اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مصراوي تنشر ملفات خدمة ضباط جيش جُمعة التطهير

Recommended Posts

مش عارف

قريت الموضوع من اليمين للشمال .. ما فهمتش

من الشمال لليمين .. برضوا ما فهمتش

هل هؤلاء الأشخاص كانوا بالسذاجة دي عشان يشتروا بدل العيد بتاعت الجيش ويلبسوها ويعملوا الشو ده وهما عارفين كم تواجد الجيش في ميدان التحرير ؟

ويا ترى يا هل ترى الرائد احمد شومان .. كان شاري بدلة حمادة بتاعت الجيش ولابسها برضوا ؟

لقاهرة- محرر مصراوي:

في إطار ردود الأفعال الواسعة التي خلفتها مشاركة مجموعة قيل إنهم ضباط بالقوات المسلحة في مظاهرات جمعة المحاكمة، نشرت تقارير صحفية الاثنين ملفات خدمة هؤلاء الضباط والذين ثبت طبقا للملفات وتأكيدات المجلس العسكري عدم انتمائهم للمؤسسة العسكرية.

بداية أكدت التقارير فصل الضابط حاتم محمود عبادي محمد برتبة نقيب سابقا منذ 1/12/2004، والضابط شريف محمد أحمد عثمان برتبة نقيب سابقا بسلاح الإشارة منذ 20/9/2006، والضابط خالد أحمد محمد أحمد مراد برتبة ملازم أول دفعة 98 دفاع جوى.

وأكدت صحيفة المصري اليوم حصولها على أسطوانة مدمجة للنقيب شريف عثمان بها صور ومقاطع فيديو وهو برفقة زوجته الأمريكية يهودية الديانة، وبرفقة أصدقائه بأحد الملاهي الليلية بالولايات المتحدة الأمريكية، وأثناء حضوره للاحتفالات بأمريكا برفقة مجموعة من السيدات وأصدقاء من جنسيات مختلفة.

وتضمنت المستندات التي وردت في النيابة العسكرية البيانات التفصيلية لكل ضابط وأسباب طردهم من الخدمة العسكرية، والبيانات الشخصية لكل منهم. وقالت ملفات المدعو حاتم محمود عبادي محمد إنه "من سلاح الدفاع الجوي ومن مواليد 13/1/1973، ودفعة (23 دفاع جوى) وكان يسكن بـ5 شارع الكورنيش بجوار محكمة الدخيلة بالإسكندرية وحالته الاجتماعية متزوج، موضحة أنه تم طرده من المؤسسة العسكرية بتاريخ 12/1/2004 ".

وأوضح الملف أن أسباب طرده من المؤسسة العسكرية أنه في عام 2004 وردت معلومات تفيد بارتباط المذكور بسيدة نرويجية الجنسية، وبالفحص تبين أنه تعرف عليها أثناء استقلاله القطار المتجه من القاهرة إلى الإسكندرية وتوطدت علاقته بها وتزوج منها عرفيا بتاريخ 6/11/2003، مستخدما بطاقته الشخصية المثبت فيها كونه طالباً لإتمام الزيجة دون علم القوات المسلحة، وتمت إحاطة القائد العام للقوات المسلحة ووزير الدفاع والإنتاج الحربى بالواقعة وصدق سيادته على إحالته لإدارة المدعى العام العسكري لاتخاذ الإجراءات القانونية حياله، وتمت محاكمة المذكور بتاريخ 18/3/2004 في القضية رقم 11/2004 جنح عسكرية إدارة المدعى العام العسكري بالحبس مع الشغل والنفاذ لمدة سنة واحدة.

وأوضح الملف أنه بمتابعة موقف المذكور حاتم فإنه يحمل جواز سفر مصرياً برقم (3026043) بوظيفة مهندس، وأنه سافر إلى (هولندا - النرويج - إيطاليا - ألمانيا - الأردن) وكان آخر تحرك له خارج الوطن متجها لهولندا بتاريخ 1313/9/2010، ولم ترصد عودته بعد هذا التاريخ للبلاد.

وجاء في الملف أنه بتاريخ 4/4/2011 تم رصد مقطع فيديو لمدة 11 دقيقة للمذكور يحتوى على الإساءة للمجلس الأعلى للقوات المسلحة بقيادة المشير حسين طنطاوي، ويحث ضباط القوات المسلحة على الخروج بمظاهرة بالزي العسكري يوم الجمعة الموافق 8/4/2011، مشيرا إلى أنه تم إدراج اسم المذكور بتاريخ 6/4/2011 على قوائم الممنوعين من السفر.

وبالنسبة للملف الخاص بالضابط شريف محمد أحمد عثمان قال فقد جاء فيه: "كان نقيباً سابقا بسلاح الإشارة ومن مواليد 29/12/1976 دفعة 92حربية وتم طرده من المؤسسة العسكرية بتاريخ20/9/2006"، وأوضح الملف أنه بتاريخ 14/7/2005تم إدراج المذكور على قوائم منع السفر وترقب الوصول مع الضبط وذلك لتخلفه عن بعثة معلمي لغة إنجليزية أساسية بأمريكا وعدم عودته إلى أرض الوطن مع أعضاء البعثة بعد انتهائها بتاريخ 10/7/2005.

وأشار إلى أنه بتاريخ 25/7/2005 ورد كتاب ملحق دفاع واشنطن يفيد بأن المذكور تزوج من سيدة أمريكية الجنسية وأنه تم القبض عليه بواسطة إدارة الهجرة ويمكن الإفراج عنه بعد دفع الكفالة وقد قام مكتب دفاع واشنطن بمخاطبة السفارة للاتصال بجهات الاختصاص لسرعة ترحيل المذكور.

وأضاف أنه بتاريخ 22/8/2005 تمت محاكمة المذكور غيابيا في القضية رقم 20/2005 جنايات عسكرية إدارة المدعى العام العسكري بالحبس مع الشغل والنفاذ لمدة ثلاث سنوات نظير تغيبه خارج أرض الوطن عقب انتهاء بعثته منذ 10/7/2005 بالولايات المتحدة الأمريكية (مازال غائباً حتى الآن). ورصد الملف مقطع فيديو بتاريخ 5/4/2011 لمدة 11 دقيقة يتضمن دعوة جميع طوائف شعب مصر للتظاهر والمشاركة لضباط القوات المسلحة للنزول لميدان التحرير في8/4/2011 لتطهير المؤسسة العسكرية، فضلا عن وصف المجلس الأعلى للقوات المسلحة بالحقارة - على حد وصف الملف.

وعن ملف المذكور الضابط خالد أحمد محمد أحمد مراد، ذكر أنه ملازم أول سابقا دفعة 89 دفاع جوى، وتم تعيينه بالورشة الرئيسية لمعدات الإصلاح، وورد بالملف أنه غير متزن في تصرفاته وله تصرفات غير أخلاقية وقدم استقالته رغبة منه في الإفلات من محاكمة بسبب سوء السلوك، وفقا لما ذكره الملف.

يشار إلى أن اللواء اركان حرب اسماعيل عتمان مدير إدارة الشؤون المعنوية عضو المجلس الاعلى للقوات المسلحة، أكد أن الضباط الذين شاركوا في مظاهرة جمعة المحاكمة والتطهير لا ينتمون للمحاكمة العسكرية، وذلك أثناء حلوله ضيفا على برنامج آخر كلام على فضائية أون تي في مساء الاثنين.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

لقاهرة- محرر مصراوي:

والذين ثبت طبقا للملفات وتأكيدات المجلس العسكري عدم انتمائهم للمؤسسة العسكرية.

.

ماداموا بياكدوا عدم انتمائهم للمؤسسة العسكرية ,,

طيب بعتوا فرقة صاعقة وقتلوا اتنين ليلتها وقلبوا الدنيا عليهم ليه ؟؟ ;)

يعني انا لو لبست بدلة عسكرية وعملت فيديو على النت حيجولي جده !!! :happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

لو الكلام اللي في المقال ده صحيح..يبقي هما كانوا رايحين ينتقموا لشرفهم يعني ولا ايه؟؟

و بصراحة أنا من بعد الرائد أحمد شومان كنت أشك ان فيه ضابط ممكن يتظاهر تاني و هو عارف ان المجلس العسكري هيجيبه هيجيبه..و المرة دي مش هيرحمه..بعد اغلاق ملف الرائد شومان مجاملة لشباب الثورة..

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

لقاهرة- محرر مصراوي:

.

ايوه يا عم تيمور..كام واحد لابسين لبس عسكري..يبقوا أكيد من الجيش..أي حد كان موجود كان هيقول نفس الكلام..و بعدين هما قبل ما يقبضوا عليهم أكيد ما كانوش يعرفوا هوياتهم..و أكيد عرفوها بعد ما جابوهم

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

لقاهرة- محرر مصراوي:

.

لا هيقبضو عليك على باب المحروسه

و بعدين لو ظباط كانو اتحكمو بتهمة الخيانه

مش ظباط يبقى انتحال شخصيه

يعنى فى الحالتين شباب التحرير كانو قانونا بيأوى مجرمين

وقدر المجلس العسكري يفش غله بالقانون الموضوع مش فض اعتصام بالقوه ده مقاومه اثناء القبض على

مجرمين انا مش عارفه مين الذكى الى اشار على الشباب بتضامن مع ظباط الجيش

تم تعديل بواسطة jasmin hamed

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

لقاهرة- محرر مصراوي:

.

لا هيقبضو عليك على باب المحروسه

و بعدين لو ظباط كانو اتحكمو بتهمة الخيانه

مش ظباط يبقى انتحال شخصيه

يعنى فى الحالتين شباب التحرير كانو قانونا بيأوى مجرمين

وقدر المجلس العسكري يفش غله بالقانون الموضوع مش فض اعتصام بالقوه ده مقاومه اثناء القبض على

مجرمين انا مش عارفه مين الذكى الى اشار على الشباب بتضامن مع ظباط الجيش

تعرفي يا جاسمين ايه مقياس التمايز بين الابريليين بعضهم وبعض ؟ ,,

التمايز بيكون عدد مرات الاعتقال

وعدد سنوات السجن ,,

وعدد جلدات الكرباج ,,

وعدد طلقات الرصاص التي استقبلها الجسد ,,

كويس اوي انك اثبتي على المجلس انه بيسجن ويترصد لاي رأي يهاجمه

اصل فيه ناس هنا فاكره ان مايكل اتمسك عشان امور تانيه غير مهاجمة المجلس ,,

عموما بكره لما حقيقتهم تبان ,,

حفكركم بالليله دي وبالموقف ده وبالكلام ده ,,

ان شاء الله

رابط هذا التعليق

استاذ اركتيكت المعتصمون هما الى خلو للمجلس حق عليهم

غلطو لما هتفو ضد المجلس

غلطو لما اصرو على الاعتصام غلطوا لما حموا رجال جيش

و غلطوا لما جتلهم الشرطه العسكريه عشان تستلم الظباط و ماسلمهموش

هما كانو فاكرين ان الظباط دول هيسندوهم بدبابه فى مواجهة الجيش

احنا مش فى حرب مع الجيش احنا فى حالة اختلاف, تقويم, نقد

شوية تعقل كده و تفكير

مظاهرات مليونيات ماشى انما لازم ما تخالفش القانون

عشان الناس الى ماتت ديه مش هيبقالهم ديه

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

عموما كل المتورطين في استخدام العنف المفرط ليلتها سيتم مسائلتهم ومسائلة من اصدر اليهم الاوامر بذلك ,,

كلهم معروفين ووقت الحساب حييجي و سيعلم اللذين ظلموا اي منقلب ينقلبون ,,

ولافراد الشرطة العسكرية اقول ,,

ماحدث لحبيب العادلي ولاسماعيل الشاعر وجهاز امن الدولة ولظباط الداخلية المتورطين في استخدام العنف ضد الثوار ,,

الا يطلق في عقولكم جرسا ما !!!

رابط هذا التعليق

هو اتوبيس كام رايح فين؟؟؟؟؟؟؟

هو ليه الناس ناسية ان الجيش طلع بيان الفجر بالقبض على زفت ابراهيم كامل؟؟؟؟؟

ما هو الحليوة ده كان أكيد ليه دور فى اللى حصل

اشسمعنه الجيش ظهر دلوقتى و بان دلوقتى و انضم للمتظاهرين؟؟؟؟

ما هم أكيد عارفين انهم هيتنفخوا هيتنفخوا

لا لا لا

أنا متأكدة ان اللى حصل ده مدبر 1000 فى المية

ما بادافعش عن المجلس العسكرى علشان تباطئ لحد التواطؤ

لكن أنا ضد اننا نخسر شعرة معاوية كمان

لازم أقول كلمتين برضه فى حق الجيش بدل ما اتنفخ مع سين سين و انا عضمى طرى و مش وش بهدلة و هاعترف عليه من أول قلم

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...