الفيس بوك وتويتر غير الشارع

والشارع بدأ يكون غاضب فعلا من الثورة والثوار وسقف المطالب والاعتصام وحاسين انهم السبب في حكم العسكر

حاجات كتير اتحققت صحيح وفسادين دخلوا السجن صحيح هما لسه قيد التحقيق لكن القوي السياسسية مراقبة كويسة ومتابعة

خلاص مبارك مش راجع تاني

رغم ان بتوع اسف ياريس بيحاربوا بضرواة مش علشان يرجع بس علشان تشويه كل شيئ واي شيئ

يارب شباب الثورة يكون واعى لحاجة زي كده ويبدأ يبني ويتابع بجد

رابط هذا التعليق

.

أنت وأنا نعيش خارج مصر ... وقد لا نشعر بما فيه الناس الغلابة اللي مالهاش في كل الكلام ده .. وحتى الميسورين داخل مصر لا يشعرون بنفس القدر ...

الغلابة في مصر بدأوا يشحتوا فعلا

و اي واحد عايش ف البلد و طول يومه ف السوق أكيد لاحظ زيادة الشحاتين عن الاول

الجماعه الميسورين فالحمد لله بدأوا يكحوا تراب و التجار .. اعلي شريحة ف الطبقة المتوسطة بتشتكي فعلا

قسما عظما .. انا مبدخلش مصاريف الشغل من ستة شهور و من بعد ثورتنا و انا كل يوم بخسر و بصرف من اللحم الحي

اللحم الحي ... مصطلح عامي يقصد به رأس المال

و بدأت جديا افكر اني ادور علي شغل و ارجع اسافر تاني

الجماعه الموردين بقي و بتوع التوكيلات التقيلة بيسبوا علينا و علي ثورتنا زي الجماعه الصنايعية ما بتسب باللفظ

تحياتي

اطمنك استاذ تونسي

هل التصعيد للحصول على مطالب ( جديده ) لم ( يوافق ) عليها المجلس العسكري من قبل ,,؟؟

التصعيد هو لتنفيذ مطالب ( التزم ) المجلس العسكري في اول اجتماع له مع الشباب بتنفيذها بالكامل

عليكم ان تلوموا المقصر المتباطيء المتواطيئ

لكن بالله عليكم لا تلوموا من يخاطر بحياته ومستقبله لكي ياتي اليكم كلكم بالحرية و بالكرامة و بالحقوق

حرام عليكم ,,

ده كل ده و انت قاعد هناك ف جده

صلاة النبي احسن من اي كلام

ليس هذا بيت القصيد أخى الفاضل تيمور .. الخوف .. كل الخوف .. ليس من المجلس العسكرى .. الخوف .. كل الخوف .. من إنقلاب الشعب على الثوار .. و رِدَتِهُم عن الثوره .. فى حالة تضررهم بهذا الضغط والتصعيد .. الذى لا أدينه .. بقدر ما أود أن يتم ضبطه .. وضبط نفوس الثوار معه .. حتى لا يحدث .. ما لا يحمد عقباه .. والله المستعان

اطمن يا استاذ تونسي

احنا فعلا خسرنا الطبقات البسيطة من الشعب

ولولا الملامة انقلكم اخر جملة اتقالت النهارده من بعض الصنايعية

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ندااااااااااء للفاضل تيمور

ياريت تهدا شوية كلنا مش متفقين معاك فى الراى

المطالب 90% منها اتحقق وده يدخلنا هندسة مستريح (تونس مجبتش اداب)

الناس تعبت جدا وجابت اخرها

الراجل لو صحى الصبح ملقاش رغيف عيش هيروح يسرق (وايده مش هتتقطع) ولو معرفش يسرق هيقتل ولو معرفش هينتحر من غلبه

وانت وزوملاتك مع احترامى وتقديرى وتوقيرى لكم جميعا مش واقعين وعندكم امية زى الغلابة دول

للاسف اكتر من صديق كليات قمة وخبرات كويسة فى مصر وخارج مصر وشهادات عليا وسابوا شغلهم بعد الثورة ومش واحد ولا اتنين دول كتير مبالك بقى بالصنايعية واللى عايشية باليومية

البلد واقفة ياتيمور انزل ميدان الجيزة وشوف الصعايدة اللى شغالين فى المقاولات حالهم عامل ازاى

الناس بقت بتسافر باى سعر واقل من الاسعار الخايبة بتاعة زمان لان الوضع بيتدهور

مفهاش حاجة تهدوا 3 شهور وياسيدى لو محصلش حاجة نرجع التحرير تانى وساعتها هكون فى مصر واتكلم بقلب جامد

فيه فرق كبير بين حكومة شفيق وحكومة شرف

متخلطش الكويس بالوحش

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

الباشمهندس ياسر كتب :

الجماعه الميسورين فالحمد لله بدأوا يكحوا تراب و التجار .. اعلي شريحة ف الطبقة المتوسطة بتشتكي فعلا

قسما عظما .. انا مبدخلش مصاريف الشغل من ستة شهور و من بعد ثورتنا و انا كل يوم بخسر و بصرف من اللحم الحي

اللحم الحي ... مصطلح عامي يقصد به رأس المال

عزيزى الباشمهندس ياسر

ما كتبته يا سيدى عن حالتك "الشخصية" ينطبق بشكل كبير على الحالة العامة للبلد .. أكيد وصل لحضرتك إن الاحتياطى من العملات الأجنبية قد انخفض بمقدار 6 مليار دولار .. وهذا الاحتياطى هو ما يمثل "اللحم الحى" بالنسبة للبلد .. يعنى واحد صاحب بيت بيشيل على جنب مبلغ للزمن "احتياطى" ، وبدأ ياخد منه .. ده معناه إيه ؟

هل تعلم ؟ - أظنك تعلم - أن بعض المنشآت الاقتصادية (مصانع وخلافه) التى تعتمد على خامات أو على معدات أو حتى على أغذية مستوردة من الخارج تكاد تغلق أبوابها ؟ .. وذلك لأن هذا "الخارج" أصبح لا يأخذ بخطابات الاعتماد (Letter of Credit "LC) لأن مصر أصبحت بلد غير مأمونة اقتصاديا عند معظم الموردين .. لذلك أنا أول واحد قال برافو لسى السيد عندما وجه تلك الدعوة

وأنتهز الفرصة لأرد على الفاضلة Dreamwithme .. وأقول لها احنا من 25 يناير والشعب كله بيتكلم فى السياسة .. أنا لا أدعو للتوقف عن الكلام فى السياسة بل يجب أن نستمر فى السياسة .. ولكن أطلب فقط أن نخصص جزءا (بس يكون جزء مناسب) من كلامنا ليكون كلام فى الاقتصاد .. الاقتصاد يا ناس .. الاقتصاد سيكون هو القتيل القادم .. وساعتها ...... ولا بلاش

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

استعنا على الشقى بالله ,,

الاجابه تونس :happy:

ردي على مداخلات اساتذتي اللي فوق

(( حرية الانسان اهم يقينا من رغيف الخبز ))

شباب 6 ابريل

رابط هذا التعليق

وأنتهز الفرصة لأرد على الفاضلة Dreamwithme .. وأقول لها احنا من 25 يناير والشعب كله بيتكلم فى السياسة .. أنا لا أدعو للتوقف عن الكلام فى السياسة بل يجب أن نستمر فى السياسة .. ولكن أطلب فقط أن نخصص جزءا (بس يكون جزء مناسب) من كلامنا ليكون كلام فى الاقتصاد .. الاقتصاد يا ناس .. الاقتصاد سيكون هو القتيل القادم .. وساعتها ...... ولا بلاش

أستاذي الفاضل أبو محمد لم أكن أقصد من مداخلتي أني من مؤيدي استمرار المظاهرات

بل العكس....ما قصدته إن الثورة المفروض الآن تأخذ منحني جديد وشكل آخر وهي البناء

والبناء في المجال الاقتصادي طبعا هو الأهم لكي لا تحدث ثورة جياع بعد فترة والبناء السياسي كذلك

لكن أنا لم أتكلم عن البناء الأقتصادي لأن كل الزملاء أفاضوا في الشرح في هذه النقطة فليس لدي جديد أضيفه

كل خوفي أن الثوار لايدركوا أهمية الجانبين الاقتصادي والتحضير لأنفسهم لكي يدخلوا الحياة السياسية

فيفجأوا بثورة جياع وأيضا بالانتخابات وهم غير مستعدين لها وتتكرر شكواهم بضيق الوقت للاستعداد كما حدث في الاستفتاء

تحياتي :give_rose:

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

شباب 6 ابريل

طيب لما ميلقيش رغيف الخبز يفطر عياله حرية ويوديهم لدكتور حرية

انا مش بنفى اهمية الحرية بس فيه ترتيب اولويات

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

شباب 6 ابريل

انتحار .

رابط هذا التعليق

دي فروق في وجهات نظر يا حسام ,,

الحركة عندها الحرية هي الغاية وهي المصير ,,

رابط هذا التعليق

شباب 6 ابريل

انتحار .

الابريليين انتحاريين ,,

رابط هذا التعليق

شباب 6 ابريل

حرية الإنسان تبدأ يا سيدي من تمكنه من لقمة عيشه ومصدر دخله، فطالما كنت لا أملك قوت يومي فلن أرفع رأسي وسأكون متاحا لمن يدفع أكثر لأنحني

وفي سيرة المصطفى أن رجلا من المهاجرين أراد العودة لمكة لاسترجاع أموال له استولى عليها مشركو مكة واستأذن الرسول أنه سيضطر لأن يتقول على النبي صلى الله عليه وسلم حتى يتمكن من أخذ حقوقه، فأذن له الرسول من أجل أن يحصل على مستحقاته المالية، والواقعة استدل بها د.مبروك عطية في برنامج الموعظة الحسنة

وحتى بالبلدي إذا ماكنش أكلي من فاسي فقراري عمره ما ح يكون من راسي

صباح الخير يا ثورة

الطريف حين أصدقاءي يعترضون على اعتراضي على مظاهرات يناير وحين تخلى الرئيس مبارك شبعت منهم تعليقات وكان لسان حالي: من يضحك أخيرا يضحك كثيرا، وبدأ كثيرون فعلا يدركون مغبة ما حدث

لقد تم إغفال البعد الاقتصادي وكما قلت في تحليلاتي المتواضعة لأحداث الثورة على مدونتي في التوقيع أدناه، فإن الناس كانوا يظنون أن رحيل مبارك سيعني فورا ومباشرة وفي التو واللحظة حل كل المشكلات وإزاحة كافة العقبات واللي عايز يتجوز يتزوج واللي عايز يشتغل يشتغل، والناس غلابة فعلا مش فاهمة الكلام في الاقتصاد واحنا شعب أي حد بتلاتة مليم ممكن جدا ياخد نص فلوس الشعب يوظفها.

لك الله يا مصر، لكن أرجع وأقول لا يزال التفاؤل موجودا والحياة كانت بدأت تعود (عن سائقي التكاسي أنقل) تدريجيا لكن بعد جمعة التطهير عاد القلق، ولكن لحسن الحظ سمعت أن الإخوان وعددا من الجهات قرروا وقف المظاهرات المليونية.

تم تعديل بواسطة abdulmuttaleb

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

أحيانا كثيره .. يكون الطريق الى جهنم .. مفروش بالنوايا الحسنه

سأحزن كثيرا.. ومعى كثيرين .. لو مس الضُر أى فصيل من الفصائل ..التى شاركت فى صنع الثورة .. خاصة لو كان هذا الضُر بفعل قصور فى ادارة الامور

الثورة قامت من أجل الشعب .. ولو أراد الشعب الخبز أولا .. فلا مناص ..ولا محيص .. ولا بد ..من مساندته فيما أراده ..ولو بشكل مؤقت .. وحتى اشعار اخر .. قياسا على رفع حد السرقه فى وقت المجاعه .. هكذا تكون السياسه .. وهكذا يكون السياسيين .. فلنحطم صنم الدكتاتوريه والوصايه على الشعب ..والا فانتظروا مقولة منى قد تكون ركيكه ولكنها قد تكون مأثورة ايضا ((ذهب مبارك.. وجاء مباريك))

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي !!

رابط هذا التعليق

عزيزى الباشمهندس ياسر

ما كتبته يا سيدى عن حالتك "الشخصية" ينطبق بشكل كبير على الحالة العامة للبلد .. أكيد وصل لحضرتك إن الاحتياطى من العملات الأجنبية قد انخفض بمقدار 6 مليار دولار .. وهذا الاحتياطى هو ما يمثل "اللحم الحى" بالنسبة للبلد .. يعنى واحد صاحب بيت بيشيل على جنب مبلغ للزمن "احتياطى" ، وبدأ ياخد منه .. ده معناه إيه ؟

هل تعلم ؟ - أظنك تعلم - أن بعض المنشآت الاقتصادية (مصانع وخلافه) التى تعتمد على خامات أو على معدات أو حتى على أغذية مستوردة من الخارج تكاد تغلق أبوابها ؟ .. وذلك لأن هذا "الخارج" أصبح لا يأخذ بخطابات الاعتماد

(Letter of Credit "LC)

لأن مصر أصبحت بلد غير مأمونة اقتصاديا عند معظم الموردين .. لذلك أنا أول واحد قال برافو لسى السيد عندما وجه تلك الدعوة

و الله يا سيدي مش عارف اقوةلك ايه

اخر اختراع عملناه انا و جماعه اصحابي

اننا نطلع افريقيا و نعمل مكتب هنا و هناك و اروح انا اقعد هناك فترة و ادرس البلد و اعرف احتياجاتهم ايه و اللي هنا يبعت البضاعة و هكذا لغاية ما ربنا يفرجها و نشوف حل للمصايب اللي احنا فيها

الكارثة بقي ملقناش سيولة معانا كلنا

فلوسنا كلها متجمده في شوية خراشانات و اراضي

و الاسعار وقعت

الشقة كنت ببيعها ب جنيه بعتها بنص عشان اسيل فلوس

حتة ارض كنت عاملها الخميرة و ياريتها بتاعتي كمان .. لا دي ميراث

اتفصلتلي ب 2 مليون .. النهارده مش جايبة غير مليون و اذا كان عاجبك و احمد ربنا كمان

صديق ليا كبير شويتين عني ف السن و عنده شركة ف خدمات النقل و التوريدات ف البترول

اقسملي بالله ما عارف يدفع المرتبات لتأخر الشركات في سداد الشيكات الشهرية بتاعته

يا هندسة

اللي ايده ف المايه مش زي اللي ايده ف النار

العيال دي مش حاسة بحاجة و ربنا يخلي ماما و بابا

شباب 6 ابريل

طب يا استاذ يا متعلم يا خريج الجامعات

اول مبدأ ف العلوم الساسية

لا سياسة لجائع

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي !!

صدق الله العظيم

و بكده يا اخواني اكون انتهيت من كل الطرق العقلية لاقناعكم و لم يتبق امامي الا طريق استخدام الايات القرءانية لاسكاتكم و الا تحولتم الي مجموعه من المعترضين علي كلام ربنا و ندخل بيكم في دائرة التكفير و الهجرة و يمكن يؤدي ذلك بنا الي التفكير ف الهجرة

و اما الاحتمال الثاني ان هذا من باب الاستدلال و لا اراه الا من باب الاستهبال .. مع تمام احترامي و تقديري الشخصي .. و لكني اراه الاستهبال الفكري و العند لمجرد العند

كان معكم

واحد مصري قرب يتدب خلاص

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...